Slettet bruker
26.12.2020 kl 11:29 4027

Klima er da ingen som vedder penger opptatt av, det er bare julepynt det. Beviset er når de værst forgjeldede oljeserviceselskapene kommer med en eller annen nyhet og kursen går gjennom taket med ett brak for så å gjøre ett kjempe mageplask neste dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
optimist68
26.12.2020 kl 12:00 3997

Ny artikkel på DN idag som gir en mye mer normal beskrivelse og analyse.

Dette har ekspertene mest tro på i aksjemarkedet i 2021
Investeringsdirektør og porteføljeforvalter Pernille Skarstein Christensen tror de nye «grønne» aksjene vil gjøre Oslo Børs mer attraktiv til neste år. Andre eksperter venter en kraftig nedtur i sektoren.

ESG kan fortsatt gå videre, men på et tidspunkt kommer det en kraftfull korreksjon, men det er vanskelig å si om det skjer i 2021 eller i 2022.

Hallberg er ikke like pessimistisk og mener det vil være vanskelig å få grønne aksjer på billigsalg.

- Etterspørselen etter grønne aksjer tror jeg ikke vil gi seg med det første. Mange aksjer har gått på svært høye forventninger og en tematikk som spiller seg ut på lang sikt. Derfor kan vi fort få korreksjoner da inntjeningen lar vente på seg. Likevel vil nok tilførsel av kapital, for eksempel gjennom grønne indeksfond, gjøre at de blir plukket opp. Så grønne aksjer blir nok ikke billige med det første.
PHOinvestor
26.12.2020 kl 12:04 4001

hehe vi er flinke , store mengder plast 10.000 tonn plast har falt av skip utenfor usa, eu eksporterer plast til usa.
Dette er nytt for meg, da er vi kvitt dritten
Slettet bruker
26.12.2020 kl 14:02 3918

Klart at direktører og forvaltere kan pakke inn budskapet i hvilken som helst farge og få rett uansett utfall, vi broilerne og amatører med samme grunnide som er å tjene penger er ikke like polerte i utsagnene, men jammen er vi enige i at en sektor som ikke tjener penger må enten innfri eller gå nedenom og hjem. Hallberg er ett eksempel på en som virkelig har ordene i sin makt "intet billigsalg på grønne aksjer i sikte", underforstått en kjøpsanbefaling med gulrot om at på lang sikt blir det bra når det allerede er over enhver forventning. Vet nå ikke jeg da, liker bedre de i f.eks Alfred Berg som sier at 2021 er verdiaksjenes år, underforstått at gønne drømmer kan få det tungt.
Kalle 1
26.12.2020 kl 14:24 3890

Tror Biden kan holde liv i den grønne boblen en stund til. Ev, ladestasjoner osv.
Personlig har jeg troen på Elop, zaptec, Switcback Energy, Vow for det nye året.
Har også "troen" på ;
Ccl
Draftkings
optimist68
26.12.2020 kl 14:31 3880

Ja enig men da gjelder det å plukke ut verdiaksjer som f.eks Hydro, Elkem og Yara som for meg er ESG aksjer. Man trenger ikke nødvendigvis å investere i ren hydrogen som Nel. Man må iallefall ikke satse mer enn man kan tape. Har også bla.Hex, Purus, Scatec, Agilyx, Quantafuel , Airthings,, AOW, OHT, Subsea 7 og Nordic Unmanned i porteføljen. Vurderer å gå inn i laks i tillegg
Slettet bruker
26.12.2020 kl 15:39 3830

Du treffer spikeren på hodet!! Husk på at denne gjengen ypper seg kun fordi de alltid klare å gjøre små og uerfarne investorer, småsparere usikre. Det er nettopp på denne usikkerheten de tjener seg søkkrike på. Å bruke media på denne måten er rett og slett etisk forkastelig!

Personlig har jeg aldri hørt på denne suppegjengen og veldig happy for det.

Denne gjengen ville vært arbeidsledig hvis folk flest hadde satt seg bedre inn i casene..

Grønne aksjer med solid ledelse og støtteapparat i ryggen vil gjøre det fantastisk de neste 10-20-30 år.

Ikke hør på de som vil stjele godteposen :-)
Slettet bruker
26.12.2020 kl 16:44 3772

Ikke hør på de som vil stjele godteposen, thats a gudd vending we can use in another episode, f.eks når alle skal ut av døra samtidig
cold
26.12.2020 kl 16:50 3777

En ferdig produsert el.bil har allerede produsert CO2 tilsvarende fossil bil som er produsert pluss har kjørt 200 000 kilometer. Det er bare tull at CO2 nivået går ned med el. biler. Det er i så fall kun i Norge, med all produksjon vannkraft at regnestykket muligens går i pluss. Det må opprettes mange flere kullkraftverk for å få nok elektrisitet til disse el. bilene. Verden vil bedras.
PHOinvestor
26.12.2020 kl 16:57 3765

ja leste ett sted att EL biler produserer mer svevestøv enn fossil biler.
Sliter mer dekker på grunn av sterke motorer.
omans
26.12.2020 kl 17:15 3746

Tror heller ikke at momentum forsvinner innen grønn sektor med det første.
Kanskje det blir litt som noen skriver, dot.com var jo en såkalt boble, men noen har jo blitt et eventyr 20 år etter, ref Amazon.
Når det stadig kommer nye selskaper til notering, er det naturlig at noen kan slite mer enn andre etablerte, i tillegg til press på markedet mhp konkurransen og priser. I tillegg konkurranse fra utlandet etc..fint dersom selskaper lykkes og at det blir en dreining mot grønt er sikkert, selv om fossilt vil være viktig i mange år.

Enn så lenge er det vel noe i as the word is saying;
If you can't beat them join them.
MicMac
26.12.2020 kl 17:58 3694

ESG består av mange bobler, som i badeskum. Gjelder å plukke de rette. De som klarer det er gode. Olje og gass vil være med oss i mange år framover. Verdens energibehov blir ikke dekket av et par vindmøller og solcellepaneler på mange år ennå. God Jul og Godt Nytt År til alle her inne!
Slettet bruker
26.12.2020 kl 18:42 3453

Mulig at Biden og Erna har lange horisonter, men det har ikke vi her inne så dot,com crasjet i 2000 er høyst reellt. Det er jo første uka av 2021 og januar 2021 alle her inne er opptatt av, iallefall de som som sitter lastet i 2 til 4 gangers grønne drømmeaksjer ifra 2020. Alle har forhåpentligvis erfart å tape på børsen trur eg, men det nytter lite å skulle ta revansj ved å sitte long i luftballonger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2020 kl 18:43 3452

Må spørre seg selv hvorfor etterspørselen skal synke. Er jo ingen logikk bak det. Politikere snakker om grønt skifte, politikere kaster ut penger, så skal plutselig grønne aksjer gå nedover? Hehe absurd. Får vente 4-5 år eventuelt. Ikke at jeg tror det går ned da heller. En kan ikke ha 20 selskaper som prises skyhøyt innen hydrogen, men kanskje blir noen av de mindre aktører, får oppdrag fra de som er større. Litt som i oljen.

Nei, tror grønt er kommet for å bli. Henge på, følge med på hva presse skriver om, hva partiene snakker om. Enn så lenge et det enighet om grønt.
Slettet bruker
27.12.2020 kl 00:51 3335

Mange sure tapere Vaim..
omans
27.12.2020 kl 01:39 3296

Kun få dager igjen av desember, for å gjøre kjøp mhp å ta del i aksjeoppgangen i det herrens år 2021.
Strilen
27.12.2020 kl 11:53 3122

Ja, grønt er kommet for å bli, og det grønne skiftet er allerede godt i gang både i Norge og Europa. Likevel tror jeg at vaksinering, normalisering og økt oljepris vil føre til at folk flytter penger (tar gevinst) og får med seg oppgangen innen olje/gass/offshore. Nye kontrakter, meldinger og etter hvert Q4 vil vise hvem som står best rustet i denne sektoren etter «krisen». Vi er fremdeles avhengig av olje, og den delen av bransjen (inkl. industrien - leverandører) vil generere store verdier i 2021 (enten man liker det eller ei). Sektoren har imidlertid fått et «skittent» stempel, og flere av selskapene prøver derfor også å dreie virksomheten over mot det grønne skiftet (ved å få deler av virksomheten over mot oppdrag inen havvind, seismikk ifm havvind eller havbunnmineraler). Offshore-virksomhet med «grønne intensjoner» vil bli langt mer spiselig for småaksjonærer og fond, og jeg tror disse blir vinnerens på børsen i denne sektoren.
Angående grønne selskap/bobler, frykter jeg at flere er overpriset. Med det mener jeg at selskapenes verdier, omsetning og inntjening pr idag ikke står i forhold til kursen. Mye av fremtiden (1-3 år frem i tid) og eventuell vekst/inntjening synes å være godt på vei priset inn i noen av selskapene allerede. Disse tror jeg vil lide mest i 2021 når sektorrotasjonen blir mer tydelig. Jeg tror at de som vil klare seg best (og fortsatt vokse) er selskap som allerede har teknologi/løsninger/produkter som er rettet inn mot det grønne skiftet og som idag kan vise til vekst, omsetning og evt. positivt driftsresultat. Det finnes heldigvis flere av disse også. ..(bare noen tanker fra en amatør som ikke kan se inn i fremtiden).
oppvigår
27.12.2020 kl 13:16 3060

10 år tilbake, og den tiden vi er i, er vidt forskjellig. I dag har vi fått mer kunnskap, og forståelse av det som skjer med naturen og klimaet. Det vi ser etter 10 år er store forandringer, som ikke lengre kan bortforklares. Det må tas grep, og det er det vi ser nå. Når selv ledelsen i Kina innser at noe må gjøres, så blir det latterlig å høre på de som ikke forstår alvoret.
Amazon klarte seg fordi de hadde en god ledelse som hadde visjoner, og holdt fast på det de trodde på, og lot seg ikke påvirke av dem som til en hver tid maler fanden på veggen. En god ledelse er nøkkelen om man skal lykkes for å bli stor.
At alle ESG aksjer er overpriset, kan vel neppe stemme. Som sagt er det markedet som bestemmer. Det er ikke bare amatører, som er med på å påvirke kursen.
Slettet bruker
27.12.2020 kl 15:32 2986

Ja, man kan joine, med en viss andel for min del da. Kan ikke forgude bare ett egg i kurven heller.

Som du nevner, denne dot.com-boblen... Mye gikk over ende, men noen ble virkelig kjemper, og det er vel flere gamle investorer som er småbitre for at de kasta fra seg slikt som Amazon... på det som likevel skulle vise seg å bli på dumpingnivå i det lange løp...
Slettet bruker
27.12.2020 kl 15:58 2944

Har ikke kjøpt oljeaksjer på 10år, og må jeg si at jeg angrer ikke på. Antar at det utrolig mange andre der ute som tenker mer og mer i de samme baner... Kjedelig å komme for sent til festen.. og dessuten er det noe som heter Taksonomi, som får mange til å skjelve i buksene.. :-)
Strilen
27.12.2020 kl 16:17 2933

Taksonomi er vel ikke noe som vil slå inn i 2021, men en viss posisjonering vil nok vise seg utover året? Ellers ganske på linje. Har 9 selskap i porteføljen. For tre uker siden gikk jeg inn i to som er «olje-avhengig»; Solstad (som også er inne i havvind) og MSEIS. Disse har gitt god avkastning, og jeg kommer til å ha dem i porteføljen litt ut i 2021 ettersom jeg her venter ytterligere oppgang. På litt sikt vil jeg kun sitte i grønne selskap. Forøvrig tror jeg at resten av porteføljen min vil score godt på taksonomi; Osun, Scatec og Zaptec for å nevne noen.
Slettet bruker
27.12.2020 kl 17:22 2863

Da tenker vi likt. 2021 skal husene bruke til å konvertere porteføljene. Det vil nok bli en del volatility pga det, men 2021 er året det grønneskiftet vil tar form. De som sitter på skitne porteføljer vet at det er trangt i døra :-)

..og vi VET at alle skal gjennom den DØRA:-)
Krækknissen
27.12.2020 kl 18:22 2808

At mange grønne aksjer er friskt priset er det vel liten tvil om, det betyr nødvendigvis at det er en boble som skal sprekke nå i nærmeste fremtid. Samtidig får fanboykommentarene her inne alle varsellamper til å blinke ho meg.
Slettet bruker
27.12.2020 kl 18:33 2815

Analytikere og andre en kan anse som eksperter, tar ofte feil. De har dessuten en lei tendens til å legge ordene i munnen til hverandre, og samstemtheten er av og til småflaut. Ikke alltid, men av og til. Nå ser det f.eks. ut til å materialisere seg at de har vært alt for optimistiske mtp. lakseprisen i 2021. Nå ropes det bl.a. aluminium, men hva om det blir for stor overproduksjon og bilfabrikker som ikke kan settes i gang for fullt så raskt fordi det har vært knall og fall hos mange deleleverandører..? Og verden gjenåpner ikke i full blomst like etter at den første vaksinedosen er satt, ikke sant..? Og det er usikkerhet rundt om vaksinen beskytter mot videre smitte fra de vaksinerte...

ESG ser delvis ut som en boble, ja, men verden er inne i et gigantisk skifte som vil vare i flere tiår. Det er en skikkelig transformasjon. Flere aksjer innen biotek står også høyt i kurs, med stor potensiell nedside... og oppside... Men boble-ordet er likevel lite brukt innen biotek, hva..?

Det kan bli slik at flere vil velge ESG-/fornybarfond i stedet for selv å prøve plukking fra jungelen av alle ulike aksjer innen denne kategorien, der det er masse nybrottsarbeid.
Slettet bruker
27.12.2020 kl 19:04 2774

Slik det ser ut nå vil behovet for olje være eksplosivt ifra sommeren, og i det vakumet som fikk de grønne investeringene til å eksplodere ifra mars 2020 vil nå bli overtatt av ett enormt behov for olje og ikke bare det, verden vil være euforisk for igjen å begynne en normal hverdag og at noen tror at de mest spekulative grønne aksjene da skal fortsette himmelferden er ikke realistisk. Enkle mardesmekanismer i Corviddens kjølvann.
Slettet bruker
27.12.2020 kl 22:45 2672

...
omans
31.12.2020 kl 10:19 2365

Det er når det er ny paradigme tenkning, at risikovilje er stor.
Pandemien tok markedet til ground zero. Nå går det mot full utblåsning, som en kan tenke seg at vil skje etter at alle har måttet "gå i hi", følge restriksjoner og sosial omgang er forbudt...så skal alle feste samtidig..det vil ende i bakrus...men festen er ikke over det er kake igjen..
4580
31.12.2020 kl 10:34 2326

Voldsomt mange som er redd for ar andre skal skite i buksa. Pass heller på dere selv. Skjønner på,mange måter at det er tungt å være blakk, og ikke få delta i denne festen . Godt nyttår.
Hammers
31.12.2020 kl 10:54 3560

Igjen er det bare å gjenta; ESG er ikke ESG!
Her må de gode selskapene med etablert drift skilles fra Paddehattene.
Joda, bobler finnes, men også SKJULTE perler! Det gjelder bare å finne dem!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
31.12.2020 kl 11:03 3535

De gamle oljebaserte investorene skjelver nå og blir gretne grunnet alle de tusenvis nye aksjonærene som nå har satt sine ben i børs matfatet deres og ikke skjønner de heller noe som ikke kan «regnes hjem». Jeg er en av de og har doblet ASK’n min på et år og kommer til å fortsette.
De store pengene blir nå rett og slett fordelt på flere mennesker.
Har også blitt mye lettere ettersom folk flest venner seg til apper og nett.
Det er ikke sannsynlig at vereden skal tilbake der vi var. Altfor mange store investeringer i det grønne er gjort, mange flere står klare til å investere og store avtaler er gjort som tvinger frem dette skiftet. Vindmøller og solcelleparker popper opp som Starbucks over alt nå! Selvfølgelig kommer vi til å være oljedrevne en stund til men skiftet er i gang!
Slettet bruker
31.12.2020 kl 12:18 3489

Sympatisk sagt av en turbokapitalist som Fredly og helle litt kaldt vann i det kokende boblebadet. Det tøffe valget å muligens gå glipp av store lottogevinster er alle investorers hodepine, jeg slapp å vri nøtta for røyk ut av flere raketter grunnet autopiloten i romjula og putta gevinstene inn i noen gruelig kjedelige aksjer som lager pizza, vaskepulver, metall og dopapir. De har ikke rikka seg en millimeter hehe, men når selveste Herrmannsrud sier at det er den nye oljen så setter jeg min lit til det.
omans
31.12.2020 kl 12:29 3481

Pussig svar. Fredly er ikke blakk og har mange poenger, samtidig sier han at han er med så mye som mulig.
At det vil komme korreksjon ila 2021 er 100% sikkert.
Marketwatch
31.12.2020 kl 12:57 3441

Ikke snakk stygt om PURE boblen min, ellers kommerjeg og VOWer deg!
CapitaL
31.12.2020 kl 13:06 3429

Jeg solgte VOW i går på 36-tallet og kjøpte PURE til 4,50 for penga :)

Neste uke vil vise om jeg byttet bort kua for en fake Stradivarius made in China ;)
TheKurgan
31.12.2020 kl 16:54 3353

Det hadde jeg ikke turt, VOW-🚀 letter snart
Slettet bruker
01.01.2021 kl 01:32 3240

Sier bare Storebrand Fornybar Energi, så kan man heller lete etter andre aksjer utenom alle de nye paddehattene i ESG-jungelen, eller de som kan skille seg ut med et noe tryggere framtidsbilde enn visse andre, som VOW og VOLUE. Friskt priset..? Jo ja hah vel tja, men 2021 vil også by på korreksjon, ikke sant..?
Slettet bruker
01.01.2021 kl 03:50 3195

Det går hett for seg her nå. Årsaken er en « enstemmig» meglerelite som taler til « folket» med kun ett mål: Sørge for å prate ned ESG, slik at eliten kan berike seg ytterligere. Karbonfangst er IKKE grønn, men de blåsvarte i rosa innpakning deler ut milliarder til Røkke og co. allikevel. Samtidig hemmer de utviklingen mot alt som er i veien for oljeinntekter, og det er selvsagt en bevisst politisk handling.
Flott at vi løsriver oss fra idiotiet, men de er realiteter allikevel. Røkke melder seg frivillig som kvasi grønn horebukk, og Erna stiller seg veldig til rådighet.
Nå er verden heldigvis ikke avhengig av norske horebukker, men den grønne revolusjonen er jo ikke en revolusjon men en sirup i minus 20 grader.
Spania bestilte 1500 nye euro6 dieseltrucks i forrige uke hos DAF, som går som det griner, uten en eneste grønn lastebil i programmet.
Nederland skal vekk fra gass..Tyskland skal vekk fra kull og over til gass. Kina og India skal vekk fra kull, men hva som skjer i Brasil og USA er høyst usikker.
Mye politikk også: Trump ødela USA som en mulig leder i det grønne skiftet, og 5.1 blir det avgjort om demokratene kan gjøre hva de vil, eller blir stoppet av fossilvennlige republikanere. Eksempel: demokratene vinner, og da er sannsynligheten for et rent grønn skifte ( uten fossilt) større enn om republikanere tar ett sete.
Vi er i den idiotiske situasjonen at hele verden nesten er avhengig av om folk i Georgia går for en demokrat eller en republikaner ( det ene sete er nok demokratene som tar). Mye mer i spill her: Demokratene vil gå i strupen på de store fem, og får de kontroll så er helvete løs; Apple Google osv. vil stupe og dra med seg alt av aksjer i en korreksjon og et skifte fra teknologisektoren til andre sektorer.
Det er nesten absurd at norske HEX er en vinner når en republikaner klarer å ta det siste sete, mens Purus blir en vinner om demokratene klarer begge setene.
Alt dreier seg om USA skal gå veien til grønt via gass ( fossilt) eller skal direkte på ikke fossilt... De presser verden alltid for sine løsninger, så dette er alvor. Selvsagt kan de ikke forstyrre EU og Kina, men USA er kynisk, og rasler stadig med sablene. De kommer til å miste sin suverenitet til Kina, og er desperate.
Rosafascistene under Erna kan ikke stoppe denne utviklingen, uansett om de knuller med Røkke daglig. Det betyr jo ikke at det blir slutt på å overføre penger til ham, som er politisk korrekt i rene fascistånd, så her kan man fortsatt tjene store boblepenger, men om man har et lengre perspektiv så vil mange av dagens ESG selskaper ikke overleve. Mye innenfor er boblepriset, og bobler sprekker før eller senere. Spørsmålet er da NÅR boblen sprekker, og ingenting tyder på at den vil sprekke i januar... Alle på forum har ulik tilnærming, risikovillighet, tidshorisont osv, De psykologiske momenter er i førersete, og fundamentelle forhold er helt glemt.
Å kombinere ESG med fundamentelle og selskapsrelaterte forhold er allikevel ikke en umulig øvelse. Selv har jeg havnet på HEX; et traust valg, med en opsjon i Purus. Der går min grense for risikovillighet. Når det gjelder karbonfangst så er det svartere en olje, fordi det hindrer en grønn utvikling, og det er ganske viktig å definere hva som er grønt ig hva som er svart. Erna ig Røkke prøver å selge svart som grønt, og slikt må vi protestere imot.Personlig og pragmatisk sett, så inkluderer jeg gass ( som erstatning for kull og olje), som grønt nok. Det viktigste er å få ned forurensingen og da må man ikke låse seg fast til ideologiske løsninger, men være pragmatisk. Jeg eier kun aksjer i HEX, men håper allikevel at demokratene tar begge setene i Georgia. Verden er tjent med det. Skjer ikke det, så tror jeg det er over and out for rettsstater, demokratier, og velferdsstater. Jeg tjener heller noe mindre på aksjer enn at verden går til helvete
Slettet bruker
01.01.2021 kl 04:02 3207

Det jeg glemte å si er at Oslo Børs Casino er den mest useriøse børsen i OECD. De tillater innsidetrading, den nye plattformen gir algoritmebasert handel en tidsfordel ( ulovlig til og med i Norge), ignorerer likebehandlingsprinsippet gjennom utstrakt bruk av rettete emisjoner ( eliten kjøper billig før du og jeg kan kjøpe:), og gir gribber muligheten til å skjule sine handler i en grad som er kriminelt i andre seriøse land. Alt applaudert frem av rosafascistene.
Om du tror at Norge er demokratisk så er det feil. Vi er langt over fascisme, og er fullstendig amerikanisert. EU prøver å kjempe imot de store og har ilagt de store bøter, og større bøter skal det bli..I Norge så la vi oss pule av amerikanere og ber om mer puling....
Vi må tilknytte oss EU og ikke kjøpe amerikansk; EU setter opp et fond med nettopp det formålet; å kvitte seg med amerikansk dominanse, og gjøre seg uavhengig av disse idioter, som nå bruker trusler, tvang +++ i sin desperasjon. Amerikanere er verre enn Kina, og det er veldig godt dokumentert f.eks.gjennom digital overvåkning, påvirkning, og gigantiske brudd på personvern.
Slettet bruker
01.01.2021 kl 13:19 3042

Jeg er ikke abonnent men kunne du eller noen andre legge ut hele artikkelen, sånn vi leser om hva horebukken babler om?

https://www.dn.no/marked/aker/oyvind-eriksen/kjell-inge-rokke/oyvind-eriksen-jeg-har-ingen-andre-tanker-eller-planer-enn-a-fortsatt-vare-i-aker/2-1-936014
Slettet bruker
01.01.2021 kl 13:33 3017

Det forklarer hvorfor det er mange LOSERE på børsen :-( ..men vi trenger dem sårt :-)
Slettet bruker
01.01.2021 kl 14:03 2967

Denne gutteklubben liker ikke å dele kaken med andre, det raser under deres føtter og de vet ikke hvordan de skal løse det.. plutselig er det mange konkurrenter ha ha ha

https://e24.no/boers-og-finans/i/kR8Qg6/tesla-shortere-tapte-over-320-mrd-i-2020-stoerste-jeg-har-sett

It seams to be a disruption of their system, scary!!
KR
01.01.2021 kl 14:26 2935

Jeg har også min "esg" post i dette fondet. Jeg tviler ikke på at det også her er mye overpriset, men en får i alle fall delt risikoen.

At andre våger å sette pengene sine i selskap som ACC eller AOW, som tilsammen er priset til det dobbelte av AKSO, er for meg en gåte. Det samme gjelder selskap som Saga pure som kun har endret navn og oppkjøpsstrategi og har mangedoblet seg.

Kanskje jeg bare er gammeldags og ikke lenger henger med, men en skal være forsiktig når det ukentlig spretter frem nye "esg" eller teknologi selskap som endelig går på børs nettopp fordi de der hvor lett tilgjengelig det er å hente kapital. 2021 blir et spennende år.
Steve Hops
01.01.2021 kl 14:44 2907

Merkelig å tro at det er en boble. Enten har man ikke fulgt med i timen eller så veit ikke jeg. Tror det var mange som tenkte tilsvarende om:
- olja i sin tid
« Ved utgangen av 1950-årene var det få som trodde på olje- og gassrikdommer langs norskekysten. Lite visste vi om hvor betydningsfull petroleumsnæringen skulle bli for norsk økonomi da de første utvinningstillatelsene ble tildelt midt på 1960-tallet. 50 år senere er næringen Norges viktigste både når det gjelder inntekter til statskassen, investeringer og andel av total verdiskaping».

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/olje-og-gass/norsk-oljehistorie-pa-5-minutter/id440538/

- datamaskina, det var mange som ikke var overbevist om at datamaskiner var smart på 80-90 tallet

https://www.kode24.no/nedetid/dette-trodde-norge-om-kunstig-intelligens-i-1992/71128543

- oppdrettslaks (selv om jeg hater den næringa noe inn i helvete)

https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/amp/uk-scotland-48266480

- elbil

Tesla, Nissan, Toyota, Jaguar, Think, Mercedes, VW, Fiat, Renualt, Land Rover, Etc.

- nye statlige reguleringer
Få trodde at Handelsavtalen med Kina kom til å ha katastrofale ringvirkninger for produksjon i andre land. I USA tror majoriteten at privat helseforsikring er bedre enn offentlig (Public CARE ACT) når de selv vet at om de blir syk må de dekke opptil 20 000 kr hvis helseforsikringer dekker nøyaktig det du er syk for. På åttitallet var skateboard i Norge ulovlig.

Etc.

Altså for å kutte det ned til beinet er det ingen som vet utfallet før vi er i fremtiden, men at vi må gjøre noe drastisk Er utvilsomt. Vi er på vei til masseutryddelse, spørsmålet er hvor lang tid det tar. Og da må vi gjøre tiltak for å forhindre dette.
At det finnes elefanthoder som ikke forstår hvordan ting henger sammen synes jeg ikke andre skal straffes for.
Slettet bruker
01.01.2021 kl 15:36 2852

"Kanskje jeg bare er gammeldags og ikke lenger henger med" --> jeg tror du vil få rett på denne antagelsen.

I en disruptive transition blir de gamle indikatorer satt til side og erstattet av fremtidens abstrakte verdensbilde. Det er forståelig at når ett tørt brød plutselig blir erstattet av et tegning av en Pizza Quattro stagioni på en tavle på en aldershjem, så klart at det skaper forvirring! Heldigvis de aller fleste beboere har barnebarn som har visjoner og ikke sitter med livets lodd på ryggen.. vi må unne barnebarna både pizza Quattro og kanskje til og med Cinque stagioni siden vi har fått dem hit også av vårt eget ego.

Verden går videre nettopp fordi menneskeheten får avløsning. Vi trenger friske krefter og friske hoder.

ESG er en boble trallallà :-)
Slettet bruker
01.01.2021 kl 16:09 2808

Herregud... Så mye babling..

Finans
Øyvind Eriksen: – Jeg har ingen andre tanker eller planer enn å fortsatt være i Aker
Kjell Inge Røkkes høyre hånd Øyvind Eriksen sammenligner Akers satsing på grønn industri med overgangen fra skipsbygging til bygging av oljeplattformer på slutten av 1960-tallet.

Publisert: 31.12.20 — 11.12 Oppdatert: en dag siden

Konsernsjef Øyvind Eriksen angrer ikke på at Aker ikke har satset på oppdrett. – I Aker velger vi primært å se fremover, sier han.
Konsernsjef Øyvind Eriksen angrer ikke på at Aker ikke har satset på oppdrett. – I Aker velger vi primært å se fremover, sier han.

Det har vært et begivenhetsrikt år for Kjell Inge Røkke og hans industrikonsern Aker.

En pandemi uten sidestykke de siste 100 årene sendte oljeprisen og alle Akers oljerelaterte selskaper inn i usikkert farvann i begynnelsen av året.

– Den mest dramatiske situasjonen var da oljeprisen falt som en sten, og vi kunne lese om selskaper i USA som måtte betale for å få levert olje. Heldigvis ble ikke det en problemstilling for oss, men det var en markedssituasjon som ingen i sanntid visste hvor lenge ville vare. Den surrealistiske situasjonen var krevende å håndtere, sier Akers konsernsjef Øyvind Eriksen.

På norsk jord ble en midlertidig endring i petroleumsskatten, hvor Eriksen selv var med å trekke i trådene, redningen for deler av norsk oljeindustri.

Kort tid etterpå børsnoterte Aker-systemet tre selskaper nærmest på rappen: Aker Biomarine, Aker Carbon Capture og Aker Offshore Wind – hvoretter Aker Solutions og Kværner ble slått sammen. For året har Akers aksjekurs steget rundt seks prosent.

Sammenligner med starten på oljeeventyret
Eriksen (56) har samarbeidet med Røkke i 25 år og vært konsernsjef i Aker de siste 12 årene.

Han sammenligner Akers 2020 med årene da Norge begynte å lete etter olje.

Aker
Børsnotert investeringsselskap. Kjell Inge Røkke eier to tredjedeler og er styreleder.
Aker er storeier i flere andre børsnoterte selskaper, der eierposten i oljeselskapet Aker BP er den største.
Øvrige Aker-selskaper er blant annet Aker Solutions, Aker Biomarine, Akastor, Ocean Yield, Aker Offshore Wind, Aker Carbon Capture, Cognite og Aker Energy.
Aker prises til 39 milliarder kroner på Oslo Børs.
Mer
– På slutten av 1960-tallet var det et fundamentalt skifte av stor betydning da Aker gikk fra skipsbygging til bygging av olje- og gassinstallasjoner. Det er et skifte som er sammenlignbart med den endringen vi opplever i Akers industrielle virksomheter nå. Vi bygger grønn industri på skuldrene av våre oljerelaterte selskaper, sier han.

– De endringene som vi har gjort i år vil sette sitt preg på Akers utvikling og vekst i årene som kommer, sier Eriksen.

Han trekker frem fire positive trender Aker vil dra nytte av fremover:

Behov for mer energi, og olje som en viktig energikilde i flere tiår, hvor Aker BP er posisjonert.
Omstillingen til mer fornybar energi og grønn teknologi, der man har karbonfangst- og lagringsselskapet Aker Carbon Capture og havvindselskapet Aker Offshore Wind.
Digitalisering og automatisering, hvor it-selskapet Cognite er sentral.
Helse og sunn livsstil, der Aker Biomarine har en posisjon med sine krillprodukter.
– Jeg forventer at Aker i tiden fremover kommer til å være et lokomotiv i industri som drar nytte av de fire megatrendene, sier Eriksen.

Han trekker frem Cognite som noe av det som har betydd mest for endringen av Aker de siste årene. Selskapet ble nylig priset til fem milliarder kroner da det fikk med det amerikanske investeringsselskapet Accel på eiersiden.

Angrer ikke
Kjell Inge Røkke startet sin yrkeskarriere som fisker og fant veien til den amerikanske kysten. I løpet av seks-syv år bygget han opp en milliardformue på fiske utenfor Alaska. Siden gikk han inn i Aker, tok over Kværner og har bygget et imperium med mange ben å stå på. I dag står oljeselskapet Aker BP for mesteparten av verdiene i konsernet.

Foruten krillselskapet Aker Biomarine har Røkke og Aker ikke gått tungt inn i oppdrettsbransjen, som har skapt milliardverdier langs norskekysten.

– Aker valgte i sin tid å prioritere villfangst av hvitfisk fremfor oppdrettsvirksomhet. I ettertid så erkjenner vi at Aker også kunne hatt en viktig rolle å spille i oppdrett, men det var en virksomhet som Aker ikke prioriterte da oppdrettsnæringen var i støpeskjeen. Vi har i ettertid ikke sett gode muligheter for å spille en viktig rolle i den næringen, sier Eriksen.

Det er nødvendigvis ikke for sent å gå inn, ifølge Eriksen, men Aker har ingen umiddelbare planer om å gå inn i sektoren.

– Angrer dere?

– I Aker velger vi primært å se fremover. Angrer gjør vi ikke, men vi er imponert over de virksomhetene og verdiene som er skapt i norsk oppdrettsindustri og de resultatene som lakseoppdrett også har skapt utenfor Norge, sier han.

Skuffet over Barentshavet
Selv om Aker Carbon Capture nesten har tidoblet seg i verdi siden børsnotering i sommer og årets tre børsdebutantene til sammen prises til over 20 milliarder kroner, er oljeselskapet Aker BP fremdeles kjempen i porteføljen med en markedsverdi på over 70 milliarder kroner.

Frem til 2027 har selskapet planer om å nær doble produksjonen til 400.000 fat per dag. Som en del andre oljeselskap har også Aker BP hatt lite hell i Barentshavet. Eriksen beskriver leteresultatene som skuffende og sier at man ser flere vekstmuligheter i andre regioner.

– Vil dere slutte å lete i Barentshavet?

– Den beslutningen er ikke tatt, men skuffende leteresultater kommer ganske sikkert til å påvirke prioriteringene i Aker BP fremover, sier han.

Aker-sjefen bekrefter at selskapet ville skilt ut og børsnotert Aker Carbon Capture og Aker Offshore Wind uavhengig av innføringen av midlertidige endringer i oljeskatten, og omtaler det som en del av en større plan.

– De midlertidige endringene i petroleumsskatten førte til økt aktivitet, og bidro til å opprettholde viktig kompetanse og kapasitet. Timingen for å skille ut de to selskapene var perfekt. Samtidig var det økende interesse i kapitalmarkedet for å investere i rendyrkede selskaper innenfor karbonfangst og havvind, sier han.

– Veldig annerledes
Mang en næringslivsleder er blitt satt på prøve under pandemien. I Aker og Aker-eide selskaper er det ansatt cirka 36.000 personer.

– Som leder var oppgavene veldig annerledes, men mekanismene for å løse oppgavene var de samme. Samarbeidet og mobiliseringen som jeg har opplevd i 2020, har vært uten sidestykke. Samspillet mellom bedrifter, partene i arbeidslivet, myndigheter og politikere har ført til gode løsninger, sier Eriksen.

Røkkes tidligere advokat Eriksen har nå sittet som toppsjef for milliardkonsernet i mer enn ti år. På spørsmål om det blir ti år til svarer han umiddelbart:

– Jeg har ingen andre tanker eller planer enn å fortsatt være i Aker. Jeg kan ikke tenke meg en mer inspirerende og spennende virksomhet å lede. Jeg trives fortsatt godt i samarbeidet med Kjell Inge, sier Eriksen.

Han tror verden sakte, men sikkert kommer tilbake til en ny normal i 2021 etter hvert som vaksinasjonsprogrammene blir gjennomført.

– Dere har børsnotert tre selskaper i år. Kan vi vente oss mer neste år?

– 2021 har potensial til å bli et nytt spennende år for Aker på og utenfor Oslo Børs.
Slettet bruker
01.01.2021 kl 16:12 2814

Noen som har en god oversikt over nåværende ESG selskaper på børs samt. Planlagte ESG noteringer i 2021?
Slettet bruker
01.01.2021 kl 17:39 2739

Spørs da om 2020 med 90 tusen milliarder i tap i verdensøkonomien etterfølges av stadig friskere prising av ESG aksjer i 2021, de må jo før eller siden levere inntekter og hvordan kreditt gis til selskaper med store investeringsbehov som er tuftet på optimistiske fremtidsutsikter utenom kapitalutvidelser vet ikke jeg, kanskje vanskelig det.
Slettet bruker
01.01.2021 kl 18:45 2703

Videre ventes det innhenting i verdensøkonomien med 5,8% i 2021 ifølge optimisisk prognose, altså nesten hele fallet i 2020. Men hvor skal den innhentingen komme ifra hvis ikke ifra selskaper som faktisk går med overskudd. Og hvis aksjemarkedet skal sende disse verdiselskapene ned i enda ett år, hvem skal betale regningen til slutt?