Hausing og baising

Paala
RECSI 08.01.2021 kl 18:31 7709

Hei folkens, artig å lese recsi trådene her, en del dyktige folk som deler kunnskap og det har jeg lært mye av (cred til dere) har fulgt dere en del mnd. At noen har trua på rec og tipper aksjekurs er vel ikke hausing. Hva vi skriver her har ingen påvirkning på kursen, det har skjedd i dag og mange ganger tidligere. Men at den skal stige grovt opp har jeg stor tru på. Det vil bli røde dager selvfølgelig, men vi som sitter long kommer til å juble enda høyere. Jaaa rec er veldig underpriset, den kommer til å gå til +30 kr før slutten av feb trur jeg. Fundamentet er på stell, ml åpning pluss avtaler pluss pluss sier sitt. God helg rec venner🙂🙂🙂👍👍👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 22:40 7113

Det jeg ikke forstår, hvordan er det hausing når vi alle er aksjonærer? Det er de samme menneskene som skrev på 4kr, 6kr, 10kr, 12kr, 15kr og 19kr.

Hvis vi hauset hadde vi vel solgt oss ut for lengst og da hadde vi ikke vært aktive her lenger? Istedenfor skriver vi hvor ofte vi kjøpte oss enda mer inn. Den 15.01, kjøper jeg meg inn for ytterligere 110k. Det samme gjorde jeg i forrige måned. Det samme vil jeg gjøre i neste måned. Jeg akkumulerer fordi jeg tror at hundretallet er der REC kommer til å ligge i fremtiden. Da snakker jeg noen hundre kroner +++. Det kan gjerne ta 5 år for min del, jeg har ingen hastverk, men jeg har tro på at hvis alt går riktig på både macro og micro nivå så kan vi se tall som ingen av oss kunne ha tenkt seg engang i 2021.

Hele verden satser på grønt. Hele verden.... tenk deg det. Produktet REC Silicon leverer er helt essensielt for at de andre grønne selskapene skal lykkes. Det er her de får sine ingredienser fra. USA og EU har ikke andre selskaper som REC. Det kommer til å være en politisk maktkamp de neste årene og det vil handle om å være vinneren av fornybart, for dette er fremtidens olje. De som styrer ressursene har makten i verden. Tror du virkelig at USA skal gi fra seg makten sin til Kina i fremtiden?
Dette handler ikke kun om REC Silicon. Dette handler om verdensbildet.

Når det gjelder shortsene. De skal få lov til å ha sin mening, men legg merke til hvem som er flere hundre prosent i % og hvem som ikke er det. Det eneste argumentet shortere har er at dette selskapet er hauset opp og overpriset. De ser på REC som om det er Equinor, haha. De dømmer basert på profit / loss, fremfor fremtidig inntjening. Innen 2023 kommer vi til å ha ML i minst 75% kapasitet, noe som tilsvarer 1 milliard kroner i kassa årlig, kun fra ML alene. Dette er ikke bare ord. I motsetning til mange andre verdiaksjer vet vi at REC kan hente denne omsetningen.

Jeg tror ikke engang på dem lenger når de sier at de shorter. Han ene skal alltid time high of the day og late som om han vinner stort og forteller aldri om når han lukker sin posisjon. Kun "Denne er så lett å lese, short satt på X kr". Men det som er morsomt er at allerede uken etter er jo vi på høyere pris enn han satte shorten på. Gang etter gang. Den eneste grunnen til at vi i det hele tatt gidder å svare disse trollene er fordi det er sikkert mange nye som tar en titt på forumet og som kanskje er interessert i aksjen og som blir skremt bort av løgn og propaganda. Det burde ikke være lov egentlig.

Jeg sier det rett ut; jeg vet ikke om aksjen kommer til å falle til 5kr i morgen eller 50kr. Ingen vet. Jeg kjøper denne kun pga. det fundamentale med selskapet og har troen om at markedet alltid priser selskaper riktig over tid. Kan jeg ta feil? Ja, for all del! Jeg kan jo ikke spå fremtiden! Plutselig skjer det en black swan event og noe går feil med REC, men sannsynligheten er så lav i mitt syn og risikoen vs reward er så verdt det.

Tenk på alt det positive som har skjedd de siste månedene! Bare tenk på det en gang. Her, la meg til og med gi deg svaret:
- Biden vant
- Demokratene har majoritet
- Klimaløftet til 2050 ble enda hardere enn tidligere. Verden tar dette seriøst.
- Group 14 begynner i Q1 2021
- Violet Power begynner allerede i Januar og bygger eget bygg fremfor å leie! Så sikre er de på dette!
- Denne skal inn i hovedindeksen i Mars
- Horizons vil mest sannsynlig ta REC inn i vingene og muligens øke eierandel. Senest i går fikk vi vite at det er grønt som er hva Aker skal satse på fremover.
- En av kanskje fem selskaper som tilfredstiller EU sin taksnonomi som vil tre i kraft.
- Emisjon på 1 milliarder kroner utført for noen måneder tilbake. Vi er nå ca. 70% over emisjonskurs. Aker og DnB kjøpte sterkt her. Penger på bok for å åpne ML.
- Kan faktisk vise til reell inntjening. Butte er i gang så det suser. ML vet vi kan omsette utrolig bra fordi vi har historikk til det. Dette er ikke NEL som kun har en ide. Dette er et selskap som er VERDENSLEDENDE utenfor Kina.
- Produktet til REC er fantastisk. Ekstremt lite karbonavtrykk.
- Grønt er inn og er her for å bli. Hele verden satser på grønt. Oljefondet skal investere i grønt.
- Mulig oppkjøp av Yulin og økt eierandel til 49% allerede i Februar
- Kostpris på fabrikker til 30 milliarder kroner, aksjekurs på 6.4 milliarder kroner. Se på differansen.
- Unike patenter, teknologi. Ekstremt mye kunnskap og know how.

REC blir fremdeles behandlet som om selskapet er på vei til konkurs når sannheten er motsatt. Den er på vei til å bli en beast og utbyttemaskin. Dette er et tog man ikke ønsker å gå glipp av. Tenk deg om du kunne ha kjøpt deg NIO eller Tesla for 1 år tilbake. Hadde du gjort det? Selskaper er så underpriset som det går an.

Norges mest underpriset aksje mener jeg. Vi får se hva tallene i 2021 viser. Longs i 2020 kan i allefall vise til 500% gains.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Tommyknocker
08.01.2021 kl 23:06 6972

Tror vi er der en gang i 2022..Recsi - millionærene! Haus haus😂https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/01/08/7605744/630-nordmenn-er-kahoot-millionaerer
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 23:20 6873

THE CASE: TRANSITIONING TO A BATTERY PLAY COULD IMPLY 5 X UPSIDE!
After years of challenges due to the solar trade war between the US and China, REC Silicon is positioned to turn around the battery industry and become the leading provider of silane gas to the producers of silicon anodes for battery application. A market that is set to grow exponentially as EV manufactures and battery producers scramble to increase efficiency and longevity while at the same time as cutting costs and weight. Some customers of REC today (Sila Nano and Group 14) have managed to overcome this issue by replacing anodes in Lithium-Ion batteries made from graphite carbon with silicon. This improves energy density as silicon can store 10x lithium vs carbon. High purity Silane is the most efficient way of making silicon anodes.

REC is the only producer of silane gas in Europe and USA and has a capacity of 7.000 MT in Butte and 25.000 MT in Moses Lake = 32.000 MT total. Their current production at Butte of around 3k mt gives them a global market share of 70%. Their total capacity can supply 1m electric vehicles. This radically improves the earnings of a company which historically has had the same capacity linked to the oversupplied solar polysilicon market, as the silane gas was used as input in the manufacturing of solar grade polysilicon.

Silangas prices today is around 25 dollars and REC Silicon has a cash cost less than 10 dollars – with its capacity of 32k MT Silan. Assuming, similar 25 USD of prices today we are looking at EBITDA (100% capacity) of 480 MUSD. This comes from already installed capacity (REC has already fully financed the reopenening of Moses Lake). Applying a conservative multiple of 10x EBITDA (100% silan capacity) you get 108 NOK a share (only Moses Lake and Butte).

Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025 but the potential should at least be pretty obvious.

BACKGROUND

REC Silicon is the world’s largest producer of silane gas with its current production out of Butte Montana. Butte, currently has 70% global market share in the silane gas market. In addition to Butte, REC will have a an additional 25k MT capacity per year of silane gas at Moses Lake when it is reopened. Silanegas is the principal material used in the production of polysilicon, and is an essential input material for thin film PV, semiconductors and LCD display manufacturing. REC Silicon also has the world’s largest silane gas ISO module container fleet and is a world leader in other silicon gases – dichlorosilane (DCS), monochlorosilane (MCS), disilane and polysilanes.

The patented, closed-loop silane manufacturing process used by REC Silicon produces consistent, ultra pure silane by conversion of metallurgical grade silicon into trichlorosilane and redistribution/ distillation to silane. The continuous-flow process recycles all hydrogen and chloride materials back to the initial reactors, while continuous distillation steps purify the gas. The entire process is a low waste, low impact and environmentally friendly procedure.

After being in distress for several years as a result of the US-China solar trade war, REC announced two transformational partnerships in October 2020. These two partnerships will enable REC to reopen Moses Lake sometimes during 2022 and maybe as early as end 2021.

Just after announcing the new partnerships, Pareto and Arctic Securities secured appr. 1 billion NOK to recapitalise the company and enable it to restart it Moses Lake operations. The cornerstone investor in this deal was reputable industrial conglomerate Aker ASA (Kjell Inge Røkke) who increased their stake with 300 mnok at nok 10.80 per share, taking their ownership to 24.7%. Aker had earlier in 2020 bought the entire stake from a distressed owner, making Aker the biggest shareholder.

REC has announced that these two partnerships give the Moses Lake facility sufficient production level and visibility for reopening Moses Lake. They have guided for 75% capacity utilization at Moses Lake for 2023 with an EBITDA of 100 musd. In addition to this, they will have 30-50 musd EBITDA at the Butte plant. Adjusted for SG&A, REC will have an EBITDA of around 130musd in 2023 growing to 200 musd (estimate by Pareto) in 2025.

The two partnerships secures the business case until 2025, but at some point in the near future you will see the demand after silane skyrocketing. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025. Obviously, the need to expand REC’s production capacity will become a theme sooner rather than later, as the demand for silane for the EV battery market grows rapidly. Existing Moses Lake facilities have had an historical cap ex of 1.7 bnUSD, which is close to the current replacement cost today. This translates to a value of 38 NOK a share.

This will probably lead to a capacity expansion. An expansion will make investors value the existing facilities above its replacement cost, and will look to future earnings and growth.

The case stated above is dependent on the presumption that silicon anodes will make its way into batteries, replacing graphite anodes. Here are some reasons why its likely.

SILICON BASED ANODES FOR LITHIUM BATTERIES

To get a deeper understanding of this its strongly recommended to read the white paper of Sila Nanotechnologies written by Gene Berdichevsky, CEO (no7 employee in Tesla) and CTO, Gleb Yushin.

Sila Nanotechnologies will produce silicon anodes for batteries, starting with consumer electronics (rumored to happen in 2021) and then expanding to EVs.

They claim that enhancing the Lithium-ion battery is the only path forward in the foreseeable future (read: next decades) and that battery cost and performance is holding back mass adoption of EVs. Daimler invested 170 musd in the Sila Nanotechnologies early 2019 (1 bn USD valuation) to be a part of the making of next generation Lithium battery.

Here are some other links to articles about Lithium-ion batteries

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-03/battery-reality-there-s-nothing-better-than-lithium-ion-coming-soon

…and here more specific on the team and background from Sila Nano

https://www.inc.com/magazine/201904/jeff-bercovici/sila-nanotechnologies-silicon-lithium-ion-battery.html

Unknown to most in the global capital markets and the public in general, Sila Nano is currently a customer of REC Silicon (for smaller quantities of silane gas for Sila’s test production) , but could prove to become a big customer in the future if only fractions of Sila’s predictions come through.

Here is an interview by CNN of the CEO, Gene Berdichevsky.

Videoavspiller

00:00
06:47


THE MAIN CHALLENGE WITH SILICON ANODES IS GETTING SOLVED

Anodes in Lithium-ion batteries today is made of graphite. So by replacing some or all of the graphite with silicon, the energy density of the battery is significantly improved (silicon can store 10x the quantity of lithium compared to graphite) reduce weight and cost, unlocks the cathode capacity in the battery (will come back to this) resulting in faster charging and much better longevity.

The main challenge has been that silicon anodes expands up to 3x during charging and then decrease to 1/3 with de-charging. This has broken the battery structure (the surface called SEI) so it will limit the number of charging cycles.

Both Sila Nano and Group14 claim they have fully or partly overcome this huge issue. This is done by packaging the anode inside a material that make the surface not break down during charging and de-charging.

Tesla endorsed silicon as the anode material of the future at their battery day in September 2020. Tesla are already using silicon oxides in their Panasonic battery, and is planning to use metallurgical silicon in the next phase of development. You might say this is a natural path towards next generation silicon anodes. Here is an article from Barrons exploring this with reference to REC customer Group14.

https://www.barrons.com/articles/ev-battery-cathodes-are-getting-better-dont-forget-about-the-anodes-51603105205

There is strong arguments for why next generation batteries for EVs will be using silicon as the main anode material. The use will gradually start to ramp up from 2023, and probably start to accelerate at some point after this.

Let’s go back to the white paper of Sila. They see a growth in the production of batteries from 20 Gwh pre the «EV-era» to 2000 Gwh by 2030 (when they expect about 100mill EVs on the road). This is expected to grow toto 30.000 Gwh by 2050. These figures for demand for battery capacity corresponds to the demand for 2-4 mill tonnes of silicon! Note that Sila expects solid state batteries to mainly be used for some niches areas, and thatsolid state batteries will be irrelevant in the battery market revolution.

Looking only to EV market, we can say something about the size of the market by looking at how much silicone or silane you would need per anode. Numbers range from 30 to 50 kg and its uncertain if this refers to silane or silicon. But if it is silicon the silane numbers are higher (1.4x). If we remember the estimated number of EVs sold per year in 2025 and 2030 (8.5 mill and 26 mill) you get demand figures for silane in 2025 (if this is already 100 percent adopted) between 255.000 and 425.000 metric tonnes. In 2030 the corresponding numbers will be 780.000 mt and 1.300.000 mt. This is mindboggling numbers. Looking at the 1.3 mill mt this is 26x world capacity today (including Moses Lake). And this is expected to happen within the short time frame of only 9 years.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 23:21 6850

When batteries switch from the use of graphite to silicon anodes, it enables leverage for to other materials to used in the battery cathode and more. Copper and iron fluorides will possibly replace the scarce resources of nickel and cobalt in the battery cathodes, and thereby removing the most obvious bottleneck for the necessary increase in production. In fact, its possibly one of the strongest drivers for accelerating the switch to silicon anodes.

Rec will have tremendous strategic value for both anodeproducers, battery companies and car manufacturers. It will also, on a standalone basis, be able to create superprofits for years to come. REC Silicon has vast experience and knowhow in this complex process industry. REC used to be a market leader in polysilicon and to emerge as a global market leader in the supply chain of silanegas to the battery market in the coming years.

Compared to some of the hydrogen cases I have seen lately and the extremely lofty valuations of up to 50x Revenue and more, REC is a bargain at 18 nok trading at 6x EBITDA.

Once, the market starts to understand the battery potential and the company discloses more details on its ambitions this stock will likely discount a lot of the future potential and see 50-100 NOK per share.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
09.01.2021 kl 02:16 6451

Jeg er helt enig med deg i at det er mye kunnskap å hente i trådene til REC - og det er helt klart at det er dyktige folk som bidrar. Jeg har selv funnet informasjon i trådene som har hjulpet meg veldig i forhold til de beslutningene jeg selv skulle treffe. Dette er for meg uvurderligt.

Dessverre synes jeg det er utrolig mye støy og lite informativt til tider. Og jeg synes det brukes uforholdsvis mye tid på diskusjoner om hvorvidt et innlegg inneholder sterke long eller short holdninger.

Jeg vil anta at de fleste bruker av dette forum er oppegående mennesker som har en en grunnleggende forståelse for og anvendelse av sunn fornuft. Alle antagelser innebærer avvik - noe som høyst sannsynlig også er representert her i FA forum.

Jeg vil anta at de fleste brukere av dette forum er her for å dele og høste informasjon om en felles interesse: investering. Og jeg vil anta at de fleste brukere her har ambisjoner om et positivt avkast. Jeg vil også anta at det er langt de færreste brukere som ønsker at andre skal tape penger. Men det finnes jo avvik.

Som bruker av dette forum, og forhåpentlig innehaver av ett stk sunn fornuft, så har jeg etter ganske kort tid identifisert de profiler hvis resonnement, faglig- og saklighet, kommunikasjonsevne og informasjonsnivå matcher det behov jeg har. Disse profiler holder jeg øye med og leser gledelig deres innlegg. De beste profilene besvarer trolling med en beundringsverdig saklighet. Gjentatte ganger. Respekt! Jeg vil mene jeg er ganske representativ her og jeg gjetter på at mange har det på samme måte som meg.

Et forum er mest effektivt når det holdes en sober tone og vi holder oss til sak. Alt annet er bortkastet tid. Hver deltager i debatten må jo selv vurdere om deres bidrag er av en informativ og konstruktiv karakter. Og hvis det er noen som ikke mestrer dette - så er det jo opp til oss andre å håndtere bidraget bønhørlig hvis vi oppfatter det som støy. Hva støyen inneholder (haussing, baissing eller annet løssnakk) er vel egentlig fløytende likegyldig. Støy er uønsket. Vil jeg tro.

Jeg har ingen idé om hvor mange brukere det er på FA forum. Reglene for bruken av forumet er lest 3365 ganger - og hvis jeg tar utgangspunkt i dette tal og regner med at dette representerer 1/5 av registrerte brukere, så har jeg en indikasjon. Personlig har jeg ikke selv lest reglene - og antar at jeg enten er en avviker. Eller så er jeg ikke. Men det er hvertfall sikkert at det finnes flere som meg. Jeg antar at hver 5. bruker har ikke lest reglene - noe som totalt gir 16750 brukere. Jeg antar at jeg estimerer helt feil her og legger inn en 50% feilmargin - noe som totalt gir 25125 brukere. Et pent antall(?)

Jeg aner heller ikke hvor mange tickere som er registrert på forumet, men jeg fukter fingeren, vifter med den høyt over hodet og gjetter veldig usikkert på 500. Hvis hver bruker følger 10 tickers hver - så betyr det, at det rundt regnet er 500 brukere pr. ticker. All haussing eller baissing blir dermed eksponert til 500 potensielle eiere av REC. Om dette er innertier eller skivebom, har jeg ingen anelse om.

Hvis 10% av tickerens brukere sitter tungt i REC og har 1M aksjer hver, så sitter de totalt på 50M aksjer. Hvis de resterende brukere på tickeren også er eiere, men har “kun” 50K hver, så sitter de totalt på 22,5M aksjer. Totalt gir dette 72,5M aksjer - som er ca 13% av total antall aksjer i REC (372.412.234). Personlig mener jeg dette virker som et regnestykke etter Trump metoden, hvor tall automagisk blir større og større - men litt benefit of the doubt må tas med.

Siden 2. desember 2020 er det oprettet 26 tråder på FA med REC som ticker. Det er postet 926 innlegg som er blitt lest 131K ganger. Det svarer til at hvert innlegg leses 142 ganger.

Uansett hvor håpløse disse beregninger er, så synes jeg det er litt interessant å tenke på hvor lite impact et eventuelt long eller short friendly innlegg reelt har på aksjekursen. Jeg vil tro dette impact er svimlende lite, tallene tatt i betraktning. Jeg vil også tro at det finnes brukere som mener det motsatte. Men så er vi visst uenige.

FA forum er ikke akkurat Rolls Royce versjonen av et forum - og kan ikke håndterer småtroll og dustemikler særlig godt. Det er helt klart forbedringspotensiale - men det er kanskje lettere å starte med å reflektere litt over egen adfærd i forumet. Hvis vi leser noe vi ikke liker er det mange måter å håndtere dette på. Noe jeg helst så redusert, er diskusjonene om hvem som har den sterkeste pappa.

Hvis jeg spotter en hundebæsj på gata, har jeg oftest 3 åpenbare valgmuligheter for min egen reaksjon. Jeg kan ignorere den og gå videre. Jeg kan plukke den opp og kaste den i søpla. Eller jeg kan begynne å kjefte å smelle og beklage meg til gud og hvermann over funnet.

Jeg synes det er hyggelig med både longs og short i samme lekegrind. Vi skal alle kunne være her. Men vi skal behandle hverandre godt. Intet mindre. Og jeg tror på, at hvis vi alle klager mindre over den digitale hundebæsj vi snubler over i forumet - så forsvinner den nok av seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 07:26 6217

Dette er berolige tråden, ingen av dere tror på det dere skriver nå. Dette er samme nick som skriver igjen og igjen og oppretter nye nick hele tiden.

Bevis at det ikke er en korrelasjon med hva man leser her og hva som skjer på børsen. Mange henter informasjon her og sprer den andre steder enn HF.

Hele familien er lastet i REC, onkler, tanter, fettere, tremenninger og nære/bekjente. Det blir som en pyramide en ponzi og det er utrolig viktig at man ikke lar hauserne få fritt spillerom. Som det dere flagger her og kommer med forklaringer som dere uansett ikke er sikre på. Hvilke andre forumer er det som brukes mye?

Klart hvis en storfisk har informasjon som ikke andre har, vil dette bli dumpet i hodet på intetanende mann i gata.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 09:41 5860

BabaYaga
Du skriver: "Dette er samme nick som skriver igjen og igjen og oppretter nye nick hele tiden."
Det tror jeg du faktisk har helt rett i!

Vedkommende takler vel dårlig at RECSI faller.
Sluttkurs: 17.2600 -4.48%
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Paala
09.01.2021 kl 09:59 5728

Tru hva dere vil, er ny her jeg.
Mye av optimismen rundt rec er jo dokumentert også, bare å lese børsmeldinger og finans nyheter generelt det. Men kan ikke se dere som er negative til rec klarer å hoste opp saklige grunner til at de ikke lykkes
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 10:19 5622

Hva med at ESG er overpriset og en boble? Flere og flere snakker om det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 10:42 5474

Mange som tror jorden er flat også...

Hvordan kan det være overpriset når eu, kina og usa skal skyte inn flere tusentals milliarder og alle ønsker bli karbon nautral innen 2050... ingen boble men akkurat startet...
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
09.01.2021 kl 11:10 5359

Da jeg leste OP første gang, fikk jeg ikke inntrykk av at dette var en berolige tråd. For mig var det uttrykk for en persons holdning. En holdning som har like stor berettigelse som alle andres holdninger. En holdning som bar mest preg av optimisme og positivitet. Kanskje ikke det mest faktuelle innlegg - men ett innlegg som bestemt har en effekt på "den generelle stemning" i markedet. Som igjen har en effekt på konjunkturen. Som igjen har en effekt på økonomien etc. Dette er en syklus som har eksistert siden begynnelsen af moderne økonomi - og den kommer til å gjenta seg. Mange ganger.

I gamle dager møttes de sikkert face to face for å utveksle erfaringer, informasjoner, tips og tricks, men i dag gjør vi det mye enklere via forum. Men uansett form, er de generelle normative spilleregler de samme: man holder seg til sak med god takt og tone. Når jeg leser ditt innlegg, hvor du antar at familien min er lasta i REC og at jeg ikke tror på hvad jeg skriver, så synes jeg dette avviker fra sak.

Hvis det viser seg at forumet her er fullt av brukere som oppretter og nedlegger brukere i ett kjør, med det formål å hausse og baisse - ja, så ser jo mitt tiltenkte regnestykke jo litt anderledes ut. Det betyr jo at det reelt er færre brukere som blir eksponert for propagandaen. Og det må jo også bety, at den mengden av brukere som faktisk er her for å oppsøke informasjon, reduseres. Hvem vet - kanskje dette forum ikke er annet enn et ekkokammer med bulls og bears i uskjønn harmoni. Dét ville jo egentlig være perfekt. Litt sånn "what happens on FA, stays on FA".

Og hvis dette er tilfelle, så bør det jo faktisk ikke være særlig mange brukere som henter info her og sprer den andre steder. Disse brukere er nok allerede "andre steder" og sprer sin propaganda, uansett hva den måtte være.

Men du har rett i, at det er en risiko for at den informasjon som innsamles her, spres andre steder. Om dette er digitalt, verbalt eller på andre måter. Det er jo ikke til å unngå i den verden av informasjon vi lever i.
Jeg vil ikke motsi at det kan være en korrelasjon med hva som leser her og hva som skjer på børsen. Men jeg vil vurdere denne korrelasjon til å være svimlende liten. Basert på det nogenlunde (u)realistiske regnestykke jeg satte opp. Et regnestykke hvor antagelsene (og dermed premissene) var gitt. Å skulle "bevise" dette, synes jeg blir litt tull. De matematiske modeller som skal til for å beregne dette har jeg hverken evnen eller lyst til å kaste meg ut i. Jeg har andre ambisjoner med min tid.

All informasjon som jeg leser her inne, blir selvfølgelig revidert. Kilder blir reviewet og påstander blir sjekket. Dette er en utrolig gevinst for meg personlig, som fremdeles er "under opplæring". Og jeg antar at dette gjelder for de fleste. Derfor er jeg ekstra glad for å lese innlegg, som henviser til deres kilder. Fordi så kan jeg selv lese og gjøre meg opp min helt egne mening om materialet.

For at jeg skal kunne bli ekstra glad for ditt innlegg, ville det være utrolig godt med noen kildehenvisninger på at hele min familie er lastet i REC og at jeg ikke tror på hva jeg skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 11:14 5326

Når man troller med at man setter short hver nedgang å man hedrer Trump Osv. Helt tomme for kunnskap om selskapet og forlanger å bli tatt seriøst da få man takke seg selv.
Sjekk eller nye tråden til Morgan kane feks som er lukket. En av få seriøse skribenter her inne og verdt å lese.
Flere interessante skribenter som er verdt å lese, som har kunnskap og innsikt.Dessverre blir hver tråd ødelagt av troll sikkert med hensikt. Man må leite seg frem til informasjon som er verdt å lese eller finne det andre steder enn hegnar:))

Ps: Vi har Butte, vi får annonsert åpning av Ml om ikke alt for lenge så har vi Yulin alle har glemt der vi nå burde kjøpe oss opp mer. Det er Røkke som styrer denne skuta . Say no more ( kall gjerne fakta haussing:))
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
09.01.2021 kl 11:25 5234

Det spekuleres mye i akkurat dette - om ESG er overpriset og en boble. Nettopp fordi flere og flere snakker om det. Bobler eller ei - dette endrer ikke på et selskaps posisjon i markedet i dette øyeblikk. Vi investerer penger i hva vi tror kommer til å skje i fremtiden. Noen har lang tidshorisont og noen har kort. ESG flyr nå - og har kanskje skutt over marsjhøyde - men over en periode på 10 år, er det ikke usannsynlig at dette har korrigert seg selv. Konjunkturer blir det nok så sikkert.

Men dette er jo nettopp en snakkis, som først realiseres når boblen sprekker. Noen kan forutsi dette bedre enn andre. Om det vi ser nå er en boble eller en lengrevarende bull (eller bear) trend, skaper jo grunnlaget for den enkeltes investeringsstrategi. Mitt inntrykk av brukerne på REC trådene er at de fleste er long bull og de er veldig åpne om hvorfor de er det. Jeg vil også tro at de er så long, at de små eller store bobler som oppstår underveis er med i deres risikovurdering.

Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 11:49 5096

ESG er ikke EN aksje. Det er mye mulig at mange selskaper er overpriset, men det betyr ikke at alle er det. Rec har en fabrikk som tjener gode penger (Butte), og en fabrikk (ML) der oppstart nå er under planlegging - etter at det er inngått konkrete avtaler og partnerskap med kunder. I tillegg eier de deler (15%) av en fabrikk i Kina og sitter på verdifulle patentrettigheter. Det er kanskje noen ESG selskaper som bygger på mer luft enn dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 13:23 4743

Akkurat dette. Det finnes så mange ESG aksjer der ute som er priset 50-100x sin inntjening på produkter som ikke engang har blitt realisert. Istedenfor å shorte de selskapene velger disse menneskene å shorte REC, som er en maskin. Har tre ulike fabrikker, to som allerede er i drift og den siste som skal være i nesten full kapasitet innen 2023. ML gjenåpnes enten sent i 2021 eller tidlig 2022 tipper jeg. Hvor er prisingen inn av dette?

REC har tall å vise til. Vi vet at de kan omsette. Vi vet at de er verdensledende. Vi vet at de har unik teknologi og patenter. De har også 90% mindre karbonavtrykk enn Kinesiske fabrikker - og nå som miljø har blitt såpass viktig er dette et stort skille. Mange vil kjøpe her ifra kun pga. hvor miljøvennlig det er.

Violet Power og Group 14 kan forsvare drift og en god aksjekurs frem til 2025. 4 år! Tror dere ikke vi får noen avtaler til i løpet av den tiden - med all satsningen verden, spesielt EU og USA nå gjør på fornybart?

ALT tyder på at denne skal bli en maskin. Fra organisatorisk nivå til verdensnivå. Det har vært mange tøffe år på rad for selskapet, men de overlevde - og nå; ja nå skal de blomstre og være en viktig ressurs for å bygge et lokalt infrastruktur i både USA og EU, da begge regionene kommer til å ønske å gjøre dette lokalt fremfor å være avhgengig av Kina.

Tiden får uansett vise hvem som tok rett og hvem som hadde feil. Det eneste jeg hadde satt pris på er om trollene som later som om de shorter her, faktisk hadde kommet med reelle innvendinger og diskusjoner vi kunne ha hatt. Istedenfor å hele tiden snakke om hausing og overpriset, hvorfor ikke komme med en saklig argument? F.eks. Vil ML bli utsatt nå ettersom VP vil bygge fremfor å gå til ferdigstilte lokaler? HER har du et godt argument hvor man kan diskutere, men nei, ikke en eneste gang kommer dem med noe saklig. Er nesten sånn at de ikke har satt seg i casen engang, de bare ser på aksjekurs siste 5 år også sier de ja den har ikke vært over 20kr på flere år så denna skal ned.

Vi har en som har shortet fra 3kr her! Nå er han mindre aktiv, så jeg antar at han har lukket short posisjonen sin. Bitter? Sikkert, men tjente han noe? Nei. Mest sannsynlig flere hundre prosent i minus. Og ikke kan han si at han ikke ble advart!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 13:41 4653

Rec er en ting om man skal snakke om ESG den er helt klart kraftig underpriset i forhold til potensiale.
Den har hatt et dårlig rykte på seg i flere år og analytikerne og husa slaktet den. Mange har tapt penger på denne før i tiden derfor alt hatet, men mye har nå endret seg i selskapet og fler og fler begynner nå og se hva som skjer. Så om ikke denne exploderer oppover snart overrasker det meg veldig.

Mange hus/fond har enda ikke snudd til den grønne siden og ESG, vi ser stadig dette i media at de kaller det boble. Eksempel Tesla, Nel osv. de er stadig i media og prøver å snakke de ned som en boble, men folk bare kjøper og kjøper . Kursen bare stiger og stiger mange prøver shorting og taper store penger på det. Kan godt hende de er bobler, men husa osv har tatt grundig feil gang på gang selv om de stadig er i media og skriker.
Selv er jeg ikke inne i de 2 aksjene men ser jo hva folk kjøper . Tror husa/fonda må begynne å snu sine investeringer og tenke nytt. De som ikke gjør det vil slite voldsomt fremover tror nå jeg:))Vi er inne i et grønt skifte verden over i mine øyne er det liten tvil om det:))

t
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 13:47 4606

Skal også nevnes at når Rec solar og Rec sil var et selskap før splitt så skjønte heller ikke da husa/fond analytikerne hva Rec var verdt.
Husker godt ledelsen måtte gå ut i media å forklare det først da begynte noen å åpne øya.

Vi som skjønte det den gangen tjente mye penger på det. Selv om jeg var imot salg av Rec solar når budet kom , dessverre var spettet også i aksjen den gangen å budet ble godkjent:))
At noen nevner haussing på rein fakta her inne er rein uvitenskap om selve selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 14:39 4411

Analytikere og Rec er et kapitel for seg. Når jeg så langt ikke har solgt en eneste Rec-aksje med tap, og i dag sitter svært gunstig posisjonert, så er det fordi jeg i all hovedsak har gjort det motsatte av deg 'ekspertene' har ment og hevdet. Det er nesten utrolig hvor dårlige analyser mange har levert. Et problem for Rec har vært, og kanskje fremdeles er, er at kursen påvirkes nesten uansett hvor feil analysene er - gang etter gang. Unntaket er Hermandsens short-anbefaling på 4kr. Men her kan vi kanskje bruke Trumps 'rigget' som forklaring - en agenda altså. Noe annet er utenkelig. Så dum er det ikke mulig å være.

Når det gjelder ESG og boble, så må en nesten være priset som ESG boble for at det skal være en relevant diskusjon. Hvis en mener Rec er det, så er det bare å selge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 14:41 4386

Hei,

Fant en artikkel på FB, mulig noen av dere ikke har lest den !!

Case: REC Silicon, børsvinner i 2020. Vil fortsette oppgangen og være en rakett også i 2021.
Disclaimer: Jeg har aksjer i selskapet. Dette er kun min mening på hvorfor jeg har kjøpt aksjer, som jeg ønsker å dele med dere. Dere bør aldri kjøpe eller selge noe basert på anonyme mennesker sin mening, men jeg håper dette gjør at kanskje du bruker litt av tiden din til å sette deg i REC Silicon, herunder omtalt som RECSI. Advarsel: Mye lesing!
Hva er RECSI egentlig? RECSI er et selskap innen fornybar energi. Mer detaljert så produserer de rent silicon som blir brukt for solcelleindustrien. De er verdensledende og er størst i verden, utenfor Kina. De produserer polysilicon samtidig som prosessen deres til å produsere disse er ekstremt miljøvennlig (90% mindre karbonavtrykk enn f.eks typiske silicon produsenter i Kina).
Per dags dato eier RECSI tre fabrikker. Fabrikkene holdes til Moses Lake (USA), Butte (USA) og Yulin (Kina). I Yulin har de inngått samarbeid med SNF som har gitt dem 15.06% eierandel. Etter tre år med samarbeid har de muligheten til å benytte seg av en opsjon som gir RECSI ytterligere eierandel og øker total eierandelen til 49%. Avtalen ble inngått 01.02.2018 og i dag er 06.01.2021. Markedsverdien for å bygge disse tre fabrikkene er på rundt 30 milliarder kroner. Markedsverdien til RECSI i dag ligger på 6.1 milliarder kroner.
I flere år har RECSI vært i en utrolig dårlig posisjon på grunn av et svekket solmarked samtidig som handelskonflikten mellom USA og Kina påvirket dem ekstremt negativt. De ble rett og slett nødt til å stenge av fabrikken i Moses Lake og mange var sikre på om at det kun er snakk om tid til selskapet går til 0kr, slik som de siste årene hadde vært, men så;
Forandret alt seg.
Fokuset på fornybart har blitt en realitet og ekstremt satsningsområde i både USA og EU. Solmarkedet er ekstremt sterkt igjen. 2020 var et rekordår for amerikanske solaksjer. Markedet er helt enormt og flere aktører ønsker en bit av kaken. Fornybart blir også omtalt som "The grey gold" og det blir til og med argumentert for at fornybart vil erstatte olje. Vi trenger ren form for energi for en bærekraftig fremtid for alle.
Valget mellom Trump og Biden var på mange måter et valg mellom fossilt eller fornybart. Fornybart vant. RECSI var en av børsvinnerne i hele 2020 og vokste med over 500%! I dag kommer Biden offisielt til å bli godkjent av Kongressen og tar over The White House 20.01.2021. Senatorvalget tyder også på at demokratene vil ha majoritet. Uavhengig av om demokratene eller republikanerne satt med majoritet hadde fornybart gått gjennom, ettersom det er så stort satsningsfelt for USA. De ønsker ikke at Kina skal ha hele markedsandelen av "The grey gold". Det samme gjelder EU.
Samtidig som verden beveger seg mot fornybart har 2020 vært et fantastisk år for selskapet. De har inngått avtale med Group14 og Violet Power, to nye aktører i solindustrien med ekstremt dyktige og finansielt sterke mennesker bak seg. Både Violet Power og Group14 begynner allerede i Q1 2021. Så tidlig som i Januar! Dette har de fleste ikke fått med seg ennå, da det kom ut en artikkel nylig og denne har ikke fått noe omtale ennå i norsk media. I tillegg til å begynne allerede nå i Januar så har Violet Power gjort en drastisk endring; fremfor å leie et bygg skal de bygge det selv. Det krever en enda større investering fra deres side en opprinnelig antatt. Presidenten i Violet Power har med egne ord sagt at de har langt flere kunder klare enn det de har kapasitet til. I tillegg til det nevner han alltid RECSI og hvor viktig synergien og samarbeidet deres kommer til å bli.
Artikkel: https://columbiabasinherald.com/.../violet-power-build.../
I oktober 2020 utførte RECSI en emisjon på en milliard kroner til kurs 10.89kr for å kunne gjenåpne fabrikken i Moses Lake. Nå har de endelig kundene klare samtidig som det tyder på at det vil strømme på med flere aktører her. Ettersom både Violet Power og Group14 har annonsert at de begynner i Q1 2021 så har vi indirekte fått en bekreftelse på om at også fabrikken til RECSI skal gjenåpnes nå. Det er kun en formalitet og jeg antar at vi får denne beskjeden i Q4 presentasjonen til RECSI i Februar. En bekreftelse fra selskapet om å gjenåpne fabrikken i Moses Lake med konkret dato er hva markedet venter på.
I tillegg til det er RECSI en av de få (og da mener jeg kun et par selskaper) selskapene i Norge som faktisk er 100% godkjent under EU taksonomi som vil tre i kraft. EU taksonomi er strenge kriterier som vil revolusjonere hvordan bærekraftige investeringer vurderes.
Det er mange grønne selskaper som er priset på fremtidig inntjening. Vi har blant annet NEL, Aker Carbon Capture, Aker Offshore Wind, SAGA Pure osv. Dette regner jeg med at dere vet alt om. Jeg skal ikke omtale meg om disse selskapene i dette innlegget og gå inn i noen diskusjon om de er riktig priset, men RECSI; som faktisk har reell verdi i fabrikker (30 milliarder), som har vært verdensledende i 30 år, som produserer noe av den reneste formen for silicon, har unik teknologi, patenter og "know how" og som vil være en revolusjonerende del i at USA og EU bygger et lokalt infrastruktur for fornybart - Ja dette selskapet er priset til 16.29kr per dags dato.
Teknisk analyse viser at det ikke er noe motstand etter 15.5kr og neste motstandsnivå er på 22.5kr. Vi er over det hakket. I tillegg til det ligger kursmål fra analytikere langt over dagens sluttkurs og disse analysene kom i Oktober. Mye har skjedd siden. Ifølge aksjeanalyser.com blir det spådd dobling til tredobling på 1-3 måneders sikt.
Jeg tror at RECSI kommer til å være en soleklar børsvinner også i 2021. Dette er noen av årsakene til at jeg føler meg trygg i aksjen. Selskapet er ikke for de som ikke tåler volatilitet. Jeg spår ikke hva kursen blir i morgen eller på kort tidshorisont, for det vet ingen av oss, men jeg håper at du nå tar deg tiden til å bli kjent med selskapet, fordi dette er uten tvil en rakett som ennå ikke har tatt av.
Diskuter gjerne om du er uenig også får jeg ønske dere lykke til med deres investeringer i 2021.
Violet Power to build at Port of Moses Lake


Bybonden....
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
09.01.2021 kl 14:49 4339

Den fortjener jo sin egen tråd, så informasjonen ikke drukner i alt annet støy
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 15:02 4266

Jeg sakser utdrag fra RECSI sin Q3 rapport om business plan frem til Q4. Føler ofte diskusjonen/forhåpningene går langt utover dette som er nevnt her av TT selv.

Fourth quarter 2020 business plan for REC Silicon
Stronger financial position creates business opportunities
- Allows preferred retention of Butte in REC Silicon
- Implement previously identified business opportunities
with limited investment and high return

Focus efforts on restart of the Moses Lake plant pursuing the following opportunities:
- Development of a non-Chinese PV value chain
- Agreement with silicon anode battery companies for pilot testing and industrial scale production of silicon anode materials
- Compliance by China with Phase 1 Trade Agreement commitments

Så er spørsmålet om vi forventer for mye på for kort tid?

Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 15:16 4194

Jeg har allerede laget en tråd om dette for noen dager tilbake. Sjekk tråden: Case: REC Silicon, børsvinner i 2020 og 2021.
Ingen tvil om at mennesker begynner å åpne øynene sine her. 2021 kommer til å bli et helt knall år for selskapet. Det er jeg sikker på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
09.01.2021 kl 15:55 4004

Takk - Jeg synes det var noe kjent med den, ja.

Jeg er enig - de har en veldig interessant posisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2021 kl 16:01 3977

Dette virker også å være en 'glemt' sak: China’s shortfall in buying U.S. goods under the ‘phase one’ trade deal. Rapport datert 24.12.20 viser at Kina ligger langt etter det de har forpliktet seg til ($82 billion - $159 billion). Biden har sagt at han ikke vil fjerne Kina-tollen, men vil se på fase 1 avtalen umiddelbart. Kina har altså ikke levert, og skylder på covid-19. Det er, så langt jeg har funnet, ikke sagt noe om at avtalen ikke skal oppfylles i 2021. I så fall får Rec det travelt med å fyre opp ML.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Paala
09.01.2021 kl 21:16 3514

At mange selskaper i det segmentet er luftslott og ekstremt overpriset er jeg helt enig i, trur ikke alle lykkes jeg heller. Da gjelder det jo å plukke rette selskap, for det grønne skiftet kommer garantert, det er det stort sett enighet om på Stortinget og mesteparten av verden.
Jeg ønsker motvekt på recsi tråden her jeg, syns det er bra jeg, men det bør jo være saklige grunner, folk som har satt seg inn i caset. En halleluja menighet som alle er enig i lærer en ingenting av.
For min del så ønsker jeg at kursen ikke tar av til uka, for da skal det lastes flere.
Ha en fin lørdags kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 20:23 2526

Regner med at du er fornøyd!
Du fikk innfridd ditt ønske.

Sluttkurs denne uken: 16.0100 -5.21%
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Paala
16.01.2021 kl 19:47 1903

Ja fikk kjøp litt mer, så fornøyd😊 bare å sitte på gjerdet nå å vente, sikker på at tålmodighet lønner seg. Blitt mye glaning på aksjekurs og forum. Så for min del blir det å ikke glane på kurser og forum hver eneste dag. Mulig den skal videre nedover(ikke lett å vite) stor tru på rec, med ny president, ml åpning osv. Så tiden får vise. Ha fortsatt en fin lørdag😊
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare