Crypto går banans

Boobs
BTC 07.01.2021 kl 01:35 13569

Har snitt på cryptoportisen på +148% siste 4 dagene, og +224% siste 2 mnd.
Flyttes penger i det stille fra børs over til krypto og gull?
Bør man være varsom? Vurderer å redusere aksjeeksponeringen.
Dårlig magefølelse for øyblikket når det gjelder covidsmitte, mutasjoner, nedstegninger, konkurser, brexit, Trumpeten etc.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
JonasKr
21.02.2021 kl 15:09 5678

Enig i det, desentralisering var hele intensjonen. Pr nå fungerer det imidlertidig i mine øyne først og fremst som et spekulasjonsobjekt. Jeg er redd det at folk flest nå ser på disse svingningene med litt skrekkblandet fryd vil virke mot den opprinnelige intensjonen. De aller færreste er spekulanter, og vanlige familier ønsker stabile priser. Jeg tror veien er ekstremt lang å gå fra spekulasjonsobjekt til allment akseptert stabilt betalingsmiddel.
d12m
21.02.2021 kl 16:00 6525

"Det går ev og foreta en 100x splitt"

Bitcoin er jo allerede oppsplittet i Satoshi. Det er 100 millioner Satoshi i 1 Bitcoin
Redigert 21.02.2021 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Sundancer
21.02.2021 kl 17:03 6470

Jeg eier 99 prosent aksjer. Bitcoin ser jeg på en annen type asset, som gull eller eiendom. Liker diversifiseringen. Dessuten kan mye gå galt med et selskap, fly faller ned, de får konkurransemyndighetene etter seg osv. Det er noen issues med bitcoin også, men mye færre. For aksjer er det en ledelse som bestemmer som kan ta dumme valg som vanner ut dine verdier på samme måte som vanlig valuta har myndigheter som kan ta valg som vanner ut verdiene av pengene dine. De problemene eksisterer ikke for bitcoin. Som store of value er det et alternativ til gull for mennesker som er vokst opp med internett. Den er mye mer fleskibel enn gull, og hardere i den forstand at det aldri blir flere enn 21 millioner, mens det utvinnes ca. 2 prosent nytt gull i året.

To hovedutfordringene till bitcoin som jeg ser det er 1) Myndigheter forbyr det (det blir mindre og mindre sannsynlig) 2) Det kommer en bedre coin som tar over.
Redigert 21.02.2021 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Weihenstephan
22.02.2021 kl 10:52 6301

Det du kaller "hypen rundt crypto" kan relateres til hva mennesker på kloden vår anser som et "sikkert instrument" for, i fremtiden og over tid, å bevare sine verdier på en best mulig måte (dvs plassere verdiene i såkalt "safe haven store-of-value"). For stadig flere har dette blitt å investere i krypto. Michael Saylor omtaler dette fenomenet ganske inngående i intervjuet som er linket under, se fra 14:50 - 25:30). Der lister han blant annet opp en rekke risikoelementer som andre typer investeringsobjekter har, men som krypto ikke har.
https://www.youtube.com/watch?v=IaFVNBG9-Lk
Redigert 22.02.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
JonasKr
22.02.2021 kl 12:28 6232

Takk skal høre!

Som du kanskje har lest at jeg har skrevet så er jo min skepsis primært knyttet til at Crypto pr nå er noe helt annet enn den opprinnelige intensjonen. Jeg kjøper alt med at blokkjede er genialt, og at en desentralisert valuta kan være lurt når verdens sentralbanker har gått fra forstanden.

Men ingen jeg vet om eller kjenner kjøper Crypto fordi blokkjede er genialt eller for å sikre seg mot inflasjon. De kjøper det ene og alene i håp om at den enorme avkastningen skal fortsette. Bare les her på tråden eller i resten av forumet så er det fullt av folk som skryter av hvor mye penger de har tjent. Som vi alle bør skjønne så kan ikke alle bli rike på Crypto, i bunn og grunn er det et nullspill, og i et nullspill tjener stort sett noen veldig mye, mens de fleste taper. At det pr nå er et spekulasjonsobjekt med enorm volatilitet virker også mot sin hensikt, fordi folk flest ønsker en stabil valuta, så de vet at lønnen rekker til husleie, mat osv. Folk som ikke er spekulanter (som sikkert utgjør 99%) blir jo bare ennå mer skeptiske til Cryptovaluta av det som foregår nå.
Redigert 22.02.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Weihenstephan
22.02.2021 kl 13:53 6170

Hei igjen,
at dette er et nullspill kan jeg med min beste vilje ikke forstå at noen med den kunnskapen vi har i dag kan mene. Krypto tilbyr nå en teknologi som har egenskaper som tidligere ikke har vært tilgjengelig for menneskeheten (vi kan f.eks. utføre betaling P2P uten å gå om 3. part, dvs. banken) og kapitalflyten inn i kryptomarkedene har vært og er massiv og stadig økende, selv om volatiliteten også har vært høy. Hva gjelder investering i krypto pga genialitet er jeg også sterkt uenig - jeg har gjort det! Den teknologiske utviklingen som for tiden foregår innen desentralisert finans er helt uten sidenstykke og noe av det som JEG tror kommer til å påvirke menneskeheten vesentlig inn i fremtiden. Teknologien er simpelthen GENIAL og jeg anser Ethereums grunnlegger Vitalik Buterin som finansverdenens svar på Stephen Hawking. Derfor har jeg også gjort mine investeringer i Ethereum - ikke Bitcoin. Bankvesenet som benytter det eldgamle og for lengst utdaterte SWIFT systemet burde SKJELVE (1 transaksjon per sekund og 3-4 dager for en internasjonal bankoverføring - COME ON)! Krypto kommer til å sørge for at bankvesenet blir TVUNGET over på slike nettverk. Dette pågår allerede og Bank Frick i Lichtenstein er en av de som er først ute og de smarteste som forstår hvor dette bærer kommer til å følge etter (se f.eks. https://entethalliance.org/eea-members/ hvor store banker er representert). At krypto nå er noe annet enn den opprinnelige intensjonen stemmer heller ikke, i alle fall ikke for Ethereum. Det er bare til å sammenligne det som står i Vitalik Buterins opprinnelige white paper med det som står på nettsiden ethereum.org (det er nok å lese overskrifter på fremsiden), visjonen er den samme...
Redigert 22.02.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
True
22.02.2021 kl 14:22 6133

Godt å se at det er flere her inne som har forstått hva dette dreier seg om. For de som er seriøse investorer og som vil ha mest igjen for pengene sine er dette det ultimate markedet. Jeg er selv vitne til årets Alt coin season og vil ta stor lærdom fra det til vi er i neste Bear marked. Da skal jeg hamstre som aldri før.
Redigert 24.02.2021 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
JonasKr
22.02.2021 kl 15:16 6084

Hei! Takk igjen for utfyllende svar, skal gå gjennom alt hjemme etter jobb 😀.

Uansett, så volatilt som det er nå kan det ikke være om det skal tas i bruk av den jevne lønnstager. Bitcoin ned 13% bare idag, det er alt for store svingninger.

Med nullspill mener jeg at all prisoppgang er avhengig av at nye kjøpere betaler stadig mer for samme vare. Det er ikke som en aksje i et selskap som kan skape verdier selv.
Redigert 22.02.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Weihenstephan
22.02.2021 kl 20:32 5989

At korreksjoner kommer er vel normalt, men det som skjedde på Kraken i dag kan vel ikke sies å tilhøre den kategorien:

https://cryptowat.ch/charts/KRAKEN:ETH-USD

Stakkars de som røk ut på 700...
Weihenstephan
24.02.2021 kl 14:35 5833

For de som ønsker å tilegne seg noe mer kunnsap om hvilken utviklingstrend som pågår innenfor blokkjedeteknologien fra et komersielt bedriftsperspektiv kan også lytte til Paul Brody (leder for global blokkjedeteknologi i Ernst & Young) som har vært sentral i utviklingen av Baseline-protokollen (åpen kildekode):

https://www.youtube.com/watch?v=-ycu5vGDdZw&feature=youtu.be&t=3668

På hjemmesiden deres kan vi lese at Baseline er: "a new package of public domain blockchain tools that will allow enterprises to build and deploy procurement and other business processes securely and privately on the public Ethereum blockchain. EY developed the Baseline protocol in cooperation with ConsenSys and Microsoft.". Det vil si at Ernst & Young gjør tilgjengelig sine utviklede blokkjede-verktøy for bedrifter som ønsker å etablere sin virksomhet på blokkjeden.

https://www.ey.com/en_gl/news/2020/03/ey-launches-baseline-protocol-an-open-source-initiative-for-the-public-etherum-blockchain

Min forventning er at effekten det teknologiske skiftet dette representerer etter hvert kommer til å bli voldsom, selv om virkningen av det i dag ennå ikke er merkbar. Hvordan norske selskaper forholder seg til denne teknologien kan man jo bare tenke seg, de kommer til å bli akterutseilt noe så inni...

Uansett, det som er verdt å merke seg er at:

- Ethereum ikke er et selskap men heller et globalt åpent demokratisk fellesskap (Community driven).
- plattformen sikres ved hjelp av et nettverk med desentraliserte datamaskiner spredt over hele kloden (dvs. det er ingen selskaper med en serverpark som har kontroll over dataene). Enhver som har tilgang til internett og en datamaskin med visse spesifikasjoner (typ. laptop) kan delta i å sikre nettverket. Det krever imidlertid at man har midler til å binde opp 32 Ether gjennom en "staking"-kontrakt, som låses inntil alle faser i utviklingen av Ethereum 2.0 er ferdigstilt.
- Ethereum har protokollen som gjør det mulig å sette opp nødvendige "Smart Contracts" v.h.a. programmeringsspråket Solidity.
- alle med internettilgang har mulighet for å benytte seg av denne teknologien (eks. du, jeg, husmorlag, ideelle organisasjoner, små og store selskaper).
- alle som ønsker kan dermed også investere i teknologien gjennom å kjøpe Ether. For meg blir dette en måte å investere i fremtidens internett, i en plattform som muliggjør alle former for global handelsvirksomhet - og det på en ekstremt effektiv måte.
- Valutaen Ether er det som "smører" og sikrer nettverket. Når handelen øker og øker og til slutt "alle" finansinstitusjoner og selskaper skal inn og benytte denne teknologien - hva skjer da med etterspørselen av valutaen tror dere? Takker for gode svar :-)
Redigert 24.02.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Weihenstephan
24.02.2021 kl 17:15 5757

There Are Now 106 Million Cryptocurrency Users Globally: Report

https://decrypt.co/59267/there-are-now-106-million-global-crypto-users-report

For info utgjør dette p.t. ca. 106/7800 = 1.4% av klodens befolkning. Jeg vil imidlertid tro at mange sitter med flere brukerkontoer slik at tallet i realiteten er en god del lavere. Uansett er veksten i antall brukere økende. Noen som ser videre potensiale for vekst her???
ShoeShineBoy
24.02.2021 kl 17:24 5742

"...og det på en ekstremt effektiv måte" .Et spørsmål: hvilke selskap er det som vil bruke en valuta å gjøre handler med som potensielt kan fluktuere mer enn 10 prosent per dag?
Weihenstephan
24.02.2021 kl 17:52 5713

Hei ShoeShineBoy, har du satt deg inn i hva Ethereum faktisk er? Det er LANGT MER enn valutaen du tenker på. Den er kun et nødvendig middel for å utføre transaksjoner på nettverket. Og ja, i dag er den volatil - som de fleste andre kryptovalutaer. Og hvorfor det tror du? Kan det ha sammenheng med alderen på valutaen og det foreløpig relativt lave antall brukere world wide? På grunn av dette er det nå en del enkeltaktører som også sitter med en relativt stor andel av totalen og dermed klarer å påvirke kursen på denne måten. Slike svingninger ser vi også igjen i aksjemarkedet, typisk ved en resultatfremleggelse. Men i FREMTIDEN, ettersom antallet brukere øker, vil denne markedsdominansen til enkeltaktører gradvis avta og svingningene likeså.
Redigert 24.02.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Flieger
24.02.2021 kl 20:38 5649

Registrerer at interessen for krypto er økende. Dere som nå setter dere inn i greiene og bygger kompetanse innenfor området vil kunne dra store fordeler ut av det fremover. Et gammelt men fortsatt populært argument mot bitcoin (og andre kryptovaluta) er at de kan ikke brukes som betalingsmiddel siden de er så volatile. Krypto kan også brukes direkte som betalingsmiddel men det er bare en av flere egenskaper. Det vi ser nå er at USD veksles inn i diverse stablecoins, Betaling via VISA, Mastercard m.fl vil gjerne skje via stablecoin som USDC https://www.circle.com/en/usdc ikke nødvendigvis BTC. Bitcoin blir banken (din bank) og du mater dine kort eller smarttelefoner med stablecoins som f.eks USDC eller kanskje Ethereum sin egen stablecoin DAI. Det er vil komme stadig flere stablecoin og de fleste store kryptoene som Ethereum vil ha sin egen stablecoin som f.es (DAI).
True
24.02.2021 kl 20:50 5636

Folk har hatt 13 år på å sette seg inn i det her, men som historien nok en gang viser - så fort Bitcoin stiger så til de grader får folk PLUTSELIG interesse....

Proaktiv > Reaktiv

Every single time.
ShoeShineBoy
24.02.2021 kl 21:48 5594

Vi snakker vel her om Bitcoin som investeringsobjekt? Det hjelper ikke å ha greie på teknologien dersom man ikke skjønner at dette handler om politikk. Som et betalingsmiddel er bitcoin uhyre inneffektivt når kursen er så volatil. Det er ikke noe entydig sammenheng mellom stabiliteten til en valuta og antallet som bruker den. Dette handler først og fremst om tillit. Hvis du tror verden er på vei utfor stupet og at myndighetene vil oppgi et av sine viktigste virkemidler for å oppnå full sysselsetting så værsågod. Merker meg at de kritiske stemmene fra diverse vestlige sentralbanker stadig blir høyere. De ser at dette er iferd med å utgjøre både en sikkerhetsutfordring, som en skribent var inne på her, og en trussel mot den økonomiske stabiliteten.
Weihenstephan
26.02.2021 kl 12:22 5350

Det er bare helt utrolig hva enkelte kan lire av seg, og hvor så tar du dette fra - jeg lurer fælt på det. Jeg blir bare så oppgitt og frustrert av å lese slike UDOKUMENTERTE innlegg - vennligst dokumenter dine påstander/kunnskaper, gjerne med linker til fagpersoner og artikler, slik at vi andre som leser her inne kan sjekke disse. Jeg ser meg derfor bare nødt til å dementere dine påstander når mine oppfatninger er nærmest stikk motsatt av dine:

1. "Som et betalingsmiddel er bitcoin uhyre inneffektivt når kursen er så volatil.".
Svar: Forstår rett og slett ikke denne påstanden, kan du utdype og dokumentere? Min påstand er at overføringer i kryptoverdenen er den mest effektive måten å utføre betalinger på i dag. Det trengs kun en app på din mobil, en "wallet" med kryptovaluta og en internettforbindelse. Du kan da sende penger fra Svalbard til bestemor i indre Mongolia om du ønsker, det går på sekunder og UTEN å gå om en 3. part. Hvis du GIDDER å se nedenforstående link frem til ca. 31:10 (den starter på ca. 21:40 - anbefaler å slå på teksting) så kanskje kunnskapsnivået ditt heves et lite hakk?

https://www.youtube.com/watch?v=u63cqE5LigE&feature=youtu.be&t=1300

2. "Det er ikke noe entydig sammenheng mellom stabiliteten til en valuta og antallet som bruker den.".
Svar: JO. Beviset finner du i linkene under, den første viser historien av antallet aktive bitcoin adresser (lineær skala) mens den andre viser kursutviklingen (logaritmisk skala). Antallet addresser og verdiutvikling må sees i sammenheng med Metcalfe's lov som sier at verdiutviklingen er proporsjonal med antallet adresser i andre potens. Korrelasjonen er entydig.

https://bitinfocharts.com/comparison/bitcoin-activeaddresses.html
https://cryptowat.ch/charts/BITFINEX:BTC-USD?period=1w_Monday
https://en.wikipedia.org/wiki/Metcalfe's_law

3. "Det hjelper ikke å ha greie på teknologien dersom man ikke skjønner at dette handler om politikk." og "Dette handler først og fremst om tillit. Hvis du tror verden er på vei utfor stupet og at myndighetene vil oppgi et av sine viktigste virkemidler for å oppnå full sysselsetting så værsågod. Merker meg at de kritiske stemmene fra diverse vestlige sentralbanker stadig blir høyere. De ser at dette er iferd med å utgjøre både en sikkerhetsutfordring, som en skribent var inne på her, og en trussel mot den økonomiske stabiliteten.".
Svar: Kan du utdype og dokumentere? Under finner du noen ferske artikler som dokumenterer det motsatte. Sentralbankene i Australia, Frankrike og Thailand sysler alle visstnok med krypto. Men du har kanskje annen motstridende informasjon til dette? Jeg ser for meg at det kan bli svært utfordrende å få myndigheter i ulike land til å bli enige om felles reguleringer rundt krypto (på grunn av motstridende egeninteresser mellom de ulike nasjoner. Se for dere f.eks. Nord vs Sør-Korea, USA vs Iran, Israel vs. Syria, Kina vs. Taiwan ). Det å skape konsensus rundt noe slikt tror jeg du bare kan GLEMME!

"French Central Bank Trials Digital Currency for Interbank Settlement":
https://www.coindesk.com/french-central-bank-trials-digital-currency-for-interbank-settlement

"Recently ConsenSys has partnered with the Bank of Thailand, french bank Societe Generale and the Reserve Bank of Australia on separate CBDC projects.":
https://thefintechtimes.com/behind-the-idea-consensys/

Hvor er den politiske risikoen oppgitt i denne artikkelen fra en "blokkjede-professor" ved City University of New York – Lehman College?
https://www.forbes.com/sites/seansteinsmith/2021/02/24/blockchain-based-decentralized-exchanges-are-growing-but-there-still-are-significant-risks/?sh=671dce911757
Redigert 26.02.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
26.02.2021 kl 21:40 5237

Igjen vi snakker om bitcoin her trodde jeg. Nedenfor er lenke med kommentar fra en av verdens mektigste personer, den svært anerkjente økonomen og tidligere fed-sjefen Janet Yellen. Du får trekke dine egne konklusjoner. Valutakursteorier kan du Google deg fram til. https://www.google.no/amp/s/www.cnbc.com/amp/2021/02/22/yellen-sounds-warning-about-extremely-inefficient-bitcoin.html
True
26.02.2021 kl 22:20 5202

Bra innlegg. Kunne gjerne kommet med slike kilder selv, men ikke f om jeg gidder å bevise ting jeg allerede vet på dette forumet. Litt ironisk at jeg har gått fra Kryptomarkedet til Aksjemarkedet igjen uansett mtp. det er der de virkelige pengene ligger. Men nå er det jo slik en gang at det finnes andre trender å utnytte også, spesielt grønn teknologi, og de finner man jo her. Men kompisen min fra NHH som har dratt meg inn i dette gamet var soleklar på at man uansett tjener mer på krypto. Og at det er fremtiden er det ingen tvil om, den er her allerede.
ShoeShineBoy
26.02.2021 kl 22:46 5168

Yellen er et drypp. Om ikke lang tid får vi høre fra amerikansk etterretning om hvordan Bitcoin er med på fasilitere terrorfinansiering og Nord Koreas atomvåpenprogram. Ifølge mediene er nord koreanerne allerede på dette sporet. Det store spørsmålet blir hvor lenge myndighetene vil vente før de ser seg nødt til å gripe inn.
Redigert 26.02.2021 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
True
27.02.2021 kl 12:55 4993

Ah, den klassiske "kriminelle bruker kryptovaluta, ergo kryptovaluta is bad..." argumentet. Realiteten er at kriminelle foretrekker fiat fremfor kryptovaluta fordi de er mer egnet for hvitvasking og det er også faktisk vanskeligere å spore enn kryptovaluta. 90% av alle amerikanske dollar inneholder også spor av kokain. Når det gjelder Bitcoin, er det under 1% av transaksjoner som faktisk er ulovelige.

Krypto er her for og bli og myndighetene vil ikke ha annet valg enn å tilrettelegge for krypto, ikke gripe inn :)
Weihenstephan
27.02.2021 kl 22:56 4866

Jupp, helt på linje med deg der True. De myndigheter som velger å gå inn for reguleringer kan KUN gjøre det innenfor egne landegrenser. Med sterke reguleringer risikerer de imidlertid å bli akterutseilt både teknologisk og finansielt ift andre liberale nasjoner. Denne teknologiens fremste styrke er EFFEKTIVITET og de som velger å hindre eller endog overse dette kommer til å bli de store TAPERNE. De smarte selskapene har allerede tatt dette inn over seg og startet med omstillingen:

https://entethalliance.org/eea-members/
Redigert 27.02.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
macland
28.02.2021 kl 01:44 4772

Ser på chartet, Droppa ut av xrp før fallet starta 22 feb (ikke på topp). Virker som bitcoin styrer hele c-markedet om det er usikkerhet. Vil bare si at de siste dagene er det mye som kan skje. Om man drar fram timeschartet på bitcoin nå så bør kjøpelysten få en omtanke. Den er i fallende trend fra 21 feb og bryter den ned under ca 44300 ,så kan det gå langt.Iallefall mot 41,,,,, og tom kanskje 30...... Så her er det pause foruten kort trading til ting event. er snudd.
Redigert 28.02.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
True
28.02.2021 kl 10:45 4627

Nettopp. Så enkelt er det, heng med, endre og tilpass deg selv eller tap i det lange løp. Slik har det alltid vært, slik vil det alltid være. Kryptovaluta er neste steg i pengeevolusjonen.
pedro1
28.02.2021 kl 11:25 4585

Du kan ikke tro på det du selv skriver. Pt er Krypto bingo kurser, kun basert på ren spekulasjon, ingen underliggende handelstrømmer som underbygger kursen. Så får vi se hva nasjonal bankene/statene gjør, når Krypto etterhvert truer styringsverktøyene. Jeg tror at de sterke valutahandlene G7 +++ kommer til å stumpe Krypto , slik at Krypto fortsatt forblir en jalla valuta. 100% sikker. 😊
True
28.02.2021 kl 15:23 4507

This will not age well...
JonasKr
28.02.2021 kl 19:51 4414

Jeg betviler ikke at blokkjede-teknologi er helt genialt. Problemet for sånne som meg er at Crypto-markedet idag er stappfullt av spekulanter som kun kjøper Crypto for å bli rike. Det at folk skryter av hvor mye de har tjent får meg til å sky det som pesten. Den dagen det fremstår som et stabilt (ikke-volatilt) betalingsmiddel eller en "store of value", så er det aktuelt for meg også. Spekulasjon har man aksjemarkedet til 😀. Problemet nå et at Crypto først og fremst er blitt et villt spekulasjonsobjekt, og ikke det intensjonen var. Folk flest er lønnsmottagere og strekker strikken til et aksjefond, pr idag ser denne store delen av befolkningen på Crypto som gambling.
Redigert 28.02.2021 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Oppis27
28.02.2021 kl 19:58 4398

Har troa på blokkchain og at det kan bli en teknologi for fremtiden. Men enn så lenge så forblir det et spekulativt objekt hvor folk gambler. Hypen her går nok over når markedet korrigerer/krakker
JonasKr
28.02.2021 kl 20:05 4382

Nettopp. Det skinner gjennom samme hvem du snakker med; det pøses på med gode argumenter som desentralisering, effektivt betalingsmiddel, store of value osv osv. OG - jeg kjøper alle disse argumentene! Problemet er bare at det skinner så tydelig gjennom at dette ikke er noen av grunnene til at de kjøper Crypto, den eneste grunnen er håpet om videre oppgang og å tjene penger 😉. Det hadde vært mye mer tillitsvekkende om man bare sa det som det var 😀
Redigert 28.02.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Oppis27
28.02.2021 kl 20:19 4353

Hvem hadde ikke ikke likt krypto hvis de fikk 500 til 1000% avkastning på 3-4 mnd. Jeg hadde nok trolig hatt en annen tone til krypto hvis jeg var blitt rik på det, men å sitter utenfor å se inn gir ofte et annet inntrykk enn de som sitter tungt inne å tråler nettet etter positive nyheter som de kan legge ut på YouTube
JonasKr
28.02.2021 kl 20:23 4349

Poenget er jo nettopp at alle ikke kan bli rike av det, det er vrient matematisk sett 😀
Weihenstephan
01.03.2021 kl 10:33 4186

"Du kan ikke tro på det du selv skriver."???? Jo, jeg gjør faktisk det. Og vet du hvorfor? Jeg har gjort hjemmeleksen og satt meg inn i hva dette er og hva som nå foregår. Du kan også det, hvis du ønsker, og jeg skal gi deg et godt tips for hvor du kan starte og som kan gi enhver et godt utgangspunkt for dagens status:

https://ethereum.org/en/community/

En annen som har gjort nettopp det er Mark Cuban som ble intervjuet på Bankless for noen dager siden. Han har satt seg grundig inn i kryptouniverset generelt og holder endog på med å lære seg selv Ethereums programmeringsspråk Solidity for å sette opp Smart Contracts på nettverket. Anbefaler alle kryptointeresserte å se dette intervjuet i sin helhet og spesielt det han sier rundt 20 min. Dette er helt på linje med det jeg hevder - myndigheter kan simpelthen ikke stoppe eller regulere industrien fordi nettverket er desentralisert (består i dag av mer enn 100.000 verdensomspennende noder og antallet øker med ca. 900/dag):

https://www.youtube.com/watch?v=l3ptz8qvZcg&feature=youtu.be&t=1183

http://www.releasewire.com/press-releases/the-number-of-ethereum-20-validators-exceeds-100000-is-it-too-late-to-join-now-1328802.htm

"Pt er Krypto bingo kurser, kun basert på ren spekulasjon, ingen underliggende handelstrømmer som underbygger kursen.". Dette utsagnet beviser at du ikke har satt deg inn i hva krypto KAN tilby. De største av allerede etablerte prosjekter innenfor desentralisert finans eller DeFi (som stort sett kjører på Ethereum-nettverket, dvs. rundt 95%) er listet opp her:

https://defipulse.com/

Jeg kan minne om at denne muligheten for å etablere slike selskaper først ble tilgjengelig for maks 2 år siden. Utviklingen av nye og eksisterende DeFi løsninger foregår nå i et RASENDE tempo og ALLE som ønsker kan nå gjøre seg nytte av teknologien, du også :-). MEN, er du smart nok?
Flieger
01.03.2021 kl 11:26 4152

Tenk. Hva tjener egentlig en bank penger på? Hvordan har de råd til å leie fancy kontorlokaler og til og med betale ansatte lønn?.
Tror jeg begynner å forstå det nå etter et drøyt år som egen defi-bank-eier. Begynte med en pengestrøm på 1 dollar dagen. Så ble det $10 så $100 og nå ca $300. Har fortsatt 100% stilling og benytter også tradisjonell finans ved siden av. Litt usikker på hva jeg gjør som skal defineres som hobby eller jobb nå. For min del ingen hast med at folk forstår eller gidder sette seg inn i dette. Hør på Hegnar dere. Dette kryptovrælet er bare tull. :-)
Weihenstephan
01.03.2021 kl 16:45 4071

Nok en Mark Cuban link som illustrerer potensialet til teknologien:

https://decrypt.co/59759/mark-cuban-ethereum-disrupt-the-f-out-of-software-companies
True
01.03.2021 kl 16:58 4057

Haha, ler meg i hjel av folk som snakker om gambling på et A-K-S-J-E-F-O-R-U-M XD

Ja, det har folk sagt i alle år og har tatt feil hver gang. Utrolig at det fortsatt er folk som stritter i mot innovasjon og teknologisk utvikling. Minner meg om 1900-tallet da folk kun hadde radio og kunne aldri forestille seg et TV. Så kom TV først uten lyd og farger og ingen kunne tenke seg et TV med farge og lyd. Så kom TV med farge og lyd og så kunne aldri folk forestille seg et Internett osv osv.

Hold dere til fortiden dere, det er heldigvis ikke dere som drar verden fremover ;-)

What is the Internet, Anyway? (Bitcoin 2017 like Today Show 1994)
https://www.youtube.com/watch?v=LdCU6r7Gsv4

Decentralized Finance: The Future of Currencies - Robert Kiyosaki and Jeff Wang
https://www.youtube.com/watch?v=9_Ttqyc804M
Redigert 01.03.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Weihenstephan
03.03.2021 kl 17:03 3852

Hmmm, til og med noen av disse der norrbaggarna som våger seg inn på det der blokkjede-greiene. Tror de må være gamblere hele tulling-gjengen:

https://invezz.com/news/2021/03/03/hydro-ties-with-dnv-gl-to-use-the-blockchain-to-verify-sustainability-data/
Redigert 03.03.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
True
03.03.2021 kl 19:28 3780

Smart mann. Og det kursmålet du har kan vi faktisk allerede se i år. Jeg ville aldri solgt til den prisen dog mtp. at Bitcoin vil sannsynlig bli uvurderlig i det lange løp. Husk på alle de før deg som har solgt Bitcoin til hva de TRODDE var en god pris og har nå tapt milliarder til dagens pris. Du må lære deg å tenke slik sett i forhold til hva prisen kan være om 3-5 år, og ikke hva den er i dag.

Vil anbefale deg å kjøpe så mye du kan når neste bear marked kommer. Hvem vet hvor Bitcoin lander hen i neste bull marked. Det blir i allefall mye høyere enn $100.000 :)
Weihenstephan
05.03.2021 kl 16:56 3539

Det å vente til neste "bear market" trenger ikke nødvendigvis være et veldig klokt valg. Det vi er vitne til nå kan ifølge Joe Lubin mere sees på som et verdensomspennende paradigmeskifte enn et "bull market". Alle tvilere til krypto anbefales (igjen) å se på noen YouTube videosnutter der denne mannen blir intervjuet, se linker under. Kanskje dette kan få noen av skeptikerne her inne til å en forståelse av at dette er ny teknologi som for øyeblikket er i ferd med å røske opp i og revolusjonere finansielle systemer for hele kloden? For begge intervjuene anbefales subtekst for å få med det som blir sagt. Spesielt det siste kan det for noen være nødvendig å se igjennom noen ganger (for å forstå, men når du har fått denne forståelsen vil du også skjønne hvor kraftfullt dette er og potensielle konsekvenser)...

Hvem er så denne Joe Lubin? https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Lubin_(entrepreneur)

https://www.youtube.com/watch?v=usVpIQB1ZOc&t=2632s (se helt til slutten, ca. 10 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=u63cqE5LigE&t=814s (se intervjuet, ca. 3 1/2 min.)
Redigert 05.03.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare