Yulin. Den sovende bjørnen

MorganKane
RECSI 08.01.2021 kl 14:00 12313

Det har blitt diskutert litt om REC tas inn i Horizon eller ikke. Etter Røkke jr. sine kommentarer i går så er vel det rimelig opplagt at kommer til å skje. Spørsmålet er når. Jeg tror det skjer raskere enn dere aner.

Det skal tas en avgjørelse om Yulin før 1. februar. Alt ligger til rette for REC å gå "all in" der. Rec har gode kort på hånden, polyprisene er på vei opp (og i hverfall det neste året vil det være underskudd på poly noe som gir et godt utgangspunkt for gode langtidskontrakter), bruk av silane i batterier ser ut til å realisere seg i virkelig stor skala, samt at verden som aldri før vil satse på solenergi videre fremover. Det er åpenbart at en økning til 49% øker innsatsen for Aker og det er dermed også naturlig at REC tas inn i Horizon. Det vil skje samtidig. Senest. Jeg vil understreke at per i dag er Yulin verdsatt til null. Nada. Zero. Tror ikke folk skjønner hvilken gullgruve Yulin kan bli på sikt. Og hvor mye det kan øke verdien til REC. Spesielt hvis Silianebatterier tar av. Og REC har en utrolig mulighet til å være med på veksten. For en svært billig penge.

Jeg har stengt denne tråden for kommentarer. For mye svada fra for mange. Jeg vil imidlertid oppdatere den før mandag. Det nok triggere til å oppdatere den nedre i det uendelige. Frem til da; ikke selg REC for knapper og glansbilder!

Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
MorganKane
09.01.2021 kl 10:54 10665

God morgen, godtfolk,

JV Yulin.

Det er noe overraskende, for å si det mildt, at JV Yulin er så underkommunisert i mediene. Rec skal ta en kjempeavgjørelse der i løpet av et par-tre uker. Dette er en unik mulighet for Røkke til å diversifisere porteføljen sin ytterligere. Og ikke minst sikre fremtidig vekst for hele Aker systemet. Rec, nå prissatt til ca 7-800 mill usd, har fortsatt ikke startet vekstrakettene. Min påstand er at REC kan på få år, raskt, fortsatt gå 10 gangeren. Les artikkelen fra 2014 under.

https://e24.no/boers-og-finans/i/ka9G56/rec-skal-selge-norsk-solteknologi-i-kina


Jeg mener caset fortsatt er like reelt og hot for REC sin videre vekst. Ikke bare for unik kvalitet på produktet og at Yulin ligger midt i smørøyet innenfor Kina, men kanskje spesielt pga lavere karbonavtrykk fra selve produksjonsmetoden. Og kanskje også fra energimixen i produksjonen. Absolutt alle land i hele verden ser nå klimaendringene som den største trusselen verden står ovenfor. Redusert karbonavtrykk er derfor gull verdt. Og verdien vil øke ytterligere i fremtiden. Det som i tillegg gjør dette til en perfekt tid å kjøpe seg opp i Yulin igjen er at covid er på vei ned, poly-prisene generelt sett er på vei opp. Og kineserne fortsatt er avhengig av REC sin know how. Det er selvfølgelig en risk der, men awarden er desto større. Etter at ML har startet opp vil Yulin være utgangspunktet for fremtidig ytterligere vekst for REC.

Sjekk sunsir prisene, de har bunnet ut og på vei opp igjen. Pv-insight og energytrend har gått mye mer. Hvorfor? Jo, fordi yuan'en har styrket seg det siste halve året med ca 10%. Dette betyr at alle 3 kilder tilsier gjennomsnittspriser på over 10 usd/kg. Og Yulin vil få betydelig bedre pris en gjennomsnittet, ikke bare pga kvalitet, men også, som nevnt, pga karbonavtrykk. Kineserne, som er blant landene som blir kraftig berørt av klimaendringene, tar dette absolutt på alvor. Vi vet at Yulin ved full produksjon vil ha produksjonskostnader på ca 6 usd/kg. Jeg tror til og med lavere på sikt. Akkurat som Siemens forbedres så forbedres også produksjonsmetoden for FBR kontinuerlig. Det så vi ved ML de siste par årene før den ble stengt ned. Når til og med Bernreuter sier at det vil være mangel på poly frem til 2022-2023 (og deretter overproduksjon, se under) så tilsier dette at det skulle være null problem for Yulin å få til noen bra langtidskontrakter. Tøffe Tore har allerede sagt at flere kunder har godkjent kvaliteten som top noch. Yulin kommer til å bli en gullgruve.

Og når det gjelder Bernreuter sine fremtidsspådommer, som spår potensiel overproduksjon av poly fra 2022-2023, så bommer han på to ting. 1) han undervurderer veksten i produksjonen av solar. Den vil være enorm. Og spise opp veksten i poly 2) han undervurderer betydningen av verdisettingen av karbonavtrykket i polyproduksjonen. Dette verdsettes allerede av enkelte solar kunder. Og kommer til å synliggjøres mer og mer i tiden fremover. Frankrike og Korea før det allerede

https://www.pv-magazine.com/2019/04/27/the-weekend-read-playing-by-the-carbon-footprint-rules/

Og med Biden bak roret, spesielt med flertall i senatet, vil denne verdisettingen komme raskere enn vi aner også i USA og resten av EU. Med USA inn igjen i Paris avtalen vil også resten av verden (les: Kina) komme raskt etter. Så hva spesifikt betyr dette? Av rec sin investorpresentasjon fra oktober (slide 22) vet vi at FBR sparer miljøet for opp mot 110 kg co2 per kg poly produsert. REC verdsetter dette til litt over 3 USD/Kg. Den norske regjeringen sa nylig at verdien burde 3 dobles. Analytikere som analyserer ACC tar også utgangpunkt i en økt verdsetting av redusert karbonavtrykk. Etter hva jeg har lest til ca 100 usd/tonn. Dvs at hver kg poly som REC produserer bør få en bonus på ca 11 usd/kg. For ordens skyld, prissetting på 100 usd/tonn er egentlig for carboncapture, men det gir ingen mening å mene at Carboncapture skal verdsettes til 100 usd/tonn hvis ikke også reduserte utslipp verdsettes helt likt. SINTEF publiserte i 2019 en artikkel som tilsier at det vil koste 93 usd/tonn.

https://www.sintef.no/en/latest-news/this-is-what-you-need-to-know-about-ccs-carbon-capture-and-storage/

Etter min mening er det klinkende klart at det er nok verdier i Yulin til å gå all in. Og vi har nå de finansielle musklene for å gjøre det. Jeg er sikker på at REC senest den 1 februar publiserer en plan som vil være svært bra for alle REC-aksjonærer. Ikke selg REC for knapper og glansbilder. Spesielt ikke nå, rett før den virkelige veksten faktisk starter.


To be continued....
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
09.01.2021 kl 22:29 9997

En annen faktor på hvorfor REC bør (kommer til) å øke til 49 % i Yulin er mulighetene rundt batterier. Silisium i batterier kommer til å bli en stor del av batterifremtiden. Det er slått fast av flere. Sannsynligheten for at silan-gass er den mest effektive metoden for å få til dette er etter mitt syn stor (eventuelt en av de mest effektive). Svært stor. Et raskt Google søk viser flere titalls publiserte arbeider det siste året på at silane gass funker svært bra for å produsere lithium-silisium batterier. Svært bra. Problemet har vært redusert kapasitet etter x antall recharches. Hvis man ser på publikasjonene, også noen litt eldre, så viser de at dette hele tiden har blitt forbedret. Group14 har løst problemet helt. Og er allerede igang i ML og jeg skal love dere en ting; REC vet fortløpende hvor godt ting faktisk funker her. Group14 har sagt at de vil selge til kunder nå, as we speak. Altså, nå, i q1. Group14 har ansatt mange i det siste og alt tyder på at ting går som planlagt. Jeg tror at hvis REC ser at dette kan bli noe stort, som de sannsynligvis allerede har gjort, ser de også raskt hvor mye større det kan bli med et skikkelig stort bein inne i Kina. Dvs, ved det andre store silane anlegget i verden. Yulin. Og derifra. Hvis man først starter med silane-gas metoden for å produsere lith-si batterier i storskala ved ML så kan det fort gå videre. Kina er tross alt det markedet hvor elektrifiseringen av alt skjer raskest (selv om Biden mulighetens vil ta tilbake tronen). Kort sagt, hvis (når) REC øker i Yulin så vet vi garantert at REC ikke bare ser god butikk på kort sikt, men også enorme muligheter på lang sikt. Fortsatt noen år til før det eventuelt tar helt av i Yulin selvfølgelig, men Yulin kommer nok til å gå raskt over til batteriproduksjon hvis ML først viser vei (og dermed enda mer REC know how). Vi snakker kanskje 2024-2026. Derifra kan alt skje.

Aksjeanalyser.com har sagt litt om potensialet, i rene kroner, ved ML/Butte. You dovthe math for Yulin.. .

Mange vil mene at mye skal kanskje klaffe før Yulin begynner med batterier. Jeg mener ikke det. I hvertfall ikke sammenlignet med SAGA pure, NEL og Quantafuel.

Uansett, og her kommer poenget; med en totalverdi på 6 milliarder for hele REC. Hvor det meste allerede kan forsvares av Butte, spesielt etter hvordan halvledermarkedet sannsynligvis kommer til å gå fremover (ref andre tråder her på forumet). Så er REC en såkalt no-brainer. Med demokratene bak roret i USA er det garantert at ML åpner relativt raskt og blir en gullgruve (alle argumenter i denne tråden gjelder selvfølgelig for ML også), men jeg har faktisk stor tro på at Yulin i stor grad kan bli det samme. Og som nevnt per i dag er REC sin andel (og rettigheter) i Yulin verdsatt til null. Det er et faktum. Blir svært spennende frem til 1 februar.

Ikke selg REC for knapper og glansbilder!

To be continued...


Edit: Bare litt mer kjøtt på beinet til Group14. Dette er en bra artikkel som sier litt mer om Group14 og potensialet her (har blitt posted av andre før).

https://cleantechnica.com/2020/12/21/us-energy-dept-hearts-new-silicon-ev-batteries/
1
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
10.01.2021 kl 10:58 9462

Når det gjelder fremtidig utbetaling av utbytte fra Yulin så klarer jeg ikke helt å se for meg at ikke JUM i sin tid hadde en krystallklar plan på dette. Har ikke helt oversikt over lovverket, men fra nettsiden under (fra 2014 når JV ble opprettet) virker som det er grei skuring for de som kan sakene Og man kan si mye om JUM, men han er ikke dum. At han hadde en klar plan og langsiktig strategi er åpenbart.

https://www.china-briefing.com/news/remit-profits-dividends-china/

Den nyere nettsiden under tyder heller ikke på at det er noe problem. Det er en del regler. Både om skatt, utbetalingstidspunkt og sosiale forpliktelser, men at en bedrift som har en JV i Kina kan ta utbytter fra gode overskudd ut av landet fra denne JV'n vil ikke være et problem slik jeg ser det. Og hvis de får Yulin til å produsere etter planen så vil overskuddene komme.

https://www.leaf-legal.com/handbook/setting-up-a-new-business-structure-in-china/https-www-leaf-legal-com-dividend-distribution/

Jeg vet ikke hva REC går for den 1 februar, men er meget spent. Slik jeg ser det er det imidlertid ingen, jeg gjentar, INGEN, nedside. Yulin er per i dag verdsatt til null. Nada. Zero. Derfor overrasker det meg at dette ikke er et spørsmål som blir tatt opp med REC av media nå når vi nærmer oss tidsfristen med stormskritt.

Dette sier REC om Yulin i q3 rapporten;
The Yulin JV produced approximately 1300MT of FBR granular polysilicon and 19MT of siemens polysilicon during the third quarter of 2020. In addition, the Yulin JV loaded approximately 50MT of silane during the third quarter.

The Yulin JV is ramping up production of high purity granular polysilicon using high purity liners as they are delivered.

Both silane units and the FBR reactors have demonstrated design capacities and utilization rates are expected to increase going forward.

På selve q3 presentasjonen er det, litt overraskende kanskje, ingen slides om q3, men hør det første spørsmålet til Tøffe Tore etter presentasjonen. Det går på Yulin og der sier Tøffe Tore at ingen avgjørelse om Yulin er tatt. MEN at den vil bli tatt på nyåret. Han sier videre at det er noen politiske utfordringer mellom USA og Kina (som jeg nå mener er på god vei til å bli løst med en mer forutsigbar og respektfull Biden bak roret), MEN at Yulin har bevist at FBR produserer topp kvalitet.

Hvis du ser i fotnotene til q3 rapporten så ser du også at REC har fakturert Yulin med 400 000 usd for ingeniørtjenester i kvartalet. Ingen stor inntekt, men det viser at folk fra REC er tilbake i Kina og jobber med opprampingen. Det er positivt.

For de som er redd for emisjon. Så vær klar over fire ting. 1) Dette vil være en fremoverlent emisjon. Dette er ingenting REC må gjøre. Dette er kun noe REC vil gjøre hvis de ser store gevinster her. REC vil ha en krystallklar plan som vil bli lagt frem til investorer. En emisjon vil dermed sannsynligvis settes høyt. Mulig også Aker/Røkke benytter denne muligheten til å øke sin eierandel. Da må den settes høyt. 2) Ettersom jeg kan se kan betalingen skje opp mot 6 måneder i etterkant av avgjørelsen. Planen må være klar selvfølgelig, men pengene trenger ikke å skaffes med det samme. Det gir fleksibilitet i løsninger. 3) Tøffe Tore har sagt at REC fortsatt har mye know how. Dette gjør at i hverfall deler av summen sannsynligvis vil betales med dette og ikke cash. 4) Hvis REC gjennomfører en rettet emisjon mot Røkke/Aker-systemet (som jeg da mener må settes høyt) så betyr dette at REC garantert blir tatt inn i Horizon. Det er svært positivt og sementerer en gang for alle at Aker/Røkke vil bli i REC til Dovre faller. Det sementerer også at REC blir tatt inn i hovedinnteksen igjen. Noe som igjen, på sikt, segmenter større institusjoner går inn i aksjen igjen, deriblant folketrygdfondet...

To be continued...
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
10.01.2021 kl 15:50 8900

Og husk. Det jeg kommer med i denne tråden er rell informasjon. Ikke noe hyping. Sjekk linkene. Og hør på svarene til Tøffe Tore etter q3 presentasjonen. Det ligger tilgjengelig på REC sine hjemmesider. Min påstand er at når Tøffe Tore sier på q3 presentasjonen at ingen avgjørelse er tatt så var altså en økning i Yulin fortsatt en god mulighet på det daværende tidspunkt (altså før USA-valget). Nå som alle de fundamentale forhold har bedret seg, kan raskt nevne USA-valget, Covid-vaksinesituasjonen, polyprisene/etterspørselen, fokus på bærekraftig produksjon, group14 sin fremdrift, forventet bedret forhold mellom KINA-USA (men fortsatt ingen "fribillett" for Kina) så tror jeg Røkke ser de samme store verdier i Yulin som jeg gjør. Og hvis han ser store verdier så vil andre gjøre det også. Og dermed for REC. Garantert. Røkke har ikke blitt Norges rikeste uten grunn. Og det som jeg liker best med Røkke, sammenlignet med Spettet og andre, er at han er en industribygger. Noe som alltid er bra for alle aksjonærer. Han er rett og slett en ærlig og redelig fyr.

Og igjen, rosinen i pølsa er at det ikke er noen nedside. Yulin, Per i dag, er verdsatt til null. Nada. Zero.

REC skal garantert opp på sikt. Hva som skjer i det ultrakorte bildet er imidlertid som alltid usikkert. Etterhvert som vi nærmer oss andre halvdel og slutten av januar blir imidlertid det ultrakorte bildet kortere og kortere. Mitt klare råd er å sitte rolig på aksjene. Hvis du er ute når den rette nyheten kommer går du raskt glipp av mange titalls prosent. REC vil gå kraftig opp den neste tiden. Tidligst i morgen, senest i løpet av q1. Jeg vil nå nesten si senest i løpet av januar. Når man inkluderer Violet Power så er det for mange triggere allerede i januar. Husk her at selv et salg av Yulin til 'gibortpris' vil være positivt fordi det vil ta bort en usikkerhet, som jo som kjent er det markedet nesten misliker aller mest.

Når det gjelder Nemis sin påstand, på en annen tråd, om at Yulin ikke har kapasitet til å øke utover 7000 tonn i 2021 så har selvfølgelig ikke energytrend tilgang til oppdatert info fra Youser/REC for 2021. Videre, når hun sier at kvaliteten ved Yulin ikke er god nok mener hun altså at Tøffe Tore står der og regelrett lyver. Uten henvisning til noenting så tror jeg de fleste skjønner at hvis det er noen som lyver så er det ikke Tøffe Tore for å si det sånn. Igjen så vil jeg gi Nemis kred for at hun finner relevant informasjon. Men som vanlig har hun problemer med tolkningen.

Fortsatt god helg. Ikke selg REC for knapper og glansbilder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.01.2021 kl 00:39 8156

Og når noen sier at det vi skriver her ikke har noen betydning så tar de grundig feil. Det må selvfølgelig være substans i det man skriver, men hvis det er det og informasjonen er etterprøvbar, dvs med linker og henvisninger, eventuelt kommer fra folk man stoler på, så har informasjonen her på forumet stor betydning. La oss ta denne tråden som eksempel. Hvert av innleggene mine har nå blitt lest av drøyt 500 potensielle kjøpere/selgere/shortere. La oss videre si at alle potensielt enten kan kjøpe/selge/shorte 5000 aksjer i gjennomsnitt hver. Eventuelt sitte stille. Totalt er dette da en pott på 2,5 millioner aksjer. Hvis min informasjon, eller egentlig vår kollektive informasjon, kan få 1 millioner av disse aksje til å gå i motsatt retning av det de opprinnelig tenkte så vil det selvfølgelig ha svært mye å si for tilbudet av aksjer og dermed også prisingen. Selv på en dag som fredag med mer enn 12-13 millioner aksjer i omsetning (250 mill kroner) er ikke netto kjøp/salg mer enn kanske 1-3 millioner aksjer. 1 millioner mindre/mere aksjer netto tilgjengelig på tradingflor i enten den ene eller andre retningen har dermed enorm betydning. Kanskje ikke på en dag, fordi et stort hus kan spytte ut en god del aksjer på kort sikt før han dekker de inn igjen, men i hvertfall på et par dagers sikt. Så hvis stemningen er positiv på Facebook. Og stemningen er positiv her. Og det ikke går til helvete med hele markedet. Så er det positivt og en driver i seg selv.

Det som er trist er at Arne Fredly har helt rett. REC har hatt elendig marketing. De har et fantastisk potensiale, men absolutt null marketing. Og det lille som er, sitter igjen hos analytikere fra langt tilbake i tid og er negativt. I hverfall frem til nå. Se på NEL. 2-300 mill NOK i underskudd per kvartal, både per i dag og et par år frem i tid, en skog av fremtidige potensielle konkurrenter, men likevel en selskapsverdi på nesten 10 ganger REC. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det meste i NEL har KUN med marketing å gjøre og er på en måte selvoppfyllende profetier. På kort sikt (på lengre sikt er det mer usikkert for å si det sånn, i hvertfall til den prisen). I lengden vinner derfor REC uansett, fordi det fundamentale er på plass og ting vil materialisere seg. Og fordi prisen er fortsatt nesten null (i forhold til potensialet). Men hvis alle hopper etter meglerne så styrer de hele showet og tar det aller meste av kaka. Da holder de den lav ved å skape frykt og høy volalitet og vet at de kan hoppe på toget når som helst til en relativt billig penge. Selv etter at kjempenyheter kommer. Dette siden folk her er kjempefornøyd med en gevinst på 20-30%. Selv når den egentlig kunne vært 200%.

Hold på REC til Q1 presentasjonen nå. Ihvertfall ikke selg REC for knapper og glansbilder!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.01.2021 kl 17:07 7518

Gitt at børsen gikk ned en prosent så er for såvidt dette en grei nok dag. MEN:

Husk at sammenlignet med alle andre grønne aksjer er REC priset til knapper og glansbilder. MEN viktigere, og det er dette som gjør prisingen av REC så alt for lav, også på kort SIKT, nesten uansett hva som skjer med markedet totalt sett, er at vi vet at det kommer 2 nyheter nå i løpet av januar. Det er fakta. 2 gladsaker. Garantert. Den ene er om REC skal øke i Yulin eller ikke, som jeg jo mener de har en kjempemulightet til (ref denne tråden) å gjøre, men kanskje viktigere (og dette tror jeg nesten har gått under radaren til mange); Jeg er rimelig sikker på Violet Power kommer med kjempenyheter når spaden settes i jorden nå i slutten av januar. At de setter spaden i jorden er selvfølgelig ekstremt positivt i seg selv, men les følgende setning i artikkelen som jeg har linket opp under.

"The exact date is pending the schedules of a couple of dignitaries who are hoping to be there in person.”

https://columbiabasinherald.com/news/2021/jan/04/violet-power-build-port-moses-lake/


Dignitaries er ikke akkurat folk deg eller meg. I beste fall er det Kristian Røkke som samtidig tar inn REC i Horizon. Eventuelt så er det andre bakmenn som virkelig viser noe om skalaen dette kommer til å få. I verste fall (eller beste?) er det noen senatorer som lover full kraft på å kjempe for å få fokus på dette i senatet (som vil være plankekjøring med demokratisk flertall i begge kammer pluss presidenten) for å sikre miljø, bærekraft, menneskerettigheter og amerikanske arbeidsplasser. Dette blir uansett gull! Den siste lille usikkerheten ble borte etter senatsvalget i Georgia. Det er egentlig helt vilt at dette ikke har blitt snappet opp av media. Greit at grønne aksjer generelt reagerte positivt på Biden/senatsvalget, men det er helt åpenbart at dette valget var ekstremt mye viktigere for REC. Som blir direkte berørt av amerikansk politikk, både i USA og i forhold til forholdet til Kina.

Hold på aksjene til q1 så lover jeg dere gull og grønne skoger. I hverfall ikke selg REC for knapper og glansbilder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
12.01.2021 kl 09:06 6923

Her er litt mer kjøtt på beinet for de som ønsker mer info om karbongrenseskatten.

https://www.bcg.com/publications/2020/how-an-eu-carbon-border-tax-could-jolt-world-trade

Det er klart at dette er positivt for REC. Både for ML og Yulin. Nå som demokratene har kontroll vil dette raskt gjelde både EU og USA. Og når EU/USA samarbeider om dette så kommer raskt resten av verden etter. Og jeg mener ingenting av dette er priset inn i verdien til REC ennå. INGENTING.

Så, at hele verdikjeden inkluderes i dette er ekstremt bra for REC. REC vil få mellom 3-10 usd/kg ekstra for hver kg solgt. Avhengig av hva kostnaden for karbon blir på sikt. REC har verdens mest miljøvennlige produksjon og vil endelig få betalt for dette.

Det som ingen imidlertid har nevnt er hvordan dette slår ut for batteriproduksjonen. Silanegassen. Vel, la meg si det slik; de kommer ikke akkurat dårligst ut der heller...
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
12.01.2021 kl 22:59 6469

Dette er jo en tråd om Yulin, men sniker inn en litt småspennende sak om ML.

REC sa vel i oktober eller noe at planen var å åpne ML i 2022. REC har hele tiden sagt at avgjørelsen tas på bakgrunn av at Violet eller G14 kommer igang, eventuelt at Kina begynner å importere poly igjen slik som handelsavtalen tilsier at de skal gjøre. REC har videre sagt at produksjonen må minst opp i 25% før de starter opp. Jeg tror absolutt at G14 og violet har et behov for 5000 tonn i løpet av 2022. Slik sett ser jeg på 2022 som "worst case" åpning. Det vil da uansett øke raskt derifra. Slik sett er det ingen nedside. NEL blir verdsatt etter inntjening i 2030-2950, hvorfor skulle ikke REC bli verdsatt etter inntjening i 2022-2023?

MEN jeg tror ML åpner tidligere. Kina vil starte import igjen. Senest tidlig 2022. Det er flere grunner til at de skal gjøre dette. 1) karbonskatt og menneskerettigheter tvinger dem til å gjøre det hvis de ønsker å eksportere til USA/EU, 2) Generell mangel på polysil de neste 2 årene. Og 3) Ikke bryte handelsavtalen. Bryte handelsavtalen sier du. Har de ikke alt gjort det alt da??? Nix, tydeligvis ikke. De har 2 år på seg. Handelsavtalen ble underskrevet for 1 år siden. Det betyr at om under et år, hvis de ikke starter å handle, først da brytes avtalen. Se lenken nedenfor fra et intervju etter q2 presentasjonen. Der står det følgende;

REC has reported the situation with China to the U.S. Trade Representative’s office, Torvund said, and has been told that Chinese trade officials say that because their government has two years to lower the tariffs on solar grade polysilicon, they are “not yet in breach” of the agreement.

https://columbiabasinherald.com/news/2020/jul/26/ceo-china-still-charges-57-tariff-on-rec-2/

(egentlig en veldig bra artikkel, så les hele). Siden det tar omtrent 6-9 måneder å åpne ML så er det snart bare tiden og veien. Dette i kombinasjon med karbon, menneskerettigheter, generell mangel på polysilicon de par beste årene OG ikke minst Biden, økt fokus på solar og sannsynligvis et bedret forhold mellom de to landene så tror jeg ML bestemmes åpnes i q1. Ekstremt spennende tid de neste par månedene. Som nevnt, ingen nedside spør du meg (les; svært mye mindre enn andre grønne selskap) . Vi vet at ML åpnes i løpet av et to år uansett. Og dette vil uansett større institusjoner begynne å posisjonere seg for, spesielt når REC i tillegg blir tatt inn i hovedindeksen. Jeg tror andre halvdel av januar, eventuelt q4 presentasjonen i februar blir enorm opptur for oss REC aksjeeiere. Senest i løpet av q1.

Ikke selg REC for knapper og glansbilder!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.01.2021 kl 23:59 5733

Listen up.

Er rimelig sikker på at første skritt for å øke til 49 prosent i Yulin tas nå senest 1. februar. REC sa, som nevnt over, at de fortsatt vurderte dette i oktober under q3 presentasjonen. Det har skjedd mye positivt etter det. Spesielt den politiske viljen til å gjøre noe med klimaproblemene. Verden over. Som en følge av dette øker polysilprisene og de vil holde seg høyt videre fremover. Etterspørsel vokser raskere enn tilbudet. Jeg har sagt det lenge. Dette ses også både på sunsir, energitrend og pvinsight. Se også siste artikkel fra i dag nedenfor om dette.

https://m.echemi.com/cms/137599.html

I tillegg, akkurat som for ML, vil Yulin få betalt for mer energieffektiv og miljøvennlig produksjon. Internasjonal grensekarbonskatt kommer. Det må også Kina forholde seg til. Og som rosinen i pølsa så er ikke Yulin berørt av menneskerettighetsbråket i Xianjing. Der ligger det en kjenpebonus. Det er mildt sagt svært positivt. Og til slutt, husk at REC trenger ikke å betale noe for Yulin før i august. Etter at de har gått en runde og blitt enige om endelig pris. Så blir eventuel know how trukket ifra denne kjøpesummen. Det er altså først i august den endelige avgjørelsen om oppkjøp tas, men beslutningen om de skal sette igang prosessen tas altså nå. Og hvis prosessen settes igang blir de nok enig om pris. Eventuelt kan REC selge sin del. Og jeg tror kineserne fortsatt er for avhengige av REC know how til å la det skje.

For øvrig, de økende polysilprisene det neste året eller to er selvfølgelig også svært positivt for ML og øker sjansene for en rask oppstart svært mye. Men det vet jo alle.

Ikke selg REC for knapper og glansbilder. Hold på de frem til q1. Minst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
19.01.2021 kl 23:00 5094

At REC nå blir tatt inn i Aker Horizon er en fantastisk nyhet. Dette har selvfølgelig vært ventet. Men det var ett stort forbehold i de forventningene; nemlig hvis det oppsto problemer/uforutsette ting med Violet eller Group 14. Nå med en garanti for at REC vil satses fullt og helt på av Aker systemet er det åpenbart at samarbeidet med både Violet og G14, i hvertfall frem til og med idag morges, går på skinner. Dette inkluderer sannsynligvis nylig oppdaterte fremtidsutsikter. Det, rent investeringsmessig, er musikk i ørene for større investorer. Hva dere enn gjør, ikke selg før Tøffe Tore har sin presentasjon på torsdag hos Pareto. Der kan det også komme en overraskelse eller to. Og med REC over i Horizon blir det i såfall positive overraskelser. Deretter kan det gå fort.

Yulin er fortsatt kun en utrolig bra bonus, men kanskje det kommer noe mer ut av TT om Yulin på torsdag. Det bør gjøre det, gitt til at det da kun er en uke til en avgjørelse må tas.

For øvrig, Biden tar USA inn i Paris avtalen igjen. Jeg minner om plattformen til Biden ni linken nedenfor. Stikkord, søk på "carbon tariff". Global karbonskatt kommer. Det er ikke mye her i verden som er mer åpenbart enn det. Det gavner ikke bare ML, men også Yulin.

https://www.google.com/amp/s/www.washingtonpost.com/politics/2021/01/15/energy-202-biden-new-hires-show-west-wing-will-be-center-gravity-climate-push/%3foutputType=amp

Ikke selg REC for knapper og glansbilder. Vent minimum til etter Pareto presentasjonen. Vent helst til Q4 presentasjonen. Jeg venter til beskjeden om ML kommer og sannsynligvis helt frem til ML åpner. Men dette siste kan jo komme an på prising og hvordan det går med verden for øvrig. Det er jo mulig at REC etterhvert prises som den fortjener. Foreløpig er det imidlertid langt dit.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
20.01.2021 kl 15:53 5087

Mulig det er lagt ut allerde, men just in case. Polysil prisene fortsetter, akkurat som forventet, å stige.

http://pvinsights.com/indexWap.php
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
24.01.2021 kl 13:42 4781

Spør du meg begynner dette å bli en god kjøpsmulighet. Det er ikke tvil om at større vekt vil bli lagt på karbonavtrykk et til hele verdikjeden. Its a no brainer. Samtidig fortsetter polysil prisene å øke, både pv insight, energytrend og sunsir.

Sjekk ut denne artikkelen. Dette kommer. Ingen, I verken EU eller USA er imot dette. Spørsmålet er om det skjer i løpet av Biden første 100 dager...

https://www.google.com/amp/s/financialpost.com/pmn/business-pmn/joint-eu-u-s-carbon-tax-proposed-as-part-of-alliance-relaunch/wcm/98d6cf6e-f2fb-4e82-8b4a-655dcae11d11/amp/


Edit: Dette er ikke bare svært positivt for ML, men også for Yulin!
Redigert 24.01.2021 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
MorganKane
01.02.2021 kl 08:43 4029

Ser ikke ut som REC kommer med oppdatering. Det er skuffende av selskapet. Tøffe Tore sa at en avgjørelse skulle tas i løpet av januar. Jeg tror denne avgjørelsen er tatt, men som de så ofte før drifter i å informere markedet. De informerer jo svært sjeldent utenom q-presentasjonene. Der har de litt å lære, men ledelsen er en annen generasjon enn oss. Vi får smøre oss med tålmodighet frem til q4-presentasjonen. Alt peker imidlertid i positiv retning og Yulin er uansett prissatt til null (0) så det er uansett ingen nedside.

Ser folk snakker om at Oslo åpner ned. Det blir i så fall minimalt. Den er opp i løpet av 15 minutter. Asia kraftig opp og USA futures peker også kraftig opp. Olja er også opp. Her er det bare å lene seg tilbake og slappe av. Eventuelt fylle på hvis en kjøpsanledning byr seg.

Ikke selg REC for knapper og glansbilder.
MorganKane
27.02.2021 kl 17:54 2512

Yulin vil gjenoppstå. Samarbeidet med kineserne vil gjenskapes.

Yulin var den eneste skuffelsen på q4 presentasjonen. Jeg mener at markedet allerede verdsatte Yulin til null. Men oppsiden var dermed enorm. Og slik sett var det skuffende. TT har åpenbart ikke gjort jobben sin her. Det er mulig problemene startet når REC startet å prate/spekulere om tvangsarbeid. Er der noe vi vet så er det at for kineserne så er respekt alfa-omega. Og stolthet. Penger kommer i andre rekke. Det har Norge fått merke i forbindelse med fredsprisen. Og Trump fått føle i forbindelse med handelsavtalen sin. Når TT spekulerer om det skjer tvangsarbeid i Kina. Og sier at "HVIS" det er tilfelle så vil det være svært fordelaktig for REC har han sannsynligvis gått over streken. Det var i så måte av interesse å se at ingenting av dette ble nevnt nå under q4. Sannsynligvis må TT gå. Som Nemis har vært inne på, så er det til og med mulig dette må ryddes opp i før salgskontrakter med ML spikres. Som nevnt; for kineserne er respekt viktigst. Deretter penger. Uten gjensidig respekt så kan REC glemme Kina. Da må de satse på en fullverdig verdikjede utenfor Kina. Som garantert vil komme (men sannsynligvis kke før i 2023).

Men det er derfor Røkke kommer inn som styreleder. Hvis TT må gå for at Yulin, og Kinaforholdet generelt skal fikses, så går han raskere enn du får sagt eplekake. Røkke jobber i så fall allerede nå med å headhunte en erstatter. Røkke har jobbet opp mot Kina før og vet hva som kreves. Jeg er rimelig sikker på at Akersystemet sin kompetanse, iblandet litt Røkke-sjarm, ærlighet og kløkt får dette opp og gå igjen før q1 presentasjonen. Inkl salgskontrakter for ML. Polysil markedet er såpass stramt at det er en no brainer. Jeg tipper derfor at børsmelding om at ML åpner så raskt som mulig kommer før q1 presentasjonen. På q1 annonseres også at prosessen med å verdsette Yulin har begynt.

Det siste men skal være redd for er at Røkke vil "tilsnike" seg REC til en billig penge. Det finnes regler. Hvis det blir en emisjon, og hvidcdenne settes lavt, vil det bli en repreasjonsemisjon for oss andre. Det har det alltid blitt gjort. Det er dermed ingen som trenger å bli utvannet hvis de ikke vil. Men jeg tror den ikke vil settes lavt. Akkurat som forrige gang vil nok ML planene annonseres først og aksjekursen gå i taket. Husk at dette ikke vil være en emisjon for å redde REC fra konkurs. Dette vil være en fremoverlent emisjon. Hvor det ligger kjøpskontrakter av polysil og betydelig fremdrift i planene til både g14 og sila i bunn. Da vil emisjonen settes høyt. Uansett: DET FINNES LOVER OG REGLER. I utgangspunktet har alle aksjonærer like rettigheter. Røkke er ingen kjeltring.
Redigert 27.02.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.02.2021 kl 22:58 1862

Hvis noen mener at Røkke sin intreden i styrelederrollen til REC ikke utgjør en forskjell for REC sin vei videre, så er de dummere enn kjøttpudding. Røkke eier litt over 2/3 av Aker, dvs han har en formue på ca. 30-40 milliarder kroner. Av dette har han investert ca 250 mill i REC. Disse 250 millionene har nå økt til en drøy milliarder kroner (Aker har ca 1,5 milliarder). Dvs at Røkke personlig har 2-3% av formuen sin i REC. Dette er vekslepenger for Røkke. Mao, det er greit å ha en eierpost i REC, men da lar du andre styre miniskuta, også får du en oppsummering av hvordan det går 1 gang i året. Røkke burde ha viktigere ting å gjøre enn å bry seg særlig om en investering som opprinnelig var godt under 1% av hans totale formue.

Det er kun ett mulig unntak. Og det er at Røkke senior mener mulighetene for at REC virkelig skal bli en pengemaskin ligger der allerede i dag. En enorm pengemaskin. En vannvittig pengemaskin. Den nye Kronjuvelen i Aker systemet. Derfor går Røkke senior og Aker, rent human resourses messig sett, all in. Forholdet til kineserne må fikses og batterimulighetene gripes.

Kort forklart vil REC få en mye bedre og mer gjennomtenkt strategi på hvordan de skal arbeide opp mot sine kinesiske samarbeidspartnere med Røkke som aktiv styreleder. Ikke bare faglig og økonomisk, men også politisk. Ikke bare for Yulin, men også for salg av polysilicon fra ML. Røkke og Aker systemet vet hva som kreves. Røkke og Aker har luktet på business i Kina før. Husk at dette egentlig er en vinn-vinn situasjon, for både REC og kineserne. For både Yulin og ML. Men det kineserne krever i bunn er 100% respekt og null innblanding i interne anliggende. Røkke sin sjarm, kløkt, ærlighet, tilgjengelige ressurser i Aker systemet og ikke minst bakgrunnen hans som ufaglært fisker og arbeiderpartisympatør vil være positivt for samtalene. Tror faktisk dette siste punktet skaper mer "trust" hos kineserne enn hva JUM klarte å skape i sin tid for å si det sånn. Røkke sin personlighet og bakgrunn bør ikke undervurderes.

Samtidig som han får Kina "sporet" tilbake på skinner vil han også hale i land en avtale med Sila. REC har kapasitet til både Sila og Group 14. Mulig vi trenger utvidelse for å få plass til Violet Power eller en tredje batteriprodusent. Men ingenting er vel i veien for det. Uansett, jeg er 100% sikker på at med Røkke i førersetet vil mulighetene gripes! Og mulighetene er der! I motsetning til visse andre, ikke bare tror jeg Røkke kan gjøre en forskjell, jeg vet! Det mener åpenbart Røkke også. Hvis ikke hadde han ikke gått inn i styrelederrollen. Viktigere, det at han har det såpass travelt med å komme inn tyder på at planen allerde er klar. Greit at andre mener noe annet, men helt ærlig talt, det er bare svada.

Jeg lar aksjene ligge i skuffen. På kort sikt vet man aldri, men eventuell nedgang må nå ses på som kjøpsmulighet. Dog, bli aldri for grisk. Jeg øker litt og litt. Ta gjerne litt gevinst også hvis du er av den nervøse typen. Men ALDRI selg en eneste aksje til lavere pris enn ditt siste kjøp. REC skal langt opp!
Redigert 28.02.2021 kl 23:05 Du må logge inn for å svare