QFR-tråd 2021

Slettet bruker
QFR 30.12.2020 kl 18:51 176586

Året nærmer seg slutten og vi kan se frem mot et spennende år 2021. Jeg oppretter en ny tråd nå slik at den på plass på starten av det nye året.

Hvilket tilbud kommer Rieber til å gi til de andre aksjonærene for deres aksjer? Rieber har jo minst 50% eierandel som sitt uttalte mål. Jeg tror at aksjen kommer til å være dyrere ut over året. Det kan derfor være interessant for Rieber å gi et godt tilbud nå.



Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
dellamorte
12.07.2021 kl 08:13 5945

Ja, mener å huske at han svarte nei på et tilsvarende spørsmål en stund etter forrige gang det var oppkjøpsinteresse for QFR, så man kan tolke svaret hans som at det fortsatt pågår samtaler som ikke kan kommenteres.
Gordon Ekko
12.07.2021 kl 02:35 5985

Tror qfree er i diskusjoner om salg. Å ikke ville kommentere er jo fordi det er taushetsplikt rundt dette. Hadde det ikke vært diskusjoner hadde han sagt nei
køfrik
11.07.2021 kl 18:59 6114

Når dette resultatet og utsiktene ikke påvirker kursen nevndverdig, kan det være fristende å tolke det slik at markedet egentlig bare venter på ny oppkjøpsmelding. Det er jo slike meldinger som siste halvår har gitt doblet kurs fra 4-5 kr, sist ved budet fra USA.
Slettet bruker
11.07.2021 kl 11:44 6185

Har sett gjennom presentasjonen av Q2 i ro en gang til. https://www.q-free.com/ir/reports-and-presentations/web-cast/

Volldal hadde en veldig grundig gjennomgang av hvordan Q-free vil øke andelen med årlige tilbakevendende inntekter (recurring revenues) ytterligere. Den er på vei opp og utgjør, når man annualiserer det, 230 millioner. Han brukte faktisk over 5 minutter til å snakke om det. (fra 14:47).

Jeg antar at bedrifter med en stadig økende andel årlig tilbakevendende inntekter er spesielt attraktiv for langsiktige investorer.
Slettet bruker
10.07.2021 kl 18:08 6365

Takk for at du deler med oss dellamorte. Og takk for at regnearket ditt ikke er fylt ut med alt for optimistiske fantasitall men med edruelige verdier.
dellamorte
10.07.2021 kl 15:54 6407

Jeg har oppdatert regnearket med faktiske tall for første halvår. De gamle estimatene har jeg lagt inn i en ny fane som viser avvik mellom mine estimerte og faktiske tall. Estimatene mine for første halvår var for konservative, og jeg håper jeg er litt for konservativ mtp andre halvår også. Jeg tror blant annet det kan være betydelig oppside på bruttomarginestimatene mine for de neste periodene, ikke minst om det blir fart på Traffic Management-virksomheten i USA (mye software med høye marginer).

For 3. kvartal har jeg justert ned topplinjeforventningene litt basert på rapportert andel av ordrelogg som skal leveres i Q3, samt for å ta litt høyde for mulige forskyvelser av brikkeleveranser. På bakgrunn av det siste har jeg også justert opp estimert bruttomargin i Q3 for å reflektere lavere andel lavmarginsprodukter i salgsmiksen.

Jeg har ikke gjort noen endringer i estimatene for 4. kvartal og videre utover.

Oppdatert regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Y_SW0pdCjRl1zlaZWgNKstmr9DB9Ogg7aZszYlb_eDc/edit?usp=drivesdk
Osvaldsen
09.07.2021 kl 14:35 6587

Økte min beholdning i går på duppen. Dagens rapport viser at Q-Free kommer til å gi god avkastning fremover. Q-Free styres stødig og ligger litt over deres egne mål om resultater. Men igjen er det jo dette med å melde om kontrakter. 151mill som ikke blir meldt. De kunne kanskje gitt lyd fra seg innimellom når de passerer samlede summer på f.eks hver 50. million? Det tror jeg ville vert mer aksjonærvennlig. Men alt i alt godt fornøyd med investeringen så langt :)

Så blir det spennende fremover vedr. oppkjøp, men ser helst at Q-Free får ut potensialet sitt først.

Osvaldsen
Slettet bruker
09.07.2021 kl 11:03 6762

Nå ser vi at utålmodig kapital skal ut av aksjen .... og snart skal de tålmodige akkumulere videre. Kanskje allerede etter lunsj?
Redigert 09.07.2021 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
lionel
09.07.2021 kl 10:25 6793

QFR: VIL IKKE KOMMENTERE OM DISKUSJONER IFM BUD PÅ SELSKAPET -VOLLDAL
Oslo (TDN Direkt): Q-Free vil ikke kommentere om selskapet er i diskusjoner eller ikke i forbindelse med potensielle bud på selskapet.
Det sier konsernsjef Håkon Volldal i Q-Free under selskapets kvartalspresentasjon fredag formiddag.

- Vi valgte å takke nei til budet tidligere i år. Om vi er i diskusjoner eller ikke om nye potensielle bud vil jeg ikke kommentere på. Om det kommer noe nytt av informasjon vil dette komme i form av en pressemelding til markedet, understreker konsernsjefen.

Videre i presentasjonen får Volldal spørsmål om hvilke markeder som er viktige i tiden fremover, og da spesielt i Asia. Konsernsjefen trekker da frem både Australia og Thailand.

- I Thailand jobber vi for tiden med et stort prosjekt i bysentrum av Bangkok. Det som derimot er utfordrende med Thailand er tidslinjen på prosjekter. Landet byr på mye potensiale, men ting tar veldig lang tid før de materialiseres, sier Q-Free-sjefen.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Slettet bruker
09.07.2021 kl 10:22 3776

Ja, oboy88. Den siste setningen i ditt innlegg er hovedpoenget for oss langsiktige. " Det viktigste er hvordan selskapet selv utvikler seg."

Med en stadig større andel i årlige gjentakende inntekter blir Q-free interessant for flere fond.
Riskygain
09.07.2021 kl 10:10 3806

Dette er jo fordi den maniske aksjehausser'n i Aksjeanalyser har hausset QFR i tide og utide nå, folk hadde sikkert hinsides forventninger til Q2-resultatet.
Redigert 09.07.2021 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
oboy88
09.07.2021 kl 10:08 3816

Veldig solid kvartal på alle mulige måter. Eneste lille svakhet i kvartalet var ordreinngangen, men det var helt ok med små, uannonserte ordre. Vi vet at de fikk mange store i Q1, og Volldal hintet om at det ikke var langt unna at de fikk 1-2 store i Q2 også men at avgjørelse drøyer til Q2. Business as usual. Alt han har snakket om i det siste er intakt. De har kontroll på kostnadene, de vinner mange kontrakter, de øker andelen "recurring" (aka ARR). Og veldig viktig: de tar ikke lenger kontrakter der de får dårlig betalt eller bærer for høy risiko. Dette ødela for dem mange ganger forrige tiår.

2. halvår er litt usikkert på topplinjen. Det kan bli bra, det kan bli svakere enn estimert om chip-situasjonen forskyver business til 2022. I tilfelle det siste så kommer det til å merkes på topplinjen og mye mindre på bunnlinjen da det er lavmargin-businessen som forskyves. Selv om QFR overgikk mine Q2-estimater på topplinjen med ca. 20 mill så endres neppe forventningene mine til året som helhet.

Strukturelt: Han ville hverken bekrefte eller avkrefte. Hvilket betyr at det kan skje litt av hvert. De som har blitt lurt av "The Dog of Frøyas date", også kalt Aksje"analyser" og venter på lynrask exit på 18 kroner blir sikkert skuffet. De litt mer langsiktige kan fokusere på at caset er inntakt, og at selskapet er så til de grader på rett spor. Jeg er ganske sikker på at det har skjedd noe strukturert i løpet av neste 12 måneder, men det vesentlige er hvordan selskapet selv utvikler seg.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 10:07 3830

Interessant å se hvordan kursen presses ned nå etter at Q-free presenterer det beste resultatet siden 2017.

Under presentasjonen i dag ble det ikke gitt noe svar angående et evt. oppkjøp. Naturlig nok kunne Volldal ikke kommentere denne type spøsmål på en kvartalspresentasjon.
Redigert 09.07.2021 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Thunder-03
09.07.2021 kl 09:47 3865

Hva ble sagt mht. guiding for 2.halvår? Ble det sagt noe om oppkjøp/bud på QFR?
dellamorte
09.07.2021 kl 08:44 3938

Veldig gode tall som bekrefter at selskapet er havnet på rett spor. I regnearket mitt lå jeg inne med omsetning 255 MNOK, 30 MNOK EBITDA. Fasiten ble 253 MNOK på topplinjen, 35 MNOK EBITDA. Dermed ble også EBIT og nettoresultatet bedre enn jeg hadde forventet.

Link til regnearket: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Y_SW0pdCjRl1zlaZWgNKstmr9DB9Ogg7aZszYlb_eDc/edit?usp=drivesdk
Redigert 09.07.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Mølleren
09.07.2021 kl 08:29 3956

Sån går det om dagen tut tut toget går fra perrongen🤑
Slettet bruker
09.07.2021 kl 08:25 3913

Omstruktureringen går på skinner. Det er fint. Da er det bare å vente på webcast nå kl. 9.00.
https://www.q-free.com/investor_relations/web-cast/
Redigert 09.07.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
lionel
09.07.2021 kl 07:42 3897

Det beste kvartalsresultatet siden 2017
Teknologiselskapet Q-Free leverte det beste kvartalsresultatet siden 2017.


2.KVARTAL: Konsernsjef Håkon Volldal i Q-Free.
Teknologi
Jens Finborud
07:37 - 9. juli | Oppdatert 07:38



Q-Free økte driftsinntektene i andre kvartal med 13 prosent, til 252,6 millioner kroner, sammenlignet med 222,7 millioner i samme periode i fjor. Driftsresultatet kom inn på 19,6 millioner kroner, nesten en dobling fra fjorårets 9,9 millioner.
Resultatet før skatt bedret seg kraftig og endte på 15,8 millioner kroner, mot 1,2 millioner i fjorårets andre kvartal. Nettoresultatet kom inn på 14,3 millioner, mot et underskudd på fem millioner samme periode i 2020.
EBITDA endte på 35 millioner kroner, mot 26 millioner i andre kvartal i fjor, og selskapet har en ordrebok på 1,2 milliarder kroner.
«Resultatene i andre kvartal var veldig sterke med høy organisk omsetningsvekst og betydelig forbedret lønnsomhet. Dette var det beste kvartalsresultatet siden 2017», sier Håkon Volldal, konsernsjef i Q-Free.
Q-Free gjentar 2025-ambisjonene på 1,3-1,5 milliarder kroner i omsetning og en EBITDA-margin i området 15-20 prosent. Utsiktene for 2021 er fortsatt positive til tross for globale forsyningsbegrensninger.
Redigert 09.07.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Gordon Ekko
09.07.2021 kl 07:13 3951

(Oslo, 9 July 2021) Q-Free ASA (OSE: QFR) reported revenues of NOK 253 million (223) in the second quarter of 2021 and an EBITDA of NOK 35 million (26). The company has a backlog of NOK 1.2 billion and reiterates its positive short- and long-term outlook.
"Performance in the second quarter was very strong with high organic revenue growth and significantly improved profitability. Both Tolling and Traffic Management contributed to the best quarterly results since 2017," says Håkon Volldal, President and CEO of Q-Free.

In the second quarter of 2021 Q-Free generated revenues of NOK 253 million, up 13 percent from NOK 223 million in the corresponding quarter in 2020. Adjusted for currency effects and discontinued business, the organic revenue growth was 29 percent. EBITDA* ended at NOK 35 million (26), an increase of 32 percent driven by increased revenue, stable gross margin, and cost control. EBIT was 20 million (10) and EPS NOK 0.13 (-0.06). The order intake ended at NOK 151 million (170), down 11 percent YoY but up 50 percent year-to-date, and the backlog exceeded NOK 1.2 billion.

Q-Free reiterates its 2025 ambitions of NOK 1.3-1.5 billion in revenues and an EBITDA margin in the 15-20 percent range. The outlook for 2021 remains positive despite global supply constraints for microcontrollers that will negatively impact tag sales in the second half of the year.

"Our backlog is solid, the 2021 opportunity pipeline is attractive, and our win rate on targeted contracts in the past 12 months has been 67 percent," Volldal concludes.
lionel
08.07.2021 kl 12:38 4086

Re Hansemann , helt enig i synspunktene dine . Jeg sitter også i ro .Dette er ett knakende godt selskap .
Slettet bruker
08.07.2021 kl 12:21 4015

Ja lionel, det blir spennende. Det fine er at Q-free antakelig stiger uansett i tiden fremover - bud eller ikke bud. Styret og hovedaksjonær Rieber avslo forrige bud. En av følgende to grunner var vel utslagsgivende.
1. Budet var for lavt og oppgjøret skulle være en kombinasjon av cash og aksjer.
2. Styret og hovedaksjonær Rieber ønsker heller å utvikle selskapet selv videre.

Omstruktureringen i retning av kontrakter med gjentakende årlige inntekter samt stigende marginer fra softwareprodukter kan tyde på at Rieber ikke har det travelt med å akseptere lave bud. Med et kjøp av noen prosent aksjer til vil de komme over 50% og i stor grad påvirke en framtidig utbyttepolitikk.

Jeg sitter i ro fordi begge scenarier, salg for en god pris eller langsiktig gode utbytter, er ok for meg.
lionel
08.07.2021 kl 11:08 4028

Ja det blir spennende å høre om det fortsatt er forhandlinger om bud på Qfr . Gleder meg .
Slettet bruker
08.07.2021 kl 10:11 4025

Q2/H1 resultatframleggelse i morgen: http://www.q-free.com/investor_relations/web-cast/

Jeg anatar at den vil vise at omstruktureringen er i rute. Ordrinngangen for H1 må bli bra fordi Q1 ordrinngangen alene allerede er høyere enn Q1 og Q2 samlet fra forrige år. Parking, som bidro med et negativt til driften er solgt. Det blir stadig flere softwarekontrakter som gir gode marginer. Jeg er optimist.

Det skal også bli interessant å høre en oppdatering og tanker angående tidligere bud og om det fremdeles foregår forhandlinger. Det er bare å skrive inn spørsmål på nettmøtet så får man svar.
Slettet bruker
06.07.2021 kl 10:18 4197

Det nevnes på en annen QFR tråd at Siemens kan være en aktuell kjøper av Q-free. Jeg støtter en slik tankegang.
Artikkelen i tyske finanzen.net som kom 1.juli er interessant fordi den bekrefter at bransjer er under konsoludering.
https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/kein-verkauf-siemens-aktie-fest-siemens-verkehrsmanagement-yunex-bleibt-34-vorerst-34-im-konzern-10293407

I artikkelen kan vi (overdatt) lese:

Siemens trafikkstyring Yunex forblir "foreløpig" i gruppen.

Etter navneendringen til Yunex Traffic, vil salgsprosessen for trafikkstyringsdatterselskapet til Siemens ikke bli iverksatt med en gang.
Virksomheten forblir "foreløpig" hos Siemens, sa en talsmann for jernbaneteknologidivisjonen Mobility, som enheten tilhører. Yunex Traffic bør etablere seg uavhengig i markedet, men forbli en Siemens-virksomhet.
Siden 1. juli har divisjonen, som spesialiserer seg på kontrolløsninger for veitrafikk, vært uavhengig med et årlig salg på rundt 600 millioner euro, som konsernsjef Roland Busch kunngjorde i november i fjor.
Under ledelse av administrerende direktør Markus Schlitt og finansdirektør Jan Villwock vil Yunex Traffic "handle med et klart forretningsfokus og gründerfrihet" og "forfølge sin egen vekststrategi", heter det i pressemeldingen. Dette inkluderer også å bygge strategiske partnerskap og delta aktivt i konsolidering av markedet.
Yunex er aktiv i mer enn 40 land over hele verden og leverer trafikklyskontroller, trafikkovervåking og bompengesystemer og automatiseringsløsninger for motorveier og tunneler. Siemens hadde de siste årene en vekst ordrer i virksomheten på gjennomsnittlig 8 prosent.

Spennende tider.....





Redigert 06.07.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
phantom1
28.06.2021 kl 13:52 4920

ja - virkjer som noen med death wish gjorde nettopp det. se om man får røyket ut vommen..
phantom1
28.06.2021 kl 13:31 4976

ikke lenge det - regner med sell off i ABT var en som vil inn her... (hark hark...) og selger ut litt for å holde den nede imens... bare sitt å vente nå.
luftskip
28.06.2021 kl 13:25 4991

Vel, hadde jeg vært ute etter å shorte den så hadde det der 10,5-punktet vært et utmerket setup for nettopp det.
Dan
28.06.2021 kl 13:11 5034

Deilig! Her er det bare og holde på papiret folkens!
phantom1
28.06.2021 kl 13:00 5010

burde gaa vidre naa - noen som vil presse den ned.
luftskip
28.06.2021 kl 12:44 5081

Stans i handelen nå på 10.50. Jeg har ikke hørt noen nyheter, for å si det sånn!
Jaws
28.06.2021 kl 12:44 5050

Husker godt hva som skjedde sist gang den spratt opp uten nyhet… Tilbud på kr 14,40😎
Osvaldsen
28.06.2021 kl 12:17 5089

Ble plutselig mye handel (og oppgang) ;)

Osvaldsen
Zohan
28.06.2021 kl 09:24 5128

Q-free CEO Håkon Volldal gjestet ITS Norge sist uke, fint innslag for de som er interessert.

https://its-norway.no/straight-forward-del-to-er-her/
Redigert 28.06.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2021 kl 08:27 5332

Infrastrukturplanen er vel ikke helt "spikret" men vi er på rett vei - og det er bra. Biden har undertegnet et kompromissforslag som skal videre til Kongressen.

".......President Biden struck an infrastructure deal on Thursday with a bipartisan group of senators, signing on to their plan to provide about $579 billion in new investments in roads, broadband internet, electric utilities and other projects in hopes of moving a crucial piece of his economic agenda through Congress.

“We have a deal,” Mr. Biden said outside the White House, standing beside a group of Republicans and Democrats after a meeting in the Oval Office where they outlined their proposal. “I think it’s really important we’ve all agreed that none of us got all that we wanted.”

Mr. Biden’s endorsement marked a breakthrough in his efforts to forge an infrastructure compromise, but it was far from a guarantee that the package would be enacted. Both the president and top Democrats say the plan, which constitutes a fraction of the $4 trillion economic proposal Mr. Biden has put forth, can only move together with a much larger package of spending and tax increases that Democrats are planning to try to push through Congress unilaterally, over the opposition of Republicans...."

https://www.nytimes.com/live/2021/06/24/us/joe-biden-news
Thunder-03
24.06.2021 kl 22:16 5368

Dow Jones reagerte positivt på nyheten om at republikanske og demokratiske senatorer er blitt enige om en gigantsatsing på infrastruktur i USA. Detaljene i planen er ennå ikke kjent, men kompromisset innebærer at det settes inn 559 milliarder dollar i nye midler, og kan ifølge AP åpne døren for presidentens forslag om å bruke opptil 4000 milliarder dollar senere. Selskaper som vil nyte godt av dette steg mest: Caterpillar, verdens største produsent av bygge- og anleggsmaskiner og gruveutstyr, steg 2,6 prosent

Ja, dette må jo være gode nyheter for QFR også
Jaws
24.06.2021 kl 15:00 5493

Helt klart positivt med $1,3 trillion som pøses inn i markedet. Er vel litt over dagens verdi på Oljefondet..
Zohan
24.06.2021 kl 14:31 5508

Da skal infrastruktur pakken i USA på 1.300 mrd dollar dollar være spikret med det hvite hus. Blir nok gunstig for selskaper som Q-Free

https://www.nationalreview.com/news/centrist-senators-announce-bipartisan-infrastructure-deal/

Redigert 24.06.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Dan
23.06.2021 kl 15:15 5680

Håper du har rett, blir spennende og se. Jeg sitter ferdig lastet foreløpig.
Zohan
23.06.2021 kl 13:11 5729

Kan se ut som bunnen ble satt i dag, på rundt 8.4. Tror F1 og F2 founds er ferdig å selge seg ut nå. Har nok dratt med seg litt stopp loss etc på nedsalget som har forsterket fallet mer en det burde. Tror vi nok er tilbake rundt 10kr snart i påvente av kvartalsrapport og mulig nye bud på selskapet.