Bear Nel - følges her

omans
NEL 07.01.2021 kl 17:50 14102

Fra og med 7.1.2021

BEAR NEL X3 NORDNET N - sluttkurs 3,29 (-30%)

BEAR NEL X2 NORDNET N - sluttkurs 13,93 (-20,85%)

BEAR NEL X1 NORDNET N1 - sist omsatt 56,90.


selskapsverdien økte idag med 4,2mrd pga at Bidens seier ble formelt godkjent igår kveld, etter en liten "forstyrrelse"
Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
omans
10.01.2021 kl 21:59 7703

Når momentumaksjer stiger, uten at det fundamentale på selskapets kjerneforhold følger i samme takt, er det naturlig at risikoen også øker.
Bl.a fondet Gambak har redusert mye i Nel siste ukene, før var Nel topp 10, nå er de ikke der. Argumentet er som nevnt innledningsvis.
Fondet Alfred Berg Gambak er spesialisert inn mot momentumaksjer. Men, ser den at om man har langsiktig perspektiv, så er prognosene for 2030 fine, grønt blir pop lenge..

edit. Hvorfor nevner han ikke hydrogen, mon tro(?)
https://e24.no/olje-og-energi/i/2d9wky/girer-opp-til-foerste-investering-i-fornybar-energi-ambisjon-at-vi-skal-faa-det-til-i-aar

Nevner ingenting om hydrogen, ser de skriver de prøver finne gode kjøp:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Falketind
10.01.2021 kl 20:55 7828

Min vurdering er at det ikke "finnes" overveiende nedside i NEL, nå med alt det som skjer i det grønne skiftet. Styret og ledelsen har full kontroll og bygger selskapet sten for sten basert på ett godt og solid fundament. Oppturen kommer til å fortsette men selvfølgelig med sine mindre og naturlige korreksjoner. Derfor er det interessant å lese at så mange ikke henger med i svingene og har totalt misforstått caset NEL, mens vi andre tjener vannvittig på oppgangen. Tiden viser også at NEL heller ikke er avhengig av Nikola. I så fall er det Nikola som er avhengig av NEL for å kunne lykkes. Hydrogen er kommet for å bli og i dette perspektivet er minste motstands vei fortsatt oppover. På veien videre må emisjon kunne påregnes men selvfølgelig helt naturlig i den strategiske planleggingen 📈😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JonasKr
10.01.2021 kl 19:18 7901

Med Erna, Biden, EU, Merkel, som annonserer ekstrem satsing på grønn energi og stadig tøffere CO2 avgifter, så er det vel ikke mye negative nyheter i sikte? Hydrogen står jo endelig på trappene til å få sitt gjennombrudd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Barthoma
10.01.2021 kl 19:09 7854

Risikoen i ett selskap somNEL uten fundamentale verdier i bunn, er meget stor. En større negativ nyhet kan rive vekk 70-80% av selskapets verdi på få timer, Dette er risikosport, men utrolig artig å følge med på,,
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JonasKr
10.01.2021 kl 19:05 7869

Vel, ingen jeg vet om har elbil som eneste bil. Elbiler er også ekstemt ujevnt geografisk lokalisert, du finner rimelig mange i Bærum, Oslo vest og Ullevål Hageby, og relativt få på Stovner. Funker veldig greit så lenge du har en bensinbil i tillegg og bor i enebolig og kan hjemmelade enkelt. Elbiler er en fin måte for rike folk og subsidieres av staten og for å slippe kø, og er en av mange grunner til at flere og flere vanlige folk forlater AP.

Sier heller ikke at Hydrogenbiler er løsningen, bare at jeg ser ekstreme utfordringer hvis elbilen skal erstatte bensinbilen, ikke bare være en subsidiert tilleggsbil for å slippe kø og mindre bompenger. Køer for hurtiglading er selvsagt ikke et problem nå, men det vil bli det hvis elbiler også skal frakte folk til og fra hytta på fjellet og på norgesferie, og hvis alle som bor i blokk skal få ladet. Utenfor blokkene der jeg bor er det 10-12 parkeringsplasser på 24 leiligheter, det lukter ladetrøbbel. Det er jo kun i Norge elbilen har hatt gjennombrudd, etter Norge med 50% nysalg er vel neste Nederland med 8%? Det krever ekstrem subsidiering av elbil og hard beskatning av fossilt for å komme dit Norge er.

Igjen, er svært usikker på fremtiden med tanke på personbiler. Man trenger dog et tillegg til variable strømkilder som vind/sol, og hvis Hydrogen vinner dette markedet blir det enormt stort. Sammenligningen med Ørsted var bare for å vise urimeligheten i prising. Equinor har vel ligget på et resultat på 10 gangern av Ørsted, men har lavere Market Cap.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
omans
10.01.2021 kl 18:29 7940

Det bør være priset inn minimum 2000 nye ansettelser, men markedet klarer ikke se det.

Jeg ser på det som det er opprettet en line mellom år 2020 og 2050, som har gått fra å være slakk til å bli stram.
Aksjekursen går lina, som en balansekunster tar seg over de dype daler. Det er snarveien over, men det innebærer en stor risiko.

Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Admoff
10.01.2021 kl 17:49 7971

Fra Telemarksavisen. Publisert: 09.01.2021
Ansetter 39 nye i 2021: – Vi forventer stor vekst – det har tatt av i markedet nå
Nel Hydrogen er i ferd med å oppbemanne den nye fabrikken som er under oppføring på Herøya i Porsgrunn og planlegger å starte opp midt i 2021.
Fortsetter det videre opp i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
omans
09.01.2021 kl 21:53 8254

Det er mulig å skille barter og snørr. Skille flopp med bærekraft og tid. En må være blind for å ikke se at hydrogen opplegget blir mer av noens hverdag etter hvert.
Når det kommer til tidsspørsmålet, så er det vel fortsatt snakk om flere år før bl.a. grønn hydrogen kan bli selvkost prosjekt.

Batterier blir bedre og bedre. En leser om at halvparten av nye biler(kjøpt i Norge) nå er el biler. Spør en Tesla eier om bilen er en sekundær bil.
Tesen din er grei nok. Men det er ikke gitt at en hydrogenbil er det eneste svaret. Har det kommet forbud mot fossilbiler ennå? Noen forhandlere klarer ikke få inn nok brukte dieselbiler å selge. Skal plutselig hele norge hurtiglade i 20-30 min med skrikerunger i baksetet og 10 foran i køen? Har du opplevd dette?

Ser du mener at hydrogen er løsningen, du sier hvis/dersom, men ifølge innledningen så er det dette du mener. At en skal se hydrogenbilene suse forbi over alt.
Jeg ser fortsatt ikke et fnugg av tegn ennå her til lands at så er på trappene.
Helt greit at du mener 50mrd er ok prising av NEL, men prisen på Nel baseres ikke på Ørsted, det baserer seg på hva de skal tjene på sin virksomhet/hva markedet tror om dette.
Ser de begynner å ansette folk til fabrikken på Herøya nå, så de er iallefall igang med noe...


Ed. ta f.eks Plug Power, er priset til over 200mrd, mulig det har kommet oppgraderinger etter Sør Korea nyheten, men verdivurdering lå på ca 25doll pr aksje, selv med et estimat på 0.25doll i tap pr aksje for 2021. Siste notering Plug er ca 54doll.

Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
JonasKr
09.01.2021 kl 19:58 8381

Både store politiske krefter og store selskaper som ser mot Hydrogen nå, de mener det er et tidsspørsmål før de kan kostnadene ned på respektable nivåer. Kanskje det er en flopp, men man trenger noe batterier ikke kan gi. Selv i Norge idag er elbilen for de fleste bare en sekundærbil til bykjøring. Hvis hele Norge plutselig skal "hurtiglade" i 20-30min med skrikerunger i bilen og 10stk foran deg i køen, så fungerer det ikke. Jeg klarer ikke se hvordan man skal bygge ut et ladenettverk som helt erstatter fossilbilen, det vil kreve helt enorme utbygginger. De må også få hurtiglading ned til 5min hvis det skal funke for folk. Elbil funker som sagt som sekundærbil for folk med enebolig i Bærum, som kan lade hjemme. Man trenger også noe som erstatter at sola ikke skinner og at det ikke blåser. Sol og vind erstatter ikke kjernekraft, kull, gass og olje, spørsmålet er hva som fyller ut vind/sol? Få land har vannkraft som Norge. Hvis Hydrogen fyller dette dette tomrommet blir det enormt stort.

Når Ørsted kan nå en Market Cap på 700mrd dkk på vindkraft, så er vel ikke 47mrd nok på NEL helt hinsides?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Tresseater
09.01.2021 kl 19:54 8396

Alle de "gamle traverne" her inne og på andre fora, som roper om at NEL er overpriset og som kjøper BEAR-produkter eller shorter NEL, har sunget den samme sangen siden kursen passerte 5 NOK.

De er allerede konkurs flere ganger, vanskelig å ta noen av dem seriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
omans
09.01.2021 kl 18:48 8465

Alt kan argumenteres for forsvares så lenge leken er god.( Les kursoppgang)
Om man skal bruke store summer neste 30 år, noen liker å bruke ordet astronomisk, ( for å spisse det, siden en ikke finner større ord) Javel.
Men en må på en måte finne kost nytte, en må se at det er liv laga sett mot alternativene.
Hydrogen virker fortsatt noe nisje prega, men er noe en ser kommer litt, sammen med annet.
En har vel ikke fullstendig oversikt over hvor mye subsidier som vil komme her, og over hvor lang tid.

Om markedet blir kalt astronomisk er veien kort for konkurrerende "lavkostland" å få utnytta denne kilden som kommer fra vann spalting og gjøre om til elektrisitet.
Hydrogen bil er jo el-bil som bruker hydrogen som energibærer.
Foreløpig vet en ikke nok om kundene i markedet vil omfavne dette, pris på hydrogenbil er fortsatt stiv pris, og mange vil like gjerne gå for ren el-bil.
For transport/langtransport er det trolig noe mer potensiale.
Vet det er andre markeder enn bil og transport, så får se hvordan det går.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Sørøya
09.01.2021 kl 13:29 8713

Mulig NEL har fått en hinsides prising etter manges oppfatning. Men NEL er ikke ekstremt priset i forhold til andre hydrogenselskaper. I forhold til nærmeste konkurrent ITM Power blir NELs prising puslete. Sammenlikn NEL med prisingen av andre nyere hydrogenselskaper i Norge og internasjonalt så er ikke NEL priset særlig høyt. Kan være enig i at hele sektoren er priset altfor høyt i forhold til praktisk talt all erfaring fra børs skulle tilsi, me samtidig vet vi at det sluses inn enorme beløp over hele verden i hydrogenrelaterte prosjekter. Det er få ganger historisk sett at man sett slik enorm satsing innen ett område. Tror dette vil fortsette en tid fremover. Husk det er først nå de store pengene begynner å bli investert. De fleste større prosjekter er fremdeles i tidlig startfase med investeringsbeslutninger senere i år og neste år. Pr i dag er det for liten kapasitet bygget ut til å betjene alle disse prosjektene selv om både NEL, ITM Power, kineserne og sikkert mange andre har store fabrikker under oppføring. Tror ingen ting på at EU og andre skroter investeringsplanene innen overskuelig fremtid. NELs problem er at de kan bli for små og mangler en stor industriell samarbeidspartner. Dessuten kommer de til å trenge mye finansiering fremover så at vi må leve med en til to emisjoner i året er etter min mening noe man bare bør innstille seg på. Tidsperiodene rundt emisjoner har forøvrig gitt gode tradingmuligheter for flere av oss.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
JonasKr
09.01.2021 kl 12:04 8830

Vanskelig å si hvordan Hydrogen bør prises

Det en må huske er imidlertid at hele EU, Norge, Biden osv står klare til å bruke astronomiske summer på fornybar energi, den politiske viljen er enorm. NEL er blant de større innen Hydrogen og nærmer seg "Tesla-syndromet" som Fredly snakker om, innen Hydrogen. Dvs de har en så høy markedsverdi at de lett kan sluke nye interessante selskaper med relativt små emisjoner. Hvis NEL lykkes bare i Europa, og Hydrogen blir så stort som mange tror, er dagens prising ingenting. Hva er danske Ørsted priset til innen vind?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
JonasKr
09.01.2021 kl 11:50 8869

Så etter din logikk skulle Telenor prises høyere enn Tesla?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
09.01.2021 kl 11:40 8894

Hvis man først skal se utelukkende fundamentalt:

NEL årsresultat 2019: -270 mill
TEL årsresultat 2019: Nesten +8mrd
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
omans
09.01.2021 kl 09:27 9107

Plug power passerte 200mrd i markedsverdi denne uken. De har vel heller ikke greid positiv cash flow.

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2021-01-08/hydrogen-company-s-market-value-skyrockets-to-25-billion

Investorer verdsetter selskapet høyere enn Telenor.

Om man legger sammen verdien til alle hydrogen selskapene world wide idag, er jeg usikker på om det gjenspeiler etterspørselen i 2050.
Har ikke regnet noe på, men det er en logisk brist et sted.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
omans
08.01.2021 kl 16:12 9397

Det er en grunn for at en ikke ser NEL så mye blant anbefalte aksjer 2021 fra aktører med lang fartstid.
Det er hypen som lever sitt eget liv, vet ikke hvor det ender i 2021, men har allerede sett metaforen til Hindenburg hydrogen luftskipet/ballongen som bristet i lufta i et stort poff.
--
Colin Roche is a climate justice and energy coordinator for Friends of the Earth Europe:

Perhaps the most maddening part of this hydrogen bubble is how much it draws oxygen away from important conversations on how to implement the solutions needed for Europe’s energy transformation. Energy efficiency, replacing fossil fuels in the power, heating and transport sectors with renewable alternatives, and electrifying as much of our heating and transport as possible. Meanwhile, just like the hydrogen airship Hindenburg, don’t be surprised if this hydrogen bubble bursts in our faces.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Barthoma
08.01.2021 kl 15:25 9472

Nel er verdt 50 MILLIARDER KRONER, og har aldri greid positiv cashflow EVER,😂😂😂👍

Hvordan er det mulig ? Gratulerer aksjonærer nok en gang for uforståelig prising..

Nel er i dag ett (lovelig) pyramidespill på OSE. Vi får håpe på det beste, men det ser skummelt ut uten fundamentalt grunnlag for prisingen,, time will tell ..

God helg
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
china
08.01.2021 kl 13:22 9585

Tosk!!! Innse nederlaget.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 13:15 9616

Nel skal i dass!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
omans
08.01.2021 kl 12:29 9708

Avventer ultimate muligheten. (om det ikke har vært)
Når sentimentet snur, vil antakelig de som har steget mest på Grønn-Biden ta en god støyt.
Greitt at det skal satses, men 50mrd pris på dette selskapet?

Telenor har like mange aksjer som NEL. Nel er priset til 1/4 del av Telenor.(200mrd)
Telenor har 20000 ansatte, NEL har 2-300.
--
Om Selskapet NEL:
NEL ASA er et hydrogenbedrift som tilbyr løsninger for å produsere, lagre og distribuere hydrogen fra fornybar energi. De tilbyr tjenester til industri-, energi- og gasselskaper med hydrogenteknologi. Selskapets hydrogenløsninger dekker hele verdikjeden fra hydrogenproduksjonsteknologi til produksjon av hydrogenfyllestasjoner som tilbyr hydrogenkjøretøy samme fyllingshastighet og rekkevide som tradisjonelle kjørtøy. Deres produkter inkluderer blandt annet hydrogenelektrolyse. Selskapets virksomhet foregår i Norge.
--

Om selskapet Telenor:
Telenor er en internasjonal leverandør av telekom, data og mediekommunikasjonstjenester med 183 millioner kunder i 10 markeder. Det er den sittende dominerende teleoperatøren i Norge og den norske regjeringen eier nesten 54% av selskapet. Telenor opererer også i andre nordiske land og er en etablert aktør i raskere voksende fremvoksende markeder. Telenor eier både fastnett og mobilnett, men fasttjenester (telefoni, internett, TV, datatjenester) gir rundt 10% av tjenestene. Selskapets faste virksomhet er i Sverige, Norge, Finland og Danmark. I resten av markedene tilbyr Telenor bare mobiltjenester.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 11:24 9805

"Vil ni se en stjärna" - ...
Begynner å tro på teksten "Vil ni se en stjärna"
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
08.01.2021 kl 11:11 9853

Her tror jeg du kan tjene en slant
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare