Spanstind
17.09.2021 kl 20:15 3546

Det var en veldig spesiell sluttauksjon i NEL i dag. Må ha vært en stor investor som hadde hastverk med å komme ut. Alt solgt på 12,72. Langt under kursen før sluttauksjonen. Basert på beløpet som var omsatt i sluttauksjonen kan det være Folketrygdfondet som dumpet aksjene. I henhold til største aksjonærlista på NEL sin side, så hadde Folketrygdfondet aksjer der for 163 millioner kr hvis en legger 12,72 i kurs til grunn.

Folketrygdfondet stiller store krav til der de er investor og er en seriøs og langsiktig investor. Har sett tidligere at hvis de er uenig i hvordan aksjonærer håndteres, så selger de seg ut. Dette skjedde i XXL for tre år siden da det var en emisjon der de ikke var enig i tildelingen. Kanskje skjer det her hvis de har reagert på artiklene i Finansavisen om fordekning av salg av aksjer fra nøkkelpersoner og håndtering av innsideinformasjon.
Spanstind
17.09.2021 kl 21:07 3493

Etter å ha regnet litt mer på det, så kan jeg se at det ble solgt 147 000 000 aksjer til 12,72 kr i sluttauksjonen. Da må det være en annen.
okrister
17.09.2021 kl 22:40 3406

Ved salg av et såpass antall aksjer er det sterkt at «noen» tar i mot uten at kursen går mer ned i sluttauksjonen.
Nikola fortsetter oppturen på NYSE så tenker at dette var bunnen for denne gang. Kjøpte 300.000 aksjer i dag.
Value Investor
18.09.2021 kl 07:45 3284

I følge mine tall ble det solgt 16,3 millioner aksjer i sluttauksjonen til 12,72 per stk. Det er en uvanlig stor sluttauksjon, men det ble ikke solgt 147 millioner aksjer (som ville vært ca 8% av hele selskapet). Kursen gikk heller ikke ned i sluttauksjonen, bare 61 sekunder før start på sluttauksjonen var aksjen handlet til 12,71kr, og 2 sekund før sluttauksjon start var kursen 12,80 kr, så 12,72 virker som en rimelig forlengelse av prisene før auksjonen startet. Jeg får ikke opp kjøper og selger på de ulike handlene, slik jeg gjorde før, men det var svært mange handler i sluttauksjonen (284 handler på i gjennomsnitt 57.000 aksjer) så det kan indikere at det ikke var noen storfisker, men at det var bare mye handel. Det var også en handel på 600 aksjer som var gjort etter sluttauksjon slutt, men til samme pris. Verdien på aksjene i sluttauksjonen var litt over 207 mill kr, og det er jo det doble av en normal full dagsomsetning. For de som er interessert i det tekniske så virker det på meg som om aksjen går ned på dager med høy omsetning og opp på dager med lav omsetning. Dette var i alle fall i gamle dager et dårlig tegn. Også et dårlig tegn at aksjen nå er ned med 2/3 av verdien siden toppen, og at det ikke er mulig å beregne noen bunn, utenom kontantbeholdning og slikt, men det er langt ned dit. Godt tegn at NIKOLA ikke gruses, men holder seg rundt 10 dollar.
Seriøs
18.09.2021 kl 07:57 3276

Veldig bra info. Synes synd på de som ble med på oppturen og kjøpte på alt over dagens kurs. Spesielt de på 20-35kr. Vil de se sine penger igjen? Neppe. Mange hauser med vegg, scale up, fabrikker, ansatte. Dette koster penger og er avhengig av god dekningsgrad dessverre. Nel har p.t minus i DG på hver ordre og fortell meg gjerne hvordan dette skal gjøres til pluss. Blir også enda verre med dagens strømpriser. Hjelpe meg for en boble og selv dagens kurs må halveres godt.
Redigert 18.09.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Spanstind
18.09.2021 kl 11:12 3200

Det var en 0 for mye når jeg oppga antall aksjer omsatt i sluttauksjonen. Det riktige er 14 603 841. Det vil ikke være et så stort volum i en sluttauksjon i forhold til normal handel uten at det er en stor aktør som selger. Aksjen falt i går fra kl 13 og ut resten av dagen. Vi vil se på tirsdag hvem det var på oversikten over største aksjonærer. Det kan være Clearstream Banking siden Der Aktionär hadde to negative artikler om NEL på fredag. Her er den ene av de https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-weiterhin-im-abwaertssog-20237450.html

Det jeg synes er interessant her er at de anbefaler stop loss på 1,10 EUR. Se slutten av artikkelen. Det tilsvarer 11,20 kr. Hvis en god del av småsparerne som tilsammen har 54% av NEL har en stop loss på 11,20 kr skal det bli interessant å følge kursen om vi går under 11,20.

Tonen har blitt en helt annen i det siste. De har hausset NEL, Bitcoin, Alibaba og andre spekulative instrumenter, men nå har de roet seg om NEL.

Denne kom også på fredag, som ikke hjalp noe med NEL kursen https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-alarmstufe-rot-20237375.html

Jeg kan ikke se at Der Aktionär har skrevet om de to artiklene nedenfor som er i beste fall uprofesjonell oppførsel.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/08/20/7723188/nel-slo-alarm-tre-uker-for-krisetall

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/09/10/7734287/innsidesalg-i-nel-borsmeldt-som-utstedelse-av-aksjer
Redigert 18.09.2021 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Value Investor
18.09.2021 kl 12:09 3162

Selvsagt noen litt større som handlet i sluttauksjon, 16 mill aksjer er mye. På dagtid var største handel 74.000 aksjer, i sluttauksjon var største handel 1 mill aksjer og den 67. største handelen var 74.000 aksjer. Jeg tipper det er clearstream som er inne i bildet, men det ser vi på tirsdag.
Value Investor
18.09.2021 kl 12:58 3132

men hvem skal ta i mot når tyskerene er lei, og til hvilke kurser?
omans
18.09.2021 kl 15:25 3082

Det er interessant. Ser de som skriver mye her nå for tiden, ofte har 0 aksjer eller 2-3 tusen aksjer i short.
Redigert 18.09.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.09.2021 kl 17:09 3021

Tror ikke vi skal være redde for at tyskerne går lei av Nel. De har forstått at dette er en aksje som blir meget verdifull når tiden er moden for grønn hydrogen.
Mange med meg har trodd at dette grønne skiftet skulle skje ganske raskt. Vi må nok innse at kanskje om 4-5 år ser vi på Nel med andre øyne. Prisen i dag er billigsalg, og må sees på som en verdifull investering. Om kursen går mer ned, så kjøp.
Blir spennende å diskutere Nel om 5 år!
Seriøs
18.09.2021 kl 17:43 2998

Kan dels være enig at 4-5 år er en grei horisont. Spørsmålet er nå og 2 år frem ? Hvor mange konkurrenter har dukket opp m.m
Atomvinter
18.09.2021 kl 17:43 3001

Jeg synes det er like interessant at de som eier aksjer i NEL i innlegg etter innlegg, og i år etter år, bare skriver positivt om NEL, uten snev av noe som helst tvil eller usikkerhet. Jfr. conformation bias eller "bekreftelsesfellen" på norsk.

Atomvinter
18.09.2021 kl 17:47 3100

Problemet er at innen 5 år så vil det, uavhengig av konkurrenter (som kommer fortløpende i rasende tempo), ha vært så mange emisjoner og blitt trykket så mange nye aksjer, at dagens kurs uansett blir skyhøy. Det er jo en grunn til at så mange dyktige investorer shorter aksjen.
Bullinvestor
18.09.2021 kl 21:31 3020

Akkurat nå ser jeg på kurskurven siste året. Dette er ikke en aksje jeg må ha men det er litt spennende å følge, fullt mulig at den skal til 10 tallet, er jo idag priset til 19 mrd. Siste året har jeg ikke fulgt med aksjen. Er det noe inntekter pr dag?
Osvaldsen
18.09.2021 kl 21:34 3017

Nå må du ikke bli helt blind på denne shorten, ser du virkelig ikke hva som skjer? Det er tyskerne som låner ut aksjer til short. De har kjøpt under hele nedturen. De kan da kreve aksjene tilbake når som helst og shorterne må i markedet å kjøpe tilbake. Tyskerne har tjent på å låne ut aksjer til short + at de tjener mye mer når shorterne må i markedet å kjøpe tilbake aksjene. De har satt shorterne sjakk matt, bare å vente til skvisen kommer. Tyskerne fortsetter å laste, har nå over 55% av aksjene, de kommer nok til å kjøpe hele veien til shorten må kjøpes tilbake. Det er min teori....

Osvaldsen
Atomvinter
18.09.2021 kl 21:49 3046

Du er en amatør i markedet, det skinner igjennom. Var det ikke du som mente at NEL uten problemer bare kunne låne i banken til driften, og at de egentlig ikke trengte emisjonene?

1. De som har shortet NEL har tjent masse. Det er jo bare å se på kursen. Vet du hvordan shortmarkedet fungerer?
2. Hvordan vet du at det er tyskerne som låner ut til shortere? Det vet du ingenting om.
3. De som låner ut til shortere tjener smuler. Det er de som shorter som tjener store penger, ikke de som låner ut.
4. Shortere sjakk matt? Shortene kan jo levere tilbake aksjene når som helst med kjempegevinst! Hvilken planet er du på?

Osvaldsen
18.09.2021 kl 22:05 3030

Der tror jeg du husker feil :) Det var du som sa ingen banker ville gi de lån, noe du ikke har belegg for å vite, du kunne vertfall ikke oppi navnet på en eneste bank de har søkt lån hos da jeg spurte om det. De har ikke hatt behov for emisjonene da de har kjørt de, de har vert meget smart som har benyttet seg av en meget stor interesse for aksjen og bygd en krigskasse som de vet de kommer til å trenge. Det har med andre ord ikke vert noen krise emisjoner, men en meget vellykket strategi. Nå behøver de ikke tenke på emisjoner, samtidig er fabrikken straks ferdig. Den har de bygget uten å pådra seg gjeld :) Du mener det er bedre for et selskap å dynge seg ned med gjeld, deg om det. Bedrifter går på børs for enklest mulig tiltrekke seg kapital ikke for å søke lån.

1. Ja jeg skulle tro det.... Når du shorter selger du en aksje du ikke eier men har lånt fordi du tror kursen skal synke. Aksjene som shortes må på et tidspunkt kjøpes tilbake i markedet. Det er eier som bestemmer når, ikke shorter.
2. Som sagt, min teori ;)
3.De får rente på aksjer som lånes ut
4.Sjakk matt ;) Shorterne kan ikke bare levere de tilbake, de må kjøpe aksjene tilbake i markedet.

Jeg skal ikke bestride din påstand om at jeg er amatør, jeg anser meg selv som ikke noe annet. Må ha det litt gøy på børs vet du :) Men når jeg ser din kommentar og dine 4 punkt har jeg en sterk mistanke om at du havner i samme kategori ;)

Osvaldsen
Osvaldsen
18.09.2021 kl 22:17 3028

Atomvinter
17.08.2021 kl 20:57
2339
De har ikke gjeld fordi ingen banker vil gi NEL lån. Hvor positivt er dette? Like "positivt" som at småsparerne i Clearstream eier over halve selskapet?

Det som bør bekymre NEL-fanboysen er hvordan selskapet skal skaffe finansiering til videre drift de neste årene. Her er det bare å stålsette seg for emisjoner på lave kurser og massive utvanninger.

Det hjelper ikke med noen "megatrend" dersom et selskap ikke har viktige patenter eller har noen klar markedsfordel.

Bare limer inn innlegget ditt fra tidligere ;)

Osvaldsen
omans
18.09.2021 kl 22:21 2989

Folk må få lov å prate sammen. Hvorfor gidder religiøse å møte opp i kirka hver søndag for å bekjenne sine synder og tro?
Aksjen og selskapet er ikke samme, selskapet sitt forretnings mål og strategi ligger fast. Aksjen er volatil.
Redigert 18.09.2021 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
18.09.2021 kl 22:23 2990

Gud hjelpe....

1. Så lenge kursen synker så skjønner du vel at de som shorter har tjent? Det spiller ingen rolle om man dekker seg inn på 12 eller 15 eller 20 om man shortet på 30. Kursen er ned nesten 60% i år. Alle som låner aksjer til short vet at shorterne 99% av tiden dekker inn selv. Hvis du er av de som hele tiden henter aksjer tilbake, så velger meglerne andre utlånere. Så enkelt er det. Bare amatører skjønner ikke dette.
2. Du kommer med en påstand. Hvis det er en "teori" så får du skrive nettopp det. Eller kanskje er det heller en ønsketenkning?
3. Vet du hvilken rente de får på aksjene? Jeg låner ut aksjer stort sett hele tiden, og jeg vet hva slags utlånsrenter som florerer. Vet du?
4. Det er 0, NULL, problem å dekke inn shorten med gevinst så lenge kursen bare siger nedover. Hvis noen er sjakkmatt så er det NEL-aksjonærene. Smilefjeset passer nok bedre hos shorterne som kan le (smile) hele veien til banken.
Atomvinter
18.09.2021 kl 22:25 3959

Ingen bank i verden låner ut penger til et selskap som går med dundrende underskudd og uten utsikter til inntjening på flere år!

Skjønner du virkelig ikke dette???

Du ber meg navngi banker som ikke vil gi NEL lån?!

Det er jo så opplagt og selvsagt at det er totalt unødvendig å ta kontakt med en eneste bank. På samme måte som jeg vet at det er umulig å fly til månen med en hanglider. Jeg trenger da ikke ringe til NASA for å få dette bekreftet.
Redigert 18.09.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.09.2021 kl 22:57 3943

Kanskje vi ser et sjakkspill. Vi må ikke glemme at den delen som blir hemmeligholdt hos CB er ganske stor. Her kan det være en eller flere store, som låner ut. Da kan du også bestemme spillet. Når vil du skape panikk hos shortere? Hvem er det som tjener da?
Showet på fredag vil kanskje fortsette, for å skremme? Noen vil ha mye mer.
Osvaldsen
18.09.2021 kl 23:21 3921

Hersketeknikk funker ikke på Osvaldsen ;)

1. Shorten startet ikke på 30 kr. På den kursen var det forsvinnende lite short. Fra 19-20kr og nedover har shorten økt.
2. Da får du lese innlegget om igjen ;)
3. Rente på aksjene vil variere, så jeg vet ikke renten de har på utlånet men det er nok betydelig bedre enn bankens.
4. Du har helt rett, det er null problem å dekke inn shorten, om de får gevinst eller ikke er det markedet som bestemmer, enn så lenge er det gevinst på papiret og det er som kjent ikke verdt noen ting :) Så om min teori stemmer kan shorterne være sjakk matt :)

Osvaldsen
Osvaldsen
18.09.2021 kl 23:27 3919

Ja, du må nesten dokumentere konklusjonen med at ingen banker vil gi NEL lån, jeg kan ikke finne noen men du vet sikkert bedre.
Så da vil bankene kun gi lån til selskap som går med overskudd?
NEL er i den fantastiske situasjonen at det ikke har vert nødvendig å pådra seg gjeld, så de slipper å håndtere innpåslitne kreditorer :)

Å vet du hva? Nå holder en byggmester på å gi eneboligen en facelift ;) Man kan vel si at NEL kjørte emisjonene for meg, hahaha, så da slipper jo jeg å gå til banken også, akkurat som NEL ;)

Osvaldsen
Value Investor
19.09.2021 kl 08:38 3811

Jeg er short, men jeg tror NEL ville kunne fått et banklån. De ville ikke fått noen kassakreditt eller den typen lån, med de kunne fått lån som alle andre, med sikkerhet i fast eiendom. Vil tro at banken kun ville akseptert å gi lån inntil 50% av takst, siden deres regnskap er så bedrøvelig, men ja, de vil få lån.
Seriøs
19.09.2021 kl 08:49 3795

Det blir uansett spennende å se neste emisjon og kursen den legges på. NEL brenner cash og der vet alle. De skal ansette vel 40 stk og ny fabrikk koster. Nel taper som kjent på sine kontrakter og de som har grunnskole matte vet at dette blir minus. Igjen, hvis noen kan legge frem et regnskap som vil gå i pluss så hadde jeg blitt glad for det. Dagens strømpriser bidrar også i mer minus enn for et år siden

Er redd vi ser 10 tallet snart og trolig kommende uke. Ser ingen positive tegn annet enn NEL sin cash beholdning som dessverre bare renner ut i sanden

Seriøs 😀
Value Investor
19.09.2021 kl 11:20 3716

De har nå heldigvis en stor cashbeholdning da, og det kommer de til å trenge.
Atomvinter
19.09.2021 kl 13:29 3652

Mener du seriøst at de vil få lån til driften? He-he, med hvilke penger skal de betale ned på lånet med? De tjener ikke penger! Skal de betjene lånet med mer lån? Du mener at NEL har eiendom verdt mange milliarder som de kan låne opp? Hvilke penger er eiendommen kjøpt med tror du? He-he, stakkars bank...

He-he, hva man ikke lærer på HO.
Value Investor
19.09.2021 kl 14:05 3656

Faktisk usikker på om de har noe eiendom i det hele tatt, og har de ikke det får de ikke lån. Men eier de fast eiendom, eller kjøper fast eiendom så kan det delfinansieres med lån. Hvis lånet ikke betjenes, da tvangsselges eiendommen.
Slettet bruker
19.09.2021 kl 14:30 3632

Hvor mye gikk Nel i oveskudd i forrige kvartal?
Hvilket år tror Dere de skal kunne betale ut utbytte?
Er det god butikk i fremtiden,
Hvordan hadde det gått med kursen dersom ikke tyskerene handlet i Nel?
Som Fredely og spetalen sier så vil ikke mange av de grønne aksjene tjene penger i fremtiden,og der er jeg enig.
Hvem det kan bli er ikke godt å si,men hydrogen har nok en fremtid,og så var det å tjene penger på peosjektet da.
Redigert 19.09.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Value Investor
19.09.2021 kl 16:52 3587

De taper per dato ca 90% av det de omsetter for, så de klarer å dekke råvarekosten på prosjektene sine per nå. Sier seg da selv at det er langt frem til overskudd. De hevder dette skyldes et svært stramt marked med lave priser, og den siste kontrakten var helt nede i 3000 kr per kilowatt. I et år er det nesten 9000 timer så etter et års drift har du brukt 3 ganger så mye i strøm som elektrolysøren kostet å kjøpe fra NEL. Det sier litt om at markedet er stramt, det er ingen grunn til å tro det blir bedre, siden det stadig etableres nye fabrikker.
Redigert 20.09.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2021 kl 17:27 3585

Ja ja ikke sant at Vi gidder.
Value Investor
20.09.2021 kl 08:19 3395

Jeg håper og tror på 12,55 som sluttkurs i dag. Hva tror folket. Heder og ære til den som er nærmest før kl 08:55.
fattigstakkar
20.09.2021 kl 11:19 3285

Merkelig at NEL står imot en blodrød børs i dag. Veldig lavt volum også.
Value Investor
20.09.2021 kl 13:00 3271

Når en bedrift vokser voldsomt er det vanskelig å tjene penger
- NEL vokser, typisk med 20% i året, og det er en naturlig vekst som alle selskap har, og det gjør det ikke vanskelig å tjene penger
Hvis en bedrift har dårlig kapasitetsutnyttelse, altså ikke nok ordrer/kunder, da kan det være vanskelig å tjene penger
- NEL har over en mrd i backlog, bare å gønne på, full kapasitetsutnyttelse
Hvis markedsprisen på det man selger er for lav i forhold til ens kostnader kan det være vanskelig å tjene penger
- Bingo, prisene er fryktelig lave. Hva gjør NEL (og konkurrentene, alle taper penger nemlig) med det: alle automatiserer produksjonen mest mulig, og alle standardiserer, 200 kilowatt ser ut til å blir bransjestandard for en enhet, skal du ha mer bestiller du flere, skal du ha mindre lages det manuelt.

Er det noen grunn til at NEL kommer til å bøtte inn penger i fremtiden. Nei, konkurransen vil forbli hard, og vi vil gli inn i tilstand med enten flere eller færre tilbydere, men prisene vil ligge rundt kost. Jeg tror NEL konker om 15 år, etter å ha tapt penger i alle sine driftsår, evt at de investerer noen av sine penger i noe annet enn hydrogen, og overlever på den måten. Uansett om hydrogen blir stort eller ikke så vil NEL tape penger i større eller mindre grad, men jeg tror ikke det blir verre enn det er nå, det skal jo noe til å tape mer enn 90% av omsetningen.
Redigert 20.09.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Seriøs
20.09.2021 kl 14:19 3256

Bra resyme og jeg synes også det er sterkt av NEL å ikke brake ned i bunn nå på en så rød dag. Har bunnen vist seg rundt 12-13 kr? Eller er det bare et pust i bakken før videre ned?
Redigert 20.09.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Value Investor
20.09.2021 kl 14:41 3265

Nå er jeg nært, kun 5 øre unna hva jeg gjettet, og 99 minutter igjen.
Osvaldsen
20.09.2021 kl 14:53 3277

Siden du hele tiden skriver om at de selger med tap, kan du ikke i samme slengen ta med hvorfor de selger med tap? De fleste har nok fått med seg at de selger med tap, men er jo ikke sikkert alle har fått med seg hvorfor, det har du ikke skrevet etter det jeg har fått med meg :)

Osvaldsen
Stockbroke
20.09.2021 kl 15:33 3327

god tilgang på billig strøm for tiden. Tre deler strøm for å sitte igjen med en del H2. Fornuftig bruk av el.energi ?
Value Investor
20.09.2021 kl 15:55 3297

Jo, jeg har jo skrevet hvorfor de selger med tap mange ganger

1 det er enkelt å lage en elektrolysør
2 det er mange konkurrenter
3 de har ingen patent eller andre fortrinn
4 de produserer i høykostland, som er en ulempe

deres eneste fordel er deres mcap som de kan lage emier fra
Value Investor
20.09.2021 kl 15:59 3388

Ja, det er to ting her som taler til deres konkurs

1 teknologien er håpløs, å tape 66% av energien vs batteri er ikke logisk, og vil aldri bli den vinnende teknologien, som jeg har nevnt i en del poster
2 selve selskapet er håpløst, som jeg har nevnt i en del poster

så da har du det gående
nokia123
20.09.2021 kl 16:02 3410

at du gidder
Seriøs
20.09.2021 kl 16:06 3559

NEL på vinnerlisten jo
Osvaldsen
20.09.2021 kl 16:07 3567

Det du ramser opp er jo helt klart grunner for å tape penger, men en kan også tjene penger i et konkurranse utsatt marked? Også selv om ting og tang blir produsert i Norge? Så hvorfor taper NEL penger pr i dag?

Osvaldsen
Value Investor
20.09.2021 kl 16:46 3544

NEL er i et konkurranseutsatt marked, det er derfor de taper så mye.
Og jeg ramser opp grunner for at NEL ikke er hesten å satse på
Redigert 20.09.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Value Investor
20.09.2021 kl 16:48 3538

Hvem hadde trodd :-) :-) :-)
Osvaldsen
20.09.2021 kl 16:56 3528

For å spørre på en annen måte, hvordan forklarer NEL at de taper penger?
For å svare på ditt spørsmål, ja, har drukket vann og kaffe ;) Du da?

Osvaldsen
Osvaldsen
20.09.2021 kl 16:56 3545

Som så mange ganger før :)

Osvaldsen