DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 177431

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Rakafant
26.03.2021 kl 17:32 3723

Blir kjempespennende å se hvor påskeharen hopper!
Uansett blir det mer penger i DOF kassen!
AlanS
26.03.2021 kl 19:46 3684

Rystad: Offshore project commitments set to hit record, deepwater to have top growth
https://www.ogj.com/general-interest/economics-markets/article/14198666/rystad-offshore-project-commitments-set-to-hit-record-deepwater-to-have-top-growth
" Offshore project commitments are expected to not only recover but reach a new record—cumulatively almost 600 projects in the 5-year period toward 2025 —according to Rystad Energy. Deepwater commitments will see the largest growth as costs have become much more competitive against greenfield continental shelf reserves.
Looking at 5-year intervals, total offshore project commitments declined in 2016-2020 to 355 projects, down from 478 in 2011-2015. From beginning-2021 until end-2025, Rystad Energy forecasts 592 commitments, with growth across all water depth levels – shallow water (0-125 m), deepwater (125-1,500 m), and ultra-deepwater (beyond 1,500 m).
While shallow water commitments account for the largest share of the total offshore project pie, rising to 356 from 206 in the last 5 years, the increase is more modest—about 10% compared to the 2011-2015 count of 323 projects. The most impressive growth is that of deepwater commitments, with the number of projects rising to 181 from 106 in 2016-2020 and 115 in the 5 years before that. "

God Påske!
Redigert 26.03.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.03.2021 kl 19:58 3670

Hvordan ligger det an med ratene nå?
Hvor mange Dof båter er i opplag, noen som vet?
tobben
26.03.2021 kl 19:59 3686

Det ser strålende ut, og her blir det fremgang kvartal for kvartal :-))
Straks i andre kvartal:-))
Dofulf
26.03.2021 kl 20:49 3667

Vet ingen ting men kan jo tippe hvor
mange de har i oppdrag,
Supply har vel en 23-24 båter i arbeide
Subsea har vel det samme. 1 i opplag +3 på verksted
Rater Q4 92 dager
PSV Q4 27/10
AHTS Q4 84/12
SUBSEA Q4 496/27

PSV 29K, AHTS 76K, SUBSEA 200K i det området basert på EBITDA,
Operating income er 133 for PSV, 269 for AHTS og 1277 for subsea totalt 1680 Q4

For hurtigkalkulasjon PSV 11000 USD /DAY AHTS:22000 USD/DAY
Redigert 27.03.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
AlanS
26.03.2021 kl 21:01 3693

PSV i opplag
BERGEN: SKANDI BARRA (2005), SKANDI BUCHAN (2002), SKANDI CAPTAIN(2003),
AUSTEVOLL: SKANDI RONA (2002)

Påskenøtt: Subsea7 med 30 båter fikk 1014 mill USD i 4Q2020(), mens Dof Subsea med 25 båter 1277 mill NOK.
Dersom inntekter regnes per båt får vi at Subsea7 har cr 300 mill NOK/båt, mens DOF Subsea cr 50 mill NOK/båt.
Redigert 27.03.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
gbulk
27.03.2021 kl 14:46 3517

Subsea fikk vel 33.8mill per båt?
Fevang
27.03.2021 kl 16:07 3509

Det er vel dessverre trolig at kreditorene gribber til seg det meste av dette selskapet til en kurs som er langt lavere enn dagens kurs.

Utrolig hvor lang tid denne restruktureringen tar. Når den er ferdig kan dette bli en spennende aksje - ikke før.
tobben
27.03.2021 kl 17:23 3518

Jeg vil tro det tar så lang tid fordi det er nødvendig og smart. Tipper vi har en løsning klar til GF i mai. Kanskje den blir presentert sammen med q1-tallene?
AlanS
27.03.2021 kl 18:16 3490

gbulk: Det går hvilken regnskapsmetoden de bruker. Det blir cr 50 med utganspunkt i management reporting. Detaljene belyses på side 14 i http://www.dofsubsea.com/media/1495/dof-subsea-financial-report-q4-2020.pdf

Fevang: spørsmål hva som inngår i restruktureringen. Det er stort utfallsrom fra fornyelse av forfalt gjeld eller endringer av selskapetsstruktur som medfører endringer i gjeldsstruktur. Det siste er krevende på mange måter, men kan være fordelaktig for de fleste.
Redigert 27.03.2021 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Fevang
27.03.2021 kl 18:28 3491

Nå har de vel holdt på i over et helt år. Skal de sette rekord i sendrektighet?? Ser ut til å være svært komplisert.

Konvertering av gjeld og emisjon er svært sannsynlig.
Redigert 27.03.2021 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
suspekt
27.03.2021 kl 19:08 3466

Fornøyd så lenge kreditorene lar de drive på, i et marked som er i bedring. Det forteller mei at det er lys i tunellen, og at de er villig til i gi dof tid til at markedet kommer seg på fote.
Egentlig er ikke markedet så verst innen subsea, det dof er sterkest.
Fevang
27.03.2021 kl 19:17 3452

Tja - jeg synes det er negativt at det drar så innmari ut i tid.
Men jeg også har inntrykk av at markedet er i bedring.

PLSV: 1830000 NOK/DAG , Alle andre Subsea : 975000 kroner pr dag. DOF har i tillegg en engineering avdeling ,så eg legger på en margin på 6 prosent av dagraten på den. PSV har eg 90000 /dag , AHTS Brasil; 200000 dag. Fremover forventer noe økning i utnyttelse faktor og rate økning, og da spesielt er det Alle andre subsea, som fort kan gå opp til 1230000 og videre til 1600000. Da øker også prosjektmarginen på ingeniøravdeling til det doble. Om vi ser på Brasil , viste månedsrapporten fra Vesselvalue over 90% utnyttelse på samtlige Subsea båter i den regionen. Kun 6 båter i layup i februar. Det som er litt spesielt med DOF er at de har en nisje i markedet, med en ingeniøravdeling som gjør at de blir invitert på tendere og byr på mindre jobber som Subsea 7 og Technip ikke er interessert i (= veldig høy pris). Alle andre uten engineering avdeling blir ikke invitert til å by en gang, så klar oppside her når alle jobbene kommer. Potensielt er 10-15 båter som kan ta ut denne oppturen. Som tidligere nevnt , er det fort å øke EBITDA med opptil 5 MNOK /dag om det blir maks utteling. NB! Dette er tallene eg bruker i mitt regneark. Kilde : Nordea 2019.
Redigert 27.03.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare

Det drar ut i tid fordi de kan. EBITDA er nesten 2900 MNOK. Den akutte pengenøden i fjor vår er over. Nå er kontantbeholdning bygd opp. Den største kreditoren BNDES har allerede gitt soft terms til 2024. Selskapet tjener i ett normal marked nok penger til å betjene gjeld om denne blir refinansiert uten gjeldssletting. Problemet er at alle kreditorene ikke er enige.
Dofulf
27.03.2021 kl 23:51 3491

Nordeas estimat fra 2019 for året 2020
traff ganske bra for subsea delen. PLSV har
hatt en utilisering på 97,5% siste halvår av 2020.

Nordea Actual
DOF ASA 2020
Revenue 8533 7582
EBITDA 3037 2990
EBITDA-% 36 % 39 %
DOF Supply
Revenue 2714 1748
EBITDA 946 710
EBITDA-% 35 % 41 %
DOF Subsea
Revenue 5819 5835
EBITDA 2019 2281
EBITDA-% 35 % 39 %
Redigert 28.03.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Fevang
27.03.2021 kl 23:53 3504

Dette sier selskapet 25. feb:

DOF-gruppen har en netto rentebærende gjeld på nærmere 20 milliarder kroner, i tillegg til gjeld i det 50 prosent-eide DOFCON. Ved utgangen av fjerde kvartal var egenkapitalen negativ med nesten 900 millioner kroner.

Av den totale gjelden er det 18 milliarder kroner rederiet må finne en løsning på. Før jul la Austevoll-rederiet frem et forslag til løsning, og det er dette som nå diskuteres med banker og obligasjonseiere.

DISKUTERER KONVERTGERING AV GJELD: Finansdirektør Hilde Drønen i DOF.
– Forslaget vi diskuterer innebærer en betydelig restrukturering av balansen, og det inkluderer konvertering av gjeld til egenkapital, sier finansdirektør Hilde Drønen.
Det kan i så fall føre til en utvanning av dagens aksjonærer.


Så en utvanning er neppe til å unngå - så jeg ligger helt klart unna til refinansiering er unnagjort. Nesten en milliard negativ egenkapital lover heller ikke spesielt godt - for å si det mildt.
Synd for mye gjeld skal ødelegge for et selskap som jeg har inntrykk av er veldrevet.
Redigert 27.03.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.03.2021 kl 00:14 3517

Påstander om konvertering kan gjelde den delen av gjelden som Møgster og selskapet har(en del den tidligere planen). Betydelig restrukturering av balansen handler om optimisering av gjelden i forhold til inntektene både organisatorisk og markedsmessig (i tid).

Det er minst to gode grunner for å dempe optimismen:
A) Det ville vært overraskende om DOFs ledelse sier at situasjonen er bedring slik at selskapet klarer uten letelser. Ingen grunn til at DOF betaler mer enn andre i bransjen.
B) Selskapet er sårbart mot oppkjøp akkurat nå. Prisen er for lav og innsiderne sitter med mindre enn 50%.
Fevang
28.03.2021 kl 00:34 3505

Skal selskapet framstå med en sunn balanse så bør gjelden helst halveres mener nå jeg. Blir det slik så blir det en massiv gjeldskonvertering. Spørsmålet blir til hvilken kurs. Kreditorene pleier ikke gi ved dørene.

Der tror jeg du tar feil Fevang. De kan ikke behandle Dof dårligere en andre i samme bransje. Med det mener jeg at vi får den tiden de åpner for i en rekontruksjonsprosss. De ser et marked i bedring, blir bra dette.
Fevang
28.03.2021 kl 08:57 3403

Får i alle fall håpe at det ikke går like dårlig som det gikk med SOFF som falt 97% når planen var klar.

Nei - så dårlig går det aldri i verden. Men en tankevekker er det uansett. DOF er mye bedre stilt enn SOFF var tror jeg. Hvis jeg ikke husker helt feil så var den negative EK i SOFF på 3 milliarder.

Jeg har ikke noen klar formening om hvilket nivå en eventuell gjeldskonvertering vil bli gjort på - bare at den blir gjort på et lavere nivå enn dagens.

For å gjøre det hele ekstra komplisert kan man få en OPPGANG i kursen den dagen da løsningen blir lansert - selv om gjeldskonverteringen blir gjort til en lav kurs. Markedet jubler over en løsning, men får seg en på trynet når alle de nye aksjene kommer i markedet. Så jeg mener det ikke har noen hast.

Kommer det i tillegg en emisjon kommer jeg høyst sannsynlig til å kjøpe aksjer hvis vi får kursen ned mot en eventuell emisjonskurs.
hifidude
28.03.2021 kl 08:59 3406

Fevang, godt å høre en stemme her inne som ser realistisk på restruktureringen. Halvering av gjelden er mitt tips og.
AlanS
28.03.2021 kl 10:43 3340

Må bare presisere at den utfordrende delen av gjelden er i størrelsen mellom 2 og 3 mlrd. Resten er langsiktig gjeld med forfall etter 2026.

Gjelden må sees i sammengheng med inntekter og lønnsomhet. Det er absolutt unødvendig å halvere gjelden til 10 mlrd når inntektene er på vei opp mot 10 mlrd og EBITDA mot 4 mlrd.
Konverteringen vil skje til 10kr /aksje og ingen av kreditorene vil tape så mye når de kan få alt tilbake noen år senere.
Redigert 28.03.2021 kl 11:22 Du må logge inn for å svare

Det er en god øvelse å legge inn ulike scenarioer i forslag til løsning. Med EBITDA på 2900 MNOK , en kontraktsportefølje på 15 mrd NOK på hovedsaklig spesialskip knyttet til felt for resten av levetiden,, flere på 8-10 års varighet + opsjoner av samme lengde, og en ledelse og eiere med som i standstillperioden landet kontraktet for over 6 milliarder kroner, er det her flere momenter som gjør det vanskelig å overkjøre eierne. De må bli videre . Alle scenarioer har det til felles at bankene går sammen om ett lån på en viss størrelse og en betalingsplan tilpasset forventningen om marked, Obligajonseierne gjør det det samme. Aksjonærene styrker egenkapitalen med ett innskudd. Det er kun deler av gjelda det forhandles om. +- 9 milliarder NOK. (har ikke eksakt beløp tilgjengelig). Hva er aksjonærenes posisjon : De kan stille med egenkapital og de tar med seg en den delen av selskapet som det ikke forhandles om. PLSV i Brasil bidrar med ca 1100MNOK i årlig EBITDA. Ett annet vesentlig moment, hovedeier kastet kortene i fjor da kreditorene ikke samlet seg om refinansieringsforslaget. Dagens standstill er innført av kreditorer med størst sikkerhet og de venter til de får alle med på laget. Aksjonærene har så sterke kort i disse forhandlingene at om det blir gjeldsletting og utvanning, vil det nye selskapet gjenoppstå med banker, obligasjonseiere og dagens aksjonærene, i en rettet emisjon. Fordelingsnøkkelen kan ikke bli diktert av kreditorene,når aksjonærene har store verdier, så lite å tape og oppført skikkelig og redelig hele veien.
Dofulf
28.03.2021 kl 10:50 3368

Da kan vi jo se på Nordeas estimat for året 2021
(siden så mange har glemt denne)
DOF ASA 2021
Revenue 10133
EBITDA 3479
EBITDA-% 34 %
DOF Supply
Revenue 2804
EBITDA 1040
EBITDA-% 37 %
DOF Subsea
Revenue 7329
EBITDA 2438
EBITDA-% 33 %
Takk til Xcountry70 for å minne meg på denne fra DOF og Nordea
DOF Subsea 2019 2020 2021→
Project fleet, avg. day rates (NOK/day) 925,000 1,237,500 1,600,000
Project EBITDA margin 8.4% 11.6% 12.0%
Project utilisation 71% 75% 75%

Når det gjelder denne analysen til Nordea ble den gjort før COVID 19 og før
DOF overtok alle aksjene i DOFsubsea for 20 mill (18/11/2019)


Redigert 28.03.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.03.2021 kl 11:59 3398

Linken til Nordeas vurdering fra 2019 - Waiting for a refinancing solution
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiWwICW3NLvAhVRkMMKHVXiBlkQFjADegQIBBAE&url=https%3A%2F%2Fresearch.nordea.com%2Fapi%2Freportfileapi%3Fid%3D540279&usg=AOvVaw3y65qPXr5Orh9mxtCwj00v

Det kan være greit å sette noen tall på de siste PSV kontraktene:
UK Skandi Gamma 2 years 100000 Nok/dag (konservativt) = 73 mill Nok
Guyana two large PSV 150 days in 2021 + 270 days in 2022 150000 Nok/dag (konservativt) = 126 mill Nok.
200+ millioner i backlog for 3 PSVer.
Redigert 28.03.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Fevang
28.03.2021 kl 12:29 3372

Jeg mener det er kreditorene - ikke aksjonærene - som sitter med makta så lenge egenkapitalen er negativ.

Det blir uansett interessant å følge med framover.

Soff har NIBD på 19,3mrd og ebitda på 1,3mrd. Og dette er etter restrukt.
Dof har NIBD på 19,8mrd og ebitda på 2,1mrd. Og her venter vi på restrukt.
Kan ikke skjønne annet enn at dof må være i en bedre posisjon enn Soff selv etter at Soff er restrukt.
AlanS
28.03.2021 kl 12:57 3471

Frevang: vil bare presisere at det gjelder hovedsaklig den usikrede gjelden i DOF Subsea. Det ser ut at den mest utfordrende gjelden er DOFSUB07 som forfaller 31.03.2021. Disse kreditorene vil ut, helst uten tap, mens andre krever trolig at de tar en del av regninger.
2019 plan var følgende og de fleste takket ja:
"For the DOFSUB07 bond, the changes include a 5% PIK Interest and a call option at 100% of the nominal amount at any time (vs the Proposal with increasing call option prices). The DOFSUB07 bond shall be redeemed at 100% at maturity. For the DOFSUB08 bond the maturity date will be extended to January 2025 (vs August 2024 in the Proposal) and for the DOFSUB09 bond the maturity date will be extended to May 2025 (vs. December 2024 in the Proposal). Laco AS has also agreed to convert its indirect holding (through Møgster Mohn Offshore AS) of approx. NOK 60m in nominal value of DOFSUB 07 bonds into shares in DOF ASA, and the Company has agreed to cancel its treasury bonds." (https://www.energyfacts.eu/dof-subsea-refinancing-update/)
Redigert 28.03.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare

Her har alle mest å tape på å ikke få til en løsning. Aksjonærer og kreditorer har felles interesse.
AlanS
28.03.2021 kl 13:13 3662

Interesting!!!
Holberg Kreditt i sin oppdatering av 26.02( https://www.holberg.no/media/2605/portefoelje-holberg-kreditt-2602.pdf) referer til PRE: Dof Subsea AS NO0010836810 IN 260221
I følge stamdata (http://www.stamdata.no/Public/Issues) er det flere ble NO0010945157 utstedet 2/26/2021.
Nå fant jeg svaret: dette er krav om innbetaling :)

En oversikt over DOFs obligasjoner:
ISIN Ticker Name Org.nr. Type Issue Maturity
NO0010769359 DOF12 DOF ASA 16/21 0% SUB CONV 935349230 Convertible 8/5/2016 7/6/2021
NO0010670144 DOFSUB07 Dof Subsea AS 13/21 FRN STEP 988263419 Bond 1/22/2013 3/31/2021
NO0010788177 DOFSUB08 Dof Subsea AS 17/22 9,50% USD 988263419 Bond 3/14/2017 3/14/2022
NO0010836810 DOFSUB09 Dof Subsea AS 18/23 FRN FLOOR 988263419 Bond 11/27/2018 11/27/2023

Redigert 28.03.2021 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Fevang
28.03.2021 kl 13:26 3649

Markedskurs 26,53%. Indikerer jo at markedet ikke er i nærheten av å tro at långiver får pengene tilbake. Med forbehold om at jeg tolker dette riktig. Hmmm...
Redigert 28.03.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.03.2021 kl 13:36 3637

Det er så mye DOFSUB07 får ved forfall 31.3.2021 om de ønsker helt ut LMAO. Innløsning til markedspris er jo helt rettferdig.
hifidude
28.03.2021 kl 13:53 3630

Dette nærmer seg konkursprising ja.

De menigheten ikke lar synke inn er at selskapet selv sier at dagens gjeldsnivå ikke er bærekraftig.
Mao, giga-emisjon, konvertering av gjeld eller en kombo av disse.
Uansett, aksjonærene blir totalt utradert.
tobben
28.03.2021 kl 13:57 3635

En innløsning til markedskurs eller konvertering til aksjer med kr 10,- som utgangspunkt løser det meste. Det er cash til å fikse det også. Da ser faktisk balansen ganske grei ut :-))
Redigert 28.03.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.03.2021 kl 14:30 3601

Løsningen skissert i 2019 var faktisk bra for DOFSUB07. Tviler på at det DOFSUB07 er som holder refinansieringen tilbake.
Det handler om mer omfattende restrukturering av gjelden som skal tilpasses selskapets struktur og markedssituasjonen. Win-win for alle, men formaliteter tar sin tid.
Redigert 28.03.2021 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Fevang
28.03.2021 kl 15:03 3569

Formaliteter tar ikke over et år; så dette er garantert ikke noe win-win for alle. Dessverre. Her pågår det knallharde forhandlinger.
AlanS
28.03.2021 kl 15:20 3561

Det haster ikke med å sette en strekk under akkurat nå hverken for kreditorer, selskapet eller de største aksjonærne. Alle er interresert å få mest mulig.
For å lande en løsning må man gjøre noen forutsettninger om selskapets evne til å skape verdier. Dette kokker ned til markedsutvklingen og her er det mye ussikerhet. Nedgangen var eksepsjonelt lang og skadelig for bransjen. Derfor kan oppgangen bli kraftig. Bare se på conteiners hvor ratene gikk 4 ganger ila høsten 2020. Om man tror på at liknende skjer i offshore vil refinasieringen være uproblematisk allerede i 2021.
Eller har de innvolverte mulighet til å vente så lenge det er lønnsomt for de.
For de som vurderer å investere i DOF er situasjonen annerledes. Toget kan stikke fra stasjonen når som helst og denne muligheten uteblir.
Redigert 28.03.2021 kl 17:37 Du må logge inn for å svare