Tesla til himmelen?


Tesla-toget går og viser lite tegn til svakhet. Ser vi på det fundamentale er det vel liten tvil om at selskapet er overpriset. Men Tesla handler om en visjon og er mer enn en bilprodusent.

Er trenden holdbar? Kan Tesla-kursen fortsette som dette?
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
omans
13.01.2021 kl 00:47 1473

Tesla har forsåvidt nådd stratosfæren, iom Musk sendte en bil ut i verdensrommet.

Tror flere konkurrenter kommer, Nio har allerede annonsert 1000km rekkevidde og både BMW, Daimler og VW gikk forbi Tesla i el bil salg ifjor iflg finansavisen
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/01/12/7607389/tesla-parkert-tyskerne-tredoblet

Man leser om en 39 åring som pensjonerte seg etter å ha vært med siden 2013, en kald fisk, men kanskje det også gir en følelse av at dette er aksjen som ikke kan falle, han selv trodde på evig oppgang. Jeg tror man på et tidspunkt vil se et uventet fall, mange føler seg som genier om dagen iom formuene har økt mye og børs føles lett så lenge man er long,long,long, og det kan vare lenge ennå. Fort gjort å tenke at it's different this time, men når MeltUp når peak, kan en oppleve grusom bakrus.

Han 39 årige it konsulenten er ikke fornøyd med 100mill, på et tidspunkt vil grådigheten være så høy at en ikke kan forestille seg at aksjene som har gitt en så mye glede og velstand, gjerne over 1000% opp, kan ende i en ond spiral, smerte og brutale fall.
Man blir vant med at en skal tenke annerledes vedr aksjeprising, because it is new times, new paradigme.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare

Tesla er vel den klareste og beste shorten sen REC stod i 250 innen finanskrisen.

I prinsipp alle andre store bilselskaper satser steinhardt på elbiler. Om 1 eller 2 år kommer investorene å skjønne at tesla er ikke noe annet enn et bilselskap som bør ha en p/e på kanskje mellom 10 og 20. Nå er aksjen så sick høyt vurdert at det er helt bisart. Er vel 200 i p/e eller noe. Price/sales ligger vel på 20. Selv om musk skulle komme på et ungdomselixir er selskapet høyt vurdert :-).
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Frøs
16.01.2021 kl 20:18 1188

Hei.
Tesla flyr både på bakken og i verdensrommet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Frøs
16.01.2021 kl 20:28 1166

Hei.
Tesla flyr både på bakken og i verdensrommet.
"Sky is not The limit" Ingen er i nærheten teknisk.
Kun Kinersenerene vil kunne konkurrere i framtida.
Dette gjelder både selvkjøring , navigering og oppdatering av teknikken i bilene i mange, mange år framover. Kursen vil øke i mange år framover.
Synd at jeg ikke får oppleve denne revolusjonen.
Mvh gammel pensjonist
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Recaro
16.01.2021 kl 20:38 1146

Kinesiske Nio har allerede kommet med en bil som slår Tesla både på rekkevidde, pris og teknologi. Tesla er sykt overpriset og kurs kommer til og kollapse totalt i løpet av 2021! Tesla er en soleklar short kandidat!
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare

Teslas aksjekurs har lite med biler å gjøre. Hvis Telsa har 100% markedsandel på nye biler i verden (det selges 90 mill nye biler pr år), vil likevel P/E være over 100. Det er batterier som er interessant. Batterier til husholdning for lagring av strøm, og her kan Tesla spille en nøkkelrolle. Eller faile :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare

Hvem som helst kan lage batterier, kommer til å bli stor konkurranse og små marginer på det. Samme som på bil. Prisingen skal ned mot $100
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare

Hehehe Hawthorne, jo det eneste teslas aksjekurs har noe å gjøre med er biler. Verdien på en aksje er basert på fremtiden, på det forventede salget og den forventede vinsten. Tesla prises idag som om de hadde funnet opp noe magisk. At the end of the day selger de biler, detsamme produktet som de gamle bensinbilene, men med batterier.

Tesla var tidlig ute i markedet og karret til seg markedsandeler. Nå kommer dette å endre seg fordi omtrent alle andre store bilselskaper, og de er store, å satse på elbiler. Ikke nok med det, men de selger allerede mer elbiler enn Tesla og deres salg vekser mye kjappere. Dette kommer til å bli et område med høy konkurranse og lavere marginer, og i et sånnt marked kommer det være helt uforsvarlig med P/E 200. Det er så bort i natten feilpriset.

Bare les for exempel denne artikkelen her på finansavisen... https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/01/15/7609195/konkurransen-drar-seg-virkelig-til-i-markedet-som-er-verdt-6.850-milliarder-kroner
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
omans
18.01.2021 kl 00:32 653

"nyrike" småsparere står frem i media, som er en indikasjon på at det er starten på slutten for oppgangen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare

Ahh. Det gamle "the competition is coming" argumentet. Si meg: Har disse konkurrentene sin egen overlegne batteriteknologi? Har de sitt egen FSD-teknologi (det er der marginene kommer til å komme fra)? Har de sitt eget verdensomspennende ladenettverk? Har de en aksjekurs som gjør at de kan hente inn store summer uten nevneverdig utvanning? Er de et populært sted å jobbe slik at de kan ansette de beste hodene?

Det er europeiske produsenter som bør være nervøse nå som Tesla starter produksjon i hjerte av Europa. Nå kan Tesla konkurrere på like premisser uten høye utgifter til frakt og toll. Noen kommer til å forsvinne og det blir ikke Tesla.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare

Du sikter til han som tok forbrukslån og puttet alle pengene i Tesla? Håper ikke folk lar seg inspirere. Minner om total eufori
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare