ny i gamet- råd for investering

hkb87
DNB 02.10.2018 kl 21:27 24049

Hei folkens. Jeg er ny i gamet og har i de siste dagene satt meg litt inn aksjer og fond, mye å sette seg inn i! Jeg trenger litt veiledning/ råd vedr investering på 100 000 kr i aksjefond for langsiktig sparing (20år). Mine spm er følgende:
1. Jeg har blitt anbefalt av min bank(DNB) å investere i DNB teknologi, men er det noen andre fond dere anbefaler i stedet?
2. Tips til fond som jeg kan spre 40/30/30 vs 50/50?
3.Bør jeg spytte inn 100 000 eller fordele de hver måned i stedet?

Setter pris på all råd og veiledning, stor takk på forhånd!
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
TB
02.10.2018 kl 22:37 23964

DNB Teknologi er ikke et dårlig fond på noen måte, men det rådet her er vel først og fremst et resultat av at DNB er flinke til å gi folk råd om å kjøpe deres egne fond. DNB Teknologi har hatt en pen utvikling (3-årlig annualisert over 25%), men jeg synes de er mindre ivrige på å poengtere at tidligere avkastning på ingen måte garanterer fremtidig avkastning. La oss for moro skyld si at du fikk 25.6% årlig avkastning i et fond; det ville over 20 år, som du antyder, vokst til over 9.5mill kroner, noe som vel neppe er realistisk. Konsensus er vel stort sett at en passiv langsiktig investeringsstrategi som du beskriver best gjennomføres ved å prioritere fond med lave kostnader, som i praksis betyr indeksfond. Der får du årlige kostnader på rundt 0.2%, vs 1-2% på aktivt forvaltede fond, som betyr en god del over tid.

Jeg ville f.eks femdelt sparingen over et globalt indeksfond, et nordisk indeksfond, et aktiv forvaltet norsk fond (oljeservice og shipping ser pent ut fremover, sjekk ut DNB Navigator f.eks), (et faktorfond KLP aksjeglobal lavbeta 1?), og fordi jeg synes det er spennende plassert siste femdel i noen aksjer jeg har troen på.

Just my two cents.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Submerged
02.10.2018 kl 22:44 23938

Indeksfond er de beste fondene, vil du lære og investere les alt av Warren Buffet, Benjamin Graham
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 01:03 23856

skulle jeg starte på nytt idag..

Så ville jeg lest meg godt opp i så mye jeg kommer over,-alt koker ned til en egen vurdering og tolkning,-du må selv finne deg i ditt syn på markedet,markedsmuligheter og viktigst av alt,Strategi!

dette vil på sikt spare deg for masse tap da å investere kun etter som du nevner i tråden "de siste dagene",vil kunne være en meget uheldig start for nybegynnere.

selv så vil jeg si,"Gi deg minst 5 år før du går med så mye kapital som 100 000 kroner,-dette er penger som har tatt tid å spare opp,dette er viktig å respektere.

Det er alldrig for sent å gjøre gode penger på børsen,-kort sagt,jeg ville ikke satset store summer nå som børsene nesten daglig melder om ATH(All Time High).

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
bobobo
03.10.2018 kl 01:38 23810

Putt alt i et globalt indeksfond. Glem at du har pengene. Sjekk saldo om 20 år. Takk meg senere. :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Morten McDuck
03.10.2018 kl 05:41 23782

Begynn å investere tidlig i livet. 18-20 år er ikke tidlig.

100 000 kr er ikke mye penger. Hvorfor? Bor du i Norge er det enkelt å legge seg opp dette ved å jobbe noen få måneder, selv i lavt betalte jobber, og du vil bare tape maks halvparten, og det midlertidig.

Kjøp fond for alle penga nå, selv om alle er enige om at alt er dyrt. Utenfor markedet blir pengene spist av inflasjon (og etter hvert formueskatt). Går markedet ned 50% rett etter du setter inn pengene har du skaffet deg billig lærdom om hvordan du reagerer i nedgangstider.

Sett minst 50% av det du tjener i aksjemarkedet hver måned.

Ikke hør på eller stol på noen. Spesielt ikke banken. Og ikke alle «ekspertene» og «aksjestrategene» som stikker hodet frem i media hele tiden. Ikke folk på dette forumet, inkludert meg. Når det er sagt. Det finnes noen dyktige bloggere, spesielt svenske og amerikanske, men jeg tror ikke man blir rikere av å høre på dem.
Jeg har selv lest hyllemetere med bøker, hørt på finansblogger i timevis, lest alle finansnettavisene i Norge og mange i utlandet daglig, men ikke blitt noe rikere av den grunn. Det er for det meste bare støy og tidstyveri.

Ikke prøv å slå markedet. I følge en studie av Dalbar inc gjelder følgende: «For the twenty years ending 12/31/2015, the S&P 500 Index averaged 9.85% a year. A pretty attractive historical return. The average equity fund investor earned a market return of only 5.19%.» Hvorfor? De prøver å slå markedet. Er du bedre enn en gjennomsnittlig investor?

Ikke prøv å time’e markedet: Peter Lynch: “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.»

Alle er nå enige om at alle verdens aksjemarkeder er skyhøyt priset. Mange husker 2008, og ankringseffekten gjør at vi gjerne ser for oss at ved neste krakk skal det ned minst 50% en gang til. Hva om det ikke skjer? Hva om det blir en nedgang på 20% og så går opp igjen? Du står igjen på perrongen fordi du ville hoppe på toget på -50%.

Diversifisering er den eneste gratislunsjen i markedet. Ta den. Det vil si. Kjøp brede fond.

Så konklusjonen er å investere alle penga i fond nå. (Vinteren er forresten tradisjonelt en bra tid for børsen.) Du skal gjøre det enkelt. Finne noen gode fond du kan sitte lenge i og glemme hele greia. Da blir du rikest. Ikke prøv å være smart.

DNB Teknologi har som nevnt hatt meget god avkastning lenge. Vil det fortsette? Kanskje? Mange peker på at Tech-sektoren i USA er høyt vurdert. Jeg tenker maks 15% av porteføljen der.

Hvorfor tror du forresten DNB anbefaler dette fondet?

Kostnader er noe av det viktigste når du velger fond. Alltid ta det i betraktning. DNB Teknologi har 1,50%, som er noe høyt. Det er kanskje også hovedgrunnen til at du ble anbefalt det fondet. Og så er det lett å selge noe som har gått så bra. DNB Global index har 0,30%, noe som spiser mindre av din avkastning.

Mitt forslag til portefølje for deg (ved bruk av DNB sine fond) – avgift i parantes:

50% i DNB Global indeks (0.30%)
15% i DNB Teknologi (1.50%)
15% i DNB Norden indeks (0.30%)
10% i DNB Norge indeks (0.30%)
10% i DNB Emerging markets indeks (0.30%)

Total vektet avgift: 0.48%
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Aksjesparer
03.10.2018 kl 09:23 23653

Et svar.
60% i et globalt indeksfond.
40% i et norsk/nordisk indeksfond.
Svaret er uansett:
Indeks - Indeks - Indeks.
Ikke la noen forvaltere rappe masse penger i løpet av alle år.

"aksjesparer"
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 09:42 23617

Helt feil..

en også "liten" detalj du bør/skal ha med,-der du forplikter deg i å faktisk å følge med på markedet,-å kjøpe aksjer er som å kjøre bil,følger man ikke med på veien,så skjer det ulykker.

Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 10:25 23574

Mener Aksjesparer har et anstendig svar. Støtter den.

Eksempel:
DNB Global Indeks (60%)
DNB Norge Indeks (40%)

Tror jeg ville valgt å investere 1/4 i engangsbeløp, og resten i månedlige fasttrekk. En rådgiver i banken vil kunne gi deg tips til hvordan du skal dele opp investeringen din, på en måte som passer dine mål.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
hkb87
03.10.2018 kl 22:14 23486

Tusen takk til alle! =) Har investert mesteparten i indeksfond og noe i aksjefond. Valgte å dele investeringen i engangsbeløp, og resten i månedlige fasttrekk. Blir kjempespennende å se utviklingen fremover..
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare