Analytikere som bommer og henger etter, og hva nå..?

Slettet bruker
OSEBX 29.12.2020 kl 18:37 921

Hvem ropte «Kjøp!» da NHY lå under 22 kr..? Jeg kan ikke huske at noen av analytikerne gjorde det. Nå når NHY har bikka så mye som 40, så har de plutselig stor tro på aluminium, men fra hvilket nivå..? Jeg kjøpte NHY til under 22, men ikke fordi en eller annen analytiker mente at det var lurt.

I sommer hadde man visstnok attraktive nivåer for inngang i laks i følge de fleste analytikerne. Ferd fikk også en tur i rampelyset i Finansavisen om «attraktiv» inngang i LSG. Kun Kepler C. oppga vel at det kunne være lurt å vente til utpå høsten med inngang i laks, og det fikk de jo rett i. Nå er nevnte LSG på rundt 60. Nå spøker det også for tidligere kommunisert laksepris i 2021.

Både NHY og LSG, for å ta disse, har vi kunnet kjøpe til under dagens nivå før koronakrakket. Ikke noe imponerer med inngang i disse nå.

Det ser ut til at de fleste analytikerne gjentar hverandre, og at de bommer og henger etter. De roper gjerne i kor. Nå er det verdiaksjer foran vekstaksjer, men hvor rett får de i sine antakelser framover..? Flere vekstaksjer skal få mer å gå på, med nye «frontiere», som kunstig intelligens, økt datasikkerhet, mer netthandel og etter hvert mer blokkjedeteknologi, tror jeg. Verdiaksjer har helt sikkert noe for seg, i alle fall om man klarer å finne noen på et tenkt lavt nivå, men mange verdiaksjer har allerede gått mye i det siste. Noen for mye..?

Det er snakk om folk som har det som jobb å være analytikere, på fulltid, og firmaene som betaler dem (fett nok) for det. Jeg mener at man må tenke selv, og av og til må man både tenke selv og handle raskt, helt uten «veiledning» (eller villedning) fra analytikere...

Synspunkter..?

Ps. Valgte bare ticker OSEBX, og for så vidt passer det jo greit nok...
Redigert 20.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
29.12.2020 kl 22:26 835

Å se på hva analytikerne sier er bare tull, de meler sin egen kake.
Kenny
29.12.2020 kl 22:39 803

Helt enig! Man må gjøre jobben selv og lese seg opp.

En annen sak er alle børsnoteringene som meglerhusene henter penger til. Så går det 2 uker også setter de kursmål som er 8 ganger høyere.. Det må jo bety at de har gjort en J..... dårlig jobb når de hentet penger. Da burde de hentet penger på mye høyere kurs så eksisterende aksjonærer slapp å bli vannet ut såpass mye. Men de tjener sikkert mer på å gjøre det på den måten..

En ting til jeg ikke skjønner er når emisjoner er overtegnet
400 %. Hvorfor setter de ikke kursen høyere da? Dette lurer jeg veldig på, kanskje noen har et godt svar?
Redigert 29.12.2020 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
29.12.2020 kl 22:45 783

Noen som har tenkt over at det nå ikke er kriger og andre store greier i verden.aldri har det vel vært mindre kriminalitet, 2020 markerer første år i en ny tid. pandemien er sendt for menneskeheten for å si ifra at nå må vi ta vare på hverandre. Fly satt på bakken mindre co utslipp, olje vil sakte gå ut- Min spådom er at vi ikke kommer tilbake dit vi var før . De neste 20årene vil handle om det grønne skiftet , det har begynt sakte i år,dette vil fortsette med IKT og omlegging til fornybar energi. Vi vil ha vanvitting mere behov for energi i disse årene. Teknologi vil føre ann , USA vil bli en annerangs nasjon etter Kina. Hvor OSE går neste år ? Hvis ikke noe spesielt skjer vil det bli volativt ,den beste fasen er antagelig første halvår 2021.
Slettet bruker
30.12.2020 kl 14:23 639

Jeg tenker mye av det samme, selv om det sitter flere egenrådige herrer rundt om som stadig hinter om at de ikke går av veien for å bruke aggresjon i en konflikt.

Det grønne skiftet har kommet for å bli, lenge, og det er helt nødvendig. Takten vil bare øke på, tror jeg. Flere misbruker dette med «grønt» og ESG, og det er flere bobler, men mange selskaper (nye som gamle) vil gjøre suksess på grunnlag av det grønne skiftet. Det kan også dreie seg om noe så enkelt som hva de ikke har og ikke gjør, som medfører mer flyt av kapital over til seg.

Nå vil jeg ønske deg og dere andre her et riktig godt nyttår!