Philly Shipyard - kjøp opp til kr 200?

Frodon
PHLY 04.01.2021 kl 13:29 138099

Selskapet er priset omtrent på cash beholdning og under verdiene i selskapet. De har lange gode kontrakter, som kan forsvare en langt høyere kurs. Langsiktig kursmål opp til kr 200 virker ikke urealistisk, eller hva synes dere?
Redigert 07.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2021 kl 08:22 2570

Blir bra dette!
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
20.01.2021 kl 07:10 2561

Dette smaker så utrolig godt!!

Kontraktene for nå 4 skip gir vel iflg Artic noe rundt 130-140kr aksjen. Skip #5 blir selvfølgelig også bygd på PHLY (vil jeg nå anta er høyst sannsynlig) som da øker verdien til 140-150kr aksjen. Merk at dette er kun for NSMV prosjektet og priser ikke inn noe jobb etter 2025.

Mulighetene for utbytter fremover økte betraktlig nå som backlogen har økt til over 12 MILLIARDER NOK. (1.5 milliarder usd).

Spørsmålet er om et større amerikansk selskap/konglomerat plutselig legger inn bud på verftet? Kan det komme?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Joystick
19.01.2021 kl 23:44 2534

Herlig :)

Men har de kapasitet til å bygge mer fremover... ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2021 kl 22:25 2536

Gratulerer til dere tålmodige PHLY-ere..:-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2021 kl 22:22 2539

Er det noen vits å selge før kr 200 kommer? 😉 Verftet kommer til å få mange kontrakter videre pga Jones Act og nå vil de levere gode overskudd og utbytter til 2024 bare på kontraktene de har.

Aksjen er priset ca på cashbeholdningen, har null gjeld og ordreverdier på kr 12 milliarder. Aker/Røkke er stor eier, så hvorfor ta små gevinster 😂

Her kommer det nok analyser snart, med høye kursmål 💪
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Zohan
19.01.2021 kl 21:51 2539

Håper vi åpner på 70 slik at jeg får lastet mer😅 skulle selge ut noe annet i dag for å kjøpe mer men ble heftet på jobben...
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Nugatti
19.01.2021 kl 21:48 2542

Gratulerer alle sammen. Hva åpner vi på .. 100 kr?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
bravi
19.01.2021 kl 21:31 2541

Slettet bruker skrev Burde åpne på 300.- hehehe
Så at kursen mere enn doblet seg på en uke i begynnelsen av April 2020. Får vi en lignende utvikling betyr det kurs på omkring 130 i midten av neste uke. Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2021 kl 20:51 2544

Burde åpne på 300.- hehehe
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2021 kl 20:38 2549

Hva åpner kursen på imorgen?

Røkke-selskap vant kontrakt på 5,1 milliarder kroner

I april i fjor vant Philly Shipyards en kontrakt på å bygge de to første fartøyene i NSMV-programmet. Nå har verftet vunnet kontrakt på å bygge to til. Byggingen av de to nye skipene forventes å starte i 2022 med planlagte leveranser i 2023.

Den norskkontrollerte skipsverftet Philly Shipyard, der Kjell Inge Røkke og Aker Capital er selskapets største eiere med en andel på 57.56 prosent, kunngjorde på tirsdag kveld at de har fått godkjenning for å bygge to ekstra NSMV-fartøy for TOTE Services som igjen opererer på vegne av amerikanske myndigheter.

- På vegne av hele styret er vi fornøyd med bekreftelsen av de to neste fartøyene, sier Kristian Røkke, som er styreleder i selskapet.

Kontrakten for Fartøyene NSMV 3 og 4 er verdsatt til rundt 600 millioner dollar, som tilsvarer rundt 5,1 milliarder norske kroner. Dersom Philly ender med å bygge alle fem skipene vil kontrakten være verdt 1,5 milliarder dollar – over 12 milliarder kroner.

Skipene tilhører en helt ny klasse kalt «National Security Multi-Mission Vessels» som skal brukes som treningsfartøy for den amerikanske handelsflåten. De skal kunne ha 600 kadetter og instruktører om bord, ta imot rullende last (såkalt RoRo-kapasitet), frakte containere og ha landingsplass for helikopter.

Kontrakten har gjort det mulig for Philly Shipyard å rekonstruere sin arbeidsstyrke, som har en vil ha en full kapasitet på rundt 1200
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
bravi
18.01.2021 kl 08:42 2677

Hei, ja jeg har noen aksjer i selskapet, regnet med at kursen kom til å gå på disse kontraktene, litt merkelig at den allerede ikke er litt høyere. Vi får se når de forhåpentligvis melder skip 3 og 4. Jeg har ikke mye kjennskap til amerikanske verftsbransje men Philly har holdt på en stund og er antakelig noe av det beste de har der borte.
Du får ha lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.01.2021 kl 06:50 2766

BraVi, eier du aksjer i selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 16:27 2962

Nei, vet ikke.. Jeg mener jeg har sett TOTE (som er de som har gitt PHLY jobben) sin. Den var noe lengre og var vel rundt 13 punkter.

Shipyard contract Award 10%
Order long lead major equip 5%
75% of steel weight receiv 5%
Steel cutting 5%
Keel laying 10%
Osv..

Dette var dog ikke PHLY sine Milestones kontrakt. Den er nok litt kortere vil jeg tro. PHLY har mye penger så jeg antar de har forskutterer en del. Husker ikke cashbeholdning, men den er ganske god :)

Antar TOTE ønsker utbetalt 10% ved inngåelse av kontrakt, så jeg venter egentlig på skip 3 & 4 snarlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
bravi
17.01.2021 kl 15:00 3025

JahMason, vet du omtrent hvordan milstones betalinger er satt opp i kontrakten?
Dette kan gjøres på mange måter, en måte er f.eks.slik:
10% ved kontrakt
10% ved steel cut
10% ved keel laying
40% ved launching (sjøsetting)
30% ved delivery
I tillegg kommer alle ekstraregningene ved delivery (i hvertfall på første skip). Regner med at Akerfolka er kreative på ekstraregninger.
For et rederi er det en fordel å betale minst mulig i starten av bygge perioden. For verftet er det motsatt utgangspunkt, de må betale materialer og mye på utstyrskontraktene tidlig i byggeprosessen. Hvis Philly har mye cash kan de forskuttere mye av dette uten så mye byggefinansiering.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 12:38 3136

Takk for info.

Vanskelig å beregne med andre ord. Men vil muligens utløse en børsmelding fra et ganske så stille selskap.
Ser på andre verft som har bygget søster/serie skip, kombineres ofte keel laying på #1 med steel cutting på #2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 12:16 3161

Skulle tro det fantes fondsforvaltere der ute som ser at dette er grisebillig. Men neida ingen gjør noe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
bravi
17.01.2021 kl 11:52 3202

Tidspunktet fra steel cutting til keel laying behøver ikke være lang, men kan også være det. Steel cutting betyr bare at den første stålplata er kuttet. Keel laying er når den første blokka på min. 50 tonn (for større skip) er sveist sammens. Kan være spesielle regler for Navy skip men for vanlige skip (klasset i DnVGL, ABS osv.) er keel laying datoen viktig, sammens med contract date og delivery date definerer de datoene for hvilke versjoner av regelverk som gjelder for nybygget. Steel cutting er ikke viktig for annet enn å bevise at produksjonen er startet og at det ofte trigger en betalings milestone. Designet trenger ikke å være på langt nær ferdig for å foreta en steel cutting.
Keel laying kan også foretaes før design og tegninger er godkjente, viser det seg senere at noe på blokka ikke blir godkjent kan verftet bare forsterke/ modifisere blokka etterpå. Det viktige er at det er sveist sammens noe på min. 50 tonn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 11:24 3239

Enig der. Fortjenesten/marginene vil vel øke for hvert Skip forhåpentligvis.

Prøvde å finne ut hvor lang tid det ofte går mellom Steel-cutting og Keel-lay (som er neste milestone) men fant ikke noe. Kan se ut som det tar noen måneder? Ble skrevet at PHLY ofte melder ut Keel-Lay.
Så får vi se om opsjonene eller keel-lay blir meldt først :)

Er veldig stille fra selskapet og aksjen er periodevis illikvid, det gjør nok også at kursen ikke ligger nærmere 100kr +.

Blir nok mer fremover når opsjonene på skip 3 & 4 blir formelt utøvd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 11:06 3270

Det er ikke enkelt å tjene på skipsbygging nei. Men nå er Philly i en helt annen situasjon enn verft f.eks her til lands
Mest på grunn av J.A
De har også en solid egenkapital, og timesbetalingen er bare halvparten av hva den er her
At de får en serie å bygge er også gunstig da det naturlig nok ofte blir heller dårlig på første skipet men desto bedre på det siste
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
bravi
17.01.2021 kl 10:17 3331

Man skulle tro at kursen ville gå høyere med de kontraktene og tildelingene verftet har fått. Midten av Desember var kursen opp til 67, nå er den ned til under 60.
Er det prisingen på byggekontraktene som er for lav? Tror markedet at dette er tapskontrakter? Vi vet at skipsverft er den mest utakknemlige bransjen som finnes, spesielt nybyggskontrakter. I vestlige land er det bortimot umulig å tjene på vanlige nybyggskontrakter, hvis man priser med margin og fortjeneste vil man ikke få noen kontrakt, det er bare på vedlikehold og reparasjoner verftene tjener kr. I Usa er det litt annerledes, pga. Jones Act må alle skip som trades innenlands være bygget i Usa, ellers hadde det ikke vært noen nybyggsverft der bortsett fra noen som driver med Navy skip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 09:06 3379

The new NSMV is the fourth in a series of five, with the State University of New York Maritime Academy, Massachusetts Maritime Academy, and Maine Maritime Academy receiving the first three. Philly Shipyard holds the exclusive contract for the five-ship deal.

https://tamug.edu/newsroom/2020articles/NSMV.html

Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 08:55 3393

Ser at Tote Services engang het Interocean Ugland Management Corporation.
Undret meg over om salige skipsreder Ugland fra Grimstad hadde et ord med i laget. Men navnet er sikkert bare en tilfeldighet
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 19:49 3520

Skip 4 ble det innvilget midler til i desember (22.des?) 2020.

Jacksonville, Fla., April 8, 2020 – TOTE Services, LLC, (“TOTE Services”) an affiliate of TOTE, LLC (“TOTE”) and an industry leader in ship management, marine operations and vessel services, has awarded Philly Shipyard, Inc., (“Philly Shipyard”) the sole operating subsidiary of Philly Shipyard ASA, a contract to construct up to five new ships – the National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) – to provide world-class maritime training for America’s future mariners and to support humanitarian assistance and disaster relief (HA/DR) in times of need.

This award will execute the Maritime Administration’s (MARAD) vision to recapitalize our nation’s maritime academies’ training fleet, which provide qualified officers to the domestic maritime industry. These training vessels will address a critical shortage of qualified officers needed to crew commercial and government-owned sealift ships during crises and will replace the current training ships at the state maritime academies in New York, Massachusetts, Maine, Texas and California.

Så får man tolke det som man vil. Jeg klarer ikke forstå noe annet utfall enn at alle disse 5 skipene ( allerede innvilget penger/midler til 4/5 skip) skal bygges av Philly Shipyard !
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Patron72
16.01.2021 kl 19:37 3530

Har de begynt å tjene penger nå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
kentove
16.01.2021 kl 18:46 33231

ifølge markedsoversikten på finansavisen.no, ser det er et par flere og litt annerledes tall enn dn investor, men gidder ikke sjekke nøyere
SISTE UTBYTTER
DATO UTBYTTE
04.03.2015 1,93
13.05.2015 1,87
22.07.2015 2,05
11.11.2015 2,17
24.02.2016 2,15
13.05.2016 30,40
22.07.2016 2,12
13.09.2016 24,78
04.11.2016 2,05
23.02.2017 2,10
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 17:09 33313

Tror jeg allerede er inne på topp50 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 16:36 33354

Kjøp med begge henda
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 16:36 33372

Kjøp med begge henda
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 14:42 33479

Ikke overhodet, det ligger nok noen unntak og klausuler i avtalen. Men poenget med en eksklusiv kontrakt er at man er tiltenkt alle 5 skipene.

Men vi får se hvordan det blir, dukker nok opp en melding etterhvert som kan sette punktum her :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.01.2021 kl 14:20 33504

Skal man da forstå opsjonene for skip 3, 4 og 5 slik at hvis de 3 båtene overhodet skal bygges så må det bli på Philly verftet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 12:45 33578

Eksklusive rettigheter for å utøve opsjonene har altså ingen verdi eller noe for seg? Tror jeg ikke du selv mener.

Det er uansett masse vedlikehold, utskiftninger og prosjekter på gang som vil gi alle skipsverft i USA nok å gjøre de neste 30-årene. Moderne ECO skip, skip til installasjon av havvind, ny flåte til marinen, nye ubåter, nye sykehusskip og sikkert noe kommersiell bygging av container og tankere.

Skip tar lang tid å bygge og det formelle rundt skip 3 & 4 kommer når det kommer. Selv tror jeg alle 5 skipene får tildelt funding/midler og alle 5 skipene skal bygges på Philly Shipyard! Da går det raskere og blir billigere, samt at man har et samarbeid og erfaringer som gir gode resultater for alle parter. I USA er det mye byråkrati, politikk og papirarbeid, samt mange instanser ting skal gjennom osv. Det er mye prestisje i dette gamet for politikere.
Man legger inn flest mulige bestillinger på samme verdt for å oppnå best mulig pris ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.01.2021 kl 10:04 33692

Hvis myndighetene ønsker å bruke prosjektet til å støtte industrien i en vanskelig periode kan det godt hende at noen eller alle skipene 3, 4 og 5 foreslåes bygget på andre skipsverft. Det som er vanlig da er at de verftene får tilgang på dokumentasjonen og produksjonsunderlaget som Philly har utarbeidet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 22:10 33942

Mangler litt på den listen. Planen var vel å betale 0,25 usd kvartalsvis før ordretilgangen tørket opp, pluss ektraordinært pga philly tankers og JV med kinder morgan.

https://ycharts.com/companies/AKRRF/dividend
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 20:17 34003

TOTE har vel ansatt en som jobber med å følge prosjektet i Philly på verftet på fulltid hvis jeg ikke husker helt feil ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 20:16 34014

d12m skrev Innlegget er slettet
Er ikke gått mange virkedager siden budsjettet og tildelingen for skip 4 ble vedtatt. Ting tar tid, men syns ikke det drøyer helt enda.
Min mening er at hvis du først har valgt et skipsverft så skal det ikke være behov for å se utviklingen. Opsjonene blir utøvd i takt med tildeling av midler og iht «pipeline» for å imøtekomme delivery.
Er nok logikk i at de vel offentliggjøre skip 3 & 4 samtidig da det gir synergier ved å bygge overlappende. Må nok påregne litt tålmodighet og en dose politikk.

Poenget mitt var egentlig at jeg ser ingen usikkerhet rundt hvem som skal få bygge skip 3,4 & 5. Jeg mener (uten å ha sett avtalen) at en eksklusiv avtale for opsjonene ikke kan tilfalle noen andre enn PHLY, så sant det ikke dukker noe uforutsett opp. Dermed er ordrebøkene booket til 2025 og selskapet derisket (selv om det ikke er offisielt). Men aksjen er kun priset til skip 1 & 2 + cash.
Ikke skip 3,4 & 5 + selve verftet og fremtidig bygg/vedlikehold.
Dette er kun min mening og ikke noe investeringsråd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare