🌊🌊🌊 Seismiske røstelser av episke dimensjoner!

Slettet bruker
SEISMI 02.01.2021 kl 16:00 126897


🌊🌊🌊


Alt er i Veikartet. Som oljepriseksplosjonen, sektorbred Reprising, det sannsynlige oppkjøpet av MSEIS osv osv.


Her om litt av grunnlaget for oljefesten, fra desember 2021:



Hvalross

26.12.2021 kl 14:393696

Russland dekker allerede 35 prosent av gassbehovet i EU.

«Ytterligere gassforsyninger til det europeiske markedet vil med sikkerhet redusere prisene», skal Putin ha sagt under et statsmøte, ifølge nyhetsbyrået RIA, melder Reuters.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/12/26/7794656/putin-fraskriver-seg-alt-ansvar-og-peker-pa-europa


Planen er vel åpenbar: å gjøre Europa så avhengig av russisk gass at det ikke blir intervensjon fra Nato når de marsjerer inn i Ukraina neste år.

Extrajoker Nord for olje og gassprisene.

Blir det fullskala krig mellom Vesten og Russland/Kina? Mange skritt av mindre aggresjoner før det, at russisk olje/gass forsvinner (tilbakeholdt eller nektet) fra Europa er noe av det første som kan skje. Olje da til 2-3-400$? I en verden under trussel fra hyperinflasjon og energimangel, er oljeservice og alle som kan tilby mye fremtidig energi ikke lenger engang spekulativt, det kan inngå som en defensiv hedge for fond og storkapital mot alvorlige og ikke helt usannsynlige verdensproblemer av typen krig, hyperinflasjon, ytterligere tydeliggjøring av verdens skrikende energimangel .


https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/RrlKyW/putins-krav-er-umulige-det-vet-han

Vgs ekspert synes å tro Putin bløffer med sitt ultimatum.

Slik tolkes konflikten fra russisk side:

https://thesaker.is/quick-update-on-the-russian-ultimatum/

Russisk olje og gass ut av det vestlige markedet?
Redigert 17.08.2023 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 23:32 4414

Tror på vilter vekst i oljeprisen, og ser på PGS som et giret bet mot den. I januar 2020 var vi meget sent eller ved bunn i en supersyklus, som så ble kunstig halvert en gang til av covid. Derfor jeg kastet meg inn i markedet, for jeg visste vi ikke var ferdig med olje. Så mye løgner og vissvass vi ble servert. Nå ser vi oljeprisen stige uke for uke. Det har den gjort lenge, og det var lett å se ville skje. Oljen skal svært høyt, og PGS er etter min mening det selskapet på Oslo børs som vil tjene mest på det helt frådende oljemarkedet som er i kjømda.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 23:30 4403

Problemet for PGS som dere her inne ikke tenker så veldig mye på er at PGS tvinges til store nedskrivninger. Noe som setter selskapet under press pga lån, PGS må ha en større EK for å ikke komme i brudd med lånevilkår.
Vi så hva som skjedde i Mseis i fjor da markedet ble overrasket over nødvendige nedskrivninger, dette har også truffet PGS på vei ned mot bunnen, men jeg kan love dere, PGS må skrive ned mye mer enn det de har gjort til nå.
MSEIS kan nå etterhvert begynne å øke verdiene kvartal for kvartal, noe som er totalt umulig for alle andre.
i 3Q økte EK med 3 mill dollar hos Mseis, 4 Q vil jeg tippe 11 mill dollar. de har enda ikke skrevet inn 1 dollar på biblioteket, det kan de begynne å gjøre nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 23:25 4433

Hvis det skulle komme en aktør på banen med baller som hang tungt, og skjev i ryggen etter å ha sittet på den feiteste lommeboka, hvem skulle vi ønske, og hvem kunne det være? Det er vel naturlig at PGS står i sentrum, påklattet av flere AGS o.l for full dekning mot streamer, noder, elektromagnetisme og mineraler. På forhånd ber jeg om unnskyldning om jeg bommer på de tekniske termene, det er kun værhårene som er min forse: lukter penger.

Etterspørselen kommer til å overstige tilbudet i løpet av neste år, og det tror jeg nok det er fler som vet..
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
13.01.2021 kl 23:10 4446

Bare av nyskjerrighet kan du si meg hvorfor jeg bør kjøpe pgs? Du sier selv du har hovedtyngden din i aksjen. Hva vet du om dagens kurs, gjeld, Mcap, backlog og videre drift? Hvorfor er denne så utrolig feilpriset ifølge deg?

Sp var rettet mot Hvalross, men alle svar er velkommen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 23:04 4423

Hvis PGS skal omstille seg mer i retning av OBN kan det da hende at de vil kjøpe opp et eller annet selskap?
Styreleder har sagt at det trengs mer konolidering uten at han nevnte detaljer om det.
Ikke umulig at de vil kjøpe restene av AGS veldig billig men kanskje også større selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 22:53 4440

Kort oppdatering:

På oilprice.com under overskriften:
Goldman Finds Unexpected Source Of Demand For 1 Million Bpd Of Oil
leser vi
Having recently turned even more bullish on the oil market, bringing forward up its year-end $65 Brent price target to the summer on Monday, overnight Goldman's commodity team turned even more bullish on oil, "discovering" an unexpected source of oil demand in the near term, which could lead to even higher oil prices in coming days. Specifically, according to to Goldman's Damien Courvalin, global oil demand will be boosted by at least 1 million b/d in the coming weeks as cold weather spurs the use of diesel for power generation.

Så de som mener vi passerer $60 allerede denne uken eller neste uke får nok rett.

En annen hovedsak på samme nettsted gir masse oppmersomhet til SBX. Gratulerer til dere (Green Minerals er er geniknep, men etter min personlige smak burde det vært heleid av SBX slik at man simpelthen måtte kjøpe SBX og ikke mere mikkmakk).

Så har vi konkursbegjæringen i Axxis Geo Solutions. Etter mitt skjønn bør dette gagne Mseis mest, da de har blitt "den trygge".

For de i PGS var det en litt kjedelig dag da det ble litt grunnløs bank, som nok gjenopprettes i morgen. Fin mulighet til å fylle på for de som ikke alt sitter lastet opp over øra. Selv har jeg nå solgt unna absolutt alt, ingen fond, ingen andre aksjer enn PGS (mest) og Mseis. Forventer fest av de helt episke dimensjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Rek2
13.01.2021 kl 17:10 4466

der har det begynt:er dette triggeren til nye konkurser?
Børsnoterte Axxis Geo Solutions begjært konkurs - har ikke varslet markedet
Det børsnoterte seismikkselskapet Axxis Geo Solutions er begjært konkurs av selskapet GMC Maritime as. Seismikkselskapet har ikke informert aksjemarkedet om konkursbegjæringen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 15:12 4505

Goldman Sachs tror den skal nå 65 USD i sommer og det vil være en god start.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 10:15 4563

Man kan fint argumentere for at det er mindre kontroversielt å si nå at olja står i $150 i desember '22, enn det var å si i sommer at olja skulle over $50 denne jula. Uansett, noen sa det da og noen sier det nå. Jeg er en.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 10:04 4536

Leste nylig en meningsfylt artikkel der det skrives at underinvestering i oljeservice og leting pga covid 19 og fokus på fornybar energi kan føre til at det blir vanskelig å imøtekomme behovet for olje de neste årene.Med andre ord så bør lete budsjettene økes nå før oljeprisen plutselig dobles og det kan faktisk skje straks covid 19 er bekjempet. Blir det tomme lagre så skjer det motsatte av det vi så for litt over et år siden da de ikke hadde kapasitet til å lagre oljen.
Vi kan plutselig se en ny all time high for oljeprisen som igjen vil gi en ny all time high for seismikk rater. Man skal også notere seg at det er langt mindre kapasitet for seismikk nå enn for noen år siden. Færre leteselskaper og færre vessels. At seismikkselskaper nå retter fokuset mot mineral leting vil redusere kapasiteten ytterligere. Konklusjonen er da at seismikk kan være noe av det beste en kan investert i for fremtiden. Bedre enn teknologi og sol∕vindkraft.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2021 kl 09:47 4521

Ligget i korten lenge, men nå ser vi en akselerende tendens:

FA:
"Alle de tre toneangivende indeksene stengte opp på Wall Street tirsdag, og de oljerelaterte aksjene, i tillegg til de mindre aksjene, dro lasset. De største selskapene, inkludert tek-gigantene, hang nok en gang etter. Blant annet falt Apple, Amazon og Facebook. 
Langt bedre gikk det for ConocoPhilips, ExxonMobil og Occidental Petroleum som steg henholdsvis 4,5, 2,2 og 12,65 prosent. Roger Berntsen, analytiker i Nordnet, har bitt seg merke oppgangen til oljeselskapene.
«Investorenes appetitt for oljeaksjer har økt de siste ukene, i takt med stigende oljepriser og vekstutsikter», skriver Berntsen i onsdagens morgenkommentar. 
Oljeprisen skøt fart forrige uke og har fortsatt oppgangen denne uken. Onsdag morgen er brent-oljen opp 0,63 prosent til 57,08 dollar fatet. 
Etter læreboka
I Asia var utviklingen relativt lik den i USA tirsdag, som vil si at oljeaksjene ledet an."

Først fikk vi høre at oljeprisen var ødelagt og kanskje aldri ville komme seg. Nå får vi høre at oljeprisen overrasker positivt, men at oljeselskapene er forsiktige med nye prosjekt. Så utover året allerede, og i sær i Norge med den tikkende tidsfristen på å finne og få PUD'et felt innen '22 pga gunstig skatteordning vil vi se en etterspørsel som tar igjen og så til neste år flyr forbi tilbudet. Konsolideres det i mellomtiden vil det kunne forlanges priser for seismikk som kan sammenlignes med kroneisen man kjøper foran slottsbalkongen 17 mai.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Ingvester
12.01.2021 kl 21:47 4693

Ocean Infinity er et annet selskap som kan levere kartleggingstjenester. OFG var underleverandør i 2019-undersøkelsen i Norskehavet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Ingvester
12.01.2021 kl 21:45 4672

Ocean Floor Geophysics var med begge kartleggingene i 2018 og 2019. De styrte AUV'ene og analyserte datagrunnlaget. De har over 25 marin-mineral prosjekter world wide så de har bred erfaring. Siste året har de inngått samarbeid med EMGS og PGS, og de kan dermed tilby et bredere spekter av undersøkelsestjenestene når det kommer nye marine mineral prosjekter.

PGS har blitt eier i OFG og sitter som eneste eksterne selskap i OFG-styret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 19:34 4786

Forstå meg rett: mineraler på havbunnen vil trolig bli en kjempenæring. Men det kan ta tid før det er en næring lik oljebransjen som genererer inntekter så høye at den i steden for å subsidieres kan ekstrabeskattes. Lenge før det, så smått allerede nå, vil selve letingen generere stadig høyere inntekter. Som pga lav rente og ekstremvekst (fra et nesten ikke-eksisterende nivå) vil kunne fremskrives og prises inn alt i dag, som i hydrogen etc.
Mineral game: Først treffer pengene de som leter, som vil ha en inntekt å forstørre gjennom fremtidslinsen først. Tror det vil være noe (men lavere) vilje til å allerede nå reprise de som faktisk skal hente opp mineralene enn de som leter etter de. Altså kjøp heller EMGS enn NOM. Sbx har hatt de flinkeste strategene ved å markedsføre satsningen på mineraler. Skulle ønske de hadde beholdt Green Minerals som et heleid underselskap, slik at måten å kjøpe GM på var å kjøpe SBX direkte. Her må man følge med og GM vil nok fly fra start. Tror likevel PGS ender med å ta storeslem, men en klok approach er nok å sitte bredt i sektoren med deler av midlene, fordelene litt i mellom, men aldri ut av seismikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 18:46 4863

Kan bli helt enormt! Er det dette som skal føre ESG prising inn i den før så trauste næring? Seismikk kan treffe et mytisk punkt, investorenes drøm, - hvor alle markedsindikatorer vil forbedre seg måned for måned over år og gi støtte og moment fra bunn og opp. Samtidig kan vi få inn drømmerne, fremtidsfantastene, alle de som har blitt vant til å kjøpe aksjer i blinde som akkurat har flerdoblet seg, - og hvor det likevel går bra hver gang da kalkulatoren til alle de andre også brukes som man vil på egenvalgte parametre 10, 20 og 30 år frem i tid. Olje i dag, for realisten. Mineraler i fremtiden, for fremtidsfantasten. = Seismikk er vinterens trylleord.

Ps. Det er billig på doble nivåer til påske. Men for den som allerede vurderer ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Oppoghopp
12.01.2021 kl 18:39 4876

Takk for gode svar! Jeg er inne i EMGS og PGS og har tenkt å bli der lenge. Det er særdeles spennende når myndighetene begynner å skissere nye næringer hvor teknologi som hittil har vært mest forbundet med oljenæringa plutselig er superaktuell på nye områder. Etter mitt syn (og håp) en perfekt overlapping.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Benja1983
12.01.2021 kl 18:19 4944

Ikke umulig det. Towed EM systemet til PGS ble aldri en suksess i O&G. Men endel av folkene som utviklet dette er enda i PGS, så de har helt klart EM kompetanse på gulvet i PGS enda.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Obxserver
12.01.2021 kl 18:10 4922

PGS og OFG ved bruk av CSEM teknologi tror jeg kan være en vinner innen mineral seismikk.

https://www.reuters.com/article/us-norway-deepseamining-insight/norway-eyes-sea-change-in-deep-dive-for-metals-instead-of-oil-idUSKBN29H1YT
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Benja1983
12.01.2021 kl 17:49 4992

Er vell ikke mulig å finne mineraler med hydrofoner, så noder og hydrofon streamere er så vidt meg bekjent utelukket. Elektromagnetisme har jeg forstått kam brukes til å påvise enkelte metaller under havbunnen. Petromarker har god info på dette: https://allton.no/csem/

Videre tro jeg selve ‘’gruvedriften’’ blir komplisere subsea operasjoner i samme gate som de beers bruker for å utvinne diamanter utenfor Afrika. https://dsmobserver.com/2019/05/diamond-mining-moves-offshore-and-into-the-deep/

Nederlenderne er verdenslendende på offshore dredging, etter market ingen norske firma enda har kompetanse.

Jeg håper norske selskaper forsyner seg av denne næringen, men er ett langt lerret å bleke og å si at norske seismikk selskaper har en fordel er å dra det langt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 17:08 5081

Ingvester og KimLee vet mye om dette ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 17:07 5088

SBX/Green Minerals
EMGS
PGS i samarbeid med OFG.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Oppoghopp
12.01.2021 kl 16:14 5162

Viser til artikkelen som e24 akkurat presenterte angående konsekvensutredning av mineralutvinning på havbunnen.

Hvilke av seismikkselskapene i Norge kan denne fremtiden være relevant for? Nevn i fleng.

Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Rek2
12.01.2021 kl 09:46 5197

Godt innlegg.. Hvalross
Seismikk er i forandring og jeg tror vel at denne delen vil få en ny oppsving,,,,,
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 19:22 5268

Kan vel ikke være noen tvil om at SBX med sitt Green Minerals har vært de lureste og flinkeste strategene i bransjen, og gitt aksjonærene det som etterspørres. Så får vi se om de vil klare faktisk tjene noe penger på virksomheten. Da må de nok reise ganske mye kapital, men det kan det jo også være de får til. I såfall meget imponerende, og uansett et eksempel til etterfølgelse. Håper PGS følger med og tar lærdom, og det er det vel heldigvis grunn til å tro.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 17:49 5334

Interessant ja. Tror alikavel at SBX's datterselskap Green Minerals har en god fremtid. Mineralene er ikke bare kritisk viktige for el-bil batterien men også for nesten alt innen elektronikk industrien.
Ser ut som om PGS også har begynt å snuse på disse mineralene gjennom OFG som de har kjøpt seg opp i.
Hvis noe av kapasiteten til oljeleting blir sysselsatt for å lete etter mineraler så et det positivt for tradisjonell seismikk da det blir færre vessels og mindre konkuranse som igjen fører til høyere rater.
Og en massiv konsolidering hadde nå vært positivt. PGS har samarbeidet med flere selskaper som EMGS og Seabird. De var også største eier i Polarcus for noen år siden og nå har de kjøpt seg opp i OFG. Hadde de slått seg sammen til ett og samme selskap så kunne det blitt en umiddelbar kjempeopptur..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 17:25 5340

Får vi en noen dager med fall i hydrogen o.l og økning i oljerelatert senere i uka? Det kan bli katalysatoren til et av de raskeste farvebytter siden Michael Jackson fikk gavekort hos plastisk kirurgen julen '83.

Fest i vente.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Dynamitten
10.01.2021 kl 20:55 5622

Intresangt innlegg
Takkar 👌💰
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2021 kl 19:26 5733

Min tese er at PGS og Mseis begge er herlige selskap, som skal flerdoble seg i år, og styrke seg videre ut hvertfall '24, '25. Er klar over at det er to helt ulike case med ulike triggere. I bunn ligger likevel oljeprisen, og de appellerer til de samme investorene. I løpet av noen få salgsdager viser det seg gang på gang uke for uke at de følger hverandre, hvertfall siden jeg ble positiv til sektoren på forsommeren. Om det en dag er kursutslagsforskjeller på mer enn si 5% bør man vurdere å flytte en andel av pengene til den andre. Kanskje har man en favoritt? Selv lener jeg meg mot PGS, fordi jeg anser risikoen og dermed potensiell gevinst som høyere, i dette spillet som har så voldsomt mye høyere oppside enn nedside. Men er helt komfortabel med å enkelte uker sitte med 60/40 i Mseis favør. Har solgt unna (nesten) alt annet og sitter med det remmer og røy holder i disse to perlene. Altså long only med en mulig intraswitch mellom PGS og Mseis ved lagg i den ene.

Forrige uke ga omtrent tilsvarende resultat i begge, og at de ikke fløy med oljeprisen kan man jo si var overraskende. Det kan det jo være forskjellige årsaker til, men unektelig er resultatet at oljeprisen steg markant opp til nivåer som har overrasket "de lærde", mens selskap som skulle tjent på dette som Aker Bp, Soff, SDSD, og sbx pgs og mseis sto stille, steg bare litt eller - kontraintuitivt - falt. Årsaken kan være først avventing i forhold til kaos på Capitol. Så når det viste seg å ikke påvirke selv i USA, Biden som rykker nærmere med sin grønne pengesekk. Det grønne skiftet pushes i felleskap av hyklerklassen med bærekraftspins og de største selskapene, selskapene fordi de som vi har sett får den største andelen av subsidiepenger. Ingen plan er for ambisiøs eller dyr. Sjekk feks det Bill Gates støttede initiativet til å "dimme solen selv" ved å sprøyte atmosfæren full av sitt egeneide lurium. Å du Ikaros med tykke briller! Et sunt næringsliv lever vel ikke av subsidier? Hvis man tror nøkkelen er å klebe seg til gratispenger er nøkkelen og gå på nav, og så sende barna sine i samme ærend. Så er det bare den lille haken at det tar deg bare så langt. Noe velstand kan det aldri bli snakk om, bare opprettholdelse, slik vil det nok bli for brorparten av disse grønne Petter Smart selskapene og. Noe annet er selvfølgelig å spekulere i at boblen blåses opp. Burde jo ha vært med inntil nå ser vi. Og antagelig litt til også. Men å kjøpe den grønne boblen Nå? - Kanskje er det fordi jeg er halvt møring, men å kjøpe noe så overpriset byr meg, nær sagt dessverre, i mot.

Så det rent uungåelige: På et tidspunkt er det ubeskrivelig mengder penger som skal over fra det grønne til det sorte. Det kan skje hvis det grønne vakler og så store verdier truer med å bli borte med et poff. Det kan skje når oljeprisen blir riktig høy, og marginene vulgært store. Rottevatns roteråd med sine mange snubletråder for næringen trekker i feil retning. Men bemerk at det her er snakk om forslag, som det vil bli tautrekking om antagelig i årevis før de implementeres i mindre monn i trappetrinn med forsiktig start om lenge. Her er markedsvirkningen altså kun psykologisk. Tvert i mot får næringen en reel drahjelp fra regjeringen med sitt midlertidige skattekutt:

"Analytikeren spår et spennende år på norsk sokkel med mye leting. Guldbrandsøy anslår at det vil bli boret minst 40 brønner i løpet av 2021.
– Den nye skatteordningen gir incentiver til nye produksjonsbrønner som blir boret innen 2021. Men det viktigste for selskapene, for å få mest ut av skatteordningen, er å få funn besluttet og PUD (plan for utbygging og drift, journ. anm) levert innen utgangen av 2022, sier Guldbrandsøy."

Det viktige er altså å finne felt og få de PUD'et alt nå, for full skatteeffekt. Det tenker kankje den jamne investor mindre over, men jeg skal love deg det jobbes overtid i oljeselskapene. Er det kanskje slik at markedet priser inn til fulle all mulig skremsel fra et mulig grønt skifte i en hypotetisk fremtid alt i dag? Til fulle snubletrådene fra departementene, men i magert monn insentivene som allerede er implementert og med en tikkende tidsfrist som i første rekke forfordeler selve letingen?

Ved å kjøpe seismikk i dag har du kun en risiko. At ved en ytterligere fortetting av proppen i flasken kan du låse penger som kunne vært brukt i vill spekulasjon i det grønne. Teoretisk sett kan de synke 5 10 15% mens vi venter på eksplosjonen. Før eller siden kommer bølingen. Hold for guds skyld fast, og kjøp mer om du har friske midler. Det hadde vært veldig morro med en mer korrekt prising alt i morgen. Om ikke, frykt du bare ikke! Her blir stor feit fest. Winners only. Invitasjonen kommer med krav om løsning av en gåte med en ukjent og noen gitte: Hvilket dyr er det som:
Går på fire ben om morgenen.
Går på to ben om ettermiddagen,
og går på tre ben om kvelden?
Svar: ...
Og hva lever nevnte dyr av? Energi.
Og hva lever et samfunn av nevnte dyr av? Energi.
Så hvis noen kan selge det som samfunnet lever av blir de? Rike.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 01:46 3667

Vi får håpe ledelsen kommer på banen og røper litt fra samarbeidet med OFG (og derigjennom EMGS), som du og Ingvester virker til å være blandt de mest oppdaterte på.

(Sakser for enkelhets skyld) Ingvester:
Skjer mye på strategisk samarbeid (PGS, TGS, CGG, OFG og EMGS (via OFG), kansje får vi mer multiklientsalg pga samarbeidet? kansje hører vi noe om formell avtale lånevilkår (lovet landet Q1).


Dette er seriøse triggere. Sbx-effekten om du vil, mtp mineralbiten. Ved en konsolidering vil jo PGS etter alt å dømme bli chassiset det bygges rundt? Nå er mseis min nest største eiendel, men vil ikke en slik konstellasjon også lett kunne sluke også store deler av nodemarkedet, spesielt i de hjemlige trakter? (Men verden er stor og markedet begynnende frådende så frykt ikke kjære mseisere)

Vi så tidligere i høst hvor lite villig ledelsen er til å spille rollen som spin doctor ved å berolige markedet med tanke på avtaler med kreditorer som nødvendigvis må ha vært langt fremskredet. Det fremsto nonchalant på grensen til arrogant - men det gikk bra. Mens enkelte selskap huier og heier går PGS stille og rolig frem, like a boss. For den kolde investor, eller venner (uten å gå dypere) gir denne lite staffasjerte approachen muligheter. Du må simpelthen stole på firmaet, i tolvte time klipper de den rette ledningen hver gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 01:13 3664

Hva om PGS kjøper opp OFG?
Vil det bli positivt for kursen?

PGS inngikk også samarbeidsavtale med EMGS.
Her kan det være konsolidering på gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 00:43 3685

Reis på hyttetur med Naksta' a, Grinchmaster. Kanskje legge sommerferien til Ivar Aasentunet? Your idea of fun? Er så trått, så ensidig.

Men verst er at du ødelegger for din egen økonomi. Du syns mseis er helt topp? Flott. Er jo også et fint selskap. Men la oss se litt videre. I et vondt og vanskelig nedgangsmarked er den eneste måten å overleve på å stjele andeler på å selge billig billig billig. Tror du at oljemarkedet blir slik fremover er det kanskje best å styre klar av sektoren? Vi er mange, og antagelig også deg selv som tvert i mot har sterk tro på det oljerelaterte. Da må vi spørre oss noen spørsmål. Hva har gått godt i det siste? Jo feks hydrogen. Er det fordi noen av disse selskapene tjener penger? Nei. Det kan det godt være de gjør en gang i fremtiden, men det er ikke det som driver kursen nå. Det er fordi selve ordet Hydrogen har blitt hot, fordi nesten alle som har kjøpt og solgt ordet Hydrogen har gjort det til stadig høyere priser. (Så hvorfor ikke da bare kjøpe Hydrogen? Fordi man ønsker å være med på hele stigningen). Hva er det neste "trylleordet"? Etter min mening Seismikk. Grunnen:
1 at selskapene starter på en kunstig lav verdi
2 alle markedsindikatorer, (oljepris) kontinuerlig forbedres
3 alle som kjøper og selger slike aksjer (med start litt ulikt engang mellom forrige mars og oktober) vil ha tjent penger. Da sier de til vennene sine hvor lett det er, og stadig flere kommer til.
4 så, mine damer herrer og transe, kommer gullegget: stadig selvforsterkende trend

Til sist et enkelt bilde som de fleste vil klare følge: Husker taco begynte bli populært midt på 80-tallet. Min farmor sto i butikker og demonstrerte dette for å spe på pensjonen. Og det var ganske gildt, men litt rart og eksotisk. Var vel Old el Paso, og Hvalrossen langa innpå. Så kom Santa Maria, de frekkasene. Spørsmål: Tror vi taco som fenomen hadde vært hva det er i Norge i dag om Old el paso hadde skreket seg hese om at det var rottegift og bare vondteri i Santa Maria? ... Eller er det et så mye større marked nå, at den i såfall lille spede sørgelige kampen, som kun kan ha sin nytte i et vondt og vanskelig nedgangsmarked, blir noe trist og unødvendig noe? Hvis jeg var glad i min neste, så slår jeg ham ikke i unøde, og drev jeg bensinstasjon lobbet jeg ikke for elbil. Så hadde jeg sparepengene i et seismikkselskap så .. Mm. Riktig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2021 kl 23:49 3755

Virker som en del som har kjøpt aksjer i PGS, har fått kalde føtter og det med god grunn! 10.000kr blir ikke til 20-30.000kr, men 5000kr. Bare vent å se!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2021 kl 23:33 3769

08.01.2021 09:00

Its not a bird
Its not a plane
Its PGS and Magseis going insane!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
focuss
07.01.2021 kl 16:03 3944

YNWA
Du må gjerne harselere. Jeg vil bare hjelpe deg. Streamer seismic er i hovedsak for å dekke store områder i jomfruelige områder. Ikke bare det men mye det, Node seismikk er for å få mer detalj kunnskap i begrensede områder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2021 kl 15:53 3936

Du stoler på anal tigrene fra DnB? Er du nokså nytt i gamet kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
07.01.2021 kl 15:52 3921

Jeg tror og håpe det kan få dere andre som hyller KentaH be denne figuren om å kutte ut slik hun holder på. Litt sånn øye for øye. Jeg ønsker på ingen måte å være inne på andres tråder jeg ikke har int i å slenge dritt om andres selskap. Så om dere andre kan holde slike som KentaH i kraven så er det fint. Da blir jeg raskt borte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Christkr
07.01.2021 kl 15:44 3917

Ja, det burde man holde seg for gode til. Tror du det hjelper å oppføre seg på samme måte?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Albatross
07.01.2021 kl 15:40 3925

Av og til kan d være lurt å ta seg en halvtime borte fra tastaturet for å kjøle seg ned litt...


Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
07.01.2021 kl 15:39 3912

nei nei nei hvordan kan jeg være grinete på det. Msesis har jeg tjent litt kroner på fra før og PGS har jeg sekssifret gevinst. Jeg er kun her inne for å prøve å få KentaH til å slutte å baisse ned PGS tråder. Fint om vi alle holder oss for gode til det. Blir jo patetisk og svært barnslig å holde på slik.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
07.01.2021 kl 15:36 3880

men vent litt, jeg ser at PGS er ned 71,2% siste år og Mseis ned kun 25,2% siste år. Tror jeg blir i PGS litt til jeg. Har lyst å få med meg oppgangen til kr 17.50 igjen. Tror det er mer sannsynlig en at Mseis skal til kr 12 for å si det sånn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare