NAS eies nå angivelig for 64 % del av Skandinavia


https://e24.no/naeringsliv/i/M36GlJ/naer-to-av-tre-norwegian-aksjer-eies-naa-av-nordmenn-og-svensker?utm_source=vgfront&utm_content=row-2&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Dette liker vi å lese. MEN, gjelden må fortsatt BETYDELIG ned.

Og den PRAKTISKE kontrollen må på NORSKE hender. Det ser nå ut til å være tilfelle.

Alle har tydeligvis skjønt at her tuller man ikke med nordmennene altså. Skal noen redde
dette, må nordmennene gjeninnta kontrollen. Medeiere fra Norden har vi ingenting imot.
De er hjertelig velkomne. La personer og foretak fra øvrige Norden være med her. NAS
trenger all den goodwill det kan få i hele Norden.

Vi har også omsorg for SAS. SAS trengs også i Norden.
Redigert i dag kl 23:07 Du må logge inn for å svare

https://e24.no/naeringsliv/i/M36GlJ/naer-to-av-tre-norwegian-aksjer-eies-naa-av-nordmenn-og-svensker?referer=https://www.aftenposten.no
Hadde ikke lest hele artikkelen da tråden ble startet. 70 mrd. i gjeld er vel nesten en overdrivelse vel ?
Dette inkl. ihvertfall cashpoints med ca 18 mrd.
Mange av de 66.661 norske aksjonærene kjemper nok for å redde sine cashpoints eller arbeidsplasser.

Staten bør rasle med å ta initiativ til nytt flyselskap, for å legge press på kreditorene, så vi får ned gjelden.
Ingen vits å fylle på masse milliarder i et hull med masse milliarder i gjeld. Her må det stuntes tøft nå altså.
Gjelden må masse ned, ellers så slår vi det konkurs. Vi fyller ikke på i et gjeldssluk.

Samferdsels- og Næringsministeren har nå fått press på seg til å rasle med oppstart av nytt flyselskap.
Kuttes ikke gjelden i Norwegian tilstrekkelig, så slår vi det aktivt konkurs. Da starter vi nytt flyselskap.
Igangsetter meglerhus med tegningsprospekt og tegningsinnbydelse.
Kommer gjelden i Norwegian langt nok ned, så kan norske privatpersoner, bedrifter og staten vurdere å
gå inn med penger der isteden. Men gjelden må LLLLAAAANNNNNGGGGGTTTTT ned altså.

Et nytt flyselskap får jo en lekker balanse i forhold. Og tilgang på billige fly å kjøpe og eller delvis lease.
Det kan bli et virkelig offensivt flyselskap med lovende utsikter. Den norske markedsandelen av det
nordiske markedet er nå meget stor. Så et norsk hovedflyselskap vil komme i en gunstig posisjon
vis a vis hele det nordiske markedet.
Redigert 12.01.2021 kl 14:31 Du må logge inn for å svare

Det er egentlig ganske tragisk å lese dette, men det forklarer vel en del.

"– Vi er glade for at det er så stor interesse for Norwegian og vi opplever stor støtte i den norske befolkningen. Vi får daglig henvendelser fra norske småaksjonærer som sier de kjøper aksjer i Norwegian fordi de ønsker å støtte selskapet. Det setter vi stor pris på, sier pressesjef Tonje Næss i Norwegian."
Redigert 12.01.2021 kl 17:03 Du må logge inn for å svare

Utdrag fra artikkel i flysmart24 :
– Hvilket land den nye konsernsjefen kommer fra, vil bety noe for SAS’ fremtidige profil. Kanskje er tiden over for et flyselskap for tre nasjoner og med tre knutepunkter? De tre landene har ulike mål. Norge bør nok slå ring om det lille som er igjen av Norwegian og SAS velge en ny toppsjef som har bransjeerfaring, sier Ohlsson til flysmart24.

Han sikter til at Gustafson kom til SAS fra forsikringsbransjen, og uten å kjenne luftfarts-bransjen annet enn som kunde.

Ville utnytte krisen
Analytikeren mener at SAS, for å utnytte krisen Norwegian har opplevd som følge av korona-pandemien, har satset på å erobre markedsandeler fra det norske lavprisselskapet. Dette i håp om å kunne finte ut Norwegian for så å kunne ta høyere priser.

– Men Rickard Gustafson vet at flere og tøffere konkurrenter lurer i sivet. SAS har for mye kapasitet i luften og en anstrengt økonomi, for mange og for store fly. Så man trenger en ny sjef som er hard i prioriteringene. Den profilen passer best i Danmark, men passer Norge og Sverige dårligere, mener Ohlsson.
____________________________________________________________________
Skandinavia og Norden trenger både SAS, et norsk hovedflyselskap, Finnair, Widerøe, BRA og kanskje Icelandair i tillegg.
For norges del bevarer vi enten Norwegian eller starter et nytt flyselskap.
SAS bør vel ta ned sin overkapasitet, ja. Og Sverige burde bedre sitt luftfartssystem som langtifra er optimalt.
Norge videreutvikler sitt luftfartssystem, som etterhvert har en god fasong. Men som kan forbedres og justeres.
For norges del er det ikke så viktig å tjene penger på å drive flyselskap. Det viktige i Norge er å sørge for god
konkurranse som gir et godt rutetilbud med moderate billettpriser. Norge skal drive sitt land best mulig først
og fremst.

Min påstand er at et bedre svensk luftfartssystem ville vært bedre for Skandinavia, Norden og Sverige som helhet.
Og luftfart internt i nord-europa burde prioriteres mer. Samt arbeidsreiser kontra fritidsreiser. Arbeid og verdiskapning
først, så litt avkobling av og til på feriedestinasjon senere.

For Norden handler det om å ha en best mulig samferdselsinfrastruktur i hele Norden. Til glede og gavn for hele Norden.
Redigert 13.01.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
citius
14.01.2021 kl 08:36 655


Snakk om å bli rævkjørt
Dagens aksjonærer får ca 5%

According to the presented Plan, current shareholders will hold approximately 5% of the shares in the Company post-reconstruction

Jeg fikk dette nå i min e-post. Oversetter til norsk med google oversettelse :

Norwegians styre har i dag skissert en forenklet forretningsstruktur og dedikert kortdistanserute. Med denne planen kan Norwegian bygge et robust og solid selskap som vil tiltrekke seg investorer og fortsette å betjene nye og eksisterende kunder.

Norwegian har lenge vært anerkjent som en bransjeleder innen lavprisselskaper, og har vunnet mange priser. Selskapet vil bygge videre på dette fundamentet, med fokus på sin kjernevirksomhet i Norden, og operere et europeisk kortreistnettverk med smal kropp. Flyselskapet vil fortsette å møte sine kunders behov ved å tilby konkurransedyktige priser over et bredt spekter av innenlandske ruter i Norge, over hele Norden og til viktige europeiske destinasjoner.

"Vårt kortdistansenettverk har alltid vært ryggraden i Norwegian og vil danne grunnlaget for en fremtidig motstandsdyktig forretningsmodell," sa Jacob Schram, administrerende direktør i Norwegian.

Den nåværende planen er å betjene disse markedene med rundt 50 smalflyfly i drift i 2021 og å øke antallet til rundt 70 smale kroppsfly i 2022. Videre har norske mål å redusere gjelden betydelig til rundt 20 milliarder kroner og å øke kr. 4 - 5 milliarder i ny kapital gjennom en kombinasjon av en emisjon til nåværende aksjonærer, en rettet emisjon og et hybridinstrument. Selskapet har mottatt konkret interesse for deltakelse i rettet emisjon. Norwegian har nylig innledet en dialog med den norske regjeringen om mulig statsdeltakelse basert på den nye forretningsplanen.

“Jeg er glad for å kunne presentere en robust forretningsplan i dag, som vil gi selskapet en ny start. Ved å fokusere vår virksomhet på et kortreistnettverk, har vi som mål å tiltrekke eksisterende og nye investorer, betjene våre kunder og støtte den bredere infrastrukturen og reisebransjen i Norge og over hele Norden og Europa, ”sa Schram.

COVID-19-pandemien har påvirket hele luftfartsindustrien dypt. Reisebegrensninger og endring av myndighetsråd fortsetter å påvirke etterspørselen etter langdistansere negativt, og hele Norwegians hele Boeing 787 Dreamliner-flåte har blitt jordet siden mars 2020. Den fremtidige etterspørselen er fortsatt høyst usikker. Under disse omstendighetene er ikke langdistansedrift levedyktig for Norwegian, og disse operasjonene vil ikke fortsette. Konsekvensen av denne avgjørelsen er at styret for juridiske enheter som hovedsakelig ansetter langtransportmedarbeidere i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA har kontaktet insolvensbehandlere. Norwegian vil fortsette å vurdere lønnsomme muligheter når verden tilpasser seg og gjenoppretter etter virkningen av COVID-19.

“Vårt fokus er å bygge opp en sterk, lønnsom nordmann slik at vi kan ivareta flest mulig jobber. Vi forventer ikke at kundebehovet i langdistansesektoren vil komme seg i nær fremtid, og vårt fokus vil være på å utvikle vårt kortreistnettverk når vi kommer ut av omorganiseringsprosessen, sa Schram. “Det er med et tungt hjerte at vi må akseptere at dette vil påvirke dedikerte kolleger fra hele selskapet. Jeg vil takke hver av våre berørte kolleger for deres utrettelige engasjement og bidrag til norsk gjennom årene. ”

Kunder med bestillinger som er berørt av fremtidige endringer i rutenettet vårt, vil bli kontaktet direkte og vil bli refundert. Undersøkelses- og gjenoppbyggingsprosessene i Irland og Norge vil fortsette som planlagt, og planen som presenteres i dag er underlagt godkjenning fra sensor og rekonstruktør, støtte fra kreditorene og senere rettsgodkjennelse. For mer informasjon, se børsmelding HER

Om norsk

Den norske historien begynte for over 27 år siden - vi ble grunnlagt i 1993, men begynte bare å operere som et lavprisselskap med større Boeing 737-fly i 2002. Norwegian utvidet seg over hele kloden da flyselskapet lanserte kortreistjenester over hele Europa og deretter gikk inn langdistansesektoren som betjener USA, Asia og Sør-Amerika. Vi driver en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliners og Boeing 737s.

Vi var det første flyselskapet i verden som ble med i FNs klimasekretariatets klimahandlingsinitiativ i 2019, og lovet å jobbe systematisk for å bli karbonnøytral innen 2050.

Fra å bli kåret i seks sammenhengende år som Europas beste lavprisflyselskap og i fem påfølgende år som verdens beste lavprisflyselskap av Skytrax til å vinne årets flyselskapsprogram for Europa og Afrika for fjerde år på rad ved Freddie Awards 2020 - Totalt har Norwegian vunnet over 55 priser for vår service, produkt og innovasjon i bransjen siden 2012.

Norsk har blitt en del av stoffet i nordisk kultur, og vi er stolte av å eksportere våre nordiske verdier over hele verden.

Jeg er enig i strategien om å satse på narrowbodies i Europa i førstningen. Så får man se senere hva som kan bli naturlig videre-
utvikling derfra. (Russiske overflygningsrettigheter kan man da bl.a. kanskje trenge ?)(Og norske myndigheter må forklare hvilken
plan de har vis a vis russerne på dette. Dvs. hva russerne må tåle av sanksjoner fra oss, ved ikke å gi oss overflygningsrettigheter.
Norge må selvfølgelig ha motreaksjoner mot russerne her. F.eks. nekt av overflygning av norsk luftrom. Det bør finnes en forhånds-
tilsagnsløsning for norsk overflygning av russisk luftrom).
Videre bør betjening av Norden og Nord-Europa stå i høysetet. Og arbeidsreiser foran fritidsreiser. Verdiskapningsorientering foran
ferieorientering for norske og nordiske bedrifter og privatpersoner. Vær mer åpne med hvor mye cashpoints utgjør av gjelden. Og
forklar mer åpent hvordan cashpoints skal etterleves. Benyttes ellers ledige seter til betjening av cashpointsene ?

Atter videre, bør gelden bringes lenger ned enn 20 mrd. kr. Og er da alt av Dreamlinere avhendet ?
737 MAX-fly bør Norwegian IKKE ha i sin flåte. Den flytypen stoler ikke kundene på. Hva med erstatningen
fra Boeing ? Boeing plikter å yte erstatning til Norwegian, for det Boeing har bragt Norwegian opp i. Og
Norwegian bør ikke godta MAX-fly som erstatning.

Og legg vekt på at bedrifter og privatpersoner fra det øvrige Norden gjerne kan være med som mediere i Norwegian. Med slikt
deleierskap vil Norwegian få mer legitimitet i det øvrige Norden. Hvilket bør være en fordel for Norwegian. At Norwegian blir en
konstruktiv partner for hele Norden. Norden har et stort luftrom, har mange flyplasser, og er en viktig del av det europeiske
markedet.
Redigert 14.01.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare

Norwegian sier .
Kjernen i planen er at flyselskapet fremover konsentrere seg om innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa.

Jeg vil tilføye :
Nord-Europa. Og vekt på arbeidsreiser kontra fritidsreiser.
Med Nord-Europa mener jeg De Britiske øyer, Benelux, Tyskland, Polen og Baltikum. Kanskje i tillegg St. Petersburg, Moskva,
Murmansk og Minsk.
Det er bra for Norge, Norden og øvrige Nord-Europa at Nord-Europa blir mer integrert. Og at fokuset kommer mer på arbeidslivet
og næringsutvikling i dette området. Det er også å trekke i miljøvennlig retning å operere litt mer kortreist. Nærhet pr. fly er
supplert ved nærhet pr. vei, tog og båt i dette området. Lettere å drive buisness og en kultur som er mer felles enn andre steder.

Tar å poster dette innlegget her også :

Erna Solberg: Fortsatt ingen løfter til Norwegian
Statsminister Erna Solberg orienterte mandag Stortinget om koronasituasjonen, der hun blant annet kom inn på luftfart og Norwegian. Hun delte ikke ut noen løfter om penger til Norwegian.

– Det er kjent at regjeringen vurderer en henvendelse fra Norwegian om å bidra med kapital i restruktureringen av selskapet. Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg.

Statsministeren trekker frem at staten skal bruke to milliarder kroner på kjøp av flyreiser i år, at passasjeravgiften er fjernet for hele 2021, samt at merverdiavgiften er satt ned i første halvår.

______________________________________________
Jeg synes dette er en helt grei beskjed fra Erna vedrørende Norwegian.

Merker meg nøkkelsetningen her : "Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg."

Det er å sikre god konkurranse og dermed et godt flytilbud i Norge og Norden som er viktig.
Norwegian må bringe gjelden TILSTREKKELIG langt ned, og fremstå som et tiltenkt klart sunt drevet selskap.
Får man dette til, er det vel ikke umulig at staten går inn som f.eks. medeier en periode. Alternativt tar staten
initiativ til å starte et nytt norsk hovedflyselskap. Widerøe på norske hender må også kvalitetssikres.
Staten skal ikke tape penger her. Men kan hjelpe til en periode med å få ting i gjenge igjen, f.eks. gjennom korttids-
eierskap. Senere kan staten redusere sitt engasjement. Men jeg tror staten godt kan være en langsiktig mindre eier
i norges hovedflyselskap. Det har også staten vært tidligere i lengre tid i Norwegian via Folketrygdfondet.
Oppgaven her er å få gjelden langt nok ned, og sitte med en tilfredsstillende flyflåte. Og ha en sunn strategi videre.
Strategien med Norge, Norden, Nord-Europa og øvrige Europa tror jeg er riktig.
Norden er ca det sjette største luftfartsmarkedet i Europa. Ganske likt med den europeiske delen av Russland.
Storbritannia er størst. Så Spania, Tyskland, Tyrkia og Italia. Frankrike er litt mindre enn Norden. Dette basert
på 2019-tall. Så det nordiske markedet er attraktivt. Et norsk hovedflyselskap ligger naturlig an til å kunne bli
største flyselskap i Norden. Norden er preget av mange flere flyplasser enn de andre markedene. På sikt bør
nok Norden forsøke å konsentrere sin flyplasstruktur litt. Dvs. slå sammen noen flyplasser ved bedre infrastruktur
på bakken.

I alle år siden 1946 har staten vært medeier i det som har vært norges hovedflyselskap. Det er naturlig at staten
gjennom medeierskap påser at det er god konkurranse og dermed et godt flytilbud i Norge. Men dette må selvfølgelig
baseres på et sunt drevet flyselskap. Vi ser den danske og svenske stat har gått enda mer inn på eiersiden i SAS.
Et virkemiddel som kan monne litt er at staten rasler med oppstart av nytt norsk hovedflyselskap, om ikke kreditorene
jenker seg tilstrekkelig ned. Om Norwegian går konkurs vil jo kreditorene ligge veldig dårlig an. Et evt. nytt flyselskap
vil også kunne kjøpe konkursboet for eksempel. Det må også være norsk kontroll i praksis i norges hovedflyselskap.
Noe f.eks. EQT tungt inn i norges hovedflyselskap kan vi IKKE godta. Norske interesser må ha kontrollen i praksis.
Alle må skjønne at Norge raskt kan få et nytt flyselskap opp å stå om nødvendig. Samtidig er nordiske interesser
hjertelig velkomne som minioritets medeiere.
Redigert i går kl 14:42 Du må logge inn for å svare