DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 225174

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
hifidude
02.03.2021 kl 12:44 4087

Ser egentlig ikke horder av profesjonelle investorer som flokker seg rundt DOF fordi fremtiden ser så lys ut, de er helt andre steder.
Derimot ser jeg en forlatt aksje med inntørket volum som venter på dommen fra kreditorene.
xcountry70
02.03.2021 kl 13:52 4057

Det er profesjonelle kreditorer i dette markedet, spesielt på sikrete lån. Disse har vært med på opp og nedturer før og manøvrert sin egen risiko i lang tid. De kan markedet og har klare meninger retning. At disse setter alt på spill for en COVID hump , som nå har en utgang, har eg liten tro på . DOF tjener nok penger til å betjene lån om amortisering og rente justeres . Shipping har ett misforhold mellom nedbetalingstid , 7-10 år og levetid på skip : 20-30 år. Denne ubalansen har vært løst tidligere med terminlån og ballonglån. Dette skapte denne krisen i DOF , men det blir også løsningen . Med DOF sin høye EBITDA og ett marked som nå aner en bedring , er det ikke mange grunner igjen til å radere ut aksjonærer og obligasjonseiere . Til det er inntjening for god i forhold til en refinansiert løsning med endret terminbeløp og ballongforfall om 3-4 år , da i ett sterkere marked. ( skipene er mer verdt om kreditor må selge ) Videre er en løsning med gjeld mot aksjer i DOF uaktell hos obligasjonseiere i DOF Subsea. Slettingen av obligasjongjeld må gjøres i DOF Subsea med oppgjør i DOF Subsea aksjer.
hifidude
03.03.2021 kl 09:43 3842

Da var "den perfekte storm" over i spotmarkedet, og utnyttelsen er nede på 42% for AHTS, i det strålende markedet som enkelte hevder eksisterer.
Ratene faller selvfølgelig tilbake på normalnivå.
Nå må man forstå at problemene i dette markedet ikke er over, på langt nær.
Og derfor må gjeldsbyrden kraftig ned for DOF, og andre.
Vi kommer til å tredje runde med refinansiering i enkelte rederier neste år, om ikke før.
Inntektene holder ikke tritt med utgiftene, rett og slett.
tobben
03.03.2021 kl 09:45 3852

Ja , det er bare å finne frem hengekøya mens markedet beveger seg i riktig retning :-) Det ser ut som stadig flere avskriver skiferolje som noen trussel for prisutviklingen , så da er det vel bare å komme seg i «båten» ? :-))
AlanS
03.03.2021 kl 09:55 3843

DOF Q4 (http://www.dof.no/en-GB/Investor-Center/Story?Action=1&NewsId=5130&M=NewsV2&PID=16840)
The average utilisation of the Group's owned fleet during the 4th quarter was 68%; 77% for the subsea fleet, 59% for the AHTS fleet and 56% for the PSV fleet.
General operational comments in Q4:
- Improved performance from subsea projects in the Asia-Pacific and the Atlantic regions;
- Increased activity in Brazil and several vessels mobilising for new contracts
- Continued weak North Sea market
-----
Refleksjon: Nordsjøen er et svakt marked, men DOF har begrenset eksponering mot dette markedet. Gode utsikter andre steder. Investeringer offshore skal trappes opp. Omfattende vaksinering hjelper å få pandemien under kontroll og (meget viktig) "Skiferolje er ikke et tema lenger" (https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/03/03/7635793/opec-trenger-ikke-a-bekymre-seg-for-amerikanske-skiferoljeprodusenter).

Det er ingen grunn til å lande kontrakter akkurat nå. Om noen måneder vil sikkert båtene gå til bedre rater.
10 mlrd i årlig omsettning og 4 mlrd i årlig EBITDA er mulig allerede i 2022.
Redigert 03.03.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
tobben
03.03.2021 kl 11:07 3775

Nok et salg med gevinst :-)) I tillegg ut av oilservice sektoren :-))
Dofulf
03.03.2021 kl 11:09 3759

Skandi Texel 2006 solgt 12 mill. En av de minste og eldste PSVene forsvinner.
Redigert 03.03.2021 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
tobben
03.03.2021 kl 11:13 3724

Det står med en gevinst på 12 mill , var den bokført til 0 ?Er hvertfall ca 4 øre pr aksje
Redigert 03.03.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
AlanS
03.03.2021 kl 11:14 3715

"The gain from the sale is approximately NOK 12 million." Dette kan tolkes som båten er solgt for 12 mill eller at gevinsten er 12 mill. Sikkert det siste gjelder i dette tilfelle.
Redigert 03.03.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
tobben
03.03.2021 kl 11:17 3701

Kan ikke skrive gain , om det hadde gitt et bokført tap
Dofulf
03.03.2021 kl 11:19 3694

12 mill over siste kjente megler verdi , Buchan ble for en stund siden solgt med 16 mill gevinst.
De kvitter seg med det de ikke tjener penger på. I Q4 var 4 av de minste
PSVene i opplag og hadde det ikke vært for dem hadde utiliseringen vært
98 % og ikke 56 % samt EBITDA 100 mill høyere.
Redigert 03.03.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
tobben
03.03.2021 kl 11:29 3666

Ja, og gevinsten til Buchan kommer også på 1q 2021
hypotetic
03.03.2021 kl 11:44 3658

"The vessel will be delivered to the new owner with immediate effect and will
depart from the oil service sector after the sale."
Det aller viktigste her er at kontrakten sikrer at skipet ikke kan fortsette å konkurrere om oppdrag i oil service sektoren. Gevinsten på tross av forbehold om at skipet ikke kan brukes i sektoren det er bygd for viser at nedskrivningene som er gjort av selskapet har vært alt for høye for å sikre seg mot verste tenkelig fremtidig marked.
AlanS
03.03.2021 kl 11:46 3692

Bare en liten tanke ang konvertering.
Den utfordrende obligasjonsgjelden er i DOF Subsea og da snakker vi om konvertering til DOF subsea askjer. Siden aksjene ikke er ommsettelig på børs, er det nesten ingen alternativer til salg av aksjene til DOF ASA til omtrent ingenting. Dermed er konvertering i DOF Subsea uaktuell. Punktum.
Redigert 03.03.2021 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
hifidude
03.03.2021 kl 12:01 3686

Da gjenstår bare massiv utvanning eller konkurs da?

Klart det blir konvertering av gjeld til aksjer, resultatet kan jo bli at DOF blir kraftig utvannet i DOF Sub.
Personlig tror jeg dette vil ramme DOF sine aksjonærer kraftig.

Faktum: Selskapet betjener ikke gjelden sin.
Løsning: Massiv emisjon eller kjempekonvertering av gjeld, eller en kombo.
Eller spille lotto, eller tro på julenissen.
hypotetic
03.03.2021 kl 15:19 3516

Er vel tilnærmet entydig fra samtlige hold at markedet vil bli mye bedre i 2022 og fremover og normalt vil aksjemarkedet starte å prise inn dette noe før....
Ved utgangen av 2020 var BOA sin egenkapitalen minus 329 millioner kroner. Det presiseres at den verdijusterte egenkapitalgraden basert på meglervurderinger var 14,6 prosent. Er betydelige forskjeller på verdijustert og bokført EK for disse selskapene nå....
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/03/02/7635525/boa-offshore-oyner-oppsving-i-2022
Dofulf
03.03.2021 kl 15:57 3487

Ellers er Skandi Kvitsøy tilbake i jobb på vei mot aberdeen etter et noen uker på verksted
tobben
04.03.2021 kl 08:28 3301

Blir litt spennende å se hva som utløser neste hopp i kursen vår. Siden 9.november har vi hatt ca 55% stigning i kursen og stadig høyere kurs på gulvet i trenden. Følges trenden videre , er krona like om hjørnet :-) Tidewater gjorde hvertfall nok et hopp i USA , og er på det høyeste nivået siden pandemien startet.
hifidude
04.03.2021 kl 08:44 3303

Du har lagt merke til at kursen siger nedover på syltynt volum?
DOF er ikke på listen over interessante aksjer for tiden, rett og slett.
Knaps for robotene engang.
Intet skjer her før ny informasjon om refinansiering foreligger.
I høyden siger den videre nedover.
xcountry70
04.03.2021 kl 09:32 3417

Leste q4 rapporten til Petrobas . Selskapet er solid . Ingen motpartsrisiko der for DOF.De har ryddet i porteføljen sin , har mange solide prosjekter under utvikling og solgt mange andre til andre. (Som kjøper for å utvikle ) . To ting eg tar med meg: Mye subsea arbeid som kommer og vedrørende finans: Som Brasils største og viktigste skatteyter kommer nok myndighetene til å gjøre det som er nødvendig for å sikre produksjonen og utbyggingene . At dette legger føringer for myndighetene og BNDES posisjon for å sikre at kriserammede serviceselskap ikke påvirker oljeproduksjonen negativt, er åpenbart . De har allerede sett behovet og gitt soft terms for at COVID humpen ikke skal knekke bransjen . At en kreditor i DOF skal stå skolerett i BNDES styrerom og kreve pantet sitt ( =konkurs for da rakner alt )og vinne frem, kan jeg vanskelig se for meg.
hifidude
04.03.2021 kl 10:01 3412

Det er nok ikke fare for Petrobras. De selger unna en del felt nå om dagen for å satse på nye, spennende prosjekter/indrefiletene.
Det man skal vite om Petrobras er at de har en sterk politisk styring, se hvordan de kastet ut topplederen til fordel for en General nettopp.
Når det gjelder Petrobras som oppdragsgiver har jeg endel erfaring, de er lunefulle, krevende, og en smule upålitelige mht kontrakter.
Ref. bølgen at termineringer av norske båter. Nå gjaldt dette i hovedsak PSV/AHTS, og DOF er på trygg grunn gjennom Norskan og skip på Brasiliansk flagg.
Risikoen er vel for det meste knyttet opp til BRL, og eventuelle nye jordskjelv innad i Petrobras. Korrupsjon er stikkordet, og Brasil er Brasil, på godt og vondt.
hifidude
04.03.2021 kl 10:47 3412

Og?? Volumet i dag er 170' så det blir vel 2,5 aksje pr. pers....
tobben
04.03.2021 kl 16:26 3417

Det kan fort bli utbytte allerede i 2023 :-) Skjønner at det kan være vanskelig å tro at en lang nedtur kan snu utrolig brått
xcountry70
04.03.2021 kl 16:45 3411

Enda viktigere nå - refinasieringsløsningen kan sikte seg inn på ett marked alle - kreditorer ,aksjonærer og bransjen vet kommer . Det blir kick the can løsning . Ikke nødvendig med mer .
Dofulf
04.03.2021 kl 20:12 3317

Legger inn denne for de som er interessert.
Mens alle venter på doggerbank, dette prosjektet er allerede godt igang
Marine operasjoner JV mellom Kværner og DofSubsea.
https://fast.wistia.net/embed/iframe/1uphqzdm5h

https://e24.no/olje-og-energi/i/8mAXBW/kvaerner-faar-milliardkontrakt-for-hywind-tampen
https://www.equinor.com/no/what-we-do/hywind-tampen.html
https://www.equinor.com/no/news/enova-supporting-pioneer-project.html
https://www.equinor.com/no/news/enova-supporting-pioneer-project.html
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utbygging-av-hywind-tampen-godkjent/id2697222/
https://www.equinor.com/no/magazine/hywind-tampen-breakthrough.html


Prosjektering, bygging og installering (hentet fra wikipedia)
Kværner Stord har fått oppdraget med å designe og produsere elleve flytende betongskrog for turbinene.
Den innledende fasen med konstruksjon av betongskrogene vil starte i tørrdokken på Kværners spesialiserte anlegg på Stord. Bunnseksjonene blir deretter fraktet til Dommersnes i Vindafjord kommune hvor de ferdigstilles. Helt til slutt vil vindturbinene bli installert på toppen av betongskrogene ved Wergeland base i Gulen[6], hvor de skal sammenstilles.[7]
Kværner-kontrakten omfatter også marine operasjoner. Dette inkluderer prosjektledelse, prosjektering, gjennomføring av sammenstillingsaktivitetene, uttauing og installasjon av ferdigstilte vindturbiner.
Fabrikasjon av vindturbinene er tildelt Siemens Gamesa, og vil foregå ved flere lokasjoner i Europa før de transporteres til Gulen.
JDR Cable System Ltd skal levere de elektriske kablene som vil fabrikkeres i Storbritannia. Subsea 7 skal stå for installasjon av de elektriske kablene samt oppkobling til Snorre- og Gullfaks-plattformene.
tobben
04.03.2021 kl 21:00 3290

Ja, mye tyder på flere gyldne år foran oss:-)
skerptiker
04.03.2021 kl 21:05 3286

Hvorfor øker ikke kursen når oljeprisen er over 65 dollar hvis utsiktene er så bra? Skal aksjene nulles, eller hva blir emisjonskursen? Er det egenkapital igjen i selskapet? Hvem kan si noe fornuftig om dette?
tobben
04.03.2021 kl 21:53 3260

Ganske sikkert usikkerhet rundt alle de punktene du nevner. Det kommer en refinansiering , men hva den inneholder er ikke godt å si . Mulig i nærheten av den som ble skissert ved 4q for ett år siden , men som sagt usikkert. Usikkerhet legger en demper på de fleste.
Redigert 04.03.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
hifidude
05.03.2021 kl 07:11 3170

Hei, mitt råd er, les Q4, her sier selskapet selv at egenkapitalen er tapt. Videre at det er sannsynlig med konvertering av gjeld (du kan lese tråden og, der har jeg klippet ut sentrale punkter).
Videre beskriver selskapet selv at utsiktene er, i beste fall, usikre.
Enkel logikk tilsier at vi får en massiv utvanning her, basert på det faktum at selskapet selv sier at dagens inntjening IKKE er god nok til å betjene gjelden.
Alt står svart på hvitt i Q4 rapporten, men endel her inne velger å se bort fra hva selskapet selv melder, og heller tro på en magisk, reddende hånd jeg ikke får øye på.
Du vil garantert tape massivt her, vent heller til refinans er i orden.
Se hva som hendte i SOFF, her ble småaksjonærende sittende med 0,4%....og etter refinansiering steg kursen.

Mange har sett seg blind på håp når de sitter med store tap, istedenfor å ta tapet før det blir totalt.

Your choice Sir.
xcountry70
05.03.2021 kl 09:30 3083

Fra q4: As previously reported BNDES has approved a 4-year restructuring agreement with the two Brazilian subsidi- aries including soft amortisation until end 2023. Alle Brasil bygde båter allerede refinansiert med lettelser i amortiseringen. Ett enda bedre utgangspunkt for forhandlinger .
tobben
05.03.2021 kl 09:51 3127

Ja. jeg er ikke i tvil om at det jobbes bra med refinansieringen. Finansdirektøren har jo hatt permisjon fra jobben siden januar og frem til mai for å fikse en løsning. Men det er jo som med alt annet , ingenting er sikkert før alt er på plass. Ledelsen er en av flere sterke sider i DOF etter mitt syn , på toppen av en real fyr som Helge Møgster som hovedaksjonær ;-)
Dofulf
05.03.2021 kl 10:34 3082

I mangel på andre nyheter kan det nevnes at Skandi Texel bygges om til avlusingsfartøy,kjøpt av Frøy gruppen.
AlanS
05.03.2021 kl 10:36 3081

(FA) "Flere meglerhus har i det siste oppjustert anbefalinger og kursmål for Subsea 7-aksjen. Nå følger Jefferies etter." https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/03/05/7637481/nytt-meglerhus-sier-kjop-ser-over-30-prosents-oppside

Oppjusteringer av kursmålet for SUbsea 7 sier meget tydelig om at aktiviteten i sektoren kommer til å vokse kraftig.
DOF fremstår som en atraktiv risk/reward eksponering mot denne oppgangen. Kreditorene ser potensiallet og vil akseptere tilpassing av gjeldsprofilene til markedsforhold (fleksibilitet og langsiktighet).
Redigert 05.03.2021 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
tobben
05.03.2021 kl 10:54 3061

Ja, det stod skip og ombygging ca 180 mill. Hvor stor er skipsverdien da ?
Dofulf
05.03.2021 kl 11:14 3026

https://splash247.com/dof-offloads-psv-3/

Norway’s DOF has sold its 2006-built platform supply vessel Skandi Texel.

The vessel was sold to a Norwegian company, and will be delivered to the new owner with immediate effect. The sale will see the vessel depart from the oil service sector.

The Skandi Texel, which has been laid up for a number of months, is worth around $2.27m according to VesselsValue.

DOF says it will realise a gain of around NOK12m ($1.41m) from the sale