Photocure worst case / realitsik nedside

billionæren
PHO 03.10.2018 kl 15:13 3098

Nå når flere sitter med nedbitte negler og tilhørende grå hår etter siste tids nedgang, passer det kanskje med en tråd av det mer pessimistiske slaget i tillegg :)
Vi har utdebattert aksjens potensiell oppside. Det er vel liten tvil i at selskapet kan potensielt nå vannvittige høyder, dersom de lykkes stort. Det skal renne mye vann under broa før det eventuelt skulle skje, og vi vet ikke hva som kan dukke opp i løpet av denne tiden som også kan påvirke utviklingen.

Men hva er nedsiden her? Hvor gæli kan det gå? Aksjer med så stor oppside som denne har, har ofte en tilsvarende stor nedside. Vinn eller forsvinn. Det er vel neppe saken her?!

Kan den største trusselen være utgående patent som kan vippe Photocure av pinnen før de helt lykkes med å ta markedsandeler?

Selskapet går ca i null pr. idag. Selskapet har cash nok til å ikke ha en finansiell trussel hengende over seg på kort sikt. På presentasjon av Q2 var vi allerede nesten halvveis i Q3, og det var positiv stemning og det ble snakket om akselererende vekst. Dvs at iallefall halve Q3 har vært preget av sterk vekst. Likevel dukker det ikke flere klinikker opp på cysview.com. Betyr det at det er stor treghet før de havner der, nettsiden oppdateres ikke, ingen vil la seg registrere der, eller har ting helt brått stoppet opp?
Hvorfor uteblir storinvestorene, og de største har solgt seg ned? Går selskapet under radaren pga størrelse, farmasibransjen, historisk taperaksje, i skyggen av oljepris, laks, shipping. Eller har de med mer vett en oss sett at dette er et tapsprosjekt, og holder seg langt unna?

Ref. en link som verserte i en eller anne tråd, så virket det som salget og fremgangen i Canada gikk noe tregere enn forventet. Lugger det i USA også mon tro? Om den store veksten uteblir, må Photocure likevel øke inntektene i USA med ca 200 % for å forsvare dagens kurs, (ca 0,5% markedsandel, 100 MNOK resultat, ingen utvikling utenfor USA, lav P/E pga svak optimisme). Kan det tenkes at den kommersielle storsatsingen i USA kun resulterer i økte administrasjonskostnader og sviktende salg, til tross for utvidet marked etter fase III, FDA-godkjenning, Karl Storz flexiscope, refusjonsordning, god enhetspris, ny CEO? Er den positive omtalen fra urolog-bransjen så omfattende og drivende som det har fremstått her inne? Vil Photocure i tillegg misslykkes i alle andre markeder de prøver seg i?

Kan virkelig alle disse kreftene som drar i samme retning bare være luft og ende i fiasko, dvs ingen betydelig vekst av salg av cysview? Administrasjonskostnadene øker i takt med den svake omsetningsveksten, og vi ender opp med å vake rundt nullen igjen i resultat. Kan det tenkes? Jeg synes det virker veldig usannsynlig.

Skjer det, så har jeg tatt så grundig feil at jeg fortjener å tape pengene mine.
Redigert 19.01.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
JosefK
03.10.2018 kl 15:33 3034


Nedsiden er alltid null. Like greit å ha det prentet inn en gang for alle. Nå er det vel cash for en tier eller deromkring igjen, så det skal gå mye galt for at man havner så langt ned.

På den annen side, så er hexvix et innarbeidet produkt. Så det skal nå mye til at det blir total kollaps. Markedsutvidelsen mot fleksible skop bør også gi økt veksttakt. Men husk at innen TURBT har det tatt over ti år å nå dit vi er i dag. Kan det akselereres? Joda, det kan det. Men ikke forvent at det skjer over natten. Det er bare sjefshausserne som tror det.
Scoopfinder
03.10.2018 kl 15:34 3026

Største risiko er en enkel blodprøve som avdekker blærekreft ved misstanke.
I så fall blir markedet 2,5 mill doser mindre.
Da blir markedet bare 350.000 Turbt og 1,4 mill surveillance = 1.750.000 pr år *8500 = 14,8 mrd kr.
Ved 20% markedsandel (3 mrd)
Si overskuddet blir bare 2,5 mrd og yield = 5% tilsier en aksjekurs på bare 2166 kr

Så kommer selvsagt Europa, Asia og Canada i tillegg
Redigert 03.10.2018 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
focuss
03.10.2018 kl 16:06 2938

Det som begrenser nedsiden er at dersom BLC Cysview ikke brukes så vil sykehus ha ca 20% sannsynlighet for å ikke bli oppdage blærekreft hos pasienten og pasienten vil forbli ubehandlet. Den vanskeligere å oppdage flate blærekreften, CIS, er det 40% sannsynlighet for at vil bli uoppdaget og ubehandlet. Er dette konklusjoner som er noe å diskutere? Nei med p<0,0001 så er disse konklusjonene sikre med 99,99% sannsynlighet. Dersom BLC Cysview ikke benyttes så gølges ikke anbefalinger fra National Cancer Network og heller ikke anbefalinger fra FDA. Blærekreft pasienters interesseorganisasjons viser at pasienter som har blitt behandlet med BLC Cysview føler mindre angst og vil anbefale behandlingen til andre. Samfunnet vil spare enorme summer på reduserte kostnader til helsevesenet.. Det finnes rett og slett ikke argumenter for hvorfor Photocure ikke skal lykkes.

Redigert 03.10.2018 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
rockpus
03.10.2018 kl 16:09 2919

billionæren

Å opprettholde en sterk markedsposisjon også etter patenttiden er ute, har vel vært diskutert og forklart en god del ganger.
Når det gjelder markedsandel for Cysview, så tar i alle fall jeg personlig utgangspunkt i den tilgjengelige medisinske dokumentasjon. Hvorfor skal ikke et produkt som er så mye bedre enn kjente alternativer kunne oppnå mer enn 0,5 % andel? Om ikke PHO oppnår en sterk vekst i USA, så betyr jo det at markedet ikke bryr seg om Cysview. Skal vi analysere risiko, så må vi dermed finne forklaringer på hvorfor eventuelt Cysview skulle feile.
trigger1
03.10.2018 kl 16:17 2884

Det er helt greit å løfte frem nedsidemomenter også, og trådstarter har pekt på relevante forhold som er greit å være oppmerksom på. Kortsiktig videre kursnedgang på grunn av mulig nyhetstørke før q3-presentasjonen, "fatigue" og pågående sektorrotasjon inn i olje/oljeservice er heller ikke utenkelig. Når det er sagt tror jeg ganske bestemt at Pho vil få etablert et sterkt fotfeste i det amerikanske markedet innen patentutløpet. Terskelen for andre til å komme inn i de klinikkene som allerede har etablert Cysview vil da være ganske så høy, og hvorfor skal evt. nye aktører kunne utkonkurrere Pho/Storz på pris på det tidspunktet? (mht nye kunder). Overbevisende medisinsk dokumentasjon vil være støttende hele veien. Så konklusjonen blir for meg en meget attraktiv risk/reward.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 16:26 2852

Pho er ikke et selskap som er utsatt for «sektorrotasjon» i særlig grad.
Et bittelite pingleselskap, mer eller mindre, uavhengig av børsens øvrige bevegelser.

Til eksempel er nhy handlet intradag for høyere verdi enn pho sin mcap.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 18:11 2687

billionæren

Jeg kan med største grad av sikkerhet si at det ikke finnes noen nedside fra der vi er i dag annet enn en rent forbigående pullback som er utløst av sektorrotasjon, -360 mill friske kr til PCIB, -relativt sterk kursoppgang gjennom hele sommeren, -nyhetstørke mellom 2 kvartalspresentasjoner, -svært dårlig kommersiell historikk gjennom nesten 2 decennier, -og hittil ingen profitt på selve driften (ingen net profit på løpende omsetning).
Caset står sterkere enn noensinne, og stødigere for hver dag som går.
Dette vil de som følger selskapet merke seg allerede ved pres av Q3, og ved Q3 er selskapet bare i den spede begynnelsen av en akselererende vekst som vil ta aksjen til stadig nye høyder kvartal etter kvartal

De som biter neglene helt ned til roten p g a en pullback i et selskap de eier aksjer i etter flere måneder med oppgang bør søke profesjonell hjelp så snart som mulig, eller omgående finne seg en mer oppbyggende hobby.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 18:25 2637

Her blir det garantert ingen grunn til å bite negler framover, og spesielt ikke etter at vi har fått tallene på bordet for Januar, februar og mars (Q1 2019), men først retning og omsetningsvekst som ikke er til å misforstå i Q3 og Q4 2018.
Redigert 03.10.2018 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
billionæren
03.10.2018 kl 18:37 2605

Missforstå meg rett. Jeg har stor tro på at Photocure vil lykkes, derfor har jeg også posisjonert meg og bekymrer meg ikke det slag over litt fall i kursen. Men jeg tar ingen seier på forskudd, og som en kontrast til resten av PHO-trådene så kunne det være en interresant øvelse å lete etter grunner til å ikke lykkes, og signaler som ikke fremstår som positive. Slik risk/reward fremstår nå, anser jeg aksjen som billig. Men så er det noe som heter at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det
Trainspotter
03.10.2018 kl 19:32 2479

Apropos nedsider, en slik nedside kan vel være at blålys-utstyrene til Hexvix-godkjente Richard Wolf og Olympus også blir testet ut og godkjent for tilsvarende bruk i USA. Dette jobber de vel med på spreng for å komme inn på dette gigantmarkedet - det ville jeg ha gjort - noe som vil fjerne dette unaturlige monopolsamarbeidet PHO har med Karl Storz, og gjøre terskelen for PHO-konkurrenter lavere etterhvert som patentene utløper om noen år.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 21:22 2331

Trainspotter

Her er Snøffelen sitt synspunkt på patentsituasjonen til Photocure.

Snøffelen
12.08.2018 kl 16:14

Skal en konkurrent ta i bruk HAL når patentet utløper så må de dokumentere at deres HAL-formulering i kombinasjon med deres scop gir den samme kliniske nytten, mao et klinisk studie. Dette har vært spurt om ved flere anledninger, og Hestdal har vært svært klar på det.
Derfor er kombinasjonen drug product og medical device så bra for Photocure i surveliance-markedet, men jeg vil også gjelder for rigid scop.
Mao så en konkurrent først bestemme seg for å satse, og det gjøres selvsagt ikke før man vet at Cysview er en milliardbutikk. Tviler på at noen er på den ballen før etter 2020. Deretter må de kjøre klinisk studie for å vise at deres produkt med deres medical device (scop) gir ønsket resultat, og få godkjent sin ANDA. Det går jo fort noen år der også.
Cysview er dessuten et aseptisk produsert så det er selvsagt også et vesentlig hinder for en generika-produsent sammenlignet med feks en pille, eller noe som er sterilt produsert for den saks skyld.
Så om Cysview går til himmels så tror jeg likevel ikke vi får noen konkurrenter før tidligst 2023-24, tidligst.
Og etter det skal altså konkurrentene ta opp kampen mot et etablert merkevare som Cysview med Karl Storz flexiscop i så fall vil være.
________________________________________________________________
Og her er spesialisten Jònas Einarsson fra Radforsk sitt syn på det samme, til forveksling lik Snøffelen sitt, bare litt mer bastant.

Hør på de første 25 minuttene av denne podcasten så blir du overbevist om at potensialet til Photocure er inntakt i flere år enn enn patenttiden skulle tilsi.
I tillegg har Photocure søkt om nye patenter på Cysview.
Det får du også inngående kjennskap til på denne podcasten:

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-54


meeg
03.10.2018 kl 21:26 2307

For en tid tilbake mistet Photcure refusjon i Frankrike.
Er det noen på forumet som vet hva som var begrunnelsen?
Slettet bruker
03.10.2018 kl 21:36 2274

Tipper Medisinmannen, Snøffelen eller focuss kan svare på dette
bravi
03.10.2018 kl 21:59 2219

I aksjemarkedet er det sånn at når noe er for godt til å være sant så er det ALLTID det, uten unntak. Derfor tar jeg det for gitt når det gjelder caset Photocure også.
Ikke glem hvor lenge Hexvix har vært på markedet, over ti (10) år og enda har det ikke tatt av i de markedene. Hvis produktet er så suverent som det hevdes må det være en grunn til at det ikke brukes mere. Vi vet at de mistet refusjon i Frankrike, hvordan kunne det skje hvis Hexvix er så suverent? Hvorfor er Ipsen så lunken i sitt salg når de sitter igjen med 65% av salgsinntektene. Osv. Osv.

Ikke vanskelig å finne svake punkter her hvis man ønsker å se dem.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 22:05 2195

Bravi, well said. At last some common sense here. No doubt you will be asked to leave the forum because you refuse to be a cheerleader.

A forum is supposed to be a place for debate of differing opinions, but here it's one way traffic. You either agree that PHO cannot fail or god help you.
Redigert 03.10.2018 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
rockpus
03.10.2018 kl 22:24 2142

thepower

"A forum is supposed to be a place for debate of differing opinions,.."

Helt enig! Men forumet bør ikke være en lekeplass for dem som skifter mening etter egen tradingsyklus.