Utviklingen fremover (2)

Slettet bruker
NEL 02.10.2018 kl 20:32 17209

NEL har de siste månedene virkelig tatt nye steg;

• Nikola kontrakten
• Kontrakt i Australia
• Avtale 600 hydrogen busser (EU)
• Dagens avtale i Tyskland
• Flere andre småkontrakter
• Forlik rettssak
• Åpning av fabrikk i DK
• Besluttet produksjonsutvidelse på Notodden (10 ganger økt produksjon)

Det er fortsatt usikkerhet når det gjelder omfanget av flere av kontraktene - men det er ingen tvil om at flere av ovennevte kontraktene har en verdi på mange hundre millioner/mrd, hvor særlig Nikola kontrakten har et veldig stort potensiale (Nikola skal innen 2028 bygge 700/800 stasjoner). NEL virker å doble omsetningen i 2018 sammenlignet med 2017 - og basert på kontraktene som så langt er inngått i 2018 snakker vi om en eventyrlig omsetning fremover sml med 2018. Jeg registrer at E24 mener at kurstigningen og de siste hendelsene vil øke forventningspresset til ledelsen i NEL... Det skjønner jeg ikke helt... I 2017 hadde NEL en omsetning på litt over 200 mill (hvis jeg ikke husker feil) - selv med en dobling av omsetningen i 2018 og alle nevnte kontrakter har kursen likevel "kun" steget 28 % siden nyttår... Det er riktig at NEL ennå ikke går med overskudd - men etter min oppfatning er forutsetningene for (stort) overskudd i fremtiden til stede, og jeg mener ledelsen virkelig har gjort veldig mye riktig for å bygge NEL til å bli en sentral aktør innenfor det fremadstormende Hydrogen markedet.

Hva kan vi forvente fremover? Vil vi se en fortsatt positiv kursutvikling (kort og langsikt)? Hva kan eventuelt tilsi at kursen vil falle?

Hva kan tale for fortsatt positiv utvikling;

• Tekniske bilde (se kjøpsanbefaling fra Investech i dag - neste motstand kr 5.20)
• Flere kontrakter (NEL har vist at en er attraktiv innenfor flere deler av Hydrogen markedet - Løkke har sagt at en har gitt anbud på flere offentlige og private kontrakter)
• Stor internasjonal oppmerksom - kan tilsi at flere store investorer viser interesse for NEL
• Shorten på 6.6 mill er ennå ikke innfridd
• Er fortsatt langt unna kursmålene som er gitt (kjøpsanbefalinger)

Samtidig mener jeg at kursen fortsatt ikke har tatt innover seg de siste måneders hendelser (som nevnt "kun"steget med 28 % så langt i år) - og jeg venter fortsatt på at kursen får et ordentlig rykk (selv om det har vært en sterk økning i omsetningen).

For å være ærlig ser jeg ikke mange mørke skyer på himmelen - og mener at NEL virkelig er på vei til å få sitt gjennombrudd. Det er også positivt at de største aksjonærene ikke har solgt seg ut etter den positive utviklingen sist uke (vet ikke om de har solgt denne uken), bortsett fra First Generator som hadde solgt noen få aksjer, men i stedet har flere økt. Det har vært nevnt behovet for emisjoner - NEL har fortsatt 300 mill på bok (etter utvidelsen på Notodden) og jeg tror NEL har nok kapital frem til de store inntektene kommer. Det kan være noen etterhvert velger å ta gevinst sikring- og det kan ev gi en korreksjon en kort periode - samtidig tror jeg flere allerede har tatt noe gevinstsikring, og den store interessene for NEL kan tilsi at en ev. dupp ikke blir stor. For de som er langsiktig vil dette ikke ha stor betydning, så lenge det fundamentale/tekniske bilde ikke endres i negativ forstand.

Ønsker gjerne tanker/synspunkter for hvordan dere ser for dere kursutviklingen på kort/langsikt. Det er lett ikke å være objektiv når en er tungt inne i NEL - og det er særlig når tingene går veldig bra og en mener det ikke er mange mørke skyer - at det er viktig å høre andres synspunkter. Hva tenker dere?

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
tore2k
04.10.2018 kl 11:56 7111

Dette er nok verket til Mr. Bond som presser kursen opp og ned som han vil med sine enorme ressurser?

Bra tråd med gode innlegg, uten for mye tull på??
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 11:58 7084

Omsetningen passerer straks 100 mill før det har gått 3 timer - stiger ca 8 prosent. Jeg tror vi er på vei til å få et ordentlig rykk - er nok flere investorer/fond som har fått øynene opp for NEL. Nærmer vi oss snart kursmålene som følger av tidligere kjøpsanbefalinger (kr 5/6 elle4 kr 10)? Kommer det snart flere meldinger? Time will tell:)

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.10.2018 kl 12:03 7036

Passerte faktisk 109 mill. på 3 timer. ..og det på sterk oppgang!

Spennende å se hvor vi ender i dag.

Gratulerer alle tålmodige nel-eiere!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.10.2018 kl 12:09 6975

NEL ligger foreløbig på en 4.plass på dagens vinnerliste på OSE,
og en 5.plass på mest omsatt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 14:11 6756

Nærmer oss snart 200 mill i omsetning...:) Blir spennende å følge med hvem som har kjøpt seg inn. Kan vi nå kr 5 allerede før helga?
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
really
04.10.2018 kl 14:31 6571

Det er mindre enn 4% av aksjene som er omsatt, ikke noe dramatisk med det, Men det kan jo være noe short som er dekket i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
sulen
04.10.2018 kl 14:34 6532

Det er nok Spetalen der kommer løbende for at være med ;-))
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
sulen
04.10.2018 kl 14:35 6526

Det er nok Spetalen der kommer løbende for at være med ;-))
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
tore2k
04.10.2018 kl 14:35 6521

Vet noen ca hva den totale ordreverdien p.t. er?

Om man ser bort ifra Nikola-avtalen hvor en bare kan spekulere i (9-11mrd ifg Molnes), hva er ordreverdien på eksisterende ordrer?

(Begynner å få litt høydeskrekk ?)
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 18:33 6069

Det var mye NEL-action i dag:) Mange handler og store svingninger (volatil) i løpet av dagen. Her gjaldt det å holde tunge rett i munnen:)

Det ble en virkelig fartsfylt start med ca 8 % stigning i løpet av det første kvartetet - omsetning på kr 100 mill etter 35 min - men falt relativt raskt tilbake til kr 4.70 før den til slutt endte på kr 4.61 (omsetning på kr 240 mill). Hva kan vi lese ut fra denne dagen?

En ønsker selvfølgelig at kursen skal være så høy som mulig - men i et lengre perspektiv, er det bra med denne korreksjonen? Er vi klare for et nytt rykk allerede neste uke?

Jeg tror fortsatt at vi relativt raskt vil se et nytt rykk med en ny topp over kr 5.08 (dagens høyeste) - og sånn i ettertid tror jeg ikke det er en ulempe (i et lengre perspektiv) at vi i dag fikk en korrigering fra kr 5 til 4.60 (Jeg ble i alle fall ikke bekymret over nedgangen på ca. 1 % i dag). Det begrunner jeg med den høye aktiviteten - og at jeg er rimelig sikker på at flere har fattet interesse i NEL. En skal heller ikke undervurdere fokuset som er rettet mot grønn energi - og NEL virker å være en attraktiv aktør/part i dette segmentet (og godt rustet til å inngå flere kontrakter). Blir videre spennende å følge med på utviklingen med Nikola.

Det har vært en fremragende NEL uke - jeg gleder meg til fortsettelsen:) Blir også spennende å lese aksjonærlisten som kommer på mandag.

Ha en fin helg!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
meerik1
05.10.2018 kl 19:07 5266

Jeg lurer på spreaden når vi passerer 5kroner. Flyttes den til ett øre? Eller fortsetter den med 0,1 øre? Er det noen som vet hvordan det systemet fungerer?
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
rogneveien
05.10.2018 kl 20:18 5119

Dagen i dag ble til slutt delvis som ventet fra min side. Det som jeg ikke så komme var den stigningen og det høye volumet som kom spesielt først på dagen, det overrasker meg noe, men både stigningen og volumet avtok noe utover dagen så det ut for. Vi var jo også testet på 5kr, men den forvant også fort. Tror vi kan se 5kr igjen om ikke så altfor lenge. Får vi en positiv nyhet/kontrakt nå så er det rett opp forbi 5kr. Jeg er storfornøyd med den siste utviklinga og tror på videre oppgang. Spent på aksjonærlista på mandag, den blir spennende.

God helg og ...Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
05.10.2018 kl 23:59 4860

meerik1, når vi passerer 5,-, skal det være slutt på tusendelene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
meerik1
06.10.2018 kl 05:59 4726

Takk for det Furuen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
oppvigår
06.10.2018 kl 16:26 4367

Nikola Motor Company



@nikolamotor
18 t
18 timer siden


Mer
Nikola Motor Company Retweetet Trevor Milton
We'll post pictures of our CEO's house when it's done. Hopefully starting a trend to go #offgrid and #emissionsgameover for residential homeowners. He plans on releasing the plans for others to replicate.

Excited to move into my zero emission house in Phoenix Arizona. Our Nikola Energy team is installing 30 kw of solar and 300 kWh of energy storage with 80kW of inverter power. Photos coming in January! Power company isn't happy! #trueoffgrid #emissionsgameover
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 11:00 4117

Det er utrolig hvordan stemningen kan endre seg i en aksje bare på noen dager. Når kursen stiger skal alt gå til himmels - mens når den synker er det krisestemning og det skyldes på Sissner/kursmanipulasjon mv. For meg virker det som at flere ikke har en klar plan for sine investeringer, kanskje ikke har "råd" til å tape pengene en investerer, samt heller ikke er helt kjent med "spillets regler". Det er alltid en risiko ved aksjeinvestering - og selv om en har gjort en grundig vurdering i forkant er det ikke alltid at en treffer på målene sine. Hva er grunnen til at en har valgt å investere pengene i NEL (trading, langsiktig)? Hva har endret seg i dag (som gjør at en velger å selge sine aksjer til over 10 % lavere kurs sml med i går)? Er det gode grunner (fundamentalt/teknisk) til at NEL faller så mye sammenlignet med andre aksjer? Har det kommet noen nyheter/forhold som tilsier en slik nedgang? Kanskje var kursen for høy for noen dager siden, slik at dagens kurs er riktig?

Jeg har ikke fasiten på disse spørsmålene - men jeg håper den enkelte holder hodet kaldt, tar sine egne velbegrunnede avgjørelser (uten å høre på all haussingen/baissingen) og vurderer risikoen i forhold til tidsperspektivet en setter.

Ønsker alle sammen lykke til videre!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
really
11.10.2018 kl 11:09 4074

Tror ikke du skal legge for mye vekt på NEL spesifike forhold nå. Det som skjer er at folk gjør som best de kan for å komme seg mest mulig uskadd gjennom denne korreksjonen. Det innebærer at mange reduserer eksponeringen. Foreløpig er det ikke mye redsel å se i kommentarene. Det betyr i mine øyne at børsene skal videre nedover. Ikke nødvendigvis i dag, men de neste to ukene blir det flere dager som den vi så i US i går, men innimellom kommer det noen kraftige rekyler om alt forløper som normalt. Her er det bare å holde på hatten og være med på berg og dalbanen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.10.2018 kl 11:59 3964

Hvor er analytikerne idag? Har de allerede glemt hvor verdifull kontrakten med Nikola er...!? Ingen tegn på at kursfall på størrelsesorden 14% er i overkant eller hva???
Kommer vel en ny anbefaling i morgen! Hørt den før; "Nel henter seg inn igjen, økt momentum og store verdier i spesielt Nikola kontrakten!" Nel stiger og og alle snakker om H2!? Hva er dette for sirkus!??? Apekatter er jo overlegen intelligente i denne sammenheng og sammenligninger forøvrig ville være et hån mot rasen...
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 12:18 3890

Really - det er ikke tvil om at det ligger mye psykologi i aksjemarkedet. Samtidig tror jeg, dersom en har et lengre perspektiv enn i dag, at en bør ta en vurdering knyttet til det fundamentale/tekniske i det enkelte selskapet - hva har skjedd i den siste tiden som tilsier fallet og dagens kursutvikling? Er det naturlig at NEL skal falle så mye sammenlignet med børsen for øvrig? Er ikke en av grunnene til det brede aksjefallet i verden at de langsiktige rentene har steget, hvor en er bekymret for økte rentekostnader for selskapene (og dermed lavere inntjening)? På hvilken måte har det betydning for NEL, som i dag er gjeldfri??

Alle må selv gjøre sine vurderinger - men for min egen del (som har et mer langsiktig perspektiv) har jeg vanskeligheter for å se at NEL skal falle over 10 % i dag, og mener derfor at det på sikt er gode utsikter for at NEL vil ligge betraktelig høyere enn dagens kurs. Synspunkter?

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Crom
11.10.2018 kl 12:27 3836

Støtter dine betraktninger. Vitner egentlig mest om at markedet fortsatt ikke har innsett realitetene i potensialet til Nikolautbyggingen og behovet verden har ut i fra klimautfordringene, eller at markedet fortsatt verdsetter potensialet med en meget stor risikokorreksjonsfaktor. Det er nok frykten for at NEL kursen er overpriset som driver fallet her, samt spekulasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 19:27 3646

Det er mye nervøsitet i aksjemarkedet og vi opplever en bred nedgang på børsene. Det påvirker også aksjekursen til Nel - og vi endte i dag på kr 4.30 (ned 4.9 %). Omsetningen var på litt over kr 80 mill - som ligger en del under de dagene vi har opplevd en bred oppgang. Tendensen er derfor jevnt over fortsatt slik at omsetningen er høyere på dagene med oppgang sammenlignet med dagene kursen faller. Det er noe positivt å ta med seg (i det tekniske bildet) - samtidig som at det ikke har kommet noen negative nyheter som direkte berører NEL. Alt virker å være i rute i forhold til Nikola (har finansieringen i orden til de første 54 stasjonene NEL skal bygge) - og det er mye som rører seg i Asia som muligens kan gi NEL noen kontrakter. Samtidig har det kommet enda flere kjøpsanbefalinger på NEL de siste ukene. I tillegg kan nevnes at kursen nå er på vei til å nærme seg kursen før de siste 3 kontraktene ble børsmeldt... Jeg har derfor ikke noen grunn til å endre min langsiktige mål på NEL - og jeg er av den klare oppfatning at kr 5.08 ikke er toppen for denne gang...:)

Synspunkter/tanker?

Ønsker dere alle sammen lykke til med deres vurderinger/beslutninger!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
White Hawk
23.10.2018 kl 20:11 3513

For 3 uker siden var vi lykkelige over 4.30......Dette går veien. Det kan bare ta litt tid. Med en gang bunnlinjen blir blå/betaling fra Nikola får vi en kurskurve uten sidestykke.2019 blir nøkkel året
Da er det for sent å komme seg inn. Hvis man tror hydrogen er løsningen må man gå "all in" i tide, hvis ikke vil man angre bittert.Orker ikke tanken på å kunne gå glipp av det som kommer.
Takker m73102 for meget reflekterte innlegg.
Det ville forbause meg om ikke Warren Buffet er med i spillet om Nikola/NEL.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 20:24 3443

Jeg støtter tankene om Buffet sine planer med sine 750 stasjoner i sin Pilot Flying J kjede som kan bli 750 stk H2/Elektrolyse Nikola stasjoner. Det er et faktum at Milton nå bekreftet at funding er ok for de første 54 H2 stasjonene til ca kr 10 milliarder. Så Milton har en tung finansiell støttespiller som meget sannsynlig er Warren Buffet. Kan bli krutt dette her.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
JosefK
23.10.2018 kl 20:57 3299

Nikola og Buffet? Høres ikke ut som Buffet i det hele tatt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 21:25 3188

Det er ingen andre enn Buffet som eier en kjede med nøyaktig 750 bensinstasjoner i USA. Det er nøyaktig det samme antall stasjoner som Nikola skal bygge opp i USA. Dette antallet 750 er nøyaktig det samme hos Nikola og Buffet. Dessuten har Milton er tung kapitalist i ryggen som har sørget for en funding for Nikola Motors Inc på kr 10 milliarder i første omgang til de 54 første gigant H2/Elektrolyse stasjonene som skal leveres av Nel i årene 2019-2022
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 21:29 3155

Takk det samme White Hawk. Det er nevnt til det kjedsommelige - men det er utrolig mye som skjer innenfor Hydrogen markedet, og det er mange land som nå fokuserer stort på å få bygget opp infrastrukturen. NEL er midt i sentrum av dette - og inviteres til å ha innlegg på mange av seminarene som nå arrangeres (med deltagere fra stat/private bedrifter). En må heller ikke glemme at NEL pr i dag har vunnet den største av alle kontraktene (Nikola), og det virker (som Molnes i Norne også poengterer) at markedet etterhvert starter å skjønne omfanget av denne kontrakten (det snakkes om at bare de første 54 stasjonene (som NEL har kontrakt på) tilsier en økt omsetning på 10 mrd - og det er mye som tilsier at NEL vil ligge godt an til å få oppdragene på de resterende 644 stasjonene)). Løkke har tidligere nevnt at beløpene på kontraktene fremover vil bli større - og jeg venter egentlig bare på at det etter hvert vil "eksplodere" inn flere kontrakter (tør ikke tenke på hva som vil skje når det løsner i Kina/Sør Korea....) Vi er slik jeg ser det på vei til å få et skikkelig gjennombrudd innenfor bruken av Hydrogen (lastebiler/biler/ferger/tog/fly) - og NEL er etter mitt syn godt rustet for fremtiden (og etter hvert må en påregne at NEL vil bygge flere fabrikker andre deler av verden). Jeg tror vi kun har sett starten på et nytt norsk eventyr - og er derfor enig i det du skriver White Hawk, at dersom en har tro på at dette blir en suksess bør en vurdere å kjøpe seg inn før det virkelig tar av:) Men husk at jeg sitter tungt inne i NEL - og er ikke helt objektiv - dere får derfor selv vurdere om NEL er noe å satse på.

Lykke til!

Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Nanoq
23.10.2018 kl 22:17 2990

Pilot Flying J-kjeden med 750 bensinstasjoner servicerer jo først og fremst tung-/trucktransporten i USA, dvs. det er først og fremst dieselstasjoner. Og Buffets investeringsselskap Berkshire Hathaway kjøpte jo ca. 40% av aksjene i Pilot Flying J i 2017. Og har avtale om å kjøpe seg opp til 80% eierskap i 2023.

Så ja, det gir absolutt god mening og er en troverdig antakelse at det er på disse 750 stasjonene at NEL skal oppstille sine H2-fyllestasjoner. Og at Buffet - som i mange år har snakket varmt om vind- og sol-energi, og som allerede for ca. 10 år siden i et foredrag på et universitet i USA spådde at elektriske biler i år 2030 ville begynne å dominere på veiene i USA - har penger med i Nikola's satsning på el-biler via fuelcell/hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 22:31 2928

For sure ! Those 750 stations could be the ones will be adapted for H2... That man has a good nose for business....
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
23.10.2018 kl 23:30 2812

Så enig, så enig i det du skriver, m73102!

Lykke til videre i NEL!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare