QFR-tråd 2021


Året nærmer seg slutten og vi kan se frem mot et spennende år 2021. Jeg oppretter en ny tråd nå slik at den på plass på starten av det nye året.

Hvilket tilbud kommer Rieber til å gi til de andre aksjonærene for deres aksjer? Rieber har jo minst 50% eierandel som sitt uttalte mål. Jeg tror at aksjen kommer til å være dyrere ut over året. Det kan derfor være interessant for Rieber å gi et godt tilbud nå.



Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare

Har ikke akkurat inntrykket av at han bruker særlig mye tid på QFR. Mye har skjedd i selskapet, men kursmålet hans er vel fremdeles det samme.

Kom inn her på 9,70. Den har gått fra 9,36 til 10,45 i dag. Er det noe på gang?

På gang fikk nå bud på 14.50kr og sa nei.
Q Free er motsatte som Norwegian😊

Når budet blir avslått og ikke er reelt i kroner og øre er jo ikke nødvendigvis verdien 14,50 på grunnlag av det. Vil et bedre bud være på trappene, eller venter vi på nyheter av andre slag?

Høyeste sluttnotering på over 5 år i QFR i dag :)

Ja, da ble det 1.plass på vinnerlista på en blodrød børsdag...

Enig med dere som setter spørsmålstegn ved Kongslie i SpareBank 1 Markets. Når han dekker selskapet, er det svakt å ikke komme med en oppdatert analyse nå som det virker helt opplagt at Volldal har snudd og spisset skuta på imponerende vis. Kan det kanskje tenkes at SpareBank 1 Markets/Kongslie er hentet inn i en rådgivende rolle av potensiell(e) kjøper(e)? Selvsagt kun ren spekulasjon fra min side, men SpareBank 1 Markets er vel på den annen side eneste meglerhus som dekker Q-Free.
Redigert 11.05.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare

Det har vært litt stille her på forumet rundt Q-free de siste dagene. De fleste som er langssiktig er antakelig tilfreds med utviklingen.

Framtidsutsiktene har vel aldri vært bedre enn nå. Q-free har kommet langt i omstruktureringen. Marginene er på vei opp. Det satses på en endret kontraktsform med "gjentakende inntekter". Bidens infrastrukturpakke vil antakelig bidra til at flere delstaater kan ruste opp sin infrastruktur. Ordreboken er full og det har kommet et første ikke bindende bud fra et selskap i USA på 14.50 per aksje som Rieber har avvist høflig. Rieber bygger stein på stein og har gjort en imponerende jobb med omstillingen, spesielt de siste to årene. Etter at de kjøpte aksjeposten ti Kapsch i slutten av 2020 har Rieber de siste månedene holdt seg på 45,27%. Hvilket tilbud vil de gi aksjonærene når de overskrider grensen på 50%? Her kan det skje mye på kort tid.

Jeg antar også at Q-free nå er interessant for flere aksjefond. Min anbefaling er det samme som før. Hold på aksjene.

"Leading the way".

Ja, det meste synes nå å ligge tilrette for mer Q-Free suksess Hansemann.

Mer tekno magi fra Q-Free. Mer fleksibelt, mindre hardware, billigere.

Har Q-Free kanskje en av bransjens stor stjerner i Tom Stiles, ATMS sjef og initiativtakeren til "Free the MIBS"?


Q-Free releases Kinetic CV connected data solution, the latest application in its Kinetic Mobility suite of traffic management tools

Press Release
12 May 2021

With no hardware installation and simple flip of the switch installation, agencies immediately gain access to streams of low-latency, high-quality data to manage intersections now and in a fully connected world.
...
Kinetic CV delivers data through a single centralized system rather than at each individual intersection, while still delivering incredibly low latency of less than 250 milliseconds. Q-Free’s Executive Vice President of ATMS Solutions Tom Stiles says Kinetic CV will solve the problem of capturing and managing diverse intersection data effectively and efficiently. “As the traffic management world becomes increasingly complex, we’re making it simpler,” he said. “Delivering and pushing out near real-time, comprehensive data in a centralized and manageable format is key to successful traffic operations. Kinetic CV is the key that unlocks that promise.”
...
“We believe center-to-center systems are the future,” said Stiles. “Like all products on the Kinetic Mobility platform, we designed Kinetic CV to let our customers decide when they need it and how to deploy it; rather than the scenario agencies often face of being forced to buy a product that doesn’t address their unique situation, simply because the vendor packages it into a one-size-fits-all product. We are happy to be leading the charge.”

https://www.q-free.com/q-free-releases-kinetic-cv-connected-data-solution-the-latest-application-in-its-kinetic-mobility-suite-of-traffic-management-tools/
Redigert 13.05.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare

Den nyheten på hjemmesiden la jeg faktisk ikke merke til. Uten å ha inngående kunnskap til softwareløsninger som omtales er jeg sikker på at behovet for traffic management er økende. Jeg antar at myndighetene i bl.a. storbyer på mange flere områder vil "kommunisere" med ulike trafikkanter i fremtiden og Q-free kan skreddersy løsninger.

Den nyheten på hjemmesiden la jeg faktisk ikke merke til. Uten å ha inngående kunnskap til softwareløsninger som omtales er jeg sikker på at behovet for traffic management er økende. Jeg antar at myndighetene i bl.a. storbyer på mange flere områder vil "kommunisere" med ulike trafikkanter i fremtiden og Q-free kan skreddersy løsninger.

Ja, alt tyder nå på at den amerikanske markedsplassen for ATMS kommer til å vokse enormt de kommende årene, og det geniale ved Q-Frees strategi er altså at Q-Free av i dag predikerer mest mulig "open source". Man har med andre ord en slik selvtillit og tillit til egne teknologiske løsninger/ferdigheter at man jobber mot alt som heter unødvendige, proprietære løsninger/"murer" innen bransjens rådende prigramvareløsninger. Q-Free vil ha disse vekk og dermed friere konkurranse. Fri konkurranse tjener de dyktigste aktørene og gjør løsningene billigere for kunden. Google/Alphabet kan nevnes blant proponenter for "open source" som har høstet stor suksess, fundert på slik tenkning som plattform for sin strategi (Android).
Redigert 13.05.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare

Jeg ser at Kongslie har oppjustert kursmålet sitt fra 6,5 til 10 kr. Noen som har sett analysen?

Har ikke sett analysen, men tar meg den frihet å kopiere inn dette utdraget fra analysen sakset fra Nordnets debattforum Shareville. Takk til nicket Hyenen som postet det der:


Her et lite utdrag bare fra oppdatert analyse nå rundt Q-Free fra Sparebank 1 Markets:

"The short-term equity story is the following. On 4th of May, the Board of QFR received a non-binding proposal regarding a potential offer for 100% of the shares in QFR from a US-listed company equal to a price of NOK14.4. The share was trading at our target of NOK6.5 and is currently trading at NOK10, representing 44% upside to the bid price. However, the largest shareholder, Rieber & Søn, holding 45.27% of the shares in QFR, was not willing to sell their shares on the proposed consideration structure and terms. Our take is that the price itself is not the problem, but the 60% shares and 40% cash consideration, where we do not know who the buyer is, its implied valuation, size, liquidity in the share, owner structure etc. However, it would be wired to take the time to come up with a bid, approach the Board with that bid and leave it with that if they get a no to begin with. This is a negotiation and likely represent an opening bid and the "baseball" has been sent back to the US for now."
Redigert 14.05.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare

Jeg har lest gjennom hele analysen. Det er flere ting jeg stusser over. Her er noen av dem:

1) Kongslie estimerer omsetningsvekst på 4 % fra 2020 til 2021, 9 % årlig vekst i perioden 2021-2023. Lenger nede i samme analyse har han lagt inn prognoser fra et eksternt analysebyrå, som viser en estimert årlig vekst (CAGR) i Tolling-markedet (ETC) på 13 %. Også for Traffic Management ventes det en tosifret årlig vekst. Kongslie ser altså ut til å mene at QFR vil vokse mindre enn markedet totalt sett. Men den siste tiden har vi sett at QFR har styrket konkurranseposisjonen sin, tar markedsandeler og de guider selv årlig omsetningsvekst over 10%. Den sterke ordreinngangen den siste tiden bygger også opp under dette.

2) Kongslie venter en EBITDA-margin i 2023 på 13,6 %. Han har ikke laget estimater lenger fremover i tid enn dette. QFR har selv guidet EBITDA-margin på 15-20 prosent innen 2025. Senest i tredje kvartal i fjor hadde de EBITDA-margin på 15,3 %, så dette virker ikke som et urealistisk mål. Ikke minst med tanke på den stadig større software-andelen i salgsmiksen, noe som kan styrke marginene betydelig fremover.

3) I analysen har Kongslie ikke nevnt ARR én eneste gang. Årlig gjentakende inntekter utgjør allerede mer enn 30 % av QFRs inntekter, og det er noe ledelsen fokuserer på å skifte mer over til. Selskaper med ARR-inntekter prises vanligvis med betydelig høyere multipler enn selskaper med "vanlige" inntekter. I analysen er det heller ikke nevnt noe som helst om infrastrukturpakken i USA som mest sannsynlig kommer, selv om dette kan få en svært betydelig effekt på særlig Traffic Management-virksomheten i USA, som også er der det store marginpotensialet ligger.

4) Analysen inneholder ingen peer-analyse. Hvis man sammenligner prisingen av QFR med andre relevante selskaper innen Tolling og Traffic Management, kan man enkelt se at QFR er kraftig underpriset. Blant annet prises Iteris til ca 2,5x revenues (P/S) med lavere driftsmarginer enn QFR (som har P/S 1,3). Franske GEA, som opererer innen tolling, er mindre enn halvparten så stor som QFR målt i salg og antall ansatte, men prises likevel til det samme som QFR på Paris-børsen. Dette er bare to eksempler, for det finnes en rekke interessante peer-sammenligninger som viser at QFR er underpriset. I analysen har Kongslie kun nevnt Kapsch, men Kapsch er i en helt annen situasjon enn QFR. De er betydelig større, og som kjent, sliter de veldig for tiden (og taper sannsynligvis markedsandeler til QFR).

I det hele tatt virker det ikke som om analysen tar innover seg den mye av den positive informasjonen som har tikket inn i nyere tid, og det er et betydelig sprik mellom det QFR selv guider og det Kongslie spår om veien videre. Så da er det kanskje ikke så rart at han roper "selg på 14,40!".

Takk for et veldig interessant og informativt innlegg.

Kongslie får drive på mitt sitt, uansett hva motivene måtte være. Er trygg på at Rieber vet hva man sitter på, og dermed fungerer som en garantist som ivaretar og beskytter verdiene også til oss små.
Redigert 14.05.2021 kl 16:24 Du må logge inn for å svare

Dette er ingen seriøs analyse virker som en 13 åring som har fått en oppgave og skrive om Q-Free arbeidsuken sin🤢

Iteris (NASDAQ:ITI) opp ca 20% på høyt volum i kveld, tilsynelatende på gjenopptatte spekulasjoner om konsolidering i ATMS-sektoren.
Zohan
17.05.2021 kl 20:12 3895

Fikk med meg det, spennende tider fremover nå. Q-free er veldig godt posisjonert i et marked som virkelig kan få fart de kommende årene når infrastrukturen i verden skal prioriteres for å stimulere økonomien. I tillegg er jo fokuset i verden vendt mot mer miljøvennlig og grønnere løsninger. Personlig håper jeg ikke Q-free selges på 14.4 per aksje, og tror heller ikke et bud på 100% cash frister Riber & Sønn da de vet at selskapet er posisjonert i et markedet med kjempe vekst. Om en ser på andre selskapet i sektoren så prises de høyere en Q-free, selv om selskapet skulle levere på tall i nedre sjikte på estimatene så burde Q-free prises godt over disse nivåene om 1-2 år. En må huske at Håkon Volldal har vært ganske konservativ i estimatene til selskapet da han iklke ville komme med noe selskapet ikke kan levere. Volldal har virkelig fått snudd skuta her og styrer den videre med stø hand. De virkelig gode tallene vil nok ikke vises før i Q4, men innen den tid er jeg temmelig sikker på at en ikke får tak i aksjer på 9 tallet. Leverer selskapet i øvre sjikte på estimatene så blir denne reisen ellevill. Her vil den langsiktige aksjonærer få seg en veldig hyggelig reise de neste årene uansett om en ender i nedre eller øvre sjikte på estimatene. Jeg sitter Long long i caset og gleder meg til fortsettelsen.

Forresten må en huske på å gratulere både medaksjonærer og andre her på forumet med dagen. God 17 Mai til alle.
Redigert 17.05.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare

Grove tror på nytt høyere bud her og laster opp videre:

Nicolay Grove
@nicolay_grove
·
45m
Har 600k kjøper meg opp i qfree igjen. Ser ut som det kommer nytt bud

Nicolay Grove
@nicolay_grove
·
16m
400k qfree. 100k Fro. Check ! Nå frokost
Redigert 18.05.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare

https://twitter.com/nicolay_grove/status/1394589095909896196?s=20
"Ryktet tilsier bud på 16,2kr"
Twitter
Nicolay Grove
Se her ja. Bra noen følger med. Ryktet tilsier bud på 16.2

— Nicolay Grove (@nicolay_grove) May 18, 2021
Sector
18.05.2021 kl 12:09 3656

Penger på gata her nå om rykte nytt bud 16,2 stemmer :-)

Farlig å henge seg på slike rykter, men artig er det....
Sector
18.05.2021 kl 12:20 3642

Bud på 14 ble jo avslått, og mange forventer nytt og forbedret bud, så ikke så usannsynlig at dette stemmer!😀🚀

skal opp 50-60 % her på nytt bud!

Riber kommer aldri å selge
Sector
18.05.2021 kl 12:42 3606

Møllern - alt er til salgs dersom prisen er riktig😉
Kan komme flere interessenter på banen her også, blir budet høyt nok tror jeg Riber sier ja til slutt.

Riktig det men nå har Q free godt ned de siste 5 årene så 20 kr er ikke bra.

Som sagt tror det blir budkrig her og tilslutt et bud på 30kr+ som Riber takker ja til.
Sector
18.05.2021 kl 13:45 3546

Kommer budet opp mot 100-150% , dvs kr 20-25, tror jeg Riber selger.

Hvorfor selge?
Unik teknologi og dette blir en pengebinge👌

Minner om denne og EK verdi som kan ligge på rundt 30kr+:
Aksjeanalyser.com
Bli en vinner på børsen med Aksjeanalyser.com!
Meny
Gå til innhold
‘Glemt aksje’ kan flerdobles i løpet av 2021. Aksjeanalyser.com har sett nærmere på et veldig spennende selskap og aksje på Oslo Børs, Q-Free (QFR), og som er et selskap som Aksjeanalyser.com har stor tro på en ordentlig reprising av dette selskapet og aksjen. Selskapet jobber mot en ny businessmodell og aksjen kan ha en EK verdi per aksje på gjerne 30 kroner innen utgangen av 2021. Når aksjen i dag handles rundt 7 kroner så vurderer Aksjeanalyser.com denne aksjen som en svært interessant og spennende aksje, og har derfor valgt å nå ta inn aksjen med 20 prosent vekting i sin modellportefølje for Norge. Aksjen vurderes til å ha et veldig stort potensiale både på kort og på lang sikt. Fredag formiddag 30/04-2021 så kunne Aksjeanalyser.com sine VIP medlemmer lese en analysesak rundt Q-Free (ticker på Oslo Børs: QFR) hos Aksjeanalyser.com. Her skrev Aksjeanalyser.com om at ser et veldig stort potensiale for denne aksjen, og her i dag følger en oppdatert teknisk analyse og mer informasjon rundt dette spennende selskapet og aksjen på Oslo Børs, Q-Free ASA (QFR).
Innlegg av: Redaksjonen / mai 3, 2021
Hei kjære alle VIP medlemmer og følgere av Aksjeanalyser.com,

Nå fredag formiddag 30/04-2021 så kunne Aksjeanalyser.com sine VIP medlemmer lese en analysesak rundt Q-Free (ticker på Oslo Børs: QFR) hos Aksjeanalyser.com. Her skrev Aksjeanalyser.com om at ser et veldig stort potensiale for denne aksjen, og her i dag følger en oppdatert teknisk analyse og mer informasjon rundt dette spennende selskapet og aksjen på Oslo Børs, Q-Free ASA (QFR).

Aksjeanalyser.com vurderer ikke bare Q-Free ASA (QFR) som et veldig interessant og spennende selskap og case basert på teknisk analyse, men naturligvis også fundamentalt.

Slik Aksjeanalyser.com vurderer det så er Q-Free ASA i ferd med å gjøre svært fornuftige endringer i sin businessmodell, og hvor selskapet er på vei til å bli et Saas (software as a service) selskap.

Den delen av selskapet som har bidratt til mye tap (Parking delen av selskapet) er solgt, og selskaper er nå altså på vei til en ny businessmodell som et Saas (software as a service) selskap.

En vesentlig andel av inntektene til selskapet er recurring (altså repeterende inntekter).

Ant aksjer: 112 mill.
Mcap (aksjekurs 7,20): NOK 806 mill.
EBITDA Q1 2021: NOK 13 mill. mot NOK -8 mill. i Q1 2020
Ordreinntak på 434 mnok, opp 97% YOY gir en book to bill på 2.1

Gode utsikter fremover og mulig EK verdi per aksje på rundt 31 kr pr aksje innen utgangen av 2021
Outlook 2021: mer enn 10% organisk vekst. Høyere enn 10% ebitda margin.

Outlook 2025: 1.3-1.5 bn nok inntekter pluss eventuell M&A vekst og 15-20% ebitda margin. Skal være verdensledende teknologisk innen bransjen.

Vil nok ha ARR (altså repeterende inntekter) som utgjør 40-50% av inntektene. Dette vil nok markedet etterhvert verdsette betydelig høyere enn 1xEV/Sales som idag. Andre Saas selskaper verdsettes til 7-8 EV/Sales.

Om vi tar et regnestykke for 2025:

Inntekter 1.5 bn nok med 20% Ebitda margin. 40% (bør være høyere) er ARR.

6xSales ARR (altså repeterende inntekter): 6×600= 3,6 bn nok

Rest inntekter: 10x Ebitda: 1,8 bn nok

Neddiskontert med 10% rente til utg 2021: 3,69 bn nok

Justert for netto gjeld gir dette EK verdi ved utgangen av 2021 på 3.5 bn nok som er 31 kr pr aksje.

———-
Redigert 18.05.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare

Hva sier Kongslie om dette:-(

Minst mulig fordi han går kjøper(e)s ærend??? 😉

Her er det vel bare å vente og glede seg til videre reprising. Tålmodigheten har betalt seg og mer kommer, hvis man er tålmodig en stund til. Antar at ulike fond ønsker Q-free i sin potefølje etterhvert.

Det er nok flere som har kjøpt QFR siste par ukene i håp om et nytt bud på selskapet, så ikke uventet at den faller litt tilbake når nyheter uteblir. Nytt bud kan fortsatt komme, enten fra samme aktør som sist eller andre interessenter, men samtidig skal man ikke glemme at QFR lenge har vært kraftig underpriset og fint kan forsvare betydelig høyere prising basert på egen guiding og ikke minst sammenlignet med peers. I tillegg til at selskapet kan dra betydelig fordel av EU-reguleringen knyttet til taksonomi som kommer neste år, gir aksjen også en veldig interessant eksponering mot megatrender som Connected Vehicles og Smart Transportation, som kommer for alvor med utrullingen av 5G. Og ikke minst økte vei-/infrastrukturbudsjett i USA (og flere andre land).

Twitter-konto med fokus på QFR som investeringscase: https://twitter.com/ByHovda

God pinse!
Redigert 22.05.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Zohan
22.05.2021 kl 18:58 2512

Stemmer nok dellamorte, var nok mange som trodde de skulle skaffe seg mange prosenter over natta her. Men erfaringsmessig så er slike budprosessen tidkrevende, de kan fort gå noen uker til før et nytt og forbedret bud kommer. Men Q-free er nok ikke bare på blokka til konkurrerende selskap.Q-free er nok på blokka til noen PE fond også som vil posisjonere seg innen infrastruktur hvor det kommer til å bli brukt veldig veldig mye penger de neste årene over hele verden.

https://thebrockvilleobserver.ca/uncategorized/497376/intelligent-transportation-systems-market-will-hit-big-revenues-in-future-lanner-electronics-denso-q-free/

https://thebrockvilleobserver.ca/uncategorized/545855/global-traffic-management-systems-market-in-depth-analysis-by-vendors-ibm-iteris-inc-mitsubishi-heavy-industries-machinery-systems-ltd/

https://thebrockvilleobserver.ca/uncategorized/506665/get-latest-data-on-electronic-toll-collection-industry-2021-major-players-3m-xerox-corporation-conduent-business-services-q-free-asa-cubic-transportation-etc/

Personlig så tror jeg ikke det vil være aktuelt for Riber å selge på 14.4 kr per aksje, heller ikke 16.2 kr som det har gått rykter om. For at Riber skal selge må vi nok opp mellom 20-30 kr per aksje, selv ikke da er det sikkert de ønsker å selge posten sin. De vet jo hvor godt selskapet er posisjonert her, og de vet hvor mye penger som skal spyttes inn infrastruktur i årene som kommer. Den nylige analysen fra Kongsli i Sparebank 1 Markets er bare et skudd ut i blinde, han har tydligvis ikke satt seg særlig mye inn i caset. For her har han glemt både det ene og det andre. Men ser jo at analytikerne fokuserer helst på de store selskapene eller på nykommerne på Euronext Growth, så da blir jo analysene av selskap som Q-free av dårligere kvalitet.

British infrastructure firm buyout deal:
https://mobile.reuters.com/article/amp/idINKCN2D20QN

God pinse, og lykke til på veien videre nordover medaksjonærer! :)

Redigert 22.05.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare

Som du sier Zohan så har budet resultert i at flere ønsket raske penger her. Bud eller ikke bud, jeg selger ikke fordi megatrenden i markedet på sikt antakelig vil føre til en langt høyere kurs en budet som kan komme.
God pinse!

Er ikke i tvil om at QFR er og vil bli en vinner. Selskapet er nå trimmet inn og har skjønt å velge prosjekter som genererer betydelig profitt. Når en i tillegg vet at man globalt er i ferd med å innføre vegprising i stort monn, kan vi forvente oss en gullalder fremover.