Lær dere markedet .Start å spare i fond.

Slettet bruker
26.12.2020 kl 16:05 6679

Det er ikke til å stikke under en stol at veldig mange her på forumet sliter med gevinst i enkeltaksjer. Hvorfor ikke bruke fond?
Det kan være en fin måte å sette seg inn i markedet på. Selv satt jeg kun i fond i tre år. Er du en aktiv investor i fond kan du følge med daglig/ukentlig på hvordan fondet ditt kjøper og selger. Hva som er deres største investering etc etc.Når de går fra energi til tec etc etc.
Det er en god måte å skjønne markedet på.
Du skal være sabla god for å slå fondene under her.


Fond Avkastning hittil i år
1: Handelsbanken Bærekraftig Energi 46,80 prosent
2: First Norden Fokus 43,11 prosent
3: JPM US Growth A (USD) 40,22 prosent
4: JPM China A (USD) 36,04 prosent
5: Parvest Equity China 31,89 prosent
6: JPM Greater China A 30,66 prosent
7: Parvest Equity World Technology 28,70 prosent
8: Handelsbanken Microcap Norden 26,83 prosent
9: Odin Sverige D 26,24 prosent
10: DNB Nordic Small Cap Retail 25,95 prosent
Kilde: Finansportalen

Det er kun gitt 5 av 100 her på forumet å klare en bedre avkastning på sin portefølje en hva disse fondene har prestert.

Men det er vel drømmen om å treffe caset som får en til å putte hardt tjente penger i enkeltaksjer.
Skal man sitte i enkeltaksjer så er tålmodighet det viktigste.
Lær å se fremover i tid og hva markedet har behov for.
Mange kaster seg inn i et selskap som stiger ser så at aksjen går for mye så selger de og aksjen fortsetter å gå. Nytt kjøp mange prosenter over de de solgte for.
Så skjer det klassiske at aksjen faller som en sten og gevinsten er blitt til tap..

Skal man bygge en egen portefølje så kan man se hva enkelte fond som går mye har investert i.
Setter man av 20 prosent til egene case så er det nok. Kall det spillepenger. Penger du er villig til å bruke på risiko. Og kan tape.

Dagens moralpreken.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
UNIT
26.12.2020 kl 18:05 6542

JPM China har steget 60% i år
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
china
26.12.2020 kl 18:22 6497

Det er vel hans avkastning
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2020 kl 18:35 6449

Jesp,noe såå kjedelig, min portis er opp 81 % siste tre mnd

og flere på Nordnet har mye mer enn det, just saying !!

Bybonden...
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
china
26.12.2020 kl 18:42 6412

Jesp til deg, mitt fond er opp 125 prosent !! Bare nevner det altså:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2020 kl 18:48 6390

Bybonden57
Vet du hvor mange kunder Nordnet har?
Selfølgelig bør flere ha tjent penger.
Men er de flere i mindretall?
Er de flere mere en 1% eller færre av Nordnets kunder?
Din portis er opp 81% på tre mnd. Ok du traff en aksje.
Hvor mye er den opp i hele år?

https://www.dn.no/bors/aksjehandel/anders-skar/oslo-bors/antallet-unge-aksjonarer-doblet-siden-i-fjor-taper-pengene-fortere-pa-borsen-enn-pa-travbaner/2-1-839877
https://www.nettavisen.no/na24/slik-taper-du-pa-borsen/s/12-95-1135940
https://www.nettavisen.no/na24/slik-taper-du-pa-borsen/s/12-95-1135940
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2020 kl 18:52 6372

En kan sette brorparten i rentefond og aksjefond og vekte opp og ned i disse og ha 10- 20 % i enkeltaksjer over hele kloden som hobby ved siden av for eksempel, ellers helt enig med TS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2020 kl 18:56 6354

bodi 3
Det er helt sant.
Er selv en aktiv investor. De perioder som jeg er veldig aktiv bruker jeg 5 timer av dagen for å lese meg opp samt ta beslutninger.
Det nytter ikke å skumlese en overskrift på Hegnar eller Na 24 for så å kjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2020 kl 19:53 6247

Er en glad amartør jeg Barbro, men satt lykkelig med 99% cash i januar 2020 og at Corvid skulle snu opp/ned på alt visste jeg ingenting om så hadde flaks, og gikk da rett inn med 90% av formue i rentefond 80%, 20% aksjefond i april 2020, at rentefondene hadde falt 25-30% fra januar til mars 2020 var historisk og en unik mulighet, det har snudd litt etter litt så nå er det 60 %aksjefond, 30% rentefond og 10 % aksjer. Har hatt vind i seilene dette året fordi jeg hørte på fagfolk i min egen bank om de store linjene, det er alltid det som er vanskeligst siden det er så vanvittig mye motstridende informasjon der ute. Stop Loss er obligatorisk ved alle aksje transaksjoner, det er helt umulig å gå inn i enkeltaksjer uten stor risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
egget
27.12.2020 kl 08:25 5991

Eg har bedre avkastning hittil i år enn alle fondene i åpningsinnlegget. Det har tatt meg ca 30 år å forstå børsen. Det virker lett, men er sinnsykt vanskelig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Loki
27.12.2020 kl 09:19 5867

Du kan vel sammenligne de 10 fonda med topp 5 av hundre på forumet. Pareto er i allefall elendig på fond, samme med Storebrand.
Skal du sammenligne fond for nybegynnere med enkeltinvesteringer så må du ta et gjennomsnitt av alle fond. Da vil du se at svært mange fond er stoppet på grunn av dårlig avkastning, Det er ikke så enkelt som du får det til å høre ut som.

Personlig så har jeg bare 43,32% hittil i år. PS det et av mine beste år. Siste 10 år så har jeg hatt en gjennomsnittsavkastning på 15% per år. Grunnen til at avkastningen er så høy er at jeg startet å investere i aksjer i år 2008/9.

Du burde sammenligne fond som er 5år eller mer. Først da vil du se at det jevner seg ut. Når jeg ser på Paretos liste over global indeks siste år så har de mellom 2-16% avkastning.

Og det er ikke slik at fond ikke av og til går i minus. Bare se på Pareto over alle fond i Norge så vil du se at en god del fond hadde negativ avkastning i år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2020 kl 12:45 5647

Loki
15% avkastning i snitt over 10 år er bra. 43,32% er megabra i år.
Jeg vil tippe at du har vært inne i solide selskaper over tid. Ikke drevet med aktiv trading.

Du vet sikkert hvor mye arbeide som ligger bak å finne et godt case. Når du leser i linken over at Netfonds har fått 45000 nye kunder som handler aksjer bare i år så sier det vel litt. Her er det mange som du forstår som satser på feile hester. Fondshandel er det tryggeste for en hver investor. Selvølgelig er det fond som taper over tid.Her er et utdrag fra en sak:

Avkastning for gjennomsnittsinvestoren
Individuelle investorer som er aktive i aksjemarkedet, viser en fantastisk evne til å tape penger. I en studie fra USA dokumenteres det at spesielt aktive individuelle investorer oppnår svært mye lavere avkastning på sin aksjeportefølje enn passive og veldiversifiserte investorer. Data fra Finland viser at individuelle investorer handler i motsatt retning av utlendinger og institusjonelle investorer, og at de kommer dårlig ut gjennom dette handlemønsteret. En helt ny undersøkelse fra Taiwan finner at individuelle investorer taper enorme summer på sine handler. På årsbasis taper taiwanske individuelle investorer som gruppe en sum som tilsvarer 2,2 % av Taiwans bruttonasjonalprodukt. Dette tilsvarer et tap i avkastningen på individers totale aksjeportefølje på 3,8 prosentpoeng. Det viser seg at så å si hele tapet er forårsaket av individer som er aktive og handler aggressivt i markedet.

Ser vi på CMC marked sier de selv : Finanstilsynets standardiserte risikoadvarsel: CFDer er komplekse finansielle instrumenter og investeringer i disse innebærer høy risiko for å tape penger raskt, grunnet gearing. 79% av ikke-profesjonelle kunder taper penger når de handler i slike produkter med denne tilbyderen. Du bør vurdere om du forstår hvordan CFDer fungerer og om du har råd til å ta den høye risikoen for å tape pengene dine.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2020 kl 13:29 5579

Denne er et utklipp fra en report som er verdt å lese. Noen som kjenner seg igjen?

Andre eekter som p˚avirker v˚are beslutninger ved kjøp og salg av aksjer, er πdisposition
eect∫. Den p˚avirker privatinvestorer til ˚a beholde aksjer som taper seg i verdi, og
selger aksjer som stiger i verdi. Dette er empirisk støttet av Odean (1998). Dette er en
irrasjonell form for investering. Privatinvestoren tenker ikke langsiktig p˚a investeringen,
men heller πbaklengs∫ og ser p˚a avkastingen investeringen har gitt (Hens & Bachmann,
2008). Man rettferdiggjør dermed avgjørelsen om kjøp eller salg p˚a feil premisser og
tenker ikke p˚a hva som er best p˚a sikt.


Videre p˚avirkes mange privatinvestorer av hva investeringen kostet og hensyntar dette
n˚ar de tar en investeringsavgjørelse. Problemet er at investeringskostnaden er irrelevant. Dette omtales som πsunk cost∫. Beslutningen burde tas med hensyn til hva som
er n˚averdien. Fremtidig inntekt i dag er ikke nødvendigvis lik fremtidig inntekt om
ett ˚ar. Dette gjør at en aksjekurs vil svinge i verdi. Allikevel er det vanskelig ˚a selge
en aksje som har sunket i verdi med d˚arligere framtidsutsikter. Mange velger derfor ˚a
tenke irrasjonelt og blir p˚avirket av kostnaden ved investeringen. Typisk sammenligner man n˚averdien av aksjen mot hva den kostet. Dette kan føre til at man velger og
ikke selge seg ut, og blir sittende med en fundamentalt d˚arlig aksje. En av ˚arsakene
til at privatinvestorer πlider∫ av πsunk cost∫, er at man ikke er villig til ˚a innrømme
feilaktige avgjørelser
En annen bias som er typisk p˚a børsen, er πoverconfidence∫. Dette er en overdreven
evne til ˚a tro man er bedre enn andre. Privatinvestorer vil dermed overestimere deres
evne til ˚a plukke vinneraksjer. Med andre ord tror privatinvestorer at de er bedre enn
resten av markedet til ˚a verdsette aksjer. Konsekvensen er at man begynner ˚a spekulere
i aksjer som kan gi negativ avkastning, og tar høyere risiko enn hva man ellers ville ha
gjort.
Videre p˚avirkes privatinvestorers adferd av følelser. Følelsene p˚avirker privatinvestorene
til ˚a foreta irrasjonelle og impulsive valg. De to mest vanlige følelsene ved finansmarkedet er frykt og gr˚adighet (Ackert & Deaves, 2010). Typisk er privatinvestorer mer
23
tilbøyelig til ˚a ta høyere risiko etter at man har tjent penger. Man kan dermed bli
villig til ˚a investere mer penger i markedet hvis man har fortjeneste p˚a sine første investeringer. Samtidig kan tap i markedet p˚avirke privatinvestorer til ˚a ikke investere
p˚a børsen, og aldri investere igjen i markedet. En av teoriene som bekrefter privatinvestorers p˚avirkning av følelser er prospektteorien, utviklet av Tversky og Kahneman
(1992). Teorien bygger p˚a at man ikke nødvendigvis starter i et gitt nullpunkt, men
fra et vilk˚arlig punkt som kan variere avhengig av situasjon
Som vi ser av figur 2.6 er den individuelle opplevelsen ved en gevinst eller tap høy for
sm˚a verdier, og mindre for større verdier. Den marginale gevinsten fra NOK 4 000 til
NOK 5 000 vil med andre ord gi en høyere tilfredshet, enn en gevinst fra NOK 80 000
til NOK 81 000. Videre er funksjonen brattere ved negative verdier enn for positive
verdier (Kaufmann & Kaufmann, 2015). Det betyr at en følelse assosiert ved et tap
er sterkere enn ved en tilsvarende følelse assosiert ved en lik gevinst. Som figur 2.6
skisserer gjør det mer πvondt∫ ˚a tape NOK 5 000, enn ˚a vinne NOK 5 000 (Kaufmann
& Kaufmann, 2015).
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Loki
27.12.2020 kl 21:32 5357

Jeg foretrekker utbytte aksjer med lav pe/pb. Kjøper gjerne våpen aksjer, industri aksjer, strøm aksjer og konsum aksjer.

Jeg gjør en 3-4 handler i året, så jeg er ikke den mest aktive.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
kazynor
27.12.2020 kl 21:38 5343

Noen forslag til våpenaksjer utover KOG?
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Helen_Sanders
28.12.2020 kl 07:45 5125

Kitron
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
ca119
28.12.2020 kl 18:18 4918

Haha, kunne vært meg som skrev det! Opplevt samme - hadde satset mest i HighYield Rentefond siden de hadde bra avkastning de siste åra. Så kom Covid og raserte bort 10% (panik solgte slapp dermed helt bunnen med -20%). Når det begynte å gå oppover igjen ble det mer og mer aksjefond (mye teknologifond) og nå har jeg mer en doblet tapet.
Mer mer .... grådig .....men når jeg ser på 10år verdistigning er det en vanvittig spike det siste året (Dnb Grønt f.eks) at jeg blir skremt at det skjer en ny korreksjon snart.... men siden det går så bra få jeg vel slenge på noen 10000-lapper til i bålet som slukker snart?
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare