Philly Shipyard - kjøp opp til kr 200?

Frodon
PHLY 04.01.2021 kl 13:29 132777

Selskapet er priset omtrent på cash beholdning og under verdiene i selskapet. De har lange gode kontrakter, som kan forsvare en langt høyere kurs. Langsiktig kursmål opp til kr 200 virker ikke urealistisk, eller hva synes dere?
Redigert 07.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2021 kl 23:13 3544

Må le litt, skjer absolutt ikke en dritt i denne aksjen. Ingen i ledelsen kjøper aksjer, ingen bryr seg absolutt ingen bryr seg. Virker som ingen følger den heller
Aksjeamatøren
08.06.2021 kl 23:59 3509

Jeg har nå lagt mine i skuffen og der blir dem nok liggende noen år, så får den bare være anonym.

Var også med i stilleleken natto et år før kursen endelig gikk fra 8 til 35,- også her enkelte dager helt uten transaksjoner. Satser på denne også mangdobbler seg med litt tålmodighet.
Garcia
09.06.2021 kl 01:56 3473

Jeg tror at hvis de viser at de tjener penger så går den.
Q1 virket jo greit sånn sett og fortsetter det slik fremover så blir det nok fest i denne aksjen..
Evt nye kontrakter så er jo denne ett kupp...
Slettet bruker
09.06.2021 kl 07:00 3435

Aksjen er explosiv på meldinger. Kan gå 50 til 100% den på en melding
mber
09.06.2021 kl 09:53 3351

Denne kommer gå, bare snakk om tidsspørsmål. Ingen topp 50 selger her..

Videre, så får vi nok snart gode meldinger på kontrakter da PHLy staffer opp!
Joystick
09.06.2021 kl 14:52 3270

Staffer opp pga kontraktene de har fått!
jokke
09.06.2021 kl 17:42 3201

Mber har du anledning å legge ut topp 50 her. XI har pleid å oppdatere men det er mest krangling i Phly tråden der nå…..
Slettet bruker
10.06.2021 kl 21:12 3008

Bare lkjøp dere får 200 ,300 kr om 2 år der. Ufattelig at denne er under 100kr. Jeg er overrasket over at ikke flere seriøse aktører kjøper. Du har ikke mange slike muligheter på børsen nå som gir så bra risk reward
inva
10.06.2021 kl 21:29 2987

Du virker veldig sikker. Hva hvis det viser seg at de taper på de nye kontraktene da?

Skal ikke mye til for å spise opp 6-7% margin. Selv om de har sikret en del av stålkontraktene sine, så har de fleste råvarer/produkter hatt en vanvittig prisvekst det siste året og det ser ut som at det bare fortsetter. Kobber har doblet seg på et år.

I tillegg skal de bygge en ny type skip for en meget krevende kunde. Jeg sier ikke at det er umulig, men markedet generelt rynker på nesen.
jokke
10.06.2021 kl 23:30 2899

Inva, sett deg inn i kontrakten, stålpriser er index regulert og tipper kobber også er det. Mener du alvorlig at kobber utgjør 7 % av båtprisen? Jobber de gratis? Du burde heller kjøpe nå mens verdien på Phly er 1/3 av verdien for hele Phly. FA lager stor sak om Odfjell se som prises til 40% av reelle verdier mens Phly prises til ca 33% av reelle verdier.
Redigert 11.06.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
bravi
11.06.2021 kl 07:22 2794

Det har helt klart vært en helt unormal prisstigning som følge av Covid krisen, spesielt siste 6 mnd. Dette gjelder ikke bare stålprisen, det er minst like ille for komponenter og utstyr, i tillegg har leveringstiden på det meste øket.
Ikke enkelt å drive med nybygging av skip under slike forhold, men det er samme problemene for alle verftene.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 07:49 2771

Problem, er ingen problem. Phly har lang erfaring og alltid levert. De som kjøper nå gjør kupp. Prisen du nevner er låst opp så har null og si. Her må dere seriøst sette dere mer inn i caset. Phly blir kjøpt opp tror jeg, og det i år.
bravi
11.06.2021 kl 09:52 2687

Er ikke sikker på at prisene er "låst opp" som du skriver på alt utstyr og utrustning. Selv om Philly har levert greit tidligere er det nå en ny situasjon også for dem med uforutsette prisøkninger på kort tid og lengre leveringstider. De prisene Philly budsjetterte med når de skrev kontraktene har øket nå, det gjelder også for skip 3 og 4. Tviler på at Philly har bekreftet alle utstyrskontraktene før de skrev kontrakt med Tote. Å ha sikret stålprisen blir bare en del av dette, det er også veldig mye annet.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 11:07 2631

Se på pris av selskapet, muligheter nye kontrakter oppkjøp osv phly er ett veldig bra case på latterlig 60kr.
Stokk Dum
11.06.2021 kl 11:33 2597

Re: "De prisene Philly budsjetterte med når de skrev kontraktene har øket nå..."
Gjelder dette også lønnsutgifter?

mvh
bravi
11.06.2021 kl 11:54 2573

Nei tror ikke det er noen overraskelser på lønnsutgifter og slikt.
Med uvanlige prisøkninger tenkte jeg mest på skipsutstyr som rør og ventiler, wincher (hydraulikk), maskineri/ generatorer, elektriske tavler, utrustning og kabler, ventilasjon osv. sannsynligvis også også innredning, maling og annen utrustning. Det er spesielt utover vinteren/ våren 2021 prisene har blitt øket kraftig på slikt utstyr, såvidt jeg vet stiger prisene fortsatt. Det vi ser nå er ikke en normal prisoppgang. Om det er slik i Us vet ikke jeg, men vil anta det er slik der også som i Eu og resten av verden.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 12:28 2584

Dette blir nok ett mega tapsprosjekt ja. Bare å selge.
inva
11.06.2021 kl 14:29 2562

Så du har kontraktene jokke, ikke dårlig. Du får legge ut teksten her slik at vi kan lese de også.

Du får lese innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg skriver at de har sikret en del av stålkontraktene. At kobberprisene har økt var bare et eksempel på at prisene generelt har økt og at dette vil påvirke selskapets marginer. Å tro at de har sikret seg mot dette på alle innkjøp må du gjerne gjøre, men det er lite realistisk. Men, du har jo kontraktene så da kan vel du fortelle oss om detaljene.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 15:41 2541

Sakset fra årsrapport.

The Shipyard has fixed-price subcon-
tracts in U.S. dollars for the detailed design
and major equipment for the NSMV program.
The NSMV contract
includes a steel cost adjustment clause for
steel plates.

Vil selvfølgelig være risiko i denne aksjen som alle andre.
inva
11.06.2021 kl 15:57 2544

Det er bra det Jan. Poenget mitt var at marginen til PHLY på ca 7% fort blir spist opp av økte kostnader i de 2,5 årene skipene bygges. Som nevnt over av Bravi så er det mye annet som også skal kjøpes inn.

Ulempen her er også at vi ikke vet om de tjener på de to første skipene før regnskapet for 2023 gjøres opp i februar 2024. Det er lenge å vente. Det kan nok være derfor markedet priser aksjen så lavt og kanskje også årsaken til at Apollo selger seg ut.
jokke
11.06.2021 kl 16:36 2512

Phly har uttalt at ikke all risiko ligger på dem når det gjelder materialkostnader, utstyrspakker fra 3-part osv. dette er noe helt annet enn hva du påstår. Du slenger bare ut en masse dritt uten å ta hensyn til hva som er lekket fra kontraktene i tidligere Q og intervjuer etc. Det siste anslaget jeg har sett uttalt fra Phly ligger 6,3-6,99 margin. Men du er nå i null eller minus.
Frodon
11.06.2021 kl 16:51 2517

Markedet har priset inn 0% fortjeneste på alle kontraktene til Phly i all fremtid. Må være den absolutt dårligste ledelsen Aker noen gang har hatt, hvis de ikke klarer å tjene penger på noe. Kalle inn til ekstra ordinær GF og få byttet ut hele ledelsen?

Apollo begynte å selge seg ut før Phly fikk kontrakten på de 4 skipene, så det kan ikke være derfor?

Hvorfor har du interesse for et så elendig selskap med tidenes dårligste Aker ledelse?
Slettet bruker
11.06.2021 kl 16:54 2526

Det ser ut som verftet har sikret seg både mot økte stålpriser og prisstigning av utstyr fra underleverandører. Vil ikke tro at dette blir noe problem
Med såpass store leveranser er det PHIL som sitter med de beste kort m.h.t innkjøp
inva
11.06.2021 kl 17:24 2524

Jeg har vært aksjonær i AKPS/PHLY i 8 år og er det fortsatt. Har ikke så mye nå lenger, men følger med.
Jeg er enig i at selskapet er lavt priset, men jeg er usikker på om de kommer til å lykkes med dette nye prosjektet.

Det må vel være mulig å stille kritiske spørsmål, eller er det bare hausing som er tillat her...
Frodon
11.06.2021 kl 17:25 2539

Ja, det er riktig, det er dokumentert flere ganger på denne tråden av meg med link og sitat til infoen.
inva
11.06.2021 kl 17:35 2437

Det er greit at selskapet melder 6-7 prosent margin pr kvartal utifra hvor langt de har kommet i prosjektet, men det er som i de fleste prosjekter, overskridelsene kommer gjerne på slutten. Skoleskipene er meget komplekse og noe helt annet en tank og kontainer som de har erfaring med å bygge. Det er sluttsummen som teller i forhold til økonomien og det vet vi ikke før de to første skipene er levert.

Jokke "Du slenger bare ut en masse dritt uten å ta hensyn til hva som er lekket fra kontraktene i tidligere Q og intervjuer etc."

Hva slags dritt er det jeg har slengt?
bravi
11.06.2021 kl 18:21 2402

Vel og bra om verftet har sikret seg mot pristigninger på alt utstyr og materialer. Det vil uansett vise seg fremover, erfaringsmessig blir ikke alt sikret slik sett. Phily har en sterk forhandlings posisjon i og med at leveransene fra utstyrs leverandører er x4. Men da må de ha en kontrakt og gjerne foretatt en innbetaling for at denne skal bli effektiv. Stiger prisene uforholdsmessig mye etter kontrakt (før utstyret leveres) kan leverandøren bli stilt overfor valget om å ta et tap eller å kansellere hvis ikke kostnadsøkninger for utstyret er tatt høyde for i avtalen mellom Tote og Philly.
Frodon
11.06.2021 kl 18:40 2375

Hvem av prosjektene mener du? Phly har mange kontrakter, alle er priset til kr 0. Hadde du heller kjøpt aksjer hvis selskapet hadde en p/e på 50?

Hva slags kritisk spørsmål stiller du? Hvis du leser deg opp på infoen på denne tråden, finner du dokumentasjon med linker på svarene
inva
11.06.2021 kl 18:46 2383

Spørsmålet er om de kommer til å tjene penger på de 4 skipene de bygger for TOTE/Marad.

Det vet vi først helt sikkert på Q4 presentasjonen i 2024.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 18:59 2397

Ler meg ihjel, her inne er det mange uten kompetanse, beklager men kunnskapen er på bunnen.
inva
11.06.2021 kl 19:13 2399

Se på dine egne innlegg Raven, mener du selv at du bidrar med kompetanse om caset? Det var pga din endeløse hausing jeg tok opp det tydeligvis upopulære spørsmålet.

raven12
09.06.2021 kl 07:00 Aksjen er explosiv på meldinger. Kan gå 50 til 100% den på en melding

Må le litt, skjer absolutt ikke en dritt i denne aksjen. Ingen i ledelsen kjøper aksjer, ingen bryr seg absolutt ingen bryr seg. Virker som ingen følger den heller

Gull til pris av gråstein dette

Er bare å bøtte inn å holde på aksjen, kjøp og sitt til 2023 klarer du det 3dobler du pengen dine tror jeg. Ufattelig at phly er her med kontrakter på over 12millarder null gjeld og mye cash, ca 40kr aksjen i cash nå. Ubegripelig at den er under 100 kr nå.

Får de den kontrakten går aksjen bananas

Phly kan du selge på 300kr i 2023

Kan skje ting her ja


300kr i 2023, de som selger på 60 har skjønt svært lite

Ingen bryr seg totalt uinteressant case dette. Markedet følger ikke phly og Markedet tror ikke phly vil tjene penger.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 19:17 2408

Hva legger du i at NSMV-skipene er mer komplekse enn container og tank?
Frodon
11.06.2021 kl 19:24 2409

Så nå snakker du bare om noen av kontraktene? Hva med de andre kontraktene? Hvis du har vært aksjonær så lenge som du sier, hvorfor kan du så lite om selskapet? Eller later du som om du ikke kan mer?
Frodon
11.06.2021 kl 19:26 2414

Jeg er glad for at det finnes så mye investorer med lite kunnskap, de gir meg mulighet til å tjene penger på børsen ;) Hadde alle vært like flinke som eks Spetalen, måtte jeg kun kjøpt fond, obligasjoner, gull osv 😉
inva
11.06.2021 kl 20:00 2390

Jan:

Grunnen til at jeg tenker at skoleskipene er mer komplekse ser jeg i størrelsen, prisen og typen fartøy.
Hvis vi ser på den siste oljetankeren PHLY bygde mot NSMVene så ser vi store forskjeller.

Hull 28, American Pride ble levert til Kinder Morgan i 2017.

Den var 182M lang og kostet 125 MUSD. http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/mt-46_data_sheet.pdf

NSMV (1 og 2) blir 160M lang og koster 315 MUSD. https://www.maritime.dot.gov/sites/marad.dot.gov/files/docs/national-security/12026/nsmv-fact-sheet-600ks.pdf

Skoleskipene skal innlosjere inntil 600 og ha veldig mange systemer som du ikke finner på en oljetanker.

inva
11.06.2021 kl 20:11 2431

Frodon
I dag kl 19:24
51
inva skrev
Spørsmålet er om de kommer til å tjene penger på de 4 skipene de bygger for TOTE/Marad. Det vet vi ..
Så nå snakker du bare om noen av kontraktene? Hva med de andre kontraktene? Hvis du har vært aksjonær så lenge som du sier, hvorfor kan du så lite om selskapet? Eller later du som om du ikke kan mer?

Frodon: Opplys meg gjerne hvordan du kom fram til at jeg kan så lite om selskapet?


Leit at du har skiftet mening, i april var du veldig fornøyd med meg.

Frodon
05.04.2021 kl 20:14
1395
Hjem fra påskeferie, for å snuble over en konstruktiv og grundig tråd om Phly? Det var en uventet, o..
Ja, gledelig overraskelse for meg også 😅 Takk for mye bra info fra de som har bidratt, spesielt Inva 🤩🍾
Redigert 05.04.2021 kl 20:15
inva
11.06.2021 kl 20:19 2435

Hvilke andre kontrakter sikter du til?

Slik det er nå har de kontrakt på å bygge 4 like skip for TOTE/MARAD. Trolig får de også den 5 som skal bygges i denne serien. Hvis de tjener penger på dette er det gull. Hvis de ikke klarer det er det en klamp om foten siden de må bygge alle 4. Fordelen med å bygge mange skip er selvfølgelig at seriearbeid fører til lavere innkjøpskostnader og reduserte arbeidskostnader.

I tillegg til dette utfører de reparasjons arbeider på USNS Charlton for MSC som er ferdig i Q3.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 20:27 2429

Ja nsmv blir mye dyrere enn tank og container, men jeg tror det aller meste av de ekstra kostnadene skyldes mye dyrt utstyr som man ikke finner i container og tank (livbåter for tett på 1000 mann, ro-ro rampe, duplikat bro for trening, fire motorer kontra en i tank-eksempelet, innredning++) hvor man vil betale for mest mulig luft for å få fraktet så mye som mulig. Mulig NSMV er et komplekst design å bygge, vi får håpe de vet hva de driver med i philadelphia.
Frodon
11.06.2021 kl 21:07 2408

Kunnskapsnivået går kanskje ned sammen med antall aksjer du har i selskapet? ;) Du snakker om priser som har gått opp siste årene, hva har det med Phly å gjøre? Tenker du at pris oppgang flere år tilbake ikke er tatt høyde for i kontrakter som er signert etter priser går opp, som i tillegg er hedget? Phly jobber med andre kontrakter også, børs meldt mens du var aksjonær...