Archer - STERK ANBEFALING

Slettet bruker
ARCHER 08.01.2021 kl 20:51 537698

Dette ser sterkere ut enn på lenge, godt støttet av;

God oppgang i oljepris
God oppgang i likviditet i aksjen
Tilnærmet samtlige lange kontrakter er nylig fornyet
MODU rigger i drift
God sjanse for nye kontrakter og nye fornyelser i Nordsjøen, for MODU rigger og i Argentina.
Det er ikke mer å nedskrive ekstraordinært av KLXE eierskapet og JV selskapet C6 for unik tek. utvikling. Produkt er ferdig utviklet.
Kostnader er kuttet, driften trimmet.
Omstillingskostnader er tatt, forventet tilnærmet 0,- i ekstraordinære kostnader fremover.

Forventede rapporteringer;
Q4 Forventes fortsatt preget av Koronaeffekter, men helt greie tall, forventer opplysninger om gode utsikter fremover.
Q1 Forventes gjeninnhentet koronafall i inntjening både i Nordsjøen og Argentina. Emerald MODU rigg er i drift
Q2 Forventes stabilisert og økt inntjening fra Argentina. Emerald MODU rigg er i drift og Topaz klar for oppstarten av lang mangeårig kontrakt.
Q3 Forventes sterke resultater med økt drift i Argentina, begge MODU rigger er i drift i hele kvartalet.

EBITDA fremover fra og med Q3 vil kunne ligge på rundt $ 152 mill. i året, hvorav $ 15 mill. i kvartalet kommer fra Argentina, og $ 23 mill. i kvartalet fra riggdrift, utstyrsutleie og MODU riggene.

Det beste av alt; dette er nivået de var på før korona, det som bare legges til er Modu riggene som nå er og kommer i drift, begge samtidig fra og med q3. Argentina antas også å komme tilbake med ca. 80 tårn i drift pga storsatsningen i Argentina Ila. første halvår.


De bruker kun $ 30 mill. på rentekostnader og kun $ 30 mil. på investeringer CAPEX.

Netto etter rentekostnader og investeringer vil kunne ligge på $ 92 mill. tilsvarende NOK 782 mill. i året, til nedbetaling av gjeld eller utbytte. Dette utgjør Nok 4,3 pr. aksje pr. år, fullt utvannet, hensyntatt at konverteringslånet blir konvertert. Da blir gjeld samtidig slettet med ca. Nok 120 mill., tilsvarende Nok 0,75 pr. dagens 148 mill. aksjer. Nå er dollarkursen lav, som gir lavere nok pr aksje, men det er ikke lenge siden dollarkursen var 20% høyere, så en styrking vil raskt bedre tallende enda mer.

Dagens NIBD er $ 500 mill. (nok 4,25 mrd.) og sterkt fallende. Nedbetalingsevnen er på $ 92 mill. pr år. Ila. 2 år er NIBD kraftig redusert, utbytte bør kunne startes. NIBD/Ebitda = 3,3 estimert fra Q3. Rentekost på 5% faller raskt med lavere gjeld.

Archers drift er smått UTROLIG, Kjøp og hold, nye NEL.

NB: Unngå raid av selskapet, få børskursen opp nå, enhver idiot bør se at Archer er altfor billig, dette er en NO BRAINER.

Evt. salg av DLS Argentina, vil raskt fjerne nesten all gjeld, all usikkerhet og kursen bør umiddelbart passere Nok 20,-. Seadrill har sin eierandel i Archer for salg, den vil de selge til best mulig pris, her vil det skje ting snarlig😃

Fredriksen er nødt til å sikle på å ikke miste verdiene som han og Seadrill har lagt ned i Archer, dette er milliarder investert. Han vil ikke gå glipp av dette i tillegg til Seadrill. Fredriksen er sikkerheten for at Archer blir løftet. Han får ikke «korrupt» kjøpe billig av Seadrill.

Ha tålmodighet, kursen bør passere Nok 20,- så snart ovennevnte går opp for markedet, jeg tipper innen 12 mnd.

Kursen ser ut for lett å forsvare å gå 5 x gangeren på dagens drift. Vekst og tid er ikke nødvendig.


🚀🚀🚀
🚂🚂🚂
😃😁🤣
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Fevang
09.02.2021 kl 00:59 8926

Takker! Nærmer seg jo 100 mill da. Det er jo en del når man ser hvor lavt Archer er priset.
nafa
09.02.2021 kl 07:45 8795

Altså en markedsverdi på KLXE på ca NOK 800mill.
Archers andel ca NOK 88 mill. etter mine beregninger.
Eller ift. gårsdagens børsverdi KLXE NOK 860 mill.
Andel Archer NOK 94,5 mill.

Du verden for elendige kjøp som er gjort i USA og Argentina for rundt 10 år siden.
Hva kan dette ende opp med om 5 år framover hvis trenden i olje fortsetter ??

Dette er selvsagt etterpåklokskap og det er nok noe av det dummeste jeg vet !!!
Redigert 09.02.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
hofa
09.02.2021 kl 08:37 8693

For 10 år siden var kursen på Archer 350 kr og det de købte havde sikkert en tilsvarende værdi. Nu har vi været nede og bunde og er på vej op - spørgsmålet er så - hvor langt op kommer vi, jeg tror på 28 og mener Archer kan bære det på 2 - 3 års sigt.
nafa
09.02.2021 kl 09:19 8622

Hva ligger bak beregningen din med tallet kr.28,- ??
Er det her ditt kjøpesnitt ligger :-)
Anywhere
09.02.2021 kl 09:43 8583

Husk at Archer gjennom de siste års avskrivinger har et akkumulert underskudd som er gigantisk, faktisk USD 1577mill. Dette tilsvarer med USDNOK=8,5 ca 13,4 milliarder, altså 91 kroner pr aksje. Dette vil igjen tilsvare ca 20 kroner pr aksje i risikofri gevinst på skattereduksjon om et kjøpende selskap er i skatteposisjon.
De fleste oljeservice-selskap har jo selv underskudd å dra på, men det finnes leverandører som kunne nyttet dette i en synergisk sammenheng. Vi snakker jo også om et meget billig selskap å kjøpe den rene aksjeprisingen. Gir man 20 kroner pr aksje har man i praksis betalt null og får med en ebitda som nuller ut gjelden om 6-7 år. Deretter har man en uendelig gevinst på investeringen som man fikk gratis.
Mitt kursmål vil basere seg på det vurderer som oppnåelig direkteavkastning (utbytte) om 3-4 år. Da er gjeld tatt ned til et bransjemessig lavt nivå, og et nivå man ikke egentlig bør gå under for å ha en fornuftig balanse på kapitalen, og risikoen i selskapet er så lav at utbytter blir greit tilgjengelig. Pr i dag tror jeg markedet ikke vil tillate prising særlig over 13-14 x direkteavkastning. Archer kan greit få til 2 kroner pr aksje. 14 x direkteavkastning er 28 kroner. Jeg deler det synet.

Men, det kan komme vesentlige verdier tilbake både i USA og særlig Argentina. Da må man samtidig skrive opp verdier og balansere tidligere underskudd, men det kan samtidig bli såpass store verdier at ekstraordinære utbytter kan dukke opp.

Akkurat for øyeblikket er volum ned igjen i aksjen i en konsolidering. Og det ser litt vedlikeholdsaktig ut på kursen fortsatt. Noen vil ikke at den skal løpe avgårde enda. Jeg tolker da fortsatt akkumulering for trade i min trading-range 4,10-5,20.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 10:08 8572

Har storselgern sluppet litt opp for dumpe aksjer nå? Ser 4900 ligger på kjøp, han er jo en luring i dette gamet.
Anywhere
09.02.2021 kl 10:24 8539

Kan hende aksjen kjøres oppunder 5 kroner igjen for å lokke ut noe flere selgere.
Kjøre long Archer nå, short RECSI kan være en grei mulighet en liten stund:)

Det virker lett å skremme ut kjøpere fortsatt i Archer-aksjen, det skjer for øybelikket. Fortsatt handelsanledning.
Redigert 09.02.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
cheezy
09.02.2021 kl 10:25 8531

Det er helt klart et poeng at det framførbare underskuddet har en stor verdi. Men det er mer komplisert enn som så. Archer er registrert i Bermuda. Det er et skatteparadis. Men aktivitetene blir beskattet i de forskjellige landene der de opererer. Såvidt jeg vet, vil det bety at norsk framførbart underskudd går mot overskudd i Norge, britisk mot overskudd i Storbritannia, og så videre. Argentina kan muligens fungere på en helt annen måte regnskapsmessig. Så for at et annet selskap skal kunne nyttiggjøre seg det framførbare underskuddet, må det ha aktivitet i de samme områdene som Archer, og være i skatteposisjon.

Den største og mest spekulative oppsiden til Archer ser jeg i Argentina. De står i begynnelsen av en skiferrevolusjon. Men det er mange grunner til at det vil ta tid å få opp volum: mangel på utstyr, kapital, infrastruktur, kompetent arbeidskraft og logistikksystemer. Men hvis oljeprisen tar seg opp og blir der, er Archer godt plassert i et marked med enormt potensiale. De siste årene har oljeprisen blitt holdt nede av skiferboomen i USA. Vi får heie på Biden og håpe at det er slutt på den hodeløse ekspasjonen i produksjon fra skiferfeltene i USA.
hofa
09.02.2021 kl 10:29 8524

Nej Nej og en egentlig beregning har et meget bredt spænd, med alle disse ukendte faktorer. Hvis det går som forventet vil en kurs 28 ikke være urealistisk om 3 år med en fornuftig P/E. Jeg har over 300 t aktier i Archer, men gik ind efter et fald på over 90 % for tidligt ind, har dog suppleret pænt undervejs, så mit gak er cirka d.d. kurs. Jeg har stort set kun olieaktier men dog med røde tal på bundlinjen endnu.
infrarød
09.02.2021 kl 11:24 8416

for en møkka aksje. kjedelig og irriterende. at den skal fortsette ned er umulig å forstå. glad denne aksjen her er bare en liten del av porteføljen min. godt å se at porteføljen fortsatt øker med 3 til 8% hver dag nå. gjort det siste 2 ukene. Men Archer derimot. møkka aksje.
peren
09.02.2021 kl 11:27 8427

Tolmodighet! Denne kommer nok før du aner det:-)
AksjeAstronaut
09.02.2021 kl 11:44 8413

Bør ikke denne i større grad hente seg opp som følge av oppgangen i oljeprisen? Oljeprisen har hentet seg inn til over 60 dollar fatet igjen, men Archer trader sidelengs med en noe nedadgående kurs?
Anywhere
09.02.2021 kl 12:06 8361

Infrarød, dersom du tror at det er automatikk i aksjer, så vil du om ikke lenge bli kalddusjet så det holder. 3-8% hver dag er ekstrem utopi, og bare et utslag av noen heldige uker. Du er tydeligvis inne i høyrisko-aksjer som nå begynner å prises innen risikorangen på oppsiden. Archer er priset med det aller meste av risiko inkludert, men på nedsiden.

Grunnlaget for at Archer skal ha effekter av høyere oljepris, er at man ser en del prosjekter settes i gang der de er posisjonert for merarbeid. I Nordsjøen har de lange kontrakter som ikke gir de store mereffekter av oljepris de neste par årene, men at både KLXE øker sitt arbeidsfokus samt aktivitetsøkning i Argentina bringer mye verdi tilbake til selskapet. Det skjer ikke over natten selv om oljepris legges seg på 60 dollar, men en oljepris deromkring vil etterhvert skape nødvendige incitament til å sette i gang produksjon.
Redigert 09.02.2021 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
infrarød
09.02.2021 kl 13:28 8200

Jeg er ikke inne i noe høyrisiko aksjer. Er inne i aksjer som var nedgruset i verdi p.g.a lav oljepris og denne pandemien akkurat som Archer. Nå som verden begynner å få delvis kontroll over pandemien og oljeprisen bikker 61 dollar fatet så begynner verdien i de fleste selskaper å komme tilbake til normale priser bortsett fra i Archer som fortsatt ligger å vaker på 4 tallet. Veridene i Archer er mye mer enn det kursen tilsvarer. Du er vel enig der.
K9l2
09.02.2021 kl 13:32 8165

Knall bra forklaring. Tommel opp for Anywhere. Godt med fine begrunnelser for oss som ikke er like drevne.
AksjeAstronaut
09.02.2021 kl 14:24 8093

Noen som har noen tanker om hvordan Q4 i slutten av februar vil gå?
Fevang
09.02.2021 kl 14:32 8058

Det går nok bra det!!! Da ser markedet svart på hvitt hvordan det tar i vei - og det er fint.

Noen ganger må markedet få det inn med teskje hvordan ståa er - og den er mildt sagt ok.

Edit
Det er vel bare et kraftig fall i oljeprisen som kan ødelegge for denne aksjen nå - slik jeg ser det.
Redigert 09.02.2021 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 14:54 8010

Bare noen som skal laste maksimalt opp før denne kursen dobbles. Er et spill hele greien, mange ble tatt på sengen her tidligere med Eqnr kontrakten og har gjort hva de kan for å bremse utviklingen, de har lykkes grunnet en generell laber interesse for selskapet. Enig med det du skriver at enkelte ganger må det inn med teskje. Q4 blir bra som guidet, og tror investorer vil se tallene presentert. I mellomtiden får vi små og noen kanskje mellomstore aksjonærer være glad for mulighet til å supplere beholdningen. Alle som holder denne i 6mnd fra nå tipper jeg har dobbelt pengene sine++.
Anywhere
09.02.2021 kl 15:23 7976

Er hjertens enig i betraktninger om verdiene i Archer. Men jeg følger også med på oljebaserte saker. Det løftes tildels bra disse dager i US, men det er ikke mye bevegelse innen oljerelatert og produksjon vi har sett siste uker i forhold til oljepris-opptrekk. tvert om!. AkerBP er ned f.esk godt over 10% siste uker.

Forøvrig ligger det en klem i archer-aksjen nå. Større kjøpspost på 3,36 og en tydelig salgspost på 4,45. Det er noen som håper at det skal komme ut saker igjen.
De siste ganger slike skvis-poster har dukket opp så er det i forkant av aksjeopptur. Jeg gjør ytterligere tradingøkning på 4,37 dersom noen vil selge:)
Redigert 09.02.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Anywhere
09.02.2021 kl 15:30 7961

Astronaut, Skindlo vil utvilsomt være solid optimist med tanke på fremtiden og temmelig sikkert målbære at investorer nå bør kjenne sin besøkelsestid så klart som han har lov - og basert på fortid og den kjente fremtid.
Det er sluppet ut mye prematerial gjennom f.eks dette: https://www.archerwell.com/wp-content/uploads/2021/01/Archer-Q4-2020-trading-update-and-2021-outlook.pdf
Slettet bruker
09.02.2021 kl 15:36 7948

Archer er et spennende selskap å investere i nå om dagen mener jeg.

Er det noen som har gjort seg opp noen tanker angående den grønne bølgen som skyller over oss fra alle kanter, og hva det kan ha og si for fremtidig prising av oljerelatert virksomhet?

Jeg tenker at det vil være en viss vegring fra visse investorer/fond etc, men at det vil alltid være nok av investorer som vil kjøpe så lenge markedutsiktene er gode og det genereres profitt. Litt enkelt, men burde ikke det være fremtiden for Archer? At så lenge de kan vise til bedring nå fremover slik de har gjort en god stund så er det nødt til å komme mer kjøpsinteresse?

Tenker som flere nevner er at Q4 vil være en solid bekreftelse for de større investorene som stiller høyere krav til guiding og sikkerhet. Jeg tror på et greit rykk opp etter Q4 i forhold til hvor vi er nå.
Anywhere
09.02.2021 kl 15:47 7924

Amatørkongen, cashflow is proof in the pudding, det meste ESG-prising er ellers mye tro og håp om en fremtid som er ofte minst 10 år fremover om man skal forsvare prisingen.
Det er nesten som at man legger en meitemark på bakken og sier at i morgen skal den bli en hest. Neeeei, sier alle. Dersom du i stedet sier: Meitemarken skal bli en hest om 10 millioner år. Da nikker alle anerkjennende...

Archer vil få sitt solide verdiløft ved oppjustering av underliggende verdier i tråd med syklus som er på gang, og gjennom visning av den pågående inntjening og hvordan den vil tilfalle aksjonærene.

Noen som har noe mer til meg på 4,37?
Redigert 09.02.2021 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 15:53 7897

Ja, litt sånn føler jeg det også. Er blitt veldig trygg på Archer siste måneden. Det lille dryppet Skindlo kom med og presentasjonen gjorde det enda bedre. Så støtter fullt opp om det og hva som deles her inne.

Har ikke mer til deg på 4.37. Selv kjøpte jeg en liten post på 3500@4.43 i dag.
Anywhere
09.02.2021 kl 16:20 7837

For de som gikk glipp av dette, så er det greit å løfte den frem, det er en veldig bra update på Archer:
https://www.nordnet.no/blogg/selskapspresentasjon-og-qa-med-archer/?_ga=2.145512372.1098709458.1612425059-1467480086.1603713527

Det viktigste som sies her er fra 36,5 minutt.
Redigert 09.02.2021 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 17:10 7762

Hvis Archer ikke closer over 4.50kr imorgen skal jeg ta frem en god vin, drikker den ned med en slurk og rope "Jeg er og blir forbanna"
nafa
09.02.2021 kl 17:30 7729

Lite konstruktiv tankegang det der thepower.
Kursen har vi eller du ingen mulighet for å påvirke, samme som med været, ingen mulighet å endre været heller uansett hvor mye vi ønsker eller tenker.
Håper det du skrev heller var et forsøk på skikkelig tørr humor :-)
Slettet bruker
09.02.2021 kl 17:35 7679

Våt. Med mindre han søler ut det meste.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 17:54 7529

Tror du kan få mer under 4,37 fram mot Q4. Etter det må man over 5. I 4-5 års perspektiv har det vært en sammenhengende nedadgående trend fram til 2020, som var relativ flat. I slutten av 2020 og fram til nå er det etablert en oppadgående trend som vil forsterke seg etter hvert som vaksiner fullføres og normalt liv vender tilbake. Og etter et par/noen år med stigende trend og utbytte, og penger som flyttes fra grønne ballonger som sprekker a la dotcom, vil kursen ta av mot gamle høyder.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 18:13 7479

Er et motstands nivå her rundt 4,5 som må brytes opp på volum over flere handelsdager. Motstandsnivået er testet flere ganger med reaksjon ned. Med oljepris vedvarende over 55$ og stadfesting av det vi allerede vet i q4 så tror jeg dette motstandsnivået brytes.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 20:50 7270

Ja dette blir en meget lønnsom aksje å eie fremover. Archer kommer til å tjene mye penger de kommende årene.
Anywhere
09.02.2021 kl 21:39 7214

For de som lurer på potensialet kan man betrakte en enkelt faktor:

Selskapet har redusert gjeld tilsvarende 2,9 kroner pr aksje pr år de siste 6 årene. Det er betalt høye renter på gjelden. Hva tror dere disse pengene kan brukes til om et par-tre år når gjeld ikke skal reduseres lenger og rentene er lave? I tillegg til den frie kapitalen på inntjening forøvrig....

Husk at mens gjeld er redusert er samtidig arbeidskapitalen øket....

Så legg sammen summer og gjør en vurdering på hvorfor aksjen bør holdes til 20,0 er tilbakelagt i historien en stund tilbake...

Om ikke annet så fortsetter KLXE opp i US og pynter på balansen i Archer med sine små steg😀
Redigert 09.02.2021 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Tingebri
09.02.2021 kl 22:10 7146

De 2.9 kr, er ikke det inkluderer gjeldsettergivelse og emisjon?
Redigert 09.02.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
nafa
09.02.2021 kl 22:25 7107

Litt verdiøkning for Archers andel i KLXE i dag, NOK 98,8 mill.
"Bare" en 10- dobling her så har vi Milliarden seddu :-)
Redigert 09.02.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 22:52 7065

Spennende.
Med disse bevegelsene i oljeprisen er den på $70 før påske selv om den tar seg noen pauser.
AksjeAstronaut
09.02.2021 kl 23:46 6964

Ser at Vow har hatt en kraftig kursutvikling i den siste tiden. Er ikke de inne i noenlunde samme segmentet som Archer, eller tar jeg helt feil? Forstår bare ikke hvorfor Archer stanger i veggen her mellom 4.25 og 4.5?
Slettet bruker
09.02.2021 kl 23:54 6959

Hvilken VOW mener du? Den VOW jeg kjenner best driver med avfallshåndtering.
Anywhere
10.02.2021 kl 09:02 6718

Litt artig å se hva man kan få om man mapper med seg en del aksjer på slike bunner som da alt var mørkt i mars i fjor:
Kjøp av ABG for lang tids hold i porteføljen gir allerede ca 30% direkteavkastning med inngang 3 kroner. Den var endog noe under der noen dager, men det kan man akseptere.
Det vil bli noe lignende for Archer for dem som har kommet seg inn nå. Dog enda artigere om man har fått snappet betydelig på under 2 kroner. Da antar jeg man vil kunne se direkteavkastning over 100% av investeringen når den tid kommer:)
Det blekner selvsagt mot kursøkningen som da har funnet sted.
Redigert 10.02.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Anywhere
10.02.2021 kl 09:42 6668

Du fikk rett, Motu. Kan plukke lavt enda.
Har mer enn nok i trademotivasjon, men har sikret mer ammunisjon om vi skulle se noe lavere. Har sterk tro på en tur oppom 5 denn måneden og bekreftelse av toppen i trade-range.