Philly Shipyard - kjøp opp til kr 200?

Frodon
PHLY 04.01.2021 kl 13:29 132776

Selskapet er priset omtrent på cash beholdning og under verdiene i selskapet. De har lange gode kontrakter, som kan forsvare en langt høyere kurs. Langsiktig kursmål opp til kr 200 virker ikke urealistisk, eller hva synes dere?
Redigert 07.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
inva
11.06.2021 kl 21:13 3826

Så du har ikke noe konkret eksempel på hva noe jeg har skrevet som er feil?
Frodon
11.06.2021 kl 21:23 3830

Det står i forrige innlegget. Dette var bortkastet tid, lykke til med å lese deg opp igjen
inva
11.06.2021 kl 21:28 3833

Svar
Frodon
I dag kl 21:07
12
inva skrev
Frodon I dag kl 19:24 51 inva skrev Spørsmålet er om de kommer til å tjene penger på de 4 skipene d..
Kunnskapsnivået går kanskje ned sammen med antall aksjer du har i selskapet? ;) Du snakker om priser som har gått opp siste årene, hva har det med Phly å gjøre? Tenker du at pris oppgang flere år tilbake ikke er tatt høyde for i kontrakter som er signert etter priser går opp, som i tillegg er hedget? Phly jobber med andre kontrakter også, børs meldt mens du var aksjonær...

Poenget her er at det den siste tiden (særlig slutten av 2020 og begynnelsen av 2021) har vært en eksplosiv prisøkning på råvarer og ferdige produkter. Ingen tvil om at selskapet har fastpriser på mye av materialene de skal benytte, men selvsagt ikke alt. Jeg mener derfor det er veldig sannsynlig at dette vil påvirke marginene de har regnet seg frem til.

Selskapet har jobbet med tegning og prosjektering av de nye skipene fra sommeren 2020 og jobber fortsatt med dette. De kan ikke bestille deler før de vet hva de skal benytte. Mye innkjøp kommer derfor fremover når de vet hva det er behov for. Jeg jobber selv med innkjøp på teknisk utstyr og vi får stadig varsler fra våre leverandører at de setter opp prisene. Regner med at dette stort sett er likt i hele verden.

Viser til Bravi som hadde et godt innlegg på dette:

Med uvanlige prisøkninger tenkte jeg mest på skipsutstyr som rør og ventiler, wincher (hydraulikk), maskineri/ generatorer, elektriske tavler, utrustning og kabler, ventilasjon osv. sannsynligvis også også innredning, maling og annen utrustning. Det er spesielt utover vinteren/ våren 2021 prisene har blitt øket kraftig på slikt utstyr, såvidt jeg vet stiger prisene fortsatt. Det vi ser nå er ikke en normal prisoppgang. Om det er slik i Us vet ikke jeg, men vil anta det er slik der også som i Eu og resten av verden.
jokke
11.06.2021 kl 21:33 3820

Jeg oppfatter deg som en tullball og kverulant.
Du skriver « Skoleskipene er meget komplekse og noe helt annet en tank og kontainer som de har erfaring med å bygge.» og jeg oppfatter at du mener Phly lager skip de nå ikke har forutsetning for å få til, og slik kan vi argumentere til vi blir grønn. Jeg bruker ikke mer tid på trollingen din. Og ta det med en klype salt det FA skriver, Trygve liker ikke Røkke det vet vi…..
Redigert 11.06.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
bravi
11.06.2021 kl 21:42 3807

Som det som står i innlegget til jan-banan fra årsrapporten har verftet fixed price subcontracts in Usd for detailed design and major equipment for the NSMV program... videre står det at includes a steel cost adjustment clause for steel plates.

Slik jeg leser dette er det kun stålplater som kan prisjusteres, major equipment er på fast pris. Man kan anta at utstyrsprisene som er basis for kontrakten er fra tidlig 2020, det har skjedd mye siden da, mest for utstyret til skip 3 og 4.
Har det stått noe om de har justering for valuta?
Frodon
11.06.2021 kl 22:06 3781

Operational risks

"The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. As is common in the shipbuilding industry, the Shipyard’s projects are typically performed on a fixed-price basis. Under fixed-price contracts, PSI receives the price fixed in the contract, subject to adjustment only for change-orders. In many cases, these vessels involve complex design and engineering, significant procurement of equipment and supplies and extensive construction management. Management uses its best efforts to properly estimate the costs to complete PSI’s project awards; however, PSI’s actual costs incurred to complete these projects could exceed its estimates. The NSMV contract is a fixed-price contract"

Financial risks

"The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. The Company attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material price escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV contract includes a steel cost adjustment clause for steel plates"

"The Company is subject to exchange rate risk for purchases made in currencies other than the U.S. dollar. The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program"

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/phly_q4_2020_report.pdf
Slettet bruker
11.06.2021 kl 22:26 3748

Dere har ikke peiling, phly kommer som ei kule i slutten av året og særlig i 2022. Mye vås her. Markedet og flekkene kommer når resultater kommer og de kommer. De som skjønner dette eier og kjøper her de som ikke skjønner det selger her.
Frodon
11.06.2021 kl 22:34 3738

Lurer på hvor mange som har fått med seg dette?

«Philly Shipyard har et fremførebart underskudd på ca kr 8,3 pr aksje (usd 73,2 mill, dvs ca kr 625 mill), etter å ha brukt federal tax losses iht cares act (som i følge Lars Brandeggen i Aksjesladder, er grunnen til at de har forsøkt å gå med størst mulig bokføringsmessig tap). I følge en dyktig skribent på XtraInvestor, er city tax i Philadelphia på 6,2 % og state 9,99%. Dvs phly sparer seg for ca kr 100 mill i skatt på overskudd fremover. (16,19% av 73,2 musd x 8,5)»
Stokk Dum
11.06.2021 kl 22:34 3738

Skjønner ingenting jeg, men har klart å karre til meg en håndfull phly tross det.

mvh
Slettet bruker
11.06.2021 kl 22:44 3721

Å se ting tidligere enn andre krever kunnskap og dyktige analyser og vurderinger. De andre kommer når de ser hva som skjer og når pengene renner inn.
jokke
11.06.2021 kl 22:45 3732

Frodon
Takker deg for all info du deler med oss her inne. Diskusjonen vi har ført her i dag er unødvendig støy og gjør att tvilerene kan tape mye penger før oppgangen som må komme kommer. Slik støy gjør att fakta og gode innlegg som du leverer og mange andre forsvinner i mengden. Det gjør ingenting om du repeterer deg oftere så slipper vi kanskje kverulering, klipp og lim. 👍
Slettet bruker
11.06.2021 kl 23:14 3698

Major equipment er på fast pris for phly levert fra produsent, slik jeg leser det.
jokke
11.06.2021 kl 23:24 3685

Jeg tror kverulanten Inva har fått med seg att det ikke bare er meg som har mye info om kontrakten:
«Kverulant: Så du har kontraktene jokke, ikke dårlig. Du får legge ut teksten her slik at vi kan lese de også.» tipper du har lært mye her i kveld.
Redigert 11.06.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
bravi
11.06.2021 kl 23:28 3690

Støy og støy fru Blom. Klart det er bedre for selvfølelsen å bare lese hausseinnlegg, da får man liksom bekreftet det man håper på og feier alle spørsmålstegnene under teppet. Det må tåles at noen stiller et og annet spørsmål om skipskontaktene og om verftet er istand til å tjene noe på nybyggskontraktene. Fremførbart underskudd har ingen verdi bortsett fra hvis det tjenes kr eller at selskapet selges. At flere er skråsikre på caset hjelper ihvertfall ikke på kursen, det ser vi hver dag, den har ligget omkring 60 i lange tider nå.
jokke
11.06.2021 kl 23:40 3672

Nå tror jeg du skal lese alt en gang til. Så er det opp til deg om du skal stole på ledelsen eller ikke. Skal du stole på baisere som har store tap, eller skal du stole på det som ligger på bordet i Q? Jeg stoler på ledelsen. Om du har fulgt med i FA, ja de trekker frem alt de kan av negative ting om sosialisten og bitcoin gamblerens investeringer. Dagens diskusjon er egentlig om ledelsen lyger eller ikke. Du er antagelig negativ og lar deg føle av konspirasjonsteori og da er vi ferdig konversert. Jeg har troen, du ikke. Ferdig. PS: Stol generelt på ledelsen men er det snakk om emisjon da lyver de så det renner, vi er ikke der. Jungel ordtak 😊
Redigert 12.06.2021 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2021 kl 00:38 3653

Jeg er enig i at det må være rom for å sette spørsmål ved caset. Jeg har selv lett etter grunner for at kursen står såpass nært net cash-beholdning som den gjør. Det er ikke sunt for hverken lommebok eller fornuft å se seg blind og forelske seg i en aksje. Hva angår philly og kursen så tror jeg det er en kombinasjon av lite omtale, usikkerhet rundt marginer, mange negative kvartaler og utrolig nok mangel på oppside i manges syn. Markedet har sett flere selskap gå mange hundre prosent den siste tiden og meglerhusene konkurrerer tidvis om å sette nye, utrolige kursmål på selskaper som ikke har tjent ett rødt øre, men som ser for seg å være verdensledende i sitt felt innen kort tid. Da virker det fort kjedelig med et verft i usa som man fint kan regne seg frem til at kan gå 3x OM alt går bra, men man må muligens vente noen år, og kursen går aldri 10x. Selv velger jeg å sitte og muligens handle litt mer. Mine grunner er i korte trekk AMSC's antydninger om satsing innen havvind, bekreftelse på at phly aktivt har foreslått å anvende nsmv-designet til sykehusskip (det ha tidligere vært snakk om å erstatte de aldrende skipene hope og mercy(?)), PHLY er visstnok med i kampen om å bygge 1 havvind-installasjonsskip i konkurranse mot keppel amfels og vt halter, prislapp anslått til 500 musd. Det burde også være muligheter blant de 4 betalte studiene for diverse navy-skip hvor CHAMP-programmet er selve rosinen i pølsa med opp mot 60 skip. Muligheten er der for utvidelse av verftet med flytende tørrdokk eller fusjon med nabobedriften for å skaffe mer kapasitet. Krydre det hele med noen vedlikeholdskontrakter samt velvilje fra myndighetene som nettopp spyttet inn 750 kusd i lærlingeprogrammet til phly så synes jeg ihvertfall risk/reward er meget attraktiv for phly, så får jeg heller vente litt om det er det som trengs. Forøvrig så er marginer på 6,5%~ et tidlig anslag fra en ledelse som etter min erfaring har vært svært forsiktige i sine utsagn tidligere. Har noen en lenke til et nettsted med grei oversikt over prisnivåer for diverse materialer i us?
Redigert 12.06.2021 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2021 kl 14:38 3465

Kanskje du kan bruke denne:
https://www.dailymetalprice.com/metalpricecharts.php
Hvis det er en trøst for noen så er det flere metaller som er blitt billigere siste mnd ;)
Frodon
12.06.2021 kl 18:13 3359

Hyggelig tilbake melding Jokke ❤️ Støy er ofte hobby investorer som skal kjøpe aksjer. Bare synd de sjelden kjøper nok aksjer til å dra kursen opp 😬 Selvfølgelig er det lov å stille kritiske spørsmål, men på disse trådene er det som regel oppkast og møl som kommer. Hadde det enda vært gode kritiske spørsmål, for dem er det mange av, men de blir ikke stilt her 😅 Jeg er spent på om kursen skal opp til kr 70 igjen, nå som Apollo ikke selger. Eller blir det sidelengs bevegelse frem til neste positive børs mld?
Frodon
12.06.2021 kl 18:24 3364

Litt usikker på hvilke seriøse spørsmål jeg har avfeid? Jeg har brukt mye tid på å dokumentere svarene, men det kommer som regel useriøse søppel svar tilbake som de har brukt 20 sek på å lage.

Selskapet har guidet overskudd fra 2022, så ikke lenge til det fremførbare overskuddet kan brukes, som utgjør 13-14% av hele børsverdien.

Jeg er ikke skråsikker på at de får overskudd på byggingen av de 4 (5) skoleskipene. Jeg velger å investere penger på at de klarer det. Mest sannsynligvis blir det lavere margin på første skipet og høyest margin på det siste skipet. Hvis de klarer totalt 7% eller høyere margin på alle skipene, utgjør det høyere utbytte enn dagens børsverdi. I tillegg regner jeg med at de vil få flere kontrakter før de er ferdig med å bygge alle skipene i 2024-2025.
bravi
12.06.2021 kl 20:45 3294

Jeg har ikke påstått at du har avfeid noen spørsmål. Synes dine innlegg er både saklige og med god innformasjon, mange setter pris på det.
Problemet er at markedet ikke er enig med deg og priser aksjen deretter.
inva
12.06.2021 kl 21:24 3257

Så at noen har en annen mening en deg er altså støy. Å kalle andre kunnskapsløse er for meg å bruke hersketeknikker. Jeg trodde et debattforum var til for å debattere, må alle ha samme mening?

Jeg for min del har aldri sagt at kursen ikke skal opp. Det er naturlig at den skal det. PHLY er priset veldig lavt i dag. Nesten bare til kontantene de hadde før de fikk kontraktene. Grunnen til at jeg tok opp spørsmålet om de kommer til tjene på kontraktene de har inngått var bare for å være en motvekt til hausingen ala "Bare lkjøp dere får 200 ,300 kr om 2 år der."

Hvis de klarer 6-7% margin vil selskapet helt klart være en perle. Grunnen til at jeg har redusert min beholdning er fordi det er en risiko for at de ikke vil klare det og fordi det er ca 2,5 år til vi vet om de vil levere. Hva de tar ut pr kvartal nå på prosjektet gir en pekepinn, men det kan fortsatt gå galt på slutten.

Hvis de får en ny kontrakt på de prosjektene de jobb med, eller feks vinner Eneti's konkurranse for vind installasjons fartøy kan vi helt klart få en pen reprising. Hvis Apollo slutter nedsalget sitt eller selger selg helt ut, så vil det også være en stor trigger.
Redigert 12.06.2021 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.06.2021 kl 21:47 3271

Godt å høre og i like måte 😉 Får håpe markedet blir enig etterhvert...hvis ikke, har Phly sannsynligvis ikke lykkes med kontraktene og da kan kursen rase hvis de ikke får landet nye kontrakter
Slettet bruker
12.06.2021 kl 22:17 3263

Hva med galopperende stålpriser og andre priser på varer som går bananas i markedet,har de tatt høyde for dette?
Bare sier det,det kan smelle om de ikke har det i kalkulatoren.
Frodon
12.06.2021 kl 23:41 3233

Få innlegg over her, finner du svar på det + i kvartalspresentasjonene til selskapet

Operational risks

"The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. As is common in the shipbuilding industry, the Shipyard’s projects are typically performed on a fixed-price basis. Under fixed-price contracts, PSI receives the price fixed in the contract, subject to adjustment only for change-orders. In many cases, these vessels involve complex design and engineering, significant procurement of equipment and supplies and extensive construction management. Management uses its best efforts to properly estimate the costs to complete PSI’s project awards; however, PSI’s actual costs incurred to complete these projects could exceed its estimates. The NSMV contract is a fixed-price contract"

Financial risks

"The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. The Company attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material price escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV contract includes a steel cost adjustment clause for steel plates"

"The Company is subject to exchange rate risk for purchases made in currencies other than the U.S. dollar. The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program"

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/phly_q4_2020_report.pdf
Slettet bruker
13.06.2021 kl 09:42 3121

Jeg må beundre tålmodigheten din. Men en viss underholdning er det vel tross alt å mate folk med teskje
Så får en håpe at de det gjelder ikke gulper det opp igjen , slik at du må gjenta prosessen nok en gang
Men jeg er redd for at om en måned eller to så må de som snur kontraktene på hodet ha en ny bekreftelse på at verftet har gardert seg mot prisstigning
bravi
13.06.2021 kl 11:10 3117

I innlegget til Frodon over her står det at NSMV skipene er fastpris kontrakt i Usd.
Hva som ligger av muligheter for prisjusteringer i fixed-price subcontracts in Usd for major equipment er uklart for meg. Har tidligere prøvd å peke på dette i sammenheng med den unormale prisoppgangen vi har sett på skipsutstyr hittil i 2021. For skip 1 og 2 kan man anta at meste av utstyret er bestilt og satt i produksjon (komponenter bestilt) før den verste prisoppgangen startet. Hva med utstyret til skip 3 og 4? Vil anta leverandørene må øke prisene sine på de leveransene. Er det noen mulighet til å viderefakturere den prisøkningen til Tote? For skip 5 vil det bli en ny bestilling som kan ta høyde for prisoppgangene.
Det står at selskapet ikke har sikret seg på valuta svigninger på importerte varer.
Frodon
13.06.2021 kl 11:14 3108

Hehe, tenkte kanskje starte en ny tråd med den viktigste fakta infoen, også bruke link til den tråden hver gang samme spørsmålene kommer? 😅
Frodon
13.06.2021 kl 11:39 3081

Jeg har også vært innkjøper før, men ikke i denne bransjen. Da hentet jeg inn tilbud på ting vi trengte og når ordre kom, la jeg inn bestillingene med leveringstidspunkt for de forskjellige tingene. Slik jeg forstår dette, er dette gjort av Phly når kontrakten på skip 1 og 2 kom, også gjorde de det på nytt når kontrakt på skip 3 og 4 kom. Myndighetene ga klar beskjed om at de skulle legge inn ordre på skip 3 og 4 før de ble enda dyrere. Skip 5 blir nok mye dyrere for myndighetene hvis prisene ikke går ned igjen, da de ikke har lagt inn den bestillingen enda. Når Phly la inn bestillingene sine, er det opp til leverandøren om de også sikrer seg mot svingninger i priser og valuta, men risikoen til Phly ble tatt ned. Risikoen her er hvis leverandører går konkurs før varene er levert til Phly. Mange innkjøpere spekulerer i svingningene i pris og valuta, det har ikke Phly gjort. De har sikret seg mot en del svingninger og sluttbruker må ta mye av risikoen.

Jeg vet heller ikke hva det ligger i major equipment, men det høres ut som det viktigste og dyreste de trenger til byggingen. Husk at utstyr som ikke var/er bestilt, kan både gå opp OG ned i pris. Mange bedrifter ligger med brukken rygg etter siste året med lockdown. Jeg har gjort masse «kupp» selv, må bare se mulighetene ikke andre tenker på. Phly kan også få tak i mye billig materialer fra konkurs bo og andre selskap som sliter.

8.4.2020 ble skip 1 og 2 bestilt, den 19.1.2021 ble skip 3 og 4 bestilt. Dollaren sto ca 20% høyere når de bestilte varene fra utlandet i 2020 det vil si Phly tjente stort på valutaen. Ved bestillingen i 2021 var dollar 1-2% høyre enn nå, så der kan de ha betalt litt mer enn nødvendig, hvis de ikke har tatt høyde for valuta svingninger ved kalkulasjonene på kostnadene.

«Det endelige designarbeidet inngår i leveringen av de to første skipene. Dette og anskaffelser av materialer begynner umiddelbart»

https://www.dn.no/bors/kjell-inge-rokke/usa/rokke-selskap-verdt-500-mill-vant-kontrakt-pa-64-milliarder-aksjen-skyter-til-vars-mer-enn-100-prosent/2-1-790307
Redigert 13.06.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2021 kl 16:28 2959

Utrolig at interessen er helt fraværende fra aksjen når oppside er på flere hundre kr. Tror egentlig aksjen er glemt og veldig få har kunnskap om hva som er caset. Er jo nada volum her. Kristian falne ser jeg har 30.000 aksjer her nå, han er en dyktig firvalter/ tidligere i Skagen fondene vel. Kjøp mens dere kan få til gi bort pris.
Slettet bruker
14.06.2021 kl 09:46 2750

Phly får det alltid ekstra travelt nedover når indeksen er opp. -1,32% ned til 60 blank, og OSE 0,7% opp.
Kursen har falt kontinuerlig siste 3 mnd fra kr 70 den 16.Mars. Og den er kun opp kr 1,80 fra dagen før siste kontrakt (58,2 den 18.1.21)

Skulle gjerne sett at Phly ble vinklet på samme måte i media som Endúr i dag..
Redigert 14.06.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2021 kl 13:01 2631

La folk selge på bunnen
Frodon
14.06.2021 kl 14:25 2575

Topp 20 har fylt opp med mye aksjer i år, bortsett fra Apollo (som har solgt mye). Fint om det blir lite aksjer tilgjengelig til alle andre, den dagen alle plutselig skal ha aksjer her ;)
Redigert 14.06.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2021 kl 15:56 2528

Litt volum nå, når dette toget går, går det jævlig raskt
Slettet bruker
14.06.2021 kl 17:00 2461

Kom deg inn før oppsiden er på 300%
Slettet bruker
15.06.2021 kl 09:40 2215

Har du ikke fått med deg at jeg er inne i aksjen? Jeg håper verftet får ansatt det de trenger av medarbeidere
Redigert 15.06.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2021 kl 14:56 2111

At det ikke kjøpes her er jo utrolig med tanke på at vi skal til 200/250 ke aksjen i 2023
jokke
15.06.2021 kl 20:52 2037

Ny Tweet i dag:
JOB FAIR! @PhillyShipyard is looking to fill over 100 jobs – welders, machine operators, fitters, production supervisors, and maintenance techs. Registration is required. On-site interviews will be available. Please bring a few copies of your resume
Slettet bruker
15.06.2021 kl 21:55 2007

Blir kanon vekst her fremover