ADS Maritime Holding Plc


ADS Crude Carriers har nå skiftet navn til ADS Maritime Holding
Ettersom selskapet ikke lenger eier noen tankskip (eller skip overhodet), så er navnet skiftet til ett mer eller mindre passende navn.

I nærmeste fremtid skal selskapet betale ut 51MUSD til sine aksjonærer. Etter det, så er det mer åpent hvilke forretningsmuligheter som selskapet vil se etter, på hvilket tidspunkt og i hvilket omfang. Eller det vil si at omfanget kan en si noe om, da generalforsamlingen har gitt selskapet fullmakt til en emisjon på pålydende 0,2 USD pr. aksje for opptil én milliard dollar. Jeg er usikker på om fullmakten er for én emisjon, eller flere emisjon med en maks fullmakt for opptil én milliard dollar.

Det blir uansett spennede å følge med i 2021.


Registration of company name change
30 December 2020

With reference to the announcement on 10 December regarding passing of a shareholder resolution to change the Company’s name, the Cyprus registrar of companies has now registered the change of name from ADS Crude Carriers Plc to ADS Maritime Holding Plc.


Contacts
Terje Bodin Larsen, CEO
+47 905 35 543
tbl@ads.no

Ben Boiling, CFO
+47 912 40 945
ben.boiling@ads.no
Redigert 20.01.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Glure
05.01.2021 kl 14:52 6206

Noen som vet når pengene blir utbetalt?
Redigert 20.01.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Struts
05.01.2021 kl 15:44 6155

Er, så vidt jeg forstår, helt avhengig av myndighetene i Kypros og deres godkjennelse av utbetaling. Slik jeg ser det, kun byråkrati. Se også børsmelding 10. desember:

https://newsweb.oslobors.no/message/520134

Selv forventer jeg ikke noe beskjed før i februar, men alt før det mottas med ... oppmerksomhet. I mellomtiden syntes jeg det er interessant å merke at det er fremdeles omsetning i aksjen (kanskje fra Magyar?), på tross av svekket dollar. Og så er det vel fremdeles NOK 2 pr aksje igjen i "skallet" etter utbetaling finner sted.

Hva nå de skal bruke pengene til (med filosofien at de vil kun investere i billige skip) fremstår for meg som et mysterium (dog lutter øre), da det vel ikke er noe i shipping som er direkte "billig" akkurat nå. MPC (containerskip) var billig rundt midten av forrige år, LPG/LNG er heller ikke akkurat gratis, og tørrlast er nå på vei opp igjen. Alt selvfølgelig min mening. Men kanskje de kan ta en kikk på noen blødende tankselskaper?
Redigert 20.01.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare

Hedget de dollaren i desember?
Redigert 20.01.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare

Jeg lurer som Struts hva de har i tankene.

Både bulk rederier og tank selskaper handles fortsatt med stor rabatt i markedet, langt under stålverdiene.
Så hvem gidder da å være med på å emitere i et lite selskap som Ads hvis de skal kjøpe skip og da trolig til markedskurs? Når du f.eks får kjøpt kraftig rabbatert cape og Pmax via Gogl, eller ´nye vlcc´ tank skip med rabatt via Hunter f.eks.
Ingen bulk eller tank redere holder på å gå overende nå, tror det skal bli veldig vanskelig å gjenta historien hvis det nye Ads selskapet skal dreie seg om skip.



Redigert 20.01.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Struts
26.01.2021 kl 11:16 5700

ADS Maritime (ex ADS Crude) har publisert sin månedlige oppdatering (av selskapet datert 22. januar) for de 20 største aksjonærene. Det er to selskaper som har gått ut av listen siden sist, følgelig to inn. Men for å ta hovedtallene først; de 20 (bortsett fra Hold Asset som flagget over 20% 25. november 20, og som fremdeles ikke er synlig på samme) har nå 16,291’ aksjer (69.6%) mot 16,090’ (68.8%) basert på tilsvarende tall datert 15.12.2020.

De som har kommet inn på listen siden sist er NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) og Morgan Stanley (med 179’ aksjer). Nå er riktignok ikke NHO særlig «ny», de var på listen senest i november 2020, da som nå med 195,140 aksjer. Kriteriet for å være på topp-20 har med andre ord en kort periode vært høyere enn dette. De som er ute av listen er Ask Capital AS og Pershing LLC.

Til de konkrete endringene blant de 20 (unntatt foran nevnte) fant jeg flg (tidligere tall i parentes). De som har solgt seg ned: Euroclear har nå 2,783’ aksjer (2,791’) og Clearstream Banking med 224’ (240’). Jeg fant faktisk ingen andre.

På oppadgående adskillig flere: Nordnet Bank har nå 515’ aksjer (514’), Lerøy-familiens selskap Profond AS 496’ (305’), forrige måneds nykommer Piren Holding (Espen S. Berge utenfor Stavanger) har nå 417’ (370’), Raiffeisens nest største konto (de er registrert med to) 376’ (368’), Grønland 289’ (199’), samt Centennial 271’ (258’).

Det var alt jeg fant. Neste på agenda er vel resultater for q4 2020 som blir presentert 26.02.2021. Det blir vel relativt enkel lesning skulle jeg tro, all den stund alle skip er solgt og overlevert. Jeg forventer et ørlite underskudd. Spenningen (i den grad den eksisterer) er vel knyttet opp mot når utbetaling av $ 51 millioner vil finne sted (altså $ 2.180 per aksje), og hva dollarkursen på det tidspunkt vil være. Ja, og selvfølgelig dersom ADS Maritime skulle annonsere noen nyervervelser i mellomtiden da.

Utbyttemessig var 2020 et bra år for oss aksjonærer, totalt ble det utbetalt NOK 6.79 pr aksje (så vidt jeg har kunnet regne meg frem til), og så er det greit å huske på at det etter utbetaling som følger i løpet av første kvartal i år (ikke definert som utbytte), også ligger omtrent NOK 2.- pr aksje i «skallet» som blir igjen. Mye av dette og forrige avsnitt er personlige meninger. Ergo vil det naturlig nok være andre synspunkter. Men endringen blant de 20 største aksjonærene håper jeg å ha sammenfattet noenlunde korrekt.
Redigert 26.01.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Struts
28.01.2021 kl 14:54 5526

For ordens skyld og i den grad av interesse. Det har jo vært en liten endring i dollarkursen i det siste. Men basis utbetaling (totalt USD 51 mill) per aksje bli USD 2.1803971 pr aksje (det er vel fremdeles 23,390,294 av dem i selskapet) følgende (da justert ned til de første tre desimaler):

8.50 (USD/NOK) = 18,53
8,60 (USD/NOK) = 18,748
8.70 (USD/NOK) = 18,966
8.80 (USD/NOK) = 19,184

I tillegg har vi altså (som referert nylig) NOK 2 pr aksje i skallet som blir igjen.

Har spurt CFO for et par uker siden og de venter avklaring i løpet av Q1, så vi får håpe det er rett rundt hjørnet. Dollarkursen kan godt styrke seg litt først men helst ikke synke noe mer.

Rabatten er nå mindre enn den har vært på veldig lenge, når vi tar høyde for den lave dollarkursen.

Synes rabatten har vært voldsom i det siste, den reduseres nok nå i og med at utbetalingen nærmer seg
NOELLE
29.01.2021 kl 21:25 5253

Blir stygt neste uke med det store fallet i US,og olja. Trygg havn i ADS :)

Nå har det vel ikke vært noe stygt fall i olja. Det pleier å være det når børsen faller men olja er kruttsterk om dagen
Struts
30.01.2021 kl 12:31 5004

Mulig helt søkt, og nå følger ikke jeg kursen mellom forinter og USD, eller det samme mot NOK for den del. Men ungarerne (HOLD Asset) har kanskje en eller annen vinkling bak sine oppkjøp. Men helt enig, rabatten er mindre - det er jo bra for oss!
MIKE1
04.02.2021 kl 15:00 4332

Aksjekursen og dollarkursen nå tilsier en aksjekurs på 0,5 kroner etter utbyttebetaling.

Hva tenker folket om kursen etter evt. utbetaling av utbytte. 0,5 NOK og fallende ? (ettersom det ikke er noen skip igjen, penger går ut pga. adm?).

Struts
04.02.2021 kl 15:20 4298

For det første: De USD 51 mill (altså USD 2.1803971 pr aksje = 18,748 basert på kurs 8,60) vil ikke bli definert som utbytte. Så ligger det NOK 2.- igjen i "skallet" etter realisering (skattemessig bedre enn utbytte, så vidt jeg har fått med meg). Verdien skulle, selvfølgelig teoretisk, tilsi rundt 20.75 pr aksje nå. Men hva kursen ETTER tildeling vil bli er avhengig så ymse. Jeg har i hvert fall intet godt svar. Men mht administrasjon, så håper jeg i det minste, at den ikke vil være på samme nivå som den var under aktiv drift. De har tross alt også et aktivt morselskap med noen shuttletankere og et par panamax bulkere (med mindre ADS Arendal nå er solgt) med samme administrasjon. Men gjør også mine tanker, og ser ikke helt klart for meg hvilke havgap ADS strener mot. For så vidt heller ikke hva HOLD Asset i Ungarn tenker for tiden.
MIKE1
04.02.2021 kl 15:26 4291

Noelle. Bra at du retter meg. Tilbakebetaling betyr at det ikke er skatt. Utbytte derimot fører til skatt.
ks1977
04.02.2021 kl 15:58 4233

Skatt blir det, men dersom du ikke selger aksjene i 2021 så får du utsatt skatt (tilbakebetalingen er ikke skattepliktig, men inngangsverdien din blir redusert tilsvarende som tilbakebetalingen og du vil da måtte skatte ved realisasjon/salg av aksjen).

(har du aksjene via et selskap så har det også en bitteliten skatteeffekt)
NOELLE
04.02.2021 kl 16:27 4198

Investerings konto Zero, er det Nordnet som eier aksjene.
ks1977
04.02.2021 kl 17:32 4125

Har du noen dokumentasjon på hvorfor du ikke skal betale skatt på gevinst fra ADS på Zero?

Eks med vilkårlige tall;
Dersom du satte inn 100' på Zero og satte alt inn ADS. ADS gir så 110' i tilbakebetaling og restverdi på aksjene 10', dvs total verdi på konto 120'
Mener du at du ta kan ta penger ut fra denne Zerokontoen uten å måtte skatte for det? I så fall; har du noen artikler/lovverk du kan vise til for å dokumentere dette enorm smutthullet?
MIKE1
04.02.2021 kl 17:36 4113

Det vet jeg. Men jeg tenkte på utbetalingen isolert sett, ikke om jeg skulle selge senere
ks1977
04.02.2021 kl 18:12 4071

Viktig å presisere slikt :)

Var mye misforståelser på HUNT-forumet før tilbakebetalingen der. En del folk som - basert på feilinformasjon og/eller uheldige formuleringer - trodde at de ville slippe skatt i sin helhet av tilbakebetalingen (og som derfor så for seg å kjøpe rett før og selge rett etter, men da har det ingen skattemessige forskjeller mellom utbytte og tilbakebetaling i det hele tatt).

PS. Vær forberedt på at folk kan tro de blir lurt når tilbakebetalingen skjer og "Nordnet/børsen satte en startpris - før åpningsauksjonen - vesentlig lavere enn sluttkurs dagen før". Har vært noen tilfeller av det ifbm tilbakebetalingen i HUNT. Også sett noen som trodde at tilbakebetalingen i HUNT betydde at HUNT solgte aksjer og betalte med de pengene... Kort fortalt; Er mye forvirring som følger av tilbakebetaling (spesielt når den utgjør så mye av aksjekursen - og her vil jo ADS virkelig skille seg ut), så greit å være så presis som mulig (og/eller påpeke at det for folk flest ikke er noen forskjell på om det er vanlig utbytte eller tilbakebetaling, eneste evt forskjellen er tidspunktet for beskatning)
CapitaL
05.02.2021 kl 11:31 3883

Kan dette være noe for ADS?

-https://splash247.com/sizeable-chunk-of-the-global-vlcc-orderbook-removed/

- South Korea’s Hyundai Heavy Industries and sister yard Hyundai Samho Heavy Industries have cancelled 10 VLCC construction contracts worth KRW980bn ($871.6m) due to the unspecified Oceanian client’s failure to pay downpayments on time. The orders were placed in November last year, split 70:30 in Hyundai Heavy’s favour.

10 nybygg kansellert pga manglende innbetalinger.. må jo være mulighet for en bra deal for ADS tenker jeg.
MIKE1
05.02.2021 kl 14:48 3811

Jeg synes jo denne delen av artikkelen er interessant:

"A report from tanker specialists McQuilling last week projected spot market earnings for VLCCs to average a loss-making $9,400 per day in 2021 on a non-eco, no scrubber basis."
MIKE1
05.02.2021 kl 14:51 3801

Ellers så er det jo denne som det er spekulert i tidligere:

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) said on Dec. 7 that it has signed a letter of intent to build 10 LNG-powered very large crude carriers (VLCCs) with a European client.

https://www.hellenicshippingnews.com/dsme-wins-order-for-10-vlccs/
MIKE1
05.02.2021 kl 15:00 3779

Det er helt klart en vridning over til mer miljøvennlig drivstoff og renseteknologu (også av økonomiske grunner), men det som gjenstår å se er om ADS i hele tatt vil gjøre noen grep i den nærmeste tiden.

ADS har jo leir på Kypros, og nå ser det ut til myndighetene der også vil premiere mer miljøvennlige fartøy:
"Cyprus is to offer tonnage tax discounts to ships that beat environmental targets.
David Glass | Jan 20, 2021

The country’s Shipping Deputy Ministry announced the new range of green incentives to reward vessels that demonstrate effective emissions reductions and encourage shipowners to hoist the green, yellow and white flag".

https://www.seatrade-maritime.com/environmental/cyprus-tonnage-tax-discount-green-vessels

Kostnader for LNG som drivstoff til VLCC (gammel art.)
In late 2019, SEA\LNG, an advocacy group for LNG as a marine fuel, conducted a study in which LNG delivered "compelling paybacks" over 10 years for a 300,000 dwt VLCC on the Persian Gulf to China route.

The study showed a VLCC using dual-fuel engines saved between $6.1 million to $15.1 million across different freight market scenarios as compared with compliant fuels, although it was less competitive than scrubber-fitted ships, without accounting for the future cost of carbon emissions.

The reported additional $6 million investment needed for a dual-fueled LNG system, including the engine, is $10 million lower than assumed in SEA\LNG's recent study with independent experts Opsiana, SEA\LNG's Chief Operating Officer Steve Cadden said via email.

"This much lower cost would mean that investing in LNG-fueled vessels is far more profitable than we modelled, with a shorter payback period making the option significantly more feasible for shipowners," he added.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/shipping/010720-analysis-chinas-lng-fueled-vlcc-could-be-big-win-for-future-natural-gas-demand

ks1977
05.02.2021 kl 15:00 3775

Noen som har fått kloa i den rapporten? Antar at de sikter til TCE, men 9.4k i tap som SNITT for non-ECO VLSFO? Vil tro at vintage non-scrubber vil kunne fortsette å slite hardt i år, men så brutalt også for "moderne" non-scrubber - og også i snitt for året? Da må vel Q2&Q3 bli vesentlig verre enn hva vi har nå, og ingen bedring i Q4 heller?

Hva med skipene til Polarcus. Blir vel tvangssolgt. Kreditorene ønsker nok pengene raskest mulig. Vet jo ikke planene til ADS. Kan jo gå grisebillig de båtene. Er jo dyktige folk ledelsen i ADS. Kan jo hende at de har skjønt dette med det grønne skiftet som har tatt helt av. Offshore vindmølleparker, trenger båter og kompetente folk til å få bygget opp disse. Navnet på selskapet justeres til feks ADS Green Wind park building. Kjører noen emisjoner for å hente inn det som trengs. Da er 2 kr aksjen saga blott. Da er det greit å sitte med aksjene som per nå betegnes som skallet. En drøm kanskje? men ville egentlig være rart om det ikke blir ett eller annet i den grønne retning. Alt skal jo den veien. De har jo fått med seg det eller? Dyktige forretningsfolk. Har hatt god tid siden alt ble avsluttet etter at de solgte båtene. Hva har de drevet med siden da? Hvorfor tar det så lang tid uten at vi hører noe. Hva er det som er fremtiden i markedet? Er veldig spent. Virker iallfall som de holder kortene tett til brystet. Noe tankespinn fra meg på fredagen. Jeg selger ikke aksjene mine i ADS selv om det er låst kapital. Må være inne her. Mens vi venter på pengene, driver nok ledelsen med å fylle 2kr skallet.

Najaden
08.02.2021 kl 14:16 3389

Noen fikk kjøpt på 19,00 i dag. Tror det var et godt kjøp. Regnet ikke med å se den kursen igjen nå som vi nærmer oss utbetalingsdato.
Skyldes vel fallet i dollarkursen.
NOELLE
08.02.2021 kl 14:32 3364

Skjer lite i aksjen, kan gå lang tid enda til utbetaling. Er jo store muligheter andre steder, så ikke rart noen kaster kortene.

Ja, hvis ikke ledelsen ser dette med grønt skifte så har de virkelig ikke fulgt med i timen.

Vil tro det kommer avklaring fra Kypriotiske myndigheter snart. Det burde jo bare være en formalitet. De har sagt i løpet av q1, så forhåpentligvis er det ikke lenge igjen.
NOELLE
09.02.2021 kl 08:29 3029

Q1 går vel ut 31/3, men vi får håpe vi får en avklaringen snart. Krona styrker seg stadig..
NOELLE
09.02.2021 kl 08:29 3029

Q1 går vel ut 31/3, men vi får håpe vi får en avklaringen snart. Krona styrker seg stadig..
NOELLE
16.02.2021 kl 06:44 2541

Gylden mulighet nå for å få et nytt prosjekt innen stortank som jo er selskapet sin hensikt? Stortank spås kraftig opp kommende år!

Håper at de ikke misser denne unike muligheten, og snart kommuniserer hva de skal i gang med.
Redigert 16.02.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Trist å sitte i en tank aksje uten tankere og samtidig gå glipp av oppgangen i andre tank aksjer.
I følge Claeves er nå ADS aksjen med minst oppside, naturlig vis.
Skjønner lite av at noen velger å sitte her på dollar 8,3 med null asset og 0 oppside slik det er i dag.
Redigert 16.02.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare

ADS er ikke en tank-investering i dag. Det er et alternativ til å ha pengene på høyrentekonto. Det tror jeg de fleste som har aksjer her er klar over.
NOELLE
16.02.2021 kl 10:25 2355

Det kan bli en tank investering over natten, eller noe annet innen shipping.

Er du på børs for å få bank rente?
Med videre dollar fall innenfor trenden blir det ikke renter engang

Kjøp deg litt Jinhui nå så blir det skikkelig avkastning på deg også.
Redigert 16.02.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Struts
16.02.2021 kl 10:58 2298

Det er som Mozart i mine ører å ha denne værhanen Long-i-ikkenoe og short-i-alt tilbake. SÆRLIG når man har hen på Ignorer.