Philly Shipyard - kjøp opp til kr 200?

Frodon
PHLY 04.01.2021 kl 13:29 132145

Selskapet er priset omtrent på cash beholdning og under verdiene i selskapet. De har lange gode kontrakter, som kan forsvare en langt høyere kurs. Langsiktig kursmål opp til kr 200 virker ikke urealistisk, eller hva synes dere?
Redigert 07.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.05.2021 kl 11:36 5037

Jeg tenker at minste forventning på dette forumet burde være at folk kan lese og skrive, men tydeligvis må det kanskje legges til lyd filer også? LoooL

Jeg takker og bukker fortsatt for at vi får kjøpt denne aksjen på dagens nivå. Nå eier jeg flere aksjer som prises rundt cash beholdningen, resten av selskapene er gratis.Det er her de store pengene vil bli tjent de neste årene ;)
bravi
09.05.2021 kl 21:36 4865

Frodon jeg er ikke analfabet hvis det er det du mener.
Du siterer selv i ditt innlegg tidligere i dag at av de Usd 25 billion som foreslåes bevilget skal 21 gå til de 4 navy verftene og 4 billion fordeles på alle de andre verftene. Vet du hvor mye Philly kan forvente å motta? Hvor mange verft skal de 4 billion fordeles på? Jeg skrev at når de 4 verftene alene får så mye støtte (21 billion) da vil de også bli prioritert ved tildeling av kontrakter, det sier seg selv.

At Philly kan motta støtte til oppskalering og oppgradering av infrastructure og personell er vel og bra, men det forandrer ikke konkuranseforholdet i forhold til andre verft hvis de også mottar tilsvarende støtte.

Tror det er feil oppfatning hvis noen tror at støtte fra myndighetene kan utbetales som utbytte til aksjonærene.
Redigert 09.05.2021 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2021 kl 20:01 4675

Fra "Major shareholders" på Phly's hjemmeside: Note: Philly Shipyard may, from time to time, lend a limited number of shares on a short term basis for technical reasons

Noen som har en forståelig norsk oversettelse av hva dette betyr?
Joystick
10.05.2021 kl 21:14 4689

Texas A&M Maritime Academy's New Training Ship Named
https://www.marinelink.com/news/texas-am-maritime-academys-new-training-487478

Siste setning: Philly Shipyard holds the exclusive contract for the five-ship deal

Frodon
10.05.2021 kl 21:49 4704

I dette innlegget «glemte» du de kr 33 milliardene som kanskje skal fordeles på andre verft enn de 4. Phly har en mcap på kr 770 mill. Hvis Phly får dekket deler eller hele kapasitetsutvidelsen, er det enormt viktig for verftet og det koster det offentlige en dråpe i havet. Ja, jeg oppfatter dette som viktig for myndighetene. Hvorfor skulle de ellers brukt så enormt mye penger på verftene?

Og ja, jeg synes du er utrolig negativ til absolutt alt av info som kommer. Sikkert negativt med utbyggingen av flere boliger i området, blir mer trafikk på veiene. Sikkert negativt med mer inntekter, blir jo mer skatt da...

«bravi
08.05.2021 kl 10:04
Hvis myndighetene ønsker å stimulere til å holde navy verfts kapasiteten oppe og støtter de 4 verftene må de tilføres oppdrag også. Da blir det vel mindre for Philly å konkurrere om da, kan ikke se at dette er spesielt positivt«
bravi
11.05.2021 kl 08:17 4569

Det jeg er litt negativ til er kursutviklingen, den er etter min oppfatning skuffende.
Er overhodet ikke negativ til at Philly og andre verft mottar støtte fra myndighetene, men tror ikke Philly vil bli forfordelt i forhold til andre verft. Når det gjelder de 4 statlige verftene så jobber de med navy tonnasjen i den helt spisse enden (avanserte krigs skip), det gjør ikke Philly. Men når det satses så mye på de 4 verftene vil det også bli tilført store oppdrag til dem, da må det bli mindre midler igjen til navy oppdrag på de andre verftene.
Joystick
11.05.2021 kl 09:17 4522

Bravi, det er nok riktig det du sier om at de 4 verftene omfatter avanserte krigsskip (lest meg opp på de 4 verftene) slik som hangarskip, ubåter, orlogsfartøy. Av den grunn tror jeg at de ønsker å beholde kunnskap og teknologi til å handle den type skip innen de 4 US Navy verftene, er strategiske skip. Vedlikeholdsarbeid og nybygg av spesialskip kommer til å bli tildelt andre verft (Philly blant annet). Tror ikke det er mer dramatikk i dette enn det?
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:22 4541

Jeg vil da håpe at Philly ikke blir forfordelt , men heller en smule favorisert ;)

Ja, vil tro at på de fire dedikerte marineverftene er sikkerheten strengere også
jfr. Russerne ville kjøpe Bergen Engines....
Redigert 11.05.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
trani
11.05.2021 kl 10:40 4507

Fy faen for en kjedelig aksje PHLY er!
Men til gjengjeld, så stabilt..!
Slettet bruker
11.05.2021 kl 11:23 4484

Ja, jeg tror kanskje vi kan være lykkelige som har akjer i PHIL, og ikke i Grønt, Tech. og Med.
Det er ikke lett å spå om framtida , men det har vært/er mye luft på børsen
Vanskelig å finne argumenter for at PHIL skal gå nedover i dag. Aksjen burde leve sitt eget liv siden det er spikrede kontrakter i mange år framover
Redigert 11.05.2021 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
trani
11.05.2021 kl 16:04 4456

Kontraktene er verdiløse!
Nå er kursen akkurat der dagen før ny kontrakt ble meldt..
Slettet bruker
11.05.2021 kl 16:12 4476

Ikke oppmuntrende å se på tradingview, om man tror på den slags. Aldri sett en kraftig strong sell. Hvilken "tapsbombe/breaking news" er det markedet ser for seg? At myndighetene ikke klarer finansiere skipene? At alt stål blir utsolgt?
Slettet bruker
11.05.2021 kl 18:23 4421

Er det bare sutrekopper som har PHIL-aksjer? Eller er det det dere ikke har?
Eller er dere ikke klar over situasjonen på børsen. Kanskje det hadde vært bedre med grønne aksjer. Har aldri sett på maken
Bra det finnes en blokkering-funksjon Ser ut som det er flere en bør blokkere hvis en ikke vil ha magesår :)
Redigert 11.05.2021 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.05.2021 kl 19:51 4374

Tydeligvis har de liten/ingen interesse for selskapet, da det er langt og lenge mellom hvert fakta innlegg om selskapet. Gøy å følge selskapet på XtraInvestor chatten, dyktige folk med saklige innlegg der 😉 Liten vits å bruke tid på Phly aksjen på HO, sjelden møtt en mindre takknemlig gjeng...og det sier mye på HO 😅

Godt du er her 🍾
Redigert 11.05.2021 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.05.2021 kl 21:24 4316

Jeg synes det er rart hvis ikke Aker bruker dette på verftet sitt

«This perfect storm of technology in the 21st century has created an ideal scenario for computer vision to transform American industry. The data is ready and waiting; we just need to make it do more if we want to open the eyes of our industrial operations»

https://www.cognite.com/newsroom/computer-vision-remains-an-untapped-opportunity-in-american-industry
trani
12.05.2021 kl 11:00 4160

Selv de dyktigste tar vel feil?
Tror XI er like mye på bærtur som HO. Ingen vet nøyaktig hvorfor verdien er så latterlig lav, uten å måtte påpeke om at APOLLO selger.
Vet du hvorfor markedet ikke priser denne mer enn kassa?
Frykter vi terminering av kontrakter?
Redigert 12.05.2021 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 12:52 4154

Jeg har ikke noen nyheter å komme med dessverre. Dette er bare et sammendrag av det vi allerede vet om PHLY pr Q1 2021:

- Backlog USD 1171,1 million (ved 6% margin = 48 kr/aksje)
- Totall cash and cash equivalents USD 216,5 million (= 147 kr/aksje)
- Kurs 60 gir en mcap på USD 91,25 million...

Jeg har prøvd å knekke koden i flere mnd om hvorfor millardkontrakter verdsettes skyhøyt i en bransje, samtidig som det er null verdt andre steder. Som noen tidligere har skrevet her på forumet, så ligger det jo et potensiale for et uybytte tilsvarende dagens kurs på 60 kr. Og det er ikke lenger vekk enn i omegn av 2 år. Jeg ligger på lur om noen selger under 58.. (for å akkumulere)
Frodon
12.05.2021 kl 13:09 4214

Var vell ikke snakk om å ta feil/ha rett? Var snakk om saklig diskusjon ;) Synes du diskusjonen på XI om Phly er like usaklig som på HO?

Mcap er lav fordi det er mer salgspress enn kjøpspress i aksjen. Når det snur vet kanskje bare Apollo, men forhåpentligvis snur det andre veien etter Apollo er ferdig med nedsalget sitt. Folk blir utålmodige når store investorer selger seg ut over lang tid, så de hopper på andre aksjer og går som regel glipp av oppsiden. Det er helt vanlig at en aksje faller når en så stor investor selger seg ut, og det er også helt normalt at rekylen opp er deretter når nedsalget er ferdig. Det skjer ikke hver gang, men mye oftere skjer det enn at det ikke skjer.

Terminering av kontraktene på skipene de allerede har begynt å jobbe på? Eller hvilke kontrakter tenkte du på?
trani
12.05.2021 kl 14:29 4157

Jeg sier ikke at diskusjon er usaklig, men den er langt fra treffende. Kontraktene som jeg sikter til er den siste kontrakten som ble landet.
Mulig jeg ser for mye risk, enn muligheter?
Slettet bruker
12.05.2021 kl 17:15 4090

Hvis en vil ha kursen oppover så må en kjøpe. I dag var det vel jeg som reddet stumpene og fikk avslutning på plussiden. Hvis alle småaksjonærer kjøpte ett par tusen ville Apollo snart gå tomme ;)
Slettet bruker
12.05.2021 kl 18:24 4058

Artig at man selger her nede....hehe, selge på bunnen er smart. Hoho
jokke
12.05.2021 kl 19:13 4067

Fult mulig det var bunnen ja, sjekk denne:
https://www.tradewindsnews.com/offshore/three-us-shipyards-said-to-be-on-shortlist-for-500m-eneti-newbuilding/2-1-1010114

De er en av tre som kjemper om kontrakt 500 mil $ 😊
Slettet bruker
12.05.2021 kl 19:39 4066

Siden det er i US kan vi vel kalle det slavearbeidet. Og det maa de gjerne utfoere for oss.😊
Det ser ikke ut som der blir manko paa arbeid nei
bravi
12.05.2021 kl 19:45 4082

Behøver ikke være bunnen enda, kursen kan godt gå ned til 54-55, det har den tidligere vært etter at kontraktene på skip 1 og 2 ble meldt. Tviler på at den vil gå enda lavere, uansett kjøp under 60 bør rimelig sikkert gi en gevinst.

Vet ikke annet enn at Philly må fortsette å melde nye kontrakter så vil kursen før eller senere komme etter.
Redigert 12.05.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2021 kl 20:12 4069

Siste kontrakt, tenker du på skip 3 og 4 eller vedlikeholdskontrakten / U.S. Navy Cable Ship Design Study kontrakten? Hva er største risiko du ser?

Her er eks på info i XI chatten, fantastisk arbeid fra kanalsjefen der igjen 🤩

Spill av fra 9:00, høydepunkt fra 9:52

https://youtu.be/JMO-BVDrS5M

Mike Gallagher med en uttalelse på antall aktører, spill av fra 1:45

https://youtu.be/L7HQ_AGRB1k
Redigert 12.05.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Joystick
12.05.2021 kl 20:16 4040

Spørsmålet er vel om de har kapasitet til flere oppdrag, kortsiktig. Mangler jo mange ansatte for å komme opp på ønsket nivå 1200 stk?
Frodon
12.05.2021 kl 20:16 4049

Ikke bra, blir nytt salgspress i aksjen hvis Phly får kontrakten 🙈😅
jokke
12.05.2021 kl 21:03 3987

Uff, ja glemte at kontrakt er det samme som nedgang ☹️
Garcia
13.05.2021 kl 08:29 3832

Jeg venter lett i 2 år for ett utbytte på 25-50 kr..
Skulle det komme nye kontrakter så fortsetter festen videre...
Dagens kurs er trist, tragisk og helt ræva men vi får ikke gjort noe annet enn å løfte blikket fremover...
Jeg tror (håper) at legger de frem ett bra Q2 så løfter aksjen seg.
Tror at kursen og interessen vi ser nå skyldes at verftet har slitt noen år med kontrakter på nybygg og minimal aktivitet.(det er ingenting av informasjon fra phly som sier noe annet)
Vi får bare stå han over og vente...
Slettet bruker
13.05.2021 kl 09:22 3823

Jeg slutter ikke å forundre meg over dette fondet Apollo. Som selger på denne måten. Men savner skikkelig dokumentasjon på at de har sagt at de vil helt ut . Nå er det mangt fondet kan ønske, men det er ikke sikkert det vil skje i virkeligheten. Sannsynligvis er de meget misfornøyde med snittet de har. Og det forklarer en god del.
En kan da spekulere i om de vil selge seg langsomt ut, og kjøpe seg like langsom inn igjen
Ser en langsiktig på det så er det egentlig bare irriterende at en muligens kunne kommet seg inn på et lavere nivå
Slettet bruker
13.05.2021 kl 10:17 3810

Jeg vet at Kleven verft har tatt i bruk roboter for sveising for ca 5 år siden. Dette er naturligvis Nerbøvik og Røkke klar over, og siden en fort mister kvalifiserte sveisere i nedgangstider er dette noe de sikkert har allerede eller at det jobbes med å skafe seg det
bravi
13.05.2021 kl 15:50 3703

Det er ikke mange hvite amerikanere som jobber som sveisere eller med noe annet håndtverk på verft som Philly, slike jobber er det mexicanere og forskjellige latinoer som gjør. På de 4 statlige navy verftene er nok andelen hvite produksjons arbeidere som er fast ansatt mye høyere. Det kommer innleie folk tilbake når verftet har oppdrag, det er bare en mindre del av de folka som trenger å være sertifiserte sveisere. Leste at Philly skal øke arbeids stokken til 1200 mann. Er det fast ansatte eller summen av faste og innleide mannskaper?
Slettet bruker
13.05.2021 kl 16:56 3658

Jeg tror du må holde det til det du har litt greie på. Dette overgår tydeligvis din 'kompetanse' ;)
Redigert 13.05.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
bravi
13.05.2021 kl 17:41 3627

Nei Merida1, her tar du litt feil mhp. hvilket arbeid som krever sertifiserte sveisere. I praksis er det bare blokkskjøter (utført manuelt) på skroget og spesielle innfestinger o.l som kreves utført av sertifiserte sveisere, paneler blir sveist sammens med automater under blokkbyggingen.

Det jeg vil frem til er at tiden det tar med oppskalering av arbeids stokken høres merkelig lang ut, det var steel cutting i desember 20. Er planen til Philly å gjøre både skrogbyggingen og all utrustningen med hovedsakelig egne fast ansatte? I nyere tid er det blitt mer og mer vanlig å bruke kontraktører på forskjellige disipliner som elektro, innredning, ventilasjon, hydraulikk osv. I tillegg engasjeres ofte kontraktører på piping og til å assistere på utstyrsmontasjer. Det gjøres slik på verftene verden rundt, da skulle man tro de gjorde samme i Us også.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 17:48 3642

Selvsagt bruker en automater når en sveiser seksjoner. Du kaller det blokker? ;) Du har jobbet på verft?
Selvsagt engasjerer man diverse firma til spesialarbeid. Men der er mye annet arbeid også
Og at en ikke må være sertifisert når en sveiser på skroget er bare tull. Og automater /roboter må styres av kvalifisert /sertifisert personell
Jeg ville i hvert fall ikke gått om bord i et skip som er sveist sammen av amatører
Redigert 13.05.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
bravi
13.05.2021 kl 18:33 3624

Jada Merida, jeg har endel kjennskap til dette. Har jobbet noen år på verft i min ungdom, siden da har jeg arbeidet i et rederi og hatt mye med skipsverft å gjøre.
Du trenger ikke være så bekymret for sertifisering av sveisere, skipene som bygges er trygge nok slik sett, verftene har egne QA avdelinger og i tillegg blir alt av sveisearbeid kontrollert av både rederi og ikke minst klasseselskaper (faktisk mye mere seriøst enn i bygningsbransjen).

Spørsmålet jeg hadde var den lange tiden Philly trenger for å mobilisere opp bemanningen på verftet. Kan virke som at kontraktører benyttes lite på skrogbygging og at verftet lå helt totalt nede før de fikk kontraktene.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 19:13 3590

Beklager at jeg maatte blokkere deg, men vil ikke bruke mer tid paa kverulanter
P.s
Der dukket det opp en blokkert til. ...hehe spennede dette. Kanskje paa tide aa gaa i dekning
Redigert 13.05.2021 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.05.2021 kl 19:22 3583

Merkelig forum. Her blir man tydeligvis blokkert hvis det skulle vise seg at man har litt kunnskap... Noen tåler tydeligvis ikke å bli motsagt, særlig hvis det skulle vise seg at motparten har mer peiling...
bravi
13.05.2021 kl 20:37 3526

Tror ikke Merida blokkerer, det er bare noe han skriver, han er alt for nysgjerring på å se hva de som han liksom har blokkert skriver til å gjøre det. Dette med blokkeringer er noe vi har sett mange ganger tidligere her på forumet, ekstra idiotisk blir det når de avslører seg og svarer de samme som de har blokkert.