Hopp ombord, neste stopp EV = 30 milliarder

MorganKane
REC 22.12.2020 kl 22:59 12174

Ting begynner virkelig å flaske seg til, rent så smoothly, for REC nå. Og da snakker jeg ikke bare om G14 og batterieventyret som ligger rett rundt hjørnet. Det kommer garantert til å gå raskere enn hva vi i dag klarer å forstå.

Jeg snakker også om at en helt ny verden er i ferd med i titte frem for den amerikanske/ikke kinesiske polysilisiumindustrien i sin helhet. De har frem til nå effektivt blitt satt på sidelinjen av Kina. Sjekk linkene nedenfor. Den første omhandler at amerikanerne kommer fortsatt til å ha en hard linje mot Kina. Tariffer vil ikke bli fjernet. Man vil fortsette å kreve rettferdig handel.

https://amp.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3113726/us-china-trade-war-joe-biden-hints-he-will-keep-pressure

Forskjellen, sammenlignet med Trump administrasjonen, er imidlertid at Biden har en klar strategi og en forutsigbarhet som Kina kan forholde seg til. Da vil rettferdig tilgang til det kinesiske markedet for amerikansk polysilisium uansett være grei skuring. Men viktigere, parallelt med dette, settes det et sterkere lys på menneskerettigheter. Ta en titt på link nr 2. Det ser du EU's krav iforhold til tvangsarbeid og hvordan Biden administrasjonen ønsker å samkjøre vestens krav ovenfor Kina. EU vil være svært villige til å fikse båndene til USA. Dessuten ser de garantert fordelen med felles front mot Kina. Det meste av Kinas polysilisium produksjon skjer i den vestlige delen, dvs de områdene hvor det settes store spørsmålstegn med menneskerettighetene. Dette polysilisiumet vil dermed ikke finne veien til Vesten. Dermed vil Kina, eventuelt andre asiatiske produsenter som per i dag importerer polysilicon fra Kina, bli 'tvunget` til å importere vestlig polysilicon. Dette ligger så til de grader i kortene. På toppen av dette kommer altså karbonavtrykket som flere andre har vært inne på, hvor Biden vil inkludere hele verdikjeden når dette beregnes. Ikke bare Biden forsåvidt, men også flere og flere bedrifter som Google og Apple som ønsker å drive bærekraftig. For ikke å nevne EU sitt eget bærekraftregelverk. Dette vil ikke komme ML til gode, men også til og med Yulin.

https://www.google.com/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-12-22/biden-camp-adds-pressure-on-eu-to-hit-the-brakes-on-china-deal

Parallelt med dette igjen, kommer altså Violet power. Først sakte, men med store ekspansasjonsplaner, rimelig raskt. Produksjon på 5 GW i løpet av noen år. Og det er bare starten. Tenk 10 år frem i tid. Eventuelt 30 år som man gjør for NEL.

Samtidig ser vi for eksempel at Nordic semiconductor og andre tilsvarende produsenter begynner å virkelig øke salgsvolumene sine. Dette gavner Butte.

Med andre ord; Det ultimate blue sky scenarioet er iferd med å bygge seg opp. Det har bare å lene seg tilbake og nyte ferden.

På ultrakort sikt vet man selvfølgelig aldri, men REC skal helt hinsides langt nordover. Tidligst i morra, seinest i løpet av q1. Hva du enn gjør; ikke selg REC for knapper og glansbilder!

Fortsatt god jul.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Toys-R-Soros
23.12.2020 kl 10:51 4295

Jeg ser at det er mange som nevner at fabrikkene deres har verdi på 30 milliarder kroner. Er ikke dette kostpris som de betalte for fasilitetene for mange år siden? Maskineri og eiendeler mister verdi gjennom avskrivninger og nedskrivninger over tid, og det kan umulig at de er verdt så mye idag, spesielt ML som har høye reaktiveringskostnader og som ikke har vært i drift i over ett år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 11:03 4192

Kan godt være at de ikke er verdt like mye den dag idag. Men hvilket annet selskap kan konkurere med fabrikken i Moses Lake med samme produksjonskapasitet?

Moses Lake har forøvrig gitt ut nabovarsel om modifikasjon på anlegget. Det skjer ting over dammen og det kommer til å bli bra på sikt. Det vedder jeg en hel haug med penger på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
23.12.2020 kl 11:13 4094

Å bygge ny fabrikk er en ting. Å balansere - optimalisere produksjonsprosessen på denne er en annen sak. Kan fort bli store kostnader det også. Se bare hvor lang tid det tok på nyfabnrikken i Kina før man var fornøyd med kvaliteten. Hva kostet ikke dette i tillegg til byggekostnader. Mao REC kjenner sitt anlegg og det har også sin pris selv om det sikkert skal modifiseres en del før oppstart. Kan dog ikke tenke meg at dette får så store oppstartsutfordringer...? (Sikkert noen som vet mer om dette)
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 11:28 3975

Er over 20 før nyttår denne her:)) har massevis med aksjer med snitt på ca 5kr og har kjøpt masse ved hver eneste dupp i kursen siste tiden. Skal ikke selge en eneste 1 på lenge og sitter long:))
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
stockwalker
23.12.2020 kl 11:33 3893

20 ved nyttår ?... fra kursen nå blir det ca 0,8 kr opp hver av de fire dagene neste uke.. klarer du det
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 11:35 3869

Det er helt snodig, har ikke sett grønt i portissen på mange år, dette er moro!
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
trafford98
23.12.2020 kl 12:05 3665

Det er ganske sprøtt egentlig! I tillegg til mine egne 20k i denne som jeg har hatt lenge, kjøpte jeg 20k til for 11-åringens penger. Da sto den i 2,72 og jeg tenkte jeg kunne tjene noen raske penger til sparekontoen hennes (idiot! 😄) Det er en del år siden og det har sett ganske mørkt ut lenge. Er ikke der helt ennå selvfølgelig, men det ser betraktelig bedre ut i regnskapet! Spørsmålet er jo bare hvor langt det her går..?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
stockwalker
23.12.2020 kl 12:21 3510

Hveem kommer først til 20.. REC 17,07 (mcap 5,1) eller ACC 17,97 (mcap 8,7)
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 12:51 3280

Her må man skille mellom regnskapsføring og økonomisk verdi (markedsverdi). Det er riktig at investeringer "mister" verdi gjennom avskrivinger over tid. Dersom en investering kostet 30 mrd og er skrevet ned i null betyr ikke at markedsverdien er null, dette skyldes kun regnskapsprinsipper. La oss si at dersom samme investering (f.eks en fabrikk) i dag ville kostet 50 mrd å bygge kan man hevde at den eksisterende fabrikken også er verdt 50 mrd. Man kan tenke seg at en investor har to alternativer, enten å kjøpe en eksisterende fabrikk eller å bygge en ny. Den nye koster 50 mrd å bygge... hva måtte en investor betale for en eksisterende fabrikk (anta en eventell ny fabrikk vil være klin lik den ekisterende). Da ville avskrevne bokførte verdier ikke være det relevante. Den relevante sammenligningen vil være anskaffelsesverdi i dag pluss utsiktene til hvor mye overskudd fabrikken antas å kunne generere i framtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 12:51 3270

Vistein Pharma også rundt der. 17,35. Har en del i dem enda.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.12.2020 kl 15:09 2744

50 kr i Rec kurs tilsvarer ikke mer en 18 mrd kr
Hva er det for noe ? Ingenting
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
canarias
24.12.2020 kl 23:32 1837

Det vil regne penger over alle oss som er tungt inne i Rec.
GOD JUL.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare