NAS oktober

cinet
NAS 04.10.2018 kl 08:17 11161

Flyselskap inne I en avgjørende fase. . Små selskaper vil trolig ikke overleve. Konkurrenter faller fra, og åpner for nye muligheter. Oljeprisen er dramatisk, og rammer brutalt alle selskapene. nas viser vilje og evne til dynamisk tilpasning , dettemed nedleggelse av ikke lønnsomme ruter, og opprettelse av nye. 3q blir elendig pga oljeprisen, men NAS Vil trykke penger når oljeprisen er nede igjen ( april 19?)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
29.10.2018 kl 19:09 3667

Jeg ser analyse byråene vektlegger dristoffkostnader i sine analyser, fakta er stikk motsatt av dårligere tall. Høyere oljekurs gir Nas større konkurransefortrinn mot konkurrentene. Ingen flyselskap i verden er bedre skodd en Norwegian Air Shuttel på en høyere dristoffkostnader, inntektene til Nas vil øke proporsjonalt som konkurrentene justerer prisen opp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 19:30 3635

Problemet er at Norwegian, i motsetning til konkurrentene, har hedget alt for lite på drivstoffprisene, altså sikret tilgang til en lavere pris enn markedet. Derfor blør Norwegian ekstra mye når oljeprisen går opp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
rafaello
29.10.2018 kl 19:52 3596

Høyere oljepris er ikke et stort problem for Norwegian før den begynner nærmere seg 100$. Det vet du Hektar. Det største problemet er Rolls Royce motorene og wet lease. Du trenger ikke å spre panikk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 19:57 3575

Det jeg vet er akkurat det jeg har sagt hele tiden, besparelser på kostnader ble visket ut av høyere drivstoffkostnader. Dette bekreftet Norwegian ved forrige rapport. Med økt oljepris forble CASK 0.43 og dermed holder det ikke med 0.38 yield som vi så i september.

Så jo, drivstoffprisene er allerede et problem. Det var besparelser som skulle sørge for overskudd. Disse er nullet ut.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
TomW
29.10.2018 kl 20:06 3550

Ryanair har hedget 90% @ $679 m.t for 2019
Spotprisen var 751 m.t den 10. oktober. Siden da så har oljen falt noe tilbake også så forskjellen pr nå er ikke allverden (5-10%)

Selv med hedging så er det en del aktører som merker oljen vesentlig mer enn nas. Feks har LH og BA en flypark som har 47 % og 63% høyere drivstoffforbruk en Nas. (LA har hedget 77% @ $685 m.t og IAG har hedget 57% @ $613 m.t)

Så gjenstår det å se hvor oljen tar veien fremover. Skulle den mot alle odds falle tilbake nå så skal vi se hvem som kommer best ut av det :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
TomW
29.10.2018 kl 20:12 3532

Man skal også være litt forsiktig med å trekke ut en enkelt måned og basere status quo bare på denne
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
rafaello
29.10.2018 kl 20:13 3531

Ja og neste år det blir bare bedre. Alle vet hvorfor Norwegian hedget ikke mye olje. De hadde ikke nok kontanter til det. Ale vet om voksesmerter. Blir det bedre med penger, blir der bedre med hedging. Det gjøre det beste de kan med det som de har. Norwegian kunne øke billett priser og fortsatt bli billigere på mange ruter. De gjør ikke det og derfor vi ikke er bekymret om ojlepris ennå. Man må ikke være ekstremt optimistisk heller. Alt kan skje og olje er bare en av hundre andre faktorer som kan påvirke alle flyselskaper men alle krangler om oljepris fordi det er bare det eneste de skjønner.

Du kan lese litt her

7.8 CERTAIN SIGNIFICANT FACTORS AFFECTING THE BUSINESS PERFORMANCE

https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/investor-relations/prospekt-norwegian-air-shuttle-asa.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
29.10.2018 kl 23:13 3376

Norwegian får virkelig be høyere makter om at ulykken med Lion Air var menneskelig svikt. Om det var feil med et så nytt fly vil man kunne få en grounding av alle 737MAX, noe som vil være en katastrofe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 23:20 3361

Enig, Mr Fox. Noe mer tull i flyparken nå kommer til å koste Boeing særdeles dyrt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
rafaello
29.10.2018 kl 23:48 3325

Det var menneskelig svikt. Det ble anmeldt om noen problemer med flyet før de startet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
disippelen
30.10.2018 kl 09:33 2489

Når ser vi 220 igjen tro? Om 1 mnd?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.10.2018 kl 10:05 2436

selskapet er i «fremtredende» samtaler. eller kan det være fremskridende ? eller kan de bare være langt fremme i skoene ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
30.10.2018 kl 16:58 2301

Det er stille i dag, en volatil børs holder vel spakulantene opptatt med kjøp og salg. Når det gjelder nas eide de 16,4% pr. 3.mars av nofi og har "tapt" 400.000.000,- i dag. Det at det har styrtet et 737 max for Lion som Nas har bestilt 110 av og fått levert 11 i følge hjemmesiden er vel også en liten brems i et nærvøst børsmarked. Alle flyene skal inn for kontroll, men er ikke tatt ut av drift.

Jeg gleder meg til fortsettelsen og er glad for at jeg har en liten post:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.10.2018 kl 17:11 2270

Det er tydeligvis lett å fokusere på problemene, er det jeg som blir nødt til å nevne at oljeprisen er kraftig ned de siste to ukene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
30.10.2018 kl 19:29 2159

Nåja, den vanligste spekulasjonen er instrumentfeil. Fart og høyde profilene støtter dette. Om flygerne burde ha håndtert situasjonen vet jeg ikke, men flatt å kalle det menneskelig svikt holder ikke. Spørsmålet er om det er enkeltfeil eller et MAX-problem. Aksjekursen på Boeing falt, så noen ser risiko for det siste. Antall MAX-fly i NAS er vel uansett ikke stort nok til å velte selskapet, med mindre det kommer på toppen av flere problemer. Vi får håpe det beste
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
TomW
30.10.2018 kl 19:59 2118

Ja man kan nok spekulere seg grønn over hva dette eventuelt måtte skyldes. Er nok best å overlate dette til havarikommisjonen.
Skulle dette skyldes en alvorlig feil ved flyet så er dette et stort Boeing problem. Uansett årsak så er det utrolig trist og unødvendig
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
01.11.2018 kl 20:17 1884

Jeg synes Nas har hold seg overraskende bra de siste dagene, med tanke på:
1) Flyulykken med Boeing 737 Max i Lion, en brutal barnesykdom, enkelt hendelse eller menneskelig svikt?
2) Fallet i Nofi, Nofi sin merverdi for Nas er uendret da kundene i Nofi er poeng lojale til Nas og Nofi tall kun er en underliggende faktor som ikke går utover lead generator'n som mater Nas med kunder.
3) Nas er over 3prosent shortet. Dette må på et aller annet tidspunkt dekkes inn, ironien i dette er at Bjørn Kjos låner ut aksjer til nettopp dette formålet.(mulig det er for å dekke inn formueskatten)

Bonus: det skal mye til for statsansatte og store norske bedrifter og velge noe annet selskap en nettopp Norwegian Air Shuttel dersom de skal forsvare en grønn profil og sette mins mulig Co2 avtrykk.


Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare