AOW - Morgenrapport fra Apollo Markets Oppgradere til kjøp

elgmannen
AOW 04.01.2021 kl 08:52 69663

Analyse oppdatert 17:09 30. des. 2020

Signal: Kjøp

Kursmål: 14

Stop loss: 7,50

Antatt tidshorisont: 3 - 25 dager

Aker Offshore Wind har etablert en stigende trend og er dermed i en periode med sterk utvikling. Aksjen er imidlertid kraftig overkjøpt, noe som gir økt risiko for en reaksjon tilbake. Et evt. fall ned mot bunnen av trenden (i dag ca 8 kroner) vil være en naturlig kjøpstrigger. Vi oppgraderer AWO til kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Sollidcap
08.02.2021 kl 00:10 5515

Olja subsidieres den også. Vi vet at energi er eksportvare.
Mindre olje vi pumper jo mindre blir krona verdt og vi blir konkurransedyktig når det kommer til eksport.
Når olja går dårlig så går fiskerinæringa bra. Vært sånn i mange år.

Selv om vi ikke trenger kraften selv så velger Norge å gå foran som et godt eksempel for å snu trenden.
God natt
Slettet bruker
07.02.2021 kl 13:29 5959

Interessante spørsmål. Sitter ikke på fasit, men tror ikke på så mye hjelp fra politikere. Nå får de inntekter fra olja, så skal de gå over til noe som de må subsidiere. Vet om ikke om jeg hadde gjort det selv heller som politiker. Fra en evig strøm med cash, for så til å dele ut til noe som Norge strengt tatt ikke behøver så veldig akutt. Men det fine er at i dag nytter det ikke bare å snakke om endring, må vise det i handling også hvis ikke står andre klare til å overta. Men AOW kan vel vokse uavhengig av norske myndigheter. Aldri lurt å gjøre seg avhenging av noen som kan stenge pengestrømmen over natta hvis de finner noe bedre. Får håpe det kan bli noe i California, virker spennende.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2020/northwind-skal-gjore-havvind-til-lonnsom-norsk-eksportindustri/

Satsing! STORSTILT!

"11. desember annonserte Tina Bru at Forskningssenteret for miljøvennlig energi (FME) NorthWind blir støttet med til sammen NOK 120 millioner over 8 år."
Redigert 07.02.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.02.2021 kl 12:50 5818

Kunstige øyer er ofte problematisk og vil øke kostnadene på tradisjonell vind.

"The low hanging fruit of fixed-bottom wind has been picked," says Bruno Geschier, chief sales and marketing officer at France's Ideol SA, which designs and builds floating foundations for turbines. The company's technology has been used in France and Japan since 2018 in single-turbine pilot projects.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/EQUINOR-ASA-1413290/news/Equinor-Floating-Wind-Turbines-Buoy-Hopes-of-Expanding-Renewable-Energy-32373000/
Sirius1
07.02.2021 kl 10:44 5986

Altså hva skjer med Norge? Er det i år det skal eksplodere? Eller neste år? Danmark virker til å være veldig frempå. Kanskje naturlig siden de ikke har hatt oljen, og har måttet se etter andre løsninger for energi. Vi har kunnet hvile på fossil energi. Men dette vil snu. Tror dere vi får se et massivt skifte i kommunikasjonen og støtten fra myndighetene fremover? Har vært mye snakk om støtte til karbonfangst og lagring. Men å skape ny energi, ja der kunne jeg tenke meg å se en mye mer konkret og fremoverlent holdning som gir selskaper som AOW et skikkelig dytt i riktig retning på norsk sokkel! 👍 AOW har mye på gang og det ser veldig positivt ut. Men synes kommunikasjonen fra norske myndigheter foreløpig virker usikker og lite målrettet på havvind. Det må skje noe. Og det fort!
https://e24.no/olje-og-energi/i/WOkLj2/danmark-skal-bygge-energioey-i-nordsjoeen
Redigert 07.02.2021 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
07.02.2021 kl 10:20 5901

Noen her som kan forklare sammenhengen rundt AOW og Horizon?
AKH produserer vel ingenting selv, så de skal da altså administere og cashe inn sin 51% eierandel av alt AOW, ACC, REC mulige H2-selskap mm drar inn??
tod-l
07.02.2021 kl 10:07 5916

The Wall Street Journal hadde en reportasje om flytende havvind igår og ett utdrag fra PPI
CO João Metelo


“The willingness of governments to make sites available is key, that has been one of the restrictions of the development of the U.S. market,” says Joao Metelo, chief executive of California-based Principle Power Inc., which designs and makes floating platforms.The company has developed a three-column semi-submersible platform which helps distribute the weight of the turbine and stabilize it.

The company is considering future projects including at water depths of over 3,000 feet. In 2018, California’s Redwood Coast Energy Authority selected a consortium including Principle Power, Norwegian oil-services company Aker Solutions AS, and the renewables unit of Portugal’s largest utility Energias de Portugal SA, to enter into a public-private partnership for a proposed floating wind
project.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 09:27 5936

Slettet bruker skrev Aker BP og Akastor
Puhh puster letter ut og legger meg til å sove litt mer. Ha en fin dag videre folkens.
Redigert 07.02.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2021 kl 09:23 5923

Aker BP og Akastor
Gullhaugen
06.02.2021 kl 11:51 4018

Ja det er jeg enig i. Den har bygget et solid gulv på 8.8 og er nå klar for oppgang. Et godt kjøp nå. Jeg tror den går over 12 når oppgangen kommer.
ruda
06.02.2021 kl 11:14 4062

Her er noen store fisker som holder denne nede. Småsparerne selger på billigsalg. Når de er ferdig lastet fyker denne over 12l
Slettet bruker
06.02.2021 kl 10:13 4148

Ingenting er jo bedre 😀 fornøyd med det, får håpe du får rett.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 10:12 4152

Godt poeng det. Men må vise det i handling også. Hørt så mye fra ulike politikere, når det gjelder å begrense og stanse så er det dyktige, men når de må bevilge eller støtte så er det virkelig sirup tendenser. Kan jo håpe at du får rett, og det ville jo vært gunstig for Høyre og ha noe konkret å slå i bordet med.
4580
06.02.2021 kl 10:10 4147

Når første lisens ligger på bordet ( ikke lenge til ) så ser du 20 kroningen før du rekker å si Amen i kirka. 😇
Slettet bruker
06.02.2021 kl 10:09 4135

4580 skrev 🤣🤣🤣
https://snl.no/akkviescere
Loveshak
06.02.2021 kl 10:09 4131

Det er valg til høsten, ikke glem det. Tipper at Høyre er relativt hyppe på å få startet vindsatsingen før valgkampen starter.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 09:57 4148

Hehe har nok ikke det nei. Sitter på alle mine aksjer, jeg er i resignasjonsmodus nå, vært siden nyttår, det betyr at jeg gir blaffen om hele beløpet går til helvete også, og positivt overrasket om mine aksjer gir overskudd. Gitt opp forsøk på å forstå markedet osv, nådestøtet var vel når kursen ikke reagerte etter avtale med Statkraft, så nå henger jeg bare med, om den går til 6 kr fint det også, så lenge den en eller annen gang i fremtiden stiger til 15-20 kr. Åpent sinn, begge veier, de kan vinne anbud og de kan ikke vinne anbud, satser på at de får sin andel. Tålmodighet. Og til slutt, setter min lit til vår kjære Astrid.
Redigert 06.02.2021 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 09:44 4149

Mye gevinst en kan få på et par år i andre selskaper også. Forstår godt at mange selger, bedre blir det vel ikke når kvartalsrapport kommer, nei denne her er meget langsiktig, noe som vises igjen hos markedet. Zzz zzz men greit nok, så lenge den holder seg på samme kurs som nå fremover så er jeg fornøyd. Snart sommer så får vi vite mer.
4580
06.02.2021 kl 09:24 4136

Det er garantert riktig det du skriver og tror. Det forundrer meg at det er slik salgsvilje her nede på 8-9 tallet. Tror det er mange som biter av seg fingrene( om ett par år) i ren desperasjon etter å forlatt skuta. DA er kursen på en annen hylle.
Garcia
06.02.2021 kl 09:14 4137

Sitter og ser på intervjuet med sjefen i statskraft på tv 2..
Han sier at de nå tar skrittet ut på norsk sokkel sammen med aow..
Han snakker jo som de alt har fått konsesjon, og bekrefter min misstanke om at det er aow og statskraft som kommer til å bli de som vil legge premissene for Norges satsing på havvind...
Statskraft vil over på børs sikkert etter model fra Statoil...
Stemmer det jeg skriver over her vil aow gå inn i en enorm vekst de nærmeste årene..

Fjulyweather
05.02.2021 kl 14:25 4475

Takk for denne🤝 Akkurat nå prises AOW til 8,8kr. Jeg syns dette er billigere med stor margin ifh til ekte og framtidig verdi.

AOW har nå avtale med AkerBP og Statkraft. Åpning av norske vind områder(Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II), Mulig projekt i Skottland, Korea, California kysten igjennom 47% eierskap i Principle Power. Bidens lover å doble den amerikanske offshore wind industrien innen 2030. Jeg har vært med siden jeg fikk de som utbytte aksjer. Alt dette har skjedd siden august. Dette kommer til øke i hastighet fram imot 2030. Når man ser tilbake kommer du ikke til å forstå hvorfor man ikke satte inn mer egenkapital inn i AOW.
Redigert 05.02.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2021 kl 12:17 4655

https://www.tu.no/artikler/danmark-seiler-opp-som-europas-stormakt-pa-strom-blir-norge-akterutseilt/506428

Det tror jeg kan skje. Stol ikke på norske politikere og store ord. Men aow satser vel heldigvis internasjonalt. Skulle ikke forundre meg om vindsatsingen her hjemme blir utsatt, at regjering behøver mer tid osv osv. Vi har det for godt på alle plan, derfor er vi også sinker innen omlegging. Alt går tregt. Nye utvalg, nyte utredninger, tiden går. Astrid nevnte også noe om dette, at toget går nå.
elgmannen
05.02.2021 kl 11:24 4720

Change in the air: US to restart review of big offshore wind farm.

Les denne
https://www.aljazeera.com/economy/2021/2/4/change-in-the-air-us-to-restart-review-of-big-offshore-wind-farm
langeløp
05.02.2021 kl 10:52 4758

Vi ser jo hva som er på hylla og har valgt Aow
ruda
04.02.2021 kl 22:18 5140

De som er langsiktige i dette selskapet, har trukket et vinnerlodd
Slettet bruker
04.02.2021 kl 16:46 5478

Da ble det oppgang i dag også folkens, gratulerer 👍 en god uke.
elgmannen
04.02.2021 kl 15:17 5599

Her er en interessant lesning: https://e24.no/boers-og-finans/i/Blygvl/slik-kan-du-nesten-kjoepe-roekkes-groenne-aker-til-kraftig-rabatt
Det ser ut som at vi pr. idag får kjøpt aksjene i Aker Offshore Wind til kraftig underpris på Oslo Børs, gitt at Aker Horizons-verdsettelsen er retningsgivende.

Siden det er abonnement for å lese denne artikkelen så legger jeg den ut her.

Slik kan du nesten kjøpe Røkkes grønne Aker til kraftig rabatt
Det er kanskje gode grunner til at børsnoteringen av Aker Horizons har blitt en suksess. Men aksjen er dyr.

Kjell Inge Røkkes Akers etablering av det grønne investeringsselskapet Aker Horizons, som ledes av Røkkes sønn Kristian, er selvsagt spennende å følge. Aker legger med det sin tunge industrielle og finansielle kompetanse inn i det grønne skiftet. Det vil nok komme mye ut av det. Men det betyr ikke at man bør løpe skoene av seg for å kjøpe aksjen.

Aker Horizons tre hovedinvesteringer per i dag er aksjeposten på 25,7 prosent i Rec Silicon og aksjepostene på 51 prosent i Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture. Så har selskapet inngått avtale om å kjøpe 75 prosent av fornybarkraft-utbyggeren og eieren Mainstream for drøye åtte milliarder kroner, for å ta de tyngste postene.

Børsverdien av aksjepostene i de tre børsnoterte selskapene er torsdag formiddag 10,7 milliarder kroner. Legger man på den avtalte kjøpesummen for Mainstream og penger i banken etter at oppkjøpet er gjennomført, har Aker Horizons’ suverent viktigste eiendeler en verdi på vel 19,5 milliarder kroner. Så har selskapet opp mot 6,9 milliarder kroner i gjeld, herunder to milliarder til Aker.

Nettoverdien av Aker Horizons er, basert på dette, nærmere 12,7 milliarder kroner. I det lys fremstår utvilsomt børsverdien av aksjene i Aker Horizons på 24,8 milliarder kroner som ganske oppblåst. Litt grovt sagt priser aksjemarkedet enten inne at Mainstream plutselig skulle ha steget kraftig verdi, at kursene på de børsnoterte selskapene skal stige kraftig eller en kombinasjon av dette.

Nå kan man innvende at dette kanskje var et litt i overkant grovt regnestykke. Aker Horizons arbeider med flere prosjekter. Et prosjekt er en hydrogensatsing som skal lanseres i løpet av første halvår. Og Aker-systemet driver sjeldent med tull. Aker Horizons-aksjen blir ikke billig av den grunn.

La oss tenke oss at vi deler denne «merverdien» på tre. Altså fire milliarder er knyttet til nye prosjekter og mindre investering. Mainstream-investeringen har fått en nærmest mirakuløs verdiøkning på fire milliarder før handelen er gjennomført og de tre børsnoterte aksjepostene er verdsatt til rundt 35 prosent over børskurs. Slik tenkt får man jo tross alt kjøpt aksjene i Aker Offshore Wind, Aker Carbon Capture og Rec Silicon til kraftig underpris på Oslo Børs, gitt at Aker Horizons-verdsettelsen er retningsgivende.

Uansett hva man måtte mene om de reelle underliggende verdiene i Aker Horizons, er det helt klart at aksjemarkedet nå setter en ganske høy prislapp på Aker-systemets teft og dyktighet.

Og så må man huske på at aksjemarkedet historisk har verdsatt investeringsselskaper som Aker Horizons lavere enn de underliggende verdiene. Dette er i Aker-sammenheng ofte omtalt som en «Røkke-rabatt», men er et generelt fenomen som for eksempel gjelder Wallenberg-familiens Investor. Den grønne investeringsbølgen ser ut til å ha opphevet denne lovmessigheten. Men det er nok bare midlertidig. På et eller annet tidspunkt blir nok også Aker Horizons vurdert som et ordinært investeringsselskap.


OSE-Bets
04.02.2021 kl 10:14 5970

Har fulgt med på forumet i flere måneder og fikk endelig laget en bruker :)
Etter en god del lesing om samarbeidet mellom AOW og Statkraft og eierandeler i PP er jeg veldig overbevist nå. Solgte alt av mine fond og satser på AOW.

Da ble det kjøpt endel siden igår og idag https://prnt.sc/y90ipf
Skalleknarp
04.02.2021 kl 07:39 6121

Enig. Man kan ikke være for opphengt i dag for dag situasjonen når dette er et selskap for fremtiden. Enten har man troen og da må en se litt lenger fremover.
Garcia
04.02.2021 kl 03:43 6256

Fatter ikke den babablinga om kurser hele tiden..
Gi selskapet litt tid og få de over på børs...
Det vi nå ser konjunkturene av er ett selskap med skyhøye ambisjoner..
Nå ligger aow godt an til å bli en av Norges "store" satsing på vindkraft..
Vi får se utover når regjeringen legger frem sin satsing på vindkraft og deler ut konsesjoner...
Slik det ser ut pr i dag er det jo aker/aow sammen med statskraft som styrer regjeringens satsing på havvind...
Skulle de stikke av med store konsesjoner på norsk sokkel så smeller det nok ordentlig...
En annen ting er vel å notere PP på børs, Biden sine flere 100 milliarder USD som skal inn i havvind er jo ett annet kapittel...
Så her tror jeg det bare er å sitte rolig i båten og nyte reisen.....
Quick
03.02.2021 kl 18:15 6521

Denne aksjen har jeg tatt et prinsipielt valg - sitte i ro. På seks måneder har denne gått som ei kule fra ca 4,- til ca 9,-. AOW er et nytt selskap som ble etablert for ca 6 mndr, og har ikke kommet skikkelig i gang enda. Om ett eller to år tror jeg vi ser et konsern som leverer havvind verden over.
Jeg skal sitte long (2-5 år) og har en forventning om å se kurser på mer enn kr. 100,- ++
Ønsker alle lykke til.
Neidajoda
03.02.2021 kl 17:57 6458

Må vel ta i betraktning det var en blod-rød dag nyheten ble lansert. Nå har nyheten roet seg for lengst, hadde nyheten kommet på en grønn da ser jeg ikke på det som usannsynlig at vi hadde vært en krone eller kanskje to over dagens kurs.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:55 6417

Absolutt ikke uoppnåelig. Tenk hvor sårbare vi er her som aksjonærer kontra de som kan melde minst 12 meldinger på 1 år. Her får en kanskje 2. Rakker ikke ned på aksjen sitter selv fast i denne her, men kunne jeg solgt på 10,så kanskje men så er det en faen i meg som sier at den skal minst til 15, helst 20kr før jeg gir meg. Vi holder ut sammen 😀
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:50 6409

Du har valgt feil av Aker aksjene ja, men om aksjen er en flopp tror jeg ikke. Sett deg et mål, selg deg ut når målet er nådd. Verdt å merke seg at ingen reaksjon på kurs selv når de melder om samarbeid med Statkraft. Skjer ikke i så mange andre selskap. Føler med deg. Det skal nok gå bra 👍
Redigert 03.02.2021 kl 17:51 Du må logge inn for å svare