ADS Maritime Holding Plc

MIKE1
ADS 05.01.2021 kl 14:24 10929

ADS Crude Carriers har nå skiftet navn til ADS Maritime Holding
Ettersom selskapet ikke lenger eier noen tankskip (eller skip overhodet), så er navnet skiftet til ett mer eller mindre passende navn.

I nærmeste fremtid skal selskapet betale ut 51MUSD til sine aksjonærer. Etter det, så er det mer åpent hvilke forretningsmuligheter som selskapet vil se etter, på hvilket tidspunkt og i hvilket omfang. Eller det vil si at omfanget kan en si noe om, da generalforsamlingen har gitt selskapet fullmakt til en emisjon på pålydende 0,2 USD pr. aksje for opptil én milliard dollar. Jeg er usikker på om fullmakten er for én emisjon, eller flere emisjon med en maks fullmakt for opptil én milliard dollar.

Det blir uansett spennede å følge med i 2021.


Registration of company name change
30 December 2020

With reference to the announcement on 10 December regarding passing of a shareholder resolution to change the Company’s name, the Cyprus registrar of companies has now registered the change of name from ADS Crude Carriers Plc to ADS Maritime Holding Plc.


Contacts
Terje Bodin Larsen, CEO
+47 905 35 543
tbl@ads.no

Ben Boiling, CFO
+47 912 40 945
ben.boiling@ads.no
Redigert 20.01.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
17.02.2021 kl 18:46 1376

De kjøper vel ikke for å støtte kronen, men for at staten trenger kroner til koronatiltak?
ks1977
17.02.2021 kl 15:42 1457

Tok ikke lange tiden før USDNOK omsider gikk under 8,50 igjen til du kommenterte det gitt...
Var bare såvidt du rakk det også; over 8,50 igjen nå. Rare greier

Det som er rarest ifht USDNOK er at når krona hadde styrket seg til 8,50 SÅ kom Norges Bank på banen og skulle doble støttekjøpene. Hvorfor doble støttekjøpene når krona styrker seg? *forvirret* Forøvrig spent å se hvor USDNOK går fremover - har dessverre ikke noen sterk følelse på det ut over å stadfeste at vi har vært mer eller mindre på stedet hvil (8,5) i praktisk talt hele år så langt. Er det for mye å håpe på at vi flater ut her?
fattigstakkar
16.02.2021 kl 14:05 1660

Har en liten post i JIN, men den stakk før jeg rakk å øke. Synes den har gått for mye nå.
Redigert 16.02.2021 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Struts
16.02.2021 kl 14:01 1671

Så da er vi nærmest i mål:

https://newsweb.oslobors.no/message/525022

Nå nærmer det seg!
Slettet bruker
16.02.2021 kl 11:24 1733

Joda, setter det litt på spissen:-))
Fikk hivd inn en post i åpningsauksjonen selv i Hunt på 2,51, når Hannis oppgraderer er det bare å følge strømmen.

Men seriøst, du bør lese deg opp på Jinhui, bortsett fra gråååådige Kinestiske pølsefingre i kassen er det hel grønt.
I denne fasen av bulk syklusen går alltid Jin som et spyd.
Redigert 16.02.2021 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.02.2021 kl 11:09 1758

Diversifisering. Alltid greit å ha litt cash for en regnværsdag. Vet et evt børskrakk pleier krona å synke som en stein, så ikke dumt å ha cashposisjonen i dollar da. Har hatt strålende avkastning i GOGL, REC, TNK og Kahoot i det siste, og nå begynner jammen min eneste lagger, Hunt, å røre på seg også, så gjelder å ikke bli for grådig. Eneste nedside i ADS er et videre dollarfall. Med spennende muligheter i shipping om dagen er det ikke usannsynlig at det plutselig kommer en melding om spennende kjøp for ADS.
Redigert 16.02.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Struts
16.02.2021 kl 10:58 5740

Det er som Mozart i mine ører å ha denne værhanen Long-i-ikkenoe og short-i-alt tilbake. SÆRLIG når man har hen på Ignorer.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 10:28 5787

Er du på børs for å få bank rente?
Med videre dollar fall innenfor trenden blir det ikke renter engang

Kjøp deg litt Jinhui nå så blir det skikkelig avkastning på deg også.
Redigert 16.02.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
NOELLE
16.02.2021 kl 10:25 5799

Det kan bli en tank investering over natten, eller noe annet innen shipping.
fattigstakkar
16.02.2021 kl 10:23 5807

ADS er ikke en tank-investering i dag. Det er et alternativ til å ha pengene på høyrentekonto. Det tror jeg de fleste som har aksjer her er klar over.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 10:21 5816

Trist å sitte i en tank aksje uten tankere og samtidig gå glipp av oppgangen i andre tank aksjer.
I følge Claeves er nå ADS aksjen med minst oppside, naturlig vis.
Skjønner lite av at noen velger å sitte her på dollar 8,3 med null asset og 0 oppside slik det er i dag.
Redigert 16.02.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
NOELLE
16.02.2021 kl 06:44 5985

Gylden mulighet nå for å få et nytt prosjekt innen stortank som jo er selskapet sin hensikt? Stortank spås kraftig opp kommende år!

Håper at de ikke misser denne unike muligheten, og snart kommuniserer hva de skal i gang med.
Redigert 16.02.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
NOELLE
09.02.2021 kl 08:29 6473

Q1 går vel ut 31/3, men vi får håpe vi får en avklaringen snart. Krona styrker seg stadig..
NOELLE
09.02.2021 kl 08:29 6474

Q1 går vel ut 31/3, men vi får håpe vi får en avklaringen snart. Krona styrker seg stadig..
drekkapilsen
08.02.2021 kl 23:13 6645

Vil tro det kommer avklaring fra Kypriotiske myndigheter snart. Det burde jo bare være en formalitet. De har sagt i løpet av q1, så forhåpentligvis er det ikke lenge igjen.
NOELLE
08.02.2021 kl 14:32 6810

Skjer lite i aksjen, kan gå lang tid enda til utbetaling. Er jo store muligheter andre steder, så ikke rart noen kaster kortene.

Ja, hvis ikke ledelsen ser dette med grønt skifte så har de virkelig ikke fulgt med i timen.
Najaden
08.02.2021 kl 14:16 6835

Noen fikk kjøpt på 19,00 i dag. Tror det var et godt kjøp. Regnet ikke med å se den kursen igjen nå som vi nærmer oss utbetalingsdato.
Skyldes vel fallet i dollarkursen.
Sitting-Bull
05.02.2021 kl 17:10 7151

Hva med skipene til Polarcus. Blir vel tvangssolgt. Kreditorene ønsker nok pengene raskest mulig. Vet jo ikke planene til ADS. Kan jo gå grisebillig de båtene. Er jo dyktige folk ledelsen i ADS. Kan jo hende at de har skjønt dette med det grønne skiftet som har tatt helt av. Offshore vindmølleparker, trenger båter og kompetente folk til å få bygget opp disse. Navnet på selskapet justeres til feks ADS Green Wind park building. Kjører noen emisjoner for å hente inn det som trengs. Da er 2 kr aksjen saga blott. Da er det greit å sitte med aksjene som per nå betegnes som skallet. En drøm kanskje? men ville egentlig være rart om det ikke blir ett eller annet i den grønne retning. Alt skal jo den veien. De har jo fått med seg det eller? Dyktige forretningsfolk. Har hatt god tid siden alt ble avsluttet etter at de solgte båtene. Hva har de drevet med siden da? Hvorfor tar det så lang tid uten at vi hører noe. Hva er det som er fremtiden i markedet? Er veldig spent. Virker iallfall som de holder kortene tett til brystet. Noe tankespinn fra meg på fredagen. Jeg selger ikke aksjene mine i ADS selv om det er låst kapital. Må være inne her. Mens vi venter på pengene, driver nok ledelsen med å fylle 2kr skallet.

ks1977
05.02.2021 kl 15:00 7221

Noen som har fått kloa i den rapporten? Antar at de sikter til TCE, men 9.4k i tap som SNITT for non-ECO VLSFO? Vil tro at vintage non-scrubber vil kunne fortsette å slite hardt i år, men så brutalt også for "moderne" non-scrubber - og også i snitt for året? Da må vel Q2&Q3 bli vesentlig verre enn hva vi har nå, og ingen bedring i Q4 heller?
MIKE1
05.02.2021 kl 15:00 7225

Det er helt klart en vridning over til mer miljøvennlig drivstoff og renseteknologu (også av økonomiske grunner), men det som gjenstår å se er om ADS i hele tatt vil gjøre noen grep i den nærmeste tiden.

ADS har jo leir på Kypros, og nå ser det ut til myndighetene der også vil premiere mer miljøvennlige fartøy:
"Cyprus is to offer tonnage tax discounts to ships that beat environmental targets.
David Glass | Jan 20, 2021

The country’s Shipping Deputy Ministry announced the new range of green incentives to reward vessels that demonstrate effective emissions reductions and encourage shipowners to hoist the green, yellow and white flag".

https://www.seatrade-maritime.com/environmental/cyprus-tonnage-tax-discount-green-vessels

Kostnader for LNG som drivstoff til VLCC (gammel art.)
In late 2019, SEA\LNG, an advocacy group for LNG as a marine fuel, conducted a study in which LNG delivered "compelling paybacks" over 10 years for a 300,000 dwt VLCC on the Persian Gulf to China route.

The study showed a VLCC using dual-fuel engines saved between $6.1 million to $15.1 million across different freight market scenarios as compared with compliant fuels, although it was less competitive than scrubber-fitted ships, without accounting for the future cost of carbon emissions.

The reported additional $6 million investment needed for a dual-fueled LNG system, including the engine, is $10 million lower than assumed in SEA\LNG's recent study with independent experts Opsiana, SEA\LNG's Chief Operating Officer Steve Cadden said via email.

"This much lower cost would mean that investing in LNG-fueled vessels is far more profitable than we modelled, with a shorter payback period making the option significantly more feasible for shipowners," he added.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/shipping/010720-analysis-chinas-lng-fueled-vlcc-could-be-big-win-for-future-natural-gas-demand

MIKE1
05.02.2021 kl 14:51 7248

Ellers så er det jo denne som det er spekulert i tidligere:

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) said on Dec. 7 that it has signed a letter of intent to build 10 LNG-powered very large crude carriers (VLCCs) with a European client.

https://www.hellenicshippingnews.com/dsme-wins-order-for-10-vlccs/
MIKE1
05.02.2021 kl 14:48 7258

Jeg synes jo denne delen av artikkelen er interessant:

"A report from tanker specialists McQuilling last week projected spot market earnings for VLCCs to average a loss-making $9,400 per day in 2021 on a non-eco, no scrubber basis."
CapitaL
05.02.2021 kl 11:31 7330

Kan dette være noe for ADS?

-https://splash247.com/sizeable-chunk-of-the-global-vlcc-orderbook-removed/

- South Korea’s Hyundai Heavy Industries and sister yard Hyundai Samho Heavy Industries have cancelled 10 VLCC construction contracts worth KRW980bn ($871.6m) due to the unspecified Oceanian client’s failure to pay downpayments on time. The orders were placed in November last year, split 70:30 in Hyundai Heavy’s favour.

10 nybygg kansellert pga manglende innbetalinger.. må jo være mulighet for en bra deal for ADS tenker jeg.
ks1977
04.02.2021 kl 18:12 7518

Viktig å presisere slikt :)

Var mye misforståelser på HUNT-forumet før tilbakebetalingen der. En del folk som - basert på feilinformasjon og/eller uheldige formuleringer - trodde at de ville slippe skatt i sin helhet av tilbakebetalingen (og som derfor så for seg å kjøpe rett før og selge rett etter, men da har det ingen skattemessige forskjeller mellom utbytte og tilbakebetaling i det hele tatt).

PS. Vær forberedt på at folk kan tro de blir lurt når tilbakebetalingen skjer og "Nordnet/børsen satte en startpris - før åpningsauksjonen - vesentlig lavere enn sluttkurs dagen før". Har vært noen tilfeller av det ifbm tilbakebetalingen i HUNT. Også sett noen som trodde at tilbakebetalingen i HUNT betydde at HUNT solgte aksjer og betalte med de pengene... Kort fortalt; Er mye forvirring som følger av tilbakebetaling (spesielt når den utgjør så mye av aksjekursen - og her vil jo ADS virkelig skille seg ut), så greit å være så presis som mulig (og/eller påpeke at det for folk flest ikke er noen forskjell på om det er vanlig utbytte eller tilbakebetaling, eneste evt forskjellen er tidspunktet for beskatning)
MIKE1
04.02.2021 kl 17:36 7560

Det vet jeg. Men jeg tenkte på utbetalingen isolert sett, ikke om jeg skulle selge senere
ks1977
04.02.2021 kl 17:32 7572

Har du noen dokumentasjon på hvorfor du ikke skal betale skatt på gevinst fra ADS på Zero?

Eks med vilkårlige tall;
Dersom du satte inn 100' på Zero og satte alt inn ADS. ADS gir så 110' i tilbakebetaling og restverdi på aksjene 10', dvs total verdi på konto 120'
Mener du at du ta kan ta penger ut fra denne Zerokontoen uten å måtte skatte for det? I så fall; har du noen artikler/lovverk du kan vise til for å dokumentere dette enorm smutthullet?
ks1977
04.02.2021 kl 15:58 7681

Skatt blir det, men dersom du ikke selger aksjene i 2021 så får du utsatt skatt (tilbakebetalingen er ikke skattepliktig, men inngangsverdien din blir redusert tilsvarende som tilbakebetalingen og du vil da måtte skatte ved realisasjon/salg av aksjen).

(har du aksjene via et selskap så har det også en bitteliten skatteeffekt)
MIKE1
04.02.2021 kl 15:26 7739

Noelle. Bra at du retter meg. Tilbakebetaling betyr at det ikke er skatt. Utbytte derimot fører til skatt.
NOELLE
04.02.2021 kl 15:20 7750

Tilbakebetaling av aksjeverdi utifra dollarkurs, ikke utbytte.

Struts
04.02.2021 kl 15:20 7749

For det første: De USD 51 mill (altså USD 2.1803971 pr aksje = 18,748 basert på kurs 8,60) vil ikke bli definert som utbytte. Så ligger det NOK 2.- igjen i "skallet" etter realisering (skattemessig bedre enn utbytte, så vidt jeg har fått med meg). Verdien skulle, selvfølgelig teoretisk, tilsi rundt 20.75 pr aksje nå. Men hva kursen ETTER tildeling vil bli er avhengig så ymse. Jeg har i hvert fall intet godt svar. Men mht administrasjon, så håper jeg i det minste, at den ikke vil være på samme nivå som den var under aktiv drift. De har tross alt også et aktivt morselskap med noen shuttletankere og et par panamax bulkere (med mindre ADS Arendal nå er solgt) med samme administrasjon. Men gjør også mine tanker, og ser ikke helt klart for meg hvilke havgap ADS strener mot. For så vidt heller ikke hva HOLD Asset i Ungarn tenker for tiden.
MIKE1
04.02.2021 kl 15:00 7783

Aksjekursen og dollarkursen nå tilsier en aksjekurs på 0,5 kroner etter utbyttebetaling.

Hva tenker folket om kursen etter evt. utbetaling av utbytte. 0,5 NOK og fallende ? (ettersom det ikke er noen skip igjen, penger går ut pga. adm?).

Struts
30.01.2021 kl 12:31 8455

Mulig helt søkt, og nå følger ikke jeg kursen mellom forinter og USD, eller det samme mot NOK for den del. Men ungarerne (HOLD Asset) har kanskje en eller annen vinkling bak sine oppkjøp. Men helt enig, rabatten er mindre - det er jo bra for oss!
drekkapilsen
30.01.2021 kl 08:37 8569

Nå har det vel ikke vært noe stygt fall i olja. Det pleier å være det når børsen faller men olja er kruttsterk om dagen
NOELLE
29.01.2021 kl 21:25 8704

Blir stygt neste uke med det store fallet i US,og olja. Trygg havn i ADS :)
drekkapilsen
29.01.2021 kl 14:09 8811

Synes rabatten har vært voldsom i det siste, den reduseres nok nå i og med at utbetalingen nærmer seg
fattigstakkar
29.01.2021 kl 12:40 8878

Rabatten er nå mindre enn den har vært på veldig lenge, når vi tar høyde for den lave dollarkursen.