??? Røde oktober har startet ???

Slettet bruker
04.10.2018 kl 09:43 3984

Husk på børsfallene om høsten. Oktober er mer enn ofte versting. Så blir det ofte bedre i november. I desember blir det mye bedre å være aksjonær.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 06:25 2087

Det som gjør denne globale korreksjonen vrien å vurdere er hvor dyp den blir og om det blir noen bra rekyl fordi rentene i USA er økt og de vil fortsette med det uten inngrep fra FED.

Enn så lenge rødt og nå vurderer jeg det er midt i fallet. Denne kniven lar jeg bare gjøre nettopp det. Ser ingen grunn til å ta noen rekyler ennå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
børst
19.10.2018 kl 07:05 2218

Det er vel en viss sannsynlighet for at en likviditetskrise i Kina, der bankvesenet rammes hardt, kan føre til at Kina selger i hvert fall deler av sine ca. 1200 milliarder dollar plassert i amerikanske statsobligasjoner. I så fall sprekker gjeldsboblen og det blir panikk på børser såvel som i regjeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 17:36 2386

Husk markedene tar trappen opp og heisen ned.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 16:17 2437

På OSE kan det lett bli et brutalt fall om 880-890 blir svekket og testet igjen. Det er mulig det kan komme en bounce derfra nå, men den kan vare bare kort tid. Det kan selvsagt bare rause tvers gjennom og ned også. Støtter i nedstigende markeder er ikke sterke. Så vet dere det.

Synes det er klare føringer til mer rødt og mer rødt skal bli nå. Uansett er det mye mer rødt enn når denne eminente tråde startet. Den tok også opp det enkle faktum at et krakk ikke kommer til på en eneste dag. Nei, det brygger over flere dager. Det er det det gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2018 kl 18:18 2549

10 dager ute i røde oktober tråden min er det rødt ja. Det fortsetter i hvert fall til 20. oktober. Det er en skikkelig skummel tid for aksjonærene. Tror det er for tidlig å tenke på noen kjøp rundt 25. også. Alle båtene synker tross alt når det er lavvann. De gode som dårlige. Hvilke nivåer det kan gå ned til har jeg ikke bundet det til. Tiden er like viktig faktor for meg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 06:41 2788

Dere har nok ikke vært ute i en oktober som denne. Knallrødt i Asia. Vær forsiktige der ute. Ta vare på hverandre. Søk hjelp om det blir tungt. Ha litt penger igjen til november og desember. Så blir det Jul i år også.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 17:21 2917

Vi er vel flere som har vært ute en oktoberdag før. Synes denne nedgangen er altfor opplagt, det er nedgang fordi det er oktober eller ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 16:23 2965

Det er ikke snakk om blodslit. Det er minste motstands vei. Forskjellen på å vinne eller tape i det lange løpet. Jeg finner bare en bane som passer best og det er og forblir medianen. Oktober'ne er røde i den medianen uansett om trend er ditt og datt og en enkelt oktober er grønn.

I år er det en no brainer. Oktober er rød for forvaltere og store aktører vil ha ekstra med cash på bok mot Jul for å se hvordan rentene utvikler seg. Olav Chen sa til meg han vurderte pengemarkedet grundig og +3% er bedre enn -3%. Vi snakker mennesker med milliarder av mynter her.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
omans
08.10.2018 kl 20:48 3093

Du er litt høyt på strå pga noen røde dager?
En får gjøre opp status litt mot slutten av mnd.
Kommer jo q3 resultatr snart.

Så kart og kompass beherskes? Hvilken løype tar du i Blodslitet og hvor mange fullførte?
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 15:29 3168

Store investorer og forvaltere tar ned risikoen og innkasserer gevinster på høsten. De skal ha sine bonuser og flotte tall når året er slutt, bonus skal utbetales og champagne drikkes. Dette er altså ikke dere. Dere er nederst på næringskjeden og blir spist. Så har de store cash til å kjøre det igjen utpå nyåret. Det er ofte desember er ganske stillestående før januar og februar som er meget gode på børsen starter. Da er det bare å seile med long.

Nå er det imidlertid oktober. Lite kjøpes og mer selges og det blir derfor dalende kurser som følge av loven om tilbud og etterspørsel bare det at finans alltid overdriver litt. Så mnd. er altså rød. Den har aldri hatt noe godt rykte. Det er dessuten tidlig mørkt og sent lyst? Det er opplagt man blir mer pessimistisk når det bare ligger mørke og kulde foran en slik det gjør i flere av de industrialiserte landene.

Kjøp i november.
Hold i desember
Hold i januar
Hold i februar
Hold i mars
Hold i april
Selg i mai
Ta ferie i juni
Ta ferie i juli
Vær klar til kjøp tidlig august
Selg sent i september
Ta ferie i oktober. Den er nemlig rød!
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 11:39 3232

Min omsorg var for de som kjøper og selger hyppig i markedet. De såkalte traderne. Meningen med tråden var å gi de en sjanse til å få handle slik at man etter denne høsten sitter med flere aksjer i de selskapene man har tro på. Selge dyrt og kjøpe billig er grunnlaget for all suksess. I røde oktober synker de fleste båtene fordi de allerede er lastet til ripa med aktuelle aksjonærer. Så er det tiden røde oktober. Da er det timing også for å trade. Si du klarer å selge og kjøpe igjen med en differanse på 5-10% og det i gevinst. Det er ikke så dårlig og ingen blir rike fort i aksjer. Slik er det bare.

Talleksemplet gjelder de gode trauste aksjene. De som alltid kommer seg igjen etter en liten eller større knekk. De man vil ha og ta i.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 17:55 3394

AMAZON pumpet opp på steroider av maskinene og intet selskap av den størrelsen blir plutselig 2X mer verdt på et år. Åkei, fundamentalt er det egentlig ikke noe galt med den annet enn overprising. Priset for det perfekte spesielt 2000 dollars som den har ramlet fra. Teknisk er den ikke noe pen heller. Desto mer det er pumpet jo mer må det dumpes. Jeg tror nemlig på sirkulasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 17:48 3401

Røde oktober i år har sikkert bra resultater fra selskapene, gode makrotall og mye selvtilfredshet. Det som imidlertid er forskjellen fra de oktober mnd'ene vi har de 9 siste årene er at rentene nå virkelig stiger. Kapitalen får da konkurranse og søker seg steder. Trygt og godt med 3%+ når markedene skjelver en tanke og den tanken kan alt flere få og så starter røde oktober. Ned 100-150-200 punkter på SPX'en fra toppen (umulig å estimere nøyaktig antall punkter)Siden markedene ikke er så sjarmerende billig heller for de store. Den store kapitalen. Ja, slik tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 09:16 3458

Hvis vi nå sier WS har definert oktober som rød så bruker vi det som veiviser ut mnd. Det er en liten interessant ting jeg nettopp så i et chart hvor alle årene var lagt i det chartet som en graf. Oktober var da flat med en markert dupp siste halvdel før den brått gikk opp rett før november. Dette er altså medianen. Vi som har kjennskap til kart og kompass kan bruke dette.

Jeg tror det er det økte rentenivået nå som bratt har ruslet oppover som skaper uro i markedene. Så kan det hende WS finner ut økte renter egentlig er bra helt i slutten av røde oktober;-) Økte renter er faktisk tegnet på en økonomi i retning opp da.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
omans
05.10.2018 kl 03:52 3661

Hr.Suhr skrev;
Spesielt på
selskaper med utrygg inntjening, og særlig om disse plutselig pumpes opp.
---

Kan du komme med eksempler på selskaper med usikker inntjening som pumpes opp?
Sorte svaner kan inntreffe, men markedet er nådeløst dersom den minste mistanker til ugler i selskapsmosen.
Det er ikke spesielt for oktober at noe kan gå ned etter oppgang.

Men alle som har solgt eller vil billig inn, ønsker jo som regel å ha de briller på som ser panikk scenarier slik at man kan få kjøpt billig og dermed bli med opp neste bull advance.
Ikke sikkert det er lurt å kjøpe NHY bare pga kursen har falt.
Kjøp rec da vel, om du skal ha noe med lav kurs, hvis det er poenget.

Det vil alltid være lurt å være på vakt og trå noe varsomt.
Se også min tråd " Er det buy in may and sell in oktober?"

Det var fra en annen myte om å selge i mai.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Hr.Suhr
04.10.2018 kl 23:10 3728

Må bare si meg enig med Krona. Selv kjenner jeg det mest på gikta,
men tror det kan være lurt å være litt på vakt fremover nå. Spesielt på
selskaper med utrygg inntjening, og særlig om disse plutselig pumpes opp.
Greit å ha litt i bakhånd når bunnfisket starter, tenker jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
omans
04.10.2018 kl 21:07 3808

Du bør være mer konkret ift det å skrive at det skal bli rødt, mer enn at det skal bli rødt.
Ingen hokus pokus at etter sol kommer regn, slik det har gjort i all tider.

Så det man trenger er targets, på hovedindeksen, usa børsene og oljeprisen.

at rentene går opp er ikke ensidig betydende med at børs skal ned.
Det er fortsatt ikke 10-20% å få på bankens sparekontoer.

Lite hold i argumentene.

Jeg registrerer kanskje en rising wedge på sp500, som tilsa et tilbakefall iom det ikke går rett videre opp i slike tilfeller.
For å snakke om rød oktober bør nok hovedindeksen ned 10-20%
annen er svingninger. olje har en svingning så langt på ned 1.5doll etter oppgang på 16 doll siden midt i august.



Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 20:35 3857

Fallet der borte i USA denne gangen forklares med høyere renter som stiger. De stiger mye. Da blir det vanskeligere for markedene å beholde den høye prisingen. Vi har altså 3 faktorer nå.

1. Høye aksjekurser etter lang tids oppgang.
2. Stigende renter pga. bedre økonomiske utsikter og USA sentralbanken som har signalisert ytterligere opp. Amerikansk 10-åring godt over 3% så guruene der borte sa det ville bli problemer om renten gikk over dette nivået. Det har den renten gjort. Selv her hjemme ser vi antydninger til oppgang i rentene, men den er svakere enn i USA.
3. Det er oktober på min kalender. Måneden har et frynsete rykte for mennesker som er engasjert på børs, selskaper og kurser. Kollektiv frykt. Saueflokken vet dere vel?

Krona - som ikke alltid har hatt navnet Krona, men noen av de mest famøse nick i HO's historie.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
omans
04.10.2018 kl 10:41 3950

En må følge på økonomiske indikatorer, ikke kun forholde seg til myter.

se på oljeprisen, tror man at den vil fortsette å stige?

hjelper lite med myter, om q3 blir bra fra selskapene...

kjipt med NHY, men det gjelder å følge med på tekniske også, nhy var ikke så pen teknisk

da stay away fra NHY og unngå tap på posisjoner
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
mern1
04.10.2018 kl 10:35 3963

Mulig man bør posisjonere seg litt i alle fall, ser at den amerikanske tiåringen fyker opp. Satser på at vi unngår samme smell som i februar.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare