36 mrd . På hva ? NOTODDEN og DANMARK ?

Slettet bruker
NEL 22.12.2020 kl 09:47 5822

Synes det er fasinerende prising av Nel. Ca 36 mrd på en liten fabrikk på Notodden , og en i Danmark.
Uten patent. Og tap av millioner av kr hvert kvartal
Mens tilsvarende selskaper med store verdier prises til sammenligning som pølsekiosker.

Hva er det som skjer i Nel , som er årsak til fremtidig prisetting ? Som man ikke har i andre tilsvarende ?
Det er fint for Nel aksjonærer, men undrer meg over at Rec med flere ikke har samme flyt i oppadgående trend som Nel ...

Egentlig så fatter jeg svært lite av Nel sin prising på dette tidspunkt. Men tror mange investorer kan lære av investorene i Nel på hvordan man priser selskaper.

Ja ferger, biler etc vil ta år før hydrogen blir like populært som El. Men vi kommer nok dit før eller senere

Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 10:29 5702

Ikke ta deg selv så høytidelig. Lær av investormarkedet og tjen penger fremfor boklige vurderings parametere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 12:14 5580

Hæ? Lære av investormarkedet? Hva mener du? Hvilke investorer skal vi lære av? De som kan regne eller de som ikke kan regne?
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
kaliber
22.12.2020 kl 12:24 5545

Selv læring er det tryggeste!
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 13:34 5425

Av de som ikke regner for mye, men har et følelsesliv :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
22.12.2020 kl 13:45 5387

NEL har en helt sinnsyk prising uten like. Kommer en dag der folk blir lei av å vente på denne veksten som allerede er mer enn priset inn og som aldri ser ut til å komme.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 13:48 5369

Hva hjelper det å kunne regne P/E og andre faktorer for inntjening etc og følge slike parametere for trygge investeringer når investormarkedet forøvrig er helt i utakt med skolebokormene? Som investor er man da ute etter å tjene penger og ikke bite seg fast i fastlåste dogmer for hvordan man skal investere pengene sine. De som har hengt seg opp i slike ting mht ikke å investere i Nel har gått glipp av utrolige fortjenestemuligheter.

Bruk analytikernes regnemåte for Yara og Norsk Hydro, men ikke for unge ESG aksjeselskaper. Lær og følg trender i markedet fremfor å bite seg fast i kalkulatoren mht slike aksjer. Se på de største aksjeinvestorene vi har. De går ofte tungt inn i unge selskaper ut fra markedstrender fremfor datids sannsynlighetsberegninger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
22.12.2020 kl 13:53 5345

Vil ikke kalle et selskap som har eksistert siden 2004 for et ungt selskap. Godt mulig at NEL bikker 30kr, vi har jo sett hvor stor mangel på grunnleggende fornuft og regneferdigheter den gjennomsnittlige norske investoren har når man ser på kursutviklingen til flere selskap. Men en ting har de til felles, de kollapser alltid på et tidspunkt når nettløkene har fått det inn med teskje. Husker da Nikola gikk til himmels så påpekte alle aksjonærene at NEL sin kurs måtte bevege seg med de ettersom NEL var avhengig av avtalene med Nikola, men sekundet Nikola kollapset så var "plutselig" dette forholdet ubetydelig haha
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 14:23 5282

Vel, vel, og hvor mye gjorde Nikola kollapsen med kursen til Nel? Har Nel kollapset?
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 22:10 4843

Vel. NEL per i dag er vel kun snakk om å finne even bigger fools for å fortsette oppgangen. Hvis de er priset til 36 mrd kroner så betyr det at de potensielt skal tjene 3,6 mrd kroner i året i EBIT. Hvor realistisk er det? De har vel ikke engang noe sånt i omsetning i året!
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omans
23.12.2020 kl 22:58 4745

Denne kan krakke voldsomt en dag, men moro med oppgang og at noen tjener penger. Gevinst er det ikke før realisasjon.

Se også Fcel, Plug etc..

Himmelferder som ikke er forankret i realiteter. fcel opp 25% ikveld etter 5 dobling siden 1nov forut for dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omans
24.12.2020 kl 01:32 4518

Nel er omvendt julenisse. Om aksjonærer gir i emisjoner, feirer aksjen m oppgang. Glad jul, HO-HO-HO...(på HO)
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Hemsen
24.12.2020 kl 09:09 4295

Så da skal vi alle sammen kaste kortene å selge?
Eller skal vi kanskje vente på de virkelig store industrikontraktene?
Uansett svar, en riktig god jul til dere alle🌲🎅
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omans
04.01.2021 kl 13:52 3756

Oppgang på 2mrd idag. Nye kontrakter?
Spent på fortsettelsen etter jule og nyttårsralliet.
Løkke tel.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Framtia
04.01.2021 kl 14:00 3696

Nel har mildt sagt priset inn flere gigant kontrakter allerede! Noen som har gløttet på markedsverdien...? Nel passerte overpriset, da den gikk gjennom 15 kr....Blir ikke overrasket om vi ser 15 igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omans
04.01.2021 kl 14:06 3664

Som skrevet, oppgang på 2mrd idag i markedsverdi, så jeg etterspør om det er kontrakter på gang.

Men, er ikke slikt de som kjøper tenker på.
De tenker på det store markedet for hydrogen som skal komme ift prognoser.
Skulle NEL få en kontrakt på 500mill, burde kursen synke, ikke stige pga at det omtrent er priset inn kontrakter av det flerdobbelte i nærmeste fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Nanoq
04.01.2021 kl 14:17 3616

Så lenge Tesla prises til 670 milliarder USD = ca. 5700 milliarder NOK

og 1 stk. Bitcoin nå prises til 30.000 USD = 250.000 NOK, så overrasker det heller ikke at NEL nå prises til 40 milliarder NOK.

Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Maritim_PhDc
04.01.2021 kl 14:34 3551

Hydrogen i biler kommer aldri til å bli mer enn en nisje... Ferger blir det nok et par av - i første omgang en pilot-ferge på Hjelmeland og den krevende fergeruten i Vestfjorden til Lofoten fra Bodø fra 2024... Ellers er det overhode ingen som tenker at det er fornuftig med hydrogen over elferger på de aller fleste andre fergestrek i Norge...

Hurtigbåt blir interessant for hydrogen - lett og tar lite plass, da disse går fort og har lite ekstra plass, men det er ikke åpenbart at hydrogen blir vinneren for større skip, da ammoniakk har høyere energitetthet og må ikke kjøles så voldsomt.. Spennende uansatt - men ikke regn med at hydrogen blir en vinner for veitransport og kortere strekninger til havs!
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
skrotnisse
04.01.2021 kl 14:49 3491

På NRK skal vi få se at el-biler vrakes i hopetall, kanskje bare pga av en bulk eller ihvertfall en liten skade. Hvordan ville dette artet seg med Hydrogen biler?
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
JonasKr
04.01.2021 kl 16:13 3320

Hele EU med en enorm politisk vilje tenker tydeligvis annerledes. Der er det all in på Hydrogen, med tyskland i spissen.

Personlig har jeg vanskelig for å se omstillingen til både el og hydrogen når det gjelder personbil. Norge er eneste land i verden med noe elbil pr innbygger salg av betydning, og det skyldes kun ekstreme fordeler samt at nordmenn stort sett har råd til å ha elbil som en bil nr2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Framtia
04.01.2021 kl 17:16 3207

Tesla er "insane" ! Her er all fornuft lagt vekk! Dumme penger oversvømmer markedet og alle tror de kan gjøre flergangen ila kort tid...Det er ikke alltid at fornuftige investeringer gir 700% ila ett års tid, men det går an...Jeg tror ikke Tesla vil bryte lydmuren uten rystelser, selv om menigheten som følger Musk enn så lenge er blendet av "hva enn det måtte være"...Tesla tjener vel akkurat nok til at Musk får fylt sine lommer med cash...
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Jensi
04.01.2021 kl 17:30 3163

vi er mange som undres !
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
kaliber
04.01.2021 kl 18:00 3076

Bare tull det du skriver om elbil, trenger ikke å ha elbil som no. to bil, rekkevidden er bedre og ladestasjoner popper opp som paddehatter!
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Barthoma
07.01.2021 kl 15:43 2554

Forventer større shortposisjoner settes fremover, blir artig å se hvor dette sparker avgårde,
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
roerho
07.01.2021 kl 17:15 2413

.....ingen umulighet at dagens kurs dobler seg i løpet av året.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
oppvigår
07.01.2021 kl 17:25 2365

Ser det snakkes om emisjon på Shareville. Kanskje tiden er inne for å få inn kapital til å satse. 80-90 millioner aksjer, og en rabatt rundt 6-8 % ville innbringe ca. 2,6 milliarder. Burde skje i morgen, men i løpet av neste uke skulle vi hatt dette unnagjort.. Nel bør begynne å vise muskler snart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omans
07.01.2021 kl 18:29 2218

Ja, foreløpig er oppgangen basert på dop. Rå muskelkraft er det ikke.

Blir artig å se resultatet ved q4, løkke prater om underskuddet og Nikola posisjonen som har skrumpet (selv om selv Nikola stiger 10% opp fra dypet ikveld) og om den lyse fremtiden som er i gjære...

Ser at aksjen FCEL nå er opp 6000% siden høsten 2019.
De andre har også mangedoblet seg, Plug Power stiger 30% for kvelden....utrolig hva en eldre herre på 78 kan gjøre med investors...
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
oppvigår
07.01.2021 kl 19:08 2119

Nel har posisjoner her og der. Rart du ikke tar dem med. Ved salget av denne:
https://www.motormagasinet.dk/article/view/770372/everfuel_overtager_brintstationer_fra_ok_strandmollen_og_nel
Everfuel overtager brintstationer fra OK, Strandmøllen og NEL

tjener Nel noe, og glem ikke eierandelen i Everfuel. Med dette og flere eierandeler skulle Nel være oppe i ca. 2 milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omans
07.01.2021 kl 21:37 1905

Perhaps the most maddening part of this hydrogen bubble is how much it draws oxygen away from important conversations on how to implement the solutions needed for Europe’s energy transformation. Energy efficiency, replacing fossil fuels in the power, heating and transport sectors with renewable alternatives, and electrifying as much of our heating and transport as possible. Meanwhile, just like the hydrogen airship Hindenburg, don’t be surprised if this hydrogen bubble bursts in our faces.
----
Colin Roche is a climate justice and energy coordinator for Friends of the Earth Europe
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare