FREYR - Grønn batteriproduksjon i Norge

KongKapital
FREYR 28.12.2020 kl 11:25 43915

Da begynner Freyr å bli moden for notering på Euronext Growth.

De skal altså produsere 40GWh årlig, godt hjulpet av en tilhørende vindpark.

Ved enkel matematikk får man inntekter på over 40mrd årlig innen et par år, tatt i grunn dagens kWh pris på 1000kr per kWh. Selskapet prises nå til rundt en milliard og skal altså ha inntekter på 30-40 mrd årlig innen noen år. Da må det nesten gå 100 gangen for å få en P/E på et relativt nøkternt nivå. Får lite oppmerksomhet på OTC, da man bare kan handle via megler der. Jeg tror dagens kurs på 5.5 er langt under noteringskursen vi vil se.

Når kommunekassene har solgt seg ferdig grunnet deres interne retningslinjer starter veien videre. Ser et hopp i kursen hver gang de letter salgspresset.

Freyr kombinert med 24M sin teknologi gir lavest kostnad i bransjen. Tror dette caset er blant de sikrere innenfor fornybar sektoren, bitene har falt på plass i det siste mens kursen har reagert henholdsvis lite.

Noen av selskapene Freyr har avtale med så langt:

Scatec
Itochu
24M
Sumisho metalex
Siemens
Mærsk
Norconsult
Elkem
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Razbijac
22.01.2021 kl 20:48 4898

Send en mail til CFO så kan det hende han deler med deg. Burde ikke være noe hemmelig der.
Razbijac
22.01.2021 kl 20:50 4899

Her blir mange av spørsmålene til både de som har gjort research, de nye på forumet og de som er skeptiske besvart:

https://youtu.be/efAIg5ZJ6Vk

Det er en presentasjon av CEO på Paretos konferanse i går.
fleken
22.01.2021 kl 21:36 4837

Takk så mye. God helg 👍
Slettet bruker
23.01.2021 kl 00:15 4725

Hatten av for vår CEO, Tom Jensen. Han fremstår utrolig dyktig, og selger konseptet så sinnsykt godt.
china
23.01.2021 kl 22:16 4330

20–30 aktører snuser på batterifabrikk: – Responsen så langt har vært formidabel
20–30 aktører har så langt vist interesse for å være vertskap for Hydro, Equinor og Panasonics batterifabrikk. – Det ser lovende ut, sier Hydros prosjektleder Rune Bruøygard.

china
23.01.2021 kl 22:16 4333

usikker på om dette er negativt eller positivt for Freyr
Slettet bruker
24.01.2021 kl 00:33 4210

Ja, det finnes så mange i «området». Men du aner ingenting om hvor lange avstander det er mellom disse 85000. Hvem orker å kjøre nesten to timer til jobb og to timer tilbake igjen? Da blir ikke arbeidsplassen så veldig attraktiv!
china
24.01.2021 kl 00:36 4202

Tror ikke det er det største problemet. Mange har lang avstand til jobb. Er vell bare glad det kommer arbeidsplasser i det hele tatt
Slettet bruker
24.01.2021 kl 00:43 4193

Normalt er det ikke veldig mange som går ledige i Mo i Rana. Du lever ikke mye bra om du skal måtte bo i Mosjøen/Sandnessjøen for å jobbe i Mo i Rana. Tror ikke det finnes spesielt mange som vil gjøre det i lengden. Men det kan jo tenkes at de kan flys inn til Mo hver morgen og hjem igjen hver kveld... Blir kanskje ikke mye overskudd av det når en normal flybillett tur-retur en slik strekning kan komme på en tusenlapp...

Edit: Glemte at Wideroe har monopol så det vil fort komme på 3-5 høvdinger per dag i verste fall...
Redigert 24.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Razbijac
24.01.2021 kl 03:28 4125

Du hadde vel vært i mot oljebransjen også da den kom i gang. Ikke nok folk eller plattformer som var på plass i landet tenker jeg.
Razbijac
24.01.2021 kl 03:30 4131

Det er definitivt positivt at flere aktører lykkes, inngår partnerskap, osv. Sjekk presentasjonen jeg la ut der CEO snakker om hvor velkomment dette er til Norge. Ny industri på gang og Freyr er ikke bundet til Mo i Rana, som bare er begynnelsen.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 03:34 4126

Jeg er ikke imot fabrikken eller vindparken. Håper begge kommer på plass da det vil gjøre byen større og kanskje vi får noen nye spennende tilbud. Mo i Rana er i grunn en stygg og utrolig kjedelig by så håper den kan vokse så vi får økt antall mennesker her. Det eneste spørsmålet jeg stiller er hvor skal folk bo? Det må en større boligutvikling til for å dekke opp for etterspørselen. Det blir feil å tro at det vil komme 2500 ansatte fra eksisterende befolkning. Det må derfor hentes inn til byen. Og da MÅ det på plass boliger for disse. Så enkelt er det.
Veksthuset
24.01.2021 kl 05:58 4084

Kamskje du skal bruke kreftene dine på å kontaktenkommun angåemde dette framfor å bruke måneder og år på å kjenpe mot et selskap via en forumtråd på nettet? Du sier du ikke er mot selskapet eller vindparken, men det virker som du har satt det som ditt mandat og snakke prosjektet ned.Ting skjer når folk drar i samme retning. Heldigvis virker de fleste i Mo i Rana positive og løsningsorienterte.
lostaim
24.01.2021 kl 07:14 4055

Jeg kan ikke fatte at du fortsatt gnåler om hvor folk skal bo. Den eneste flaskehalsen der er kommunen. Hvis de går ut og melder interesse for utvikling av byen og bygging av boliger kommer utbyggerne løpende for å få en del av kaka. Det hele står på hvor flinke og effektive kommunen er til og regulere områder og godkjenne byggesøknader. Og i så store prosjekter er det mye penger og tjene for utbyggere, og da er det heller ikke uvanlig at kommunen stiller krav om at utbygger bygger/oppgraderer infrastruktur også. På den måten får kommunen både i pose og sekk.
Så med andre ord, vil kommunen ha Freyr dit så er boliger til arbeiderne det minste problemet. Det er flere titalls lokalsamfunn rundt i landet som er bygget rundt en sentral hjørnestensbedrift. Det er jo ikke akkurat som om det var flust med folk på de stedene når de startet opp. Mange av de ble bygget opp fra nesten ingen ting, så hvorfor skal ikke Mo få til en 10% økning?
Slettet bruker
24.01.2021 kl 11:22 3900

Akkurat!

Hvis kommunen vil ha Freyr på plass så bør de ta grep ASAP!

Skal kontakte kommunen og si i fra om «problemet».

Men jeg vet av erfaring at Rana kommune er vanskelig å ha med å gjøre i byggesaker. Det kan derfor være en viss risiko her. En risiko som faktisk kan ha stor betydning for prosjektet og realiseringen av dette. En risiko som dere ikke tror har betydning.
Razbijac
24.01.2021 kl 12:33 3853

Du kan gå tilbake til barneskolen med de argumentene der. Folk som investerer penger gjør research og disse tingene du nevner er bare støy og det er det du prøver å skape. Synes du kan gjøre mye bedre forsøk. Det er ingen tvil om at Rana kommune vil gjøre alt de kan for å få Freyr oppe og gå. De har aksjer for 10-talls millioner kr i Freyr blant annet og har godkjent alt Freyr har søkt om så langt. Du burde flytte hvis du ikke vil ha innflyttere til kommunen. Kanskje til Iowa eller noe slikt så er du langt nok unna batterier.
Razbijac
24.01.2021 kl 12:35 3873

Rana kommune elsker Freyr. De er 5. største aksjonær.
Razbijac
24.01.2021 kl 12:43 3874

OPPKJØPET AV FREYR-AKSJER: – Det er én sak å signalisere velvilje med ord, men vi ønsker fra Rana å gi et sterkt signal overfor øvrige investeringsmiljøer, sier gruppelederne i Rana Arbeiderparti, Rana Høyre, SV Rana, Miljøpartiet De Grønne Rana og Rana FrP. (+)
Razbijac
24.01.2021 kl 12:58 3862

Ah, de har batterifabrikk i Iowa også.. jeg vet ikke, du kan jo prøve enda lenger nord i Norge, men dette blir den nye store industrien i Norge så du må kanskje bare belage deg på å leve med det, slik de gjorde langs kysten i Norge da oljen kom. Verden er i endring og vi mennesker må bare tilpasse oss, ellers dør vi ut. Survival of the fittest.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 13:34 3823

Jeg har som tidligere sagt ingenting imot batterifabrikken, eller Freyr. Bare så det er 100% klinkende klart.

Men hvor skal du bosette arbeidere med familie i en by som ikke har nok boliger? Det er jo et helt vesentlig spørsmål. Dere sier trøkk det inn i eksisterende boligmarked. Vi får arbeidere fra eksisterende arbeidsmarked.

Det er faktisk helt umulig å gjøre på grunn av:

a) veldig lav arbeidsledighet i Rana.
b) veldig få boliger til salgs i Rana.

Det må da enten en storstilt boligbygging til. Minst 500 hus må bygges. Og det må påbegynnes NÅ om det skal stå klart når fabrikken åpner. Hvis ikke må arbeidere bo jævlig langt unna i de nærmeste byene som ligger rundt to timers reisetid unna. Da blir spørsmålet hvor villig arbeidere er til å jobbe på fabrikken.

Ringvirkningene vil være at det vil ødelegge boligmarkedet med skyhøye priser både på kjøp og leie. Det lille universitetet som kommunen har blir garantert skadelidende da ingen vil ha råd til å studere der. Ungdommen vil flytte fra kommunen siden kostnadene vil bli for store. Jeg selv vurderer allerede å flytte på grunn av dette. Det er derfor jeg diskuterer dette. Vil Rana ha Freyr og en økt befolkning så bør boligbygging starte NÅ!
Slettet bruker
24.01.2021 kl 13:50 3812

Du ser utfordringer Utkant, det er lov det, dog med litt hakk i plata. Vi har tydligvis ikke svarene til deg. Kan du ikke ta det opp med ledelsen, og evt. videreformidle svarene du får? Hadde vært helt nydelig. Inntil da, la oss legge det litt på hylla, og heller gå over til noe mer spennende; nemlig mulighetene. Jeg er interessert i å høre hvilke muligheter du ser for Freyr?
Slettet bruker
24.01.2021 kl 14:21 3777

Tja. Mulighetene er jo helt klart tilstede hvis noen ting kommer på plass. Tenker da på ny flyplass. Dypvannskaia. Ingen av disse er klare. Flyplass har tatt mange år allerede. Kan fort ta mange flere. Dypvannskaia ble vel litt problematisk på grunn av utrasing av masser så litt spent på den fremover. Kommer disse tingene på plass så er i alle fall infratrukturen tilstede. Så mulighetene er der så absolutt. Råvarene må jo fraktes inn med båt til en av Norges mest travle havner så det må jo nesten utbygging til for å kunne ta unna alt. Så alt i alt så må det ekstremt mye bygging til for å få alt på plass noe som trenger store mengder arbeidskraft. Det vil nok bli gode tider med ekstremt masse overtidsjobbing på Hæhre et al. Blir nok greit med skattepenger inn så skjønner jo at kommunen er positiv.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 14:28 3767

Spennende! Dette belyser virkelig de positive ringvirkningene en hjørnesteinsbedrift som Freyr vil skape. Takk for deling!
Veksthuset
24.01.2021 kl 14:46 3757

Utkant: Du skriver som om du har et helt annen tilnærming til investering enn de fleste andre: Du skriber at det er mye som må på plass først. Er det ikke nettopp i denne risikoen oppsiden ligger? At hvis de gjør det og det så tjener de shitloads med penger? Har du tenkt til å vente med å kjøpe aksjen til vi er i 2026, vindparken er oppe og Ebitda-marginen er på 25%? Ja da kan du jo kjøpe akskene mine:) Forstår fortsatt ikke hvorfor du baiser denne... Med mindre du er den som faktisk alltid kommer sist til bordet. Lykke til!
Razbijac
24.01.2021 kl 14:50 3761

Gleder meg til neste uke. Det har vært stor interesse i aksjen i det siste som har resultert i oppgang. Tror det vil fortsette jo flere som får øynene opp for dette. Fortsatt langt unna en representativ verdsettelse syns jeg. Mye penger som skal på plass, men staten planlegger store lettelser også. I Oljebransjen er det feks 78% skatt, men gir også 78% fradrag på investeringer. Blir nok noe slikt i denne industrien også samt annen støtte. Dette har vært under planlegging i mange år. Startet med feasibility study av erfarne folk fra blant annet NTNU. De har selvfølgelig tenkt på alt av arbeidskraft, tillatelser, leverandørvirksomhet, transport til og fra marked osv. De har også fått topp folk med seg på laget og fått på plass store avtaler for energitilførsel, lokasjon, materialer, kunder, osv. Ingen av disse avtalene hadde de klart å få på plass og ingen av de dyktige folkene hadde satset sin fremtid på dette dersom de ikke hadde hatt troa på at de skal kunne løse utfordringene de har foran seg. Tyskerne har begynt å kjøpe, Rana kommune er der, Stavanger kommune, Gjelsten... Dette blir bra, jeg har troa!
Razbijac
24.01.2021 kl 14:54 3832

Glemte å nevne; de ønsker alle andre aktører velkommen og er åpne for samarbeid. CEO nevnte også på Paretokonferansen at de er i samtaler med en stor aktør. De har allerede enorme spillere med på laget fra hele verden. De er veldig nærme markedet i Europa, i motsetning til de fleste aktører som er i Asia.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 19:05 3684

Jeg er ikke interessert i å investere i Freyr. Vi aner ikke hvor mye penger som må hentes inn, ei heller hvor mange aksjer det totalt blir i selskapet. Og vi aner ingenting om hvordan verden ser ut i 2025. Kan veldig fort ha fått halvert verdenspopulasjon, massedød og total økonomisk meltdown før vi kommer så langt. Renta kan godt gå bananas før vi kommer så langt og hele verden ligger i brann...

Min motivasjon for å spørre dere om disse tingene er fordi jeg faktisk lurer på hva som skal skje, når. Jeg diskuterer dette med lokale mennesker også og INGEN har tenkt på hvor arbeiderne skal bo...

Men nok om det. Dere skal få lov til å kose dere med batterifabrikken i fred og ro for mine spørsmål. Vi får engang se om det blir noe av hele prosjektet :)
Filthy Shot
25.01.2021 kl 11:23 3373

Ellevill omsetning i Freyr idag. Volum på over 9mill. Enormt til å være et unotert selskap! Godt å være fint plassert før toget forlater perrongen.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 17:57 3215

Imponerende dag, tatt i betraktning hvor mye som falt på OSE i dag!

Sluttkurs: 15.00 +1.35% (Omsatt for 14 mill. !!)
china
26.01.2021 kl 21:23 2899

Hvor vanlig er det med så høy omsetning i en unotert aksje?
Razbijac
26.01.2021 kl 22:50 2794

Det er ikke vanlig, men denne hadde høyere volum enn de fleste selskapene på Oslo Børs i dag feks.
china
29.01.2021 kl 09:43 2218

Freyr vil noteres i New York og sikre 7,3 milliarder
china
29.01.2021 kl 09:43 2216

Freyr vil noteres i New York og sikre 7,3 milliarder
neztn
29.01.2021 kl 09:44 2229

For en utrolig nyhet. Nå blir det fortgang i prosessen med etablering av fabrikk tenker jeg! Her kommer det til å gå unna når menigheten forstår hva som er på gang.
Razbijac
29.01.2021 kl 10:32 2171

Håper folk også fikk med seg at dette tilsvarer en verdi langt over dagens og at de skal bygge mye større fabrikk en tidligere antatt. 43 gw (vs 32 gw tidligere kommunisert). På Paretooresentasjonen stod det også at flere lokasjoner er vurdert og ikke bare bakhagen til utkant. Store, gode amerikanske navn på listen som har forpliktet seg til 10 dollar aksjen i det nye selskapet.