SV fremmer forslag om hydrogentog

Collo
NEL 04.10.2018 kl 07:59 3990



SV fremmer torsdag et forslag i Stortinget om at regjeringen må ta initiativ til et pilotprosjekt med hydrogentog.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2018/10/SV-fremmer-forslag-om-hydrogentog
kokkohill
04.10.2018 kl 08:15 3872

Galskap ,rene hydrogenbomben når toget dundrer inn i ett snø/steinras opp i fjellheimen
Redigert 04.10.2018 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Collo
04.10.2018 kl 08:18 3832

Begrunn om du eller forslaget som er kokko
Tradinator
04.10.2018 kl 08:37 3611

Det er vedtatt hørte jeg. NEL kan bare vente på ordre.....
exuptro
04.10.2018 kl 08:40 3566

En hydrogenbombe? Mener du også at alle trailere og biler med hydrogentank er en hydrogenbombe, da? En evt ulykke er tenkt på, der tanken er rimelig godt pansret, så du trenger ikke bekymre deg for en ny Hiroshima. Spennende forslag av SV - tror imidlertid dette blir nedstemt foreløpig.
really
04.10.2018 kl 10:00 3279

Det er jo et interessant spørsmål hva som skjer om tanken lekker eller sprekker. Om det ikke er noen hydrogenbombe så kan det bli ubehagelig for omgivelsene.

Er det noen som har fakta rundt dette og hvordan det løses i kjøretøyene?
Danny
04.10.2018 kl 10:05 3230

Ventilhodene på hydrogentanker har en elektromagnetisk stengeventil. I tillegg er det rørbruddsikring, slik at om man klipper av rørene med avbitertang, så kommer det kun ut det som er inne i rørene. Det er også rørbruddsikring i hver enkelt tank, slik at hvis det strømmer mer hydrogen ut enn det skal og man har en begynnende lekkasje, så stenger tanken seg selv. Usikker hva som skjer ved oppsprekking.
Ernæring
04.10.2018 kl 11:44 3032

nå er vel hydrogenet veldig flyktig og forsvinner raskt oppover. hva som skjer med en tennkilde i nærheten er en annen sak :-) Bensin er vel så farlig må du være klar over og det går stort sett bra.
kokkohill
04.10.2018 kl 12:40 2924

Hydrogen er en utmerket energisamler, batteri av overskuddsenergi. Men denne bør ikke surre rundt i biler ,tog etc. Hydrogen bør brukes i kraftverkturbiner , store skip etc..
Collo
04.10.2018 kl 20:30 2672

SV FÅR FLERTALL FOR Å TESTE HYDROGENTOG PÅ RØROSBANEN, RAUMABANEN ELLER NORDLANDSBANEN

I dag fremmer SV et forslag i Stortinget om at regjeringen må ta initiativ til et pilotprosjekt med hydrogentog.

Forslaget dreier seg om at pilotprosjektet skal gå på en av jernbanestrekningene som ennå ikke er elektrifisert, skriver Dagsavisen.

I dag kjøres det dieseltog på Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen.

SV får støtte fra Arbeiderpartiet for forslaget. Høyre og Venstre sier til avisa at de er positive til at hydrogentog testes i Norge.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) sa til Dagsavisen i slutten av september at de ønsker et prøveprosjekt med hydrogentog på Rørosbanen og Nordlandsbanen.

https://www.tu.no/artikler/sv-far-flertall-for-a-teste-hydrogentog-pa-rorosbanen-raumabanen-eller-nordlandsbanen/447810
Redigert 04.10.2018 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Collo
04.10.2018 kl 21:43 2476

Forslaget om hydrogentog på stortinget:

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Nævra, Karin Andersen og Lars Haltbrekken (Midlertidig)

Innhold og søk Til toppen
Merknader

Til Stortinget

Bakgrunn
Forslagsstillerne ønsker seg bærekraftig hydrogen som en viktigere del av overgangen til nullutslippsteknologi innen samferdselssektoren i Norge. Forslagsstillerne fremmer derfor forslaget om et pilotprosjekt for hydrogendrevet tog på en av landets ikke-elektrifiserte jernbanestrekninger.

Saken er blitt aktualisert ved at to hydrogentog ble satt i ordinær drift den 17. september 2018 i Niederssachsen i Tyskland. Transport- og kommunikasjonskomiteen fikk god informasjon om prosjektet fra produsenten Alstom og tyske politikere da komiteen var på reise i Europa i slutten av september i 2018.

Togene er utstyrt med brenselceller som konverterer hydrogen og oksygen til elektrisitet og dermed eliminerer forurensende utslipp.

Disse togene kan trafikkere nettet hele dagen takket være en total aksjonsradius på 1 000 km. Fabrikken kan opplyse at denne togtypen nå er klar for serieproduksjon. Planen fra myndighetene og togselskapet EVB er å fase inn ytterligere 14 hydrogentog fra slutten av 2021.

Regjeringen i Tyskland har aktivt støttet utviklingen og utprøvingen av den nye teknologien i Niedersachsen ved å bevilge penger fra Nasjonalt innovasjonsprogram for hydrogen- og brenselcelleteknologi, opplyser produsenten selv.

I Norge er det en utvikling å spore innen andre områder av samferdsel med hensyn til hydrogen som drivstoff. Statens Vegvesen har utlyst en ny utviklingskontrakt om en hydrogen-elektrisk ferje drevet med minimum 50 pst. hydrogen på strekningen Hjelmeland–Nesvik i Rogaland i 2021. Erfaringene herfra er tiltenkt oppskalert til ferjen over Vestfjorden Norland. PILOT-E, som er et samarbeid mellom Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet, har gitt støtte til å utvikle en hydrogendrevet ferje.

Anbefales av SINTEF
Pilotprosjekt for nullutslipp på jernbanen på eksisterende dieselstrekninger henger imidlertid etter. SINTEF presenterte en rapport til Samferdselsdepartementet i mai 2016 om bruk hydrogen som energibærere for tog som alternativ til elektrifisering. De konkluderer blant annet med følgende:

Nullutslipp på dieselstrekningene Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel.

Med dagens trafikk blir tradisjonell elektrifisering dyrest på Nordlandsbanen. Dette fordi banen er lang og har lav trafikktetthet, det vil si få togavganger å fordele investeringskostnadene på.

De gjennomførte sensitivitetsanalysene viser at trafikken på Nordlandsbanen må fire- til femdobles før elektrifisering blir konkurransedyktig med batterier eller hydrogen, og en slik trafikkøkning ville krevd bygging av et stort antall nye krysningsspor eller i verste fall dobbeltspor hele veien.

Hydrogentog er også elektriske, men frakter med seg sitt eget kraftverk i form av brenselceller som bruker hydrogen som energibærer. Hydrogen lages mest miljøvennlig ved elektrolyse, hvor vann spaltes til hydrogen og oksygen ved hjelp av elektrisitet.

Dette er som kjent en gammel teknologi i Norge, siden dette har vært brukt for framstilling av ammoniakk til gjødselproduksjon helt tilbake til Vemork på Rjukan. I dag har Norge svært gode forutsetninger for å produsere hydrogen på rein, fornybar energi. Dessuten har man nå hele produksjonskjeden her i landet. Selv produksjon av elektrolyseutstyret blir gjort her i Norge (NEL, Notodden), mens stor produksjon skjer der det er god tilgang på kraft og der anlegget er intakt – som i Glomfjord. Det er også verdt å merke seg at norske Hexagon har levert hydrogentankene til disse togene.

Dette betyr at ikke minst Nordlandsbanen kan egne seg godt for et pilotprosjekt med bruk av hydrogen på tog, men også Raumabanen, Rørosbanen og de andre drevet med diesellokomotiver i dag, kan være aktuelle.

En mulig sideeffekt ved innfasing av hydrogen i transport generelt, er at det da gjøres mulig å bruke hydrogendepot for tog som reservekraftressurs, ved å installere brenselceller på depotet som i en prekær underskuddssituasjon i regionene, kan produsere strøm fra opplagret hydrogen og levere tilbake til nettet.

Forslagsstillerne ønsker seg snarlig framdrift i testing og innfasing av hydrogen på jernbane-strekninger i Norge og ønsker et konkret årstall for dette.

Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende:

forslag:
Stortinget ber regjeringen i sitt arbeid med en helhetlig hydrogenstrategi inkludere et pilotprosjekt for bruk av tog med brenselsceller med utslippsfri hydrogen på minst én av de ikke-elektrifiserte jernbanestrekningene i Norge – med tanke på drift på en av linjene innen 1. januar 2020.

4. oktober 2018
Arne Nævra
Karin Andersen
Lars Haltbrekken



Redigert 04.10.2018 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Olsenius
04.10.2018 kl 21:57 2392

Det er ikke så veldig ofte jeg synes det kommer fornuftige forslag til endringer av Norsk transportpolitikk fra SV, men denne gangen synes jeg de virkelig treffer spikeren på hodet! Hvis ikke Norge med så rikelig tilgang på utslippsfri energi, går foran og
satser på Hydrogendrift på togstrekninger med dieseldrift, er det vel ikke mange andre land heller som vil satse på dette!
Collo
05.10.2018 kl 08:34 2114

Grønt lys for norsk hydrogentog:

dobbeltside om saken fra stortinget i dagens finansavis!!
Slettet bruker
05.10.2018 kl 08:44 2067

Takker Collo. Dette er ikke til tro. En ny garantert vill Nel dag åpner om 15 minutter. Dobbelside om Nel og grønt lys fyrer raketten Nel til himmels. kr 5 ryker føre kl 10.00
Redigert 05.10.2018 kl 08:45 Du må logge inn for å svare