Case: REC Silicon, børsvinner i 2020 og 2021.

Ser at det er utrolig mye omtale om REC på Facebook aksje forum. Flere som har startet egne tråder om det der i dag (noen har til og med referert til en kommentar av meg, føler meg litt populær nå - takk Johnny, for å dele kunnskapen videre), men denne synes jeg var veldig bra skrevet; så jeg limer det inn her slik at vi alle kan nyte lesingen og diskutere dette med hverandre. All kreditt til opprinnelig forfatter fra Facebook. Er mange triggere han ikke har nevnt, men han får frem perspektivet mange av oss longs deler på forumet. Håper at formateringen ble grei, helt forferdelig å kopiere og lime inn her.

Case: REC Silicon, børsvinner i 2020. Vil fortsette oppgangen og være en rakett også i 2021.

Disclaimer: Jeg har aksjer i selskapet. Dette er kun min mening på hvorfor jeg har kjøpt aksjer, som jeg ønsker å dele med dere. Dere bør aldri kjøpe eller selge noe basert på anonyme mennesker sin mening, men jeg håper dette gjør at kanskje du bruker litt av tiden din til å sette deg i REC Silicon, herunder omtalt som RECSI. Advarsel: Mye lesing!

Hva er RECSI egentlig? RECSI er et selskap innen fornybar energi. Mer detaljert så produserer de rent silicon som blir brukt for solcelleindustrien. De er verdensledende og er størst i verden, utenfor Kina. De produserer polysilicon samtidig som prosessen deres til å produsere disse er ekstremt miljøvennlig (90% mindre karbonavtrykk enn f.eks typiske silicon produsenter i Kina).

Per dags dato eier RECSI tre fabrikker. Fabrikkene holdes til Moses Lake (USA), Butte (USA) og Yulin (Kina). I Yulin har de inngått samarbeid med SNF som har gitt dem 15.06% eierandel. Etter tre år med samarbeid har de muligheten til å benytte seg av en opsjon som gir RECSI ytterligere eierandel og øker total eierandelen til 49%. Avtalen ble inngått 01.02.2018 og i dag er 06.01.2021. Markedsverdien for å bygge disse tre fabrikkene er på rundt 30 milliarder kroner. Markedsverdien til RECSI i dag ligger på 6.1 milliarder kroner.

I flere år har RECSI vært i en utrolig dårlig posisjon på grunn av et svekket solmarked samtidig som handelskonflikten mellom USA og Kina påvirket dem ekstremt negativt. De ble rett og slett nødt til å stenge av fabrikken i Moses Lake og mange var sikre på om at det kun er snakk om tid til selskapet går til 0kr, slik som de siste årene hadde vært, men så;

Forandret alt seg.

Fokuset på fornybart har blitt en realitet og ekstremt satsningsområde i både USA og EU. Solmarkedet er ekstremt sterkt igjen. 2020 var et rekordår for amerikanske solaksjer. Markedet er helt enormt og flere aktører ønsker en bit av kaken. Fornybart blir også omtalt som "The grey gold" og det blir til og med argumentert for at fornybart vil erstatte olje. Vi trenger ren form for energi for en bærekraftig fremtid for alle.

Valget mellom Trump og Biden var på mange måter et valg mellom fossilt eller fornybart. Fornybart vant. RECSI var en av børsvinnerne i hele 2020 og vokste med over 500%! I dag kommer Biden offisielt til å bli godkjent av Kongressen og tar over The White House 20.01.2021. Senatorvalget tyder også på at demokratene vil ha majoritet. Uavhengig av om demokratene eller republikanerne satt med majoritet hadde fornybart gått gjennom, ettersom det er så stort satsningsfelt for USA. De ønsker ikke at Kina skal ha hele markedsandelen av "The grey gold". Det samme gjelder EU.

Samtidig som verden beveger seg mot fornybart har 2020 vært et fantastisk år for selskapet. De har inngått avtale med Group14 og Violet Power, to nye aktører i solindustrien med ekstremt dyktige og finansielt sterke mennesker bak seg. Både Violet Power og Group14 begynner allerede i Q1 2021. Så tidlig som i Januar! Dette har de fleste ikke fått med seg ennå, da det kom ut en artikkel nylig og denne har ikke fått noe omtale ennå i norsk media. I tillegg til å begynne allerede nå i Januar så har Violet Power gjort en drastisk endring; fremfor å leie et bygg skal de bygge det selv. Det krever en enda større investering fra deres side en opprinnelig antatt. Presidenten i Violet Power har med egne ord sagt at de har langt flere kunder klare enn det de har kapasitet til. I tillegg til det nevner han alltid RECSI og hvor viktig synergien og samarbeidet deres kommer til å bli.
Artikkel: https://columbiabasinherald.com/.../violet-power-build.../

I oktober 2020 utførte RECSI en emisjon på en milliard kroner til kurs 10.89kr for å kunne gjenåpne fabrikken i Moses Lake. Nå har de endelig kundene klare samtidig som det tyder på at det vil strømme på med flere aktører her. Ettersom både Violet Power og Group14 har annonsert at de begynner i Q1 2021 så har vi indirekte fått en bekreftelse på om at også fabrikken til RECSI skal gjenåpnes nå. Det er kun en formalitet og jeg antar at vi får denne beskjeden i Q4 presentasjonen til RECSI i Februar. En bekreftelse fra selskapet om å gjenåpne fabrikken i Moses Lake med konkret dato er hva markedet venter på.

I tillegg til det er RECSI en av de få (og da mener jeg kun et par selskaper) selskapene i Norge som faktisk er 100% godkjent under EU taksonomi som vil tre i kraft. EU taksonomi er strenge kriterier som vil revolusjonere hvordan bærekraftige investeringer vurderes.

Det er mange grønne selskaper som er priset på fremtidig inntjening. Vi har blant annet NEL, Aker Carbon Capture, Aker Offshore Wind, SAGA Pure osv. Dette regner jeg med at dere vet alt om. Jeg skal ikke omtale meg om disse selskapene i dette innlegget og gå inn i noen diskusjon om de er riktig priset, men RECSI; som faktisk har reell verdi i fabrikker (30 milliarder), som har vært verdensledende i 30 år, som produserer noe av den reneste formen for silicon, har unik teknologi, patenter og "know how" og som vil være en revolusjonerende del i at USA og EU bygger et lokalt infrastruktur for fornybart - Ja dette selskapet er priset til 16.29kr per dags dato.

Teknisk analyse viser at det ikke er noe motstand etter 15.5kr og neste motstandsnivå er på 22.5kr. Vi er over det hakket. I tillegg til det ligger kursmål fra analytikere langt over dagens sluttkurs og disse analysene kom i Oktober. Mye har skjedd siden. Ifølge aksjeanalyser.com blir det spådd dobling til tredobling på 1-3 måneders sikt.

Jeg tror at RECSI kommer til å være en soleklar børsvinner også i 2021. Dette er noen av årsakene til at jeg føler meg trygg i aksjen. Selskapet er ikke for de som ikke tåler volatilitet. Jeg spår ikke hva kursen blir i morgen eller på kort tidshorisont, for det vet ingen av oss, men jeg håper at du nå tar deg tiden til å bli kjent med selskapet, fordi dette er uten tvil en rakett som ennå ikke har tatt av.

Diskuter gjerne om du er uenig også får jeg ønske dere lykke til med deres investeringer i 2021.
Redigert i dag kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
14.01.2021 kl 15:29 6609

Jeg vedder imot :) og om jeg tar feil blir det billig for da har jeg tjent 200.000,- :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Falco1
14.01.2021 kl 15:32 6587

Stoler ikke på grafer men det fundamentale sier at kursen burde ligge langt langt høyere det stoler jeg på:)

Sist uke ble REC-fredag avlyst, men denne uken tror jeg den vender tilbake. 17-18 kr i løpet av morgendagen er mitt tips.

Da lastet jeg opp totalt 10.000 aksjer til i dag. Hehe, not bad. Ser ut som solaksjene snur i USA og begynner å gå opp igjen. Dette er positivt tegn.
For dere som har fulgt med på mine innlegg så har jeg alltid predikert at så snart Biden begynner å snakke om planene sine for fremtiden, så blir det rally igjen.

Frykten vi ser nå er pga. Trump. Jeg tror at denne gangen kommer det ikke til å skje noe fra hans side. Hvis det blir opprør så er uansett militæret forberedt.
Ferdig for å laste opp for i dag. Nå kan den begynne å gå opp :)
Gobo
14.01.2021 kl 15:40 6430

Enig, skjønner jo at folk faktisk selger og kjøper basert på historikk med streker og grafer for å vise vegen videre... men alvorlig talt, for noe tøys!

Litt småirritert over at jeg kjøpte på 17,30 tidligere i uka, men man treffer ikke alltid klokkerent. Uansett er det vel neppe noe jeg tenker over om et par måneders tid når kursen er vesentlig høyere.

nå skjer det noe her...
Alan77
14.01.2021 kl 15:44 6362

Synes virkelig ikke synd på de som stepper stopplås på REC 🤣
Falco1
14.01.2021 kl 15:46 6317

Utbyttet 2020 skrev nå skjer det noe her...
Tekno fondet til dnb er nok ferdig med å selge da de hadde lastet opp for mye. Nå skal sikkert de andre fondene til dnb laste opp . Blir spennende å se aksjonær lista etterhvert:) Er jo en grunn til at de plutselig er inne med 4 fond. Tror strategien dems er og fordele disse på de andre fondene det tekno fondet har solgt samtidig kvitter de seg med mange korte i samme slengen dettte er vinn vinn for dnb. Når de er ferdig kommer anbefaling:)
Alan77
14.01.2021 kl 15:49 6246

Har lastet opp både på 17,70 og 17,50. Og når en tenker å være long så er det ikke noe å bry seg 😊
t3sm
14.01.2021 kl 15:50 6226

Skulle jo nesten tro at DNB virkelig har trua på denne fremover.. Merkelig nok ;)

Rimelig sikker på at de kommer med kjøpsanbefaling om litt. De må bare sikre seg billig inngang først

Ikke tenk for mye på det. Jeg kjøpte for en større sum på 17.4kr selv. Det jeg gjør er egentlig bare å fylle på ukentlig, noen ganger får jeg bedre pris enn markedet, andre ganger høyere pris. For min del spiller det egentlig ikke så stor rolle ettersom jeg er long, men man vil jo alltid ha lavest mulig snittpris, selvfølgelig.

Nå begynner oppgangen og rallyen for grønne aksjer igjen, men dette er kun begynnelsen. Hvis noen av dere er short term så er min anbefaling å hvertfall vente til Q4 i Februar.
Alan77
14.01.2021 kl 15:53 6149

En av hoved faktor til nedgangen var nemlig DNB tek. og de dumper ned priser slik mange andre blir nervøse og gjøre samme. I samme tid så plukker de to andre dnb fondene masse aksjer på billigsalg. Her er det lurt å være rolig la de fikse og trikse til alt er fikset mellom dem.
Falco1
14.01.2021 kl 15:54 6145

Vel nå er det mange fond som må begynne å laste opp snart . Dnb er i forkant og storebrand har også lurt seg inn på lista. Rec er jo en av de meste omsatte på oslo børs og da vet vi hva som skjer snart:)
Falco1
14.01.2021 kl 15:58 6051

Er jo en grense på hvor mange rec aksjer de kan i fondet:)Derfor fordeler de det:)

Ååå åå åh, Det går likar no!!
XL1 og rætt i koppen, vi lik'itj å bli narra
Ååå åå åh, Det går likar no
Vi e da itj, nå Trondoverra
Berre vaksi karra
Alan77
14.01.2021 kl 16:04 5943

Joa, men de vil ha mer aksjer derfor har de kjørt denne type strategien. Å dumpe langt ned og låse mange stoplås og fiske de aksjene. Eller kunne de jo flytte mellom seg slim som de gjorde før ei uke tilbake.
Alan77
14.01.2021 kl 16:07 5897

Tipper vi avslutter på 17,50 idag 😊
Falco1
14.01.2021 kl 16:09 5891

Om den slutter på 17,18,19 eller 20 spiller ingen rolle vær tålmodig bli belønnet utover 2021:)

Det hadde vært noe! Over 17kr er en seier for min del. Jeg antar at i morgen kommer vi til å få en utrolig grønn dag på børsen, særlig REC Silicon og det hadde ikke forbauset meg om alle de røde tallene for denne uken forsvinner. Alt vi trenger er en liten Biden rally for å roe ned markedet.

Godt sagt! For dag-til-dag er det selvfølgelig deilig om oppgangen begynner, men som du sier Falco, spiller ingen rolle. Vi er her for flere tusen prosent % og da må man bare være tålmodig.

Som både du og jeg har skrevet tidligere, teknologi er nødt til å vekte porteføljen ned, ettersom prisen har vokst så drastisk på så kort tid, men samtidig laster de andre DnB fondsene så mye mer enn teknologi selger. Er derfor jeg misliker de store egentlig og synes analytikere er en gjeng med kjeltringer. De store styrer alt. Vi små sloss mot feil odds - og derfor er det så viktig å investere i selskaper med sterk fundament. Manipulering kan ikke foregå for alltid

Tja, grafene og strekene stemte spot on for meg da men sikkert bare tull som du sier😎😎
ODF long
14.01.2021 kl 16:31 5616

Kan vel ikke si noe annet at jeg gikk på en knekk idag. Første gangen jeg har gått inn i noe som er grønt.
115k i tap som jeg lett kunne å unngått. Stoplossen skulle jeg ikke hatt i denne.
Tar med meg halen tilbake i odfjell

Lykke til videre med «batteri evolusjonen» Rec ❤️
Gunnar88
14.01.2021 kl 16:36 5566

Med slik kursutvikling blir jeg straks bekymret for Bmwi8 sin psykiske helse.
Solerbra
14.01.2021 kl 17:57 5132

Vi kan gremme oss over manipuleringen - som det har vært mye av i Rec, eller vi kan ligge som gjedda i sivet. Smack, så sikret vi oss aksjer på billigsalg. Men det krever litt tolmodighet. De som kjøpte på 18 og 17 var utolmodige. I dag var det januarsalg på 15-tallet. Hvis en bare venter, så kommer muligheten. Ikke hver gang, men gang på gang. Det ble ikke rep.emisjon, men vi fikk aksjer ned mot 1.50 under emi-kurs - med tolmodighet.

Så at de store alltid lurer oss småfisk tror jeg kan diskuteres. Selger aldri på nedgang, og stopp loss er bannlyst.
Når det er sagt, så er tradingen kun litt hobby. Er long så det holder.

Kjempe kjedelig at din første opplevelse innenfor grønt gikk sånn. Med det sagt så skulle du ikke ha investert en såpass sum (antar litt over 1M ettersom du sier 115k i tap på noen prosent ned) i noe du er usikker på. Kjøp deg heller opp sakte, men sikkert. Grådighet er noe av det skumleste i aksjemarkedet. Du må også ha en større tidshorisont enn noen få dager, hvis jeg skal være ærlig, ellers er det egentlig gambling.

En ting nye aksjonærer må lære om REC Silicon er at den vil gå både opp og ned, akkurat som alle andre aksjer, men siden det er så mye volatilitet så er det større svingninger. Man kan gå fra 10% + til -5% i løpet av en dag (ergo, de som kjøpte på 19.30kr) eller motsatt som vist i dag. Dette er ikke aksjer man bør ha hvis du kun skal holde i noen dager, uker eller måneder, hvis jeg kan snakke fra hjertet. Ja, jeg forstår at det er mange triggere som ligger på vent frem til Q4, men hva om triggerne ikke gir den markedsresponsen du ønsket? Selger du deg ut? Tar du gevinst/tap? Eller holder du og fortsetter å akkumulere så lenge du mener aksjen er på billigsalg?

Når det kommer til vekstaksjer, slik som REC Silicon må man tenke på det store bildet. La meg stille deg et spørsmål; endret noe av det fundamentale seg fra forrige uke til denne? Nei. Hvorfor har aksjen gått ned? Jeg har ingen fasit, men jeg mistenker at det er en kombinasjon av uro i markedet pga. USA situasjonen, samt DnB Teknologi som selger seg ned. For mange er det god nok grunn til å selge seg ut, men hva gjør vi som er sikre på selskapet? Vi fortsetter å kjøpe mer!

Vi har aksjonærer her som har vært med på reisen fra da REC var på toppen til bunnen. Vi har andre som kjøpte seg inn i fjor (meg selv inkludert) til 4-6kr. Hvorfor valgte jeg å kjøpe i fjor? Veldig enkelt, jeg predikerer at fremtiden er grønn og fornybart. Jeg predikerer også at REC vil spille en stor rolle her, ettersom det ikke finnes andre selskaper som REC. Fremtiden er så lys. Alt som kunne ha gått riktig, har gått riktig. Nå er det kun snakk om tid.

Vil det være opp og ned dager på veien til tresifret? Uten tvil! For alt jeg vet, så kan det komme en skikkelig stygg dag hvor vi faller med 10-20% eller mer på en dag. Hva gjør du da? Selger fordi aksjekursen er lav, eller kjøper mer fordi du ser på dette som kjøpsmulighet?

Nå er jeg ingen ekspert innenfor aksjemarkedet. Jeg har drevet med det i noen år, men jeg har klart å akkumulere en formue på noen millioner og startet bokstavlig talt med ingenting (200.000kr). Hvorfor? Flaks, helt sikkert, men også fordi jeg KUN har kjøpt meg inn i selskaper jeg føler at jeg kan inn og ut. Det har vært veldig viktig for meg. Selskaper hvor jeg ser mye fremtidig potensial og hvor jeg føler at selskapet kan lykkes i å ta et større markedsandel.

De eneste selskapene jeg anbefaler andre om å lese seg opp på er REC Silicon og Tesla. Hvorfor? Verden kommer til å bli grønn. Om du aksepterer det eller ikke er helt opp til deg, men menneskeheten må ta en avgjørelse som vil påvirke vår fremtid, da er den avgjørelsen veldig enkel. Dette betyr ikke at du kan kjøpe hvilken som helst grønn selskap, fordi det er så mye tull der ute. REC Silicon er markedsledende innenfor sitt felt og det samme er Tesla. De har flere tiår med research, kunnskap, teknologi og patenter som gir dem en stor fordel over konkurrentene og gitt at verdenssatsningen på grønt fortsetter så er det kun dårlig utført ledelse som vil føre til at begge disse selskapene ikke tidobles gang etter gang. Jeg stoler blindt på ledelsen i REC Silicon og Tesla.

Det var min novelle for i dag. Med alt sagt og gjort; husk - jeg har ingen fasit. Jeg vet ikke hvor aksjen kommer til å gå i morgen - og skal jeg være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye. Det er gøy å følge med på utviklingen, det er gøy å spekulere hvorfor markedet reagerer som den gjør, men sannheten er, det er ikke alltid det er en forklaring bak alt. Kanskje REC falt de siste dagene for helt andre årsaker enn uro i markedet samt nedselging av DnB Teknologi. Det spiller absolutt ingen rolle, dersom du tenker litt langsiktig.

I aksjemarkedet så mener jeg man først og fremst må se på det fundamentale. Er det på plass, så bør man være tolmodig og tåle svingninger. Dersom noe fundamentalt brått endrer seg til det negative, kan det være lurt å realisere tap raskt.

I REC er det fundamentale på plass, og vi står ovenfor enorme muligheter som markedet på langt nær har priset inn. 19,3 er etter mitt skjønn en god inngang i REC, men nå som kursen er på 16,89 er det selvfølgelig bedre.

Sett to måneder fram i tid er likevel 19,3 en meget god inngang. Det fundamentale er på plass - da gjenstår det tolmodighet✔️

God fredag - vi ender over 19🔆

Varmer hjertet mitt å høre Biden tale. Er så lenge siden sist vi hadde en ordentlig president i USA som faktisk bryr seg om befolkningen, fremfor kun 1% av populasjonen.

Hører dere hva han sier? Bygge infrastruktur i USA. Handle lokalt. Satse på fornybart. Batteri teknologi, solindustrien.
Hva har vi longs sagt en stund nå? Dette betyr selvfølgelig ikke at alt vi sier er riktig, men for alle som kan sette 2+2 sammen så kan man se fra flere hundre mil unna hvordan fremtiden kommer til å se ut.

Tviler noen fremdeles på hvor viktig REC Silicon vil være for å bygge infrastruktur i USA? At det vil komme flere kunder? REC Silicon er helt unik, det finnes ingen andre selskaper som det i USA. Ikke svøm mot strømmen alt for lenge, da drukner du.

God kveld til alle og husk; Ikke selg gull til verdien av gjørme.
ODF long
15.01.2021 kl 06:36 3384

Det går helt fint.
Jeg er oljemann fra topp til tå og jobbet med det siden tidlig på 90 tallet. At jeg har tapt litt penger på en aksje når jeg kjøre på 7% limit får så være. Lykke til videre.

Biden la i går frem en enorm redninspakke på 1600 milliarder.
Skal satse max på å skape arbeidsplasser og det amerikanske næringsliv

Fornybar satsingen ligger innne her.

Får vi en tradisjonell REC-fredag i dag mon tro? Mitt tips er at vi ender på over 18 kr.
DjTao
15.01.2021 kl 08:31 2862

Det Biden la frem i går er den første av 2 pakker. Den neste pakken vil være mer rettet mot næringslivet. Når Biden bruker ord som historisk så blir det nok ikke snakk om små penger.

Next month, in my first appearance before a joint session of Congress I will lay out my 'build back better' recovery plan," Biden said on Thursday. "It will make historic investments in infrastructure, manufacturing, innovation, and research and development in clean energy."

Fremtiden ser nå så lys ut i REC at jeg må ta på meg solbriller 😎
Sirbalo
15.01.2021 kl 08:34 2875

tror vi ender på 17.20-17.40 :-) Dagens høy får tiden vise , vet aldri hvor eksplosiv den blir :-) Uansett både kort, mellom og lansikt sier KJØP, og tror vi får noen dager med bra oppgang nå i den korte trendkanalen :-) Taket i den korte trendkanalen ligger rett over 20 kr.

Setter pris på dine innspill angående det tekniske Sirbalo. Opp skal vi uansett etter hvert. 😁
t3sm
15.01.2021 kl 08:50 2748

Får satse på (håpe) at denne viserstyrke idag, selv om børsen er ventet ned..