Cheap bastards...

Slettet bruker
XXL 24.12.2020 kl 09:12 8774

XXL har åpenbart ikke lært mye av den ødeleggende kritikken de fikk, om dårlig behandling av de ansatte. Etter et helvetesår for de på gulvet, men gullår for aksjonærer og ledelse, ønsker de ansatte god jul med en drikkeflaske og et gavekort på to hundre kroner. Eller om det var tre hundre. Uansett, dette er oppskriften på å miste de hardt arbeidende og lojale ansatte som i en krevende koronatid har stått på for å få selskapet igjennom stormen. Nå er kassa smekkfull, gjelden blåst bort og den tidligere utbyttemaskinen XXL sannsynligvis klar til nye utbetalinger til eierne.

Mens de ansatte som skaper inntektene, blir avspist med noe som mest av alt minner om en langfinger. Skam dere!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
4580
24.12.2020 kl 09:32 7229

Ikke bra, ikke bra, men ingen overraskelse. Det er stort sett slik det er overalt i norsk næringsliv, desverre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.12.2020 kl 09:58 7167

Mer penger i kassa. Dessuten med litt rabatt får man kjøpt mye fint på xxl for 300 kroner 😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.12.2020 kl 10:25 7105

Ja. Men en dårlig investering på sikt. De ansatte som jobber i førstelinjen på XXL har gjort en kjempejobb i år. Samtidig med reduksjon i antallet, usikkerhet, covid-utfordringer og et massivt arbeidspress, har de måttet stå i betydelige omstillinger. Det er de flinkeste og mest lojale som har kommet igjennom dette. Samtidig legges det opp til et gullkantet belønningssystem for et fåtall i ledelsen, hvorav mange helt nyansatte. Det skurrer. Det ville ikke kostet XXL så mye - årets overskudd tatt i betraktning - å gitt folkene sine en skikkelig påskjønnelse for innsatsen. Jeg trodde virkelig de hadde lært, etter diverse armhevings, buksevann - og dugnadsskandaler i fjor. Men neida. Må virkelig revurdere min investering i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Fow
24.12.2020 kl 10:35 7066

Ser ikke helt hvordan julegave (eller mangel på det) kan settes mot nevnte armhevinger etc..?
For egen del, som jobber i en helt annen bransje, så ble det ingen julegave i år annet en noe symbolsk. Men, jeg har jobb og jeg har lønn. Om jeg ikke er fornøyd er det opp til meg å gjøre noe annet. En julegave skal uansett være ganske betydelig før det gjør en forskjell opp mot f.eks. lønn. Hadde jeg hatt jobb i XXL ville jeg vurdert å sette inn en liten andel an lønnen i aksjer og således fått (potensielt) ekstra betalt om butikken går bra.

Uansett bransje du er i, meningsforskjeller vi har, størrelse på julegaver vi får eller ikke får. God Jul!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
bigshot1
24.12.2020 kl 10:36 7053

Vel, det virker gjerrig! men som ansatt i norges største bank fikk vi ikke en eneste julegave av DNB!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
hmnei2
24.12.2020 kl 12:00 6888

Man fikk ingenting i equinor heller.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
24.12.2020 kl 12:19 6842

Jeg fikk en pose med trøfler og brente mandler.
Jobber i en oljegigant.
Skjønner ikke kritikken Brunello.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Till
24.12.2020 kl 12:55 6763

Jobber i et stort konsulentselskap og fikk et julekort og en pin (ja, en slik man skal feste på jakken eller capsen som i Lillehammer-OL). Har en følelse av at de eneste som faktisk kommer til å bruke pin’en (for en kort periode), er de som tok avgjørelsen om å gi den til sine ansatte som takk for å ha stått i dobbel spagat dette året for å holde hjulene i gang. Hos de fleste andre ender den nok opp i nederste del av en skuff sammen med annet skrot, alternativt i søpla, fortrinnsvis da i resirkuleringscontaineren for metall...
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Nax0
24.12.2020 kl 13:01 6741

I alle dager, så koselig av XXL med en slik julegave da! Jeg fikk ingenting av jobben...
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
gullfisken
24.12.2020 kl 13:09 7286

Grunnløs kritikk. Det er ingen tvil om at de ansatte har levert fantastisk i 2020, men om man tar XXL sin finansielle posisjon i februar-mars i betraktning mener jeg at XXL ikke står først i rekka over selskaper som bør gi bonus til de ansatte. IKEA Norge (med unntak av 2017), Norgesgruppen med flere som betaler ut bonus i disse tider har levert solid på bunnlinja år etter år. Man kan heller ikke utelukke at XXL faktisk vil betale bonus til de ansastte. Kritikken din er grunnløs helt til det mot formodning skulle komme et utbytte til eiere, uten at de ansatte får en påkjønnelse i form av bonus.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Allrounder
24.12.2020 kl 13:25 7237

Jeg skal ikke henge meg opp i julegavene da mange andre her forteller at de ikke fikk noe i det hele tatt. Men de ansatte i XXL burde jo ha fått "Korona-bonus" slik ansatte i dagligvarebutikker og Posten har fått. Beklager min ignoranse om de allerede har fått det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.12.2020 kl 13:35 7214

De har ikke fått det. Men de har vært igjennom en tøff periode hvor nedbemanning og omstilling kommer på toppen av høy arbeidsbelastning og koronatilpasninger. Så de hadde fortjent en ekstra påskjønnelse. I motsetning til mange i oljebransjen etc så er vel lønna i xxl godt under to hundre kroner timen.

La oss heller ikke glemme den pakka ledelsen nå legger opp til for seg selv, gjennom aksjekjøp for hundre millioner. Mulig jeg er litt naiv, men jeg tror altså folk yter bedre og kanskje fortsetter lengre i jobben, om ledelsen viser at de verdsetter folkene sine, og ikke bare har fokus på å berike seg selv.

Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
24.12.2020 kl 14:51 7106

Apropos tøff periode så var alle i XXL tilbake på jobb i fra permittering i Mai.
Tviler på at XXL ansatte har hatt det noe tøffere enn selvstendig næringsdrivende.

Dessuten så er julegaver til ansatte bare tull. Å være missfornøyd med julegaven er toppen av egoisme.
Bedriftene burde heller bruke de pengene til hjelpeorganisasjoner for barn og familier som ikke har råd til en ordentlig julefeiring.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.12.2020 kl 15:00 7096

Hva slags julefeiring tror du folk som tjener 160 - 170 kroner timen får, da? Tror du de har flust?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
24.12.2020 kl 22:01 6889

Det kommer jo helt an på utgiftene de har.
Tjener du 350.000,- i året så kan du fint ha en grei og koselig jul.

Hvor har du hentet den timelønnen fra, og gjelder det voksne med 100% stilling eller studenter med helgejobb?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.12.2020 kl 12:00 6593

Voksne butikkmedarbeidere med heltidsjobb. Prøv å klare deg på under tre hundre tusen, om du jobber i Oslo. Så får du se hvor mye det blir igjen til presanger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
rukmini
25.12.2020 kl 12:20 6557

Jeg har ikke sett maken til eksempel på moderne, norsk sutretråd. Ett veldig godt eksempel på at vi i Norge har det for godt og at veldig mange kanskje spesielt under en viss alder har blitt veldig storforlangende/utakknemlige.

Ett gavekort på tre hundre og en sportsflaske er en bra gave! Veldig mange får ingenting... Og for bedriften er dette en kostnad på mange millioner.

Jeg ville vært takknemlig for at jeg fikk en gave. Det pleide man i hvert fall å være før i tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
25.12.2020 kl 12:24 6526

1. Det er garantert ingen voksne fulltidsarbeidende med under 300.000,- i året på XXL.
2. Det er ingen menneskerett å bo i de dyreste områdene i Oslo.
3. Diskusjonen startet med liten julegave til de ansatte.
Hvilken forskjell vil det utgjøre om den var fire/fem ganger større?
4. man er selv ansvarlig for hvordan man velger å leve.
Er du ikke fornøyd med under 200kr timen, så finn på noe annet.
Du setter samtlige XXL ansatte i bås som fattige.

Hadde vært interessant hvis noen som jobbet i XXL hadde kommentert her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
kongen på hau
02.01.2021 kl 04:04 5923

Jeg har et enkeltmannsforetak gjennom 13 år og tjent normalt med penger. November resultatet ble kun 346 KR. Oktober nogen lunde det samme. Sånn har det vært siden midten av mars. Begge mine to ansatte har sluttet. Dårlig med bonuser i sjappa mi... I fjor var jeg den beste kunden i min lokale Elkjøp butikk. Jeg ble kun avspist med et gratulasjonskort og 500 KR. Det var hyggelig med et signert kort fra varehus sjefen, men da jeg så beløpet så hadde jeg lyst til å sikke fingeren i halsen. En ren fornærmelse i forhold til hva jeg hadde brukt.
Poenget er at en skal være gla en har en jobb å gå til hver dag og motta full månedslønn..
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
02.01.2021 kl 09:57 5707

At folk blir missfornøyde med en påskjønnelse er for meg helt uforståelig.
Sett pris på hva du får, uansett fra hvem og hva.
Hvor bortskjemt skal man være??!

Hvis du er så misfornøyd så gi gaven videre til veldedighet.
Da gjør du i hvert fall andre glade.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 10:03 5690

Du er temmelig uvitende om hvordan bedrifter som xxl opererer. Det forundrer meg også at du har gått glipp av alt oppstyret om hvordan de behandlet folkene sine, i fjor og forfjor. Det har blitt noe bedre etter avisoppslagene og de konsekvensene oppslagene hadde i forhold til samarbeidet med nav, men bra er det ikke. Du skriver at det ikke finnes heltidsansatte med under tre hundre tusen i året, i xxl. Det stemmer positivt ikke, de finnes. Men det er også slik at xxl bevisst unngår heltidsansatte, og bruker nulltimerskontrakter og deltid. Mange av de ansatte må derfor ha flere arbeidsgivere for å kunne forsørge seg. Hadde du vært normalt utrustet mht empati, noe du åpenbart ikke er, så hadde du sikkert skjønt hvor vanskelig det er for et menneske som jobber for 160 - 170 kroner timen, og dessuten må pendle inn til Oslo, å få hverdagen til å gå ihop? Den nedlatende holdningen din vidner om at du neppe har måttet kjempe særlig i motvind. Så mine ønsker fir deg, nå i 2021, må være at du går på en såpass stor smell at du kan tenke igjennom «survival of the fittest» - teoriene dine, og får sjansen til å bygge litt karakter. Lykke til, og god bedring!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Knusle
02.01.2021 kl 10:04 5686

Ikke verst, vi fikk ingenting til tross for et hardkjør i hele coronaperioden, men man er vel glad man har en jobb og lønn.
Jeg forventer heller ikke noe, man må klare seg sjøl!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Nax0
02.01.2021 kl 10:13 5659

160-170 kroner timen for jobb uten utdannelse hørtes helt rimelig ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
02.01.2021 kl 11:40 5525

Du vet ingenting om mitt liv og motbakker så spar deg for det. Å rakke ned på meg personlig takler jeg fint, men det er uheldig for den saklige debatten.

Apropos empati så er det ikke synd på folk som velger å jobbe på XXL, og hvorfor trekker du inn gammelt oppgulp?
Det er bedre for de ansatte nå enn det har vært på lenge, og vi diskuterer vel nåtiden...??

De som ikke har en jobb å gå til er det synd på.
Blant annet innvandrere som har supre utdanninger og ikke får seg jobb.

Apropos den lønnen du refererer til, så finner jeg dette på internett:
« Fattigdom i Norge defineres av en gitt inntektsgrense. Den grensen er 60 prosent av medianinntekten. For enslige er dette tallet om lag 281.000 kroner før skatt i 2018. Tjener man mindre enn dette regnes man som fattig i Norge.3. jul. 2019»

Konkluderer med at samtlige som jobber på XXL er definert som fattige i ditt perspektiv.


Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Mousehunt
02.01.2021 kl 12:31 5441

Fra perspektivet til en som har sittet hands on med dette i flere år i denne kjeden må jeg si du er ganske uvitende selv:

Grunnen til at man ikke bruker flere heltider er lønnsbudsjetter. I en sesongbasert bransje kan man ikke ha flere heltider enn at man møter budsjett i lavsesong. Har man f.eks 3 heltider i avdelingen har man ingen timer å gi til deltidene sine i september og oktober - ikke bra. Derfor har man 2, og så fordeler man overskuddstimer til deltidene sine.

Nulltimerskontrakter brukes så og si ikke, og skal være sære tilfeller for at det oppstår. Stort sett er det deltidskontrakter med x antall timer i mnd. Man ønsker deltider som jobber en viss mengde. Dette gir høyere kompetansenivå, og en trygghet for deltider om at de har en viss utbetaling. Vinn/vinn

160-170kroner er vel ganske vanlig for en student som har sin første deltidsjobb ved siden av universitet/høyskole/folkehøyskole? Det er dette som stort sett utgjør deltids-staben i xxl. Det er svært få av den "etablerte" som har et huslån som må betales og må pendle til Oslo for en jobb som gir 160-170kr timen. Disse personene får uansett høyere timelønn pga ansennitet eller alder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Null
02.01.2021 kl 14:52 5319

Jeg skal ikke sette meg til dommer for noen.
Dersom de her 16-170 kr timen i faste heltidsjobb i Norge så har man dårlige kår.
Man kan ikke leve i og bo på det sentrale østlandsomorådet med en slik lønn.
Siden jeg ikke vet de eksakte forhold i XXL så skal jeg ikke si noe spesiikt om de, men 160-170 kr timen er vel det unge arbeidstakere får i butikker rundt om i Norge til de li 18 år å kan selge ØL.
Unge arbeidstakere i industrien rene sommer vikarer tjener 220- 260 kr 220 på dag tid 260 på skiftarbeid.
Det er faktisk slik at de som har en slik sommerjobb lever godt av det de tjener på sommerens 2-3 mder slik at de slipper å jobbe resten av året mens de studerer.

Julegavene vi får av de bedriftene vi jobber for er så ymse, jeg jobber i et stort industrikonsern som går opp og ned med konjukturene, vi har vel ikke fått noe i gaver på mange år. Tidligere fikk vi en gave med verdi opp mot 500kr, men om man ser det i sammeheng og bedriften har noen tusen arbeidstakere så er dette en "utgift på" over en mill nok......
Så de ga oss ikke dette lengre, vi var litt triste i strarten, men etter at forventingene forsvant er det helt ok ?? eller

Det jeg ikke liker med denne tråden er at noen kritiserer andre å mener de har det bra med sin lave lønn, jeg er sikker på at de som gjør det på samme måte som meg har mye mer enn dette og at de selv aldrig har klart seg på en slik lønn....
Du som mener det er helt ok med en slik lønn for arbeiderne i XLL ( fast ansatte) kan jo selv regne på din egen timelønn, årslønn/ 1850 timer å legge ut det tallet her .Jeg er sikker på at du har mer en 2X 160 kr om ikke mer, og da er det enkelt å si at andre ikke skal tjene mer... slik at vi begge får mer ut av vår insvestering i XXL
Eller

Godt nytt år

NULL
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Pernille123
02.01.2021 kl 16:38 5208

Brunulo: hvor stor skulle julegaven vært, for at du hadde vært fornøyd? Jeg fikk ingen julegave av arbeidsgiver i år..
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
02.01.2021 kl 17:02 5173

Jeg skriver ikke at det er en ok lønn, men jeg synes heller ikke synd på dem.
Du forklarer vel også ganske enkelt at det ikke er godt voksne heltidsansatte som pendler inn til Oslo for 160-170kr timen....
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Vesuvio
23.01.2021 kl 14:53 4450

XXL stenger ned seks butikker pga. smittevern:

Dette er butikkene som stenger:
Oslo sentrum (NAF-huset), Alnabru, Majorstua, Storo, Ski og Moss

Ikke et godt tegn.
I tillegg til butikkene i Østerrike som er stengt "minst frem til 8. februar".

Bare å holde seg våken her...
Fow
23.01.2021 kl 14:58 4438

Bra de allerede er store på netthandel. Det bør i det minste hjelpe.
Vesuvio
23.01.2021 kl 16:06 4301

Frem til onsdag??
De nye tiltakene gjelder vel til og med 31. januar, i første omgang??
Moray
23.01.2021 kl 16:35 4249

Selvfølgelig har ikke denne korte nedstengningen mye og si for kursen til XXL..

Det fundamentale fortsetter, nedstengningen gjelder alle konkurrentene også.

Men.. Hvorfor ble denne tråden i det hele tatt opprettet? Jeg stiller spørsmålstegn ved trådstarter. Tråden ble opprettet fordi han/hun sutrer for at julegaven fra XXL var for dårlig, (visstnok 300,- og en drikkeflaske) Hva har dere andre fått av arbeidsgiver?
I denne tiden bør man føle seg som heldig hvis man har jobb..
Spanstind
23.01.2021 kl 19:13 4116


Jeg vurderte å kjøpe XXL denne uken, men er veldig glad for jeg ikke gjorde det. Dette vil slå hardt ut i kursen. 6 butikker i det viktigste området til XXL, stengt i Østerrike og kanskje stengt flere steder. Dette i den viktige vintersesongen. Nå kan de brenne inne med stort vinterlager. Det er få som bestiller lagrennski på internett.
Slettet bruker
23.01.2021 kl 19:33 4078

Jeg tror også at det vil slå kraftig ut, xxl er høyt priset med dagens kurs, særlig om «normale» resultatet legges til grunn. Riktig pris mener analytikere skal ligge rundt 18-21 kr. Går vi ned mot 18,- så begynner vi vel å snakke kjøpsmulighet, ihvertfall slik jeg ser det. Men det er det delte meninger om, og temmelig mange redde og uerfarne investorer som ikle forstår at xxl nå er høyt priset og heller ikke klarer å manne seg opp til å ta et tap.

Fornuftige investorer skyr usikkerhet. Og større usikkerhet i markedet har vi vel ikke hatt på godt over et halvår. Ingen vet hvordan virusmutasjonen vil gå frem over landet. Det kan fort gå ut over omsetningen i q1 og q2 når snøen er borte i lavlandet og hyttefolk ikke er velkomne i hyttekommunene. Så har folk fått seg en støkk, og flere vil nok redusere sitt generelle forbruk eller øke nedbetalingen på bolig, for sikkerhets skyld.
Men det jeg egentlig frykter mest nå, er at en generell korreksjon kommer på toppen av en nedgang på grunn av butikkstengningen.
Redigert 23.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Juko
23.01.2021 kl 19:40 4068

Hyllene var allerede tømt nå under januarsalget. Meldes i media at rekordsalg er allerede nådd. Spiller lite rolle om fysiske butikker stenges ned en uke nå. Til syvende og sist vil kvartalene bli helt kanon.
Slettet bruker
23.01.2021 kl 19:44 4060

Ja, om det begrenser seg tin en uke for de seks (dog store) butikkene som er stengt nå. Men tror du egentlig på det? Vi har bare sett starten på denne bølgen. Se på politikere og spesialister som uttaler seg; de er virkelig engstelige. Og Ila neste uke har smitten blitt oppdaget i både Bergen, Trondheim og Stavanger.

Og Drammen, selvsagt...
Juko
23.01.2021 kl 20:22 4004

Hvis politikere og spesialister virkelig var engstelige, så hadde det ikke gått fly fra Sør-Afrika og til Norge i første omgang.
nOwner
23.01.2021 kl 21:01 3949

Hva tror folk? Ser vi 14-tallet på mandag kanskje eller kommer det bli verre når Erna og Bent hoster opp enda lenger nedstenging senere i uken?