Bybonden har driti på draget, igjen !!

Slettet bruker
GULL 09.01.2021 kl 18:24 941

Leste meg opp hele siste uke og det var krakk og korreksjon , bobler som sprekker det stort sett

gjekk på, og casch ut!. Aha, tenkte jeg , da kjøper jeg GULL for penga, så gjorde

jeg det, og ikke lenge etter, sank kursen med 40 %. Herrejesus, og nå

når det gjekk så bra. Så blir mitt spørsmål, hvorfor faller denne ?

Og kommer den opp igjen ?

https://www.nordnet.no/market/certificates/16707583-bull-gull-x-12/order/buy?validUntil=2021-01-11


Bybonden ( lettere svett )
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
MacRellen
12.01.2021 kl 20:32 700

Jeg tør ikke gi råd om papirgull med 12x gearing, det er risky business, og ikke noe man bør sette sparepengene i. Det er vel heller gambling enn investering, og egnet for penger man har råd til å tape. Når det er sagt, så tror jeg gullprisen skal oppover både i år og de neste årene. Og jeg tipper vi får se $2200 før vi ser $1800, men kortsiktig utvikling er vanskelig å spå. Så selv om gullprisen skulle gå opp på sikt, risikerer du at papirgullet ditt går i null dersom vi får en kraftigere dipp først...

Jeg ser at flere peker på renteøkninger som en grunn til gullprisfallet nå. Renten på 10-årige statsobligasjoner i USA steg, og gullprisen faller gjerne på stigende renter eller tro på stigende renter.

https://seekingalpha.com/article/4398209-buying-opportunity-for-gold-after-6-fall

"The precious metals space suffered a precarious dip late last week - slightly disappointing, given that gold has been recovering nicely since December. If I were to hazard a guess, the main culprit was the rebound in Treasury yields (TLT). This was the first time in close to a year that the US 10 Year Treasury closed above 1%, and the market might have interpreted this as a "risk-on" move (selling of Treasuries), thus leading to sell-offs in safe-havens like gold. Higher yields, or expectations for higher interest rates, also tend to crimp gold prices.

Nevertheless, it is my belief that the bullish momentum will shift back in the favour of gold sooner rather than later, and we should see gold return above $2,000 again in the near term. Last week's 6% slip after hitting $1,960 should prove nothing more than a blip."

Og jeg tror som sagt at prisen skal oppover igjen snart. Jeg plasserer selv pengene med en tro på at gullet skal over 2200 før neste store korreksjon, og at SPX skal til 4500-5000. Og så kommer krakket, kanskje til sommeren... Og da vil nok også gullprisen dras ned et godt stykke, men i etterkant skal den videre opp de neste årene, først og fremst grunnet massiv pengetrykking som etterhvert må føre til kraftig inflasjon.

Lykke til, forresten! Om ting går greit, kan du tjene godt på gamblingen din på papirgull (hvis du tør å bli sittende). Og jeg synes du har vært uheldig med timingen - jeg tror ikke det var mange som hadde forventet at prisen skulle falle så mye nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare