DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 225152

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.04.2021 kl 20:35 4587

https://www.investopedia.com/terms/d/debt_edbitda.asp#:~:text=Debt%2FEBITDA—earnings%20before%20interest,pay%20off%20its%20incurred%20debt.

"The debt/EBITDA ratio compares a company's total obligations, including debt and other liabilities, to the actual cash the company brings in and reveals how capable the firm is of paying its debt and other liabilities."

Altså EBDTDA er "the actual cash the company brings in" eller "a more accurate measure of earnings from the firm's operations".

Sammenheng mellom free cashflow to Equity (https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/accounting/how-to-calculate-fcfe-from-ebitda/)
FCFE = EBITDA – Interest – Taxes – ΔWorking Capital – CapEx + Net Borrowing
Hvor:
FCFE – Free Cash Flow to Equity, EBITDA – Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation, and Amortization, ΔWorking Capital – Change in the Working Capital
Omgrupperer litt og får FCFE = EBITDA – (Interest - Net Borrowing) – Taxes - ΔWorking Capital – CapEx

(Interes - Net Borrowing) er i DOFs tilfelle renten og avdrag( = - Net Borrowing) eller terminbeløp i mine beregninger.
CapEx er liten. ΔWorking Capital er lik Current Assets – Current Liabilities og kan antas som null for "a going concern".

Det kokker ned til at det er OK å se på EBITDA i forhold til gjeldsnedbetaling. Det går nok noe til skatt og capex, men ikke så mye,
Depreciation & Amortization er irrelevant i dette sammenheng.
Redigert 24.04.2021 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
JanOrge
24.04.2021 kl 23:08 4522

Lån opp på huset og kjøp DOF for alt hvis du virkelig tror at Ebitda i sin helhet anvendes til å betale renter og avdrag....
AlanS
25.04.2021 kl 00:27 4484

Ikke helt.
Det du tenker på er "amortisation" av lån eller avdrag. Men dette er jo ikke det samme som ammortisering i regnskap. I DOFs tilfelle handler dette om depriciation/avskriving av verdier til driftsmidler (cr 90% av dette er båter).
Les mer om avskriving eller det planmessige verdifallet til et varig driftsmiddel i en regnskapsperiode på https://snl.no/avskrivning

Siden DOF har ingen intageble assets, er det kun depreciation igjen. DOF bruker også impairments som handler om "a permanent decrease in the value of an asset".

https://debitoor.com/dictionary/amortisation
"Amortisation usually refers to the expensing of intangible capital assets (intellectual property: patents, trademarks, copyrights, etc.) in order to show their decrease in value as a result of use or the passage of time. Amortisation is most commonly used to describe the routine decrease in value of an intangible asset. A corresponding concept for tangible assets is known as depreciation.
The idea of amortisation and depreciation is that the cost of an asset is spread over the period of time that it will be of use or its useful life."

Redigert 25.04.2021 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Dofulf
25.04.2021 kl 18:49 4155

Da er Skandi Rona ute av opplag og på vei mot Aberdeen. Så da gjenstår det bare å få Skandi Captain ut av opplag og sikre skandi sotra videre kontrakt så er PSVflåten sikret.
Geograph hos westcon florø.
Redigert 26.04.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
AlanS
26.04.2021 kl 08:33 3847

Hverken DN eller FA melder om Skandi Constructors "grøne" kontrakt med Siemens Gamesa.
Siem Offshores 40 dagers kontrakt er sikkert mer verdt oppmerksomhet enn DOFs 160 dagers.

Fant en FAs innlegg fra fredagen (https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/04/23/7661397/havvind-deal-for-dof-subsea)
Havvind-deal for Dof Subsea
"Offshore servicerederiet DOFs datterselskap, DOF Subsea i Austevoll, er tildelt en kontrakt av Siemens Gamesa for det 2009-bygde konstruksjonsskipet «Skandi Constructor».
Det opplyses i en børsmelding fredag at skipet skal benyttes til prosjekter på flere havvindparker i Tyskland med en varighet på inntil 160 dager. Oppstart er i april.
Ifølge VesselsValue har skipet nylig vært dokket i Danmark etter en arbeidsløs periode siden i fjor høst da det gikk av en kontrakt med Ørsted."

Den siste setningen er faktisk bra.
Redigert 26.04.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
tobben
26.04.2021 kl 10:12 3539

Blir nok en fin uke uansett :-) Nå kommer åpenbart flere muligheter på løpende bånd , både grønne og svarte :-))
AlanS
26.04.2021 kl 10:33 3497

Helt enig med deg.
Regner med at innsiderne vil handle stort etter refien er godkjent.
Redigert 26.04.2021 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
hifidude
26.04.2021 kl 10:39 3495

Det er bare en ting jeg lurer på AlanS, snakker du mot bedre vitende, eller er du virkelig så naiv?
AlanS
26.04.2021 kl 10:46 3489

hifidude, du må begynne å begrunne sine påstander for å bli tatt seriøst. og fokuser helst på saken istedenfor personer.
hifidude
26.04.2021 kl 10:54 3492

Jeg må jo lure litt når du legger ut så mye rart.

Det er jo mye drømmerier her.
Innsidekjøp, lyse utsikter, EBITA som skal betale gjelden på 6 år osv osv.
Dette er jo bare vrøvl fra ende til annen.

Faktum er jo at ingen tar i DOF med ildtang nå, til det er risikoen altfor høy for total utslettelse. Volum er helt uttørket, kursen helt flat.
AlanS
26.04.2021 kl 11:01 3485

og hva er det du holder på? Kommenter bare hva andre mener. Trolling, ikke det?
Men det er kjekt å ha en liten troll bare for underholdningsskyld. Takk for innsatsen.

Eller har du en agenda og prøver å mobbe alle som står i veien for deg fordi du ikke klarer å begrunne sine påstander?

Det ser ut at det siste er tilfellet her. Forresten virker at du ikke forstår hva scenarioanalyse handler om. Jeg har bare illustrert at dine påstander om gjeldsreduksjon på 10 mlrd er bare tull selv om gjelden betales ned på 6 år.
Redigert 26.04.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Kontur
26.04.2021 kl 12:09 3439

Mange likplyndrere som ønsker tilgang til DOF flåten, ikke sant Hi-fi, hvilke av de jobber du for?
hifidude
26.04.2021 kl 12:46 3404

Den var vel ikke av de smarteste, eller?
AlanS
26.04.2021 kl 14:33 3318

(Newsweb https://newsweb.oslobors.no/message/531136)
"Sale of vessel
DOF Subsea Rederi AS, a wholly owned subsidiary of DOF Subsea AS, has completed the sale of the CSV Geograph (built in 2007) to an international buyer. The vessel will be delivered to the new owner in May 2021. The gain from the sale is approximately NOK 20 million."
Redigert 26.04.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
tobben
26.04.2021 kl 14:47 3310

Hva kan salgsprisen ligge på ? Eller er det skrevet ned til 0 i utgangspunktet ?
AlanS
26.04.2021 kl 14:51 3303

Det må være 20 mill over den bokførte verdien.
I årsrapport 2020 står det at "basis for recoverable ammount" for Geograph i 2020 var "Fair value less cost of disposal" .
Imparement for Geograph var 45mil i 2020, 0 i 2019, 69 i 2018
Uansett viser salget at den reelle verdien er over det som er regnskapsført.
Redigert 26.04.2021 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
tobben
26.04.2021 kl 14:59 3293

Ja , og salget har en større gevinst enn de forrige salgene , så bokførte verdier er åpenbart under reelle salgsverdier og er skikkelig positivt. 50 båter med en tilsvarende verdi over bokført verdi er jo ca 1 milliard :-))
xcountry70
26.04.2021 kl 15:00 3289

Ca 80-90 MNOK i gjeld . Trolig litt mindre i bokført verdi . Salgspris 20 MNOK over bokført verdi . Gjetter den er solgt for 90MNOK.+-. 10 MNOK.
tobben
26.04.2021 kl 15:05 3292

Så bra , stadig bedre balanse uten å svekke inntjeningen :-))
xcountry70
26.04.2021 kl 15:31 3247

Må legge inn forbehold om feil her. Når eg ser Alan sitt innlegg , så har eg ikke estimert så stor avskriving på denne båten . Beklager om eg lagt ut feile tall her.
xcountry70
26.04.2021 kl 15:31 3283

Må legge inn forbehold om feil her. Når eg ser Alan sitt innlegg , så har eg ikke estimert så stor avskriving på denne båten . Beklager om eg lagt ut feile tall her.
hifidude
26.04.2021 kl 15:36 3339

Fint bidrag til advokatregningen
AlanS
26.04.2021 kl 15:42 3360

Det er greit. Poenget her at "impairements" var betydelig i de siste.

DOF Subsea årapport side 59 http://www.dofsubsea.com/media/1499/530418_dof-subsea-integrated-annual-report-2020.pdf
Redigert 26.04.2021 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
xcountry70
26.04.2021 kl 15:56 3333

Salgskostnader er fratrukket .
hifidude
26.04.2021 kl 15:57 3334

Tenkte på den relativt friske advokat&konsulent regninga for refinansieringen ;-)
xcountry70
26.04.2021 kl 19:07 3198

Eg har ikke hatt tid til å finlese alt, men ser at her var det en svær avskriving i 45 MNOK klassen eg overså. Dette blir da etter mening en svært dårlig handel . Men ting eg ikke vet om klassekostnader etc. men denne hadde vært bedre å få i arbeid , da det er for mye gjeld igjen om bokført verdi er brukt. Om kjøperen er den eg tror , ser eg båten når eg reiser på hytta i mai . Får se godt etter .....
JanOrge
26.04.2021 kl 19:24 3184

Jeg gjetter at den ble solgt for 20 mill, da jeg tolker "fair value less cost of disposal" som at verdien til båten var bokført til en verdi under kostnaden det ville være å kvitte seg med den. At noen skal ha betalt 100 millioner for den båten har jeg svært vanskelig for å tro på.
xcountry70
26.04.2021 kl 19:36 3162

Eg er enig at det estimatet eg ga der er feil og det har eg også gitt uttrykk for .
AlanS
26.04.2021 kl 19:42 3169

"fair value less cost of disposal" har to komponenter: "fair value" og "cost of disposal".
Fair value er sikkert det som kan oppnås i markedet for tiden.
"Cost of disposal" er nok omtrent null fordi opphogginspriser er gode fortiden og vil dekke kostnader. (https://www.go-shipping.net/demolition-market)

"fair value less cost of disposal" brukes trolig fordi den gir mer verdi enn "value in use" eller DCF value (vesselvalue.com: The net amount in US dollars a vessel is expected to earn over its remaining life at a specified date, calculated using discounted cash flow analysis). DOF forventer dermed ikke å tjene mer på å drifte båten selv enn båtens "fair value".

Geograph er faktisk den minste Subsea/CSV båten i DOFs flåtte. Bra at DOF fokuserer seg på high-end.
Redigert 26.04.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.04.2021 kl 09:47 2841

(DNInvestor) Den svenske Riksbanken spår nullrente ut 2024
"Den svenske sentralbanken, Riksbanken, holder styringsrenten uendret, og indikerer nullrente ut hele prognoseperioden ut 2024.
Det fremgår av sentralbankens nye prognose tirsdag."

(DNInvestor) Norske pengemarkedsrenter mot nye bunnivåer
De norske pengemarkedsrentene har i den siste perioden falt en god del, og rentepapirer med tre måneders løpetid handles i skrivende stund til 0,3 prosentpoeng.
Renten har falt fra 0,54 prosentpoeng i januar 2021, som var en midlertidig topp de siste månedene.

Å kunne forlenge lånsavtalene med DOF utover 2024 med rimelig god rente må være en gavepakke til kreditorene når alternativet er å ta tap og låne ut rester nesten gratis ( litt over NULL).
Redigert 27.04.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
hifidude
27.04.2021 kl 15:38 2693

DOF, med sin risiko, får aldri lav rente
AlanS
27.04.2021 kl 19:53 2623

hifidude, Hva vil du som en kreditor (1 mlrd NOK) i DOF Subsea akseptere
1) en forlengelse av avtalen med 5 år og lavere rente (la oss si 4%) i 3 år.
2) utbetaling tilsvarende markedsverdien av gjelden (som markedet priser å tilsvarende DOFs gjeld ),
3) konvertering til aksjer i DOF Subsea (eieandel vil være tilsvare din andel i selskapets gjeld)
hstray
27.04.2021 kl 20:46 2580

Hei, blir det noe sommerfest iår på Dof forumet?

Vil komme med en kommentar til HiFidude. Du nevner aldri tall, kun gjeldsberg etc. Kan minne om E24 og andre som jobber for flest mulig klikk. Banker, og andre profesjonelle kreditorer ser utelukkende på Ebitdea, dofs drifts og markedsutsikter når de vurderer løsningene som ligger på bordet.
hifidude
27.04.2021 kl 22:28 2503

Trenger ikke kalkulator for å se hvor dette ender. Gjelden MÅ ned, så får vi nå se hvordan det kommer til å skje.
Noen tror på milde gaver fra kreditor, jeg er ikke en av dem. Her må aksjonærene blø. Svaret er relativt nær i tid.
AlanS
27.04.2021 kl 22:58 2479

Hvor mye må gjelden ned? Og hvorfor?
hstray
27.04.2021 kl 23:47 2485

Gjeldssanering er gavepakke til hovedaksjonæren. Tror ikke kreditorer er innstilt på å gi veldig mye, og ikke en gjeldssannering. Det er jo faktisk motsatt av hva du skriver