Pågår det ulovligheter i KOA aksjen ?

Monckybizz
KOA 13.01.2021 kl 09:45 71129

Det ser ut som denne aksjen blir manipulert og kontrollert til de grader, og dette har pågått siden januar. Alle forsøk på oppgang har blitt handlet ned igjen, -og målet er alltid det samme...rundt 2,6 kr. Hvor lenge kan dette pågå før børsledelse og/eller media begynner å fatte interesse ???
Redigert 24.08.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 09:55 5829

Lempa ut 100k på 2,96 og lagt meg på kjøp 2,89
Flipper
08.04.2021 kl 11:16 5834

Slutt og snakke om shorten - det er ingen

Alt for lavt volum, husk selskapet har 1 milliard aksjer i flouten.
+ hvem låner ut på nåværende kurs spør jeg.
IKM-ANSATT
08.04.2021 kl 11:18 5883

Solgte sub7 idag desverre🤧 å heiv det i KOA 🥳 eg ser den holder på å bygge seg opp, god teknisk📈
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:55 5679

Da har jeg fått kjøpt de 100k jeg lempa ut på 2,96 tilbake for 2,89= 7000kr på en dag er helt greit.
cover
08.04.2021 kl 14:55 5786

Bravo Fryktløs! Skulle ha gjort det samme. Ble sittende.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 15:03 5850

Takk Cover. Er trade nr 4 på meg i Koa på 1 mnd. Da venter jeg til vi går mot 3kr igjen før jeg selger for å kjøpe på litt under 2,90kr igjen.
Monckybizz
08.04.2021 kl 20:12 5692

Nådde ikke 1 % av aksjene idag heller.. Det er heldigvis ingen som selger noe særlig på disse nivåene😑
Redigert 08.04.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
retur
09.04.2021 kl 11:31 5389

Hm skal de presse den ned til 2 eller. Dette er jo galskap. Er koa konk?
Monckybizz
09.04.2021 kl 16:25 5225

Nå må alle aksjonærer ta seg sammen. KOA går ingen steder før omsetningen i aksjen fem eller tidobles. Dette krever oppdatering fra ledelsen, inntog av en bjellesau, analyse fra et eller annet godt betalt idiotbyrå eller noe annet som kan fange oppmersomhet i aksjemarkedet. DET man kan være forbannet på er ledelsen i KOA som har kommunikasjonsevner på linje med en hvilken som helst østers på norskekysten, evt at de med viten og vilje regelrett driter i sine egne aksjonærer.
Inntil da er det bare å vente på Q1.
True
09.04.2021 kl 16:35 5189

Støtter denne. KOA er fortsatt gull verdt på lang sikt etter min mening og er da vel langt ifra til å gå konkurs. Kommer jo stadig vekk positive nyheter vedr. dette firmaet. Husk at Covid-19 har stor skyld for at ting ikke går bedre.
telefusken
09.04.2021 kl 17:04 5115

Det er ikke evnen til kommunikasjon det skorter på. Det er viljen. Jeg har flere ganger linket til en uttalelse fra Firass-Abi Nassif som er styreleder i KOA.


“Most of the companies that we’ve invested in and that are in our portfolio today are under-researched and under-covered,” said Firas Abi-Nassif, another Teleios co-founder. Finding a company “really under the radar screen of most investors . . . gives us an edge”, he added."

https://finansavisen.no/forum/thread/12824/view/342913

Dette kommer nok ikke til å endre seg før det kommer inn andre aksjonærer som er så store at de kan påvirke Teleios hvor Abi-Nassif er en sentral person. Etter siste salget sitter de på 20,51%. Nest størst (31. mars) er Nordnets klienkonto med 5,9% som Nordnet ikke utøver rettigheter for. Dette betyr at Teleios i praksis kan gjøre akkurat som de vil, innen lovverkets rammer. Småsparere får be til høyere makter, og håpe at det som gjøres også er til deres gunst.


Det er flere her på forumet som aktivt ignorerer alt som ikke er entydig positivt.

Selskapet sa i fjor at de hadde nok penger ut 2021 gitt at markedsutsiktene holder seg. Nå har det blitt mangel på halvledere, og flere bilfabrikker har redusert produksjonen. I februar måtte også Volvo lastebiler skru ned. De er i alle fall kunde av KOA.

KOA holder helt tett, akkurat som i fjor. Plutselig smalt det, og folk fikk aksjer for 10 øre. I ettertid kom noen tall på bordet, og de burde mane til ettettanke. Selv noen få prosent nedgang i salget presset økonomien. Litt mer nedgang, og det ble kritisk. Dette er noe som "markedet" ser, og forholder seg til. Historikken til KOA koplet opp mot dagens virkelighet er nok en i overkant spennende kombinasjon for mange aktører.

Slettet bruker
09.04.2021 kl 17:24 5089

Kjøpte meg inn i Koa på 0,149 øre sitter i dag med 945114 aksjer. Hadde et annet Nick i høst. Gadd ikke forumet- men er no inne på nytt.
Joda Telefusken du har skrevet og sagt de samme ordene siden jeg kom inn i september tror jeg det var.
Men tenker også at er man ikke villig til å ta risiko så vil man aldri tjene penger. Det er en del av gamet. Man kan velge dommedagsprofetier og aldri tørre noe. Eller det motsatte. 100% trygghet i aksjemarkedet vil du aldri finne.
Se feks denne linken. Handler ikke om KOA men om risiko. Der har du mann som velger ta høy risiko men gjør det også bra. Tippe han har blødd litt underveis også. KOA er like «trygt» som mye annet. Men velger å ikke være dommedagsprofet i mitt liv da- ser positivt på ting heller.
Og handler ikke om naivitet men guts til å ville ta litt risiko.
Link:
https://e24.no/boers-og-finans/i/56KXqW/investor-ser-forbi-krisen-tar-stort-jafs-av-john-fredriksens-riggaksje
Slettet bruker
09.04.2021 kl 17:54 5038

Hvis ledelsen i Koa er like inkompetent som Binnion i Qec, så skal det bli nedgang fremover. Må også bare le av Aksjeanalyser som sa i januar da den lå på 3,60 (0;36) at kursen skulle i 6-8kr på 4-8 uker...de har jammen peiling 😂😂 neste gang den går i 3kr så skal jeg shorte for Koa har jeg mistet troen på !
Redigert 09.04.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
True
09.04.2021 kl 18:06 5035

Ja, det er en grunn til at Sophie Elise av alle mann/kvinner valgte ut vinneraksjene i et NRK eksperiment. Ingen vet hvor kursen går ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=wM6exo00T5I&t=199s
telefusken
09.04.2021 kl 18:09 5199

Dette dreier seg om å forholde seg til faktiske forhold. Hvis man tar med både det som taler for, og det som taler imot, kan man vurdere risiko. Hvis man ignorerer alt som ikke er positivt, er det gambling. Noen blir rike av det også, men de klør seg ikke i hodet og lurer på hvorfor de de ikke vinner hver gang slik flere her synes å gjøre.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 19:16 5179

Er mye enig med deg Telefusken
Og enig i det siste- viktig å vurdere risiko.
Men KOA no er ikke KOA 2019.
Garmis
09.04.2021 kl 19:52 5133

Da er det kanskje på tide å lage en ny tråd som faktisk beskriver risikovurderinger eller risikomuligheter, ikke hvor fantastisk denne kjøps muligheten er.
Redigert 09.04.2021 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 20:06 5122

Personlig tenker jeg det har lite for seg. Kjøp aksjen. Tålmodighet er stikkordet.
KOA sin økonomi er god nå- noe de har bekreftet flere ganger. Aksjen kommer den.
Redigert 09.04.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Garmis
09.04.2021 kl 20:11 5129

OK, "dersom" økonomien er god burde ikke verdien av selskapet synke. Det er ikke noen sammenheng som forklarer det.
Redigert 09.04.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
telefusken
09.04.2021 kl 20:26 5134

"Men KOA no er ikke KOA 2019"

Det er her dere tar feil. KOA 2019 var faktisk ikke så galt. På høsten snakket de til og med om at det kunne bli penger til utbytte, men at de heller ville bruke dem til å kjøpe opp andre.

Det var først helt på tampen av året at det kom litt småtrøbbel som eskalerte utover våren 2020.

Nå har de også funnet ut at det, fornuftig nok, kan være smart med litt penger i bakhånd, så de vil bygge opp en buffer. Disse to tingene betyr vel at de som drømmer om snarlig utbytte blir skuffet.
Garmis
09.04.2021 kl 20:31 5123

Jojo, men jeg tror ikke de som ødelegger KOA eller hvilket som helst annet selskap med trading bryr seg så betydelig mye om eventuelt utbytte!
Redigert 09.04.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2021 kl 07:01 4907

Men som vi alle vet- så våren 2020 kom Korona.
Ser du for deg en tilsvarende stor hendelse nå?
Er der jeg faller av lasset skjønner du.
Henger som sagt med på mye av det du sier, men selskapet har etter emisjonen- ref innhenting av penger slik. Også sagt de har tilgang på mulighet for store lån i Tyskland om nødvendig.
Hvorfor ser du for deg ny emisjon? Om det er det du gjør?
Tenker største aksjonær neppe vil tape penger de heller mer nå. De har vel å gått på noen smeller nå.

Men joda du har hatt mye rett i mye. Feks måten de melder på. Eller rett og slett fraværet av børsmeldinger.
Så skjønner heller ikke hva de driver med.
Om ny topp leder vil endre på dette gjenstår å se.
Redigert 10.04.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
R1234
10.04.2021 kl 09:39 4723

For tidlig med KOA for min del enda
pingvinen
10.04.2021 kl 12:52 4629

Jeg er absolutt enig med at man ikke skal forelske seg i en aksje - altså bare lete etter de positive nyhetene, men forholde seg følelsesmessig nøytral - tross alt - penger har ikke følelser.

Det er også viktig å forholde seg til det faktum at ingenting er statisk.

Jeg har brukt litt av lørdagsformiddagen til å høre på webcasten fra 26. februar. Verden ser omtrent likedan ut nå som da - vaksinasjonene ruller på, halvledermangel er et problem, gjennåpning av samfunnet kommer til å skje innenfor noen måneder (om vaksiner er ferdig rullet ut i juni eller august burde ikke ha den helt store innvirkningen i det lange bildet).

I denne webcasten snakker de også om emisjonene som ble gjort, og bakgrunnen for disse. Bakteppet var at de så for seg en situasjon hvor det ble helsvart og at dette kom til å vare lenge. De tok over 80 millioner euro i nedskriving, som IKKE hadde en casheffekt, men gjorde at de fikk en mye svakere balanse. I det korte bildet var altså emisjonen begrunnet med å opprettholde balansen og dermed overholde lånebetingelser, mens man også så for seg en lang og kald "vinter". Uansett hvor mørkt det skulle bli, så skulle de ha kontanter til ut -21.
Gjenninnhentingen ble mye sterkere enn hva noen kunne forestille seg. Dette har resultert i at KOA nå har ca 200 millioner euro tilgjengelig som cash/trekkfasiliteter - SAMTIDIG som de forventer å være cash flow positive i både H1 og H2 av 2021.....husk at dette er en uttalelse de kom med 26. februar.........
De snakker videre om at de forventer omsetning på 1100 millioner euro, med EBITDA på 70 millioner - altså ca 6,6% for 2021. De baserer disse tallene på faktiske ordrer og leveranseskjemaer. De påpekte også at de hele tiden har høyere ordreinngang enn utfakturert, mao er det å forvente en videre vekst i topplinjen videre fremover.
Mesteparten av restrukureringen ligger bak, og man har nå en mye leanere operasjon. Under Q&A etterpå ble det spurt om de fortsatt holder fast ved 10% EBITDA margin. Svaret var ja, dette er vi rigget for, men vi tør ikke si når vi kommer der da dette er bl.a. avhengig av halvledermangel osv som gjør at man ikke får full utnyttelse av alle fabrikker.

Altså - dersom man blikker noen år frem i tid for å tolke dette - la oss si at vi forsøker å se frem til 2024. Omsetning 1300 millioner euro, EBITDA margin på eller nært 10% - la oss si 125 millioner euro. Hva skal prisen på selskapet da være? Det er vel ikke SÅ utrolig dersom den er 10x EBITDA - eller 12,5 milliarder - 11-12 kr.

Det snakkes også mye om at hovedeier liker underanalyserte og glemte selskaper. Ja - de liker å KJØPE disse selskapene. Det høres jo ikke som særlig fornuftig at de liker å SELGE disse selskapene. Et investeringsfond går inn med tanke på å gå ut. Typisk eiertid for PE-fond er 5 år. Mao tror jeg nok de ville vært nært exit nå dersom det ikke hadde vært for Corona. Jeg tror de ønsker å se full effekt av restrukturering for så å løfte selskapet opp i søkelyset for så å selge. Se litt på OTELLO - der har det vært litt av samme prosessen. Et PE-fond (Sands tror jeg de het) som begynte å lage bråk fordi man ikke klarte å synliggjøre verdiene. Verdier ble synliggjort. Jeg gikk inn første gang i fjor høst på rundt 15, og kursen der er over 31 nå.

Jeg tror ansettelsen av ny CEO er første del av dette. Jeg forventer at hovedeier i KOA begynner å lete etter exit. Først skal fundamentale på plass - med positiv cash flow H1 21 er første steg tatt, så skal man begynne å rope disse resultatene ut fra fjelltopper - når hovedeier har oppnådd det resultatet de ønsker, så selger de.

Jeg pleier å trade relativt aktivt, men jeg trader ikke i en aksje hvor jeg ikke tror at det fundamentale er på plass for langsiktig vekst. Jeg er ikke så naiv at jeg tror jeg treffer topper og bunner hele tiden, men dersom jeg tror på aksjen i det lange løp, så handler dette bare om å være tolmodig - i det korte løp er aksjekursen 95% styrt av psykologi, trading osv, men i det lange løp er det alltid det fundamentale som vinner.

KOA er en aksje som passer for begge grupper. Jeg har tjent noen gode kroner på å trade, akkurat nå sitter jeg med en liten minus på min siste inngang, men det kommer til å ordne seg. Det er helt bortkastet energi å følge med på en short som er så liten at den kan lukkes i løpet av en dag eller to over vanlig børs - for å få en short skvis som det snakkes så mye om hele tiden, så må man ha en kombinasjon av stor short og lite frie aksjer. KOA har motsatt - en bitte liten short, og veldig spredd eierskap.
Redigert 10.04.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
OTE
10.04.2021 kl 17:51 4522

Godt innlegg.
telefusken
10.04.2021 kl 17:52 4569

Da gjenstår bare at kursen går til himmels.

Spørsmålet er hvorfor den hittil ikke har gjort det?

Jeg mener fortsatt at det har en klar sammenheng med kombinasjonen av dårlig historikk, "gå under radaren" taktikk og generell usikkerhet om fremtiden. De har tydeligvis ikke klart å få markedet til å tro på at alt er så lovende som det du gir inntrykk av. Når det gjelder årsaken til emien, ser det ut til å være litt historierevisjon på gang. Les nyheter om selskapet fra nyttår og frem til det smalt i fjor. Henning Jensen omtalte selv en mangel på 100 mill euro i driftskapital som "dårlig håndverk".

Har de nevnt noe fornuftig om hvorfor de måtte prøve to ganger med emi, og endte opp med ti øre, eller er det best å holde kjeft om akkurat det problemet at ingen gadd å satse penger?

Du får det til å høres ut som om det er manglende vaksine som er hovedproblemet.Det er det ikke. Halvledermangel kan være et mye større problem, for det løses ikke med et stikk i armen eller at Joe Biden skriver under på en presidentordre. Bilbransjen er heldige om det er løst innen ett år, og hvis de fortsetter med redusert produksjon vil det påvirke svært mange i lang tid. Noen tror at halvledermangel er noe nytt, men det har oppstått mange ganger gjennom tidene, men ikke i så stor skala som nå. Det har aldri blitt løst på kort tid. Jeg har selv måtte redesigne elektronikk på grunn av dette, så jeg har en viss ide om problemstillingen.

Det skal kun en manglende komponent til for å stoppe en bilfabrikk. De kan ikke produsere halvferdige biler og stable dem opp på lager i lang tid for å gjøre dem ferdige etterpå.

Nei, Teleios vil nok ikke se noe poeng i å selge et selskap som ingen har hørt om, men de ser det tydeligvis som en fordel at ingen vet om dem akkurat nå, og da blir det vel litt vrient å få opp kursen. Hittil har de holdt på i fem år uten at de det lovde i 2015 har slått til. Det har nemlig ikke blitt gjort noen fantastiske endringer under deres ledelse. Den de fikk tuppet ut klarte også å fornye avtaler med bedre priser, så ikke noe nytt der.
.
Vi vet heller ikke om Henning Jensen fikk sparken på grunn av udugelighet eller om han ble lei av å være nikkedukke. Jeg har fulgt selskapet siden 2011, og heller mest i retning av det siste, for ingen ting av det synlige han har kommet med tyder på at han har tenkt det ut selv. Da gjenstår å se om en ny mann medfører reelle endringer. Publiseringen av hvem det ble, ble jo møtt av verdens lengste gjesp når det gjeldef aksjekursen, så forhåpningene er tydeligvis ikke så alt for store.


Forørig har Investtech lagt KOA inm i sin "hold deg unna portefølje" uten at man nødvendigvis skal ta det for tungt, men det er vel ikke kursdrivende.

"– Tross en ukesoppgang på fire prosent, anbefaler vi fortsatt å avvente kjøp med alle aksjene i hold-deg-unna-porteføljen. Etter sterke salgssignaler i SoftOx Solutions og Kongsberg Automotive, som nå går inn i porteføljen, går NEL, Zaptech og 5th Planet Games ut, sier Linløkken.

Utvalget i «hold-deg-unna-porteføljen» er basert på de tekniske indikatorene som Investtech legger mest vekt på, henholdsvis trend, formasjoner, støtte og motstand, og volum. Trend er det aller viktigste og den porteføljeansvarlige forsøker å finne aksjer som ligger i fallende trend på mellomlang eller på kort sikt."

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/04/09/7654026/investtech-forventer-kursfall-i-7-aksjer
Slettet bruker
10.04.2021 kl 18:17 4577

He he balansert og balansert Telefusken.
Men ok- jeg sitter langsiktig.
Har gjort mye peng og kunne gått ut med god gevinst nå.
Det va samme dommedagsprofetier når jeg valgte kjøpt.
Velger sitte og har er kursmål.
Så får vi se da- hvem som sitter igjen med mest til slutt.
telefusken
10.04.2021 kl 19:13 4548

Hvor er dommedagsprofetiene? Mener du i fullt alvor at kundenes problemer ikke flytter seg nedover i leverandørkjeden?

Jeg tror også at det er en del å gå på i KOA, men det er et spørsmål om når. Hittil har det tatt fem år, uten at de har fått opp kursen, og interessen for selskapet ser fortsatt ut til å være laber.

Det holder ikke med lovnader for dette selskapet. De må bevise entydig at de er på rett kjøl, og at gammel moro som strekker seg tilbake til nesten-konkursen i 2008 er definitvt borte. Da kommer nok ting til å endre seg. Det kan ta et halvt år, eller fem nye. I mellomtiden må de ha nok penger til å betale regningene. Jeg blir ikke sjokkert om de får trøbbel igjen med de problemene som bilprodusentene melder om, men det er vel alt for negativt her på forumet.

Dette er ikke en aksje man kjøper og putter i skuffen med håp om gode tider en gang der fremme. Her skal man definitivt være våken.
Slettet bruker
10.04.2021 kl 19:39 4544

Ja vi får se.
Velger å sitte en stund til. Har god tid. Så får vi se hva de melder i Mai.
pingvinen
10.04.2021 kl 19:50 4561

Gidder du eller?

Det at du og jeg er uenige er jo nettopp fundamentalt nødvendig for at det skal foregå handel overhode.

Det ligger også i sakens natur at jeg mener at den er underpriset på dagens nivå - gi meg ett godt argument for at jeg skal sitte med en aksje jeg mener er korrekt priset.......

I det øyeblikket du trykker på "selg" og altså mener at det riktig å selge, så er du avhengig at det sitter en annen idiot og tror at dette er et godt tidspunkt til å ha en kjøpsordre - uten denne ulikheten i syn vil det ikke bli en eneste handel.

Mao - jeg har overhode ikke noe problem med at du og jeg har ulike oppfatninger, MEN jeg skal ha meg frabedt den nedlatende tonen din.

Jeg er rimelig sikker på mine egne evner til å foreta overveide beslutninger - noen ganger tar jeg feil og noen ganger har jeg rett - dersom jeg har rett i 6 av 10 ganger, så tjener jeg penger i det lange bildet - dette gjelder oss alle. Det er INGEN av oss som har rett hele tiden. Den som tror det er en narsissist. Basert på det - diskuter gjerne med meg, men jeg forventer at det er en saklig diskusjon i en respektfull tone mellom to voksne personer. Som jeg pleier å si - jeg nærmer meg 60 og har aldri gått i barnehage - det er jaggu for sent for meg å begynne nå.
pingvinen
10.04.2021 kl 20:10 4587

Nå som jeg har blåst ut hva jeg mener om tonen din, så kan jeg svare på noe av innholdet.

Som jeg sa tidligere, så er 5 år en typisk horisont for et PE-fond før de leter etter exit. Jeg står fast ved at jeg gjetter på (jeg kan selvfølgelig ta feil) at de ønsker å få det fundamentale på plass før de begynner jobben med å få mer oppmerksomhet. Her kom corona inn og la en demper på festen.

Du snakker om den første emisjonen - ja, denne feilet - midt i det verste svartsynet i mars -20 var det ikke mulig å få på plass en emisjon, og kursen ble gruset da man hadde en reell konkursfrykt. Når man så fikk på plass emisjonen i mai, så fikk man et lettelsesrally som ble stoppet av den enorme mengden med aksjer som ble dumpet ut i markedet av Spetalen & co. Jeg har ikke diskutert det forutliggende med deg før, så det kan godt være at det Henning har helt rett når han kaller det dårlig håndtverk. Jeg er mer opptatt av å snakke om det firmaet er i dag enn hva det var for 2 år siden - jeg hadde ikke aksjer for 2 år siden.

Når det gjelder prisingen, så er det ikke vanskelig å se i etterhånd at dette ble helt feil, men for det første så må man ha psykologien i markedet den gang i minne og for det andre, så bryr jeg meg egentlig ikke - som jeg sa over, jeg vurderer hver dag aksjen basert ut fra den informasjonen jeg har i dag. Det er egentlig ganske enkelt - du ser på prisen aksjen har i dag og spør deg selv "ville jeg kjøpt i dag dersom jeg hadde penger tilgjengelig?" Dersom svaret ikke er "ja", så har du egentlig sagt at du burde selge. Hvis man ikke tenker på den måten, så blander man tro, håp og kjærlighet inn. Husk at det ingen i hele verden bortsett fra deg selv som bryr seg om du er i minus eller pluss, så la ikke det være en del av avgjørelsesgrunnlaget ditt - det har ingen interesse.

Investech baserer seg helt og holdent på teknisk analyse. Denne er i utgangspunktet styrt av psykologi. Jeg skal ikke si at jeg ikke bryr meg om det, men i det lange løp tror jeg det er fundamentalt som vinner.

Til slutt - halvledermangel - ja, dette er et problem, men faktum er at biler slites og skrotes hver eneste dag. Da er det i det lange bildet kun to alternativer:

1) Halvledermangel medfører at det kommer til å bli produsert for få biler over lang tid, og vi ender alle sammen opp som varianter av Cuba, hvor vi kjører rundt i 20 år gamle Toyotaer, eller

2) Man finner en løsning på problemet, enten ved å bruke mindre halvledere, finne mer materiale, resirkulere mer eller what ever.

Jeg er nå en gang så enkel at jeg tror verden går stor sett videre og at problemer blir løst - men selvfølgelig er halvledermangel et problem i dag, og ingen kan si når dette er løst - men som sagt - verden går videre og i og med at jeg har fundamental tro på KOA, så ville jeg vært villig til å sitte i minus en periode. Når det er sagt, en fallende pris gir også muligheter for gevinst, men da må man trade aktivt.

Jeg sitter i VOW også. I denne omgangen hadde jeg inganger i landet 50.8-52, da jeg trodde den skulle snu opp. Jeg tok feil. I dag er den på litt under 46 - men allikevel har jeg noen tusenlapper i gevinst under den perioden også.
Her sitter jeg med samme resonnemanget - jeg sitter med en post og trader med en post. Denne tradingen hadde jeg ikke tort å gjort dersom jeg ikke trodde at selskapet skal opp over tid, men i mellomtiden forholder jeg meg hele tiden til det jeg ser på skjermen. Forteller det kortsiktige bildet meg at den skal ned, så selger jeg og kjøper tilbake igjen litt lenger ned - tror jeg en topp er av midlertidig art, så benytter jeg meg av dette hoppet til å selge meg ut osv osv - men i bunnen ligger en fundamental tro på det lange bildet - jeg trader ikke NAS for å si det sånn.
Redigert 10.04.2021 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
pingvinen
10.04.2021 kl 20:28 4651

Hvorfor forventer du behov av mer penger? Hvis man hører på q4-presentasjonen 26.2, så sier de der at de nå har 200 mill euro i kontanter og trekkfasiliteter og at de forventer å være kontantstrømpositive i både H1 og H2 -21, omsetning på 1100 millioner euro og 70 millioner euro i EBITDA for -21. I de tallene ser jeg overhode ikke noe spor av behov for å hente inn mer penger.

Det er ingen store endringer i markedet siden den gang - halvlederproblematikken var kjent, forventninger om generell innhentning er heller bedre enn dårligere enn det den var i februar, så enten er de styggelig nære å fare med regelrett løgn eller så er frykten for en ny emisjon ubegrunnet.

Legg også merke til at de snakker om grunnlaget for den emisjonen - det var tvunget av regnskapsregler til å fjerne 80 millioner euro "luft" (effekter som ikke har noen kontant-effekt som det blir påpekt), men da ville egenkapitalen bli for lav og de begynte å slite med lånebetingelser. Mao - denne emisjonen gjorde at de byttet ut rundt regnet en milliard med eurokursen de dagene "luft" mot en milliard cash.

Det er denne styrkingen av selskapet som gjør at jeg har tro fremover - full forståelse for at de som satt på aksjer da synes denne utvanningen var kjip, men det spiller ingen rolle for min avgjørelse i dag :-)

Redigert 10.04.2021 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
True
10.04.2021 kl 21:05 4729

Bra skrevet. Vi trenger flere som pingvinen på dette forumet når ting går av hengslene.
Slettet bruker
10.04.2021 kl 21:59 4691

Takk til Telefusken og Pingvinen for bra innlegg og int lesning. Jeg har sittet i Koa i mange år og har 300k her nå etter å ha kjøpt mere når den har duppet nedover. og siste kjøp få fredag. tradet 4 ganger med hell og lykke.
pingvinen
11.04.2021 kl 12:52 4152

Når man googler "mangel på halvledere", så ser man at Ford f.eks varlset om dette helt i begynnelsen av januar, og at mange av de andre, VW, Honda og Volvo også kom i januar og videre ut i februar og snakket om det, så hovedpoenget mitt med at problemet var godt kjent før 26. februar står jeg fast ved.

Jeg fant også denne artikkelen som jeg synes var opplysende:
https://ing.dk/artikel/global-mangel-paa-microchips-fortsaetter-producenter-melder-alvorlig-ubalance-244977

Den bekrefter i og for seg det du sier - problematikken fortsetter og kanskje snarere sterkere enn svakere enn tidligere antatt. Dette kan vare i flere måneder fremover og kanskje sågar inn i neste år.

Det forventes at det blir 5% færre mobiltelefoner solgt pga dette, og selvfølgelig blir det også færre biler solgt og dermed skader dette selvfølgelig også KOA. Bl.a. sier jo KOA selv i presentasjonen at de er rigget for EBITDA margin på over 10%, men dette får vi ikke før bl.a. halvlederkrisen er over - de guider 6,6% i 2021 på en omsetning på 1100 millioner euro. Man må jo forvente at de da la den situasjonen man defakto hadde den dagen til grunn når de guidet disse tallene.


I følge denne artikkelen, så skyldes krisen at bilindustrien kansellerte bestillingene sine når Corona slo til. Samtidig begynte man å selge mye mer datautstyr for hjemmekontor osv, slik at når bilindustrien kom tilbake, så var faktisk lagrene tomme. I tillegg til dette har været i USA også skapt problemer med nedstengte fabrikker.
Jeg tror nok sikkert at det totale forbruket i verden av halvledere bare går en vei - det blir mer elektronikk generelt, ikke mindre, men når det gjelder balansen datautstyr og biler, så har vi nå hatt ett år hvor veldig mange har kjøpt nytt pc-utstyr, samtidig som mange har utsatt å kjøpe ny bil. Denne bølgen vil reverseres.
Det er også slik at de største produsentene av halvledere, Taiwan og Sør-Korea har festdager nå pga prisene de oppnår på halvleder. I og med at det er industrikapasitet som er flaskehalsen, ikke råvaremangel, så vil dette bli løst. Når noen klarer å tjene veldig bra i et segment pga manglende produksjonskapasitet, så vil dette balanseres over tid ved at andre også kommer til å investere/eksisterende vil utøke kapasiteten sin,

Selvfølgelig kan det skje at krisen blir dypere enn hva man tror, og de blir truffet enda hardere. Dette igjen kan selvfølgelig gjøre at de ikke oppfyller målsetningen om å være cash-flow positive i H1-21, men i dagens situasjon så er vi VELDIG langt unna å trenge mer penger i og med at man pr i dag har et svært sundt balansesheet, og ca 200 millioner euro kontanter og trekkfasiliteter - så jeg spør igjen hvor du ser behovet for emisjon? Hvor stort fall i omsetningen mener du skal komme i hvor lang tid for at vi må ha emisjon?

At KOA hadde tjent mer penger i april -21 dersom det ikke hadde vært noe problem har jeg ikke problem med å se, men da igjen - børsen er fremoverseende. Hvor langvarig kommer disse problemene til å bli? Snakker vi flere måneder, eller snakker vi flere år? Jeg tror dette er en situasjon som finner sin løsning etterhvert, og at vi fortsatt snakker om dette 12 måneder fra nå, tror jeg ikke på. At KOA i mellomtiden har tapt både omsetning og marginer er selvfølgelig korrekt, men det finnes mange shades of grey - alt er ikke enten hvitt eller svart, og jeg ser bare ikke helt hvordan man skal komme i situasjonen hvor man trenger ny kapitalinnsprøyting ut -21. Husk at vi uansett ligger SVÆRT langt foran der vi trodde vi skulle være på det tidspunktet den forrige emisjonen ble satt - det er ingen som hadde forutsett den innhentningen vi faktisk har hatt - det er jo nettopp denne uventede innhentningen som har skapt halvlederkrisen......

Redigert 11.04.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
pingvinen
11.04.2021 kl 13:09 4115

Her er forøvrig en artikkel som snakker om det jeg tidligere har forespråket: Exit

https://e24.no/boers-og-finans/i/56K2rW/aktive-eierfond-satset-paa-teknologi-i-fjor-tror-2021-blir-et-godt-exit-aar

Et oppkjøpsfond kjøper seg inn for å selge seg ut, ikke for å eie til evig tid. 2020 endte opp med mange innganger, men rekordlavt antall exiter. Jeg tror KOA er i samme båt. Hovedeier ser selvfølgelig etter exit, men Corona kom og forsinket prosessen. Nå har vi halvlederkrisen som også kan forsinke, men jeg er HELT sikker på at målet er å tjene penger når de selger seg ut, og at man dermed kommer til å begynne å jobbe med å synliggjøre verdier snart.

I og med at vi får ny CEO nå, så kan det godt være at Q1 kommer med dårlige nyheter - det er helt vanlig at ny CEO sørger for at alle lik er ute av skapet når han tar over, og at han/hun på denne måten ikke får skylden for feil som ble gjort av forgjengere, så hvorvidt dagens pris er den optimale inngangen - det vet jeg selvfølgelig ikke, men tror jeg den som kjøper i dag og sitter 6-12 måneder tjener gode penger - ja, det tror jeg.
True
11.04.2021 kl 16:48 3882

Er nok mest daytradere som er frustrerte over KOA aksjen, da den er vanskelig å trade. For min del er jeg glad jeg kom meg inn på 13 øre og har planer om å sitte langsiktig. Tror ikke akkurat at KOA går under med det første.
telefusken
11.04.2021 kl 17:52 3770

Jeg sier ikke at selskapet _må_ ha mer penger. Jeg sier heller ikke at ting _må_ gå i dass. Det jeg sier er et halvledermangel fører til at det blir produsert færre biler, noe som naturlig nok vil påvirke alle som er i underleverandørkjeden.

Problemet med KOA pr. idag, er at de tilsynelatende har nok penger, men ikke for mye av dem. Det betyr at de er følsomme for negative ting. De har heller ikke eiere med dype lommer som kan bistå. De har i realiteten kun en eier som kan kalles "stor", og de er ikke så store at det er mye å finne om dem.

Det koster mye å holde en slik bedrift flytende, og det er ingen som har nok kapital til å sitte med et stort lager. Dette øker risikoen for ubehaglige ting, og jeg mener dette er med på å holde kursen lav. Det gikk styggfort galt i fjor når salget sank, og det bør gi en ide om kapitalbehovet for å betale helt grunnleggende utgifter. Faste utgifter løper uansett salgsinntekter. Vi snakker tross alt ikke om ei pølsebu på hjørnet her.

Ja, halvledermangel kan løses, og det vil bli løst. Problemet er at det koster enormt mye penger OG kunnskap OG tid. Dette er ikke hyllevare, så det tar lang tid å bygge opp en ny linje. Ett år er helt realistisk, og gjerne mer enn 10 milliarder dollar pr. stk.

Bilbransjen er spesielt utsatt, for de har lagt seg på en helt ekstrem just-in-time drift. Det er til å forstå, for med de volumene det er snakk om, blir også kapitalbehovet ved lager ekstreme. Ulempen er at en bitte liten komponent til ett øre, faktisk kan stoppe all produksjon. Nå er det ikke ett-øres komponenter som er problemet, men det er ment som en illustrasjon av at de faktisk er ekstremt følsomme for selv små problemer.

Når det gjelder halvledere, er det også et problem at man ikke alltid kan flytte produksjonen rundt. Mange spesialkomponenter er er designet for en spesiell produksjonsprosess som godt kan finnes på kun ett sted. Disse halvlederne har vanligvis ikke en alternativ leverandør, og da er man stuck. Grunnen til at man bruker slike komponenter, og ikke de mer generelle som har flere leverandører, er at de er teknisk overlegne for det behovet de skal dekke.

Vesten har stilt seg slik at nesten alt av den mest avanserte produksjonen kun skjer i Taiwan. Det kan gi noen andre utfordringer i fremtiden med hensyn til et ekspansivt Kina og forholdet mellom dem og Taiwan, men det får bli en annen diskusjon. Jeg skal nøye meg med å si at Taiwan ser på avanserte halvledere som en sikkerhet for at de får hjelp hvis Kina prøver seg. Derfor skal vi ikke vente at de vil flytte for mye av kunnskapen sin vestover.