Villdyret våkner II

MorganKane
REC 30.12.2020 kl 11:30 28388

Polysilprisene øker. Jeg er rimelig sikker på at med Biden i føringen vil amerikansk polysil på nytt bli eksportert til Kina. Uten tariff og med karbonpremie.

http://pvinsights.com/indexWap.php


Spesielt siden polysil, I hvertfall på mellomlang sikt, kan bli mangelvare.
https://www.pv-tech.org/news/daqo-secures-last-polysilicon-supply-deals-as-technically-sold-out-for-next-two-years

Jeg tror derfor polysilprisene vil fortsette oppover.
Ikke selg REC for knapper og glansbilder! REC vil gå langt i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2020 kl 17:49 9302

Han mente nok ACC. Er nok mange med meg, som eller ikke helt forstår at en av fremtidens løsninger, er lagring av dritten i gamle oljebrønner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Mossegutt
31.12.2020 kl 17:57 9273

Har ikke sett det, men høres ut som ACC.
Alt «grønt» er nå hot, inkuldert Aker Carbon Capture, og trolig er det fremtiden, så jeg er positiv til aksjen.
Men til markedsverdi 10 Mrd før de knapt har etablert seg og kommet ut av startblokkene, det er jeg mer skeptisk til?

Men nok om ACC, fra min sin side var det kun for å belyse at mange selskap er priset stivt på kun forventninger flere år frem.

Så hvorfor ikke REC ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ta invest
31.12.2020 kl 18:42 9166

Da vil mossegutten bli millionær i løpet av 2022
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2020 kl 19:24 9087

REC Silicon sin tid vil komme. Markedet trenger bare en bekreftelse på at ML skal opp igjen og at REC virkelig skal bli det maskineriet vi longs mener den er rettet til å bli. Fordelen med at markedet fremdeles ikke har helt sett verdien i RECSI er at vi fremdeles har tiden til å akkumulere mye mer aksjer i mellomtiden.

Både macro og micro nivå tyder på at 2021 kommer til å bli en fantastisk år for aksjen. Det at vi avslutter på 16.10kr ser jeg veldig optimistisk til og ser frem til veksten vi kommer til å ha i fremtiden. En ting er sikkert, gitt at REC Silicon fortsetter å levere med all informasjon vi vet hittil, så kommer markedet før eller senere bli nødt til å prise selskapet i forhold til assets, knowhow, patenter, kontraktsverdier og fremtidig inntjening. Den tiden er verdt å vente på, for vi vet egentlig aldri når markedet virkelig får opp øynene og 2020 ser ut som peanøtter i forhold til hva som kommer i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2020 kl 21:44 8879

Husk at også REC var en kjempeboble før den sprakk så det sang i 2008. Mange har brent seg, og da skal det litt til at etterlevningene etter en sånn gedigen supernova skal klare å få momentum til en ny boble igjen. Derfor ser vi andre, yngre selskaper priset urettferdig høyt i forhold til REC. Men momentum har begynt å ta seg opp igjen, så denne har mulighet til å stige videre. Neppe noensinne til de 3.000 kr pr aksje i sine glansdager, men en sunn og god verdisetting bør vi kunne forvente etterhvert. Det gjør i hvert fall jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.01.2021 kl 03:05 8632

Tror det er mange her inne som ikke har sett Recs stup fra 2008,mange kontrakter den gangen som ble kansellert i tur å orden.Mcap på ca 150 millarder på topp før den stupte omtrent til 0 så interessant å se nye Nick hause over en lav sko.
Har aksjer kjøpt gunstig i høst så er glad for oppgangen,men enkelte kauker noe inne i helvete her,sikker på ditt sikker på datt skulle tro det sitter ubrukelige folk fra meglerhus her,hehe
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
rukmini
01.01.2021 kl 08:11 8478

Den her skjønte jeg ikke helt.. Grunnen til at kontrakter ble kansellert og at kursen stupte er vel ganske kjent. Politikk var vanskelig for REC å kontrollere.. Mcap på 150 milliarder tidligere sier vel litt om potensiale (selv om man tar høyde for splitt fra Solar og at det var en for høy prising). Prisen nå er 5 milliarder og da har man fortsatt 2 fabrikker som har en replacement cost på 3 ganger det. Pluss JV i kina og i tillegg potensiale som ligger i de nye avtalene.

Så jeg vil våge å påstå at du er på feil grønn aksje om du skal snakke om hausing. Da er det ganske mange andre å velge av med urealistisk prising. REC må opp i nærmere 50 før man kan snakke om fair value..
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
01.01.2021 kl 09:49 8037

Det blir alltid ueniger å hausing blabla! mange har brent seg tidlegere, men siden da har produksjonskostnaden gått betraktelig ned.
politikken har blitt bedre, å store prosjekter er satt igang;) At REC har sine beste å begynnende glansdager igang er ingen tvil om:)))
Så kurs opp til femtilappen er bare begynnelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.01.2021 kl 15:33 7579

Snakker om pris før oppstart, 20 40 100 kr på kort sikt,vet vel den kommer jeg å men tror det tar noe lengre tid en hva enkelte predikere her,de første sikre spådommene har jo bomma alt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
stockwalker
01.01.2021 kl 16:57 7346

Hei, hvordan virker det nye mutantviruset , øket R tall, inn på analysene som postes her?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
01.01.2021 kl 17:31 7207

Hehe. Er det ikke det ene, så er det det andre.
USA skal satse stort på både solar og batteri - mutanter eller ei.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.01.2021 kl 21:20 6870

Her er den politiske risikoen. Valget i USA kommer til å bli forkastet og det må nyvalg til

Republikanerne tvinges til å velge side. Trump har slått Obamas 12 årlige rekke som USAs mest beundrede man, med 18 % av stemmene ref. Gallup, Biden med 84 millioner stemmer i valget, fikk bare 6 %.

De som ikke stemmer for, får en politisk død-
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
01.01.2021 kl 21:45 6787

För några år sedan hade jag tro på att Indien skulle bli en marknad med potentiella kunder till REC.
Det tog nog två år längre än jag trodde men nu är det på gång. Med tull på celler finns en god möjlighet att wafers och celler börjar tillverkas i Indien

https://www.google.se/amp/s/www.thehindubusinessline.com/economy/proposed-new-tariffs-on-import-of-solar-cells-modules-a-positive-for-the-sector-brickwork-ratings/article33460744.ece/amp/

Idag finns det 0 tillgängliga marknader för REC.
Snart är 🇺🇸 🇮🇳 🇪🇺 🇨🇳 marknader med kunder som vill köpa 🤑
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Fullkasse
02.01.2021 kl 00:38 6455

Den som investerer riktig får mere igjen enn det man har betalt . De som har invistert i rec den siste perioden har fått meget godt ut av invisteringen . Og ja man kan kanskje argumentere for st rec ikke skulle ha steget så mye men det har den gjort . At man ikke aksepterer det er noe helt annet
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
02.01.2021 kl 16:56 5835

Dette blir er veldig spennende år. Group 14 skal starte opp allerede i 1 kvartal. Violet power kommer etter i 3/4 kvartal.

Group 14:
Graphite has met its match

SCC55™ has five times the capacity and affords up to 50% more energy density than conventional graphite for Lithium battery anodes. It’s unique hard carbon-based scaffolding keeps silicon in the most ideal form – amorphous, nano-sized, and carbon-encased. The result is the best-in-class anode material that exhibits outstanding first cycle efficiency and long life upon Li-ion battery cycling.
Stable and flexible, SCC55™ delivers

Designed to shape the leading edge of what is possible with lithium-ion, our hard carbon-based scaffolding is a silicon-dominant composite, composed with amorphous, nano-sized silicon. Drop-in ready, SCC55™ consists of integrated intra-particle void space, with low surface area and is made with readily available, non-exotic, ultra-high purity materials
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 19:34 5468

Om det kommer melding som bekrefter oppstart av ML betyr det at man innen 1-1,5 år kan forutsette en EBITDA på omtrent 150 mill usd per år for ML og Butte tilsammen. Dette burde rettferdiggjøre en kurs etter mine beregninger tett oppunder 50 kr. Dersom ting går bra burde man forvente at kursen etterhvert kan forsvare investeringskostnaden ved de to fabrikkene. Da snakker man om en kurs på rundt 80 kr. Dette er gitt de store investeringskostnader for slike fabrikker heller ikke spesielt høyt. Skal man
kreve avkastning på den investerte kapitalen må man en del høyere. Men, alt dette er avhengig av at REC viser at de er istand til å tjene penger. Dersom de lykkes er vil en fair prising tippe 100 kr i løpet av 3 år. Dette er fullt ut mulig, men det kreves dyktig lederskap for å omsette den historiske muligheten de nå har til suksess. Blir batteridelen suksessfull aner ikke jeg hvor høyt dette kan gå. Normale analyser er vanskelig å anvende på den situasjonen REC er i. Det kan bli himmel eller helvete, men det er store muligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 20:13 5356

Jeg tror ikke vi må vente alt for lenge til før vi får melding og mer informasjon rundt oppstart av ML. Tidligst på mandag, senest innen kvartalet er over, i følge TT, President & CEO i REC Silicon. Korriger meg hvis jeg husker feil nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
BIF78
02.01.2021 kl 20:57 5231

Jeg er ret enig i din vurdering af ebitda og kurs. Men jeg mener, at det blev meldt ud enten ved emissionen eller ved Q3 præsentation, at ML ved 75 pct produktion giver 100 mio usd i ebitda. Mener at det er med omkostninger på 10 usd pr. kg. Ved 100 pct produktion er det tidligere meldt ud at ML vil have omkostninger på 6-7 usd pr kg og dermed betydelig højere ebitda. Spørgsmålet er blot, hvor meget højere og hvad er mindre omkostninger betyder. Det kan jeg ikke umiddelbart regne ud.
Så må vi forvente Butte kan indbringe ca 50 mio. Her blev også meldt ud, at ved få investeringer, så kan Butte udvides og tjenes mere.
Det er blot ment som indspark til dit fine indlæg, men også hvorfor jeg tror på kurs over 100, hvis/når ML åbner helt op.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 21:25 5151

Takk for din reaksjon Bif. Mitt anslag er konservativt gitt at man lykkes med å starte opp ML og legger til grunn en EV multiplikator omtrent på gjennomsnittet av bransjen. Men, det er såpass mye usikkerhet at vi kan bomme.
Imidlertid tror jeg at usikkerheten er på oppsiden. Spesielt vet vi enda ikke hvor profitabel batteridelen kan bli i starten. Men over tid må man regne med at også batteridelen kommer til en slags normalprofitt. Om en EBITDA (også som en tilnærming på cash flow) blir stabil over tid på mellom 100-200 musd er det også sannsynlig med utbytte etterhvert (4-5 %). En situasjon hvor REC også genererer betydelige overskudd blir også en refinansing av obligasjonslån til betydelige bedre betingelser en enkel operasjon. 100 kroner er derfor ingen utopi i løpet av noen år. Å bygge nye fabrikker ville koste minst 30 mrd kr (80 kr per aksje). Samtidig vet vi den politiske situasjonen preges av betydelige medvind med f.eks. Biden og EUS taksonomi..... dette blir særs interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 22:33 4965

Politikk i 2008?nei det var finanskrisa med Lehmann broders i spissen som rista værdensmarkedet,da starta Rec nedturen å resten av markedet fikk seg en real dupp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
xray292
03.01.2021 kl 01:53 4568

Synes jeg du var litt forsiktig med dine prediksjoner. Bygg og anlegg ved Butte og ML har en sammenlagt verdi på rundt 20 milliarder kr. Dette alene fordelt på antall aksje utgjør ca 50 kr. Så teknisk sett burde vi se 50+ når driften ved ML er gjenopprettet. Ila 3 år så forventer jeg at kursen går opp til 150-200kr dersom alt går etter planen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
03.01.2021 kl 10:26 4201

Jeg tenker kursen vil bevege seg raskt mot 80,- kun basert på fabrikkenes verdi (erstatningkost) i det raskt voksende markedet.

Jeg så Arne Fredly på Hegnar. Han var litt overrasket over markedet: det skiller per nå i liten grad mellom en ide og reelle verdier. Det kommer til å endre seg, og REC har reelle verdier så det monner.

De er faktisk priset til 1/5 av erstatningkost av fabrikkene de eier. Det er smått utrolig at det er mulig, når man vet at de har signert 2 kontrakter med selskaper i verdens og USAs raskest voksende bransjer: solar og batteri.

Aksjeanalyser spår flerdobling i perioden januar - mars, og jeg tror de får rett. Biden settes inn 20.1

Meldinger om oppstart av ML bør sende REC over 100,
som tilsvarer 37 milliarder for hele selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 12:05 3926

Nettopp det som er så betryggende med å være aksjonær i RECSI. Vi har verdier i fabrikkene, patenter, teknologien, etc..
Dreiningen i fokuset på det miljøvennlige er siste brikken som legges. Store "grønne" fond har kjøpt seg inn og det er nok bare begynnelsen.
Hold på aksjene, denne skal betydelig opp og det kan gå styggfort med dei rette triggerene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 12:17 3868

Det har vel vært postet tidligere, men for de som evt. ikke fikk med seg at RECs batterpartner ansetter er det en link her som viser at det er spennende saker på gang i Moses Lake.
https://www.optresume.com/group14-technologies-jobs
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
BIF78
03.01.2021 kl 12:53 3773

Det er meget fornuftigt, at være konservativ. Og du har helt ret i, at batteridelen skal med regnes på sigt og det skal Yulin også, selvom det er meget usikkert, hvad der sker der. I sidste ende så taler det hele for, at den procentvise fremgang, som var i 2020, med meget stor sandsynlighed også kan komme i 2021 og fortsætte de kommende år. Opstart ML og så vil det komme til, at gå stærkt.

For mig står REC som en af de allermest spændende aktier de kommende år og den som jeg er vægtet mest i.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 13:50 3599

Jeg tror at REC Silicon kommer til å fortsette å vokse mer år til år de neste årene og virkelig bli et beist innenfor fornybart.

Det vi venter på først og fremst er å få prising basert på assets. Bare her har vi en potensial for 5-6X av dagens kurs!
Deretter en prising basert på fremtidig inntjening (da kan vi begynne å se mer på hvor mye ML, Butte og Yulin omsetter for, fremtidig ekspansjon, teknologisk skille mellom REC Silicon vs konkurrenter).
Til slutt venter vi på utbytte underveis. Jeg tror ikke det vil være noen utbytte de nærmeste årene, men det er helt i orden, ettersom de neste årene vil være en vekstfase for selskapet likevel. Covid-19 pandemien har kun fremskyndet det som alltid var ment for å skje; fossilt ut, fornybart inn.

Ting REC Silicon har gående for seg selv:

- Verdensledende innenfor sin bransje. Blant de største i verden og størst utenfor Kina.
- Høy grad av ren og bærekraftig polysilicon som blir produsert langt mer miljøvennlig enn alle andre selskaper
- To av tre fabrikker REC Silicon har eierskap i er lokalisert i USA. Etter 20.01.21 tiltrer Biden som president. Biden skal investere 2.000+ milliarder USD i fornybart.
- Selskaper i USA satser ekstremt sterkt på fornybart, f.eks. G14, VP. Her vil det også komme flere aktører inn på bildet. Dette ganger REC Silicon direkte positivt.
- Markedet er ENORMT. Fabrikker vil begynne å bli bygd opp i verdensbasis de neste årene. Vi ser eksempler på dette allerede nå. Som verdensledende, med 30 + års erfaring, know how og kunnskap selskapet har opparbeidet gjennom årene har REC Silicon et stort forsprang på alle andre.
- Mulighet til å kjøpe seg opp i Yulin til 49%. TT (President & CEO of REC Silicon) mener at know how skal være nok, men selv en liten emisjon kan være bra her.
- Nye eiere på banen. Røkke kjøpte aksjene sine for ca 1.33kr for under et år siden. Han har nesten 15-16x sin investering, men istedenfor å selge seg ut valgte Aker å investere 300M kroner til. Aker Horizons vurderer å ta REC Silicon inn i Horizons porteføljen, noe jeg mener vil styrke hele porteføljen, ettersom Aker CC og Aker WO ikke har like mye av det grunnleggende på plass som REC Silicon.
- Momentet er endelig positivt igjen, etter så mange tøffe år. REC Silicon var nær randen av konkurs pga. politisk konflikt mellom USA og Kina. I tillegg til det opererte de med å satse på grønt, 20 år for tidlig, mener jeg. De siste 2 årene derimot, så har jo vi alle sett veksten de fleste grønne selskaper har hatt. Dette er fordi det foregår en politisk skifte i verden. Hele verden satser grønt nå!
- 1 milliard kroner som per nå blir brukt på å gjenåpne ML og andre satsninger for selskapet. Jeg støtter gjerne flere emisjoner i fremtiden! Penger for selskapet er verdt en ørliten utvanning på aksjer).

For at REC skal bli et tresifret utbyttemaskin så tror jeg at disse kriteriene må fortsettes å satse på:
- Grønn satsning må fortsette. Hvis verden plutselig bestemmer seg for å satse på noe annet, kan det gange dårlig for aksjonærer (svært lite sannsynlig)
- USA må bygge et lokalt infrastruktur som støtter fornybart satsning, fremfor å la Kina ta hele markedsandelen for fremtidens olje (svært sannsynlig, spiller ingen rolle om senatet er kontrollert av Republikanere eller Demokratene, amerikanske politikere er nødt til å skape arbeidsplasser internt i landet.
- At det er økonomisk lønnsomt å drifte de ulike fabrikkene (svært sannsynlig, subsidier er en mulighet under 25-30% kapasitet fasen, samt at prisene på silicon vil endres fremover, tror jeg).

Hva er det som er største utfordringen til REC Silicon:
- Selskapet blir straffet på grunn av sin historikk og folk (vi har noen av disse på forumet) tror at prisøkning kun er midlertidig, også faller det ned igjen (Denne vil jeg argumentere ekstremt sterkt i mot. Riktig tidspunkt for å shorte REC Silicon har vært de siste 10 årene og ikke nå som selskapet blomstrer på både macro og micro nivå. Fonds øker, DnB øker, Aker øker, topp 50 øker, jeg har doblet min investering fra 500K opprinnelig, til 1M, til 1.5M og nå snart 2M, SoftOx får vente. All inn på RECSI og TSLA for nå).
- Uvitende aksjonærer. Som behandler REC Silicon som om det er Gjensidige, fremfor å se på det som NIO eller TSLA for 1-2 år tilbake. De ser kun på profit loss og klarer ikke å sette sammen det store bildet (Se på verdensbildet: macro og organisasjonsbildet for REC Silicon: micro, hvilken retning verden er på vei til og hvor sterkt fundamentet til selskapet er for fremtidig suksess).
- ML blir ikke gjenåpnet, krever mer i emisjon (Det vil bli gjenåpnet, det kan muligens kreve mer emisjon for å få det tilbake til 100% kapasitet, men dette er lenger frem i tid og kan hende dette ikke forekommer).
- G14 og VP er de eneste kontraktene REC Silicon kommer til å ha (Dette vil nok aldri skje. Det kommer til å komme flere kontrakter både fra USA og EU land til REC Silicon, da sektoren er så stort).

I morgen blir første børsdag for 2021. Jeg gleder meg! Uavhengig av om vi fortsetter veien oppover, går sidelengs eller ned på kortsikt (tror den vil fortsette opp personlig), så tror jeg utelukkende at 2021 kan gi større avkastning en 500% som 2020 ga. Hvis bare assets blir inkludert i Mcap til RECSI så får vi den 500% opp allerede i morgen. Her er det bare å glede seg for alle triggerne som bare ligger og venter samt triggere vi ikke er klare over ennå.

Stol på meg når jeg sier det; denne aksjen bør du ha i porteføljen din hvis du skal være long eller swing trade. Hvor stor andel av porteføljen det skal stå for er helt opp til deg. Personlig elsker jeg å investere i selskaper som TSLA, RECSI, SoftOx, AMD osv. da avkastningen er så vanvittig stor. Kan denne gå ned? Absolutt, i teori kan alt gå opp og ned. Tror jeg at den vil gå ned? Jeg har satset 2M de siste 3-4 månedene på at denne skal flerdobles hvert eneste år fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 14:08 3520

Man kan være enig i at 2021 blir et spennende år.
Jeg antar at det er relativt sikkert at aksjen skal inn i hovedindeksen, i mars er det vel. Med det momentumet aksjen har kan inntreden tilbake inn i hovedindeksen forsterke kjøpepress allerede i god tid før mars. Det kan til og med være at den stikker nordover allerede i Norge. Her vil nok mange være posisjonert før de ulike tiggerne utløses.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 16:59 3192

Det er så rart med det, men jeg savner faktisk Nemesis ( hevneren ) på disse trådene !

Men han er vel opptatt med å telle penger på Saga Pure nå tenker jeg.

Han gjorde jo en genistrek som ansatt Bjørn Simonsen da, det skal han ha !

Ønsker han lykke til og håper han har andre ting drive med nå !!


Godt Nyttår, kjære REC aksjonærer, dette blir et knallår for oss som sitter tungt i REC.



Ærbødigst Bybonden....
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
xray292
03.01.2021 kl 17:59 3022

Innlegget er slettet
Nå ble jeg skikkelig "lei meg".
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare