Laden
25.11.2021 kl 09:11 728

Dette var strategisk viktig kontrakt for NEL.
Nel ligger nok i løypa på flere slike kontrakter i tiden fremover.
Dette blir gull.
Kane
25.11.2021 kl 09:12 724

Neida tjener ikke penger.
Det har Seriøs bestemt 😅
Analytikeren fra dnb
Redigert 25.11.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare

Den ordren til Nikola var på ca 3.000 kr/kw, denne er på ca 5.000 kr/kw, så det er mer håp for at de i alle fall taper mindre på denne ordren. Hva som er deres kostpris vet jeg faktisk ikke, siden vi ikke får vite hvor de leverer, kun deres kostnader og inntekter, og det er jo forståelig at de ikke ønsker oppgi. Total størrelse på ordren er jo heller ikke så galt, og vil gi arbeid for nesten 2 mnd.

I følge Value investor så har prisen tidligere vert 3000kr/kW, denne kontrakten gir 5500kr/kW så det er betraktelig bedre. Sammen med ny og automatisert fabrikk så kan du ikke se bort fra det, men det gjenstår å se. Er ikke en bekymring for min del, kursen er opp nesten 7%, tut tut, lev i nuet ;)

Osvaldsen

Nærmer oss en Circuit breaker nå....

Osvaldsen

I god stil sender markedet MCAP opp 2 mrd på en ordre på 0,1 mrd :-) :-)

I forhold til tidligere kontrakter er vel oppgangen i dag noe beskjeden? Dette er en veldig god kontrakt strategisk og bedre økonomisk. Men det som er enda bedre er at markedet sakte men sikkert synliggjøres og NEL viser med dette at markedet for grønt hydrogen er liv laga.

Osvaldsen

Det skal fremdeles 24 sånne ordre til for å få omsetning som matcher mcap økningen. Det var samme rulla sist gang de offentliggjorde en kontrakt. Da steg også markedsverdien med ca 2,5mrd på en filleordre (som om jeg husker rett var enda mindre enn dette). Det er mange ordre som "signaliserer vekst", "bekrefter potensiale", "viser at hydrogen er fremtiden". Alle som en prises inn som om de bringer med seg flere titalls tilsvarende ordre. Lurer på når disse ordrene skal komme og nel skal slutte å være priset på luft og kjærlighet?
Seriøs
25.11.2021 kl 11:28 477

Hvem gidder å vente 5 år ++ på at hydrogen mulig skal slå igjennom. Hydrogen er pr i dag ikke så energieffektivt og koster for mye . Staten kan ikke miste olje og samtidig spytte inn i hydrogen tull
Zonker
25.11.2021 kl 11:44 447

Jeg gidder . Har allerede ventet i 5+ år med inngang 2,40 , og venter gjerne 5 år til. Da satser jeg på at hydrogensamfunnet er i gang og NEL ligger på 50+.
Seriøs
25.11.2021 kl 12:01 417

Gratulerer og da skjønner jeg ditt case. Du har mye å gå på for å gå i minus iallefall

Du skal jo sitte til 2025 minst i Tech så hvorfor ikke sitte like lenge i NEL? Ser vi på tidshorisonten så er det jo lite som skiller :) Skal man få mest ut av det må man sitte fra starten, det er da oppgangen kommer.

Osvaldsen

Ordren i dag tilsvarer 6,8 øre pr. aksje. Asjen er opp kr. 1,40 dvs. ca 2100% høyere økning i verdi på aksjen enn det som er reel økning.

Ja, dette er i kjent stil i NEL, men grunnen er jo at det ikke er noen fasit på hva denne aksjen er verdt, er det 35kr som for et år siden, er det 12 kr som for noen mnd siden eller er det verdiløst. Hvis aksjen var verdt 25 mrd, fordi man forventet at de ville få et overskudd etter skatt på 1 mrd om noen år, hva ville da aksjen være verdt i dag, når de fikk en ordre på 110 mill, forøvrig andre større ordre siden februar. Jeg vet ikke, omsetningen må jo uansett tidobbles og marginene må gå fra minus 90% til pluss 10% før de er verdt det de er priset til i dag. Dette går ikke an å regne på, så derfor er sikkert ikke 10% høyere i dag enn i går så feil. Hadde de derimot allerede tjent 1 mrd, da ville 6 øre opp vært fornuftig, per nå er alt bare drømmer, så da er 2kr opp like riktig som et annet tall.