Philly Shipyard - kjøp opp til kr 200?
Selskapet er priset omtrent på cash beholdning og under verdiene i selskapet. De har lange gode kontrakter, som kan forsvare en langt høyere kurs. Langsiktig kursmål opp til kr 200 virker ikke urealistisk, eller hva synes dere?
Redigert 07.08.2021 kl 14:05
Du må logge inn for å svare
Patron72
16.01.2021 kl 19:37
3559
Har de begynt å tjene penger nå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 19:49
3549
Skip 4 ble det innvilget midler til i desember (22.des?) 2020.
Jacksonville, Fla., April 8, 2020 – TOTE Services, LLC, (“TOTE Services”) an affiliate of TOTE, LLC (“TOTE”) and an industry leader in ship management, marine operations and vessel services, has awarded Philly Shipyard, Inc., (“Philly Shipyard”) the sole operating subsidiary of Philly Shipyard ASA, a contract to construct up to five new ships – the National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) – to provide world-class maritime training for America’s future mariners and to support humanitarian assistance and disaster relief (HA/DR) in times of need.
This award will execute the Maritime Administration’s (MARAD) vision to recapitalize our nation’s maritime academies’ training fleet, which provide qualified officers to the domestic maritime industry. These training vessels will address a critical shortage of qualified officers needed to crew commercial and government-owned sealift ships during crises and will replace the current training ships at the state maritime academies in New York, Massachusetts, Maine, Texas and California.
Så får man tolke det som man vil. Jeg klarer ikke forstå noe annet utfall enn at alle disse 5 skipene ( allerede innvilget penger/midler til 4/5 skip) skal bygges av Philly Shipyard !
Jacksonville, Fla., April 8, 2020 – TOTE Services, LLC, (“TOTE Services”) an affiliate of TOTE, LLC (“TOTE”) and an industry leader in ship management, marine operations and vessel services, has awarded Philly Shipyard, Inc., (“Philly Shipyard”) the sole operating subsidiary of Philly Shipyard ASA, a contract to construct up to five new ships – the National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) – to provide world-class maritime training for America’s future mariners and to support humanitarian assistance and disaster relief (HA/DR) in times of need.
This award will execute the Maritime Administration’s (MARAD) vision to recapitalize our nation’s maritime academies’ training fleet, which provide qualified officers to the domestic maritime industry. These training vessels will address a critical shortage of qualified officers needed to crew commercial and government-owned sealift ships during crises and will replace the current training ships at the state maritime academies in New York, Massachusetts, Maine, Texas and California.
Så får man tolke det som man vil. Jeg klarer ikke forstå noe annet utfall enn at alle disse 5 skipene ( allerede innvilget penger/midler til 4/5 skip) skal bygges av Philly Shipyard !
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Ser at Tote Services engang het Interocean Ugland Management Corporation.
Undret meg over om salige skipsreder Ugland fra Grimstad hadde et ord med i laget. Men navnet er sikkert bare en tilfeldighet
Undret meg over om salige skipsreder Ugland fra Grimstad hadde et ord med i laget. Men navnet er sikkert bare en tilfeldighet
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 09:06
3408
The new NSMV is the fourth in a series of five, with the State University of New York Maritime Academy, Massachusetts Maritime Academy, and Maine Maritime Academy receiving the first three. Philly Shipyard holds the exclusive contract for the five-ship deal.
https://tamug.edu/newsroom/2020articles/NSMV.html
https://tamug.edu/newsroom/2020articles/NSMV.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
bravi
17.01.2021 kl 10:17
3360
Man skulle tro at kursen ville gå høyere med de kontraktene og tildelingene verftet har fått. Midten av Desember var kursen opp til 67, nå er den ned til under 60.
Er det prisingen på byggekontraktene som er for lav? Tror markedet at dette er tapskontrakter? Vi vet at skipsverft er den mest utakknemlige bransjen som finnes, spesielt nybyggskontrakter. I vestlige land er det bortimot umulig å tjene på vanlige nybyggskontrakter, hvis man priser med margin og fortjeneste vil man ikke få noen kontrakt, det er bare på vedlikehold og reparasjoner verftene tjener kr. I Usa er det litt annerledes, pga. Jones Act må alle skip som trades innenlands være bygget i Usa, ellers hadde det ikke vært noen nybyggsverft der bortsett fra noen som driver med Navy skip.
Er det prisingen på byggekontraktene som er for lav? Tror markedet at dette er tapskontrakter? Vi vet at skipsverft er den mest utakknemlige bransjen som finnes, spesielt nybyggskontrakter. I vestlige land er det bortimot umulig å tjene på vanlige nybyggskontrakter, hvis man priser med margin og fortjeneste vil man ikke få noen kontrakt, det er bare på vedlikehold og reparasjoner verftene tjener kr. I Usa er det litt annerledes, pga. Jones Act må alle skip som trades innenlands være bygget i Usa, ellers hadde det ikke vært noen nybyggsverft der bortsett fra noen som driver med Navy skip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Det er ikke enkelt å tjene på skipsbygging nei. Men nå er Philly i en helt annen situasjon enn verft f.eks her til lands
Mest på grunn av J.A
De har også en solid egenkapital, og timesbetalingen er bare halvparten av hva den er her
At de får en serie å bygge er også gunstig da det naturlig nok ofte blir heller dårlig på første skipet men desto bedre på det siste
Mest på grunn av J.A
De har også en solid egenkapital, og timesbetalingen er bare halvparten av hva den er her
At de får en serie å bygge er også gunstig da det naturlig nok ofte blir heller dårlig på første skipet men desto bedre på det siste
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 11:24
3268
Enig der. Fortjenesten/marginene vil vel øke for hvert Skip forhåpentligvis.
Prøvde å finne ut hvor lang tid det ofte går mellom Steel-cutting og Keel-lay (som er neste milestone) men fant ikke noe. Kan se ut som det tar noen måneder? Ble skrevet at PHLY ofte melder ut Keel-Lay.
Så får vi se om opsjonene eller keel-lay blir meldt først :)
Er veldig stille fra selskapet og aksjen er periodevis illikvid, det gjør nok også at kursen ikke ligger nærmere 100kr +.
Blir nok mer fremover når opsjonene på skip 3 & 4 blir formelt utøvd.
Prøvde å finne ut hvor lang tid det ofte går mellom Steel-cutting og Keel-lay (som er neste milestone) men fant ikke noe. Kan se ut som det tar noen måneder? Ble skrevet at PHLY ofte melder ut Keel-Lay.
Så får vi se om opsjonene eller keel-lay blir meldt først :)
Er veldig stille fra selskapet og aksjen er periodevis illikvid, det gjør nok også at kursen ikke ligger nærmere 100kr +.
Blir nok mer fremover når opsjonene på skip 3 & 4 blir formelt utøvd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
bravi
17.01.2021 kl 11:52
3231
Tidspunktet fra steel cutting til keel laying behøver ikke være lang, men kan også være det. Steel cutting betyr bare at den første stålplata er kuttet. Keel laying er når den første blokka på min. 50 tonn (for større skip) er sveist sammens. Kan være spesielle regler for Navy skip men for vanlige skip (klasset i DnVGL, ABS osv.) er keel laying datoen viktig, sammens med contract date og delivery date definerer de datoene for hvilke versjoner av regelverk som gjelder for nybygget. Steel cutting er ikke viktig for annet enn å bevise at produksjonen er startet og at det ofte trigger en betalings milestone. Designet trenger ikke å være på langt nær ferdig for å foreta en steel cutting.
Keel laying kan også foretaes før design og tegninger er godkjente, viser det seg senere at noe på blokka ikke blir godkjent kan verftet bare forsterke/ modifisere blokka etterpå. Det viktige er at det er sveist sammens noe på min. 50 tonn.
Keel laying kan også foretaes før design og tegninger er godkjente, viser det seg senere at noe på blokka ikke blir godkjent kan verftet bare forsterke/ modifisere blokka etterpå. Det viktige er at det er sveist sammens noe på min. 50 tonn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Skulle tro det fantes fondsforvaltere der ute som ser at dette er grisebillig. Men neida ingen gjør noe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 12:38
3165
Takk for info.
Vanskelig å beregne med andre ord. Men vil muligens utløse en børsmelding fra et ganske så stille selskap.
Ser på andre verft som har bygget søster/serie skip, kombineres ofte keel laying på #1 med steel cutting på #2.
Vanskelig å beregne med andre ord. Men vil muligens utløse en børsmelding fra et ganske så stille selskap.
Ser på andre verft som har bygget søster/serie skip, kombineres ofte keel laying på #1 med steel cutting på #2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
bravi
17.01.2021 kl 15:00
3054
JahMason, vet du omtrent hvordan milstones betalinger er satt opp i kontrakten?
Dette kan gjøres på mange måter, en måte er f.eks.slik:
10% ved kontrakt
10% ved steel cut
10% ved keel laying
40% ved launching (sjøsetting)
30% ved delivery
I tillegg kommer alle ekstraregningene ved delivery (i hvertfall på første skip). Regner med at Akerfolka er kreative på ekstraregninger.
For et rederi er det en fordel å betale minst mulig i starten av bygge perioden. For verftet er det motsatt utgangspunkt, de må betale materialer og mye på utstyrskontraktene tidlig i byggeprosessen. Hvis Philly har mye cash kan de forskuttere mye av dette uten så mye byggefinansiering.
Dette kan gjøres på mange måter, en måte er f.eks.slik:
10% ved kontrakt
10% ved steel cut
10% ved keel laying
40% ved launching (sjøsetting)
30% ved delivery
I tillegg kommer alle ekstraregningene ved delivery (i hvertfall på første skip). Regner med at Akerfolka er kreative på ekstraregninger.
For et rederi er det en fordel å betale minst mulig i starten av bygge perioden. For verftet er det motsatt utgangspunkt, de må betale materialer og mye på utstyrskontraktene tidlig i byggeprosessen. Hvis Philly har mye cash kan de forskuttere mye av dette uten så mye byggefinansiering.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.01.2021 kl 16:27
2991
Nei, vet ikke.. Jeg mener jeg har sett TOTE (som er de som har gitt PHLY jobben) sin. Den var noe lengre og var vel rundt 13 punkter.
Shipyard contract Award 10%
Order long lead major equip 5%
75% of steel weight receiv 5%
Steel cutting 5%
Keel laying 10%
Osv..
Dette var dog ikke PHLY sine Milestones kontrakt. Den er nok litt kortere vil jeg tro. PHLY har mye penger så jeg antar de har forskutterer en del. Husker ikke cashbeholdning, men den er ganske god :)
Antar TOTE ønsker utbetalt 10% ved inngåelse av kontrakt, så jeg venter egentlig på skip 3 & 4 snarlig.
Shipyard contract Award 10%
Order long lead major equip 5%
75% of steel weight receiv 5%
Steel cutting 5%
Keel laying 10%
Osv..
Dette var dog ikke PHLY sine Milestones kontrakt. Den er nok litt kortere vil jeg tro. PHLY har mye penger så jeg antar de har forskutterer en del. Husker ikke cashbeholdning, men den er ganske god :)
Antar TOTE ønsker utbetalt 10% ved inngåelse av kontrakt, så jeg venter egentlig på skip 3 & 4 snarlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
18.01.2021 kl 06:50
2795
BraVi, eier du aksjer i selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
bravi
18.01.2021 kl 08:42
2706
Hei, ja jeg har noen aksjer i selskapet, regnet med at kursen kom til å gå på disse kontraktene, litt merkelig at den allerede ikke er litt høyere. Vi får se når de forhåpentligvis melder skip 3 og 4. Jeg har ikke mye kjennskap til amerikanske verftsbransje men Philly har holdt på en stund og er antakelig noe av det beste de har der borte.
Du får ha lykke til.
Du får ha lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2021 kl 20:38
2578
Hva åpner kursen på imorgen?
Røkke-selskap vant kontrakt på 5,1 milliarder kroner
I april i fjor vant Philly Shipyards en kontrakt på å bygge de to første fartøyene i NSMV-programmet. Nå har verftet vunnet kontrakt på å bygge to til. Byggingen av de to nye skipene forventes å starte i 2022 med planlagte leveranser i 2023.
Den norskkontrollerte skipsverftet Philly Shipyard, der Kjell Inge Røkke og Aker Capital er selskapets største eiere med en andel på 57.56 prosent, kunngjorde på tirsdag kveld at de har fått godkjenning for å bygge to ekstra NSMV-fartøy for TOTE Services som igjen opererer på vegne av amerikanske myndigheter.
- På vegne av hele styret er vi fornøyd med bekreftelsen av de to neste fartøyene, sier Kristian Røkke, som er styreleder i selskapet.
Kontrakten for Fartøyene NSMV 3 og 4 er verdsatt til rundt 600 millioner dollar, som tilsvarer rundt 5,1 milliarder norske kroner. Dersom Philly ender med å bygge alle fem skipene vil kontrakten være verdt 1,5 milliarder dollar – over 12 milliarder kroner.
Skipene tilhører en helt ny klasse kalt «National Security Multi-Mission Vessels» som skal brukes som treningsfartøy for den amerikanske handelsflåten. De skal kunne ha 600 kadetter og instruktører om bord, ta imot rullende last (såkalt RoRo-kapasitet), frakte containere og ha landingsplass for helikopter.
Kontrakten har gjort det mulig for Philly Shipyard å rekonstruere sin arbeidsstyrke, som har en vil ha en full kapasitet på rundt 1200
Røkke-selskap vant kontrakt på 5,1 milliarder kroner
I april i fjor vant Philly Shipyards en kontrakt på å bygge de to første fartøyene i NSMV-programmet. Nå har verftet vunnet kontrakt på å bygge to til. Byggingen av de to nye skipene forventes å starte i 2022 med planlagte leveranser i 2023.
Den norskkontrollerte skipsverftet Philly Shipyard, der Kjell Inge Røkke og Aker Capital er selskapets største eiere med en andel på 57.56 prosent, kunngjorde på tirsdag kveld at de har fått godkjenning for å bygge to ekstra NSMV-fartøy for TOTE Services som igjen opererer på vegne av amerikanske myndigheter.
- På vegne av hele styret er vi fornøyd med bekreftelsen av de to neste fartøyene, sier Kristian Røkke, som er styreleder i selskapet.
Kontrakten for Fartøyene NSMV 3 og 4 er verdsatt til rundt 600 millioner dollar, som tilsvarer rundt 5,1 milliarder norske kroner. Dersom Philly ender med å bygge alle fem skipene vil kontrakten være verdt 1,5 milliarder dollar – over 12 milliarder kroner.
Skipene tilhører en helt ny klasse kalt «National Security Multi-Mission Vessels» som skal brukes som treningsfartøy for den amerikanske handelsflåten. De skal kunne ha 600 kadetter og instruktører om bord, ta imot rullende last (såkalt RoRo-kapasitet), frakte containere og ha landingsplass for helikopter.
Kontrakten har gjort det mulig for Philly Shipyard å rekonstruere sin arbeidsstyrke, som har en vil ha en full kapasitet på rundt 1200
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
bravi
19.01.2021 kl 21:31
2570
Så at kursen mere enn doblet seg på en uke i begynnelsen av April 2020. Får vi en lignende utvikling betyr det kurs på omkring 130 i midten av neste uke. Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Nugatti
19.01.2021 kl 21:48
2571
Gratulerer alle sammen. Hva åpner vi på .. 100 kr?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Zohan
19.01.2021 kl 21:51
2568
Håper vi åpner på 70 slik at jeg får lastet mer😅 skulle selge ut noe annet i dag for å kjøpe mer men ble heftet på jobben...
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2021 kl 22:22
2568
Nugatti skrev Gratulerer alle sammen. Hva åpner vi på .. 100 kr?
Er det noen vits å selge før kr 200 kommer? 😉 Verftet kommer til å få mange kontrakter videre pga Jones Act og nå vil de levere gode overskudd og utbytter til 2024 bare på kontraktene de har.
Aksjen er priset ca på cashbeholdningen, har null gjeld og ordreverdier på kr 12 milliarder. Aker/Røkke er stor eier, så hvorfor ta små gevinster 😂
Her kommer det nok analyser snart, med høye kursmål 💪
Aksjen er priset ca på cashbeholdningen, har null gjeld og ordreverdier på kr 12 milliarder. Aker/Røkke er stor eier, så hvorfor ta små gevinster 😂
Her kommer det nok analyser snart, med høye kursmål 💪
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Gratulerer til dere tålmodige PHLY-ere..:-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Joystick
19.01.2021 kl 23:44
2563
Herlig :)
Men har de kapasitet til å bygge mer fremover... ?
Men har de kapasitet til å bygge mer fremover... ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
JahMason
20.01.2021 kl 07:10
2590
Dette smaker så utrolig godt!!
Kontraktene for nå 4 skip gir vel iflg Artic noe rundt 130-140kr aksjen. Skip #5 blir selvfølgelig også bygd på PHLY (vil jeg nå anta er høyst sannsynlig) som da øker verdien til 140-150kr aksjen. Merk at dette er kun for NSMV prosjektet og priser ikke inn noe jobb etter 2025.
Mulighetene for utbytter fremover økte betraktlig nå som backlogen har økt til over 12 MILLIARDER NOK. (1.5 milliarder usd).
Spørsmålet er om et større amerikansk selskap/konglomerat plutselig legger inn bud på verftet? Kan det komme?
Kontraktene for nå 4 skip gir vel iflg Artic noe rundt 130-140kr aksjen. Skip #5 blir selvfølgelig også bygd på PHLY (vil jeg nå anta er høyst sannsynlig) som da øker verdien til 140-150kr aksjen. Merk at dette er kun for NSMV prosjektet og priser ikke inn noe jobb etter 2025.
Mulighetene for utbytter fremover økte betraktlig nå som backlogen har økt til over 12 MILLIARDER NOK. (1.5 milliarder usd).
Spørsmålet er om et større amerikansk selskap/konglomerat plutselig legger inn bud på verftet? Kan det komme?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
d12m
20.01.2021 kl 08:42
2612
"Spørsmålet er om et større amerikansk selskap/konglomerat plutselig legger inn bud på verftet? Kan det komme?"
Det er nok gjerne mulig. Valutaen er jo gunstig for en amerkansk beiler
Men Røkke vil vel gjerne sminke bruden med en intensjonsavtale på vindskip post-NSMV slik at potensiell backlog øker enda mer?
Det er nok gjerne mulig. Valutaen er jo gunstig for en amerkansk beiler
Men Røkke vil vel gjerne sminke bruden med en intensjonsavtale på vindskip post-NSMV slik at potensiell backlog øker enda mer?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Garcia
20.01.2021 kl 08:49
2615
Husker jeg ikke helt feil så stoppet de utbytte i påvente av nye kontrakter.
Vel nå har de kommet så jeg forventer at utbytte blir utbetalt igjen....
Vel nå har de kommet så jeg forventer at utbytte blir utbetalt igjen....
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Frodon
20.01.2021 kl 08:54
2606
Nå er det sikkert mange som skal sikre "små" gevinster i åpningen, istedenfor å tjene de store pengene ved å sitte i mange år her ;)
Det kommer til å komme mange flere ordre ;);)
Det kommer til å komme mange flere ordre ;);)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Har de tenkt å holde auksjon hele dagen? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Llaalljj
20.01.2021 kl 09:11
2623
Hvor for Norge har ikke starte handle hus phly???
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Llaalljj
20.01.2021 kl 09:12
2626
Hvor for Norne har ikke starte handle hus phly???
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
murpy
20.01.2021 kl 09:12
2628
Jøss, hva driver de med ? har de fått beskjed om å holde igjen til noen har fikset kapital ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Llaalljj skrev Hvor for Norne har ikke starte handle hus phly???
Det er fordi verftet er i ferd med å bli kjøpt kanskje ? ;),)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
murpy
20.01.2021 kl 09:19
2629
Va i all verden er det som skjer ? kan dette være lov ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
20.01.2021 kl 09:19
2634
Nå begynner det nærme seg helt latterlig her, hvorfor er ikke aksjen åpnet? Snart 20 min etter normal børsåpning..
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Joystick
20.01.2021 kl 09:25
2636
Er det matching halt.... noen som har lagt inn bud på selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Joystick
20.01.2021 kl 09:26
2644
siste 90,20
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
ArneO1
20.01.2021 kl 09:39
2642
solgte alt på 98 kjøper igjen på 60
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
ArneO1
20.01.2021 kl 09:39
2643
Joystick skrev siste 90,20
solgte alt på 98 kjøper igjen på 60
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare