Det grønne skifte er en holdningsendring ikke en boble

PHOinvestor
02.01.2021 kl 12:03 2029

Folk vil ikke lenger sitte med skitne aksjer.
Folk skjønner att vi nå må ta ett krafttak for å redde denne planeten

Hvis min datter fikk greie på att jeg har aksjer i oppdrett ville hun bli fly forbannet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
02.01.2021 kl 17:53 1912

Går ut fra at du da også er beredt til å halvere levestandarden, som svært mange mener vi i Vesten må gjøre, da vårt
forbruk er alt for stort og ikke bærekraftig. Mener sjefsøkonomen i Equinor var inne på dette nylig, men presiserte samtidig
at fordelingspolitikken må endres, ellers blir det de som fra før har dårlig råd som må bære det hele.
Med dobling av befolkningen fra midten av forrige århundre, holder det ikke med å kjøre Tesla og tro at nå har jeg gjort mitt.
En slik nedgang i levestandard er forøvrig innbakt i de betydelige miljøkrav som ståri kø for å bli innført, alt kommer til å bli dyrere.
Jeg synes ellers at det er en selvmotsigelse at de investorene som er så opptatt av å gjøre de mest bærekraftige
investeringer, samtidig håper på storavkastning, slik at egen lommebok blir enda tykkere. Det å tjene enda mer,
vil jo med stor sannsylighet si at eget forbruk også øker. Et annet eksemåpel på dobbeltmoral, er enkelte som sitter i et
gedigent palass av en bolig, og misjonerer for at alle (andre) må gå over til en mer bærekraftig livsstil. Slike bygg,
som huser et fåtall personer, er noe at det mest ressurskrevende som finnes, det og databruk da selvsagt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
02.01.2021 kl 18:05 1880

De gjør de ikke for å være «bærekraftige», men for å tjene penger. Har forresten sett meg skikkelig lei av dette misbrukte ordet « bærekraft» som alle slenger seg på. Folk kjøper heller ikke el-biler for å være klimavennlige, men for å få alle fordelene som de har nytt godt av gjennom politiske beslutninger.

Forøvrig enig i at den største trusselen vi står ovenfor når det gjelder klimagassutslipp er befolkningseksplosjonen. Som du sier er det ganske rart å tenke på at verdens befolkning har doblet seg siden jeg ble født mens det tok flere titalls tusen år å gå fra null til det den var da jeg ble født. Befolkningseksplosjonen var diskusjonstema på 70-tallet, men er nå ikke tema lenger av en eller merkelig grunn.

I tillegg er det jo et mål at de fattige skal få styrket kjøpekraft som jo også fører til mer CO2 utslipp, men her kan også løsningen ligge. At jenter tar utdannelse vil gjøre at de ikke lenger vil bli sett på som en fødemaskin slik de ofte blir i «U-land»
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
omans
02.01.2021 kl 18:26 1841

Så nå skal man endre holding til prising?
Er jo det som skjer under new paradigme tenkning.
Det nye skal sette gamle modeller til side og tenke at nå er det new times, glem prising og inntekter pr nå for alt dette nye skal gi astronomiske inntekter i fremtiden, og bare rosenrødt. Synd da at det fortsatt er kostnader forbundet med dette, men moro med subsidier...
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
02.01.2021 kl 18:37 1805

ja enig i mye av det dere skriver, å bli mer bærekraftig handler mye om å få ned forbruket.

Å kjøre el-bil løser lite, det som monner er å kjøre mindre bil
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
bravi
02.01.2021 kl 20:44 1698

Har noen aksjer i "skitne" selskaper som tank og tilstøtende bransjer. Kursutviklingen siste 9 mnd. har vært litt variabel pga. pandemien men ikke så aller verst, dette er veldrevne selskaper med lite eller ingen gjeld.. Men sammenlignet med "bærekraftige" selskaper med bare luftige vyer og uten inntekter har kursutviklingen i skitne aksjer vært mye dårligere. Tror ikke denne utviklingen kan vedvare i all fremtid, før eller senere må markedet ta en realitets sjekk, noen finner ut at de selskapene aldri kommer til å tjene kr, da kan det bli trangt i døra for å komme seg ut av mye bærekraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
02.01.2021 kl 21:05 1660

Jo grønnere jo bedre, men tror nok at det grønne markedet vil bli litt mer selektivt etter hvert. Så da gjelder det å holde seg unna de taperne som mislykkes. Syns både Vestaas, Sactec Solar og AOW er gode case.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Hjembrent
02.01.2021 kl 21:05 1660

Det er fint at folk forsøker å kombinere sine aksjeinvesteringer med engasjement for klima, miljø og sosiale forhold. Flere og flere fond, deriblant oljefondet, forsøker jo det samme. Så er det selvfølgelig forferdelig mye grønnvasking ute og går, men disse selskapene vil vel bli gjennomskuet etter hvert. Er helt enig i at ordet «bærekraftig» er veldig misbrukt. Oppdrettsbransjen er et forferdelig eksempel som skiter ned fjordene våre og forpester dem med lusemidler. Dyrevelferden er jo også helt på trynet. Vindkraftbransjen er også problematisk da veldig mye naturområder bygges ned. Jeg skulle uansett ønsket at utviklingen i retning av et mer miljøvennlig samfunn gikk raskere. Synes politikerne er alt for feige. El-bil subsidiene til de rike er jo bare tragisk. Vi må nok også belage oss på et lavere forbruk. Men livet kan jo bli like spennende og innholdsrikt allikevel!
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
bravi
02.01.2021 kl 21:51 1594

Det er etisk riktig å investere i aksjer med profiler som klima, miljø, sosiale forhold osv. blir det hevdet av meningsmafiaen, ikke troverdig i hele tatt, da spiller det liksom ingen rolle om man lurer surt opptjente kr utav sparekontoen til intetanende småinvestorer. I aksjemarkedet er enhver seg selv nærmest.






Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Hjembrent
02.01.2021 kl 22:38 1519

Forstår ikke innspillet ditt. Å lure kroner ut fra sparekontoen til småinvestorer er selvfølgelig ikke etisk riktig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
bravi
02.01.2021 kl 23:31 1450

Mener at mange har blitt lurt til å investere i allslags grønne selskaper. Når bobla sprekker er det de små som har blitt lurt som sitter igjen med svarteper. At oljefondet investerer endel i slike selskaper er fordi de er pålagt å gjøre det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
02.01.2021 kl 23:45 1412

Bobla sprekker. Det er garantert. Det skjer når grønne selskaper ikke greier å hente penger lengre. De lever jo på emisjoner! Og går med dundrende tap hvert kvartal. Er veldig få grønne selskap som tjener penger. Er alltid sånn at bobla sprekker når alle småsparere kommer til børsen, det samme skjedde jo under dotcom boblen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
02.01.2021 kl 23:58 1380

Man skal være like kritisk til både de påstander som at klimaendring vi ser i dag er menneskeskapt som alle som påstår at den ikke er menneskeskapt.
Når man sliter med å finne ut av hvordan lokalmiljøet påvirkes av vindmøller eller hvordan i en større sammenheng enn lokalmiljøet ved oppdrett påvirkes av driften tør jeg påstå at kompleksiteten ved å finne et svar på den globale klimakrisen er en tanke større.

Jeg har ikke møtt en politiker, eller en annen vanlig person som ikke klarer å argumentere godt for at globale klimaendringer er menneskeskapt. Diskusjonen tar seg gjerne opp når jeg viser til sentrale klimaforskere, spesielt de som er sentrale skikkelser i paris-avtalen snakker om klimaendringer, og ikke klimakrise. Alle jeg snakker med som er svært påståtelig for den ene retningen eller den andre refererer gjerne til et eller annet diskusjonsforum som igjen referes til en eller annen politisk diskusjon i tåkeheimen. Jeg har bedt folk sende meg konkrete rapporter på hva de faktisk mener og påstår men får det aldri.

Etter å ha jobbet 7.5 år med klimapolitikk og i samarbeid med bl.a. sintef er jeg mer bekymret for miljøet rundt oss. Mikroplast, forsøpling generelt og at ozonlaget holder seg.
Jeg sier ikke at det globale klimaet er noe man finner på, for all del, det må jobbes hardt med før det er for sent. Men være så snill å ta vekk percentilen, altså ytterpunktene, og være så snill og les sentrale rapporter som er objektivt rettet og ikke har noen politiske motiver. Rapportene koster gjerne litt penger for å få tilgang til og er fra flere hundre sider til opp til flere artikler og rapporter som baserer seg på hverandre med opp til flere tusen sider.
At land som kina og india kan nærmest spytte ut så mye co2 som de vil frem til 2030 og deretter holde seg er til å bli oppgitt av. Det morsomme er at USA har redusert co2 utslipp betydelig under Trump-perioden...



Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 00:15 1347

Vel det er vel totalen som teller? En som kjører mye kan være vesentlig mer miljøvennlig enn en som kjører lite. Holder ikke bare med å endre bilparken men alt fra tonnevis med leker,tupperware,fargestoffer, klær og dårlig elektronikk suger ut livet av planeten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
billionæren
03.01.2021 kl 00:28 1314

Tja, det kan vel være begge deler. Hvor mange av de som har investert i "grønne selskap" har tenkt å sitte lenge nok til man ser om businessen er liv laga, og delta på en mengde emisjoner? Alle skal være med på den euforiske oppturen, men når det begynner å gå sidelengs og forventningene skal innfris, er det ingen som gidder å sitte lenger. Og hvem vil kjøpe seg inn i et selskap som allerede har priset inn evntuell oppside for de neste 5-10-15 årene? Det blir noen ras etterhvert, men inntil videre er det vel bare å klappe i hendene og være med på trenden - for den som tørr.

Mulig investorer er tilbøyelige til å verdsette grønne selskaper med noe høyere multipler, men det stopper nok der..
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
03.01.2021 kl 11:40 1109

Tror de fleste, som vil se, er klar over at måten vi lever på for øyeblikket ikke kan fortsette. Det er vel nok å se
på berget av julepakker under et gjennomsnittlig norsk juletre, for å se at forbruksfesten har gått for langt.
Det er ikke bare klimaendringer som er trusselen, men like mye tappingen av ressurser, naturødeleggelse,
dyr som har levd på jorden i millioner av år som blir utryddet, ødeleggelse av biologisk mangfold etc.
Jeg er imidlertid pessimistisk når det gjelder hvem som må bære byrdene med den innstramming som må komme.
Er redd det blir den sterkestes rett, der de rukeste får fortsette å leve som før, mens det store flertallet vanlige/fattige
får regningen. Fordelingspolitikken kan nok fungere i nord europa, men har liten gjenklang andre steder.
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare