🌊🌊🌊 Seismiske røstelser av episke dimensjoner!

Slettet bruker
SEISMI 02.01.2021 kl 16:00 127228


🌊🌊🌊


Alt er i Veikartet. Som oljepriseksplosjonen, sektorbred Reprising, det sannsynlige oppkjøpet av MSEIS osv osv.


Her om litt av grunnlaget for oljefesten, fra desember 2021:



Hvalross

26.12.2021 kl 14:393696

Russland dekker allerede 35 prosent av gassbehovet i EU.

«Ytterligere gassforsyninger til det europeiske markedet vil med sikkerhet redusere prisene», skal Putin ha sagt under et statsmøte, ifølge nyhetsbyrået RIA, melder Reuters.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/12/26/7794656/putin-fraskriver-seg-alt-ansvar-og-peker-pa-europa


Planen er vel åpenbar: å gjøre Europa så avhengig av russisk gass at det ikke blir intervensjon fra Nato når de marsjerer inn i Ukraina neste år.

Extrajoker Nord for olje og gassprisene.

Blir det fullskala krig mellom Vesten og Russland/Kina? Mange skritt av mindre aggresjoner før det, at russisk olje/gass forsvinner (tilbakeholdt eller nektet) fra Europa er noe av det første som kan skje. Olje da til 2-3-400$? I en verden under trussel fra hyperinflasjon og energimangel, er oljeservice og alle som kan tilby mye fremtidig energi ikke lenger engang spekulativt, det kan inngå som en defensiv hedge for fond og storkapital mot alvorlige og ikke helt usannsynlige verdensproblemer av typen krig, hyperinflasjon, ytterligere tydeliggjøring av verdens skrikende energimangel .


https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/RrlKyW/putins-krav-er-umulige-det-vet-han

Vgs ekspert synes å tro Putin bløffer med sitt ultimatum.

Slik tolkes konflikten fra russisk side:

https://thesaker.is/quick-update-on-the-russian-ultimatum/

Russisk olje og gass ut av det vestlige markedet?
Redigert 17.08.2023 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2021 kl 18:44 6718

Uten å påstå å besitte noe større teknisk kompetanse, virker dette så vanskelig å konkurrere mot at jeg velger vekte opp i PGS (takk for link Lysaker):

https://lundin-energy-norway.com/2021/04/07/4-seismikkundersokelser-i-en/

Likevel, det finnes vel ingen billigere seismikk-aksje enn SBX? Halvannen krone per aksje hvis man holder GEMandelen utenom?

En riktig god uke ønskes alle rare dyr i arken med tro på seismikk, hvilket enn selskap som er deres personlige favoritt!
Redigert 11.04.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 15:36 6802

Jeg er Aksjeamatøren også men ikke amatøren innen geofysikk.
Redigert 11.04.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
09.04.2021 kl 15:20 6794

Flere faktorer, lillebror og storebror spiller nok en rolle inntil videre. Blir spennende å se om dem klarer vri inntjening fra mørkerødt til rødt/orange. Mseis får jevnlig kontrakter og øker cashbeholdning. Cash is king, og på sikt blir de lillebrødrene med penger de nye storebrødrene. Litt mediedekning på mseis som enda ligger i skyggen og brettet snus.

Pgs har nå tatt inn noder i sortimentet, men er fremdeles rent seismikk. Mseis har fått renewables og følger trenden med grønn framtid. Havvind ligger godt an og mseis posisjonerer seg deretter + tjener godt på seismikk. Og igjen er jeg langsiktig. Hadde jeg kjøpt pgs sammen med mseis og latt dem ligge hadde jeg nærmet meg 100% avkastning i pgs, mens mseis har jeg rundt 300%. Pgs har gått opp og ned mange kroner og er en fin aksje å trade, men man må huske selge litt ellers blir man ned -30% igjen ganske fort. Å kalle meg amatør for å si jeg trader pgs og legger gevinn i mseis er en individuell vurdering.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 12:26 6836

Endelig litt realisme! Tjueett = Konge. Ess.


https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/04/09/7653893/carnegie-dobler-i-seismikk

Carnegie oppjusterer ifølge en analyse kursmålet på seismikkselskapet PGS til 10 fra tidligere 5 kroner pr. aksje, skriver TDN Direkt.
Analytikerne gjentar en kjøpsanbefaling på aksjen, som hittil i år er opp 19,9 prosent på Oslo Børs.
Samtidig går det fredag frem at BofA Global Research hever anbefalingen på PGS til kjøp fra «underperform». Kursmålet er satt til 21 kroner.
PGS presenterer tallene for første kvartal 22. april.
Obxserver
09.04.2021 kl 08:43 6924

Har ikke noe i mot MSEIS som selskap, problemet ligger i selve aksjen. Den mangler volum, derfor er den uaktuelt for en som trader med store volumer.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 08:26 6946

Trommehvirvler! Fanfarer! Pengeregn!

Forrige gang Carnegie oppgraderte fra 3 til 5 kr (8 feb) løp Peggy med lette støvler fra 4,8 til 7,8 (11 mars). Kjøp PGS nå og du kan kjøpe kroneis til alle unga foran slottet 17 mai. Om det er lov å spise is da
Redigert 09.04.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 08:22 6961

vent og se! har stor andel i MSEIS, men enda større del i PGS. det handler om et forhold mellom liten og storebror!

PGS: CARNEGIE OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 10, GJENTAR KJØPSANBEFALING
Oslo (TDN Direkt): Carnegie oppjusterer deres kursmål på PGS til 10 fra tidligere 5 kroner pr aksje, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Redigert 09.04.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
09.04.2021 kl 07:32 6985

Tjener ihvertfall på investeringene mine. Nicket må du lese med humor, skal ikke byttes :D

Mange her inne som sier Pgs og Sbx og EMGS er aksjer som går russiske %enter med en kontrakt, men mseis er solid og har også triggere for flere kroner opp, så ikke så traust som mange tror. Uansett et spennende år for seismikk.
Aksjeamatøren
09.04.2021 kl 00:39 6958

Ja, mye ned i sbx og pgs osv hvalross. Jeg sitter godt i min trauste mseis som bygger sten for sten med oppgang. Fikk ny kontrakt igjen i går. Anbefales for alle som ser etter en relativt safe doblingskandidat med god ledelse.

Pgs er i fall igjen, men skal handles for ny trade når den bunner ut, sitter aldri lenge i den, men får gode %er som jeg kjøper mere mseis av.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 15:49 7058

Ligger utslått, gispende og forkommen etter harde dager på børsen. Samler krefter til å pusse støttennene og gyve på. Heldigvis tegn til at de gode tidene vender tilbake. Gribbene flyr vekk og tordenfuglene strømmer til med olivengren i nebb og andre seiersrike varsler. Fin dag og en real bølge på veg i trådens omtalte rubiner. Og godt er det. Personlig, etter å ha vært ath på porteføljen i februar, hadde jeg vært i minus totalt med én flopp til i dag. Sølt vekk og dumma ut uten vett til stop loss. Sant å si var det var nære på at det mørna hvalrosskjøttet endte opp som døner i New Kebabish på Råholt, til skam og advarsel og elveblestalarm for uheldige gjester. Men nu går alt så meget bedre. Og med en bestemt kontrakt på veg ...
JSH
03.04.2021 kl 10:30 7455

Lurer på om analysen legger opp til at Kina fortsetter å kjøpe billig olje av Iran
Slettet bruker
01.04.2021 kl 23:32 7776

altin

I dag kl 23:2131

PGS styrker nå satsingen innen karbonfangst, mineraler og nye energikilder.

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=21241253


Fisk med den lille møresilda, og få på en liten fisk som slukes av en stor fisk før den er i land
Slettet bruker
29.03.2021 kl 15:39 7957

GEM
(Ref Rosgun:)
Silvercoin klatrer på lista, noe som de også gjorde i Next Biometrics forut for 300% oppgang....de påfølgende uken(e). Kan virke som de har teft og kjøper seg inn rett før nyheter- regner derfor med kursdrivende nyheter her snart, noe som betyr en ting: "På med sikkerhetsbeltene"

SBX
SeaBird Exploration Plc has signed a contract for provision of source vessel services for an OBN survey in the Eastern hemisphere. The survey has an expected duration of about 90 days and is scheduled to start in Q2 2021.

Slettet bruker
27.03.2021 kl 11:59 8189

Green Minerals vekker internasjonal oppsikt. Bloomberg har intervjuet Rodahl, og skrevet en sak om fremtidsmulighetene, og at GEM er en av Europas mest suksessfulle nynoteringer i år:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-26/newest-battery-metal-ipo-taps-rising-interest-in-the-deep-sea

Uten bloomberg tilgang kan du lese den samme artikkelen her:

https://www.mining.com/web/newest-battery-metal-ipo-taps-rising-interest-in-the-deep-sea/


Men hvordan er det mulig at lille Green Minerals har råd til de store start-investeringene, selv om de vet havbunnen er pepret med mineralforekomster? Jo, leverandørkjempen Oil States Industries sponser Green Minerals. De har alt å tjene på å bevise at man med deres systemer fort kan finne og få opp verdiene, i form av noduler bestående av nesten 100% verdifult mineral som man kan sutte opp fra en overstrødd dyp havbunn. I Green Minerals får de gjennomføringskraft, nøkkelspillere i et konvertibelt offshore miljø, støtte og tilrettelegging fra det norske statsapparat, tilgang til letebåter, og visjonære selgere av en ledelse som skaper verdier for aksjonærene allerede fra stiftelsespapiret.

Oil States Industries setter alle kluter til for at GEM og aksjonærene hurtig blir store og rike, slik det skapes et marked; og så kan systemet selges til oil majors etterpå. Da vil GEM allerede være så godt plassert at for å komme noen vei på norsk sokkel må man for å ha sjans gå i samarbeid eller kjøpe opp GEM. Det vil i såfall bli så dyrt at det kun er selskap i størrelsesorden Equinor som muligens har råd.

GEMs inntekter blir enorme, og de vil bli verdsatt på linje med feks vind. Ørsted med sin posisjon i den ulønnsomme vindbransjen er like mye verdt som Equinor. Når den samme verdsettelsen skal benyttes på GEMs milliarder med samme lønnsomhet som olje og gass - snakker vi potensielt om Norges mest verdifulle selskap om noen år.

Og festen, den har allerde begynt. But .. you aint seen nothing yet! Total takeoff ut av alle proposjoner under alle forutsetninger for kriteriet. Ute i verden, hos de smarte pengene har ørene tatt til å vibrere som pilatblader. Mange vil være med på "den nye lønnsomme Tesla, "den etiske bitcoin", "moralsk Klondyke". Synd det er så få aksjer å spekulere i, ja bortsett fra for de som allerede eien Den da ...

Redigert 27.03.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 07:44 8350

https://www.google.com/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/fuel-tank-at-saudi-oil-facility-attacked-catches-fire-01616729717

Rakettangrep på saudiske oljeinstallasjoner og Suez kanalen enda blokkert. Etter selloff i går kommer rally i oljeaksjer?
Slettet bruker
25.03.2021 kl 20:37 8540

Hele markedet forandrer seg. Noen blir rike
Slettet bruker
25.03.2021 kl 19:52 8597

Jøsses kake, er det deig?!

Da tar jeg det som et tegn og kjører på med EMGS. Skal jo være moro dette.

Ps. Kan tro jeg fikk sjokk når jeg så kontrakten, og at den følgelig begynte gå. Lette etter noe å selge, men ikke noe gøy å selge når alt er ned.

Det er jo helt sinnsvakt hvis EMGS kan kjøpes under flere titalls % opp. Men i dag er dagen etter i går og dagen før i morgen, som det står i encyklopedien, og du skal få den pælma etter deg, da den er heslig. Dog kommer tiden for de dravle drængernes pængtellebonanz. For de som tør å legge øret mot togsporet er det klart triumfens time nærmer seg!

Vi vet jo det vi glade gutter, at det går opp og downs i livet, og hverken børs eller katedral er forskånet. Derfor smiler jeg jamnt i oppgang så vel som nedgang, ja selv med armen fast i pappressa.
Der enkelte på forum er bitre og redde over volatilitetens skyggeside, som gammelfeminister som har fått skinnposer til pupper av all den bh-løse bæringa av tunge lungemospølser, henna-dåser, probiotisk surmelk og leverposteibokser opp til kald leilighet i femte uten heis; velger Hvalross og likesinnede tvert om på slike dager å kikke seg besatt om etter innbo å innløse for å kjøpe mer. Her har kommet gode forslag i gulltenner, kattedyr og svigermødre. For de med tro på de seismiske papir kan elefantene bare trampe oppå hovudet: om man slipper den ene aksjen er det kun for å gripe en av de andre innad i den gyldne sektor.

Vi må stå bredt med tunge baller, betalingen skal komme. Med Harald Hardrådes ord:

Ikke vi i kampen
kryper sammen bak
skjoldet
av frykt for våpenbraket,
så bød den ordfaste
kvinne.
Hun som bar halsband,
bad meg
hodet høyt å bære
i kampen der hvor sverdet
og hjern-skallene møtes.
Slettet bruker
25.03.2021 kl 18:23 8664

Grusom seismikk dag ja. Men nedturen i oljeprisen snur før eller senere og det kommer garantert rekyler så det holder.

Trodde først EMGS skulle leie Petrel når de fikk kontrakt men de kordinerer jobbene slik at de klarer seg med Atlantic Guardian foreløbig.
Men får EMGS en kontrakt til nå så må de ha enda en vessel og da er Petrel første valg som igjen vil gi en opptur for SBX.

Sitter ennå å håper på konsolideringer innen seismikk da det vil gi mindre konkuranse og påfølgende kursoppgang.
TGS sier de har en lang liste av selskaper de vurderer oppkjøp av men ikke sikkert det er noen av dem vi snakker om her da TGS ikke eier og neppe har planer om å eie vessels.

Oppoghopp
25.03.2021 kl 18:11 8670

Solgte deg ut av EMGS?! Også du min sønn, Brutus..
Hvalross, du vet jo hva som kommer i EMGS fremover. Det gjelder - i bedste Auguststil at holde seg tæt ved henne (emgs red.anm) og hun vil med ett være god mot dig..

Er jo gammallæra det.
Slettet bruker
25.03.2021 kl 18:04 8671

Titt var jeg trætt og deprimeret. Så prøvde jeg seismikk-aksjer! Nå er jeg bare rystet. Action time in the house y'all!

Slike dager er irriterende. Særlig hvis man ikke har noe å kjøpe for. Har heldigvis fått tilvristet meg nye 50k som jeg håper rekker inn i morgen før rebounden. Har vektet meg voldsomt opp i SBX og GEM, så det står med disse siste lusne slanter fra den tørre brønn mellom EMGS hvor jeg solgte meg ut i går. Eller mer PGS.

EMGS - går det an å ha slik hell i uhell å selge dagen før viktig kontrakt, og så likevel rekke showet?

PGS - kompis skal opp. Sånn ere bare.

Tenk på de heldiggrisene som sitter med mye rede penger og kjøpte i dag eller på kvisten i morgen da? Blir svimmel bare av å tenke på det ...
Slettet bruker
22.03.2021 kl 14:01 8848

Både Saudi Arabia og Israel er lei alle proxy krigene og terror aksjonene fra Iran sin side.
Det er Iran som styrer ikke bare Houthi i Yemen men også Hezbollah og Hamas.
Ikke nok med det men Iran vil også utvikle atomvåpen og alle skjønner at det prosjektet MÅ stanses ellers er det The End.
Man kan derfor være sikker på at det skjer noe i overskuelig fremtid.
Dette er skumle greier men det positive er at man vil se oljepriser som ingen tidligere har turt å drømme om.
Slettet bruker
22.03.2021 kl 08:07 3234

PGS får stadig mer oppmerksomhet i media. Lekkert bilde av en lubben skjønnhet i søndagens aksjetips, med teknisk analyse av PGS https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/03/21/7645323/sondagens-aksjetips-med-teknisk-analyse-av-pgs.
"snur aksjen opp igjen kan det bli riktig moro."

Får vi et boost i SBX i dag? I morgen skal Green Minerals noteres og hvis den flyr fra start skal hovedeier SBX godt opp. Forvent at Fearnley Securities kommer med høye kursmål, etter utalelser som

"Mineraler som nikkel, kobber, kobolt, magnesium, litium, sink og svovel utvinnes i dag i all hovedsak på land, men dette har sine utfordringer. Ressursene blir færre, konsentrasjonen i det som utvinnes blir lavere, utviklingen foregår i vanskelig tilgjengelig og ofte politisk utfordrende regioner og det er store miljømessige utfordringer med utvinningen.
Derfor rettes øynene mot offshore gruvedrift.
– Vi tror «offshore minerals» kan tilby et alternativ som tikker av alle bokser, sier Andreas Strand, som er leder for energi i Fearnley Securities."

Norge skal være i en spesielt gunstig situasjon, med antatt store mineralressurser, en lovgivning som snart er på plass og teknologi i verdenstoppen

– For investorene tror vi dette også kan være en god investering. Det har en lønnsomhetsprofil på linje med olje og gass.

https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2021/03/17/7643530/selskaper-i-ko-for-a-grave-etter-milliarder-pa-havets-bunn


Hva skjer i MSEIS og EMGS. Hvis PGS og SBX av hver sine grunner får et voldsomt løft denne uken flyter de kanskje med uansett, men kommer det noen nyheter snart?
Slettet bruker
18.03.2021 kl 15:26 3416

Den neste Seabird kontrakten tror jeg vil markere slutten på en lang dødtid med kontraktstørke. Deretter vil kontraktene komme tettere og tettere.
Seabird trenger ikke så mange vessels i jobb for å gå i pluss selv med dagens rater. Men ratene vil også stige i takt med høyere utnyttelse.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 15:17 3446

SBX:
Jangus
I dag kl 13:55137
Geo Barents er underveis fra opplag i Ålesund til Saleneset. Så nå er det kanskje mobilisering og kontrakt på gang




Og det er vel ingen som kan tvile på at bransjens mest aksjonærvennlige ledelse vil krydre neste ukes notering av Green Minerals med å slippe noen kursdrivende nyheter også for morselskapet ...
Slettet bruker
18.03.2021 kl 07:31 3589

Oljeprisene trekker lavere etter en større enn ventet lagerbygging i USA, men tradere kan ikke være annet enn optimistiske for at oljeetterspørselen vil bli signifikant bedre, sier analytiker Edward Moya i Oanda ifølge Platts.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/03/18/7643831/kan-ikke-vaere-annet-enn-optimistiske
Slettet bruker
17.03.2021 kl 13:10 3756

Januar hørte faen til for min del. Men sterk feb og porteføljen i all time high 11 mars. Bare litt rusk i muskedunderen. Blir bra dette her serru

Herlige inngangspunkt for den som vil vekte opp i seismikk
Redigert 17.03.2021 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2021 kl 13:05 3759

Med mindre det er starten på langvarig nedgang. Føler egentlig hele 2021 har gått trått.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 12:55 3764

Surt marked. Men for de som er så heldige å ha cash er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gjort: 50/50 PGS og SBX akkurat nå på mid day dippen
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:10 3810

Min kilde sier at Green Minerals vil gjøre som Deep Green: lage et lukket ekosysstem hvor man muliggjør det grønne skiftet på en ekte bærekraftig måte. Det er altså ikke spraygrønt som nesten alle andre såkalt grønne selskap:
1 hurtig komme igang med letingen i det korte vinduet med overkapasitet i seismikk.
2 på mest mulig skånsomt vis hente opp disse "virgin" mineralene og metallene, og bygge opp en base over noen tiår.
3 lage et resirkuleringssystem hvor disse metallene brukes på nytt og på nytt i ti- og -hundreår. Samarbeidspartner? Hint: Det skal være like enkelt som å pante flasker ...
Slettet bruker
17.03.2021 kl 09:42 3834

Kvakkaroni! Hvem går berserk i SBX? Noen av de større spillerne som overvar Fearnley Securities Virtual Marine Minerals Conference i går?
noprofit
17.03.2021 kl 08:49 3890

Ja denne bør vel komme tilbake til 8 umiddelbart etter dette!!!!!