NHY _ Tidenes kjøpsmulighet

Perlugla
04.10.2018 kl 11:10 3817

Endelig for Brasilianske myndigheter som fortjent og dette har jeg ventet på NHY har bygget ny renseteknologi og den holder absolutt mål men Brazil utnytter selskapet som ekle blodigler.
Nå vil frykt for fremtidige arbeidsplasser i et land som sliter med elendig økonomi få fart på samtalene om en endelig løsning for Alunorte men klart det på kort sikt er negativt det som skjer.
På lengre sikt tror jeg det vi vise seg å være tidenes perfekte valg?

PU
Redigert 20.01.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
omans
04.10.2018 kl 11:26 3795

PU skrev 9 august:
"Jeg øker igjen i denne nå virker bunnen å være tatt ut, flere store banker anbefaler nå kjøp med kursmål 60 +-.
Problemene ved Alunorte er priset inn og vel så det, dette er nok en evigvarende farse men NHY er en meget viktig spiller i arbeidsmarkedet i dette området og på sikt så roer det seg ned for denne gang?
NHY er mye mer en Alunorte og det vil bli priset gradvis inn, inntjeningsmessig er denne nå billig."
---

Tror ikke den kommer over 44, etter bruddet ned. Det er en teknisk vurdering i kombo med volum og negativt sentiment.
Det bør også materialisere seg i regnskapene i en eller annen form.
Perlugla
04.10.2018 kl 12:31 3715

Myndighetene i den brasilianske delstaten Para sier de var "overrasket" over Norsk Hydros beslutning om å midlertidig stenge Alunorte fullstendig, melder den brasilianske avisen Globo, ifølge TDN Direkt.

De beskriver beslutningen som "radikal".

Etter at Norsk Hydro slapp nyheten ble de kalt inn til et møte med delstatsguvernøren, statsadvokaten i delstaten, sekretæren for økonomisk utvikling, gruvedrift og energi, samt miljømyndighetene Semas.

Leder for et lokalt miljøorgan, Thales Belo, sier ifølge nyhetsbyrået at Hydro hadde signalisert at driften ville fortsette til mai 2019.

- Det er rart å stenge ned kort tid etter selskapet uttalte at det ville stenge driften i 2019, sier Belo til Globo.

Det skal ifølge TDN Direkt ha vært en teknisk vurdering fra et konsulentfirma om sikkerheten ved et rødslamdeponi, som gjorde at Hydro nå stenger ned hele aluminiumskjeden i Brasil.

- Allerede fredag forrige uke, 28. september, skal Hydro ha fått en foreløpig advarsel om at rødslamdeponiet kunne bli overfylt hvis fyllingen av rødslam i deponiet fortsatte. Den endelige rapporten skal Hydro ha mottatt mandag morgen, to dager før beslutningen ble tatt, ifølge Thales Belo hos de lokale miljømyndighetene i Brasil, sier Belo ifølge nyhetsbyrået til avisen.

Les også: Meglerhus om Norsk Hydro: Et selskap i verdensklasse
Perlugla
04.10.2018 kl 12:33 3706

Kan fort komme en løsning nå og da skal vi fort opp der vi var og er løsningen endelig kan det bli et skikkelig rallies nå¨r allsom ligger short skal tilbakekjøpe og nye kommer til,
Noen hus har tydeligvis anbefalt kundene å gå short?

PU
nikkers
04.10.2018 kl 12:40 3681

Helt enig med trådstarter. Det har jeg sagt hele tiden. Men det fordrer at man er long. Denne vil svinge voldsomt til løsningen er på bordet. Men denne vil uansett komme. Hydro har gjort det de skulle :

Inngått avtaler - domstolene vil på dette grunnlag mest sannsynlig heve produksjonskutt. Dep 2 - en bedre og renere teknologi. Her venter man bare på tillatelser. Nå har Hydro sagt at dep 1 er full. Ergo det blir fortgang i å gi nødv lisens for dep 2.

= full produksjon bør inntre snarlig.
omans
04.10.2018 kl 13:44 3574

"Les også: Meglerhus om Norsk Hydro: Et selskap i verdensklasse"

NHY er solid selskap. De nedgraderer allikevel kursmål til 35 kroner.

Perlugla
04.10.2018 kl 16:07 3426

Et meglerhus har anbefalt kundene å gå short og har salg med kursmål 35 men sier også at selskapet overhode ikke kan kjøpes.

Flere andre meglerhus regner med en løsning og kaller NHY et selskap i verdensklasse, noen blander kortene eller kan ikke lese?
Folk her må selv få velge men riktig å ikke fare med usannheter.




PU
nikkers
04.10.2018 kl 16:37 3382

Kjøpsanbefaling har også Kepler Cheuvreux, som ifølge Reuters likevel har kuttet kursmålet fra 64 til 57 kroner.
Slettet bruker
04.10.2018 kl 16:47 3352

brannzæg kommer til å brenne aksjonærverdier for harde livet

typisk for statlig eide selskaper er at styret er sammensatt av en gjeng molboer med partiboka i orden

at styret ikke ga den inkompetente brannzæg fyken i begynnelsen av året vitner om deres udugelighet.

kommer til å gå under 30kr hvis ingen nyheter om gjenåpning neste uke

milk
04.10.2018 kl 16:49 3342

Jeg kan bare opprettholde mitt råd,ikke stress med å laste opp ;-)
nikkers
04.10.2018 kl 16:53 3325

vel uenig. Time will show
Perlugla
05.10.2018 kl 10:18 3168

Nordea kommer ut med en dagsfersk analyse i dag med en kjøpsanbefaling. Heldigvis er uenigheten stor og det er jo her mulighetene for en trade ligger jeg tok et bet i går og det kan bli både tap og gevinst, årsaken til mitt kjøp er: Brazil sliter med enorm arbeidsledighet og samtidig kødder de med NHY, nå var NOK NOK og heldigvis satt NHY ned foten.

Det kan og vil, gi et bedre forhandlingsklima fremover og gi NHY mulighet til å benytte nu og bedre teknologi som er klar til bruk.

tenker; ikke nok at NHY skaffer mange 1000 arbeidsplasser så må de levere "Farris"&"Marpakke til halve Brazil??
Gov2
05.10.2018 kl 10:24 3149

Det er jo Hydro som har fucka med Brazil.
Rettferdighet fins ikke, men tiden der bedrifter utnytter og ødelegger u-land burde for lengst ha vært over.
Perlugla
05.10.2018 kl 17:17 3019

Perfekt timet kjøp i går.
Hydro fikk en liten revansj på børsen fredag, etter at aksjen har falt som en stein den siste tiden. Nedgangen skjedde etter at det tidligere denne uken ble kjent at Hydro må stenge produksjonen ved flere anlegg i Brasil.

- Det er helt åpenbart negativt at de må stenge ned Alunorte og bauksittgruven Paragominas. De mister inntektene, sa analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities til Hegnar.no.

Aksjen steg 4,13 prosent til 43,83 kroner i fredagens handel.
milk
05.10.2018 kl 17:27 2998

Selvfølgelig stiger kursen etter ett stort fall!! Men nedsiden er enda meget stor. Kommer ikke Alunorte i full produksjon innen kort tid,er Hydro virkelig ut å kjøre.. De har investert milliarder på grunnlag av sikker råvare tilgang. Nå kan hele korthuset falle sammen,domino effekten er ikke nådig.... IKKE KJØP!!
Slettet bruker
05.10.2018 kl 17:42 2980

benyttet dagens oppgang til å selge meg ut men totalt ble det et tap :(

brannzæg har kostet meg mye pæng denne udugelige nissen!

kommer ingen nyheter neste uke så er det rett ned igjen under 30 tallet. lurer på hvor mye tillit markedet har til Hydro når Brannzæg får holde på slik og styret totalt fraværende
Slettet bruker
05.10.2018 kl 17:50 2964

Det er ufattelig at Hydro ikke har klart å fremskaffe et avfallsdeponi som holder mål. Og her et deponi som er produksjonskritisk for hele Hydros aluminiumsproduksjon.
Det er ikke noe nytt at det regner i Para fra januar til Juni, og særlig i februar/mars.
Kjøpte Hydro katta i sekken ?
Eller visste de at de kjøpte noe problemfylt som de trodde de skulle håndtere ? Og så kom de opp med løsninger som bare var tull ?

Isen i Polhavet smelter. Dette skaper klimaendringer. Dette betyr nye ekstremværsrekorder i alle varianter. Det kan mye mulig komme nye oversvømmelser i Para som man ikke har drømt om. Hva da ? Hva gjør man I DAG for å forebygge mot skader fra nye MONSTEROVERSVØMMELSER ?
isaach
05.10.2018 kl 20:17 2890

Det er tvist om det er foregått forurensing og event.alvorlighetsgraden.Hvorfor har ikke hydro tvunget frem et bredt sammensatt ekspertutvalg hvor begge sider er representert.for å vurdere saken.??
Istedenfor har det foregått en skyttergravskrig som kun skader hydro.Hydro har gjentatte ganger meddelt markedet at kontakten med myndighetene er meget god . For 2 dager siden uttaler Brantzæg at de ikke har kommet i dialog med delstaten,men"nå begynner det endelig å skje noe".Vi har å gjøre med en usannferdig,utpressende delstat mot et selskap som tydeligvis har sviktet totalt.Hvilke advokater benytter hydro??Ledelsen må selvsagt ta ansvaret.
Slettet bruker
05.10.2018 kl 20:34 2856

Det falt 69 centimeter regn på få dager i februar over aluminaraffineriet. Deponiet rant over. Samtidig kan du regne med at adskillig jordsmonn i hele provinsen også rant av med slike enorme nedbørsmengder. Slik at giftig avfall blandet seg med masse annet ugiftig avrenningsvann.

Det Hydro trenger er et trygt og tett deponi med god nok kapasitet til å kunne stå imot nye monsterregnvær. Eventuelt legge deponiet til et sted som er tørt.
All annen prat virker bare å være prat.

Hydro må innse at de må legge mer penger på et trygt avfallsdeponi som er tett og kapasitetssterkt.

Krangling med korrupte myndigheter om marginale ting, er bare tullballeri.
Redigert 05.10.2018 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Ta invest
05.10.2018 kl 20:39 2843

Mye klovneri og uvitenskap her ja. Det er flott at Hydro ikke lar seg lure til bestikkelser og utpressing. Nok er nok og deponi nr 1 er fullt, så da er det stopp inntil godkjenning er på plass for nr 2. En fordel å lese seg opp på sannheter . Ellers enig med TS !
_HH_
05.10.2018 kl 20:44 2828

Nokon med interesse for TA her? Dersom ein ser kursutviklinga over ein lengre periode ser ein at det kan sjå ut som ein hode-skulder formasjon som har danna seg sidan juni 2016 og halslinja vart brutt no med fallet dei siste dagane. Eg brukte netfonds teknisk view og all på numbersnof days..Dersom dette er ein hode skulderformasjon kan target vere 30 kr...
Slettet bruker
05.10.2018 kl 20:54 2810

Ta invest,
Du er helt uansvarlig. Tror du Brasil har noe å erstatte Hydro med ? Og er Brasil skyld i noe her ?
Hydro har ikke klart å ha deponi i beredskap i tide. Det er problemet.
Kanskje det deponiet de har nybygget, egentlig ikke holder mål ?
Om det er tilfelle kan Hydro virkelig være i deep shit.
Hvorfor ikke frakte vekk innholdet i deponiet ? Som en løsning for det kortsiktige problemet. Full stengning over tid kan bli ufattelig dyrt. Hele Hydro stopper. Bare kostnader, null inntekter da.
SHARE-IT
05.10.2018 kl 20:54 2806

Det som er en skam er at Hydro som et rikt og påstått ansvarlig selskap har forurenset i mangfoldige år uten å iverksette tiltak for å stoppe elendigheten.. Det er flaut. Hvorfor ikke innrette produksjonen ansvarlig hele tiden? Vi hadde aldri tolerert dette i Norge. Uansvarlig av Hydro og utrolig useriøst. Hva da med resten av driften? Med skikkelig drift hadde ikke dette oppstått. Kommunikasjonen må ha vært under enhver kritikk. Sette hardt mot hardt nå? Nei, rydd opp omtrent vilkårsløst og start på ny frisk. Det kan ikke ledes av arrogante Brandtzæg. Han må bort umiddelbart. Så kan nye koster rydde bedre. Rett opp Norges rykte som industrinasjon.
omans
05.10.2018 kl 22:51 2739

_HH_
virker som du ikke har fulgt så godt med...

se min tråd fra oppstart juni d.å.

Norsk Hydro - Er det HS formasjon?

https://forum.hegnar.no/thread/7367/view
Perlugla
08.10.2018 kl 09:13 2496

«Norsk Hydro kan tenkes å få seg et seg et solid løft i dag, da brasilianske miljømyndigheter har åpnet opp for bruk av det nye deponiet på Alunorte, dermed behøver ikke selskapet stenge aktiviteten i Brasil likevel. Gitt at selskapet vekter «tungt» på Oslo børs, har vi justert vårt åpningsestimat for denne hendelsen. Oljeprisen er ned 1,1 dollar fra fredagens nivåer», avslutter Berntsen.

Da gikk det min veg igjen og jeg har tatt gevinst i den delen jeg gikk inn med og beholder min langsiktige investering.

NHY gjorde som jeg sa et meget porrekt valg ved å "stenge ned 6000" arbidsplasser, håper samarbeidet blir bra for begge parter nå og at ikke NHY blir tvunget til å gi "Farris og Matpakke" til halve Brazil
Perlugla
10.10.2018 kl 11:03 2334

Det ble jo en flott trade sitter nå kun med pensjons porteføljen men helt ærlig; nå er jeg lei av de stadige lovnadene fra NHY ang Alunorte. Nå må det satses 100 % på en ren produksjon og noen hoder må nok "rulle" før det blir orden. Brazil er en nødvendig minusfaktor slik det er nå men en gigantisk pengemaskin om selskapet finner en 100% løsning. Det kan ta noen måneder før NHY igjen begynner å tikke oppover for mange ble skuffet over at vi ikke kom i full produksjon eller i det minste opplysninger om hva som gjøres for å få det til??

PU

PU