Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

For seriøse Zenith Energy investorer.

Aqualight
ZENA 25.12.2020 kl 14:12 365612

Kære nye og "gamle" Zenith investorer & Zenith medskribenter,

OPDATERING fra 2025, er lagt under indledningen:

Hermed som lovet, denne lukkede tråd, hvor alle kan læse med, og alle er velkommen til at søge om tilladelse til at give sin mening til kende, men hvis du som skribent kun har til formål at fortælle hvor store idioter alle andre er , så er dette ikke stedet for dig, vi behøver ikke være enige i alt, men tonen på denne tråd er og bliver respektfuld - personangreb af enhver slags vil blive belønnet med et "rødt kort" og derfra er det direkte ud.

Jeg har udvalgt seriøse skribenter som allerede er inviteret (se om du er en af dem i din indbakke) - de har alle udvist konstruktiv deltagelse i debatten igennem de sidste par år. og er både kritiske og er villige til at dele oplysninger som alle kan bruge.
__________________________________________________________________________________________________________________________

OPDATERING Fredag den 3 Januar 2025:

- Der er sket utrolig mange ting de sidste 3-4 år i firmaet, og der er sendt mange bolde i luften, hvilket kan være positivt hvis man husker at gribe bare nogle af dem igen, det har ledelsen dog haft urimelig svært ved, og den præmis skal man kende fra start, ellers kan man godt blive slemt skuffet.

Zenith Energy har indledt tre separate retssager mod Republikken Tunesien og/eller ETAP, det nationale olieselskab, som er beskrevet herunder,

- Er der d.d. reelt, 7,3 milliarder grunde til at købe aktier i firmaet? det spørgsmål lader jeg være op til den enkelte investor, men vi ved at der ligger reelle krav (set med vores briller) på 639.700.000 $ ( 7.259.837.106 nok kr.) så langt så godt.

-: Vi ved også at vi har vundet ICC-1 Arbitration, som udløser 9,7 millioner $ ( ca 110 mill nok kr.) Dette er grundlaget for at vinde de kommende sager, derfor er denne MEGET vigtig, fremadrettet.

-: Der går rygter om at Tunesien har tilbudt et "forlig" med 120 mill $ fordelt over 8 år (1.363.349.691nok kr.) som skulle være afvist af firmaet

-: Vi ved at sagen vedrørende skade mod firmaet CNAOG ICC Arbitration 130 mill $ ( 1.476.962.165 nok kr.) skal præsenteres for en domstol, her i slutningen af februar 2025, og firmaet forventer en dom, omkring sommeren 2025.

-: Vi ved at firmaet har en ICSID Arbitration, (ICSID-voldgiften,) kørende mod Tunesien, for ikke at overholde de underskrevet aftaler men specielt artikel 8 mellem UK - Irland & Tunesien, som er underskrevet 1989. (ICSID er en forkortelse for - >International Centre for Settlement of Investment Disputes<) kravet er på 503 mill $ ( 5.714.707.456 nok kr.) og forventes afsluttet i Q1 - 2026.

-: Vi ved at Tunesien har sparker deres advokater ud, efter at have arbejdet på sagen i mere end 2 år! den del kommer de jo nok til at fortryde, rygtet siger at de har været ærlige overfor regerings apparatet og godt kan se at de næste sager kommer til at falde ud til firmaets fordel frem for Tunesien, med en sejer vedrørende ICC-1 Arbitration, i December 2024, er det en ren tilståelsessag, med de kommende afgørelser, hvilket stiller firmaet i en urimelig god situation. det har advokater selvfølgelig godt kunne se.

Sagerne i overskrifter ser således ud:

1. The ICC-1 Arbitration was commenced following ETAP’s failure to comply with its contractual obligations to pay for oil produced and sold by the Company’s fully owned subsidiary, Ecumed Petroleum Zarzis Ltd, in Tunisia. - 9,7 mill $ VUNDET

2. The Company has formalised a claim for damages in the amount of US$130 million (the “Claimed Amount”) in connection with the CNAOG ICC Arbitration. The CNAOG ICC Arbitration is distinct from the other arbitrations initiated by the Company, being the recently concluded ICC Arbitration against ETAP resulting an award in favour of Zenith

3. The ICSID Arbitration was launched following a series of actions undertaken by the Tunisian government to the material detriment of the commercial interests of the Investors in the Republic of Tunisia, including, inter alia, unreasonable, and arbitrary obstructions in relation to the development of the Sidi El Kilani and Ezzaouia concessions. - 503 mill $

4. Zenith Energy CEO said: "We are making steady progress on all fronts in the arbitrations against the Republic of Tunisia. The total cumulative amount claimed in the three ongoing arbitrations now stands at US$639.7 million, reflecting the extent of the damages inflicted on Zenith and its shareholders by the Tunisian authorities. We hope that the outcome of the ICC 1 arbitration, scheduled for the end of the year, will provide concrete confirmation of the validity of our position, as we direct our efforts towards the much larger ICC 2 and ICSID arbitrations, which are due to be concluded in 2025 and 2026 respectively."

___________________________________________________________________________________________________________________________

Og nu til det, det handler om, nemlig vejen videre herfra.

Vi har noget udstyr ("ZEN-260" - 1200 hp) som skal til Congo.. Pointe-Noir - Vi ved at det er fragtet til en havneby (se RNS 2495G 24 November https://www.londonstockexchange.com/news-article/ZEN/operational-update/14766321 ) men vi ved ikke hvilken havneby, mine bud er umiddelbart : Basrah (Irak) - Adana (Tyrkiet) - Jeg tænker ikke at man vælger at tranportere så stor en last (22-30 lastbiler) igennem urolige områder, over land. Hvis alt går godt mener jeg, man kan forvente at transporttiden vil være op i mod 60 dage, når det bliver sejlet. Der er meget papir arbejde osv.

Efter ankomst til Pointe-Noir, regner jeg med yderlige 10-15 dage til site og herfra yderligere 30-40 dage til at få stillet udstyret op, derfor er jeg kommet frem til at 1 Maj - 2021, er der hvor AC kan trykke på den grønne knap og begynde sidetrack på Tilapia ll.

Med hensyn til firmaets A-100 375hp workover rig.

Så ser jeg kun for mig lige nu, at den bliver sendt til SLK feltet. her fra den seneste RNS nr. 6029J : The Company can now look forward with well-grounded confidence to the journey ahead in the Republic of the Congo and the possible achievement of other publicly announced objectives, including the potential acquisition of additional oil production assets. transport tiden regner jeg som meget af det samme, dog er der ikke samme mængde arbejde med opstilling osv. hvorfor jeg ser en dato der hedder 1 Marts - 2021, hvis de bliver enige om at det er sådan det skal være.

Med hensyn til yderligere andele af Tilapia ll feltet, så ser det ikke sådan ud, når man ser på den seneste RNS og dog, skulle jeg komme med et bud, vil det se således ud : 70/30 eller 75/25 til Zenith - i forhandling om de 12,5 millioner $ i skattefradrag af produktionen, og den kommende PSC (Production Sharing Contract for Tilapia II)

Aqualight 🇩🇰🇳🇴

Redigert i dag kl 09:12 Du må logge inn for å svare
olje
05.02.2025 kl 08:28 9166

Her sier han jo rett ut på spørsmål 4 at forhandlinger om forlik er det mest sannsynlig og fornuftige alternativet her. Dette må da få fart på sakene. Det ligger jo for meg helt klart at her forhandles det og det skal fortsatt forhandles til en løsning kommer. Kan tolkes på flere måter....innspill??
Peter Sellers
05.02.2025 kl 08:59 8996

@olje, ja det er nok mest sannsynlig at det var forhandlinger i helgen om et forlik men tilbudet var nok ikke godt nok for AC!! Videre så er jeg sikker på at forhandlingen fortsatt forgår iom at Tunisia vet at de har en MEGET DÅRLIG sak 2 som kommer nå i Februar så et forlik kan nok dukke opp av hatten før vi aner, tvi tvi folkens dette blir bra, alle bør ha litt is i magen, ha en fin dag :))
Liverbirds
05.02.2025 kl 11:10 8714

Håper dere som er på møte deler eventuelt nyttig informasjon kun i denne tråden.

På forhånd tusen takk!
Fjellbris
05.02.2025 kl 12:00 8493

Helt enig, på den andre postes det så mye rart i «hytt og pine» at man går glipp av det som er verdt å lese.
Håper og tror også Zinith i etterkant legger hele presentasjonen tilgjengelig på hjemmesiden.
Redigert 05.02.2025 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
bakeren74
05.02.2025 kl 13:39 8224

Det ble filmet i dag, så jeg antar det ligger en video ute etter hvert.

Lite nytt på møtet, og det var jo forventet.
De mente de skulle betale ut utbytte etter ev hver seier fremover, og ikke vente til alle sakene var over. Ikke noe om hvor mye, så det gjenstår å se, og selvfølgelig om de får inn noe penger fra Tunisia. De vasser jo ikke i penger der.

AC mente sakene sto veldig sterkt, og at de to neste sakene var omtrent copy paste fra sak 1 som er vunnet, og at de samme som vurderte sak 1, også vurderer sak 2.

Så alt i alt positivt, og samtidig veldig hyggelig CEO.

Tok seg tid til å svare på alle spørsmål, og sto ute sammen med oss under maten og snakket med alle.
Passet også på å ta imot alle kontaktinformasjon fra de som var der.

Veldig likandes kar, så får jo håpe han bruker det samme i sakene fremover og leverer seier på seier.
kurthelg
05.02.2025 kl 13:42 8196

Tusen takk for tilbakemelding😊
Fjellbris
05.02.2025 kl 14:04 8035

Takk for at du deler god info🙏👍 Som forventet ikke noe nytt og børrsensitiv info, men godt med bekreftelse på at de to neste sakene er «copy paste» fra sak 1 som er vunnet og at det er samme dommere i de neste sakene som sak 1. Flott også at utbyttene betales fortløpende, slik at man ikke må vente helt på den største potte for alt, som jo er sak 3 og da Q1 2026 (om ikke forlik tidligere).
Kursen bør nå fremover kunne etablere seg +/- 1,34 som var siste emi nivå der jo også ledelsen og de største eiere tegnet seg/kjøpte mer.
Redigert 05.02.2025 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Storms
05.02.2025 kl 14:10 7971

Var det Anywhere som skrev Zena skal betale lån tilbage april -maj ca 110-130 mill og så vil AC udbetale udbytte af de ca 130 mill fra retsag 1?

Får det det rigtig til at hænge sammen, hvis det forholder sig sådan…
Redigert 05.02.2025 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
05.02.2025 kl 14:13 7944

Utbytter kan da ikke utbetales før tidligst seier sak 2 / forlik sak 2 og 3.
Fjellbris
05.02.2025 kl 14:17 7911

Ikke hver dag da man får kjøpe 3-5 kroner ned mot krona, kr 3-5 er vel «Worst case» mtp erstatningen,
best case 12-14 :-)
Redigert 05.02.2025 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Storms
05.02.2025 kl 14:18 7889

Ok, takker.
Ikke meget kød på benet næste tid, men i det lange løb bliver Zena int…
Peter Sellers
05.02.2025 kl 14:23 7858

@bakeren74, tusen takk for deling av info fra møtet i dag!! Hadde heller ikke forventet noe ekstraordinært men flott at han nevner at utbytte kan komme :))
Aqualight
13.02.2025 kl 16:56 6085

https://www.youtube.com/watch?v=DP-AewsMjoI

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Fjellbris
13.02.2025 kl 18:27 5943

Takk for at du deler Aqualight!🙏😀
Håper på mer aktivitet og god informasjon og gode innlegg her på den seriøse tråden, den andre tråden ødeleggelse av noen nicks som kun spyr ut udokumentert skremselspropaganda, og dessverre får de lov til å holde på slik også….
Redigert 13.02.2025 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
kim2002
13.02.2025 kl 18:36 5906

Takk for den Aq. Nedgang i dag igjen, men jeg benyttet anledningen til å laste ytterligere opp.
JanH
22.02.2025 kl 23:22 5078

Med hensyn til antall aksjer som er i selskapet, så har allerede Tunisia kommet med et tilbud på 4,40 kr. pr. aksje! Men; fordelt på 8 år. Jeg er ganske sikker på at det blir nye forhandlinger rett før eller rett etter rettssaken. Det første utspillet som kan komme, er at Tunisia foreslår å betale hele denne summen på en gang. Bare det vil doble aksjekursen umiddelbart. Eller mer enn det. Så tror jeg nok at endelig forlik ender på akkurat det dobbelte av det igjen.
Aqualight
23.02.2025 kl 17:32 4580

As of September 30, 2023, the Group had 17,388,293 (2022 – 187,257,445) stock options outstanding relating to 17,388,293 shares and exercisable at a weighted average exercise price of CAD$0.30 (2023 – CAD$0.30) per share with a weighted average life remaining of 1.67 years.

The fair value of the options was calculated using the Black-Scholes pricing model calculations based on the following significant assumptions.

Link: https://wp-zenith-2020.s3.eu-west-2.amazonaws.com/media/2024/12/Zenith-Financial-Statements-30-September-2024-FINAL.pdf

1. - 27,183,142 stock options - https://www.lse.co.uk/rns/ZEN/grant-of-stock-options-249cr37l2tir9zw.html
2. - The Company has issued 95,000,000 share purchase warrants (the "Warrants") exercisable at a price of NOK 0.29, applying a ratio of 1:1 in connection with the Placement Shares and Debt Settlement Shares, with a fixed duration of two years from the date of issuance. - https://www.lse.co.uk/rns/ZEN/completion-of-private-placement-debt-settlement-z1aswnwm8ew75ls.html

Oplyste optioner i alt :

17,388,293 + 27,183,142 + 95,000,000 = 139.571.435 optioner.

Aktier 445.714.354 + Optioner til indløsning inden 2026 - 139.571.435 = potentielle aktier d.d. 585.285.789.

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Storms
23.02.2025 kl 19:44 4339

Takker.
Har du også regnet ud hvor mange penge som tilfalder Zena om alle Warrants indløses ?
Redigert 23.02.2025 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Konjagi
24.02.2025 kl 07:55 3896

Med utgangspunkt i Halvårs Finans status per 30.sept 2024, har jeg følgende tall:
- Side 32 er følgende vist - 17 388 393 opsjoner og 12 756 843 warrants estimert til en verdi 3 197 000 CAD$
eller i NOK 25 053 747 beregnet etter dagens kurs.
- 28.okt 2024 ble det utstedet 95 000 000 warrants til 0,29 NOK per, som gir en verdi på NOK 27 550 000
- 20.feb 2025 ble det utstedet 27 183 142 nye opsjoner til 1,26 NOK per, som da gir en verdi på NOK 34 250 759

Det vil, hvis alle opsjoner og warrants blir innløst, tilføre en verdi på NOK 86 854 506
Redigert 24.02.2025 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Storms
24.02.2025 kl 08:13 3809

Tak for info… Dette er en betydelig sum som kan blive tilført…
Storms
24.02.2025 kl 09:33 3559

Jeg har et spørgsmål ang retssager mod Tunesien.

Er det rigtig de igangværende retssager handler om tab af indtægt, licenser og rettigheder mv tilbage i tid og frem til nu?

Hvis ja, om Zena vinder de sidste retssager vil så nye retssager komme ang licenser og tab af fremtidige indtægter?
Redigert 24.02.2025 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
kurthelg
07.03.2025 kl 00:00 2588

Litt på sidelinjen av analyser og gjetninger på hva som kommer, eller ikke kommer.
Lite denne karen legger ut, men litt i kveld. Har lest alt dere har postet😉 Vært med som investor i Zena siden des 19. kjøpt alltid ved nedgang. Ikke solgt en aksje enda. Hadde stor tro i starten. Men når Tilapia forsvant, ble det tungt. Tenkte å selge. På 11øre på 9 øre på 8 øre på 7 øre også videre. Hadde da et snitt på 11 øre Dette var før 10 ble 1 Men gjorde ikke noe salg. Angret da. Gikk jo ned til 5 øre om jeg huske riktig. Så 10 til 1. altså 50 øre. Før vider nedgang….. 16 øre nederst vil jeg huske.
Gikk jo gikk jo rett i dass dette. Men så kommer det jo alltid noe…… som trigger en videre. Kasakhstan. USA. Sudan…… og ikke minst alle 3 kravene vi krever. 1 er vunnet. Nå var jo tape så stort som 95% for min del, så kunne uansett ikke selge nå. Så kjøpte like godt litt til🫣 å det å vente på de tre sakene var nok til å holde ut. (Må legge til er 40% + nå)
Men nå dere «gamle» tålmodige, det som skjer nå får mi nok bare oppleve en gang i livet ang aksjer. Fra minus i hundretusen klassen til milioner på bok. Iløpet av 25-26 eller før😉
Om kursen er 0,80 eller 1,30 i disse dager gjør fanden ikke noe. Så ta det til dere som har holdt ut, tror faktisk dette blir god butikk å ha «lånt» Zena noen penger de siste årene. Om vi må vente noen mnd til, ja hva gjør det. Kan bli god timelønn det. Eller det kommet en børsmelding før vi aner det.. Og Så får de to tre krabaten som prøver å prate aksjen ned bare holde på. Det hjelper ikke. Tenker de må spise de ordene «hva var det jeg sa»
Sier bare lykke til de tålmodige. Og de er det mange av
Admin må bare slette om dette innlegget ikke passer i denne settingen.
Redigert 07.03.2025 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
07.03.2025 kl 06:30 2414

@kurthelg god morgen, kloke ord så her er det bare å sitte rolig i båten for gevinsten ligger rett foran oss, ha en fin dag og god helg :))
bakeren74
07.03.2025 kl 09:08 2163

Kjenner på akkurat det samme. Nå er det bare å slappe av. Har ønsket AC til varmere plasser flere ganger, men frustrasjon får vi ikke gjort noe med.

Sitter med godt humør, og en liten positiv følelse av at dette går veien. Nå omtrent vaker det rundt null, og om det blir minus 10-30 % igjen, så er verdien av å vente, absolutt verdt risikoen nå, for det blir jo hvis alt går inn, mange 100% pluss
Aqualight
I går kl 21:04 1526

Gode medinvestorer

Jeg kan ikke lade være med at bemærke at der både er liv og glade udsagn, på de andre tråde, både saglige indspark men mest udokumenteret påstande, desværre. men her kan i få lidt at spekulerer over, for der sker jo hele tiden noget spændene - men hvad omhandler den næste RNS?

1. Et samlet forlig på + 400 mill $ (plus renter og andre udgifter i omegnen af 40% - 45% oveni)
2. Opkøb & Udvikling af licenser i Agentina
3. Udvikling af lilcenser i USA
4. Endelig afklaring/Godkendelse på gas eventyret i Italien (udviklingen)
5. Endelig afgørelse i SMP sagen ( 9 mill $ - 96 mill nok kr.)

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Barneskirenn
I går kl 22:21 1347

Argentina? Ikke fått med meg engang..
Peter Sellers
I dag kl 06:22 1108

@Aqualight god morgen og takk for info det høres jo flott ut, ha en fin dag :))
Aqualight
I dag kl 07:46 953

Alle RNS ligger tilgængelige online, hvis man har spørgsmål af denne slags :

Zenith Energy Ltd. ("Zenith" or the "Company") (LSE: ZEN; OSE: ZENA; OTC PINK: ZENAF), the listed international energy production and development company, is pleased to confirm that the final hearings of the ICC-2 Arbitration regarding the Sidi El Kilani concession (“SLK Concession”) against the
Republic of Tunisia (“ICC-2 Arbitration”) have now been held.

Background

Zenith's fully owned subsidiary, Canadian North Africa Oil and Gas Limited ("CNAOG") initiated the
ICC-2 Arbitration against the Republic of Tunisia, as announced in December 2023, following a series
of arbitrary actions and obstructions undertaken by the Republic of Tunisia, leading to the arbitrary termination of the SLK concession.

Inter alia, these included:

• CNAOG's lost production revenue and associated profitability, during a period of high
energy prices, from the SLK Concession until its initial expiry in December 2022.
• The volume of crude oil produced from the SLK Concession and allocated to and received
by CNAOG upon the completion of the acquisition.
• The value of the 45% interest in the renewal of the SLK Concession, representing a breach
of CNAOG's right to renew its previously existing 22.5% interest in SLK, as well as the 22.5%
interest held by Kuwait Foreign Petroleum Exploration Company, which relinquished its
interest in the SLK Concession before its initial expiry.
CNAOG has filed claims in the amount of approximately US$130 million following calculations made
by third-party experts.
Timeline for Publication of ICC-2 Award

The decision of the ICC Arbitral Tribunal is expected on or around the close of summer 2025

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Aqualight
I dag kl 08:23 833

Du kan altid se dette interview - Argentina bliver nævnt som en mulighed fra min 11.10 inde - med baggrund i det tætte samarbejde med USA.

Link : https://m.youtube.com/watch?v=OV-Zj_Q4Ksg&pp=ygUVemFrIG1pciB6ZW5pdGggZW5lcmd5

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Aqualight
I dag kl 08:33 765

Til alle jer der ikke har set det seneste interview som er fra den 4 marts 2025, igen med Zak Mir.

Så er der ingen tvivl om hvorvidt der er kommet flere penge på bordet, og et forlig kan være uhyggelig tæt på.

Men som altid, jeg rådgiver ikke - jeg dele blot mine egne tanker og de informationer jeg finder og køber.

Men bedøm selv, det er sjældent en ledelse har set så tilfredse ud.

Link : https://m.youtube.com/watch?v=8sRXi2Timos&pp=ygUVemFrIG1pciB6ZW5pdGggZW5lcmd5

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Aqualight
I dag kl 08:45 666

Dagens RNS

Final Hearing for legal claim against SMP

March 13, 2025

ZENITH ENERGY LTD.

("Zenith" or the "Company")

Final Hearing for legal claim against SMP

Zenith Energy Ltd. ("Zenith" or the "Company") (LSE: ZEN; OSE: ZENA; PINK MARKET: ZENAF), the listed international energy production and development company, is pleased to confirm that the Final Hearing in respect of the legal claim (the “Claim”) brought before the Paris Commercial Court (the "Court") by its fully owned subsidiary, Anglo African Oil & Gas Congo S.A.U ("AAOGC") against SMP Energies (hereafter "SMP", formerly Société de Maintenance Pétrolière - SMP) the rig contractor that performed drilling services in wells TLP-103 and TLP-103C of the Tilapia oilfield during 2018-2019, is due to take place on Friday March 14, 2025.

Background

On July 15, 2019, formerly AIM quoted Anglo African Oil & Gas plc ("AAOG"), the previous owner of AAOGC prior to its acquisition by Zenith in May 2020, made an announcement confirming that AAOGC had initiated a claim against SMP following poor performance in drilling wells TLP-103 and TLP-103C, and the refusal by SMP to engage in negotiations to cover the significant cost overruns that had been incurred by AAOGC as a direct consequence.

The Claim was initially launched in Court against SMP to recover costs of US$3.1 million relating to SMP's unsatisfactory performance.

In taking the decision to launch the Claim for costs against SMP the following reasons were considered significant at the time:

· AAOGC had maintained extensive, contemporaneous technical records of the failures of the Rig and the losses and delays that were caused as a result;

· SMP had not put forward evidence, of any kind, to suggest that Rig performance was not the cause for cost overruns; and

· Advice from International counsel in London, Paris and the Republic of the Congo was that the Claim had merit.

Under the rules and conventions of the Court, mediation between the parties engaged in a dispute is a recommended course of action. As a result, a supervised mediation meeting took place during the Autumn of 2019.

On December 11, 2019, AAOG announced that mediation efforts had proven unsuccessful and that, as a result, AAOGC would continue to pursue the Claim.

On November 11, 2020, Zenith provided an update on the Claim announcing that SMP had retaliated to the Claim by obtaining a number of unjustified seizure orders over the fixed assets of AAOGC in the Republic of the Congo, as well as over its local bank accounts, and that whilst the initial granting of these orders had no bearing on the Claim launched in the Paris Commercial Court, it had been successful in fully revoking all of the wrongful seizure orders initially obtained in the Republic of the Congo.

On February 17, 2023, Zenith announced that it AAOGC had increased the amount of the Claim for SMP's failures during drilling activities to US$9 million, in consideration of the significant commercial damages suffered by AAOGC, specifically the impossibility, as a direct result, to begin production activities from the Tilapia oilfield.
Further, Zenith announced that AAOGC had intensified its legal activities in support of the Claim by commissioning third-party reports from leading experts.

On July 3, 2023, the Company announced that the Court had rejected SMP's request for a stay of proceedings in France due to new proceedings having been initiated in the Republic of Congo, stating that SMP's request contained "all the characteristics of a dilatory request", and ordered SMP to pay an amount of EUR 30,000 to AAOGC as initial procedural costs (the "Initial Procedural Costs").

SMP unsuccessfully appealed this intermediate decision of the Court, resulting in the Paris Court of Appeal upholding the decision of the Paris Commercial Court and AAOGC receiving Procedural Costs in the amount of approximately EUR 30,000.

On October 4, 2024, the Company announced that it had appointed Charles Russell Speechlys France as new legal counsel before the Court in connection with the legal claim against SMP.

Procedural Timeline

The Court is expected to reach its final decision within approximately three months of the Final Hearing.

Andrea Cattaneo, Chief Executive Officer, commented:

“AAOGC has been pursuing the Claim for a period of approximately 5 years.

During the period, affected in part by the COVID-19 pandemic, SMP has sought in every possible way to delay proceedings, specifically by initiating vexatious and misguided actions in the Republic of the Congo, all of which have been subsequently dismissed.

This conduct has been recognised by the Court and has resulted in payment of Initial Procedural Costs to AAOGC by SMP.

Having examined the case upon acquiring AAOGC, we are confident that the Claim has merit and that AAOGC should be compensated for the significant damages it was caused by SMP. More specifically, SMP has primary responsibility for the failure of wells TLP-103 and TLP-103C.

It should be underlined for the sake of historical record that the fate of AAOG, a company once commanding a market valuation of circa £30 million and having AAOGC as its sole asset, was impacted in a determining way by these failures.

We are hopeful that the Court will recognise the scale of the damages suffered by AAOGC”.

Link : https://newsweb.oslobors.no/message/641094

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Storms
I dag kl 12:03 227

Ja der sker heletiden noget her…
Hvornår er næste delrapport?