Ocean sun Nyheter

BALLEPILOT
OSUN 29.12.2020 kl 13:45 63685

Hei.

Ocean sun er helt i startgropa enda, meglerhus spår opptil 10x på osun.
Legger med en liten link til en nyhet her.
Tror ikke den er lagt ut her på forumet?

https://www.tdworld.com/renewables/article/20972864/philippines-switches-on-its-first-floating-solar-power-project

Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Strilen
11.06.2021 kl 00:05 5604

– Vi vet det var et plutselig, veldig kraftig uvær over en kort periode, nærmest en whiteout. Det er beskrevet som en slags skypumpe. Dette skal normalt ikke være noe problem for oss, sier Bjørneklett.
Han sier Ocean Suns anlegg er konstruert for å tåle miljøpåkjenninger, og viser til et flytende solcelleanlegg konstruert midt i tyfonbeltet utenfor kysten av Filippinene som skal stå mot inntil 20 tyfoner årlig.
– Uten at jeg skal forskuttere noe kan det være kastevinder eller tunneleffekter oppe i fjellene som vi ikke har tatt høyde for, sier Bjørneklett.
Fra: https://www.dn.no/gronn-okonomi/ocean-sun/solkraft/albania/her-apner-albansk-minister-norskbygget-flytende-solkraftverk-en-uke-senere-er-anlegget-delvis-sunket/2-1-1023245
Lokalt ekstremvær synes å være deler av forklaringen. Som Bjørneklett forteller, så tilsier all erfaring at anleggene tåle mye, men han sier også at de kanskje ikke har «fortøyd for storm» ettersom de ikke har hatt kjennskap til slike lokale og ekstreme værfenomen på denne lokaliteten. Om det er hele forklaringen, gjenstår å se. Gjennom alt OSUN tidligere har vist (bevist) med sine anlegg, så er jeg ikke i tvil om at de finner årsaken og foretar nødvendige justeringer/forbedringer for de tre neste ringene som skal settes opp på samme lokalitet.
Redigert 11.06.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
12.06.2021 kl 00:25 5410

Fresh Prince, du er i ferd med å slå alle rekorder på SALME-tråden din tilbake til okt. 20:-) Gratulerer. Ga du opp SALME?
Slettet bruker
12.06.2021 kl 01:49 5372

15 kr er vel ikke så usannsynlig, det er bare 6kr under der den sto i for akkurat en måne siden. Er vel ikke så mye som er skjedd her siden da foruten at de startet produksjon, det viste vel de fleste måtte komme. Tar dette tid, så ikke usannsynlig.
optimist68
12.06.2021 kl 13:07 5402

Det var veldig synd med dette uhellet. Har tenkt tanken men mest at det kan skje sabotasje. Hvis de ikke har tatt hensyn til heftig ekstremvær men brukt "billigere" løsning er det veldig amatørmessig. Rart vi ikke får høre mer. Har heldigvis ikke den helt store posten men hadde tro på dette
Strilen
12.06.2021 kl 13:42 5394

Er nok ikke sabotasje. Lokale og ekstreme værfenomen har vi mange steder i verden, og det er umulig å gardere seg for alle naturens luner. For oss som har levd en stund på Vestlandet, så er dette en del av livet. Bare å følge med i nyhetsbildet i vinterhalvåret, så får man se sjøhus som blir knust, båter og flytebrygger som blir smadret eller kastet på land. Har selv sett småbåter bli kastet langt oppå land i Hardangerfjorden. Selv i ellers lune og trygge fjorder kan vinden følge fjellformasjoner og opparbeide ekstreme krefter der den treffer. Selv ting som har fått stå i generasjoner kan brått bli ødelagt av lokale værfenomen. Første ring i Albania var tydeligvis ikke montert/plassert godt nok ut fra de påkjenningene det ble utsatt for under ekstremværet. All virksomhet som drives i naturen er i så måte utsatt. Det har vi sett i offshore og i oppdrettsnæringen, men poenget må være at man lærer av hver hendelse. Hvis du velger å se bort fra OSUN sin flere år lange suksess angående robuste løsninger, og heller velger å dømme på bakgrunn av hendelsen i Banja, så er jo det legitimt. Hvis du ikke har tillit til selskapet ut fra all informasjon du har hatt mulighet til å satt deg inn i, og/eller hvis du anser OSUN som «amatørmessig», så ville jeg solgt meg ut. Med kurs på ca. 30 blank tror jeg det er mulig å bli kvitt aksjene neste uke. For min egen del ser jeg frem til en løsning i Albania, og prosjektet som snart starter opp i Hellas/Kypros.
https://www.pv-tech.org/ocean-sun-inks-deal-to-deploy-utility-scale-floating-pv-plants-in-greece-and-cyprus/
optimist68
12.06.2021 kl 14:45 5381

Nei er klar over at dette ikke er sabotasje men man tenker jo at det kan fort bli sabotasje på slike anlegg i fremtiden. Siden Ocean Sun også nevnte dette så må dette være noe bransjen kanskje frykter kan skje. Men det kan like godt skje på landanlegg til Scatec for den saks skyld 😊 Håper selvsagt ikke det
Slettet bruker
12.06.2021 kl 17:09 6235

Dette blir heftig. Hvor lenge tør man å vente med ny inngang. Jeg tror den trender svakt ned til redegjørelse foreligger. Jeg tror det de kommer er betryggende, men det kan i verste fall hende de må ordne en del ting før de fortsetter å prod sette. Spennende.
RGTBJØRN
15.06.2021 kl 00:19 5934

Det var en stor skuffelse med det som skjedde i Albania,Det med tillitt er svært viktig og dette skjedde på værst tenkelige tidspunkt. Er uansett sikker på at problemer vil dukke opp for mange tilsvarende konkurrenter også på en eller annen måte. Kursmessig er det OK at den falt ned fra nesten overkjøpt nivå. Forventer en oppdatering om hva som er årsaken til havari og hva som gikk feil .
Slettet bruker
01.07.2021 kl 09:10 5481

Noen tanker ang siste børsmelding?

Sitter fortsatt ute her, vurderer inngang nå men føler det er noe usikkert
Strilen
01.07.2021 kl 19:50 5649

Vanskelig med timing av ny inngang. Fylte på idag på 24,7 og litt på 25. Tenker jo da at det nå snur etter en laaang nedtur (, men jeg trodde også at bunn var på 26 og kjøpte litt da også). Selskapet har jo ikke kommet med så mye nytt. Oppdateringen fra Albania forteller jo bare at lærdom fra uhellet som rammet første ring vil bli tatt med når de øvrige ringene skal plasseres ut. Altså ingen avlysning av noe som helst, men indirekte sier de at undersøkelsene og de konklusjoner og justeringer som kommer derfra vil føre til forsinkelser i dette prosjektet. Ellers ingen informasjon om at øvrige prosjekt blir påvirket. Markedet reagerte uansett kraftig på uhellet som rammet første ring ved å sende kursen ned fra 41 til der vi er idag. Uansett, så er jeg overbevist om at OSUN vil levere på sikt, og de skriver selv at:
«Finally, despite this incident, Ocean Sun remains fully committed to and confident in the core technology, which has been successfully proven in several pilots.»
https://newsweb.oslobors.no/message/536731
Skovmand
08.07.2021 kl 14:33 5184

Ocean Sun remains fully committed to and confident in the core technology
Skovmand
08.07.2021 kl 14:44 5168

Efter 1 måned,,stadig ingen svar .Hvor svært kan det være ???
Må gå du fra at hele firmaet er sat på stand by, indtil der er en løsning.
Kursen hmmm... vi godt på vej mod emisions kurs ??
Strilen
08.07.2021 kl 15:01 5181

Ingen ting som tilsier at noe er avlyst eller ikke blir gjennomført. At det blir en forsinkelse i Albania mener jeg er åpenbart. Må nok vente på bedre kommunikasjon angående hva som skjer i Albania. Kanskje arbeidet i Middelhavet (Kypros/Hellas) starter før Albania blir ferdigstilt, og det blir ikke før i høst. Sitter i ro og ser på elendigheten (som også rammer mange andre selskap på en så rød dag).
Mathias
22.07.2021 kl 13:41 4803

Ikke så mye nytt fra denne kanten?
Har selv vært ute en stund, men gikk inn igjen i dag. Tror ikke det skal så skrekkelig mye til før denne vil ta seg bra opp igjen.
Konseptet er, i mine øyne, kjempebra - selv om de fikk en i overkant trøblete oppstart.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 15:43 4764

Ocean Sun burde legge ut en status rapport på reprasjonsarbeidet som pågår.

F.eks
Venter de på reservedeler som sendes fra Kina ? Å få noe levert fra Kina tar tid selv med fly ...

HP17
22.07.2021 kl 15:51 4757

Helt utrolig at OSUN ikke klarer å komme med en oppdatering på den fadesen med anlegget som delvis sank etter kun en ukes drift.
Så vanskelig kan det ikke være nå ukesvis etter der skjedde gitt da problemene ikke er større enn antatt?
Hvor store blir forsinkelsene, kostnadene, tapt tillit og ikke minst er produktet godt nok??
Denne kan fort falle videre nedover til kr 10-15 om det ikke snart gis utfyllende informasjon?
manman01
22.07.2021 kl 16:01 4838

Det er lidt meget at skulle presse ind i en melding - det er jo også trods alt hele deres koncept der er på spil, så jeg kan også forstå at ledelsen vil træde varsomt. Jeg forventer selv først opdatering til næste kvartalspræsentation. Der er også bedre mulighed for at gå i dybden med hvad der er sket til den tid. Indtil da, snitter jeg ned. Jeg ville ihvertfald ikke have noget imod 10-15kr per aktie, det er noget af et tilbud (hvis du spørger mig hehe)

Lykke til :)
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:09 4974

Det burde kansje være tøffere krav til rapporting for selskaper på Euronext Growth.
Lim Gordon
22.07.2021 kl 18:13 4986

Hvis Ocean Sun bare selger runde systemer, ville jeg kvitte meg med aksjene mine på morgensalget imorgen!!
Slettet bruker
22.07.2021 kl 18:23 4988

Singapor må bruke vannet da de ikke har plass på land.
Men dette gir ikke svar på hva som gikk galt i Albania...
Lim Gordon
22.07.2021 kl 18:38 4999

Forstår du ikke hva jeg skriver? Glem Albania! Hvis Ocean Sun's patent krever 30-40% mer plass enn konkurrenten, er slaget tapt! Full stopp!
Slettet bruker
22.07.2021 kl 19:00 5002

Om slaget er tapt og hel prosjektet går til bunns gjenstår å se.
Men Ocean Sun burde forlengst ha kommet med en status på anlegget i Albania.

Lim Gordon
22.07.2021 kl 19:53 5010

Hvis Ocean Sun bare selger runde systemer, ville jeg kvitte meg med aksjene mine på morgensalget imorgen!!
Strilen
22.07.2021 kl 20:49 5004

Ja, OSUN bruker runde systemer. Bruk Google eller se anleggene på https://oceansun.no/. En melding/oppdatering fra selskapet angående Albania er nå på sin plass. Hva du (med to identiske innlegg) ville gjort i morgen med ting du ikke har er mindre interessant.
Lim Gordon
22.07.2021 kl 22:27 5013

At jeg trykte ut to innlegg, med samme innhold, Strilen, var et hendig, ubetydelig feilskjær. Men jeg har hatt denne aksjen, inntil uhellet i Albania, og leste ledelsens forklaring: For svakt konstruert, de undervurderte værgudene. De sa også at de hadde sterkere konstruksjon et annet sted, hvor været var røffere, så jeg regnet med at det bare var et tidsspørsmål før de var i gang igjen. I mellomtiden plasserte jeg midlene et annet sted. Men når jeg nå oppdager at patentet deres ikke gir den beskyttelsen jeg, og mange med meg, trodde, og at de de har en sterk konkurrent i Singapore, som kan gjøre det samme på en bedre måte, kommer jeg ikke til å gå inn igjen. Jeg forstår da det styremedlemmet som tok sin hatt og gikk, det blir nok fler. Dere bør også vurdere det.
Mathias
22.07.2021 kl 23:20 4977

Ja, det er også mange som er short i denne for tiden som sikkert tenker at det beste hadde vært om de fleste tok hatten sin og gikk, så den tanken er du nok ikke alene om.
Selv har jeg tro på at OSUN får bevist hva de kan ganske raskt nå, og dermed få fornyet tillit i markedet.

By the way er artikkelen du linker til fra 2018, så om dette er nytt for deg har du nok dessverre deg selv å takke 🤷🏼‍♂️
Strilen
22.07.2021 kl 23:24 5013

Har vært en bedriten utvikling av kursen, og OSUN bør snart melde noe som gir litt mer tillit. Det finnes mange rektangulære flytende solcelleanlegg (bare å Google), Fordelen med OSUN sine runde anlegg er jo at de har vist seg meget robuste gjennom testing og drift i inn- og utland i mange år. Dette (samt at de kjøles av vannet) er OSUN sine fortrinn ettersom de kan settes ut i langt mer utsatte (og dermed flere) områder enn konkurrentenes anlegg. Uhellet i Albania kan (som du også skriver) være så enkelt (og unødvendig) som en undervurdering av lokale og ekstreme værfenomen som OSUN og Statkraft ikke hadde kjennskap til eller tatt høyde for. Vi trenger sårt en oppdatering på situasjonen i Albania og en forsikring om at prosjektet blir gjennomført. Det ville også vært beroligende å få høre at prosjektene ii Hellas/Cypros og på Kanariøyene går etter planen. Har kjøpt litt og litt på veien ned, men skulle jo gjerne utsatt alle kjøp nå som bunnen synes fraværende… Har fortsatt tro på OSUN og deres ambisjoner, men er forberedt på at dette kan ta tid…
Mathias
26.07.2021 kl 21:19 4825

Er det tilfeldigvis noe her som har forsøkt å ringe Børge Bjørneklett for å høre om det er noe nytt om om Albania og de andre prosjektene?
De skriver jo tross alt at en kan kontakte han direkte for ytterligere informasjon i børsmeldingen 🤷🏼‍♂️
HP17
27.07.2021 kl 15:03 4783

Er det ikke snart på tide at OSUN tar seg bryderiet med å informere markedet og aksjonærene om status på det delvis havarerte anlegget? Denne tausheten i ukesvis er ikke bra for tilliten tii ledelsen og hvor store er utfordringene, hvor store blir forsinkelsene og hva blir kostnadene?
Her er det mange spørsmål og jo lengre det går til en for svar jo mer vil nok kursen synke nedover, hvor stopper kursfallet?
Density
27.07.2021 kl 16:01 4793

Det har vært mer enn 50% nede siden ulykken
optimist68
27.07.2021 kl 20:58 4742

Kanskje ikke liv laga hele teknologien med dagens ekstremvær
Slettet bruker
27.07.2021 kl 21:36 5051

Å bygge for ekstremvær koster noen få kroner ekstra ......
optimist68
27.07.2021 kl 21:53 5044

Får håpe vi får vite noe konkret snart
Mathias
27.07.2021 kl 22:22 5070

Tipper det kommer nyheter om ikke så lenge. Vi får se :)

Hadde vært topp om den andre OSUN-tråden i dag stemmer (om nytt 1,2GW anlegg som skal være klart i mai 2022) Da vil denne kunne gå raskere opp en små-shorterne fra Norsk Bulls ol kan si stop-loss 👍🏻
Slettet bruker
27.07.2021 kl 22:35 5062

Mere info fra OSUN er på sin plass ....
Slettet bruker
27.07.2021 kl 23:43 5060

Leser om Statkraft og all business de har i Albania. Kan det hende at det er Statkraft som har det reelle fulle og hele ansvaret for hendelsen og at det derfor er svært sensitivt. Kan det være underleverandør som Statkraft også samarbeider med på andre prosjekter, så det er svært uheldig for Statkraft hvis detaljer kommer frem. At de har viklet seg inn i et hjørne?
Mathias
28.07.2021 kl 13:39 4956

Som du spekulerer i her så kan det være mer komplekst enn vi aner… I så fall vil det nok gi en hel del fordeler for Osun på litt sikt tror jeg.