DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 179767

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
slipp
09.01.2021 kl 12:22 4632

en av to ting skjer nå. 1.) kursen spretter opp i 2 NOK på gode nyheter, og emisjon settes til 1 NOK, eller 2.) vi får en emisjon på 0.10 NOK. Skal DOF overleve er det nødvendig med det siste. Hva er å foretrekke for de fleste innvestorer med 1 million aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
JALLA
09.01.2021 kl 13:56 4544

I går kom denne meldingen ut i Brazil, Ikke meldt ennå i Norge.
Petrobras signerer langsiktig kontrakt med DOF Subsea for pre-saltaktiviteter i Campos-bassenget

Petrobras signerte en treårskontrakt med DOF Subsea for et multifunksjonsstøttefartøy (MPSV) for Mero-feltet, en del av Libra-blokken, i Santos-bassenget, som bruker flere flytende produksjons-, lagringsskip og utslipp (FPSO). Libra Consortium planlegger å bruke fire nye FPSOer til å produsere opptil 600 000 fat olje per dag i Mero-feltet.

I tilegg søker de flere 10.tals stillinger som skal utføre jobben.... Blir sikkert en melding over helga tenker jeg...
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
suspekt
09.01.2021 kl 14:03 4530

Samt lavere dollarkurs og høyere oljepris!! alt til fordel for dof. Når det først løsner her tror jeg fort vi skal opp mot 1,50-2 kr.
Gjelda legger fortsatt en klam hånd over dof. Nermer seg slutten på stanstill, tror personlig denne blir forlenget, kreditorer har fordel her.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
tobben
09.01.2021 kl 14:13 4524

I praksis er vi 2 milliarder bedre stilt enn samme tid i fjor. En milliard mer på konto , og gjelden målt i kroner 1 milliard lavere. Skipsverdiene virker å være i samsvar med bokførte verdier (siste salg ga 16 millioner i bokført gevinst) Refi tenker jeg blir mellom kr 1 og 2. Bare en båt som Scandi Africa har en nypris tilsvarende 10% av gjelda
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
tobben
10.01.2021 kl 22:57 4006

Det er nok utenfor Nordsjøen det blir mest trykk fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
hifidude
11.01.2021 kl 09:26 3763

Da har markedet tatt til fornuften og DOF er på vei til rett prising.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
omac
11.01.2021 kl 10:25 3714

Dagens oppgulp for å provosere og irritere, nærmer deg blokker knappen nå. Kom heller med konstruktive ting en fjas, du har stort tap i DOF ta det som en mann og vær voksen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.01.2021 kl 10:29 3732

hifidude, du er for tidlig ute med dine tåpelig konklusjoner. Du må bare gi seg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.01.2021 kl 13:48 3613

Offshores renessanse starter i år. Etter flere år med motvind er tilbudet i offshore redusert betraktelig. Mange båter er blitt for gamle og dårlig i forhold til dagens behov. De fleste selkpap balanserer på kanten og investering i nye båter er uaktuell... Derfor skal det ikke mye til at markedet går fra håpløst til bananas.

"Oversupply of offshore vessels in the market is overstated, and the market is tightening, Australian OSV player MMA said Thursday. The company also expects an increase in demand for its services in its key regions of operations." (https://www.offshore-energy.biz/osv-oversupply-overstated-the-market-is-tightening-mma-offshore-says/)

"28% of the global PSV fleet is currently in layup with an average layup time of 4.29 years. A clear sign of an aging inactive fleet with limited likelihood of returning to active service." (https://www.oedigital.com/news/483834-2020-osv-update-laid-up-and-beginning-to-look-lazy)
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
hifidude
11.01.2021 kl 14:03 3596

Dette er ren ønsketenkning, ikke basert på realiteter. Absolutt ALLE jeg snakker med i rederiene er svært pessimistiske, så hvor du får din optimisme fra er helt uforståelig. Du kan bare ringe rundt å høre, hvis du ikke tror meg. Jeg snakker daglig med rederifolk, og realiteten er at banker/kreditorer sitter på skuldrene deres og tar del i beslutninger i driften, da økonomien er svært anstrengt, og ratenivået er elendig. Men for all del, innbill deg gjerne noe annet, men da blir bare realitets sjekken verre, og du kommer til å tape masse penger. Du trenger bare ta en titt på listen over skip i opplag. Skulle markedet få ett oppsving på våren, når aktiviteten øker, vil flammen bli slukket at at redere tar skip ut av opplag, og prisene er tilbake til svelt ihjel. Det er kun massiv hugging som kan redde bransjen, og det har de ikke råd til. Ja, vind vil ta noe, men langt fra alt. En lysning er langt unna. Så kan du si at DOF har Subsea, og det er vel og bra, men gjeldsbyrden er for tung, det må sletting til, og det betyr nulling av aksjonærer. Basta bom.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.01.2021 kl 14:26 3580

For sommeren 2020 så container shipping helt mørkt ut. MPCC kjørte emisjonen på kr 1. Nå ligger ratene på 10 års beste og MPCC er over kr 6.

Før korona begynte store amerikanske oljeselskap å snakke om priotering av offshore fremfor skifer. Dette er mye mer aktuelt nå. Det globalle oljebehovet er noe ned, men befolningen vokser fort og dette gjør etterspøsrselen bak koronamasken. Alle vet at manglende investering i produksjon ender opp i supply shortage... Men oljeselskap gjør samme feil om og om. Alle utsetter investeringer til de ser lys i tunnelen og betaller derfor mer for jobben enn om de var litt tidlig ute. Prosjektene lagt på is i 2020 kommer sikkert i 2021 på toppen av de som var planlangt for 2021.
De fleste ser ikke skogen bak trærne, imho.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
omac
11.01.2021 kl 14:35 3610

Så Møgster og co jobber og står på for å redde kreditorene og utslette seg selv som er eiere? Ikke særlig sansynlig, vi kommer nok til en minnelig løsning som alle kan leve med. Det er viktig å tenke positivt og ikke bare se mørkt på ting. Konstruktive mennesker får konstruktive løsninger, kreditorer og aksjonærer får penger. Dette går helt fint.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
11.01.2021 kl 14:43 3600

Var det.nulling i avtalen som nesten ble signert i fjor på disse tider Hifidude ? Vi er hvertfall 2 milliarder " bedre stilt" enn samme tid i fjor og bra kontrakter inn i 2021 med gode marginer sier ledelsen. Møgster sier ganske enkelt, vil du være med på bølgetoppene , må du også tåle å være med i bølgedalen :-))
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
omac
11.01.2021 kl 14:51 3579

Men istedenfor å være her på forumet høy og mørk, kan du ikke sette en short og linke til den på en bildetjeneste? La oss si 100k aksjer, det er jo gratis penger siden det er basta bom?

Eller har du det bare i snakketøyet?

Jeg har aksjer og "put my money where the mouth is" som voksne mannfolk gjør, Ikke bare bjeffer på forum.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
hifidude
11.01.2021 kl 15:05 3569

Har markedet bedret seg siden da? Nei, det er betydelig dårligere.
Har DOF mistet 5 kontrakter med Petrobras i mellomtiden? Ja.
Ligger det mange flere båter i opplag? Ja
Har skipsverdiene (sikkerheten) falt betydelig? Ja
Har de rukket å få negativ egenkapital? Ja
Har vi sett hva som skjedde i SOFF? Ja

Nuff said...
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
11.01.2021 kl 15:25 3552

Kan vel slutte med å si at vi er totalt uenige om fremtidsutsiktene :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
omac
11.01.2021 kl 15:31 3552

For hifi er det nå viktig å få rett siden han solgte seg ut med store tap, dobbelt bittert om han kunne reddet noe av investeringen. Siden han er bråsikker er det jo en gyllen mulighet til å gå 100% innenfor kort tid, en mulighet de færreste hadde gitt fra seg men det blir med pratet.

Bare å ignorere, havner i blokkeren min om han ikke viser en short posisjon, da begynner jeg å faktisk høre på han.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Jeg synes Doffen var sterk i dag. Ble så imponert at jeg tok et påfyll 😎 7.10 virker å være et sterkt gulv nå. Nå kommer olja tilbake og vi får en fin rekyl opp til 0.85 -0.90
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
hstray
11.01.2021 kl 19:47 3348

Tror du bankene ønsker å ta gjeldssannering på flere milliarder? I SOFF haddd man ikke noe valg, og dagens hovedeier i Soff Aker har ikke vært skyld i over kontrahering av skip, da Kjell Inge Røkke og Aker kom inn som redningspersoner i 2016( rekruttert av bank forbindelsen sin DnB) . Det samme kan ikke sies om Siem og Møgster. Sitter ekstremt langt inne for banker som er sikrede kreditorer å ta tap så lenge man driver med postiv Ebidta. (870 mill i Q3 20) til sammenligning har Borr ca like mye i gjeld og negativ Ebitdea på nesten 500 millioner i Q3 20. Tror ikke ikk kreditorene vurderer gjeldssanering.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
11.01.2021 kl 21:16 3296

Ja, blir spennende å se fremover. Ser at stadig flere positive tekniske signal også har dukket opp. 2021 står ennå uten kjøp , men er klar ved brudd over krona.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Det er nesten uforståelig hvor mye aksjene i dof, nol, nodr, pgs med fler i sektoren falt før det snudde. Korreksjonen som trolig kommer vil vise hvilke aksjer som er overpriset. Jeg tror ikke offshore skal korrigeres mye. Jeg satt mine første short i Tesla siste 3 dager og lå med tap men nå plutselig i natt kan det se ut som fler er enige i at stigningen og prisingen har vært litt luftig. Samtidig er det hyggelig å se at mange av dere her inne trolig har hatt rett i at bunnen er passert. Hvis dere ser på Tidewater og transocean i natt er det mye som tyder på at dagens korreksjonen for offshore sin del bare blir minimal i en kraftig stigende trendkanal. Det er andre populære aksjer innen esg med mer som vil slite med å forsvare prisingen de neste årene. For meg fremstår dof som kanskje det beste caset på Oslo Børs for tiden man jeg har også investert i mange andre i sektoren fordi jeg har erfart at det er stor risiko med uforutsette hendelser i enkeltselskaper. Renten og dollaren har falt som burde bety at gearing og gjeld er mindre negativt enn tidligere. Dollaren og oljeprisen er også steget og vi har fått en støttepakke med tidsbegrensing. Dette kvartalet og neste blir nok likevel ikke bra men investorer har en tendens til å se litt fremover og kan derfor begynne å kjøpe aksjer nå selv om resultatene ikke kommer umiddelbart. Bankene bør også lette i avdrags og rentebetingelsenen for dof slik at man unngår konkurranseforskyvning. Slettingen av gjeld i et selskap soff og ikke i konkurrentene vil være konkurransevridende og urettferdig og kan i verste fall føre til at det minst konkurransedyktige selskapet overlever mens de som er flinkest i klassen og betaler forpliktelsene sine ikke gjør det. Jeg sliter likevel litt med å forstå at långivere med såpass gode utsikter for 2021 og 2022 er villig til å slette/konvertere gjeld så har mest tro på fortsatt rente og avdragsutsettelse i dof til fremtidsutsiktene fremstår mindre uklare. Gjelden i selskapet er etter min mening ikke noe problem når renten har falt kraftig og hvis ratene kommer opp og spesielt ikke når det ikke bygges nye båter. Jeg ser for meg etterspørselen snart kommer kraftig tilbake og at alt snur bratt om noen måneder slik at dof aksjen innen 2022 har en inntjening som minst forsvarer tidligere prising mellom 20 og 30kr.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
12.01.2021 kl 09:08 2994

Ja, hvis oljeprisen beveger seg godt opp på 60 tallet, kommer det nok mange prosjekt som har ligget på vent. At PGS varsler sterkere 4q enn ventet , er nok et lite forvarsel :-))
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
addi
12.01.2021 kl 10:14 2924

Nye muligheter for DOF Subsea i Brasil, fra Upstream igår:
Rare PLSV tender
Industry sources told Upstream the state-controlled oil giant has invited contractors including TechnipFMC, Subsea 7, McDermott International and DOF Subsea to submit commercial proposals on 1 February.
This fresh opportunity is the first Petrobras tender for PLSVs since the company hired vessels back in 2014, said a source.
Petrobras currently has a fleet of 12 PLSVs on long-term charters, being four each with Sapura Navegacao (Sapura Esmeralda, Sapura Onix, Sapura Jade and Sapura Rubi), Subsea 7 (Seven Waves, Seven Sun, Seven Rio and Seven Cruzeiro) and a consortium made up of TechnipFMC and DOF (Skandi Acu, Skandi Buzios, Skandi Olinda and Skandi Recife).
Sources suggested Brazilian-flagged PLSVs, such as the Skandi Niteroi and Skandi Vitoria, might have the upper hand in the tender.
Separately, Petrobras issued a tender aimed at contracting one or more anchor-handling tug supply vessels.
The company has set a deadline of 27 January for submission of bids and is offering contracts for periods of 970 days, renewable for the same period.
The winning bidders are expected to mobilise their vessels to start operations for Petrobras in August, said a source.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Kontur
12.01.2021 kl 11:09 2833

Oljeprisen kommer fint. Som tidligere diskutert er markedet avgjørende. Akkurat nå ser det svært lovende ut fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
hifidude
12.01.2021 kl 11:42 2782

Da må jeg spørre deg om du tror bankene ettergir gjeldsrenter uten å få noe igjen? Det er vel innlysende at de vil ha en god del av kaka tilbake, i form av aksjer.
I beste fall en mega emisjon som vil gruse kursen kraftig, i verste fall nulling av eksisterende aksjonærer.
Nå virker det som spekulantene er ferdige med DOF og kursen på vei ned mot 0,40 igjen, fallet vil nok øke frem mot datoen for opphør av stand still agreement.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
AlanS
12.01.2021 kl 11:51 2768

hifi, tenk på en scenario hvor DOF kjører 100% refinansiering ved hjelp av kineske banker. Da får bankene sitt i DOF nå og har nesten ingen investeringsmuligheter. De vil heller akseptere lavere renter enn gjeldende som er langt over de får andre plasser.
Husk at den problematiske gjelden er cr på 3 milliarder, resten er Den Brasilianske development bank og liknende. Slike banke går aldri på eier siden.
Greit at du er skeptisk, men du mister troverdighet om du slenger ubegrunnede påstander flere ganger om dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
12.01.2021 kl 11:58 2760

Du er strålende skråsikker i din analyse av situasjonen. Bankene er ganske sikkert fornøyd å få pengene sine tilbake , og støtte en kunde de har hatt lenge og sørge for at kundeforholdet er godt fremover også. Nå kommer oljeprisen og Petrobras sin anbudsutlysning med upperhand på Dof skip er lovende 😎
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
hifidude
12.01.2021 kl 12:14 2722

AlanS, tenk deg ett scenario der du går til banken din og sier: Jeg ønsker å låne en del mer enn huset mitt er verd, beklager å si at husprisene er fallende, men jeg trenger sårt pengene.
Tror du at du får lån? Nei, det får du ikke. DOF sitter limt fast til de kreditorene de har, da de overhode ikke er i en posisjon til å bytte långivere. Naivt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
omac
12.01.2021 kl 12:19 2717

Og kreditorene er limt fast til DOF, konstruktive mennesker finner konstruktive løsninger. Dette ordner seg, ikke vær så pessimistisk. Tror du bankene skal begynne å drive rederi fra Austevoll? Hvem skal de ansette, Møgster som daglig leder?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
12.01.2021 kl 12:27 2699

Du har kanskje ikke fått med deg at det er solgt et skip med 16 millioner i gevinst i forhold til bokført verdi ? Men kreditorene skjønner helt sikkert at beste måten å unngå tap er å la en strålende ledelse få drive båtene. Hva tror du kreditorene er villig til å "betale " for å unngå et slikt tap??Du er på mange vis inne på det samme, men drar motsatt konklusjon
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
hifidude
12.01.2021 kl 12:49 2646

Jeg fikk og med meg at Skandi Buchan ble bygget i 2002, ferdig nedskrevet, så stålprisen ga ett pluss. Helt irrelevant for nyere skip. Her blir det jo dessuten ikke betalt avdrag, resultatet er at skipsverdiene forvitrer uten at gjelden synker tilsvarende. Litt som å pisse i buksa for å holde varmen.
Men, har du på deg eventyrbrillene så ser jo dette ut som gull, jeg ser den.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
AlanS
12.01.2021 kl 12:53 2634

hifi, det er altid muligheter for refinasiering. 5+% rente er for mye. Det blir bare bra om DOF finner andre lånegivere enn de grådige norske bankene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
12.01.2021 kl 13:01 2625

Hva er din vurdering av snittverdien til de 31 Subseafartøyene ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Har jobbet i bank med utlån i mange år. Det er ikke slik at banken tvangsselger huset ditt hvis du ber om mer lån når husprisene faller? Godt bankhåndverk tilsier at man vurderer situasjonen kortsiktig og langsiktig og prøver å lage en plan som er realistisk slik at tap begrenses mest mulig. Når det gjelder Dof er situasjonen at de bygger cash hvert kvartal og har en høy ebitda som etter all forventning vil stige pga rentefall, dollarfall, oljeprisstigning, vaksine, økt forbruk og alt som nå plutselig ser ut til å gå i riktig retning. Dof trenger ikke mer lån men tilsvarende rente og avdragsstruktur som konkurrenten soff har fått bør de få slik at de får dekket inne litt av det enorme tapet de har hatt i forbindelse med corona og oljeprisfall.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Det er ikke bestilt nye båter de siste år samtidig som det er skrapet mye mer båter enn tidligere. En rekke sanksjonerte prosjekter var gjennomarbeidet og klare til igangsetting da oljeprisen kollapset. De er lagt i skuffen og er klare og raske å ta opp. Mange må igangsettes raskt pga tidsfrist i oljepakken. På toppen av kraftig økning i oilservice kommer alle havvindprosjektene som også og samtidig må bruke disse båtene frem til eventuelle spesialskip leveres om noen år. Dette kommer til å gå så raskt fra en historisk bølgedal til en historisk bølgedal at det igjen bekrefter det vi har sett tidligere om at pendelen svinger mye mer til hver side enn fatteevnen til de fleste. Nyheter fra PGS bekrefter dette. Ordreboken til Aker Solution har også på noen få måneder gått fra tom til full.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
hifidude
12.01.2021 kl 13:32 2562

Mitt svar gjaldt DOF sin mulighet til å BYTTE bank. Siden du har jobbet i bank regner jeg med at du ser den ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Etter at alle analytikere og aviser har vært negative til sektoren siden 2014 blir det spende å se hvem som er først ute med en artikkel eller analyse som tilsier at det kan være bedringer i vente. Trolig kjøper de selv nå og anbefaler sine beste kunder å kjøpe før de offentliggjør at bedringer er i sikte. Som tidliger vil saueflokken få anbefalingen etter at kursen er på god vei mot gamle nivåer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare