DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 80206

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
hstray
22.01.2021 kl 10:30 2290

Den løsningen tror jeg ikke får gjennom. Ved sist børsmelding var kravet at brasilianske banker skulle godkjenne løsningsforslag, det har de således ikke gjort. Det var ett krav ved forrige oppdatering. Nå krever bankene /europiske at obligasjonseiere skal konventere, som selvsagt er rett og rimelig i en kapitalstruktur.
SIEM er bedre stilt en eks BORR med Ebitdea på Q32020 på rundt $30 mill.
Etter gjeld er konvertert og bankene og obligasjonseiere er hovedeiere, så vil det komme en stor emisjon rettet mot Siem selv som gir han 51 % eierskap og full kontroll..Bankene og Obligasjonseiere sitter igjen med Svarte PER..
JanOrge
22.01.2021 kl 10:31 2301

Siem offshore Q3:
Operating revenues 630 MNOK
Backlog 450 MNOK
Cash 700 MNOK
Total liabilities 10 000 MNOK

DOF Q3
Operating revenues 2000 MNOK (3 x SIEM)
Backlog 5700 (?)
Cash 2500 MNOK (3-4 x SIEM
Total liabilities 26 000 MNOK (2-3 x SIEM)

Det ligner jo litt på hverandre, bare tre ganger så stort i DOF....
AlanS
22.01.2021 kl 11:05 2314

Tror ikke at bankene vil sitte i selskapet. Trolig blir siem offshore solgt til Tidewater.
Redigert 22.01.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
hifidude
22.01.2021 kl 12:30 2263

Det er det dummeste du har kommet med så lang.
Siem Offshore, som jeg kjenner veldig godt, har Kristian Siem i ryggen.
Dessuten passer Siem sine båter overhode ikke inn i Tidewater profilen.
Jeg har sett så mange Tidewater båter rundt om i verden, stort sett ræl.
Deres gamle flaggskip, Tidewater Enabler, har jeg vært ombord i en rekke ganger, den er nå solgt til Horizon.
Siem sine båter holder en høy standard, langt unna Tidewater.

Du sitter bare å fantaserer uten den minste kunnskap om bransjen, så mye er klart.
Redigert 22.01.2021 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Kontur
22.01.2021 kl 12:44 2248

Når bankene ikke klarte å signere papirene for et år siden vil det ta tid før endelig finansieringsløsning foreligger. Selskapet og bankene har tydeligvis god tid. I mellomtiden forbedres markedet seg gradvis i det Subsea segmentet hvor 2020 tallene sannsynligvis blir bedre enn foregående år. Kan altså vanskelig sammenlignes med Siem hva flåte, segment og inntjening angår. Markedet vil bestemme hvordan den endelige løsningen blir.
hifidude
22.01.2021 kl 12:48 2252

Haha, og hva er DOF da tro?

Klarer ikke betjene gjelden, gjelden overstiger verdiene i selskapet.
I min bok står det da konkurs.
Men selvfølgelig, fremtiden er jo såååå lys.
Det eneste som har reddet DOF er problemet kreditorer har med å drifte dette videre.
Hadde det vært f.eks ett eiendomsselskap hadde DOF vært konkurs for lenge siden.

I SIOFF sitter aksjonærene igjen med 4% FIRE % .......her skal DOF aksjonærene få seg en kraftig oppvåkning!
Redigert 22.01.2021 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.01.2021 kl 13:01 2229

Må innrømme at du gir flere gode argumenter for at Tidewater tar over Siem, blant annet flåtefornyelse og diversifisering. Ofte hjelper det å reflektere over tankene sine for å kunne si noe fornuftig.
Tidewater har sagt at de vurderer oppkjøp. Siem er en klar kandidat i lys av dagens nyheter.
Redigert 22.01.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
hifidude
22.01.2021 kl 13:07 2226

Fullstendig skivebom, amatør.
AlanS
22.01.2021 kl 13:18 2244

bra at du er selvkritisk og inrømmer egne feil.
hifidude
22.01.2021 kl 13:35 2232

Akkurat.....det er såpass ja.
hifidude
22.01.2021 kl 13:46 2252

Men det som er likheten mellom SIOFF og DOF er at i begge selskaper handles aksjen som om ingenting har hendt...
I SIOFF burde man jo kaste kortene mens man fortsatt får smuler igjen, det samme blir tilfelle i DOF når refinansieringen offentliggjøres.
Dette har vi sett i så mange selskaper hvor verdiene er tapt, men skylappene fortsatt sitter på, ja kursen kan sågar stige....helt utrolig.
AlanS
22.01.2021 kl 14:03 2230

Det hagler med nye kontrakter i dag: Subsea7, SOFF... Det tyder på dårlig tider i bransen. LMAO
JALLA
22.01.2021 kl 14:09 2228

Dof kom jo med et forslag til løsning som var rimelig (etter min oppfatning) skyve på innbetaling, forlenge av-drags profilen, senke renter fra rundt 10% til mere levelige rente påslag 4-6% om jeg ikke husker feil. Hvorfor skal ikke dette kunne gå igjennom? Er det bedre å slå Dof konkurs eller overta båter om de kan dokumentere at de klarer å betjene sine forpliktelser med dette forslaget? Er det banker, Obligasjons eiere som er mere interessert i å overta båter etc? Kan ikke se at de ikke skal klare å få dette til, eller at de ser at de kan gjøre en bedre jobb i å drifte disse båter. Den ene banken som ikke var villig til å forlenge/reforhandle lånene er muligens største utfordring da og å siden de er nødt til å behandle alle likt. Hvilke scenarioer er det i dette tilfellet som forverrer situasjonen for å utbetale lånet? Tror at avdragsprofilen på løsning ligger rimelig tett på tidligere skisserte løsninger samt at rente påslag kan være lavere en 4-5% i en tidsperiode til markedet er begynt å stabilisere seg.
hifidude
22.01.2021 kl 14:18 2209

Da er du ganske alene om å le.
Siste sluttninger for PSV 50.000,- og AHTS 80.000,-.
Begge deler laaaaaangt under break even. Disse prisene reflekteres over i terminkontrakter selvfølgelig.
Du tror kanskje at en kontrakt i seg selv er gull?
Det signeres terminkontrakter som går i minus for reder, ene og alene fordi alternativet er værre.
Du er tydeligvis helt i det blå når det gjelder dette markedet.
AlanS
22.01.2021 kl 14:24 2249

hifidude, tenk om at det finnes offshore markeder utenfor Norge og UK. Bare hold det hemmelig, ok?
hifidude
22.01.2021 kl 14:59 2211

Vel, nå har Nordsjøen alltid vært highend markedet, så lykke til der ute.
JALLA
22.01.2021 kl 15:03 2211

Hvor mange AHTS er det Dof eier pr.dags dato som går i Nordsjøen i spot markedet? Spør for en venn:)
Ser at Nordsjøen er high end, om jeg ikke tar feil så har andre markeder mye større utnyttelse og hva jeg kan se rater som er veldig mye høyere en det som blir fremstilt av noen på forumet.....

Noe Hifidude bør ta inn over seg så er det muligens noen som vet bedre rundt om i Verden...........

Schlumberger på fredag ​​sluttet seg til rivalene i å forutsi en jevn bedring i oljeindustrien i år etter at verdens beste oljefeltleverandørs resultater for fjerde kvartal slo estimater, delvis hjulpet av økende borebehov.

Schlumberger-konsernsjef Olivier Le Peuch sa at han var optimistisk med hensyn til utvinning av etterspørsel gjennom dette året, som konkurrentene Halliburton Co og Baker Hughes Co har bemerket, og gir investorene håp om at oljenedgangen nærmer seg slutten.

Så det er vist et marked utenfor Nordsjøen også.................... De fleste får no sjekke hvor og hvilket arbeids felt de ulike rederi jobber og hva som er deres styrke.

Redigert 22.01.2021 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.01.2021 kl 15:24 2188

Helt enig i at markedet i Nordsjøen er en "end". Dette markedet har allerde sett sine beste dager. Markedet domineres av et selskap som brenner milliarder i den store verden og ikke ønsker å være solidarisk med offshore selskaper hjemme.
Heldigvis har DOF en marginal eksponering mot dette markedet.
hstray
22.01.2021 kl 17:45 2101

Er mange brister med Siem løsning, og muligheten til å få dette gjennom. Ellers har Kristian Siem en historikk hos banker og obligasjonseiere som ikke er postiv. Få med Brasiliansk banker ser ut som en umulighet ref. 2 siste børsmeldinger fra Siem. Bankene og obligasjonseiere vil forfølge muligheten for en borr ligning løsning. Dette ønsker selvsagt ikke Siem som vil ha vekk gjeld når muligheten ligger tilstede. Mine erfaringer med banker er at man skal være så og si konkurs før man godtar gjeldssannering, som i Soff tilfellet. Tror ikke obligasjonseiere går med på dette. En konventering vil for de fleste være det samme som at de må selge umiddelbart og realisere store tap.
AlanS
22.01.2021 kl 21:16 2004

Siem Offshore (25 vessels): 5 PSV, 10 AHTS, 4 OSCV, 2 MRSV, 3 Well intervension vessels (2 -2016 og 1 -1984), og 1 research vessel.
DOF (67 vessels): 16 PSV, 20 ATHS, 31 subsea vessels, 71 ROVs...

Helt meningsløst å sammenligne selskapene. DOFs subsea er juvelen, som Siem ikke har.
tobben
22.01.2021 kl 23:37 1936

Ja, det er Subsea som er juvelen vår og står for 75%av inntjeningen :-)
AlanS
24.01.2021 kl 11:44 1638

Subsea 7 q3 financial guidance for 2021:
Revenue Above 2020
Adjusted EBITDA Above 2020
Net operating income Positive
Redigert 24.01.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
tobben
24.01.2021 kl 12:35 1623

Er det noen som vet om skipene våre har bokførte verdier i kroner eller dollar ? Er det kroner , suser vi inn i 2021 med positiv ek etter mine beregninger:-) Har lest notene til de siste qtallene og slik jeg leser de ,tyder det på at det bare er gjelda som endrer seg med valutasvingningene.
Redigert 24.01.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
24.01.2021 kl 13:35 1596

Valuta vil aldri redde DOF, gjeldsbergen kveler alt, total utvanning er uungåelig. DOF lever videre med redusert gjeld og nye aksjonærer. Bra for DOF, ledelsen kan igjen fokusere på drift og verdiskapning, ikke gamle synder.
tobben
24.01.2021 kl 13:44 1579

De fleste har vel fått med seg din menig på denne tråden Hifidude. Kan det være mulig å diskutere ulike sider av dof på denne tråden , uten at du må gjenta setninger som etterhvert kommer opptil flere ganger om dagen ?
Dofulf
24.01.2021 kl 14:00 1598

Tallene er hentet fra årsrapportene til DOF (pleier stå på en av de første sidene) .regnskapet i MNOK.

Årstall 2019 2018 2017 2016 2015 2014
Skip +andre oml 24896 26572 27578 29511 28381 28747
Omløpsm 3475 4091 4599 4614 5469 5800
Total eiendeler 28371 30663 32177 34125 33850 34547

Redigert 24.01.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
hifidude
24.01.2021 kl 14:18 1588

Det er jo akkurat det jeg forsøker, nemlig å korrigere de mest hodeløse utsagnene her, og bidra med diskusjon. That's it. Ikke en eneste refinansiering i offshore rederien har blitt gjennomført uten massive tap for aksjonærene, DOF er ikke SÅ unike. Ønsker å balansere informasjonen, slik at de som vurderer å kjøpe DOF forstår den skyhøye risikoen de utsetter sine surt oppsparte for.
AlanS
24.01.2021 kl 16:13 1531

Risiko ved Å kjøpe DOF til kr 0.6 er meget begrenset.
DOF har begrenset eksponering mot PSV og AHTS trøbbel i Nordsjoen (hvor det er alt for mange båter og fallende aktivitet).
Offshore ser lovende ut (ref subsea 7). DOF har allerde grei backlogg og gode muligheter til å vinne flere kontrakter. Bedre flåtteutnyttelse(fra dagens 80%) + bedre rater = mer cash.
US shale stagnerer og investeringer i offshore kommer til å øke framover -> Økt drilling vil være positivt for PSV og AHTS internasjonalt.

Det er mange mange gode eksempler på hva høy risiko er: NEL, Tesla og andre bobbler.
Redigert 24.01.2021 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
JanOrge
24.01.2021 kl 17:12 1485

Er ikke helt enig i at det er begrenset risiko i noe selskap. Man kan fortsatt tape alt selv om aksjen har sunket mye fra før.
AlanS
24.01.2021 kl 17:15 1493

60 øre virker som en opsjons prising. Klassisk "Call Option"
Loveshak
24.01.2021 kl 17:36 1470

Med all respekt så virker det som om du ikke har tatt inn over deg at det kommer en restrukturering hvor bankene får egenkapital for gjelden sin. Disse aksjene vil så bli solgt. I den samme prosessen må nåværende aksjonærer sprøyte inn ny kapital, dette vil bli gjort godt under kursen på børsen. Dette har vi sett om og om igjen de siste årene. Så hvis du har stor tro på dof på lang sikt, så er det ikke sikkert det er best å være aksjonær nå.
Mvh tidligere dof-aksjonær.
Redigert 24.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.01.2021 kl 19:05 1416

Det skal mye til at "bankene får egenkapital for gjelden sin". Dette scenarioet er lite sannsynlig i DOF.
Loveshak
24.01.2021 kl 19:13 1417

Sist rapport er halvparten av det dof betegner som "key information" om restrukturering, hvordan ser du for deg at denne restruktureringen skal foregå?
AlanS
24.01.2021 kl 19:27 1395

Det blir ikke dårligere enn det som ble nesten landed i slutten av 2019.
Loveshak
24.01.2021 kl 20:14 1379

Fra slutten av 2019 til 30.september 2020 gikk dof fra 3,5 milliarder i equity til minus 1 milliard. Så hvis dof får samme tilbud nå som de hadde da, så har ikke bankene gjort jobben sin.
AlanS
24.01.2021 kl 20:38 1355

Det er flere forklaringer for dette.
1) Mohns cirkus.
2) Pandemien
3) Restrukturrering av DOF (forenkling og effektivisering av forretningen, osv) som medfører endringer i finansieringsløsninger, blant annet konsolidering av gjelden.
4) DOF ønsker å oppnå bedre betingelser som er konkuransedyktige.
5) Lav markedsverdi bare styrker DOFs forhandlingsposisjon. Tvilsomt at bankene vil konvertere 17 milliarder av gjelden om de tror at den reelle verdien er kun 200 millioner.
6) osv...
Redigert 24.01.2021 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.01.2021 kl 20:43 1348

Takk. I like måte.
hstray
24.01.2021 kl 21:21 1315

Kristian Siem i Siem offshore tror han kan true seg til kraftige gjeldssanering. Norsk, og europeisk banker har stilt krav at BNDES og Banco Do Brazil skal delta. For disse store bankene med tusenvis av låne engasjement mot offshore sektoren i Brasil er det umulig å være med på den slik løsning, da dette vil skape presedens i andre saker. BNDES kommer med kollektive tilbud eks standstill ut juni 2021.
Siem truer med konkurs og massive tap i sin dialog med banker og obligasjonseiere, hvor forøvrig Siem sjøl er storseier i ett av to obligasjonslån. Banker bør bidra til økt konsolidering ved å ta truslene fra Siem på alvor. Hadde ikke vært negativt for markedet ved å få bort en aktør som Siem offshore
AlanS
24.01.2021 kl 21:49 1279

Takk for et interresant innlegg.
Bare tenk hva som kan skje dersom Siem Offshore går over enden og bankene tar over, spesielt med båtene Siem har i Brasil.
Redigert 24.01.2021 kl 21:55 Du må logge inn for å svare