QEC - The Hydrogen Strategy

MC Axel
QEC 29.12.2020 kl 22:22 26516

Read the pdf file 🚀

The Hydrogen Strategy

"Over the last three years, Natural Resources Canada has been engaging with stakeholder groups, provincial and territorial governments, and Indigenous partners to develop a strategy that will set us on the path to meet our climate change goals of becoming net-zero by 2050. This will position Canada as a world-leading producer, user and exporter of clean hydrogen, and associated technologies."

https://www.nrcan.gc.ca/changements-climatiques/hydrogen-strategy/23080
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 15:40 4673

Alene hvis det er to gange dyrere, så er det allerede en markant forskel og hvis det så ovenikøbet kan være op til fem gange dyrere, så behøver jeg ikke at vide mere og har du så brug for mere info, så må du selv søge det 😉👊
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Vikingen
03.01.2021 kl 15:45 4657

Med andre ord - du ved det ikke....
Du tillægger det ingen betydning at kende beløbende og hvad det er 2-5 gange dyrere end 😊
Så står jeg fast - helt udokumenteret påstand.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 15:47 4679

Ok 🙄
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Gassass
03.01.2021 kl 16:33 4570

Siden grønn energi ikke er helt oppe å går så varierer prisene veldig mye og det står i mange innlegg her inne! fra en halv gang så dyr til opptil fem ganger dyrere enn blå. Men ett firma i Quebec som kaller seg Hydro har utviklet en mye billigere måte å produsere grønn hydrogen på så prisene på grønn hydrogen kan bli like lønnsom som Alberta sin blå hydrogenproduksjon.

Fikk du det inn i skallen nu?
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Vikingen
03.01.2021 kl 17:08 4629

Det har meget lidt at gøre med om jeg forstår det eller jeg ikke gør.....
Det er et spørgsmål om dem der laver et opslag kender fakta - eller overhovedet har gidet at undersøge det inden man skriver et indlæg.

I det her tilfælde og mange andre, kommer man bare med påstande uden dokumentation - og i nogle tilfælde kommer folk med direkte usande påstande.
Der skal være liv på et forum for at det er spændende - men at læse de samme vilde kursmål og udokumenterede påstande, fra de samme personer år ud og år ind - det bliver bare irriterende.
Jamen så kan du jo bare lade være med at læse på forummet......... Den kommer med sikkerhed :-)
Men måske var det bedre at nogle folk kun skrev 50% af deres indlæg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Gassass
03.01.2021 kl 17:42 4508

Det er ikke vi på forumet som har diktet opp dette med prisene, og jeg lese godt innlegg her på engelsk. Ingen her på forumet som har spredt usannheter om Qec, bare faktaopplysninger. Det er til felles beste å finne riktige opplysninger om våres investeringer, og ingen som prøver å lure noen. Jeg skriver bare fakta som journalister skriver, og er nøytral pluss litt synsk... Så av og til kan der komme kursmål som 500nok på kvekken, men det er fordi jeg ser ett enormt behov for hydrogen, og tror at Quebec vil åpne opp for kvekken sin Clean Tech. Husk at hydrogenet er mye mer verdt enn selve gassen siden det er sluttproduktet, og naturgass har kvekken nok av så kan bli verdensledende innenfor hydrogenproduksjon.

Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Vikingen
03.01.2021 kl 17:47 4486

Jeg er nok farvet af at have været med i mange år - og set hvor mange ting der er gået galt for QEC og hvor mange ting vi er blevet lovet 😊
Vi må håbe du får ret, så bliver jeg en rigtig glad mand.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 18:14 4405

Vikingen, det bliver lidt latterligt at høre på dig. Jeg skrev til dig, at det var mere end rigeligt for mig at læse i op til flere links, at blå hydrogen var mellem 2 og 5 gange billigere end grøn hydrogen. At du så har behov for yderligere dokumentation er reelt dit eget problem og så må du jo selv opsøge det, hvis du ønsker yderligere bevis for sagen 😉

Intet er sikkert mht. QEC og clean tech eller blå hydrogen, men selv den mest negative person her på forum kan godt se, at mulighederne for succes er steget væsentligt de sidste par måneder, selvom du med garanti ikke får dem til at indrømme det 😉 Kun tiden kan vise det og jeg beholder mine aktier i QEC, da upside i denne investering er gigantisk, hvis tingene går deres vej og den risiko er jeg villig til at løbe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Gassass
03.01.2021 kl 18:22 4370

Jeg vet akkurat hva du mener og har fulgt Qec i mange år, og hadde egentlig bestemt meg for aldri å kjøpe denne mer, men synes den er attraktiv med tanke på Clean - Tech prosjektet, og ikke minst siste annonsering at de vil satse på hydrogenproduksjon. Jeg har tjent penger på Magnora, Havyard group, REC, Quantafuel, Aker carbon capture, Aker offshore wind, pluss noe andre men tror at Qec vil kunne banke disse kursmessig hvis Quebec åpner opp for Clean - Tech og hydrogenproduksjon.

Til lykke med dine investeringer Vikingen eller skal vi si Rikingen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Vikingen
03.01.2021 kl 19:26 4220

Jeg respektere at du syntes det er latterlig.
Jeg syntes til gengæld det er latterligt at man hverdag føler behov for at skrive at folk er dumme når de ikke kan forstå at QEC kommer til at stige helt vildt....
Du glemmer bare QECs historik - den er faldet og faldet og uanset om man vil det eller ej, så har SPXL været meget tætter på sandheden/virkeligheden end dig og mange andre.
Ikke dermed sagt at jeg værdsætter SPXL’s indlæg.
Stop alle dine udokumenteret påstande....

Du ved da ikke det bliver en vinder.....
“Hverken dig eller dit andet alias XL har ret 😉 QEC bliver en vinder i 2021 🚀

Godt nytår til dig//jer 🎉🥂🚀😉”

Du ved simpelthen at han tager fejl?
“XL/Long, QEC er oppe 40% siden i fredags og over 100% siden bunden omkring 60 øre, så glem alt om din taberliste 🤣👊

Forbered dig på et år, hvor QEC når nye højder og så skriver jeg dig på taberlisten, fordi du tog fejl 🚀😎”

Jeg kunne finde mange indlæg med præcis samme indhold - du glemmer bare at dem du skrivet til har haft mere ret indtil videre end dig.
Glem alle de indlæg uden indhold og kun påstande.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
03.01.2021 kl 19:46 4141

I årevis er det blitt skrevet side opp og side ned om Qec. Var inne i aksjen for noen år siden da den steg noen kroner på "no time". Siden har den sunket til dagens lave nivåer. At det finnes uhorvelige mengder gass er et faktum. Så får vi se hvordan denne blir til hydrogen. Forholder meg foreløpig kun til det tekniske og forventer at kursen etter hvert tar 4 gangen. Høyrere kursnivåer enn dette får vi ta som en "bonus". Litt tålmodighet vil lønne seg. Nedsiden er ikke så stor. Oppsiden er formidabel!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 21:47 3893

Jeg glemmer ikke noget som helst og min mening er mindst lige så god som din og du bidrager selv ikke med noget som helst her 😴

Blå hydrogen er mellem 2 og 5 gange så rentabelt som grøn hydrogen, hvilket var årsagen til dit sure opstød 😎 Hvis du vil have yderligere dokumentation for det, så må du opsøge det selv, hvis de linkede artikler ikke er nok for dig.

Forbered dig på et år, hvor QEC når nye højder 🚀🤣👊
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
03.01.2021 kl 22:01 3830

Om Qec skulle få tilltelse til pilot og har en plausibel måte å bruke all sin gass til å produsere Hydrogen. Hva vil aksjekursen kunne ende på ? Presiserer OM de skulle få tillatelse. Så ikke kom med noen svar som sier at de aldri får det. Kunne tenke meg å høre svar fra alle men spesielt Pu, Steve Chris......
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 23:06 3635

Høyst merkelig at ingen er bekymret over at Quebec satser på grønn hydrogen og attpåtil ser på grønn hydrogen som et konkurransefortrinn i forhold til blå hydrogen når provinsen nå skal konkurrere med Alberta på hydrogenmarkedet. Selv ville jeg vært bekymret hvis jeg var Qec aksjonær. Et lite tankekors, kursen ville nå vært godt over 5 kroner hvis satsingen gjaldt blå hydrogen. Jeg ville også vært bekymret over forbudet som fortsatt eksisterer til tross for at mange synes å ignorere dette faktum og skriver som om alt er greit.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
dno corelli
03.01.2021 kl 23:54 3512

Vi får nå se hvem som får rett. Oftes vinner penger over alt annet :) blir nok blått i Quebec også skal du se.. nytter ikke å kjøre provinsen på ræva, og ikke ha penger til å starte med grønn hydrogen i det hele tatt. Tenk å være nesten grønn, med lommeboka full av gryn, nok til å bygge det fremtiden engang trenger, når den tid kommer. Samme i norge, skal vi bli grønne trenger vi olja, for det koster i en overgangsperiode...det er vel kanskje vanskelig å innse blandt MDG tilhengere, men det er vel kanskje derfor de ikke får bestemme :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
04.01.2021 kl 00:00 3486

"Investments of $213 million are planned to support the emerging renewable natural gas sector, and $15 million will be invested to support the green hydrogen sector in its development and search for innovation. Québec’s first green hydrogen and bioenergy strategy will be presented in 2021 and will aim to position Québec as a leader for the future. The government’s ambition is for Québec to be recognized worldwide for its green hydrogen, as it already is for its clean electricity."
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
uptrade
04.01.2021 kl 00:07 3461

Grønn hydrogen har vel eksistert i mange år, men det er nok en grunn til at det ikke har tatt helt av.

Det med elbiler er en vits for oss som bor på landet og har gjerne 2-3 tonn på kula.

Hydrogen er så lite utbygd fordi det koster store summer å produsere, så staten vil nesten ikke subsidierer det, fordi det koster mye mer enn det smaker.

OM blå hydrogen fra naturgass, koster 1/2 - 1/4 i forhold, så vil det nok få snøballen til å rulle litt raskere, slik at det kan bli mye mer utbygd og ikke minst, gir samme effekten som diesel/bensin bil.

Jeg gidder ikke å sitte på en ladestasjon midt i Europa, 30 minutter hver 2.nd time, for jeg skal frem.

Edit:
Den dagen det kommer elbil kjører non-stop 40-50 mil med 2,5t på kula, lader fullt batteri på 5 minutter og koster under 600K ny, DA skal jeg kjøpe meg en el-bil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
dno corelli
04.01.2021 kl 00:26 3394

https://www.world-energy.org/article/14978.html

Da er gass + Hydrogen = sant , får bare håpe Quebec ser det samme og ikke blir holdt tilbake lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
dno corelli
04.01.2021 kl 00:31 3386

https://fuelcellsworks.com/news/uk-winlaton-pioneering-hydrogen-energy-pilot/

Blir stort dette snart :) blue hydrogen
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 00:32 3381

Provinsen er ikke kjørt på ræva som du hevder. Fra 2020 til 2030 skal Quebec investere MILLIARDER i elektrifisering av transportsektoren.

https://www.greencarcongress.com/2020/11/20201117-quebec.html?fbclid=IwAR34narCExSUe3Nu19yuc2VI57iD
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
dno corelli
04.01.2021 kl 00:36 3368

Blått blir nok transitt periode :) https://www.equinor.com/en/what-we-do/hydrogen.html

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.oxfordenergy.org/wpcms/wp-content/uploads/2020/06/Blue-hydrogen-as-an-enabler-of-green-hydrogen-the-case-of-Germany-NG-159.pdf&ved=2ahUKEwjY2PLb9oDuAhVnxIsKHfnCDowQFjABegQIDhAB&usg=AOvVaw2KceVSXEIRX-BLB6ON1-mC

https://www.google.com/amp/s/www.greentechmedia.com/amp/article/europes-green-hydrogen-revolution-is-turning-blue

Her er det bare å stålsette seg, og holde på aksjene..

https://www.iea.org/commentaries/the-clean-hydrogen-future-has-already-begun

Blue hydrogen to narrow the gap.... det er det som blir overgangsfasen PU. Så er spørsmålet om qec klarer å henge seg på, sammen med Quebec. Her er det mye å tjene på å gå for minste motstands vei, og komme godt ut av det mot grønn hydrogen. Hvem tror på dine dommedags profetier?? La oss se nå, og heller la diskusjonen om hvem som hadde rett vente til 2022 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 00:49 3330

Samtlige dine linker har nada med Quebec å gjøre. Quebec har truffet sitt valg. Her skal få du en link som er direkte relatert til Quebec som en verdens største produsenter av vannkraft og hvilket konkurransefortrinn dette gir i produksjon av grønn hydrogen.
https://financialpost.com/technology/green-or-blue-quebec-eyes-overtaking-alberta-to-emerge-as-canadas-hydrogen-hub
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
dno corelli
04.01.2021 kl 00:54 3311

Pu. Det du referere til sitere jo gass:
Injection of more than $550 million to reduce GHG emissions from heating residential, commercial and institutional buildings by 50%. This target will be achieved in particular through optimal complementarity between the electricity and gas networks and the use of dual energy, energy efficiency, the conversion of fuel oil to electricity and the use of renewable natural gas and other renewable energy sources.

213m$ til gassektoren.: Investeringer på 213 millioner dollar er planlagt for å støtte den nye fornybare naturgassektoren, og 15 millioner dollar vil bli investert for å støtte den grønne hydrogensektoren i utviklingen og jakten på innovasjon
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 01:02 3296

Legg merke til blå hydrogen ikke er nevnt mens investeringer i grønn hydrogen beløper seg til $15 millioner. Interessant også å se at MILLIARDER pumpes inn i elektrifisering av transportsektoren mens naturgass og grønn hydrogen tilgodeses med millioner. Tydelig hva som prioriteres frem til 2030 selv om man har et uttalt mål om at Quebec skal bli like verdenskjent for grønn hydrogen som for ren elektrisitet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
XL2016
04.01.2021 kl 01:03 3290

Utdrag

If all the fuels consumed (and imported) in Québec, i.e., 369,000 barrels/d, were replaced with their equivalent in hydrogen (the conversion factor is 47.3 kg/barrel), 17.454 T/d of hydrogen would have to be produced, which represents an annual production of approximately 6.37MT. In fact, given the comparative efficiencies of gasoline and diesel engines (35% and 42%, respectively) and a PEM fuel cell (~50%), approximately 20% less hydrogen would have to be manufactured, for a total of 5.1 MT. This would require an electrolysis capacity of about 34 GW and an energy consumption of close to 300 TWh, i.e., almost double the production capacity of Hydro-Québec. At CAD $1500/kW, the investment required would be CAD $47 billion.
In Québec, eliminating greenhouse gas emissions in the chemical (including cement plants) and manufacturing industries, which account for nearly 20% of the total gases emitted, is more complex and time-consuming than the decarbonization of mobility. The petrochemical and steel industries, two important economic sectors for Montréal and Québec as a whole, are big CO2 emitters that are concentrated on a few sites. Their complete decarbonization would be difficult but, on the other hand, the CO2 could be captured at the source and recovered. This is the innovative approach undertaken by CO2 Solutions with Parachem in east-end Montréal as part of the Valorisation Carbone Québec program. A pilot capture unit developed by CO2 Solutions and sized for 10 T/d of CO2 was successfully tested on the stack of one of the furnaces. This capture technology costs much less than competing technologies (CAD $28/T) and is therefore ideal for demonstrating
the technical and economic feasibility of transforming CO2 into everyday products, testing technologies, determining the criteria for industrial scale-up, and developing unique expertise in green chemistry. It could prove to be a key asset in the decarbonization of the entire industry. To this end, the establishment of a technology platform demonstration site involving both academic scientific expertise, industrial expertise, and government funding is an option that is worth seriously considering.

https://transitionenergetique.gouv.qc.ca/fileadmin/medias/pdf/expertises/Executive-summary-study-potential-Quebec-hydrogen-sector.pdf

Det ikke kun EN løsning for Québec
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Gassass
04.01.2021 kl 01:05 3285

“(Bensin) industriens hydrogenhype-maskin er i full gang…. Mens hydrogen blir presentert som et klimainterapi, har samordnet lobbyvirksomhet fra gassindustrien sørget for at Europas mye hypede 'hydrogenøkonomi' i det minste de neste avgjørende tiårene vil bli drevet av hydrogen laget av forurensende fossile brensler i stedet for fra fornybar elektrisitet , ”Ifølge Corporate Europe Observatory, en uavhengig forskningsgruppe som avviser finansiering fra EUs institusjoner og selskaper.

Hydro-Quebec hevder også at utslipp fra bruk av naturgass kan gjøre blå hydrogen mindre attraktivt over tid.

"Blå hydrogen er ikke en bærekraftig vei og bør bare være en midlertidig løsning," bemerket Côté.

I Alberta forventes hydrogensektoren i mellomtiden å puste nytt liv i naturgassektoren, sannsynligvis akselerere utvidelsen av den fremvoksende karbonfangstindustrien og gi sårt tiltrengte nye ansettelsesmuligheter til høyt kvalifiserte arbeidstakere i den slite olje og gass. industri.

Men når det gjelder klimagevinster, er ikke alt hydrogen skapt like, sa Simon Dyer, viseadministrerende direktør for Pembina Institute, i en rapport tidligere i år. Før det tar langvarige beslutninger om hydrogenens rolle for å avkarbonisere økonomien, er det viktig å forstå at karbonintensiteten til hydrogen avhenger av hvordan det produseres. Og akkurat nå er bare en liten brøkdel av hydrogenet som produseres i dag lav- eller null-karbon, ”sa Dyer.

Så Quebec vurderer altså blå hydrogen som midlertidig løsning, se avsnitt lengre oppe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
dno corelli
04.01.2021 kl 01:08 3275

Hydro-Quebec, en sak om et grønt hydrogen selskap i Quebec..hva trodde du ville stå der?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 01:12 3266

For Alberta, ja. Men ikke for Quebec. Her har politikerne allerede truffet valget og valgt bort blå hydrogen til fordel for grønn hydrogen. Men uansett er skiferutvinning forbudt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 01:19 3238

Dette er noe myndighetene går for. Legg merke til blå hydrogen ikke er nevnt mens investeringer i grønn hydrogen beløper seg til $15 millioner.

https://www.greencarcongress.com/2020/11/20201117-quebec.html?fbclid=IwAR34narCExSUe3Nu19yuc2VI57iD
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 01:22 3222

gjeeesp
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Gassass
04.01.2021 kl 01:29 3207

Det haster å utvikle hydrogen og andre miljøtiltak for å skape både arbeidsplasser og inntekt til staten. Mange er arbeidsledige og pandemien har ikke gjort det bedre. Oljeselskapene går over ende hvis ikke noe skjer raskt, og omstiller seg. Quebec har ikke råd til å produsere hydrogen fra vannkraft ennå, det er selvmord! Det koster nesten fem ganger så mye å produsere grønn kontra blå hydrogen. Det blir altfor dyrt, og i tillegg skal selge dette videre, bare glem det! Skal Quebec sitte å se på at Alberta tjener penger på blå hydrogen, mens de selv går med underskudd?
Med clean - tech, carbon lagring i tillegg, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at Qec får gjennomslag for pilot og derpå hydrogenproduksjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
XL2016
04.01.2021 kl 01:32 3203

Det er klart det vil forskes på flere Hydrogen tilnærminger. Elektrolysen vil være en av dem, men som det står her:

In short, Québec's goals for hydrogen may appear similar to the other provinces, but it too has unique market opportunities which the National Hydrogen Strategy needs to accommodate.

https://www.mondaq.com/canada/oil-gas-electricity/1014158/canada39s-national-hydrogen-strategy

Så gjenstår det å se om AEQ ( m/bl.a Questerre ) med sine teknikker og teknologier de har klart for bruk nå, med Carbon avtrykk lik sol- og vindkraft ( uttalt av Eric T, vil kunne bidra med svært rent og billig blå hydrogen til satsningen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Gassass
04.01.2021 kl 01:33 3198

the Minister says that the government doesn't have a color preference, and is quoted in the Globe and Mail as saying “I’m not going to choose amongst my children. I would make the argument that what matters here is lowering emissions.” "
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
sigj2
04.01.2021 kl 07:12 2977

Olja går en smule bannanas

Bra for Kekk 👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 07:23 2934

PU, du er ikke aktionær i QEC, så du skal netop ikke bekymre dig så meget om det, at du behøver skrive side op og ned om selskabet 😉 men blå hydrogen er vejen frem også i Quebec 👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
04.01.2021 kl 07:24 2930

Kunne vært fint med en midlertidig nedgang til krona så jeg kunne fått fylt på 450.000 aksjer til 😉 har lyst på et rundt tall 😁😁 men er nok bsre en vi nå så får nok ikke flere......
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Vestjyden
04.01.2021 kl 07:38 2882

Hvad var relevansen i dette, i forhold til Qec!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare