QEC - Hydrogen fremstilt av gass
Alt ligger til rette for et av verdens største produksjonsanlegg for blått hydrogen. Da bruker man gass, og Qec har verdens største enkeltfelt i verden med naturgass:)
I tillegg vil de ha et system for karbonfangst under produksjonen. Noe grønnere enn dette blir det rett og slett ikke:)
Sky is the limit.- tidligere kursmål fra 2010 da de eide bare 25% av feltet. Nå eier de 100% av feltet og i tillegg kommer produksjon av hydrogen, i tillegg til olje..
Denne vil gå himmelhøyt i årene som kommer. Ser vi en kurs opp mot 1000 kr de neste årene (ref artikkel under 200x4 =1000)https://e24.no/norsk-oekonomi/i/70BKM9/questerre-aksjen-til-himmels-droemmescenariet-er-200-kroner-per-questerre-aksje
Blått hydrogen:
Produksjon av blått hydrogen tar i likhet med grå hydrogen i bruk kull, olje eller naturgass, men på en måte som i prinsippet ikke fører til utslipp. Det betyr at man i prosessen hvor naturgass reagerer med eksempelvis damp og oksygen skiller ut CO2-gassen som produseres. Gjennom noen kjemiske prosesser står man da igjen med hydrogen og CO2 hver for seg. Hydrogenet kan man da bruke på samme måte som grønt eller grått hydrogen, men man må sikre at CO2-en blir transportert og returnert til der den kom fra. I Norge betyr det under havbunnen på kontinentalsokkelen. Ved å skille ut CO2, transportere og lagre denne, står man derfor igjen med rent hydrogen.
I tillegg vil de ha et system for karbonfangst under produksjonen. Noe grønnere enn dette blir det rett og slett ikke:)
Sky is the limit.- tidligere kursmål fra 2010 da de eide bare 25% av feltet. Nå eier de 100% av feltet og i tillegg kommer produksjon av hydrogen, i tillegg til olje..
Denne vil gå himmelhøyt i årene som kommer. Ser vi en kurs opp mot 1000 kr de neste årene (ref artikkel under 200x4 =1000)https://e24.no/norsk-oekonomi/i/70BKM9/questerre-aksjen-til-himmels-droemmescenariet-er-200-kroner-per-questerre-aksje
Blått hydrogen:
Produksjon av blått hydrogen tar i likhet med grå hydrogen i bruk kull, olje eller naturgass, men på en måte som i prinsippet ikke fører til utslipp. Det betyr at man i prosessen hvor naturgass reagerer med eksempelvis damp og oksygen skiller ut CO2-gassen som produseres. Gjennom noen kjemiske prosesser står man da igjen med hydrogen og CO2 hver for seg. Hydrogenet kan man da bruke på samme måte som grønt eller grått hydrogen, men man må sikre at CO2-en blir transportert og returnert til der den kom fra. I Norge betyr det under havbunnen på kontinentalsokkelen. Ved å skille ut CO2, transportere og lagre denne, står man derfor igjen med rent hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:46
Du må logge inn for å svare
tuja
15.09.2021 kl 15:35
6588
Ja, selv om produksjonen ikke er stor, vil selskapet få ett kraftig oppsving i resultat, og positiv cashflow. Bærre lækkert.
:)
mofi1
15.09.2021 kl 15:51
6538
Selskapet er antagelig gjeldfritt pr. i dag, og akkumulerer overskudd til boring av nye brønner, som ble antydet i forrige Q. Forståsegpåerne som påstod at de ikke ville ha nok penger til det, må nok bite dette i seg:-)
1013
15.09.2021 kl 15:54
6549
ifølge jason har de rigelig kapital til de nye brønde, så det er bare med at komme igang.
Asroma87
15.09.2021 kl 16:40
6635
Reinholdtsen94 skrev kl. 15.00-15.20 i dag.
Nogle der har set/hørt præsentationen idag? Nyt derfra?
Reinholdtsen94
15.09.2021 kl 18:18
6495
Lite nytt. Var vel så å si samme presentasjon som Binna presenterte i juni. Tror vi skal være glade for den sterke gassprisen, på kort sikt.
fjellape
21.09.2021 kl 17:16
5718
Ja, det er kommet spennende nyheter fra Red Leaf.
Men da jeg sjekka websidene for noen måneder sida, så var det stort sett flere år gamle nyheter, og ingen oppdateringer om hva de spennede prosjektene for flere år sida resulterte i.
Når jeg sjekker websiene til RL nå, så ser det ut som at man har fjerna nyhetene.
MB har nese for å spore opp prosjekter som kan bli noe stort, og man går tidlig inn, med en viss risiko for at enkelte prosjekter havner i ei bakevje.
Men da jeg sjekka websidene for noen måneder sida, så var det stort sett flere år gamle nyheter, og ingen oppdateringer om hva de spennede prosjektene for flere år sida resulterte i.
Når jeg sjekker websiene til RL nå, så ser det ut som at man har fjerna nyhetene.
MB har nese for å spore opp prosjekter som kan bli noe stort, og man går tidlig inn, med en viss risiko for at enkelte prosjekter havner i ei bakevje.
Ja, MB har nese å spore opp projekter 🤣😂 klok mann som har fått til mye, det ser jo vi på kursen🥸 vi kan nå konkludere med at det er game over i Quebec, nok en fjær i hatten til binna det. Og hva står igjen….nesten ingenting. Kanskje på tide for binna å kaste inn årene. Hadde noen andre fått til så lite som binna har, så hadde han fått sparken for flere år siden ! Tenk på alle emisjonene som var forgjeves !
Redigert 21.09.2021 kl 23:43
ak78
22.09.2021 kl 01:25
5382
Du som følger så godt med på QEC Stevepick bør vite at det har kommet mange gode signaler det siste døgnet siden valgseieren til Trudeau. Blant annet « Imidlertid vil den fremtidige Trudeau -regjeringen ikke lukke døren til nye prosjekter for fossilt brensel. Dette bør imidlertid ikke føre til at utslippsgrensen "overskrides", som forventes å avta over tid.» . Ps! Er nicket ditt vulgært ment eller nerdete? Som fra Steve i Mindcraft med hans pickaxe? Just wondering…
I og med at vi er inne i det grønne skifte og klima mas daglig så tror jeg neppe at araberlandene vil gi opp det sorte gullet og gi avkall på rikdommen sin, det kommer aldri til å skje!! Hva skal de leve av da? Eksport av kameler, dadler og sand, nei jo fler som skruer igjen krana da overtar de bare kvota og pumper opp. Olje er vi avhengig av okke som så pilot here we come.
Fin utvikling i canada . Prises som en opsjon.
6710
23.10.2021 kl 13:34
3839
"Utah is our homeland and initial focus, and the global organic-rich ore industry is our future"
The global organic-rich ore industry is our future.
De udvikler sig og tilpasser sig hele tiden de nye krav til udvinding som stilles.
Det gør QEC også, så det bliver int hvad de sammen har af planer.
Jeg håber de snart vil melde sin ankomst på børsen :)
The global organic-rich ore industry is our future.
De udvikler sig og tilpasser sig hele tiden de nye krav til udvinding som stilles.
Det gør QEC også, så det bliver int hvad de sammen har af planer.
Jeg håber de snart vil melde sin ankomst på børsen :)
Redigert 23.10.2021 kl 13:37
heiltfint
24.10.2021 kl 07:04
3574
Blått hydrogen lages av naturgass med karbonfangst. Professor Hilde Johnsen Venvik forklarer hvordan det gjøres
https://energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/ekspertintervjuet-slik-lages-hydrogen-fra-naturgass/?fbclid=IwAR1L6TfhyB0fiCP3z4P1MA3dNZ3r3cGKYiJd7tH9PQni6k4GAL4oAKb3XJo
Fin teknologi,
Problemet er at nåværende market og de neste årene ikke har noe særlig bruk for hydrogen.
Om 5-10 år, når skipsflåten begynner å bruke hydrogen som drivstoff, da snakker vi,.men det er flere år til dette skjer
Frem til da vil hydrogen selskapene tape penger.
kansje jeg skal vurdere å kjøpe hydrogenaksjer om 5-10år
Eller har det skjedd noe nytt på markede som jeg ikke har fått med meg?
https://energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/ekspertintervjuet-slik-lages-hydrogen-fra-naturgass/?fbclid=IwAR1L6TfhyB0fiCP3z4P1MA3dNZ3r3cGKYiJd7tH9PQni6k4GAL4oAKb3XJo
Fin teknologi,
Problemet er at nåværende market og de neste årene ikke har noe særlig bruk for hydrogen.
Om 5-10 år, når skipsflåten begynner å bruke hydrogen som drivstoff, da snakker vi,.men det er flere år til dette skjer
Frem til da vil hydrogen selskapene tape penger.
kansje jeg skal vurdere å kjøpe hydrogenaksjer om 5-10år
Eller har det skjedd noe nytt på markede som jeg ikke har fått med meg?
Redigert 24.10.2021 kl 07:41
heiltfint
29.10.2021 kl 01:25
3259
Hydrogen under stålproduksjon reduerer CO2 utslippene med 97%
Stålproduksjon er for tiden ekstremt karbonintensiv, og står for omtrent 7 % av de totale globale klimagassutslippene. Ettersom vi fortsetter å bruke stadig mer stål til ny infrastruktur rundt om i verden, blir oppgaven med å avkarbonisere industrien stadig mer presserende. Hydrogen kan nå utføre den oppgaven og Volvo har nettopp tatt levering av den første sendingen karbonfritt stål. Så hvordan gjøres det, og vil det være en gamechanger for bilindustrien og resten av verden?
https://www.youtube.com/watch?v=bZdX5Hhk9r0
Stålproduksjon er for tiden ekstremt karbonintensiv, og står for omtrent 7 % av de totale globale klimagassutslippene. Ettersom vi fortsetter å bruke stadig mer stål til ny infrastruktur rundt om i verden, blir oppgaven med å avkarbonisere industrien stadig mer presserende. Hydrogen kan nå utføre den oppgaven og Volvo har nettopp tatt levering av den første sendingen karbonfritt stål. Så hvordan gjøres det, og vil det være en gamechanger for bilindustrien og resten av verden?
https://www.youtube.com/watch?v=bZdX5Hhk9r0
Sitting_Bull
02.11.2021 kl 08:19
2969
Lager hydrogen uten utslipp – industrien står i kø - https://www.tu.no/artikler/lager-hydrogen-uten-utslipp-industrien-star-i-ko/514675
"Når palladium-membraner brukes til å produsere hydrogen fra naturgass eller biogass, gjør den samtidig at det blir mulig å fange klimagassen CO2 i stedet for å slippe den ut."
"Når palladium-membraner brukes til å produsere hydrogen fra naturgass eller biogass, gjør den samtidig at det blir mulig å fange klimagassen CO2 i stedet for å slippe den ut."
Har den siste hauseren forlatt skuta? Stille fra Elly og co 😂 Det er bare en skygge igjen av Qec, merkelig at den fremdeles er over krona ! Virker iallefall som binna har gitt opp .
tuja
03.11.2021 kl 15:44
2639
Vi er her fortsatt. Venter på en meget bra kv.rapport den 10 nov. Får da sikkert litt mere info om eventuell erstatning. Om det blir kun kost(som tilsvarer 3-4kr), eller om det også kan dreie seg om tapt inntekt. Da snakker vi "big money".
Kan ikke du starte en egen BAISSE tråd da SP siden du er så jævli kjepphøy i dine innlegg.....makan til primitiv baissing som det du holder på med finnes kun i barnehagen, men det er vel ikke mer å vente av en med et slik nick som Stevepick XL som du fant på, det er vel kun en på ungdomsskolen som kunne finne på slik, har du mindre verdighets komplekser siden du bruker ett slik nick kanskje???? :-)
mofi1
03.11.2021 kl 17:26
4188
Et svar jeg fikk fredag i forrige uke fra Jason som nettopp tar for seg type erstatning:
Have you seen the press release from Utica Resources? I’ve included it below. It talks about the compensation.
Under the two main rules in Quebec it is clear that the compensation is the fair market value. The Expropriation Act even says that it takes priority over other laws.
The Petroleum Resources Act says that the Minister can revoke the licenses by paying the costs spent but we think that is a form of expropriation and should be covered by the expropriation Act.
I think it is very encouraging that the Premier is talking about compensation. Now we need to see what they propose.
https://www.newswire.ca/news-releases/expropriation-of-oil-and-gas-companies-quebec-must-respect-its-own-legislation-and-pay-fair-value-822663894.html
Jason
Have you seen the press release from Utica Resources? I’ve included it below. It talks about the compensation.
Under the two main rules in Quebec it is clear that the compensation is the fair market value. The Expropriation Act even says that it takes priority over other laws.
The Petroleum Resources Act says that the Minister can revoke the licenses by paying the costs spent but we think that is a form of expropriation and should be covered by the expropriation Act.
I think it is very encouraging that the Premier is talking about compensation. Now we need to see what they propose.
https://www.newswire.ca/news-releases/expropriation-of-oil-and-gas-companies-quebec-must-respect-its-own-legislation-and-pay-fair-value-822663894.html
Jason
tuja
03.11.2021 kl 18:10
4097
Ser bærre lækkert ut. Det kommer erstatning. Spørsmålet er hvor stor. Takk for at du deler.
takk for innlegg mofi1, hyggelige nyheter :-) bare å sitte rolig i båten :-)
Ja og rolig har dere sittet i båten siden kursen var over 5kr, det var ikke smart !
uptrade
04.11.2021 kl 01:06
3828
Det ser veldig lovende ut:
"Expropriation Act, CQLR c E-24
58. Compensation is set on the basis of the value of the expropriated property and the damage directly caused by the expropriation."
Quebec har tydeligvis mye på kontoen, ved å la de "grønne" få bestemme 😄
"Expropriation Act, CQLR c E-24
58. Compensation is set on the basis of the value of the expropriated property and the damage directly caused by the expropriation."
Quebec har tydeligvis mye på kontoen, ved å la de "grønne" få bestemme 😄
Ja dessverre så er vi ikke i nærheten av å være like smart som deg SP!! Du stiller vel i Spetalen klassen ser det ut som....vel vel vi venter i spenning på nye intelligente innspill fra deg nå før Q3!!
mofi1
04.11.2021 kl 13:03
3487
Vi nærmer oss Q3, og kan se frem mot fremleggelsen med en viss positiv spenning til tross for hva som har skjedd i Québec!
Vi kan forvente at selskapet er blitt gjeldfritt , og er spent på hvor mye cash de har tjent. Vi håper å få nyheter om boring av nye brønner i Kakwa North, og hva slags samarbeidsavtaler de har eller vil inngå. Ang. Québec får vi vel høre om selskapets posisjon i forhold til erstatningssøksmål mot Québec, vi vet at de i hvert fall mener sjøl at de har en god sak. Det vil også være av stor interesse hvordan de ser på tidsperspektivet ang. utbetaling av erstatning eller hva slags forhåpninger de fremdeles måtte ha om aktivitet i Québec jfr. lagring av karbondioksid.
Vi tror altså at det ved Q3 meldes om et selskap som går med overskudd, er gjeldfritt, vil ha krav på store erstatninger og sitter fremdeles uavhengig av Québec på store verdier som kan utvikles videre!
Kanskje kursen ikke skal ned, men opp:-)
Vi kan forvente at selskapet er blitt gjeldfritt , og er spent på hvor mye cash de har tjent. Vi håper å få nyheter om boring av nye brønner i Kakwa North, og hva slags samarbeidsavtaler de har eller vil inngå. Ang. Québec får vi vel høre om selskapets posisjon i forhold til erstatningssøksmål mot Québec, vi vet at de i hvert fall mener sjøl at de har en god sak. Det vil også være av stor interesse hvordan de ser på tidsperspektivet ang. utbetaling av erstatning eller hva slags forhåpninger de fremdeles måtte ha om aktivitet i Québec jfr. lagring av karbondioksid.
Vi tror altså at det ved Q3 meldes om et selskap som går med overskudd, er gjeldfritt, vil ha krav på store erstatninger og sitter fremdeles uavhengig av Québec på store verdier som kan utvikles videre!
Kanskje kursen ikke skal ned, men opp:-)
Redigert 04.11.2021 kl 13:05
tuja
04.11.2021 kl 13:30
3426
Du har nok tatt med de fleste scenarioer. Lenge siden jeg har gledet meg såpass mye til en kv.presentasjon fra QEC. 10 nov nærmer seg. Ikke mange børsdagene igjen.
tuja
04.11.2021 kl 16:38
3254
Grei sluttauksjon. Tror vi nå skal stige videre fram mot kv.rapportering.
Siste handler
TID PRIS VOLUM
16:27:12 1,07 50 000
16:25:10 1,07 147 998
16:25:10 1,07 2 002
16:25:10 1,07 6 527
16:25:10 1,07 11 699
Siste handler
TID PRIS VOLUM
16:27:12 1,07 50 000
16:25:10 1,07 147 998
16:25:10 1,07 2 002
16:25:10 1,07 6 527
16:25:10 1,07 11 699
Jensi
04.11.2021 kl 17:05
3188
naturligvis
Kvartals regnskabet bliver super godt
kursen er bare manipulret ned , som den har været snart i 2-3 år !
Kvartals regnskabet bliver super godt
kursen er bare manipulret ned , som den har været snart i 2-3 år !
Jensi
04.11.2021 kl 17:07
3176
ja, det de ikke har , får de fra Alberta !
hurra hurra , det går ufatteligt gååådt !
hurra hurra , det går ufatteligt gååådt !
Prøv
04.11.2021 kl 20:58
2979
Er vel snart på tide å dra frem aksjeposten jeg har her no. Mulig jeg kjøper litt no når den er rett over krona. Sitter jo med ett snitt på 1.3 på de jeg har fra før. Men synes vel jeg har mer en nok. Har god tru på en kraftig oppgang snart no;))
Denne skal nok opp over 1,3 kr ved q3 fremleggelsen.
Ja det kan du tru 😂 jeg tipper den er under krona om ikke lenge ! At det fremdeles finnes aksjonærer i dette selskapet er smått utrolig, dere må sitte med store tap og blir med skuta til bunns...det står det respekt av.
Carlsen73
05.11.2021 kl 07:32
2602
Undskyld!! Nu er mit norske ikke så godt.
Men postulerede du lige, at du udviser respekt for noget eller nogen her på forummet eller i selskabet??????
Men postulerede du lige, at du udviser respekt for noget eller nogen her på forummet eller i selskabet??????
Redigert 05.11.2021 kl 07:32
Ser du på grafen så var den under krona etter jeg skrev innlegget , så jeg fikk rett 👍
mofi1
06.01.2022 kl 21:34
1594
Nå må du ikke bli for euforisk Steve…. Intet har forandret seg, Qec vil etter alle lover og regler få sin kompensasjon, spørsmålet er som det har vært i en god stund, hvor stor den blir. I tillegg har de lønnsom produksjon gående, og den siste meldingen sier at minimuskompensasjonen vil øke fordi alle utgiftene ikke er tatt med.
mofi1
06.01.2022 kl 21:35
1573
Nå må du ikke bli for euforisk Steve…. Intet har forandret seg, Qec vil etter alle lover og regler få sin kompensasjon, spørsmålet er som det har vært i en god stund, hvor stor den blir. I tillegg har de lønnsom produksjon gående, og den siste meldingen sier at minimuskompensasjonen vil øke fordi alle utgiftene ikke er tatt med.
Nano Rekyl
06.01.2022 kl 21:41
1476
Rett under krona XL da har du jo økt kursmålet ditt med nesten 100 prosent fra forrige gang du predikerte at den skulle langt under 60 øre!!!!
Med det nye kursmålet ditt er jo dette blitt super bull!
Det jeg spør deg om nå XL hva finner du som er så negativt med kveldens melding?? Venter spent på et fornuftig svar, men jeg tviler på det da!
Det jeg kan lese ut av meldingen i kveld så ser jeg verken at de har frasagt seg noe av det som er på trappene fremover i.h.t erstatning av det de besitter, eller at noe har gått galt. Dette er bare en helt nøytral melding fra selskapet. Vet ikke om de har fått beskjed om å komme med en melding om hvorfor kursen har gått slik den har gjort i det siste. Selskapet har ikke meldt noe i forhold til den kursendringen som har i det siste.
Ha ellers en fin kveld alle sammen!
Med det nye kursmålet ditt er jo dette blitt super bull!
Det jeg spør deg om nå XL hva finner du som er så negativt med kveldens melding?? Venter spent på et fornuftig svar, men jeg tviler på det da!
Det jeg kan lese ut av meldingen i kveld så ser jeg verken at de har frasagt seg noe av det som er på trappene fremover i.h.t erstatning av det de besitter, eller at noe har gått galt. Dette er bare en helt nøytral melding fra selskapet. Vet ikke om de har fått beskjed om å komme med en melding om hvorfor kursen har gått slik den har gjort i det siste. Selskapet har ikke meldt noe i forhold til den kursendringen som har i det siste.
Ha ellers en fin kveld alle sammen!