Verdens første cruiseskip på hydrogen

Collo
NEL 02.10.2018 kl 18:21 5134

Vil bygge verdens første utslippsfrie cruiseskip

Cruisemilliardær Torstein Hagen har planer om et skip som går på hydrogen.

https://e24.no/naeringsliv/cruiseskip/norskeid-rederi-vil-bygge-verdens-foerste-utslippsfrie-cruiseskip/24153100

Det er det norskeide cruiserederiet Viking Cruises som vil bygge skipet som skal bli 230 meter langt, med plass til 900 passasjerer og 500 ansatte, ifølge sjøfartsdirektoratets hjemmesider.

Flytende hydrogen har så langt ikke blitt bruk i skipsdrift grunnet utfordringene ved å holde drivstoffet på nøyaktig minus 253 grader.

Selskapet er eid av cruisereder og mangemilliardær Torstein Hagen, som startet rederiet i 1997.

Han har tro på at rederiet skal lede utviklingen av miljøvennlige skip i årene fremover.

– Veien til grønne skip er lang, men Viking Cruises har alltid ønsket å være i forkant, og vi ønsker også å lede veien når det kommer til nullutslippsskip, sa Hagen under Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund denne uken.

Eksplosiv gass
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen holder ikke tilbake når han beskriver det nye skipet rederiet ønsker å sjøsette.

CRUISEREDER: Torstein Hagen eier Viking Cruises, som nå skal bygge et hydrogenskip.


– Dette er en verdenssensasjon, sier han.

– Hvis de klarer det, og i tillegg får opprettet et distribusjonsnettverk, så kan det gjøre at mange flere skip kan ta i bruk hydrogen som drivstoff. Da er vi på full vei mot en nullutslipps shippingindustri.

Selv om bruk av hydrogen som drivstoff har mange fordeler, er gassen også svært eksplosiv, og må kontrolleres nøye for at det ikke skal forekomme lekkasjer, noe også sjøfartsdirektøren understreker.

– Ettersom skipet vil seile under norske flagg, betyr det at vi må gå god for at sikkerheten er like høy som på vanlige skip. Vi tror dette er utfordringer vi kan løse, sier Akselsen.
Redigert 02.10.2018 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
NEEVS
02.10.2018 kl 20:13 4609

Disse utsagnene om hydrogengassen er ofte feilaktige framlagt. Det å oppbevare H2 er på ingen måte farlig eller eksplosivt i seg selv. H2-gass er ikke eksplosivt i det hele tatt. Gassen blir først farlig når den blandes med oksygen, en blanding som kalles knallgass. Først da er hydrogengass farlig.

Ved å legge hydrogengass fram som noe farlig i hvert eneste intervju og hver eneste artikkel i avisene, gjør at folk får helt feil bilde av hva hydrogen er og hvordan det er å håndtere som energibærer. Skal det bli en «hydrogenrevolusjon» må dette komme bedre fram!

Jeg gleder meg til framtiden i NEL!
Collo
02.10.2018 kl 20:18 4568

Enig!
Nå gir vi gass
02.10.2018 kl 20:33 4433

Så lenge hydrogen har fri tillgang til å slippe ut, akkurat som Propan må ha, er den mindre farlig enn bensin. ( Både Propan og bensin legger seg ned /lavt før de eksploderer)
Et tankrom med hydrogen kan lett ha lufting til friluft og forsvinner så raskt ved en eventuell lekkasje.
MostlyHarmless
02.10.2018 kl 21:09 4277

Har mer tro på LNG. Stadig flere skip tar dette ibruk, inkludert cruise-skip. Også for tungtransport på land kan LNG bli en suksess. Kina satser stort på dette:

"Sales of LNG heavy trucks surged 540 per cent to nearly 39,000 in the first seven months of the year, according to Cassie Liu, a truck analyst with the IHS Markit consultancy."
meocon
02.10.2018 kl 22:18 4090

Satsing på LNG er som å satse på en god hest som har en ubetydelig sykdom, men kronisk.

Hydrogen har ikke den risiko som kjernekraftverk har. Ikke sammenlignbar !
Collo
04.10.2018 kl 09:49 3686

Store banker arbejder klimahensyn ind i lånekrav til shipping

AF TOMAS KRISTIANSEN, CHRISTIAN CARLSEN
Offentliggjort 04.10.18 kl. 08:05
Bankerne er nu parate til at stille klimakrav til de maritime kunder. Flere af verdens førende shippingbanker arbejder på et sæt retningslinjer under navnet "Poseidon Principles", der skal presse sektoren til at tænke grønt. Det erfarer ShippingWatch.

https://shippingwatch.dk/secure/Rederier/article10914587.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Morgen&utm_content=2018-10-04&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
Redigert 04.10.2018 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
abroker
04.10.2018 kl 10:18 3540

Joda, flott D. Men hvor mange Kruiseskip går det på 1 bil? (ironi)
abroker
04.10.2018 kl 10:20 3526

Å frakte flytende H2 ER faktisk veldig FARLIG. Les rettningslinjene for LNG skip før du uttaler deg.
NEEVS
04.10.2018 kl 14:48 3291

I denne sammenheng snakket jeg mer generellt om hvordan hydrogen som energibærer ofte framstilles i media. Mange har fått inntrykk av at det er livsfarlig å bruke som drivstoff. Ville bare ta tak i en myte. Stoffet i seg selv er uansett ganske ufarlig helt til oksygen eller ekstreme temperaturer forekommer. Kan uansett ikke se for meg dette er noen fare på et LNG skip noe mer enn andre gasser som transporteres på slike skip i dag.
Redigert 04.10.2018 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
04.10.2018 kl 18:10 3040

Hydrogenbil vs bensinbil -brann:
http://evworld.com/article.cfm?storyid=482

Hydrogen, bensin og Propanbeskutt tank. ( Med flamme tilstede)
https://www.youtube.com/watch?v=QiD7thxC9UQ
White Hawk
04.10.2018 kl 18:19 2974

Nå gir vi gass
Fantastiske filmer og bilder. Alle på forumet bør se dette før man uttaler seg om hydrogen bomber etc.
JosefK
04.10.2018 kl 19:28 2816


Når (ikke om) skipsfarten skal ha hydrogen i hver havn, blir den pinglete oppgangen på 11% som en flau bris å regne.

Nå har vi tegningen innen tungtransport omtrent spikret:

- Trailer / lastebil (check)
- buss (check)
- tog (check)
- båt (kommer)
- fly (kommer)

En ting som forundrer meg er at de gamle pengene som John Fredriksen ikke stuper inn. John har riktignok diversifisert litt gjennom mhg og sso. Men her kommer en trussel mot selve kjernevirksomheten hans. John burde kjøpe Nel i bøtter fram mot 2020. Etter det er jeg redd det blir dyrt.

Bullinvestor
04.10.2018 kl 20:08 2651

Flere av selskapene i oljesektoren har jo gått flere tusen prosent siden 80 tallet, men det er mange selskaper nå som sliter med høy gjeld, klarer dem å snu skuta vet vi jo ikke. Statsledere i verden er nå nødt å legge til rette for nullutslipp. De har ikke noe valg. Virker på dem som er bull i olje de evner ofte å ikke se noe annet. Når dere tenker på fremtidig aksjekurs i Nel, da må dere tenke hvor langt oljesektoren var kommet tidlig 80 sammenlignet med oljetoppen 2014. Jeg hadde ikke turt å satse på en ny oljetopp fordi det er kommet så utrolig mange motvekter. Den grønne fornybare energisektoren er eneste riktige å satse på for våre barn og barnebarn. I morra kan 4 tallet være historie, lykke til.
Redigert 04.10.2018 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
kokkohill
04.10.2018 kl 20:35 2528

Norge kunne vert storprodusent av Hydrogen ,men kraften er ført ut av landet. Vannkraft til hydrogenproduksjon er genialt.

Om verden fyrer med kull og omdanner dette til hydrogen er vi ikke kommet lenger .